Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(20.20 hodin)
(pokračuje Jiří Havránek)

Chybí k tomu jakékoli analýzy či jakékoli zápisy z jednání. A pokud tedy nebyla původní architektura podle tehdejšího vedení Ministerstva pro místní rozvoj chybná, protože nikdo nedoložil jakoukoli analýzu toho, co bylo tedy špatně, tak šlo určitě o chybný krok, který ovlivnil celý projekt a který zkrátil čas na možné doložení, a doručení tedy kompletně funkčního celého systému digitalizace stavebního řízení. A pokud tedy naopak chybná byla, mělo Ministerstvo pro místní rozvoj zahájit nové otevřené řízení dříve než v březnu 2023, s ročním zpožděním. Znovu, to jsou slova, která bych tedy, za prvé, plně podepsal, ale která jsou obsažena tedy v uniklých informacích z toho auditu.

Nicméně co se týče dalších postupů, určitě si všichni pamatujete, co následovalo. Pokud se nepletu, právě v březnu 2023 došlo k otevřenému řízení na digitalizaci stavebního řízení, a i zde s největší pravděpodobností, alespoň podle informací obsažených ve výstupech z auditu, došlo k porušení zákona o veřejných zakázkách, protože bylo zahájeno opožděně a MMR si bylo vědomo toho, že včasné dodání není reálné. A zadávací podmínky, jak audit konstatuje, byly diskriminační, například požadavek na standardní software, a to bez objektivního odůvodnění.

Jak všichni taky víte, zakázka byla následně zrušena Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, a jeden z těch důvodů je také to, že nebyly doloženy právní podklady nebo analýzy, ze kterých by Ministerstvo pro místní rozvoj vycházelo. Následně, v časovém presu, došlo k hledání dalších řešení a tehdejší vedení MMR se rozhodlo jít cestou takzvaného JŘBU a audit konstatuje, tedy alespoň z informací, které se objevily ve (na) veřejnosti, že došlo k zneužití tohoto institutu, kdy ministerstvo si samo způsobilo krajně naléhavé okolnosti, ačkoliv to tedy zákon o zadávání veřejných zakázek nepovoluje. A řízení jako takové trvalo pouhé dva dny.

Určitě si všichni vzpomenete, že tuto skutečnost, ať už to bylo zrušení původních soutěžních dialogů, tak i postup zadání veřejných zakázek byl kritizován opravdu napříč politickým spektrem, včetně stran vládní koalice. Nicméně když s někým tancujete polku, tango, valčík, je to jedno, tak přepřahat v půlce písničky bez toho, abyste se dostali do cíle, není správné a opravdu i z tohohle důvodu kritika zde byla, ale docházelo k tomu, že odpovědností plnou za dotažení tohoto projektu, je to odpovědnost Ivana Bartoše, a proto následně tedy ve chvíli krachu celého došlo k odvolání Ivana Bartoše, nejenom z důvodu nefunkčního systému, ale i z pochybností nad jednotlivými kroky, o kterých tu nyní mluvím. Další otázkou, která vyplývá, je vlastně otevřené řízení GINIS. Název zakázky totiž mluvil o povýšení licencí GINIS, přitom šlo o vývoj úplně nového systému a úložiště, a i zde tedy došlo ke zrušení zakázky ze strany ÚOHS. A audit uvádí, že Ministerstvo pro místní rozvoj zde ignorovalo vlastní upozornění na rizika.

To jsou pro mě v podstatě ty největší, největší ukázky u zákonného postupu, v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, které jsem chtěl zmínit, a myslím, že přestože tady zaznívala mnohá slova, jak jsme se nepostavili k odpovědnosti, tohleto jsme všichni jednotliví z nás, kteří jsme chodili komentovat za koalici digitalizaci stavebního řízení, od samého začátku kritizovali, upozorňovali jsme na to a určitě jsme s tím nebyli v souladu.

Nyní už ale směřuji k závěru. První závěr. Padni komu padni a pokud se opravdu prokážou právní skutečnosti, které se objevují, tak věřím, že bude vyvozena trestněprávní odpovědnost, ta politická podle mě už vyvozena byla, a to bylo právě odvoláním Ivana Bartoše, o kterém jsem zde mluvil několikrát.

Teď ale to, co je pro mě osobně nejdůležitější, co bude dál, a proto bych se rád s dovolením zeptal pana ministra Kulhánka a věřím, že tuto informaci mu pan ministr Bek předá, na to, zda se podařilo zajistit veškeré smluvní náležitosti, na které audit upozorňuje, a zda je takto zajištěn provoz tedy systému po celou dobu toho bypassového řešení, a možná - nebo určitě to vůbec nejdůležitější, jak to nyní vypadá se zadáním nové soutěže digitalizace stavebního řízení, protože to je zásadní pro to, aby opravdu došlo tedy k tomu, co si, věřím, všichni napříč politickým spektrem přejeme, a to je tedy plná digitalizace stavebního řízení. A tady opravdu z mého pohledu nejde o politiku. A byť je vám všem asi jasná moje politická preference a jakou vládu si přeji po říjnových volbách. Ale bez ohledu na to, jaká vláda bude, tak musí opravdu soutěžní dialog běžet v říjnu, aby nedošlo k dalšímu časovému presu a zmatkům.

Možná vám přijde, že jsem v celém svém projevu vynechal to, co tady několikrát zaznělo, a to jsou informace o možných problémech s čerpáním dotací. Tady opravdu já bych prosil - a myslím, že nikdo jiný se k tomu vyjádřit nemůže, a slyšel jsem vyjádření pana ministra Kulhánka na jednotlivých tiskových konferencích, že toto problém není, a proto jsem se tomu nevěnoval, nicméně věřím, že protože máme končit ve 21 hodin a přihlášených je ještě devět kolegů, tahle diskuse bude a má pokračovat po zveřejnění jednotlivých dvou auditů, se zde ještě sejdeme a budeme moci s panem ministrem Kulhánkem - a věřím, že i s panem bývalým ministrem Bartošem, že přijde a nebude se věnovat jinému grilování na jiném fóru, přijde a bude tady odpovídat i na otázky, které se opravdu týkaly fungování Ministerstva pro místní rozvoj za doby, kdy on jej vedl.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, byl jsem dnes trochu delší, nicméně chtěl jsem, aby zde opravdu zazněly jednotlivé věci, které mě trápí a trápily dlouhodobě a které jsou obsaženy v těch únicích z auditu směřujícího k digitalizaci stavebního řízení, a věřím, znovu opakuji, že tahle diskuse dnešním dnem nekončí, naopak byla zahájena, že na jednotlivé otázky dostaneme - dostanu já odpovědi, jak od pana ministra, tak od pana exministra. Ještě jednou děkuji za vaši pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec Hudec nyní ještě posečká, protože s přednostním právem se přihlásil pan zpravodaj, pan poslanec Králíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní předsedkyně, já se pokusím odpovědět panu Havránkovi, protože Klára Dostálová zde nemůže být a pravděpodobně už nebude, protože je v europarlamentu. Tak bych rád odpověděl na jeho otázku a na lži pana Kulhánka a dalších citací z onoho auditu. Takže omlouvám se, budu číst, možná budu delší než dvě minuty, proto jsem využil přednostního práva.

Řídící výbor projektu řídí a koordinuje přípravu a realizace projektu, schvaluje zásadní změny projektu, řeší problémy a rizika postoupená z operativní úrovně projektu, řeší změny smluvních podmínek a další. Členy řídícího výboru projektu DSŘ schválenými na poradě ministryně Kláry Dostálové dne 19. 11. 2018 byli dle návrhu struktury projektového týmu DSŘ - nebudu číst ty tituly, omlouvám se - R. Outlá, L. Krýnský, M. Pavlová, Z. Semorád, J. Koudelka, S. Zikmundová. Dle vyjádření Ing. Bc. Radmily Outlé, MBA, ze dne 11. 3. 2025 byl odbor projektového řízení v projektu DSŘ v dubnu 2023 vyloučen. V rámci systemizace DSŘ byly připraveny role projektového řízení přímo v odboru digitalizace stavebního řízení. Veškeré činnosti spojené s řízením projektu zajišťoval odbor digitalizace stavebního řízení. Věcným gestorem DSŘ byl dle návrhu struktury projektového týmu SDŘ schválený na poradě ministryně Dostálové dne 19. 11. 2018 věcný garant kvality výstupu manažer (Ž. Hadžič?), technický garant je J. Koudelka, S8S09, zástupce dodavatele právní služby pan doktor Donát. Administrátor projektu je volitelná role, kterou v případě neobsazenosti přebírá projektový manažer. Úkolem administrátora projektu je zabezpečit organizačně technickou podporu projektu, administruje nástroj podpory projektového řízení pro potřeby projektu a projektového týmu a podobně. Administrace projektu spojená se zadáním projektových žádostí do systému (MS2014+) byla ponechána dle vyjádření Radmily Outlé ze dne 11. 3. 2025 (OPŘ?), administrátory projektu byli a jsou Ondřej Lukavec a V. Střelec.

V (návrzích?) struktury projektového týmu DSŘ schválenými na poradě (ministryně?) Dostálové dne 19. 11. 2018, byly dále uvedeny pracovní týmy, řešitelské týmy ve smyslu metodiky s jednotlivými vedoucími; pracovní tým (?) vedoucí pracovního týmu Legislativa paní doktorka Kotrlá, vedoucí pracovního týmu Architektura Tomáš (Ipolt?), S07S09, vedoucí pracovního týmu Finance paní inženýrka Štěpánková. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP