Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(10.20 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, podle sněmovního tisku 926/6, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 926/7."

Mám tady avízo, že je ještě třeba načíst číslo náhradní karty. Posečkáme deset sekund, jak je tady zvykem, aby mohla být panu poslanci vystavena náhradní karta s příslušným číslem. Je to náhradní karta číslo 16, jedná a hlasuje s ní pan poslanec Ivan Bartoš.

A já nyní mohu zahájit hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

A v hlasování číslo 33 se účastnilo 138 hlasujících, pro 114, proti 5. A konstatuji tedy, že toto usnesení, a tím i návrh zákona ve znění schváleném Senátem jsme přijali.

 

Tímto tedy končí projednávání tohoto tisku a i bod číslo 1 našeho dnešního jednání a můžeme přistoupit k dalšímu bodu. Já poděkuji panu ministrovi a pan senátor zůstává, pokud vím.

Otevírám bod

 

2.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 968/1/ - vráceno Senátem

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 968/2 a informace k pozměňovacím návrhům vám byla rozeslána elektronickou poštou. Máme mezi sebou pana senátora Ondřeje Lochmana a poprosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům nejprve vyjádřil - omlouvám se panu senátorovi, ale nejprve pan ministr, a sice pan ministr Baxa. Je to tak? Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Vážená paní místopředsedkyně, milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi, abych v zastoupení za ministra dopravy Martina Kupku uvedl stručně tento návrh, o kterém Poslanecká sněmovna právě jedná. Poslanecké sněmovně byl Senátem vrácen návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Jeho jediným cílem je provést adaptaci právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady 2023/2405 ze dne 18. října 2023 o zajištění rovných podmínek pro udržitelnou leteckou dopravu, Iniciativa pro letecká paliva ReFuelEU.

V této souvislosti dochází návrhem zákona k zakotvení působnosti Úřadu pro civilní letectví: a) k výkonu působnosti příslušného orgánu podle tohoto nařízení, jenž bude plnění požadavků unijního nařízení kontrolovat i vynucovat, a to ve vztahu k leteckým dopravcům a provozovatelům letecké činnosti jiné, než je obchodní letecká doprava, a k provozovatelům letišť; b) ke zpracovávání a zveřejnění zprávy o použití příjmů z pokut podle tohoto nařízení, a to v součinnosti se Státní energetickou inspekcí; c) k přijetí oznámení a vyřízení žádostí vybraných subjektů o použití unijního nařízení.

Zároveň se navrhuje zakotvit působnost Státní energetické inspekce k výkonu působnosti příslušného orgánu podle tohoto nařízení ve vztahu k dodavatelům paliv, leteckých paliv. Navržená implementační opatření dále spočívají v doplnění příslušných skutkových podstat přestupků za účelem zajistit vymáhání povinností leteckých dopravců, provozovatelů leteckých činností jiných, než je obchodní letecká doprava, provozovatelů letiště a dodavatelů leteckých paliv a na ně navázaných sankcí a též v zakotvení speciální právní úpravy ve vztahu k obecné právní úpravě obsažené v zákoně o přestupcích, a to v zájmu naplnění zvláštních požadavků uvedeného unijního zařízení.

V době po předložení návrhu zákona Senátu došlo k přijetí pozměňovacích návrhů v Senátu ke zcela jinému senátnímu tisku, konkrétně šlo o návrh novely energetického zákona a dalších souvisejících zákonů, které měly dopad i na legislativně technickou podobu návrhu tohoto zákona. Ačkoliv tato situace nevznikla pochybením předkladatele návrhu zákona, který byl v době jeho předložení Senátu z hlediska legislativní techniky zpracován bezchybně - vyznačeno tučně tady v podkladu - bylo třeba na tuto situaci, kterou Ministerstvo dopravy nijak nemohlo ovlivnit, odpovídajícím způsobem reagovat. Nezbylo tak než přistoupit k uplatnění pozměňovacího návrhu na plénu Senátu a k vrácení návrhu zákona Poslanecké sněmovně.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás tedy požádat o podporu předloženého materiálu ve znění pozměňovacího návrhu Senátu. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu ministrovi a nyní požádám, aby se slova ujal pan senátor Ondřej Lochman.

 

Senátor Ondřej Lochman: Děkuji, paní předsedající. Ještě jednou pěkné dopoledne. Vážené poslankyně, vážení poslanci, nebudu dlouhý, doplním nejprve formálně, pak vysvětlím laicky, o co se tedy jedná, nicméně tak, jak to přednesl pan ministr kultury v roli pana ministra dopravy, tak věcně s tím zcela souhlasím. Jedná se tedy o zákon, který byl Senátem vrácen, a to zákon (č.) 49/1997 Sb., o civilním letectví, sněmovní tisk to byl číslo 968 a senátní 125.

My jsme navrhli na své 12. schůzi přijmout legislativně technický pozměňovací návrh. Tento návrh reaguje právě na legislativní kolizi vzniklou v důsledku souběžného projednávání jiného zákona, jak bylo řečeno, jedná se o zákon energetický. Aby nedošlo k neslučitelnosti obou právních předpisů a nedošlo k právní nejistotě, Senát navrhl přesunout ustanovení týkající se přestupku dodavatele leteckého paliva ze zákona o podporovaných zdrojích energie do zákona o civilním letectví, jak už bylo řečeno panem ministrem, a to § 49a a vypustit také nadbytečné body. A jedná se o ty, které mají platit znovu od 1. listopadu 2025.

Pokud bych to měl říct jednoduše, tak v případě tohoto zákona nejprve zákon lex OZE III. Zde jsme navrhovali v Senátu úpravu, jednalo se o solární daň takzvaně. To zde nebylo přijato, a tak to pan kolega senátor Plevný navrhl znovu v zákonu lex plyn. Zde ta úprava proběhla, sahala do stejných paragrafů v jiném zákonu, kam sahá tento zákon o civilním letectví, a proto došlo k přečíslování těch paragrafů. V tu chvíli v tom - opět zmiňuji, tak jako u toho minulého zákona, v tom rychlém sledu zákonů, které byly doručovány do Senátu - vzniklo to, že najednou paragrafy na sebe nesedí, a proto navrhujeme legislativně technickou úpravu. Je to opravdu pouze technická věc, protože ty dva zákony tam přišly souběžně a nešlo na to jinak reagovat, nic jiného v tom není. A proto žádám, tak jak už žádal expert na civilní letectví pan ministr kultury o to, abyste přijali tento zákon ve znění vráceném ze Senátu Poslanecké sněmovně. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně panu senátorovi. A nyní se táži, zda se chce k usnesení Senátu vyjádřit zpravodaj garančního výboru pan poslanec Karel Sládeček - pokud je přítomen - což nejspíše není. (Hlas z pléna.) Byla omluva.

Nyní otevírám rozpravu. Má někdo zájem vystoupit v této rozpravě? Není tomu tak, takže rozpravu zase končím. A prostor pro případná závěrečná slova? Já přivolám kolegy z předsálí. Zájem o závěrečná slova není.

A my tedy přistoupíme k hlasování opět podle - (Ťukání karet do lavic.) ano, všechny odhlásím. Prosím, přihlaste se opět svými registračními kartami.

Já ještě tedy načtu omluvy, protože jich dorazilo několik. Ještě dorazila omluva paní poslankyně Ivany Mádlové od 10.25 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Iveta Štefanová se omlouvá z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů. Z členů vlády: Eva Decroix od 10 hodin z pracovních důvodů a Martin Kupka od 10 hodin z pracovních důvodů.

My přistoupíme k hlasování. Podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny a k přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP