Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(20.10 hodin)
(pokračuje Jiří Havránek)
"... b) způsob vypořádání salda těmito financujícími položkami: a) zvýšení stavu na účtech státních finančních aktiv o" - pardon - "3 600 402 134 korun, a b) změnou stavu státního dluhu o 289 600 402 134 korun,
c) finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů s výjimkou hlavního města Prahy, a to příspěvky včetně jejich rozdělení podle přílohy číslo 5 v celkově výši 2 226 050 900 korun,
d) finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí s výjimkou hlavního města Prahy, a to v příspěvky v úhrnech po jednotlivých krajích podle přílohy číslo 6 v celkové výši 10 206 356 400 korun,
e) finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy, a to příspěvek v celkové výši 1 298 393 800 korun,
f) zmocnění ministrů financí podle § 4 zákona a zmocnění samosprávných orgánů ke stanovení výše příspěvku na výkon státní správy, a to krajům postupem uvedeným v příloze číslo 5, hlavnímu městu Praze postupem uvedeným v příloze číslo 7 a jednotlivým obcím postupem uvedeným v příloze číslo 8 zákona;
II. bere na vědomí, že návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2026: a) obsahuje finanční vztahy k rozpočtu Evropské unie, a to očekávané příjmy z rozpočtu Evropské unie v celkové výši 138 190 698 137 korun a odvody do rozpočtu Evropské unie v celkové výši 63 miliard 300 milionů korun, b) stanoví rozsah pojistné kapacity Exportní a garanční pojišťovací společnosti, a.s., ve výši 200 miliard korun;
III." - pokračuji dále - "přikazuje k projednání kapitoly a okruhy vládního návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2026 takto:
pro petiční výbor přikázaná kapitola, okruh návrhu státního rozpočtu by byla tedy kapitola 304 Úřad vlády, 309 Kancelář veřejného ochránce práv a ochránce práv dětí, 343 Úřad pro ochranu osobních údajů,
pro rozpočtový výbor kapitoly 300 Kancelář prezidenta republiky, 302 Poslanecká sněmovna parlamentu, 303 Senát Parlamentu, 312 Ministerstvo financí, 345 Český statistický úřad, 359 Úřad národní rozpočtové rady, 396 Státní dluh, 397 Operace státních finančních aktiv a 398 Všeobecná pokladní správa,
pro kontrolní výbor kapitola 371 Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí a 381 Nejvyšší kontrolní úřad,
pro výbor pro evropské záležitosti by to byly finanční vztahy k rozpočtu EU, EHP, Norsku a Švýcarsku vyjma zemědělské politiky, což znamená sešit B, kapitola 6, a prostředky na platy spolufinancované z EU, sešit B, bod 4.5.3,
hospodářský výbor by tedy měl přikázané kapitoly 322 Ministerstvo průmyslu a obchodu, 327 Ministerstvo dopravy včetně transferu do SFDI, 328 Český telekomunikační úřad, 344 Úřad průmyslového vlastnictví, 349 Energetický regulační úřad, 353 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, 374 Správa státních hmotných rezerv, 375 Státní úřad pro jadernou bezpečnost,
ústavně-právní výbor by obdržel kapitoly 336 Ministerstvo spravedlnosti, část správní, a dále souhrn celé kapitoly 355, Ústav pro studium totalitních režimů, a 358 Ústavní soud,
výbor pro obranu by obdržel kapitoly 307 Ministerstvo obrany a dále 308 Národní bezpečnostní úřad,
výbor pro bezpečnost by obdržel kapitoly 305 Bezpečnostní informační služba, 314 Ministerstvo vnitra, část bezpečnostní požární ochrana a souhrn celé kapitoly 336 Ministerstvo spravedlnosti, část vězeňství, 376 Generální inspekce bezpečnostních sborů, 378 Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost,
výbor pro sociální politiku následně kapitolu 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí,
výbor pro zdravotnictví kapitolu 335 Ministerstvo zdravotnictví,
výbor pro vědu, vzdělávání, mládež a sport by obdržel kapitoly 321 Grantová agentura České republiky, 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 361 Akademie věd, 362 Národní sportovní agentura a 377 Technologická agentura České republiky,
výbor pro mediální záležitosti kapitoly 334 Ministerstvo kultury včetně transferu do SFA a SFK, kapitolu 372, což je kapitola Rada pro rozhlasové a televizní vysílání,
výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj kapitoly 314 Ministerstvo vnitra, část právní, 317 Ministerstvo pro místní rozvoj včetně transferu do SFI" - je to SFPI, pardon - "364 Digitální informační agentura, rozpočty územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, vazby na státní rozpočet, sešit G jakožto poslední část,
co se týče výboru pro životní prostředí, kapitoly 315 Ministerstvo životního prostředí včetně transferu do SFŽP a 348 Český báňský úřad,
zahraniční výbor následně kapitolu 306 Ministerstvo zahraničních věcí,
zemědělský výbor kapitoly 329 Ministerstvo zemědělství, z toho programy spolufinancované z prostředků EU, SZP - přímé platby SZP - rozvoj venkova, následně prostředky z NPO, transfer ze SFŽP a transfer do SIF, kapitolu 346 Český úřad zeměměřický a katastrální, to je poslední kapitola;
II. by tedy pověřili zpravodaje výboru..." Pardon, vlastně už nic jiného, to je vše. Takto zní celé usnesení pro Poslaneckou sněmovnu, které já tímto předkládám jakožto protinávrh k usnesení pana kolegy Pikory. Mnohokrát děkuju všem za pozornost. (Potlesk zprava.)
Místopředseda PSP Jiří Barták: Děkuji panu poslanci Havránkovi. Předpokládám, že celý materiál předáte tedy v písemné podobě panu předsedovi Pikorovi.
Po dobu vašeho vystoupení tady nebyl přítomen člen vlády, ale nebylo, kdy do toho vstoupit. Děkuji panu ministrovi, že se nám sem dostavil.
Poprosil bych pana poslance Papajanovského.
Poslanec Jan Papajanovský: Vážené kolegyně, vážení kolegové. Já tedy navážu na svého předřečníka. 31 let, Ústecký kraj, dítě zatím žádné, díky čemuž se tedy s volným svědomím těším na všechna ta noční jednání, která nás společně čekají, na všechny ty dlouhé schůze. Ale teď zpátky k té věci. Diskutujeme dnes o návrhu státního rozpočtu na rok 2026. Nastupující vládní většina navrhuje ten státní rozpočet vrátit vládě k přepracování. Dovolte mi, dámy a pánové, krátce a skutečně budu velmi krátký, shrnout dosavadní průběh rozpočtového procesu a vyjádřit svůj názor na něj. Dvakrát jsme se sešli na jednání rozpočtového výboru, jehož mám tu čest být členem za Starosty. A upřímně vám mohu říct, že to, co se na těch výborech dělo, mě překvapilo, a mě jako nováčka tady v tom baráku překvapuje leccos. Namísto věcné diskuse nad obsahem rozpočtu se na tom výboru (Schillerová mluví mimo mikrofon) rozjela kampaň hnutí ANO. Musím říct, že kampaň velmi dobře připravená, ale byla to kampaň. Skoro jakoby žádné volby nebyly za námi, ale ty volby byly před námi.
Budoucí ministři za hnutí ANO se střídali v dotazech na přítomné státní úředníky a prezentovali obraz děravé státní pokladny. Desítky miliard korun tam lítaly sem a tam a s realitou, s tou se, dámy a pánové, nikdo příliš netrápil. Jako když, prostřednictvím pana předsedajícího, stínový ministr Metnar tvrdil, že na dobrovolné hasiče je připraveno 40 milionů korun, ačkoliv mu přítomný, a jak říkají zástupci hnutí ANO, vysoký státní úředník, vysvětlil, že ve skutečnosti je to skoro třicetkrát víc, 1,1 miliardy korun. A tak bychom mohli, dámy a pánové, pokračovat a vyvracet ten jeden rádoby odborný dotaz a poznatek nepoznatek za druhým. Ale to bychom tu byli asi do zítra, respektive do zítra tu nejspíš budeme mít i tak, takže možná do pozítří. Dámy a pánové, ptejme se spíš na to, proč vypadá projednávání letošního státního rozpočtu takto, co tím vznikající šestikoalice sleduje nebo spíše co tím vznikající šestikoalice skrývá, a to je jednoduché. Absolutní rozpočtovou bezradnost. Programové prohlášení nastupující vlády slibuje zdravé veřejné finance a návrat k vyrovnaným rozpočtům.
Jak to ale, prostřednictvím pana předsedajícího, paní poslankyně Schillerová a další zástupci šestikoalice, chcete udělat. Vy jste se ptali v těch svých předchozích vystoupeních, proč se na to ptáme. Tak já odpovím, proč se na to ptáme. Protože to vaše programové prohlášení vy pravděpodobně budete chtít začít plnit už od roku 2026. Některé ty sliby, které jsou zahrnuty ve vašem programovém prohlášení, už jsou dokonce načteny v podobě sněmovních tisků, to znamená, ty naše dotazy, ty naše konkrétní dotazy na to, jak sliby té nastupující vlády chcete zaplatit, směřují už právě k rozpočtu na rok 2026. Já se teda taky zeptám ještě na jednu věc. ***

