Neautorizováno!


(17.10 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

Tady se historicky stalo, že jsme volili nešťastnou cestu toho, že jsme zbytečně a urputně hájili takzvané veto, a teď se nám to vrací, že když chceme udělat cokoliv v obraně Evropy, ve spoustě záležitostí, můžou být důležitá rozhodnutí vetována.

Myslím, že bychom měli diskutovat tady, jakým způsobem se budeme jako Česká republika účastnit na obraně Evropy. My jsme tady k tomu měli už jednání Poslanecké sněmovny, jehož výstupem bylo usnesení ze 135. schůze Poslanecké sněmovny, zahájené 26. 3., a domnívám se, že bychom se měli tady na půdě Poslanecké sněmovny věnovat tomu, jak je toto usnesení naplňováno. Proto navrhuju zařadit další bod jednání Poslanecké sněmovny, který by byl nazván Zpráva ministryně obrany o plnění usnesení k obraně. To je z toho usnesení ze 135. schůze tak, abychom měli možnost si prodiskutovat, jak to aktuálně vypadá s výhledem financí na tento rok, jak to vypadá se střednědobým výhledem, protože Poslanecká sněmovna požádala vládu o předložení aktualizace střednědobého výhledu. Byly tady i velké diskuse mezi paní ministryní, která připravila návrh na navýšení platů vojáků, a bylo to odmítnuto ze strany některých koaličních partnerů, protože ten návrh nebyl prodiskutován předem a byl v podstatě překvapivý. Je tady určité napětí mezi armádou a Ministerstvem obrany, to je také záležitost, které bychom se měli věnovat. No a měli bychom se samozřejmě věnovat tomu, jaké bude to rozvržení a ten náběh na tři procenta obrany v roce 2030 nebo nejpozději v roce 2030, jak schválila Poslanecká sněmovna. Měli bychom určitě diskutovat i aspekty, jakým způsobem prohlubujeme spolupráci na evropské úrovni, protože to byl jeden z těch bodů toho usnesení, které schválila Poslanecká sněmovna, protože je zřejmé, že pouze česká armáda bez toho evropského křídla a bez samozřejmě aktivit, které jsou propojeny v rámci NATO, by měla velké problémy s bojeschopností a s plněním těch základních parametrů, které jsou pro bojeschopnost potřeba.

Dále v oblasti obrany bychom měli podle mě velmi důkladně prodiskutovat problematiku fungování Vojenské policie, protože Vojenská policie je orgán, který má pravomoci policejního orgánu pro trestní řízení a v rámci trestního řízení Vojenská policie má kontrolovat mimo jiné zakázky v působnosti Ministerstva obrany a armády. Když se podíváme na srovnání, jakým způsobem funguje Národní centrála proti organizovanému zločinu, kolik závažných kauz v oblasti korupce a hospodářské kriminality rozkryje Národní centrála proti organizovanému zločinu a kolik rozkryje Vojenská policie v té svěřené oblasti obrany v působnosti vrchního státního zastupitelství, tak z těch čísel je na první pohled patrné, že byť Vojenská policie má i další úkony na starosti, tak v oblasti kriminální služby a hospodářské kriminality tam nejsou žádné... v podstatě žádné závažnější kauzy.

Jsou dvě varianty. Buď posledních mnoho a mnoho let máme všechny obranné zakázky dokonale čisté - a pravděpodobně to tedy bude jediná oblast zadávání veřejných zakázek v České republice - anebo to, že Vojenská policie žádné tyto kauzy nezdokumentovala, tak je to, že tam nefungují vnitřní mechanismy. To jsem si nevymyslel sám, to bohužel říkají lidé, kteří v té Vojenské policii pracují, takže k tomuto se musíme podle mě vrátit. Já nechci říct, že se na Ministerstvu obrany krade, to bych si určitě nedovolil říci. Já jsem vděčný za všechny vojáky a pracovníky v obraně, kteří dělají dobře svoji práci, ale současně se domnívám, že když se podíváme na fungování Vojenské policie, tak její aktivita v oblasti kriminální služby a veřejných zakázek, ve vyhledávací činnosti a v tom, co má dělat, co mají dělat orgány činné v trestním řízení podle § 158 trestního řádu, tak je nepochybné, že ta aktivita je tam zcela nedostatečná. To říkám za Piráty, kde my podporujeme rychlejší tempo investic, ale říkáme, že pokud se budou přidávat peníze do obrany, tak ruku v ruce s tím... Schválila to i Poslanecká sněmovna, která apelovala na současné zajištění účelného a efektivního vynakládání těchto prostředků, tak abychom se této záležitosti věnovali čili v této oblasti bych poprosil o zařazení dalšího bodu, který zní Informace ministryně obrany k činnosti Vojenské policie ve vyhledávání závažné trestné činnosti v oblasti korupce a hospodářské kriminality v rezortu obrany. Já to případně potom panu předsedajícímu ještě donesu písemně, aby měl správně to znění.

Nyní bych se rád přesunul k dalšímu důležitému problému, který se domnívám, že by si zasloužil velmi podrobné probrání tady v Poslanecké sněmovně, a to je problematika korupce. My musíme modernizovat kontrolní systém v řadě institucí České republiky, abychom lidi a rodiny, běžné daňové poplatníky, uchránili před tím, aby se jejich daně rozkrádaly tak, jako se to dělo v Nemocnici Motol, kde místo toho, aby ty peníze šly na výstavbu pavilonu pro lidi a děti trpící rakovinou, tak místo toho si za to kupovali ti bafuňáři vily na Kostarice a různé pozemky a svoje vlastní haciendy. Takovýmto způsobem rozkrádali veřejné peníze ve zdravotnictví, tak to si myslím, že je zcela nepřijatelné.

Bohužel z toho dosavadního působení to zcela zřetelně vypadá, že pro vládu České republiky v čele s Petrem Fialou ta korupce není žádný problém, ve kterém by plánovala činit nějaké aktivní kroky. Ostatně já jsem to interpeloval u pana premiéra. Ptal jsem se, jaké konkrétní kroky bude dělat, jak se konkrétně postaví k opatřením, se kterými jsme přišli jako Piráti a která navrhujeme, aby stát učinil proti korupci, a odpovědí mi byl pouze dlouhý seznam koncepčních strategických materiálů, názvů různých koncepcí, strategií a tak dále a tak dále.

Ten boj proti korupci je jenom na papíře a samozřejmě to vidí jak občané, tak to vidíme my v opozici, tak to vidí ty mezinárodní organizace, které kritizují, že se Česká republika v této oblasti přestala posouvat. Klesli jsme v hodnocení Transparency International o nějakých osm příček a pak tedy všude ještě musíme poslouchat, že korupce nikoho nezajímá, ale to se domnívám, že je pouze zástěrka, protože když se podíváme na tvrdá data, tak Centrum pro výzkum veřejného mínění pod Akademií věd zveřejnilo před několika dny průzkum z ledna 2025 - nevím, proč to zveřejnili až v dubnu, a ne v tom lednu 2025 - čili to vypadá, že ta čísla jsou sbírána ještě před tím, než byla korupční kauza Motol, tak z toho průzkumu vyplývá, že největším problémem v České republice z hlediska hodnocení občany tak je právě korupce, a to s 65 procenty čili 65 procent obyvatel České republiky se domnívá, že ten prostor pro korupci tady v České republice je a že to je problém, který je neřešený, takže jestli je to nějakým způsobem zlehčováno, tak možná spíš kvůli tomu, že lidi už vzdali, že se dá v této oblasti něco změnit, něco zlepšit.

Já si myslím, že tomu tak není, že bychom neměli rezignovat na boj proti korupci, že těch opatření, která je potřeba dělat, je tady celá řada a že řadu z nich už jsme nějakým způsobem posunuli, protože když se podíváme na toto funkční období, tak přece bylo schváleno sedm protikorupčních zákonů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP