Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(22.00 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)
Mezitím jsem zagongoval, aby mohli dorazit i kolegové z předsálí. Počet poslanců se pomalu ustálil.
Nyní bychom hlasovali proceduru tak, jak ji navrhl pan zpravodaj, pan poslanec Pikora.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro takovou proceduru? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 5, bylo přihlášeno 180 poslanců, pro hlasovalo 180, proti nikdo. Návrh procedury byl přijat.
Poprosím tedy pana zpravodaje, aby přednášel jednotlivé návrhy podle právě schválené procedury, které budeme hlasovat.
Poslanec Vladimír Pikora: Nyní bychom měli hlasovat návrh pana poslance Havránka. Je potřeba jej načíst, nebo to stačí tak, jak jste jej načetl?
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ne. Asi všichni vědí, protože byl načten standardně v rozpravě a tak stačí odkázat.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 6, bylo přihlášeno 180 poslanců, pro hlasovalo 67, proti 105. Návrh byl zamítnut. Další, pane zpravodaji.
Poslanec Vladimír Pikora: Nyní hlasujeme o návrhu paní poslankyně Svobodové o doplnění usnesení rozpočtového výboru.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 7, bylo přihlášeno 180 poslanců, pro hlasovalo 39, proti 35. Návrh byl zamítnut. Můžete pokračovat, pane zpravodaji.
Poslanec Vladimír Pikora: Nyní hlasujeme o usnesení rozpočtového výboru z 2. schůze ze dne 14. listopadu. (Správně mělo zaznít: 17. usnesení rozpočtového výboru ze 4. schůze ze dne 24. listopadu 2025.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro takové usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti? (Zpravodaj: Ne.)
Hlasování číslo 8, bylo přihlášeno 180 poslanců, pro hlasovalo 105, proti 64. Návrh byl přijat.
Pane zpravodaji, jenom příště poprosím, abyste pokyny svým kolegům poslancům dával jinak najevo než prostřednictvím mikrofonu u řečnického pultu. (Potlesk některých poslanců.) Ale i tak bych vám chtěl poděkovat za roli zpravodaje.
Chtěl jsem se zeptat, jestli jsme se vypořádali se všemi hlasováními v rámci tohoto tisku, pane zpravodaji? (Reakce v sále.) Beru to jako souhlas. Tak dobrá.
Tímto jsme se vypořádali se sněmovním tiskem číslo 17 v prvém čtení a končím projednávání tohoto bodu.
Hlásí se paní poslankyně Richterová.
Poslankyně Olga Richterová: Děkuji. Já bych zde za pirátský poslanecký klub, za čtvrtou nejsilnější frakci v této Sněmovně, chtěla říct, že jste právě zamítli, většina této Sněmovny ignorovala návrh na 14 miliard korun do dostupného bydlení. My to ještě připomeneme, tu šanci si zopakovat, skutečnou podporu bydlení pro rodiny, pro lidi v této zemi ještě samozřejmě budeme mít při dalším hlasování o rozpočtu.
Ale chtěla jsem znovu připomenout, že něco jiného je mít rodiny na billboardech v kampani a něco jiného pak podpořit 14 miliard korun do dostupného bydlení, aby ty připravené projekty obcí za 60 miliard korun mohly pokračovat. To je investice, investice do budoucnosti této země. A ten konkrétní návrh přednesla za pirátský klub paní poslankyně Vendula Svobodová.
Jenom bych ráda připomněla vám všem, kteří jste byli proti, že to je velká škoda, protože pokud kvůli tomu ty byty za 60 miliard korun nevzniknou, tak to bude vaše odpovědnost. Ty projekty jsou totiž připravené. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ještě jednou děkuju navrhovateli i zpravodaji za práci na předchozím tisku, jehož projednávání jsem ukončil.
Nyní budeme pokračovat podle schváleného pořadu schůze.
Otevírám další bod, což je
2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění
zákon č. 222/2016 Sb., o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a o tvorbě právních předpisů vyhlašovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv
(zákon o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 277/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv,
ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 25/ - prvé čtení dle § 90 odst. 2
Upozorňuju, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan a já ho poprosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, pane místopředsedo. Ještě jednou dobrý večer, vážené kolegyně, vážení kolegové. Vzhledem k času a i předběžné dohodě mezi kluby se to pokusím vzít velmi rychle.
Daný návrh novely zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a souvisejících změnových zákonů - jaké důvody vedou k tomu, že se chystáme část systému eSbírka odložit? Ten projekt přesahuje už několik volebních období. Něco se v rámci dlouhodobých problémů, které ho provázejí od samotného vzniku, podařilo. Funguje eSbírka od 1. ledna 2024. Pracovali jsme i na samotné eLegislativě. V současné době fungují vyhlášky. A od 15. ledna letošního roku jsou tvořena v daném systému i nařízení.
Zákony, ústavní zákony, zákon o opatření Senátu, nálezy Ústavního soudu mají být dle platné právní úpravy vyhlašovány v systémech eLegislativa a eSbírka od 15. ledna 2026. Současně prozatím platí pravidlo, že návrhy zákonů, které nebudou předloženy do 15. ledna 2026 Poslanecké sněmovně, budou muset být překlopeny do systému eLegislativa.
Ten systém stále vykazuje řadu chyb. Stále není tak efektivní, jak by si tvůrci, dodavatelé i Ministerstvo vnitra představovali. Jsou chyby se stabilitou systému. Dílčí problémy se objevují i při samotném zpracování návrhů. Po dohodě s poslaneckými kluby vznikající vládní koalice přicházíme se změnami, které umožní zlepšení funkcí eLegislativy a vyřešení systémových problémů, vytváří na to časový prostor. Nejde o odklad systému jako celku. To koneckonců ani podmínky jeho tvorby v této chvíli neumožňují. Ale jde o zodpovědný přístup zavádění do praxe.
O rok, tedy na 15. ledna 2027, se posouvá příprava a projednání návrhů zákonů v systému eLegislativa, avšak pouze pro novely zákonů, které jsou logicky náročnější a je jich podstatně větší množství, než je při tvorbě kompletně nových zákonů. Nové zákony budou v novém systému eLegislativy kompletně projednávány již od 15. ledna 2026, což nám umožňuje to, že dodržíme dotační podmínky pro rozvoj tohoto systému.
Trvale bude vypuštěn zákon o státním rozpočtu z režimu eLegislativy, a to s ohledem na velmi specifickou povahu jeho projednávání i na jeho zcela odlišnou strukturu. Zákon o státním rozpočtu včetně jeho případných novel bude tedy projednáván stejným způsobem, jako tomu bylo doposud.
V neposlední řadě se upravuje způsob dalšího projednávání návrhů, které budou rozpracovány v okamžiku spuštění eLegislativy do ostrého provozu. Projednávání těchto rozpracovaných návrhů bude dokončeno podle stávající právní úpravy, tedy bez využití systému eLegislativa. Děkuju. ***

