DŮVODOVÁ ZPRÁVA

1. Úvod

Narůstající problémy spojené s užíváním omamných a psychotropních látek (dále pro zjednodušení drog) představují pro Českou republiku závažné společenské riziko zasahující do oblasti sociální, zdravotní, společenské, ekonomické i politické.

Drogy, jimiž se předkládaná Koncepce zabývá, jsou vymezeny jako "drogy nealkoholové a netabákové", resp. jako "omamné a psychotropní látky" ve smyslu mezinárodních úmluv OSN. Problém drog je definován jako komplexní fenomén, který je třeba řešit v kontextu systémových opatření týkajících se vnitřního pořádku a bezpečnosti státu, ochrany veřejného zdraví, zdravotní a sociální péče, sociální prevence a prevence kriminality, výchovy a vzdělávání, podpory rodiny a řady dalších oblastí.

2. Charakteristika drogové scény v zahraničí a v České republice

Drogy jsou v současnosti jedním ze závažných "nadnárodních" problémů, jehož řešení vyžaduje intenzívní mezinárodní spolupráci. Rozsah problémů působených ilegálními drogami ve většině zemí světa vzrůstá, a to i navzdory dílčím úspěchům jak na straně preventivních a léčebných opatření, tak na straně snižování nabídky a dostupnosti drog.

Drogová scéna v Evropě prochází postupnou diferenciací, kterou lze charakterizovat tak, že chronické problémy (heroin, kokain) přetrvávají a nové se objevují (extasy, taneční a stimulační drogy). Problémy s užíváním drog v ČR v řadě aspektů nedosáhly závažnosti a rozsahu problémů jiných evropských zemí (např. v počtu chronických uživatelů drog, rozsahu infekce HIV mezi uživateli drog aj.), v jiných ohledech jsou problémy České republiky a Evropy srovnatelné (např. v rozsahu užívání produktů konopí mezi mládeží, v narůstajícím podílu mladších věkových skupin na problémovém užívání drog, aj.).

3. Opatření proti šíření a zneužívání drog

Od roku 1993 byla v České republice přijata řada jak systémových, tak velmi specifických opatření, která umožnila praktické naplňování cílů protidrogové politiky. Řada legislativních a následných organizačních opatření umožnila efektivnější potírání organizované drogové kriminality. Přijatá opatření vytvořila jak podmínky pro systémové zavádění preventivních opatření do školských zařízeních, tak nástroje pro komplexní a kontinuální léčebně resocializační péči o problémové uživatele drog a závislé.

Některá opatření nicméně nepřinesla očekávaný efekt a společně s jasně vydefinovanými aktuálními problémy vytvořila racionální základ pro formulování prioritních úkolů protidrogové politiky v období 1998 - 2000.

4. Cíle a zásady protidrogové politiky

Ústředním motivem protidrogové politiky vlády ČR je ochrana občana před negativním vlivem drog a podpora jeho individuálního rozhodnutí pro život bez drog. Občanu musí být poskytnuta ochrana před nabídkou ilegálních drog, poznatky a dovednosti k tomu, aby přijal osobní rozhodnutí pro život bez drog a v případě potřeby poradenská a léčebně-resocializační pomoc.

Protidrogová politika bude založena na vyváženém přístupu kombinujícím represívní a preventivní opatření. Vzhledem k interdisciplinárnímu charakteru drogové problematiky je nutná koordinace postupů a aktivit na mezirezortní, mezisektorové i mezioborové úrovni. Důležitou součástí národní protidrogové strategie je rovněž mezinárodní spolupráce, zejména v oblasti boje proti organizovanému zločinu. Racionální, realistický, cílený a pragmatický přístup patří k podstatným zásadám protidrogové politiky, která vychází jak z kvantitativní tak z kvalitativní analýzy drogové scény, a která si klade specifické a splnitelné cíle.

5. Program protidrogové politiky na období 1998 - 2000

Obecným cílem programuje zabezpečení provázaného, koordinovaného a vyváženého systému protidrogových opatření. Do rámce tohoto cíle patří vymezení působnosti jednotlivých věcně příslušných resortů a vytvoření podmínek i nástrojů pro zvýšení kvality a efektivity protidrogového působení včetně vytvoření koordinovaného a jednotného systému financování protidrogové politiky. Dalším cílem je zvýšení rozsahu a kvality protidrogového působení na místní úrovni a zabezpečení účasti ČR v rámci programů mezinárodní spolupráce.

Opatření v oblasti snižování nabídky a dostupnosti drog

Vláda zabezpečí zakomponování drogové problematiky do rámce připravované rekodifikace trestního zákona a trestního řádu s cílem zvýšit účinnost potírání všech forem drogové kriminality, především pak její nejnebezpečnější, vysoce organizované formy. Vláda přijme účinná opatření pro kontrolu zákonného zacházení s omamnými a psychotropními látkami, včetně prekursorů. V návaznosti na zavedení obecné trestnosti držení drogy zabezpečí provedení analýzy možných negativních dopadů a navrhne opatření k jejich minimalizaci a zachování základního principu vyvážené protidrogové politiky.

Vláda učiní všechna potřebná opatření, která povedou ke snížení nabídky, pouliční dostupnosti drog a k omezení primární i sekundární trestné činnosti páchané v souvislosti s

drogami. Vláda učiní potřebná opatření k účinnému a rychlému vynucování platných zákonných norem v oblasti drogové problematiky. Zabezpečí komplexní a kontinuální vzdělávání odborných pracovníků na všech úrovních působení v oblasti zákonné represe a zajistí vypracování závazných metodik postupu při potlačování drogové kriminality. Vláda vytvořením mezirezortní koordinační pracovní skupiny dále zabezpečí maximální možnou součinnost a harmonizaci postupů všech orgánů činných v trestním řízení zahrnující orgány MV, MF, MO, MS, včetně státních zastupitelství.

V oblasti snižování pouliční dostupnosti drog vláda zabezpečí organizační a technické posílení příslušných útvarů zabývajících se potíráním drog, s prioritou řešení situace vysoké dostupnosti drog v hlavním městě Praze. Vláda dále podpoří programy prevence kriminality, které povedou ke zvýšení komunální bezpečnosti.

V oblasti potlačování vyšších forem organizované drogové kriminality vláda zabezpečí vypracování jednotných metodik postupů orgánů činných v trestním řízení s cílem zabezpečit součinnost a vzájemnou koordinaci. Podpoří činnost společných mezirezortních pracovních skupin a především mezinárodní spolupráci v oblasti drogové problematiky na všech úrovních. Zabezpečí další profilaci odborných útvarů věcně příslušných rezortů zabývajících se organizovanou drogovou kriminalitou.

V oblasti vězeňství a výkonu trestu vláda zajistí navýšení kapacit pro diferencovaný výkon trestu odnětí svobody u osob závislých na drogách. Zabezpečí dále postupné zavádění programů "bezdrogových zón" ve věznicích ČR.

Opatření v oblasti snižování poptávky po drogách

V oblasti primární prevence vláda podpoří takové aktivity, které povedou ke snížení rozsahu užívání drog a zvýšení odolnosti k negativnímu působení drog ve všeobecné populaci s patřičným důrazem na děti a dospívající mládež. Zajistí proto, aby všechna školská zařízení realizovala tzv. "Minimální preventivní program". Zabezpečí v příslušném rozsahu a kvalitě pregraduální a postgraduální vzdělávání pedagogických pracovníků. Vláda dále podpoří činnost subjektů nabízejících volnočasové aktivity pro děti a mládež a bude iniciovat vznik programů včasné intervence zaměřených na rizikovou populaci dětí a mládeže ohroženou užíváním drog, se zvláštním ohledem na problematiku minoritních skupin obyvatelstva. Podpoří vznik preventivních programů založených v komunitě (místním společenství) s cílem zapojit do preventivního působení především děti a dospívající mládež, jejich rodiče, ale také širokou veřejnost. Zabezpečí dále uplatňování zdravotní výchovy zaměřené především na snížení rizika šíření infekčních onemocnění při užívání drog.

V oblasti sekundární prevence zabezpečí vláda fungování nezbytného komplexního a vzájemně provázaného systému státem garantované péče v rámci tzv. "Minimální sítě", a to v potřebném rozsahu a kvalitě. Vláda dále podpoří programy zaměřené na včasnou intervenci a zvýšení dostupnosti péče. Pro zvýšení kvality a efektivity poskytovaných služeb zabezpečí v patřičném rozsahu a kvalitě vzdělávání odborných pracovníků a vytvoří také potřebné nástroje, jako např. akreditační a licenční systém "minimální standardy" péče či manuál pro hodnocení efektivity léčebné péče. Vláda dále zajistí fungování drogového informačního systému, včetně registru problémových uživatelů drog.

V oblasti terciární prevence bude vláda iniciovat a podporovat programy zaměřené na minimalizaci zdravotních a sociálních rizik spojených s užíváním drog, především pak programy prevence šíření infekčních onemocnění mezi uživateli drog (HIV, hepatitida A,B,C). Podpoří také vznik dlouhodobých resocializačních programů a programů následné péče pro závislé osoby. Vláda bude dále rozvíjet síť sociálních asistentů zaměřených na práci v terénu a sociální práci s rizikovou mládeží.

6. Strukturální a organizační prvky systému řízení protidrogové politiky

Program protidrogové politiky v následujícím období bude uplatňován na dvou vzájemně nezastupitelných úrovních: centrální a místní. Pro výslednou efektivitu protidrogových strategií je nezbytné precizní vymezení působnosti jednotlivých subjektů zapojených do protidrogové politiky. Koordinace a provázanost činností těchto subjektů na úrovni centrální i místní bude zabezpečena působností MPK prostřednictvím jejích statutárních nástrojů.

7. Financování programu a předpokládaný dopad na státní rozpočet

Koncepce a program protidrogové politiky na období 1998 - 2000 si klade za cíl vytvořit jednotný a koordinovaný systém financování protidrogové politiky, a to jak na centrální, tak na místní úrovni při zabezpečení minimálních standard kvality a efektivity realizovaných opatření a poskytovaných služeb a činností. Opatření a nástroje, která za tímto účelem vytváří jsou:

přesné vymezení působností věcně příslušných rezortů v oblasti protidrogové politiky,

zavedení centrální databáze subjektů podporovaných ze státních či veřejných prostředků v protidrogové oblasti (přinese přehled o čerpání prostředků, umožní kontrolu účelnosti vynakládání prostředků, sníží pravděpodobnost duplicit),

sjednocení dotačních postupů MZ, MŠMT, MPSV v oblasti drog, standardizace výběrového procesu (umožní vyšší stupeň koordinace a účelnosti přidělování prostředků),

zavedení akreditačního a licenčního systému v působnosti MZ, MŠMT, MPSV (umožní podpořit pouze kvalitní programy, a tím účelněji využít prostředky),

posílení kontrolních nástrojů jak na úrovni centrální (rezorty), tak na úrovni místní (okresní/magistrátní úřady),

rozšíření samostatné položky v kapitole státního rozpočtu VPS "Protidrogová politika" i na působnost centrálních orgánů státní správy (umožní vázanost finančních prostředků na prioritní rozvojové programy i účinnější koordinaci rozdělování prostředků).

Koncepce stanoví věcně příslušným ministerstvům řadu nových úkolů, jejichž plnění si vyžádá prostředky ze státního rozpočtu. Vzhledem ke skutečnosti, že Koncepce byla zpracována v době, kdy již byl připraven návrh státního rozpočtu na rok 1998, nebylo možné zohlednit v plném rozsahu nákladnost prioritních úkolů v rozpočtových kapitolách jednotlivých rezortů. Z tohoto důvodu byl každému věcně příslušnému ministerstvu uloženo takovou kalkulaci provést a promítnout ji do návrhu rozpočtů na rok 1999 a 2000.

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ

VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

ze dne 23. února 1998 č. 111

o Koncepci a programu protidrogové politiky vlády

na období let 1998 až 2000

Vláda

I. schvaluje Koncepci a program protidrogové politiky vlády na období let 1998 až?000 uvedený v části I předloženého materiálu s úpravou podle připomínky vlády (dále jen "Koncepce");

II. pověřuje předsedu vlády a předsedu Meziresortní protidrogové komise

1. předložit Koncepci předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky,

2. koordinovat postup plnění úkolů vyplývajících z Koncepce, jak jsou uvedeny v příloze tohoto usnesení,

3. rozdělit finanční prostředky z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa, položky Výdaje na protidrogovou politiku, podle Koncepce;

III. ukládá

1. členům vlády, přednostům okresních úřadů, primátorům měst Plzně, Brna a Ostravy a primátorovi hlavního města Prahy zajistit plnění úkolů vyplývajících z Koncepce jak jsou uvedeny v příloze tohoto usnesení,

2. ministru financí převést částku 2,5 mil. Kč z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa, položky Výdaje na protidrogovou politiku, do rozpočtové kapitoly Úřadu vlády, a to k zabezpečení distančního vzdělávání protidrogových koordinátorů.

Provedou:

členové vlády,

přednostové okresních úřadů a

primátoři měst Plzně, Brna a Ostravy,

primátor hlavního města Prahy Předseda vlády

Předseda vlády

Ing. Josef Tošovský, v.r.

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

Příloha

k usnesení vlády

ze dne 23. února 1998 č. 111

Úkoly vyplývající z Koncepce a programu protidrogové

politiky vlády na období let 1998 až 2000

1. Vyhodnotit dopad Koncepce a programu protidrogové politiky na období 1998 - 2000 na resortní rozpočtovou kapitolu a zohlednit prioritní úkoly při sestavování rozpočtů na rok 1999 a 2000.

Termín: do 31. 5. 1998 (ve vztahu k návrhu rozpočtu na rok 1999)

Provede: ministra vnitra, ministr financí, ministryně spravedlnosti, ministr školství, mládeže a tělovýchovy, ministryně zdravotnictví, ministr práce a sociálních věcí, ministr obrany, ministry zemědělství

2. Průběžně precizovat funkčnost celorepublikové struktury Policie ČR zaměřené na potírání nedovolené výroby, obchodu a šíření drog, především s ohledem na provázanost, kvalitu a efektivitu spolupráce mezi Národní protidrogovou centrálou, krajským článkem služby kriminální policie a odbornými a specializovanými skupinami zaměřenými na problematiku mládeže a toxikománie na okresní úrovni.

Provede: ministr vnitra

3. Průběžně zabezpečit personální a technické posílení Národní protidrogové centrály, protidrogových krajských expozitur i okresních pracovišť tak, aby v okresech s vysokým výskytem problémů působených užíváním drog, a především ve městech s rozsáhlou pouliční distribucí byl vyčleněn dostatečný počet pracovníků na řešení drogové kriminality s cílem zvýšit komunální bezpečnost. V působnosti Národní protidrogové centrály vytvořit specializované pracoviště na oblast potírání pouliční dostupnosti a distribuce drog.

Provede: ministr vnitra

4. Průběžně zabezpečit v návaznosti na připravované legislativní změny v oblasti nedovolené výroby, obchodu a držení omamných a psychotropních látek aktualizaci závazných metodických postupů na všech úrovních spadajících do gesce MV.

Provede: ministr vnitra

5. Vytvořit ve spolupráci s MS a MF společnou součinnostní pracovní skupinu zahrnující útvary Policie ČR, Úřadu vyšetřování ČR, Generálního ředitelství cel MF, Nejvyššího státního zastupitelství ČR s cílem harmonizovat postupy v oblasti potírání nedovolené výroby a šíření drog a obchodu s nimi.

Termín: do 30. 5. 1998

Provede: ministr vnitra

6. Průběžně podpořit ve spolupráci s MF a MZ činnost společných pracovních skupin.

Provede: ministr vnitra ve spolupráci s ministrem financí a ministryni zdravotnictví

7. Zabezpečit průběžně odbornou přípravu všech policistů v oblasti problematiky drog a zajistit zavedení systému komplexního a kontinuálního vzdělávání specializovaných pracovníků okresních ředitelství PČR a úřadů vyšetřování v oblasti drogové problematiky.

Termín: do konce roka 1998

Provede: ministr vnitra

8. Zabezpečit v návaznosti na Usnesení vlády č. 673 z 39. října 1997 (uloženo navrhnout koncepci ofensivních metod odhalování korupce u pracovníků a funkcionářů státní správy) vypracování souboru opatření zaměřených na zamezení korupce u příslušníků Policie ČR a dalších specializovaných útvarů v působnosti MV v oblasti drogové problematiky.

Termín: do konce roku 1998

Provede: ministr vnitra

9. Zajistit ve spolupráci s MS a MZ předložení návrhu na efektivní postup policie proti účastníkům silničního provozu podezřelým z konzumace drogy před jízdou a během jízdy. Součástí tohoto návrhu bude i eventuální návrh na změnu příslušných zákonů a ekonomická analýza nutných rozpočtových výdajů (detekce, výcvik, laboratorní rozbor apod.).

Termín: do konce roku 1998

Provede: ministr vnitra ve spolupráci s ministrem spravedlnosti a ministryni zdravotnictví

10. Zabezpečit vypracování návrhu střednědobé strategie řešení drogové problematiky v oblasti snižování nabídky a dostupnosti drog na území hl. města Prahy.

Termín: do konce roku 1998

Provede: ministr vnitra a primátor hlavního města Prahy

11. Podpořit průběžně v rámci Komplexních součinnostních programů prevence kriminality na místní úrovni programy nespecifické primární prevence drogových závislostí.

Provede: ministr vnitra

12. Zabezpečit ve spolupráci s MŠMT a MZ vypracování "Zásad efektivního preventivního působení policistů" v oblasti protidrogové prevence.

Termín: do 30. 9. 1998

Provede: ministr vnitra ve spolupráci s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy a ministryní zdravotnictví

13. Zabezpečit v návaznosti na novelu tzv. celního zákona vypracování metodických pokynů pro činnost celníků v oblasti potírání drogové kriminality.

Termín: do 31. 5. 1998

Provede: ministr financí

14. Zabezpečit vytvoření společných pracovních skupin na Inspektorátech celní a finanční stráže vybraných celních úřadů a expozitur Policie ČR s cílem maximálně zabezpečit součinnost MF a MV při potírání drogové kriminality.

Termín: do 30. 6. 1998

Provede: ministr financí ve spolupráci s ministrem vnitra

15. Zajistit organizační, personální a technické posílení činnosti specializovaných útvarů boje proti podloudnictví zaměřených na drogovou problematiku.

Termín: do konce roka 1998

Provede: ministr financí

16. Zabezpečit dovybavení celních úřadů potřebnou kontrolní a detekční technikou ke stanovení omamných a psychotropních látek.

Termín: do konce roku 1999

Provede: ministr financí

17. Zabezpečit vybudování informačního systému boje proti podloudnictví s prioritním zaměřením na drogovou problematiku a v součinnosti s MV zajistit legislativní a technické podmínky k vzájemné výměně dat. Dále zajistit dobudování společného komunikačního systému (na bázi MOTOROLA) mezi Národní protidrogovou centrálou a Generálním ředitelstvím cel.

Termín: do konce roku 1998

Provede: ministr financí ve spolupráci s ministrem vnitra

18. Zabezpečit potřebnou úroveň spolupráce mezi pracovníky Generálního ředitelství cel a státních zastupitelství, především v oblasti plnění úkolů vyplývajících z provádění sledované dodávky a uplatňování pravomoce používání operativní techniky.

Termín: do konce roka 1998

Provede: ministr financí ve spolupráci s ministryní spravedlnosti

19. Průběžně zabezpečit program komplexního a kontinuálního vzdělávání pro celníky specializované na drogovou problematiku a zároveň zabezpečit i proškolení ostatních celních pracovníků v drogové problematice.

Provede: ministr financí

20. Navrhnout vypracování návrhu a ve spolupráci s MZV vytvořit podmínky pro zřízení funkce celních styčných důstojníků (celních atašé) v zahraničí.

Termín: do 30. 9. 1998

Provede: ministr financí ve spolupráci s ministrem zahraničních věcí

21. Zabezpečit činnost speciálních pracovních skupin na vybraných celních přechodech k provádění výběru dopravních prostředků ke kontrole.

Termín: do konce roku 1998

Provede: ministr financí

22. Zajistit vybudování výcvikového zařízení služební kynologie celní správy a zabezpečit podmínky pro výcvik psů pro všechny stanovené typy drog.

Termín: do konce roku 1998

Provede: ministr financí

23. Zabezpečit vybudování kontrolní haly na celním úřadu Břeclav - dálnice.

Termín: do konce roku 1998

Provede: ministr financí

24. Zabezpečit ve spolupráci s Mezirezortní protidrogovou komisí vytvoření aktualizovaných "Pravidel pro čerpání prostředků ze státního rozpočtu na protidrogovou politiku".

Termín: do 30. 4. 1998

Provede: ministr financí ve spolupráci s předsedou Mezirezortní protidrogovou komisí

25. Zohlednit průběžně zásady vládou schválené "Koncepce" v rámci připravované rekodifikace trestního zákonodárství.

Provede: ministryně spravedlnosti

26. Zajistit vytvoření podmínek a zavedení systému vzdělávání pro státní zástupce, soudce a vyšší soudní úředníky se zaměřením na komplexní řešení drogové problematiky.

Termínu: do 30. 9. 1998

Provede: ministryně spravedlnosti

27. Doporučit Nejvyššímu státnímu zastupitelství s ohledem na závažnost drogové problematiky zavedení specializace týkající se drogové kriminality u státních zástupců okresních, krajských a vrchních státních zastupitelství.

Termín: do 31. 5. 1998

Provede: ministryně spravedlnosti

28. Zajistit vyhodnocení "Zvláštní zprávy o závažných poznatcích k trestným činům spáchaným v souvislosti s výrobou, držením, přechováváním a prodejem drog" a po konzultacích s Nejvyšším státním zastupitelstvím navrhnout příslušná opatření k projednání Mezirezortní protidrogové komisi.

Termín: do 31. 5. 1998

Provede: ministryně spravedlnosti

29. A. Průběžně podpořit další rozvoj probační služby.

B. Zabezpečit vypracování metodického materiálu k výkonu probační služby u problémových uživatelů drog a osob závislých na drogách.

Termín: B. do 30. 6. 1998

Provede: ministryně spravedlnosti

30. Průběžně zabezpečovat vytvoření podmínek pro diferencovaný výkon trestu odnětí svobody v případě osob závislých na drogách a zabezpečit nárůst kapacity míst v rámci specializovaných oddělení pro diferencovaný výkon trestu z 25 na 75 v roce 1998, 100 v roce 1999 a 150 v roce 2000.

Provede: ministryně spravedlnosti

31. Zabezpečit ve spolupráci s MZ do 30. 6. 1998 zpracování podmínek pro způsob výkonu tzv. "ochranného léčení protitoxikomanického" během výkonu trestu odnětí svobody.

Termín: do 30. 6. 1998

Provede: ministryně spravedlnosti s ministrem zdravotnictví

32. Zajistit průběžné monitorování drogové i lékové závislosti u vězňů při přijetí a v průběhu výkonu trestu.

Provede: ministryně spravedlnosti

33. A. Zajistit experimentálního zavedení programů tzv. "bezdrogových zon" ve vybraných věznicích v ČR.

B. Po ověření experimentu zajistit rozšíření jejich působnost do celé ČR.

Termín: A. do konce roka 1998 B. do konce roka 2000

Provede: ministryně spravedlnosti

34. Zabezpečit průběžně v součinnosti s MZ a národním koordinátorem drogové epidemiologie průběžné monitorování drogové problematiky ve výkonu trestu, včetně vazebních věznic.

Provede: ministryně spravedlnosti ve spolupráci s ministryní zdravotnictví

35. Zabezpečit realizaci penologického výzkumu zaměřeného na zacházení s drogově závislými pachateli trestné činnosti.

Termín: průběžně do konce roku 1999

Provede: ministryně spravedlnosti

36. Vyhodnotit stávající úpravu institutu záměny zásilky a dočasného odložení trestního stíhání v trestním řádu a s využitím podnětů MV a MF případně navrhnout legislativní změnu.

Termín: do 30. 6. 1998

Provede: ministryně spravedlnosti ve spolupráci s ministrem vnitra a ministrem financí

37. V návaznosti na připravované legislativní změny v oblasti nezákonné výroby, držení, šíření omamných a psychotropních látek a obchodu s nimi zabezpečit provedení analýzy možných negativních dopadů a navrhnout opatření pro jejich minimalizaci.

Termín: do 30. 8. 1998

Provede: ministryně spravedlnosti

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP