(15.20 hodin)

 

Poslanec Ivan Ohlídal: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Úvodem řeknu, že obou interpelací na pana ministra Fialu se vzdávám, ale než odejdu od tohoto pultíku, tak bych chtěl ještě něco k tomu říct.

Pan ministr Fiala několikrát chyběl na ústních i písemných interpelacích. To se samozřejmě může stát, člověk může být, zvlášť v pozici ministra, hodně pracovně zatížen. Ale každý ministr má svůj příslušný výbor. Pan ministr Fiala má příslušný školský výbor. Pan ministr Fiala je již několik měsíců, řekl bych přibližně půl roku, ministrem a za tu dobu si nenašel cestu k tomuto výboru, nenavštívil tento výbor. Čili jinými slovy řečeno, komunikace mezi tímto panem ministrem a poslanci je velmi špatná.

Proto se chci obrátit na pana ministra a požádat ho, aby se v této záležitosti výrazně zlepšil, a zároveň ho požádat, aby mi odpověděl, kdy navštíví školský výbor, jeho schůzi. Jestli to bude ještě v tomto volebním období. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane kolego. Pan ministr vám jistě odpoví v zákonné lhůtě.

Přistoupíme k další interpelaci, kterou vznáší pan poslanec Látka na ministra financí Miroslava Kalouska ve věci snížení cen nafty a benzinu. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Jan Látka: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane ministře, Česká strana sociálně demokratická předložila do Poslanecké sněmovny návrh, kterým chce snížit spotřební daň u pohonných hmot. Litr motorové nafty by se měl zlevnit proti současným cenám až o 2,50 Kč, benzin až o 1,50 Kč za litr.

Neúměrně vysokou spotřební daň v České republice a dvacetiprocentní DPH, v jejichž důsledku došlo v těchto dnech ke zdražení pohonných hmot, vyšplhaly až na historická maxima 40 Kč a více. Považujeme za nepřípustné, aby ceny pohonných hmot stále raketově stoupaly, poškozovaly české hospodářství, občany a pravicová vláda seděla s rukama v klíně a nereagovala. Zvyšující se ceny benzinu a nafty jsou v kombinaci s vládními škrty a chybným zvyšováním daní další ranou pro rodinné i firemní rozpočty a celou českou ekonomiku. Vysoká cena pohonných hmot přitom v ČR motivuje občany a zejména velkodopravce k cenově výhodnějším nákupům benzinu a nafty v okolních zemích. Tím trpí právě i zaměstnanost v příhraničních oblastech, jak jsem se již v některých minulých interpelacích zmiňoval.

Podle odborných analýz Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze by změna, kterou navrhuje sociální demokracie, znamenala zvýšení prodeje pohonných hmot až o 23 procent a tomu odpovídá i adekvátní zvýšení příjmů státního rozpočtu v oblasti spotřební daně. Zvýšená tuzemská spotřeba navrhovaného opatření je současně doprovázena dalším efektem - vyšším výběrem daně z přidané hodnoty z důvodu zvýšení objemu prodeje pohonných hmot. Státu by tak po přijetí navrženého zákona vzrostl daňový příjem až o 3 až 5 miliard Kč. A to jistě stojí za to. Co myslíte, pane ministře?

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Pan ministr Kalousek je omluven, čili dostanete písemnou odpověď v zákonné lhůtě.

Další interpelaci vznáší pan poslanec Smýkal na ministra dopravy Pavla Dobeše. Prosím pane kolego.

 

Poslanec Josef Smýkal: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, chci se na vás obrátit s tématem, které pokládám za velmi důležité, a zároveň vás chci požádat o urychlené řešení. O co tedy jde? Ministerstvo dopravy připravilo návrh věcného záměru zákona o železnici. Podle předloženého materiálu sleduje nová legislativa jeden základní cíl a tím je úprava vztahů, které nastaly po transformaci a liberalizaci trhu železniční dopravy.

Pane ministře, dovolte mi upozornit na závažné problémy, které v souvislosti s novou připravovanou legislativou vznikají.

Návrh zákona se předkládá v době, kdy je trh osobní železniční dopravy ze strany státu již otevřen, a to i významný segment toho trhu, tj. veřejné služby hrazené ze státního rozpočtu. V současnosti jsou zahájeny soutěže dopravců na trhu o podíl kompenzace veřejných služeb ze státního rozpočtu, aniž byly právem stanoveny právní podmínky pro liberalizaci trhu železniční dopravy. V liberalizovaném prostředí sehrává klíčové postavení Ministerstvo dopravy, které je v postavení objednatele veřejných služeb, organizátora služeb dopravců, který vybírá nejvhodnější nabídky dopravců, a současně je v postavení vlastníka národního dopravce - zdůrazňuji národního dopravce - Českých drah, a. s.

Z podmínek první vyhlášené soutěže, jako je Ostrava, Opava, Krnov a Olomouc, se domnívám, že zřetelně vyplývá, že ministerstvo porušuje povinnosti vlastníka Českých drah, a. s., a v soutěži nejedná s péčí řádného hospodáře, pokud vystupuje jako organizátor soutěže a objednavatel služeb. Pro funkční liberalizovaný trh železniční dopravy je zcela nezbytný regulátor trhu, který nebude spjatý s vlastníkem národního dopravce, tj. Českých drah. I když návrh zákona zřízení nezávislého regulátora předpokládá, legislativní proces bude ukončen podle mého názoru za tři až čtyři roky a po uplynutí této doby však bude trh železniční dopravy již zakonzervován, a to na základě uzavřených smluv s vybranými dopravci.

Časovým postupem ministerstva se tak otvírá diskuse -

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Pane poslanče, chci vás upozornit na časový limit.

 

Poslanec Josef Smýkal: Děkuji za upozornění. Měl jsem představu, že pan ministr bude reagovat s tím, že když nemohu mít reakce pana ministra, v této souvislosti se na něj obrátím se žádostí o urychlenou přípravu samostatného zákona o regulátorovi železničního trhu a zároveň mu předám osobní dopis, aby tento závažný problém, který hrozí průserem, řešil. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Pan ministr je bohužel omluven a i vám odpoví v zákonné lhůtě.

Přistoupíme k další interpelaci a to je interpelace pana poslance Rykaly na ministra financí Miroslava Kalouska. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Adam Rykala: Děkuji. Nejprve bych chtěl říci, že mě mrzí, že na dnešních interpelacích není jak ministr Kalousek, tak pan premiér, protože to jsou dva lidé odpovědní za to, jak se mají lidé v této zemi.

Nicméně vážený nepřítomný pane ministře, vzhledem k narůstajícímu počtu chudých občanů České republiky a k eskalaci špatné nálady a frustrace našich voličů z reforem vašeho úřadu jsem se vás rozhodl interpelovat ve věci snižující se životní úrovně občanů České republiky v důsledku vašich daňových a s nimi souvisejících reforem, v neposlední řadě i návrhu, bohužel, státního rozpočtu na rok 2013, který předkládáte.

Reformy prováděné vládou v naprosté většině případů likvidují sociální stát, kterého vlády sociální demokracie chtěly dosáhnout během poměrně krátké doby. Vy svou prací tento plán zcela ruinujete a vystavujete nás, českou opozici, před velkou výzvu - po následujících volbách zahájit nové reformy, které budou citlivé a hlavně spravedlivé.

Vážený pane ministře Kalousku, já se vás ptám, proč místo neustálých nesmyslných rušení výhod sociálně slabým zvyšováním daní či škrtáním nezbytně nutných položek nenavrhnete ve spolupráci se sociální demokracií spravedlivý a pro lidi uchopitelnější státní rozpočet počítající s reformami a ne s tím, co nám předhazujete.

Protože mi zbylo pár vteřin, tak jsem se vás chtěl zeptat pane ministře, co jste měl dnes tak důležitého, že jste nemohl odpovídat poslancům na interpelace, a zda se na vás můžeme těšit alespoň příště. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane kolego. Přistoupíme k další interpelaci a to je interpelace pana poslance Víta Bárty na ministra dopravy Pavla Dobeše ve věci transparentního hospodaření na Správě železniční dopravní cesty. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Vít Bárta: Vážený pane místopředsedo, je mi velkou ctí, že zde je vidět spousta sympatických tváří, ale tu nejsympatičtější tvář vyjukaného mladého nadějného kádru, pana ministra Dobeše, tady bohužel nevidím. Bohužel chápu, že tu není, a je mi to upřímně líto. Chápu, že z velkého Dobeše je nyní malý Bobeš, ale přesto mi dovolte alespoň několik faktických.

Správa železniční dopravní cesty má generálního ředitele, který je jmenován se zásadními otazníky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP