Úterý 25. března 2025, stenozáznam zahájení jednacího dne schůze
(Schůze zahájena v 14.00 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji 133. schůzi Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám.
Aby byla zaznamenána naše účast, nejprve vás odhlásím a prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami a případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty. Sděluji, že pan ministr Rakušan bude hlasovat s náhradní kartou číslo 52.
Tuto schůzi svolala předsedkyně Poslanecké sněmovny podle § 51 odst. 4 našeho jednacího řádu na základě žádosti 89 poslanců. Pozvánka vám byla rozeslána ve středu 19. března tohoto roku elektronickou poštou.
Nyní bychom přistoupili k určení dvou ověřovatelů této schůze. Navrhuji, abychom určili poslankyni Barboru Urbanovou a poslance Stanislava Berkovce. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Přivolám poslance a poslankyně z předsálí.
Zopakuji, že budeme hlasovat o určení dvou ověřovatelů této schůze.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 1, přihlášeno 142 poslanců a poslankyň, pro 140, proti žádný. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že jsme ověřovateli 133. schůze Poslanecké sněmovny určili poslankyni Barboru Urbanovou a poslance Stanislava Berkovce.
Sděluji, že do zahájení schůze požádali o omluvení své neúčasti na jednání tito poslanci a poslankyně: Balaštíková Margita do 17 hodin - pracovní důvody, Bělohlávková Romana od 17.30 do 20.30 - pracovní důvody, Dubský Tomáš do 17 hodin - pracovní důvody, Flek Josef celý jednací den - zahraniční cesta, Foldyna Jaroslav celý jednací den - pracovní důvody, Gazdík Petr celý jednací den - zdravotní důvody, Golasowská Pavla celý jednací den - zdravotní důvody, Jáč Ivan od 16 hodin - rodinné důvody, Kocmanová Klára celý jednací den - zdravotní důvody, Kohajda Michael celý jednací den - zdravotní důvody, Kovářová Věra od 16 hodin - pracovní důvody, Kučera Michal od 15 do 20 - pracovní důvody, Kukla Martin od 17 do 23 hodin - pracovní důvody, Lacina Jan od 16.30 do 19.30 - pracovní důvody, Lesenská Vladimíra celý jednací den - zdravotní důvody, Levko Jarmila celý jednací den - zahraniční cesta, Liška Petr celý jednací den - zahraniční cesta, Nováková Nina celý jednací den - pracovní důvody, Pastuchová Jana celý jednací den - pracovní důvody, Pražák David celý jednací den - pracovní důvody, Rataj Michael celý jednací den - zdravotní důvody, Richter Jan celý jednací den - osobní důvody, Růžička Pavel celý jednací den - zahraniční cesta, Salvetr Rudolf celý jednací den - pracovní důvody, Svoboda Pavel celý jednací den - pracovní důvody, Vojtko Viktor do 19 hodin - zahraniční cesta, Vomáčka Vít celý jednací den - pracovní důvody, Vondrák Ivo celý jednací den - zdravotní důvody, Žáček Pavel celý jednací den - zahraniční cesta.
Z členů vlády se omlouvají: Bek Mikuláš celý jednací den - pracovní důvody, Blažek Pavel celý jednací den - pracovní důvody, Dvořák Martin celý jednací den - zdravotní důvody, Kulhánek Petr celý jednací den - zahraniční cesta, Kupka Martin celý jednací den - zahraniční cesta, Lipavský Jan celý jednací den - pracovní důvody, Rakušan Vít od 19 hodin - pracovní důvody, Válek Vlastimil celý jednací den - zahraniční cesta, Vlček Lukáš celý jednací den - pracovní důvody, Výborný Marek do 16 hodin se omlouvá z pracovních důvodů.
Nyní přistoupíme ke stanovení pořadu 133. schůze, jehož návrh je uveden na pozvánce.
Připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. Nelze navrhnout žádnou změnu ani doplnění pořadu, rovněž tak nelze rozšiřovat schválený pořad schůze.
Než přistoupíme k hlasování o návrhu pořadu schůze, mám zde přednostní práva. Jako první je přihlášen pan předseda Marek Benda. (Hluk v sále.) Prosím, máte slovo.
Kolegyně, kolegové... Kolegyně, kolegové, prosím o ztišení. Děkuji.
Máte slovo, pane předsedo.
Poslanec Marek Benda: Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, je jasné, že žádné změny k programu schůze navrhovat nemohu, protože se jedná o mimořádnou schůzi, tak já pouze navrhnu, abychom jménem - čtyř koaličních klubů - dnes pokračovali v jednání i po 19. a 21. hodině, pokud bychom náhodou ten relativně úzký program, který jsme navrhli, nedokázali do těch 19 hodin projednat. Prosím jenom, aby se hlasovalo o tomto návrhu.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji. Jedná se o procedurální návrh, který zní, že pan předseda Benda navrhuje, abychom jednali i po 19. i 21. hodině, to znamená, že také hlasovali, ano? Přivolám kolegy z předsálí.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 2, přihlášeno 151 poslanců a poslankyň, pro 78, proti 70. Návrh byl přijat.
Další s přednostním právem je přihlášena paní předsedkyně Alena Schillerová, poté pan předseda Okamura. Prosím, máte slovo, paní předsedkyně, (Hluk v sále.) a než zahájíte svůj projev...
Prosím ještě jednou o zklidnění. Pokud máte nějaké důležité rozhovory, prosím, přesuňte je do předsálí. (Hluk v sále přetrvává.) Ještě jednou opakuji, kolegové v pravé části sálu, prosím o ztišení.
Ještě prosím o chvilku strpení. (Zvoní na zvonek.)
Tak děkuji, že mi věnujete pozornost, tak jenom ještě jednou žádám o ztišení v sále. Děkuji.
Máte slovo, paní předsedkyně.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, bohužel nemohu jinak než na úvod dnešní schůze upozornit Poslaneckou sněmovnu na ohrožení bezpečnosti České republiky, ke kterému došlo ze strany ministra financí Zbyňka Stanjury, respektive celé vlády.
Bez větší pozornosti médií, v tichosti, v zákrytu mnohem méně podstatné novely zákona o rozpočtové odpovědnosti rozhodla vláda na svém minulém zasedání o zcela bezprecedentním rozpuštění vládní rozpočtové rezervy.
Vládní rozpočtová rezerva, která má sloužit ke krytí mimořádných a neočekávatelných výdajů, například s bezpečností a obranou, byla vládou Petra Fialy rozpuštěna v necelé první čtvrtině roku, a to - považte - na obnovitelné zdroje energií. Vládní rozpočtová rezerva pro rok 2025 činila 7,8 miliardy korun. To je částka, kterou by stát v čase zvýšených geopolitických rizik mohl použít například na obranu před kybernetickými útoky, posílení aktivních záloh, ochranu civilního obyvatelstva nebo jakékoliv jiné výdaje, které se v souvislosti s obranou naší země ukážou jako nezbytné.
Bohužel tato rezerva byla 19. března zcela vyčerpána, a to navíc na výdaje, o kterých vláda dopředu věděla, neboť byla opakovaně varována jak námi, tak Národní rozpočtovou radou. Rezerva byla rozpuštěna na sanaci rozpočtového triku ministra financí Stanjury, který zcela záměrně, s cílem opticky snížit deficit státního rozpočtu, dal do rozpočtu na obnovitelné zdroje o 20 miliard korun méně, než bylo podle zákona nutné. Takové nakládání s vládní rozpočtovou rezervou považujeme za naprosto nezodpovědné a také v rozporu se zákonem o rozpočtových pravidlech, podle kterého smí být vládní rozpočtová rezerva vynakládána výhradně na nezbytné a nepředvídatelné výdaje. Výdaje na obnovitelné zdroje energie byly ale naopak naprosto předvídatelné a předvídané, a to naprosto všemi, s výjimkou ministra financí Zbyňka Stanjury. Na tomto příkladu je bohužel zcela zřejmé, jak vážně myslí vláda Petra Fialy obranu a obranyschopnost naší země. Je to pro ni sice silné téma do rozhovorů, na billboardy a k útokům na opozici, ve skutečnosti je ale připravena bez mrknutí oka prostředky, které by naši obranu mohly posílit, rozpustit na zcela nesouvisející a predikovatelné výdaje.
Ve světle tohoto neodpovědného rozpuštění rezervy pokládám za absurdní, že Petr Fiala organizuje budoucím vládám postupné zvyšování výdajů na zbrojení, a přitom on sám peníze, které mohl a měl na obranu použít, utratí na vlastní rozpočtové triky.
Nelze se smířit s tím, že vládní rozpočtová rezerva posloužila Zbyňku Stanjurovi jen jako dodatečný šuplík, ze kterého krátce po schválení rozpočtu sebere 8 miliard podle libosti. V takovém případě rozpočtová rezerva postrádá smysl a můžeme ji rovnou zrušit.
Věřím, že Poslanecká sněmovna tuto praxi nehodlá tolerovat a při nejbližší možné příležitosti zařadí na své jednání mimořádný bod týkající se svévolného nakládání s rezervou současným ministrem financí.
Věřím, že v tu chvíli už budu mít k dispozici také podrobný rozpis všech výdajů, na které byla rozpočtová rezerva v letošním roce rozpuštěna. Požádala jsem o něj totiž ministra financí v souladu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny a ráda se s vámi o získané informace podělím. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní předsedkyně. Nyní s přednostním právem vystoupí pan předseda Tomio Okamura, poté je přihlášen pan předseda Jakub Michálek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, jako první mimořádný bod na dnešní schůzi Sněmovny navrhuji bod s názvem Fialova vláda a ministr vnitra Rakušan podporují migrační pakt EU a přerozdělování migrantů do České republiky.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pane předsedo, já se omlouvám, nový bod nelze navrhnout, protože jsme v mimořádné schůzi.
Poslanec Tomio Okamura: Tak já to okomentuji. Fialova vláda a ministr Rakušan podporují migrační pakt EU a přerozdělování migrantů do České republiky.
Fialova vláda připravila během tohoto volebního období migrační pakt EU v době předsednictví v Radě Evropy, takže aktivně jste ho připravili, ten migrační pakt EU. V červnu roku 2023 ministr vnitra Vít Rakušan a zároveň předseda hnutí STAN hlasoval jménem Fialovy vlády na Radě ministrů pro přijetí migračního paktu EU. V květnu 2024 jste potom, při tom finálním hlasování, se zbaběle zdrželi, místo abyste hlasovali proti, jako to udělalo Maďarsko a Polsko. Za váš aktivní přístup pro migrační pakt EU vás následně ocenila i eurokomisařka pro migraci Ylva Johanssonová. Řekla o vás: "To, čeho jsme dosáhli nyní, je velkou zásluhou českého předsednictví, které postavilo základy k tomu, co nyní bude dokončeno." Konec citátu bývalé eurokomisařky Ylvy Johansson.
Teď Fialova vláda, ministr vnitra Vít Rakušan, protože je před volbami, tak jste se dostali pod tlak. Teď tady mám citát Ministerstva vnitra, Víta Rakušana, kde říká, že migrační pakt musíme řešit rychle, jinak se k nám přesunou azylanti z jiných zemí. Takže vy sami jste odsouhlasili migrační pakt, pak jste mě přesně za toto, co teď říká Ministerstvo vnitra (Ukazuje materiál.), vydali k trestnímu stíhání a hrozí mi tři roky vězení za to, že říkám stop migračnímu paktu EU, který vy jste podepsali. (Směje se.) To je úplně neuvěřitelné. Vaše vláda letos končí, to je už úplně jasné a bude to to nejlepší. To bude ta nejlepší zpráva pro celou republiku. Letos ve volbách už vaše vláda končí a vy teď v této souvislosti narychlo tady předkládáte prý protiimigrační zákon. Takže vy odsouhlasíte migrační pakt EU, který má začít platit od června příštího roku, na základě kterého nám sem budou přerozdělováni afričtí a muslimští migranti, a teď před volbami přicházíte s jakýmsi zákonem, který vychází ale z toho migračního paktu EU. Teďka hrajete nějakou tady šarádu předvolební, že vlastně chcete bojovat proti této nelegální migraci.
Chybí tam úplně ta zásadní pointa. SPD vám říká jasně: Vypovězte migrační pakt EU, přestaňte ho respektovat, jako to udělala polská vláda. Poláci už to řekli, ale vy podporujete migrační pakt EU a podporujete přerozdělování těchto nepřizpůsobivých a nebezpečných migrantů do České republiky.
My jsme se na ten váš návrh samozřejmě také podívali, protože jsme věděli, že to je jenom na oblbnutí vašich voličů, no a koukáme, že Fialova vláda chce dál pokračovat v sociální podpoře migrantů. Hnutí SPD ale připraví pozměňovací návrh na toto téma, protože my chceme nulovou sociální podporu těchto migrantů a vy je ve vašem návrhu chcete dál podporovat. To je skutečnost. Dále jsme koukali, že nechcete, aby v případě, že cizinec tady spáchá trestný čin, mu bylo automaticky ukončeno povolení k pobytu. To je návrh SPD. SPD naopak navrhuje zákon "jednou a dost", tedy pakliže cizinec v České republice spáchá trestný čin, aby mu bylo automaticky ukončeno povolení k pobytu. To bude náš další pozměňovací návrh, který do toho vašeho návrhu budeme doplňovat.
Takže vy chcete tady, aby to bylo prohlasováno podle § 90, aby se prohlasoval váš návrh zákona. Vy jste odsouhlasili a podporujete migrační pakt, nechcete ho ukončit, chcete pokračovat v migrační paktu EU - ten, který jste... vy jste spolupachateli toho paktu, ostatně jak vás pochválila i eurokomisařka - no, ale my tam chceme vložit ty pozměňovací návrhy, protože na základě toho se ukáže vaše pravá tvář (Směje se.), že ve skutečnosti je to jenom předvolební váš zoufalý tah.
Taky připravujeme třetí pozměňovací návrh, a to aby, pakliže nějaký cizinec nelegálně překročí českou státní hranici, automaticky už si nemohl žádat o azyl ani o povolení k pobytu v České republice. To znamená, kdo tady nelegálně přijde, aby věděl, že je to už pro něj definitivní stopka.
To jsou návrhy, které my budeme připravovat a připravíme je pro druhé čtení, pakliže nám v tom samozřejmě pomůžou kolegové z druhé opoziční strany, protože bychom rádi dali jménem dvou klubů veto na zrychlené projednávání bez možnosti... Vy chcete, abychom tam nemohli dát tyto pozměňovací návrhy, abyste si pak honili triko, že jakoby proti něčemu bojujete, přitom to podporujete. Podporujete migrační pakt. O zrušení migračního paktu - to, co říkají Poláci - ani slovo z vaší strany, o tom, že ho nebudete respektovat, takže toto samozřejmě my tady jasně pojmenováváme.
Nemluvíte ani o tom, že chcete ochranu státních hranic. My naopak máme připraven zákon, aby se z nelegálního překročení státní hranice stal opět trestný čin, což dnes není. Jak říkám, tím krokem B je - a to ale navrhneme už v rámci pozměňovacího návrhu - že kdo nelegálně překročí hranici z cizinců, z těchhletěch cizinců mimo Schengen, z těch zemí, které nejsou součástí schengenského prostoru, tak aby automaticky už neměl nárok na nic v České republice ani na to si požádat o jakoukoliv formu pobytu.
Vy jste... Jak jsem říkal, po celou dobu dokonce aktivně - aktivně - blokujete zpřísnění migrační politiky. Vy ve Fialově vládě, ministr vnitra Rakušan, nehlasovali jste proti migračnímu paktu EU. Odmítali jste návrhy SPD na hraniční kontroly na česko-slovenské hranici, respektive na kontrolu, větší ochranu hranice. Celou dobu to tady odmítáte. Ani dokonce nechcete - a to už řekl ministr vnitra Vít Rakušan, je to jeden z mnoha důvodů, proč vaši vládu musíme ukončit, a voliči to podle všeho udělají v letošních volbách - ani ukončit povolení k pobytu Ukrajincům po skončení takzvané dočasné ochrany, ale to už jsou statisíce Ukrajinců, kteří tady nemají co dělat. Vy jim chcete - a už to řekl ministr vnitra Vít Rakušan - nabídnout, aby si tady mohli žádat o dlouhodobé, potažmo trvalé pobyty - což samozřejmě potom další fáze je žádost o české státní občanství - a chcete si takto vytvářet nové voliče, protože český občan už vás nechce volit. To je váš plán, na který já už jsem tady upozorňoval dva roky, a přesně dochází na moje slova.
My naopak, pakliže SPD bude ve vládě, tak uděláme jako jeden z prvních kroků revizi všech povolení k pobytu Ukrajinců v České republice, aby tady zůstali pouze ti, kteří pracují na pracovním místě, na které prokazatelně nelze přijmout českého občana. Zároveň je samozřejmě potřeba - a my to zajistíme - ukončit jakoukoliv sociální podporu cizincům, protože všechno jde na úkor našich občanů a našich potřebných občanů. Kvůli tomu mají Češi nižší důchody, kvůli tomu mají zdravotně postižení občané nižší podporu, kvůli tomu se musely rušit slevy na jízdné pro studenty, pro seniory. My chceme vrátit zase zpátky ty peníze našim občanům, ti jsou pro nás na prvním místě.
Takže já jsem na úvod svého vystoupení tady pojmenoval, že Fialova vláda a ministr Rakušan nadále natvrdo podporují migrační pakt EU a přerozdělování migrantů do České republiky. Tuto vaši politiku ukončí, doufám, letošní volby a my uděláme následně změnu, pakliže budeme mít dobrý výsledek a budeme moci být součástí příští vlády.
Další téma, kterému bych se rád věnoval, tak je aktualita. Výsledkem téměř čtyřleté činnosti Fialovy vlády je nejhlubší propad příjmů českých občanů v Evropě. Fialova drahota dál pokračuje. Ceny zboží a služeb nadále rostou. Ke konci února vzrostly spotřebitelské ceny meziročně o 2,7 procenta. V meziročním srovnání nejvíce zdražily potraviny: mléko o 12,3 procenta, vejce o 18,6 procenta, máslo o 41,6 procenta zdražilo a čokoláda a čokoládové výrobky zdražily o 30 a půl procenta, o třetinu, a mohl bych pokračovat. Nadprůměrně rostou také ceny stravovacích a ubytovacích služeb i ceny nájemného. To všechno je Fialova drahota.
Je zcela evidentní, že končící Fialova vláda na boj proti inflaci zcela rezignovala - upřímně, ani jste ho nezahájili - přičemž na občany nejcitelněji dopadá dlouhodobé zdražování základních životních potřeb. To je i hlavním důvodem skutečnosti, že reálné příjmy českých občanů se dosud ani zdaleka nevrátily na úroveň z počátku roku 2021. Výsledkem téměř čtyřleté činnosti Fialovy vlády je tak nejhlubší propad reálných příjmů občanů v Evropě.
Hnutí SPD opakovaně představilo recept, jak zastavit zdražování a opět nastartovat růst platů a mezd. Základem našeho řešení je snížení a zastropování cen energií a některých základních potravin, podpora českých podnikatelů a živnostníků, zvýšení daňového zvýhodnění rodin a snižování výdajů státu. Nikdy nezvedneme ruku pro zvýšení daní českým občanům a firmám. Jako součást příští vlády, pakliže voliči rozhodnou, jsme připraveni náš ekonomický program ihned realizovat v praxi.
Další aktualita, Fialova vláda a Evropská unie dál likvidují český průmysl. Nejnovější informace, objem průmyslové výroby v České republice klesá čtvrtý měsíc v řadě, přičemž jeho stagnace trvá prakticky již osm let. V lednu 2025 průmyslová produkce meziročně opět poklesla, a to o 0,6 procenta. Celkový objem naší průmyslové výroby - a to je důležitý údaj - zůstává na úrovni, jaké dosahoval na jaře roku 2017. Konkurenceschopnost a výkonnost českého průmyslu dlouhodobě snižují zejména vysoké ceny energií a propad německé ekonomiky, na kterou jsme úzce a nezdravě těsně hospodářsky navázáni. Výroba motorových vozidel v České republice meziročně klesla o 4,8 procenta, což je zásadní informace. Pokles objemu výroby vykázala i řada dalších odvětví zpracovatelského průmyslu, mimo jiné produkce ostatních dopravních prostředků a zařízení, výroba kovů nebo strojírenská výroba. Základním důvodem dlouhodobého propadu českého průmyslu jsou enormně vysoké ceny energií a likvidační regulace ze strany EU. Evropská komise přitom nedávno potvrdila, že trvá na zákazu výroby a prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035.
Hnutí SPD samozřejmě nesouhlasí se zákazem výroby a prodeje aut se spalovacími motory. My chceme, aby se dál vyráběly a aby dál probíhal prodej. Elektroauta mohou být vítanou alternativou, nikoliv jedinou volbou, z našeho pohledu. Automobilový průmysl... Proč o tom všem hovořím? Protože automobilový průmysl je přitom pro Českou republiku zásadním pilířem domácí ekonomiky, tvoří 10 procent hrubého domácího produktu České republiky a přímo či nepřímo zaměstnává okolo 500 000 lidí v České republice. Fialova vláda likviduje náš průmysl, likviduje pracovní místa, a jak víme, tak nezaměstnanost v České republice stoupá. Stoupá. Hnutí SPD...
No, to jsem někde slyšel, že... Jsem byl v televizi Prima a někdo z vlády - už nevím, kdo to tam byl, z vládních stran - tak tam říkal, že prý nezaměstnanost v Čechách není tak vysoká, když se podíváme na okolní země. No, tak jsem vytáhl statistiku Polska a tam je nižší než v České republice, tak o čem mluví? To snad není možné vůbec. (Se smíchem.) Oni opravdu tam úplně... Ještě že jsem tam byl a samozřejmě jsem připraven tyhlety lži vládních politiků vyvrátit. To znamená, i sousední země, Polsko, nám blízká země, má nižší nezaměstnanost než my. Takže za vás to jde o desíti k pěti, je to přece naopak.
Hnutí SPD dlouhodobě prosazuje opuštění likvidační regulační legislativy EU, zejména vystoupení ze systému emisních povolenek, které zdražují energie, a ignorování veškerých norem, které poškozují české hospodářství.
No a poslední aktualitou, na kterou bych chtěl upozornit, je, že rozpočtová politika Fialovy vlády je nezodpovědná a ukazuje se, že nerespektuje platnou legislativu a hazardujete s budoucností České republiky, protože - a je to opět aktuální zpráva - vývoj plnění státního rozpočtu v posledních týdnech potvrzuje obavy hnutí SPD z nerespektování principu řádného rozpočtování ze strany ministra financí Zbyňka Stanjury z ODS a vlády Petra Fialy.
Saldo letošního státního rozpočtu totiž činí ke konci února 76,7 miliardy korun. Zvyšuje se tedy pravděpodobnost nenaplnění příjmů rozpočtu v oblasti výnosů z prodeje emisních povolenek, protože dle našeho předpokladu klesá jejich cena i počet. Národní rozpočtová rada v této souvislosti vyzývá vládu Petra Fialy, aby dodržovala pravidla tvorby státního rozpočtu, ale to je ve vašem případě, jako když hrách na zeď hází. Vy kašlete na odborníky, kašlete na realitu a jenom strmě zadlužujete naše občany.
Na výdajové straně rozpočtu zase bude nutné nově pokrýt nové výdaje ve výši 10 a půl miliardy korun na financování nepedagogických pracovníků: školníků, kuchařek a uklízeček. To je ta blamáž, kterou jste předvedli ve vládní koalici. No a je potřeba teďka nově pokrýt ty výdaje až do konce roku, protože došlo ke změně účinnosti příslušné legislativy. Vy jste zpackali, co jste mohli. Já plně podporuju petici školských odborů, i veřejně jsem ji podpořil, projednávali jsme ji minulý týden i na petičním výboru, 70 000 občanů podepsalo petici za zachování centrálního financování nepedagogických pracovníků. Vy jste skutečně hodili školníky, kuchařky, uklízečky, ekonomky, administrativní pracovníky, ale i obce a města přes palubu a teď se dostávají samozřejmě všichni do složité situace kvůli tomu lemplovství Fialovy vlády.
Vláda navíc minulý týden rozhodla o zvýšení rozpočtových výdajů na podporované zdroje energie o 20 miliard korun. Chcete na to využít i vládní rozpočtovou rezervu, což povede prakticky k jejímu definitivnímu vyčerpání, a to jsme teprve na začátku roku. Prostě neumíte spočítat rozpočet a my jsme vás tady na to... včetně odborníků, všichni vás na to vloni upozorňovali, ale vám je to úplně jedno, po vás prostě spálená zem. Rozpočtová politika Fialovy vlády je opakovaně celé ty čtyři roky vrcholně nezodpovědná, nerespektuje dokonce platnou legislativu a hazardujete s budoucností České republiky.
Hnutí SPD prosazuje návrat k rozpočtové odpovědnosti a snižování hrozivého státního dluhu a deficitu veřejných financí. Děkuju za pozornost. (Potlesk z řad hnutí SPD.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane předsedo. Nyní je s přednostním právem připraven a přihlášen pan předseda Jakub Michálek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, nebudu mluvit dlouho, maximálně tak deset, patnáct minut, ale chci se vyjádřit k programu dnešní mimořádné schůze. Podstatou mimořádné schůze je pochopitelně to, že na řádné schůzi máme jako poslanci opozice možnost navrhovat vlastní body, v případě mimořádné schůze nemáme možnost předkládat vlastní body. Vzhledem k tomu, že i na posledním sněmovním týdnu nebyly žádné interpelace, nebyli přítomni členové vlády, kteří byli interpelováni, tak v podstatě opozici je znemožňováno plnit její ústavní funkci.
To vede k tomu, že vláda nemá nad sebou potřebnou kontrolu, a jak to potom končívá v těchto kauzách, známe všichni, třeba naposledy z kauzy Motol, protože pokud není pod kontrolou vláda, tak adekvátně nejsou pod kontrolou ani příspěvkové organizace ze strany ministerstev, které je kontrolovat mají.
Proto já jsem svoje vystoupení k tomuto programu schůze chtěl věnovat tomu, co v programu schůze chybí, a to jednoznačnému postavení se proti korupci, která dlouhodobě pokračuje v rezortu Ministerstva zdravotnictví. Já rozhodně nechci mluvit hanlivě o našich zdravotnících a i manažerech, kteří dělají dobrou práci ve zdravotnictví. Já věřím, že jich je drtivá většina, ale to, co mi vadí, je, že jsou tady nastaveny dneska kontrolní mechanismy takovým způsobem, že ti nepoctiví dneska si můžou nahrabat obrovské peníze a kupují si potom z toho luxusní vily někde v Černé Hoře nebo na Kostarice místo toho, aby ty peníze šly do zdravotní péče, do nákupu přístrojů, do pomoci pacientům, kteří trpí těžkými nemocemi a musí čekat dlouhé čekací doby anebo třeba nemají ve svém kraji dostupného praktika, zubaře nebo dětského lékaře. Tam ty peníze chybí. Chybí tam peníze, které se tímto způsobem rozkradly, a je to zbytečné, protože vláda může a má nastavit systém hospodaření tak, aby byl pod kontrolou.
Proto jsme připravili v Pirátské straně návrh systémových opatření v reakci na korupční kauzy ve zdravotnictví. Jak říkám, to není jenom Motol, ty kauzy už se tady vlečou. Viděli jsme kauzu Davida Ratha, Bulovka, Homolka - na Homolce sněžilo, to si všichni dobře pamatujou - IKEM a tak dále a tak dále. To je zkrátka špatně a ukazuje nám to, že není možné se z toho vyvléci tak, jako to ty tradiční strany vždycky dělají, že řeknou: Je to pochybení jednotlivce. My se potřebujeme dostat do stavu, kdy kontrolní systém na Ministerstvu zdravotnictví bude fungovat a vláda bude dělat to, co má dělat, starat se o ty nemocnice jako řádný hospodář.
Proto předkládáme vládě čtyři opatření. Je to vlastně dneska úplně naopak, než jak by to mělo být. Měla by to být vláda, kdo tady vystupuje a informuje Poslaneckou sněmovnu o tom, jaká dělá opatření, aby snížila prostor pro korupci. Místo toho to musíme řešit my z opozice, kteří máme těžší přístup do fungování Ministerstva zdravotnictví, k manažerům ve zdravotnictví, abychom předložili kvalitní plán. Přesto je to nezbytné, protože Ministerstvo zdravotnictví se ne a ne rozhoupat, aby předložilo konkrétní a užitečné změny systému, které tu korupci omezí.
Předkládáme jednak opatření v rezortu Ministerstva zdravotnictví, ale jednak i další opatření, která se týkají rezortu Ministerstva spravedlnosti. Je potřeba, aby celá vláda si vytyčila potlačování té korupce ve zdravotnictví a v dalších oblastech, protože to není jenom zdravotnictví. Máme tady kauzu Dozimetr, která se neuvěřitelně vleče. Už podruhé tam alibisticky soudy rozhodly, že budou dělat průtahy s tím, kdo vlastně bude tu kauzu soudit. To je opravdu velmi nežádoucí stav, který oslabuje důvěru každého člověka v to, že stát řádně funguje a hospodaří dobře s penězi daňových poplatníků.
Ta čtyři opatření v oblasti Ministerstva zdravotnictví jsou jednak posílení odboru kontroly a řízení státních nemocnic na Ministerstvu zdravotnictví a srovnávání cen a kvality. Ten odbor dneska má nějakých pouhých osm lidí, přitom kontroluje více jak nějakých sedmdesát příspěvkových organizací. V této podobě se reálně kontrola vykonávat nedá. Druhá věc je samozřejmě, že bychom měli mít možnost v těch složitějších případech angažovat i zkušené auditory renomované z vnějšku. Dneska není možné, aby oddělení kontroly třeba provádělo více jak jednu kontrolu najednou. Nikdo tam neprovádí vyhodnocování hospodaření nemocnic, a to ideálně ve vazbě na setrvání managementu nemocnic tak, aby pokaždé, když se přesoutěžuje místo ředitele nemocnice, abychom se mohli podívat předtím na to, jak byla auditována činnost té nemocnice, jestli hospodaření vycházelo dobře, či ne, jestli jsou tam zjištěné nedostatky z hlediska transparentního zadávání zakázek a jejich hospodárnosti.
Samozřejmě pokud vytvoříme takovéto oddělení na ministerstvu, které bude koncentrovat know-how, tak můžeme dělat daleko víc než jenom kontroly. Můžeme i reálně srovnávat kvalitu a cenu služeb a objednávek, které ty nemocnice dělají. Dneska to bohužel dělají za Ministerstvo zdravotnictví neziskové organizace, kdy třeba organizace Kverulant srovnala ceny praní prádla ve čtyřiceti nemocnicích.
Mimochodem, v roce 2016 upozornila právě na zakázku praní prádla v Motole, takže kdyby měli otevřené oči na ministerstvu, měli dostatečné kapacity a kdyby brali vážně a sami dělali benchmarking, koukali na to, kolik stojí ve srovnání různé zakázky, různé přístroje, samozřejmě s přihlédnutím ke specifikům těch nemocnic tak, aby se dalo zohlednit, jestli nějaká nemocnice má vlastní prádelnu, nemá vlastní prádelnu, ale zkušený kontrolor samozřejmě tyto věci dokáže vzít v potaz a dokáže udělat kvalifikovaný závěr o tom, kde je riziko nehospodárnosti vynaložení veřejných prostředků.
Smutné na tom je, že vláda nesplnila ani vlastní programové prohlášení, do kterého si napsala, že zavede pravidelné reportování důležitých dat přímo řízených organizací Ministerstva zdravotnictví a systematický controlling pomocí elektronických nástrojů, vyhodnocování výsledků s jasným dopadem do praxe. Dále si vláda napsala do programového prohlášení: "Zavedeme personální, investiční a provozní benchmarking přímo řízených organizací." Čili to, aby na Ministerstvu zdravotnictví byli odborníci, kteří dovedou u těch víc jak sedmdesáti organizací v těch podstatných záležitostech, kde jsou největší korupční rizika, srovnat ceny a kvalitu, takže z toho je závěr s jasným a dobrým úsudkem. To jsou věci, které jsou přímo v programovém prohlášení vlády a které vláda nesplnila. My tady jako opozice nemáme jinou možnost, jakým způsobem upozornit na takováto selhání.
Druhá věc, výběrová řízení v nemocnicích, včetně funkčního období - to je věc, kterou jsme předložili jako vlastní legislativní návrh Pirátů - čili zavedení pětiletého funkčního období, transparentní výběrové řízení, maximálně dvojí opakování mandátu ředitele v kuse na jedné nemocnici, aby nedocházelo k tomu, že tam někdo sedí dvacet, pětadvacet let, aby lidi trošku rotovali. To jsme předložili v rámci sněmovního tisku 833, ale když byla možnost vlády se k tomu postavit čelem, tak k tomu vůbec nikdo nevystoupil, nikdo neřekl, proč nechce ta výběrová řízení a proč vláda nedala podporu pro tento pozměňovací návrh, takže všechno zůstane při starém.
Budou se dělat nějaké pseudoprověrky NBÚ, které nemají žádnou vypovídající hodnotu, a hrozí nám, že budeme dál vyhazovat peníze z okna právě kvůli tomu, že nemáme řádně nastavené tyhlety záležitosti. Kdyby tam byl audit, který před každým jmenováním ukáže, a to na základě zprávy renomovaného auditora, co se tam dělo, jaké byly vybrané výdaje a tak dále, a vycházelo to z metodiky Ministerstva zdravotnictví, tak víme daleko víc a můžeme některé věci eliminovat.
Ono to samozřejmě není o tom, že bychom úplně vymýtili korupci - to nikdo asi není tak naivní - ale už když se díváte na to, jakým způsobem i v tomto konkrétním případě ti pachatelé se snažili využít prostor pro korupci, jakým způsobem jim házeli klacky pod nohy a protikorupční opatření v podobě registru smluv, v podobě zveřejňování účetních závěrek a v podobě zákona o svobodném přístupu k informacím, tak jsou to nástroje, které v praxi reálně fungují, zmenšují korupční prostor a současně odrazují pachatele trestné činnosti a zjednodušují odhalení, usvědčení a potrestání těchto pachatelů.
Třetí bod, ten se týká jednotných zásad pro kontrolní systém ve státních nemocnicích. My jsme měli jako Pirátská strana možnost se sejít i s manažery renomovaných nemocnic, kteří právě přicházeli do nemocnic třeba po tom, co tam byla nějaká korupční kauza, a snažili se tam dát do pořádku vnitřní kontrolní systém. To je věc, kde má ministerstvo zase máslo na hlavě, protože v každé takovéto instituci by měl fungovat vnitřní kontrolní systém a ministerstvo by mělo na základě příkazu ministra jednak stanovit, že v té nemocnici má být, a za druhé, že je kontrolován ze strany Ministerstva zdravotnictví, abychom měli jistotu, že schvalovací matice jsou nastaveny tak, že nekoncentrují informace a moc jenom u dvou osob v případě velkých, zásadních zakázek, které jsou natolik rozsáhlé, že z povahy věci se na nich musí podílet více osob. No a samozřejmě naprostým základem je vybírat si důvěryhodné lidi a být schopen využít všechny dostupné informační zdroje k tomu, abychom skutečně manažery těch nemocnic vybrali dobře.
Další opatření v rámci vnitřního kontrolního systému jsou předběžná hlášení operací nebo zakázek nad určitou hodnotu Ministerstvu zdravotnictví, třeba pět dnů předem, s lidsky srozumitelným odůvodněním podstatných skutečností, aby mělo ministerstvo možnost se doptat té nemocnice, proč nastavili kritéria takto, jestli je opravdu potřeba zužovat tu soutěž, nebo jestli naopak otevřené výběrové řízení není chybně nastaveno a nebylo by vhodnější použít jednání s tím jedním dodavatelem v rámci JŘBU pro vyjednání lepší ceny na trhu, kde neexistuje reálná soutěž a otevřené výběrové řízení by vedlo pouze ke zdražení celé zakázky a nehospodárnosti.
Takže to jsou věci, které by mělo ministerstvo řešit. Měli by identifikovat další skutečná rizika v rámci protikorupčního auditu sektoru fakultních nemocnic a potom se hloubkově zabývat tím, kde jsou ta skutečná rizika. Auditor je schopen to identifikovat, on si promluví s řadou lidí na různých pozicích a ti mu to samozřejmě otevřeně řeknou, jak to v těch nemocnicích funguje nebo nefunguje.
Zavedení metodiky veřejného nakupování, to už vláda schválila. Taky se to velmi pomalu dostává do... Respektive byla schválena strategie, ale ta metodika schválená nebyla, takže tam se to do praxe ještě zatím bohužel nepropsalo, protože se proti tomu postavili někteří vlivní zadavatelé.
Pak bychom mohli pokračovat, zveřejňování údajů o hospodárnosti, tam, kde to je rozumné, samozřejmě ne tam, kde to zasahuje do reálného obchodního tajemství. Toto je záležitost, které by se Ministerstvo zdravotnictví také mělo věnovat, a Poslanecká sněmovna by měla od pana ministra Válka slyšet jasné slovo o tom, jak dál bude v dané záležitosti pokračovat. Já se jenom podívám... Tak.
Bohužel se to netýká jenom Ministerstva zdravotnictví, ale týká se to i toho, aby vláda jako jeden tým pokračovala v úsilí o to, omezit korupci na Ministerstvu spravedlnosti, které má v gesci boj proti korupci, protože tam působí protikorupční rada vlády. Bohužel pan ministr Blažek první, co udělal, že zrušil pravidelné setkávání rady vlády pro boj proti korupci, takže dneska už se schází pouze k administrativním záležitostem nebo si vyřizují ty záležitosti přes e-mail.
Ale zase z logiky věci, to, co by občané očekávali, je, že po takovýchto závažných korupčních kauzách vystoupí ministr spravedlnosti s tím, že řekne: To a to a to a to se musí změnit, mám tady doporučení z rady vlády pro boj proti korupci. Tady nevystoupil vůbec nikdo, kdo by ukázal, kde jsou ty základní problémy, nevyužila se expertiza poradců, kteří jsou v radě vlády pro boj proti korupci. Zjevně ta rada vlády je zbytečná, protože žádná protikorupční opatření nepředkládá. Ostatně když se podíváte do akčního plánu pro boj proti korupci, tak to je vyloženě směšný dokument, kde se už mnoho a mnoho let hovoří o tom, že konečně dotáhneme zákon o lobbování, ale nic moc dalšího navíc tam bohužel nenajdeme.
Další opatření, které by mělo dělat Ministerstvo spravedlnosti, je samozřejmě něco dělat s majetkovými přiznáními, která každý z nás musí vyplňovat. My tady vyplňujeme jako politici spoustu papírů, manažeři státních firem nebo těch nemocnic taky musí vyplňovat spoustu papírů a tento případ jasně ukázal, že s těmi informacemi nikdo nepracuje, že nikdo nejde do hloubky. V tomto případě manažer motolské nemocnice, pan Budinský, měl nějakých 170 nemovitostí jenom po České republice, na které si nemohl legálně vydělat, a to vůbec nemluvím o tom, že měl ještě nemovitosti v Černé Hoře, v Kostarice. Dokonce se mluví o tom, že pan Ludvík má ulité peníze v Dubaji, kde to je nedohledatelné, takže to je prostě úplně neuvěřitelné, že ani s tím, co máme, tak nemáme nastavený ten systém tak, že bychom se dívali do detailu, že by to někdo kontroloval, jestli to vůbec sedí s katastrem nemovitostí.
To je právě zodpovědnost Ministerstva spravedlnosti, aby jako ministerstvo zodpovědné za boj proti korupci identifikovalo toto opatření, zjistilo, proč selhaly ty povrchní prověrky Národního bezpečnostního úřadu, které všichni měli k dispozici a se kterými běhali ti zkorumpovaní manažeři a takhle mávali těmi prověrkami - říkali: já mám prověrku, já mám prověrku - aby se ukázalo, že reálně nikdo jejich činnost nekontroluje.
No a samozřejmě na nás všech a na Ministerstvu spravedlnosti zejména by mělo být, aby v rámci projednávání trestního zákoníku přišli s razantním navýšením trestu za korupci u vybraných korupčních trestných činů, omezení možnosti předčasného propuštění z výkonu trestu tak, aby každý trest pro tyto manažery byl dostatečně odrazující, protože pokud budeme mít tresty, kde po dvou třetinách ten manažer bude moci říct - Já chci být předčasně propuštěn. - a vyjde mu to, tak logicky pak ty tresty v reálu budou kolem čtyř, pěti, šesti let a ty nakradené majetky už se i s tím rizikem těmto pachatelům vyplatí.
Současně bychom měli přenastavit obligatorní propadnutí majetku, tak aby to soud vždycky zvážil, tak aby propadl i majetek, který převedl daný člověk na příbuzné bezúplatně. To znamená, třeba když někdo rozdává v pozici takovéhoto manažera byty, tak aby se potom i tyto majetky pojaly do majetkové podstaty, která potom propadne státu a využije se zpátky na služby, odkud ty peníze byly ukradeny, to znamená na péči o zdraví obyvatel České republiky.
Takto bych mohl pokračovat dále a dále, abychom třeba zautomatizovali majetková přiznání, což je věc, o které jsme dlouho diskutovali, ale doteďka to Ministerstvo spravedlnosti neprovedlo. Mohl bych mluvit o tom a připomínat, jak ODS tady vystupovala proti anonymním oznámením oznamovatelů, kteří zachrání veřejné prostředky tím, že upozorní na korupci a jiné nekalosti, aby přesně v tomto případě ten případ byl rozkryt na základě anonymního oznámení. (Někdo z řad poslanců ODS říká, že to je udavačství.)
No, to není udavačství. Jestli si ODS myslí, že oznámit, že někdo bere 60 milionů úplatky a kvůli tomu se nedostane na zdravotní péči o malou holčičku, která má rakovinu, že to je udavačství, tak fakt nemáte správně nastavený morální kompas, takže to jenom... Proti tomu se chci opravdu vymezit. Lidi, kteří brání, tyhlety miliony aby byly rozkrádané, tak by fakt neměli být nazýváni udavači. Naopak kdybychom tady se k tomu postavili čelem, tak takoví lidi, kteří zachránili 60 milionů, které potom půjdou na zdravotní péči, tak by potom měli dostat státní vyznamenání. Chápu, že se v tom neshodneme a že vy budete proti tomuhletomu vždycky, ale myslím si, že někdo by se měl snažit o to, aby se peníze ve státních nemocnicích nerozkrádaly.
Potom samozřejmě jsou tady možnosti, které vláda třeba měla v programovém prohlášení, že rozšíří působnost Nejvyššího kontrolního úřadu. Bylo to obsaženo v několika materiálech, dodneška to je v různých akčních plánech a tak dále, ale skutek utek. Dodneška ten návrh zákona ze strany vlády nebyl ani předložen do Poslanecké sněmovny.
Takže v takovéto situaci, kdy premiér má peníze v kampeličce, která pere špinavé peníze, kdy ministr spravedlnosti má přezdívku Don Pablo a sám figuruje v kauze brněnských městských bytů, se asi nemůžeme divit, že vláda dělá tak málo proti korupci, že není schopná tady vystoupit a před občany obhájit, co bude dělat v návaznosti na kauzu Motol, co bude dělat v návaznosti na neustále se opakující kauzy ve zdravotnictví, ale o to víc je potřeba, aby opozice upozorňovala na tento nešvar, protože to je nešvar, do kterého je zapojena celá řada politických stran.
Já se teď nebudu vracet k tomu, kdo všechno podporoval zkorumpovaného pana Ludvíka do Senátu nebo kdo ho instaloval kdysi do funkce předsedy dozorčího rady pražského dopravního podniku. To ať si sáhnou do svědomí ti lidi. Ale musíme na to upozorňovat, a pokud to nebudeme připomínat a pokud tady vláda není schopná vystoupit s tím, jaký má konkrétní plán pro to, aby se tyto věci neopakovaly, a místo toho budeme naopak postihovat lidi, kteří na to upozorní a vyjadřovat se o nich jako o udavačích - o těch, kteří zachrání veřejné peníze - tak to se skutečně nikam neposuneme a budeme to muset připomínat znovu a znovu. Děkuju za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane předsedo. Táži se, zda se ještě někdo hlásí s přednostním právem? Není tomu tak.
Mám zde sdělení, pan poslanec Benešík bude hlasovat s náhradní kartou číslo 45 a pan místopředseda Skopeček bude hlasovat s náhradní kartou číslo 50.
Nyní tedy budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 133. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen. Přivolám kolegy z předsálí.
Zaznamenala jsem žádost o odhlášení, odhlásím vás tedy všechny a poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.
Než se ustálí počet přihlášených, ještě přečtu omluvy: Omlouvá se Ryba Drahoslav od 17 do 23 hodin z pracovních důvodů, Zajíčková Renáta od 15.45 do 17.45 - pracovní důvody.
Z ministrů se omlouvá Jana Černochová do 16 hodin z pracovních důvodů.
Počkáme tedy ještě chvíli, než se ustálí počet přihlášených. Znovu zagonguji.
Připomínám, že tedy budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 130. (133.) schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 3 přihlášeno 150 poslanců a poslankyň, pro 74, proti 2. (Potlesk z řad poslanců opozice.) Návrh byl zamítnut.
Kontrola hlasování. Ano, prosím, pan ministr Stanjura k hlasování.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: K hlasování číslo 3, hlasoval jsem pro, na sjetině mám zdržel se. Zpochybňuju hlasování. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji. Budeme tedy hlasovat nyní o námitce.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 4 přihlášeno 154 poslanců a poslankyň, pro 150, proti 2. Návrh byl přijat.
Nyní tedy budeme hlasovat opět o celém návrhu pořadu 133. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 5 přihlášeno 155 poslanců a poslankyň, pro 74, proti 5. (Bouřlivý potlesk z řad opozice.) Návrh byl zamítnut.
Pan poslanec Letocha k hlasování.
Poslanec Petr Letocha: Já se moc omlouvám, často se mi to nestává, nicméně chtěl jsem hlasovat pro, na sjetině mám proti. Zpochybňuji hlasování.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, nyní tedy budeme hlasovat o námitce pana poslance Letochy.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 6, přihlášeno 158 poslanců a poslankyň, pro 134, proti 4. Návrh byl přijat.
Nyní tedy budeme opět hlasovat o celém návrhu pořadu 133. schůze.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 7, přihlášeno 158 poslanců a poslankyň, pro 78, proti 5. (Výrazné ohlasy a potlesk z levé části sálu.) Návrh byl zamítnut.
Ano. (Probíhá krátká debata o hlasování.)
Konstatuji, že pořad 133. schůze nebyl schválen a končím 133. schůzi Poslanecké sněmovny. (Potlesk zleva.)
(Schůze skončila v 15.01 hodin.)
Aktualizováno 4. 5. 2025 v 13:36.