6.3 KOORDINACE PROTIDROGOVÉ POLITIKY

6.3.1 Mezirezortní protidrogová komise

Pro efektivní uplatňování protidrogové politiky je nezbytná těsná součinnost a koordinace činností všech subjektů zapojených do její realizace. Jejich odlišná působnost, rozdíly v používaných formách a prostředcích činnosti, a často i jejich rozdílné právní postavení vedou k nutnosti koordinace na centrální úrovni orgánem, vybaveným expertizou potřebnou k účinnému výkonu vládou svěřených pravomocí. Tímto koordinačním orgánem a zároveň garantem protidrogové politiky vlády ČR je Mezirezortní protidrogová komise.

Předsedou MPK je na základě platného statutu předseda vlády, členy jsou: ministři vnitra, zdravotnictví, školství, mládeže a tělovýchovy, práce a sociálních věcí, spravedlnosti a obrany. Jednání MPK se může v případě potřeby zúčastnit další člen vlády. Hlavním úkolem MPK je:

být poradním orgánem vlády v oblasti problematiky drog,

vypracovat návrh dlouhodobé Koncepce protidrogové politiky,

vytvářet roční programy vycházející z rámce platné Koncepce,

dbát na dodržování klíčových zásad protidrogové politiky,

koordinovat a zajišťovat provázanost činností věcně příslušných rezortů,

koordinovat naplňování protidrogové politiky na místní úrovni,

metodicky řídit protidrogové koordinátory okresních/magistrátních úřadů, výhledově také protidrogové koordinátory VÚSC,

vyhodnocovat plnění dílčích úkolů protidrogové politiky,

vyhodnocovat celkovou efektivitu Koncepce a programu protidrogové politiky,

koordinovat přidělování finančních prostředků na protidrogovou politiku,

odpovídat za oblast mezinárodní spolupráce ČR v problematice drog.

Pro zabezpečení výše uvedených činností používá MPK nástrojů vymezených statutem. Pro zabezpečení účinné koordinace vytváří "ad hoc" pracovní skupiny v nejrůznějších oblastech protidrogového působení. Pro zabezpečení standardní koordinace mezi věcně příslušnými, rezorty vytváří stálou Radu zástupců rezortů. Pro zabezpečení koordinace a metodického řízení protidrogových koordinátorů okresních/magistrátních úřadů vytváří stálou Radu koordinátorů.

MPK spolupracuje také s experty v různých oblastech protidrogového působení, odbornými společnostmi a nestátními organizacemi. Delegovaný zástupce Asociace nestátních organizací je členem pracovní skupiny Rady zástupců rezortů.

7. FINANCOVÁNÍ PROGRAMU

Program na období 1998 - 2000 si klade za cíl vytvořit jednotný a koordinovaný systém financování protidrogové politiky, a to jak na centrální, tak na místní úrovni při zabezpečení minimálních standard kvality a efektivity realizovaných opatření a poskytovaných služeb a činností. Opatření a nástroje, která za tímto účelem vytváří jsou:

přesné vymezení působností věcně příslušných rezortů v oblasti protidrogové politiky,

zavedení centrální databáze subjektů podporovaných ze státních či veřejných prostředků v protidrogové oblasti (přinese přehled o čerpání prostředků, umožní kontrolu účelnosti vynakládání prostředků, sníží pravděpodobnost duplicit),

sjednocení dotačních postupů MZ, MŠMT, MPSV v oblasti drog, standardizace výběrového procesu (umožní vyšší stupeň koordinace a účelnosti přidělování prostředků),

zavedení akreditačního a licenčního systému v působnosti MZ, MŠMT, MPSV (umožní podpořit pouze kvalitní programy, a tím účelněji využít prostředky),

posílení kontrolních nástrojů jak na úrovni centrální (rezorty), tak na úrovni místní (okresní/magistrátní úřady),

rozšíření samostatné položky v kapitole státního rozpočtu VPS "Protidrogová politika" i na působnost centrálních orgánů státní správy (umožní vázanost finančních prostředků na prioritní rozvojové programy i účinnější koordinaci rozdělování prostředků).

7.1 CENTRÁLNÍ ÚROVEŇ FINANCOVÁNÍ

7.1.1 Rozpočtové kapitoly věcně příslušných rezortů

V rámci svých věcných působností. v návaznosti na Koncepci a program protidrogové politiky a s ohledem na resortní priority v oblasti protidrogové politiky vytváří věcně příslušná ministerstva návrhy resortních rozpočtů zohledňující oblast standardního protidrogového působení (např. činnost Policie ČR v oblasti drog, preventivní působení pedagogů ve školách. činnost zdravotnických zařízení v rámci existující sítě služeb). Návrhy resortních rozpočtů schvaluje vláda a Parlament ČR. MPK na základě čl. II. svého Statutu spolupracuje s ústředními orgány státní správy při sestavování těchto návrhů rozpočtových kapitol.

7.1.2 Všeobecná pokladní správa

V rozpočtové kapitole státního rozpočtu Všeobecná pokladní správa bude vytvořena samostatná položka "Protidrogová politika", která bude mít dvě součásti:

a) protidrogová politika věcně příslušných rezortů,

b) protidrogová politika okresních a magistrátních úřadů a úřadů statutárních měst.

Část a) bude obsahovat prostředky, o které bude mít možnost věcně příslušný rezort požádat MF na zabezpečení vývojových programů v oblasti protidrogové politiky (např. zabezpečení "Minimální preventivního programu" v působnosti MŠMT, zabezpečení "Minimální sítě" v působnosti MZ aj.), popř. na řešení urgentních problémů, jejichž výskyt je vzhledem k charakteristikám vývoje drogové scény velmi pravděpodobný (např. epidemie hepatitidy, infekce HIV mezi uživateli drog, atd.). 0 výši této částky rozhodne Parlament ČR na základě návrhu MPK a vlády.

7.2 MÍSTNÍ ÚROVEŇ FINANCOVÁNÍ

7.2.1 Rozpočet okresního/magistrátního úřadu

V rámci svých věcných působností, v návaznosti na Koncepci a program protidrogové politiky a s ohledem na priority v oblasti protidrogové politiky v daném místě vytváří okresní/magistrátní úřady návrhy svých rozpočtů zohledňující oblast protidrogového působení na místní úrovni. 10 - 30 % finanční spoluúčastí se navíc okresní a magistrátní úřady podílí na realizaci protidrogových programů podpořených z kapitoly Všeobecná pokladní správa.

7.4.2. Všeobecná pokladní správa

V rámci části b) samostatné položky kapitoly státního rozpočtu "Protidrogová politika okresních a magistrátních úřadů a úřadů statutárních měst" jsou vyčleněny prostředky na podporu protidrogového působení na místní úrovni. Každý okresní a magistrátní úřad obdrží z této položky na začátku kalendářního roku paušální částku, určenou na zabezpečení "minimálního" a obligatorního protidrogového působení v okrese/městě (výše takto plošně rozdělených prostředků dosáhne maximálně 30% z celkové částky v této části samostatné položky VPS). Čerpání zbylých prostředků (minimálně 70% celkové částky) bude cílené, zohledňující místní priority protidrogové politiky a závislé na kvalitě předložených projektů okresních a magistrátních úřadů a úřadů statutárních měst. Čerpání prostředků v obou uvedených případech se řídí závaznými "Pravidly" schválenými usnesením vlády.

7.4 SYSTÉMOVÉ NÁSTROJE NA ZABEZPEČENÍ KVALITY A EFEKTIVITY

7.4.1 Vymezení kompetencí a působností věcně příslušných resortů

Přesné vymezení kompetencí a působností věcně příslušných rezortů v oblasti protidrogové politiky je obsaženo v Koncepci a programu protidrogové politiky vlády na období 1998 - 2000.

7.4.2 Centrální databáze

Centrální databáze je zřizována MPK, jejím správcem je ředitel sekretariátu MPK, slouží především:

a) jako koordinační nástroj pro efektivní přidělování finančních prostředků,

b) jako zdroj informací pro efektivní plánování a organizaci sítě služeb v oblasti primární, sekundární a terciární prevence,

c) jako objektivní zdroj dat pro analýzu financování aktivit protidrogové politiky.

Databáze je dále nástrojem napomáhajícím efektivnímu plánování a organizaci sítě služeb v oblasti primární, sekundární a terciární prevence. V centrální databázi organizací podporovaných z různých zdrojů státního rozpočtu se shromažďují data týkající se protidrogových aktivit těchto organizací.. Jsou zde uložena data o typu a působnosti projektu, dále o celkovém plánovaném rozpočtu žadatele, o žádaných finančních prostředcích a o přidělených prostředcích z různých zdrojů státního rozpočtu pro každý projekt.

Správce CDTB (ředitel sekretariátu MPK) průběžně vyhodnocuje požadavky o finanční podporu s cílem zamezit duplicitnímu financování organizací.

7.4.3 Sjednocení dotačních postupů

Jednotlivé orgány státní správy a samosprávy stanoví ve stanoveném termínu jednoznačné zadání projektů a programů v oblasti protidrogové politiky a vypíší výběrové řízení, včetně stanovení podmínek žádosti o dotace.

Ve sjednaném společném termínu shromáždí odpovědné orgány předložené projekty a provedou výběrové řízení.

Pro výběrová řízení budou sestaveny expertní komise, ředitel sekretariátu MPK a zástupce nezávislé odborné organizace budou vždy členy těchto komisí.

Společné termíny budou stanoveny v návaznosti na vytváření návrhu státního rozpočtu.

7.4.4 Akreditační a licenční systém

Akreditační licenční systém je formální nástroj garance kvality služeb poskytovaných v oblasti primární, sekundární a terciární prevence. Akreditace/ licence je udělována na období tří let státním i nestátním organizacím (licence je udělována fyzickým osobám) splňujícím požadovaná odborná a organizační kritéria pro poskytování konkrétní služby, která je předmětem akreditace /licence. V případě prokázaných závažných nedostatků nebo porušení podmínek akreditace při poskytování služeb může být akreditace organizaci zrušena.

Akreditace/licence je udělována na základě splněných kritérií akreditační komisí, která je zřizována příslušným ministerstvem pro danou oblast protidrogového působení. Jednotlivá ministerstva vymezují specifické akreditační podmínky (např. minimální standardy léčebné péče, zásady efektivní primární prevence ap.). V rámci systému se zřizují komise pro: oblast primární prevence (MŠMT), oblast léčebné péče (MZ), oblast resocializační péče (MPSV).

Sekretariát MPK vypracuje metodiku pro zřízení a činnost akreditačních komisí, které budou ustanoveny při příslušných ministerstvech.

7.4.5 Kontrolní nástroje

Věcně příslušné resorty vypracují metodiky a manuály pro hodnocení kvality a efektivity poskytovaných služeb v daných oblastech protidrogového působení.

Přidělené finanční prostředky podléhají věcné a ekonomické kontrole příslušného resortu. Resort jako poskytovatel finanční podpory je povinen ověřovat správnost použití poskytnuté podpory. Vzhledem k narůstajícím úkolům spojeným s realizací protidrogové politiky vlády dochází k personálnímu posílení MŠMT, MZ, MPSV, které zabezpečí mj. i větší účinnost kontroly.

Po stránce věcné kontroly má významnou úlohu okresní protidrogový koordinátor, který má úplný přehled o aktivitách financovaných ze státního rozpočtu či rozpočtu samosprávy.

Po zavední akreditačního a licenčního systému bude všem akreditovaným subjektům uloženo předkládat okresnímu protidrogovému koordinátorovi závěrečnou hodnotící zprávu o projektu a výroční zprávu o činnosti organizace za období proběhlého roku.

7.5 PŘEDPOKLÁDANÝ DOPAD KONCEPCE NA STÁTNÍ ROZPOČET

Koncepce a program protidrogové politiky vlády na období 1998 - 2000 stanoví věcně příslušným ministerstvům řadu nových úkolů, jejichž plnění si vyžádá prostředky ze státního rozpočtu. Vzhledem ke skutečnosti, že Koncepce a program protidrogové politiky byla zpracována v době, kdy již byl připraven návrh státního rozpočtu na rok 1998, nebylo možné zohlednit v plném rozsahu nákladnost prioritních úkolů v rozpočtových kapitolách jednotlivých rezortů. Z tohoto důvodu byl každému věcně příslušnému ministerstvu uloženo takovou kalkulaci provést a promítnout ji do návrhu rozpočtů na rok 1999 a 2000.

PŘÍLOHA 1

1. HLAVNÍ TRENDY V ČR

V České republice byl zaznamenán od roku 1989 plynulý nárůst problémů spojených s nezákonnou výrobou, pašováním i užíváním ilegálních drog a také s obchodem s drogami. Příčin tohoto jevu je celá řada, mezi nejdůležitější je třeba počítat otevření hranic, liberalizaci společnosti, oslabení vnější sociální kontroly, změnu hodnotového systému i transformaci ekonomiky. Tyto faktory ovlivnily jak narůstající nabídku a dostupnost drog podmíněnou zvyšující se atraktivitou ČR pro organizovaný obchod s drogami, tak zvyšující se poptávku po drogách především mezi dospívající mládeží a mladými lidmi.

1.1 Rozsah užívání drog ve všeobecné populaci dospívajících a mladých lidí

Mezi rizikovou populaci nejčastěji experimentující s ilegálními drogami patří mládež ve věku 15 až 19 let. Z epidemiologických studií vyplývá, že přibližně jedna třetina středoškolské mládeže již má zkušenost (byť jednorázovou) s nealkoholovou drogou.

Nejčastěji užívanou ilegální drogou jsou produkty konopí (především marihuana), nicméně statistiky naznačují, že také užívání halucinogenních (LSD) a stimulačních drog (extáze, pervitin) se stává z pohledu dospívajících a mladých lidí "módním" jevem, což ztěžuje efektivní provádění primární prevence a také zvyšuje nároky na kvalitu preventivních programů. Rozsah užívání opiátů (především heroinu) v této cílové populaci není také zanedbatelný, nicméně je nepoměrně menší než u výše uvedených drog.

Evropská školní studie (1995) ukázala na reprezentativním vzorku populace, že mezi 15 - 16 letými má celoživotní zkušenost s produkty konopí 21,8 % mládeže (16,4 % v posledních 12 měsících), s organickými rozpouštědly 7,6 % (3,4 %), se stimulačními drogami 1,8 % (0,2 %) a s opiáty 1,7 % (0,2 %).

SROVNÁNÍ 1994 - 1997 V ČESKÉ REPUBLICE

ZKUŠENOST STŘEDOŠKOLÁKŮ S DROGOU VE VĚKU 17 - 18 LET

(procento respondentů, kteří alespoň jedenkrát užili drogu)
ROK

POČET RESPONDENTU
1994
1997
ZMĚNA
2 107
3346
Marihuana
33,2%
42,9%
nárůst téměř o třetinu
Pervitin
3,0%
8,3%
téměř trojnásobek
Heroin
0,9%
5,8%
více než šestinásobek
LSD
6,5%
8,3%
nárůst téměř o třetinu
Kokain
1,4%
1,9%
nárůst o víc než třetinu

Hygienická stanice hl. města Prahy, 1997

Z dostupných dat také vyplývá, že existuje značná disproporce mezi počtem těch, kteří s drogami jednorázově experimentují, těmi, kteří je pravidelně užívají, a těmi, kteří se stávají problémovými uživateli, popř. závislými na drogách.

1.2 Problémoví uživatelé a závislí na drogách

Vzhledem k absenci centrálního registru neexistuje přesná evidence problémových uživatelů drog a závislých. Odhady se často liší až v řádech. Existující drogový informační systém monitoruje tzv. "incidenci problémových uživatelů drog", kam patří nově evidovaní uživatelé v jednom kalendářním roce v dostupné síti zdravotnických i nezdravotnických zařízení (přibližný počet zařízení je 250). Počet těchto nově evidovaných problémových uživatelů narůstá každým rokem o několik tisíc (v roce 1995 - 2487, v roce 1996 - 3252, za prvních 9 měsíců roku 1997 - 2173). Zde je třeba mít na paměti, že údaje nemají přesnou vypovídací hodnotu, platí totiž - čím méně služeb je poskytováno, tím nižší je incidence, čím méně je nízkoprahových zařízení, tím méně je nově evidovaných uživatelů.

Kategorie "problémový uživatel" pak představuje obvykle pravidelné užívání drog s různě vyjádřenými zdravotními či sociálními problémy, nikoliv však nutně se závislostí na drogách. Tato evidence tvoří klíčový zdroj informací (i když zdaleka ne dostačující) pro kvantitativní hodnocení rozsahu a závažnosti drogové scény v ČR i jejích hlavních trendů.

Z evidence je zřejmé, že nejčastěji užívanou základní drogou mezi již problémovými uživateli drog je pervitin a ostatní stimulancia (43,7 % v roce 1996), výrazně však narůstá od roku 1994 počet uživatelů vysoce návykového heroinu (27,1 % v roce 1996). Věkový průměr uživatelů byl v roce 1995 22,8 let, v roce 1996 21,5 let. Typická věková hranice u prvních experimentů s nealkoholovými drogami je podle statistik 13 - 17 let.

Nejčastěji užitou první drogou je marihuana, organická rozpouštědla a pervitin. Jako místo prvního setkání s drogou uvádí většina uživatelů rockové koncerty, kluby, diskotéky, večírky, ale také např. školu. Přibližně 10 % dlouhodobých uživatelů drog je bez stálého bydliště. Frekvence a rozsah užívání je nejvyšší ve velkých městech (Praha, Brno, Ostrava, Ústí nad Labem). Muži užívají drogy dvakrát častěji než ženy.

V ČR existují výrazné regionální rozdíly v rozsahu užívání jednotlivých skupin drog. V Praze a severních Čechách (především v Ústí nad Labem) je největší počet uživatelů heroinu a pervitinu, pro jižní a severní Moravu (Brno, Ostrava) je typické především užívání pervitinu. Ve většině dalších regionálních měst byl v roce 1996 také zaznamenán nárůst počtu problémových uživatelů.

K významným faktorům ovlivňujícím užívání drog patří úplnost rodiny a vztahy mezi rodiči a dětmi. Pravidelné užívání drog je častější u mladistvých z neúplných rodin a u mladistvých žijících odděleně od rodičů.

Závažným zjištěním je frekvence a rizikovost nejčastějšího způsobu aplikace "tvrdých drog" (heroin, pervitin, kodeinové deriváty). Více jak polovina evidovaných uživatelů (52,7 %, v Praze však přibližně 75%) si aplikuje drogy nitrožilně a v převažujícím počtu případů bez dodržení aseptických zásad (nesterilní injekční náčiní, časté sdílení injekčních jehel, stříkaček a dalších pomůcek). Tato skutečnost představuje značné veřejně zdravotnické riziko, především s ohledem na pravděpodobnost šíření infekce HIV a hepatitidy. Výskyt HIV infekce mezi uživateli drog je v ČR ve srovnání s řadou západoevropských zemí nízký (8 registrovaných v roce 1996), nicméně varovná je mezi uživateli drog promořenost hepatitidou B a C, která se šíří stejným způsobem jako infekce HIV.

Další závažná zjištění přineslo kvalitativní zmapování drogové scény (jako součást mezinárodního projektu "Rapid Assessment"), které doplnilo převážně kvantitativní údaje epidemiologických studií i evidence problémových uživatelů drog. Průzkum ukázal, že v ČR existuje poměrně rozsáhlá tzv. "skrytá" populace uživatelů drog, kteří nejsou v kontaktu s žádnou zdravotní ani sociální institucí. Tato cílová populace není proto přístupná jakékoliv intervenci a představuje pro ČR značné společenské riziko (zdravotní komplikace, šíření infekčních chorob, kriminalita).

Celkový počet osob již závislých na drogách není v ČR znám, nicméně experti se shodují na řádově několika tisících. Počet problémových uživatelů drog se odhaduje na 15000 až 30000. Závažným zjištěním je narůstající počet předčasných úmrtí ve spojení s užíváním ilegálních drog (22 v roce 1996).

1.3 Nezákonný obchod s drogami, výroba a šíření drog

Česká republika patří již řadu let mezi důležité tranzitní země. Severní větev tzv. "balkánské cesty" prochází ČR a slouží k přepravě především heroinu z producentských zemí Blízkého a Středního východu (Irán, Irák, Afghánistán, Pákistán) do spotřebitelských zemí západní a severní Evropy (SRN, Švýcarsko, Holandsko, Velká Británie, Norsko, Švédsko). V posledních 3 letech se ČR zařadila i mezi spotřebitelské země, tak jako ostatní státy postkomunistické střední Evropy. Heroin je distribuován rostoucím počtem pouličních překupníků, často cizích státních příslušníků s legálním či nelegálním pobytem v zemi. Cena heroinu se udržuje v posledních 3 letech přibližně na stejné úrovni.

ČR je také významnou tranzitní zemí kokainu. Nejrozšířenější forma pašování je doprava v malých zásilkách letecky pomocí kurýrů, kteří kokain ukrývají ve svých zavazadlech a tělních dutinách. Producentskou oblastí jsou země Latinské Ameriky, cílovými zeměmi pak opět státy západní a severní Evropy. V poslední době v souvislosti s řadou úspěšných zásahů GŘC MF a Policie ČR proti tzv. "polykačům" drog se začínají objevovat "slepé" poštovní zásilky obsahující drogy jako méně rizikový způsob pašování.

ČR je také tradiční producentskou zemí, a to platí především pro pervitin. Jeho výroba se postupně organizuje a profesionalizuje. Je nejdostupnější tzv. "tvrdou" drogou i navzdory každoročně odhaleným desítkám domácích laboratoří na jeho výrobu.

V roce 1996 byla v ČR zaznamenána zvýšená dostupnost tzv. "tanečních drog", především LSD a ecstasy. Jejich zneužívání se šíří především jako součást tzv. "techno" kultury. pro kterou je také typická zvláštní rytmická hudba. Tyto drogy jsou do ČR pašovány obvykle v malých zásilkách (např. z Holandska, Polska), objevily se také signály nezákonné výroby přímo v ČR.

Produkty konopí jsou dostupné po celém území ČR. Z větší části se jedná o marihuanu pěstovanou přímo v ČR, méně často pak o drogy pašované z jihovýchodní Asie, z některých oblastí bývalého Sovětského Svazu a v případě hašiše z arabských zemí.

V oblasti ilegálního obchodu s drogami se stále zřetelněji projevuje mezinárodní a organizovaný prvek. Zapojení cizích státních příslušníků do drogové trestné činnosti má vzestupný charakter. Narůstá trestná činnost páchaná v souvislosti s drogami a snižuje se věková hranice pachatelů této trestné činnosti.

POČET OSOB PROTI NIMŽ BYLO VEDENO TRESTNÍ STÍHÁNÍ

pro trestný čin nedovoleného nakládáni s drogami včetně jejich výroby (§ 187 a § 188 trestního zákona) a pro trestný čin šíření toxikomanie (§ 188 a trestního zákona)
PODLE § TRESTNÍHO ZÁKONA Č.
CELKEM V ČR
STÍHÁNO
OSOB
OBŽALOVÁNO
OSOB
ODSOUZENO
OSOB
1995
1996
1995
1996
1995
1996
187
355
706
309
608
138
283
188
104
181
98
165
20
27
188 a
92
212
75
183
4
24

*1)

POMĚR POČTU STÍHANÝCH A OBŽALOVANÝCH OSOB PODLE § 187, 188, 188a TRESTNÍHO ZÁKONA K CELKOVÉMU POČTU VŠECH STÍHANÝCH A OBŽALOVANÝCH OSOB V ČR V ROCE 1995 A 1996

PODLE § TRESTNÍHO ZÁKONA Č.
CELKEM V ČR
STÍHANÍ

1995
STÍHANÍ

1996
OBŽALOVANÍ

1995
OBŽALOVANÍ

1996
187
0,32%
0,65%
0,37%
0,71%
188
0,10%
0,17%
0,12%
0,19%
188a
0,08%
0,19%
0,09%
0,21%

*2)

Rostoucí nabídku drog v ČR ovlivňuje řada faktorů. Na prvním místě je to již zmíněná geografická poloha ČR jako tranzitního území pro většinu automobilové dopravy z oblasti Balkánu a také ze zemí bývalého Sovětského Svazu. Narůstá také význam pražského letiště Ruzyně pro mezinárodní leteckou přepravu osob i zboží. Území ČR je využíváno i pro tranzit lodních zásilek vykládaných v polských přístavech a určených pro středoevropské země. Prudký nárůst osob a vozidel odbavovaných na hraničních přechodech snižuje pravděpodobnost náhodného záchytu nelegálních drog. Legislativní opatření přijatá po listopadu 1989 také usnadnila pobyt cizích státních příslušníků na území ČR, z nichž někteří se zapojují do drogové trestné činnosti.

*1) *2) Statistické údaje uveřejněné v příloze materiálu Nejvyššího státního zastupitelství "Zvláštní zpráva o závažných poznatcích k trestným činům spáchaným v souvislosti s výrobou, držením, přechováváním a prodejem drog".

PŘEDKLÁDACÍ A DŮVODOVÁ ZPRÁVA

PŘEDKLÁDACÍ ZPRÁVA

Usnesením vlády ČR č. 208 ze dne 9. dubna 1997 ke Zprávě o stavu a vývoji ve věcech drog v ČR za rok 1996 bylo uloženo Meziresortní protidrogové komisi (dále jen MPK) vypracovat dlouhodobou koncepci protidrogové politiky vlády na období od roku 1998.

Vláda ČR začala systematicky řešit problém drog již v roce 1993 vytvořením svého koordinačního a poradního orgánu - MPK. Usnesením vlády ze dne 18. srpna 1993 č. 446 byla přijata Koncepce a program protidrogové politiky vlády na období 1993 - 1996, základní programový dokument vymezující rámec protidrogových opatření v ČR v daném období. Usnesením vlády č. 208 ze dne 9. dubna 1997 byl tento dokument doplněn o konkrétní strategii protidrogových opatření pro rok 1997.

Předkládaná "Koncepce a program protidrogové politiky vlády na období 1998 - 2000" (dále jen Koncepce) je základním koncepčním a strategickým materiálem, který reflektuje aktuální rozsah problémů působených ilegálními drogami v České republice v kontextu evropských a celosvětových trendů a zároveň mapuje současné potřeby v oblasti protidrogového působení s výhledem do roku 2000 se zaměřením na nová témata, která se ukazují pro další protidrogové působení na národní úrovni jako klíčová.

Pro přípravu materiálu byla při MPK vytvořena pracovní skupina expertů. Vzhledem k interdisciplinárnímu charakteru drogové problematiky bylo nezbytné, aby se na přípravě podílely všechny věcně příslušné resorty, MPK se pak ujala role koordinátora přípravných prací a jednání.

Meziresortní protidrogová komise vlády ČR na svém zasedání dne 20. listopadu 1997 schválila obecné zásady Koncepce i její hlavní tematické záměry zahrnující konkrétní úkoly pro věcně příslušné ministry a pověřila předsedu MPK, aby po zapracování připomínek předložil materiál vládě.

Tento materiál byl schválen vládou dne 23. 2. 1998 usnesením č. 111.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP