Středa 16. dubna 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

35.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 870/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Petr Hladík. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, krásný dobrý večer. Předkládám vám novelu zákona o ekologické újmě, jejímž cílem je zlepšit prevenci a postih velkých havárií. Přináší změny a procesní úpravy, které vedou k usnadnění a zrychlení celého procesu řešení nejzávažnějších škod na životním prostředí.

Můžeme se lépe bránit a napravovat škody na vodě, půdě nebo na stanovištích chráněných druhů. Havárie nám v Hustopečích nad Bečvou tak jasně ukázala, že v současném právním řádu tak nemáme dostatečnou oporu za předpokladu, že některé věci by nebyly řešeny dobrovolně, aktuálně, rychle a tak dále. Tady musím říct, že naopak v Hustopečích nad Bečvou všechny složky pracují koordinovaně, společně, při velké zodpovědnosti: správy železnic, majitelé pozemků, rybářů, samozřejmě také Olomouckého kraje. Musím říct, že ten zásah tam probíhá koordinovaně a dobře, ale představme si situaci, kdy by se toto nedělo, kdy by z nějakého důvodu ta situace proběhla jinak, nebo ekologická újma - třeba nelegální odpad nebo něco dalšího - tak se událo na místě, kde nespolupracují majitelé pozemků, kde třeba není vlastně jasná odpovědnost toho původce a tak dále.

My tento zákon máme jako zákon transpoziční a v tuto chvíli je plně transponovaná směrnice. Bohužel se v aplikační praxi ukázalo, že ten zákon je nefunkční, nedokáže jasně rozlišit ten rozdíl mezi tím, co je ekologická újma a co se má řešit podle dílčích složkových zákonů Ministerstva životního prostředí.

Cílem novely v první řadě je nastavit novou definici ekologické újmy takovým způsobem, aby byla jasná, aby byla právně srozumitelná a aby byla vymahatelná, nastavit tak, aby v pravomoci České inspekce životního prostředí byla zachována kompetence, která je příslušná k řešení ekologické újmy, aby správní řízení nebude nově zahajovat jenom automaticky pouze na podání žádosti, ale také na zhodnocení České inspekce životního prostředí.

Novela přináší změny zákona o České inspekci životního prostředí a jejího působení v ochraně lesa, vodního zákona a zákonech o odpadech. Cílem je doplnění chybějící kompetence ČIŽP, aby mohla uplatňovat nápravná opatření podle těchto zákonů. Součástí této novely je zefektivnění řízení, také posílená odborná pozice Agentury ochrany přírody a krajiny. Ta by měla nově vydávat závazné stanovisko k řízení ve věci ekologické újmy na druzích a přírodních stanovištích. Novela také přináší rozšíření zdrojů financování ze státního rozpočtu nově na rozpočet Státního fondu životního prostředí, na vytvoření takzvaného rezervního účtu. Z tohoto rezervního účtu by se mohly likvidovat některé problematické ekologické újmy, samozřejmě s tím, že po došetření této záležitosti by inspekce - potažmo orgány Ministerstva financí - vymáhaly tyto finanční prostředky po původci jako takovém.

Všechny změny mají usnadnit posouzení, jestli se jedná o ekologickou újmu - čímž vytváří ČIŽP prostor pro vyhodnocení, zda v daném případě správní řízení zahájí, či nikoliv - a celkově usnadnit proces ukládání opatření a především zrychlit jejich realizaci tak, aby ty věci, které ČIŽP musí nařizovat, přikazovat, aby byly zrealizovány, a pokud některý z těch subjektů povinných tu realizaci odmítne, tak aby se z tohoto rezervního fondu případně mohly hradit.

Novela zákona o ekologické újmě vedle ochrany půdy, vody také dotváří mozaiku komplexní ochrany životního prostředí, o kterou se na Ministerstvu životního prostředí snažíme.

Na závěr mi dovolte vás požádat - já tuším, že dnes ta debata už neproběhne - tak až proběhne, zřejmě v tom příštím týdnu, abychom případně zkrátili lhůty a projednali tuto novelu jako reakci, jako jednu z reakcí na tu aktuální situaci v Hustopečích nad Bečvou v takovém režimu, abychom ji ještě toto volební období mohli přijmout. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane ministře. Poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec David Pražák.

 

Poslanec David Pražák: Dobrý večer, pane ministře, pane předsedající. Já se úplně neztotožňuji s názorem pana ministra, ale budu teďka citovat zpravodajskou zprávu, když jsem vycházel z důvodové zprávy předkládané novely zákona, a pak jsem přihlášen v debatě obecné, tak se k tomu vyjádřím ještě i následně.

Návrh zákona je předkládán na základě plánu legislativních prací pro rok 2024 a je plněním závazku obsaženého v programovém prohlášení vlády. Víceméně mluví se o tom, že likvidace ekologických havárií a nakládání s toxickými a nebezpečnými látkami, v průběhu roku 2023 navrhne příslušné změny a příslušné pokuty.

Zákon o předcházení ekologické újmě je transpozičním předpisem ve vztahu ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2004/35 ze dne 21. dubna 2004, o odpovědnosti za životní prostředí v souvislosti s prevencí a nápravou škod na životním prostředí.

Přestože transpozice směrnice je v tuto chvíli úplná a řádná, zákon není v aplikační praxi využíván, a to z důvodu jeho nejasné působnosti ve vztahu k složkovým právním předpisům upravujícím obdobnou materii, tedy ukládání nápravných opatření. Účelem novely je tak primárně zefektivnění aplikační praxe, a to díky jasnému odlišení působnosti zákona od působnosti složkových předpisů. Toto zpřesnění se děje prostřednictvím úpravy definice ekologické újmy.

Návrh zákona směřuje primárně ke zpřesnění definice ekologické újmy - a to konkrétně na vodách, ekologické újmy na biodiverzitě a druzích - a tím také k jasnějšímu vymezení působnosti zákona ve vztahu ke složkovým právním předpisům upravujícím obdobnou materii, zejména tedy vymezení vztahu k zákonu č. 254/2002 Sb., o vodách a o změně některých zákonů.

Z návrhu by mělo také vzejít zpřesnění procesního postupu při provádění preventivních a nápravných opatření včetně zakotvení možnosti úhrady nápravných opatření ze Státního fondu životního prostředí v situaci, kdy není původce závadného stavu znám nebo se jej nepovede zjistit a příslušný orgán zajišťuje provedení nezbytných nápravných opatření sám. Novelizace dále směřuje k zakotvení některých nových skutkových podstat přestupků a k narovnání výše sazeb s ostatními zákony k ochraně životního prostředí.

Dále je navrhována změna zákona č. 282(/1991), o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa, ve znění pozdějších předpisů, a vodního zákona. Primárním účelem změny zákona o České inspekci životního prostředí je doplnění kompetence České inspekce životního prostředí - která ve složkových předpisech upravujících ukládání nápravných opatření, s výjimkou zákona o předcházení ekologické újmě, chybí - a sjednocení maximální výše pokut s recentní úpravou stejné problematiky v právních předpisech na ochranu přírody a krajiny. Změna ve vodním zákoně na úpravu v zákoně o ČIŽP pouze formálně reaguje.

Dále je upravován zákon o odpadech, kde se doplňuje možnost uložit povinnost zpracování odborných podkladů, na jejichž základě pak budou uložena nápravná opatření, a skutková podstata přestupku, která spočívá v nesplnění nápravných opatřeních ve stanovené lhůtě. Toť za mě vše. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji zpravodaji a nyní otevírám obecnou rozpravu.

Než tak učiním, ještě na čtyři omluvy: pan poslanec Dvořák se omlouvá od 21 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Kaňkovský od 18.30 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Kobza Jiří od 22 hodin z rodinných důvodů a pan poslanec Síla Jan od 22 hodin ze zdravotních důvodů.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí pan předseda Benda.

 

Poslanec Marek Benda: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, máme pokročilou noční hodinu, máme poměrně hodně přihlášených, oznamuji dohodu předsedů poslaneckých klubů, že bychom pokračovali zítra v 15 hodin, tak jak máme schváleno.

Takže vám přeji příjemný zbytek dnešního večera a zítra v devět na mimořádné schůzi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuju, pane předsedo.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já tedy přerušuju 136. schůzi, ve které budeme pokračovat ve středu 16. dubna v 15 hodin.

Připomínám, že ve středu 16. dubna, tedy zítra, v 9 hodin bude zahájena 134. schůze.

Přeju vám krásný večer, respektive dobrou noc.

(Schůze přerušena v 23.04 hodin.)

Aktualizováno 29. 4. 2025 v 14:06.




Přihlásit/registrovat se do ISP