5.3.2 Ministerstvo zdravotnictví

Vymezení působnosti:

MZ nese odpovědnost především za oblast:

zdravotní péče o problémové uživatele drog a závislé, včetně včasné intervence,

primární prevence (především výchovy ke zdraví),

minimalizace zdravotních rizik u uživatelů drog, především prevence šíření infekčních onemocnění (např. HIV, hepatitida A, B, C),

drogového informačního systému a drogové epidemiologie v gesci hygienické služby.

Úkoly MZ v oblasti zdravotní péče o problémové uživatele a závislé osoby jsou dány postavením rezortu v decentralizovaném a částečně privatizovaném systému zdravotnictví. Hlavní odpovědnost MZ tedy spočívá ve vypracování koncepce zdravotní péče o danou cílovou populaci, ve stanovení minimálního rozsahu ("Minimální sítě") takové péče, včetně zabezpečení její dostupnosti, ve vytvoření mechanismů pro systematický a udržitelný rozvoj "Minimální sítě`', v legislativě a ve vytvoření účinných nástrojů pro kontrolu kvality a efektivity poskytované péče.

Prioritní úkoly:

1. MZ ve spolupráci s MŠMT a MPSV kvantitativně i kvalitativně vydefinuje s cílem vymezit rozsah potřebné (a tedy dnes chybějící) státem garantované péče "Minimální síť" zdravotní (léčebně-resocializační) péče o problémové uživatele drog a závislé.

V rámci "Minimální sítě":

vydefinuje typově následující modality péče -

a) terénní programy/programy včasné intervence (ve spolupráci s MŠMT),

b) nízkoprahové programy, např. kontaktní centra (ve spolupráci s MPSV),

c) ambulantní programy se základním poradenstvím (např. AT ordinace),

d) ambulantní zařízení s komplexním programem (např. denní stacionáře),

e) detoxikační programy,

f) střednědobé ústavní programy,

g) dlouhodobé léčebně-resocializační programy, např. terapeutické komunity (ve spolupráci s MPSV),

h) substituční programy,

ch) výchovně-léčebné programy pro mladistvé uživatele drog (ve spolupráci s MŠMT),

i) výchovně-léčebné programy pro nezletilé uživatele drog (ve spolupráci s MŠMT);

zabezpečí vypracování tzv. "Minimálních standardů péče" pro jednotlivé modality/typy péče,

na základě analýzy potřeb a dostupnosti péče kvantitativně vydefinuje "Minimální síť" složenou z uvedených modalit s ohledem na:

a) počet zařízení a lůžek, která do "Minimální sítě" patří,

b) okresní/regionální rozložení těchto zařízení.

2. MZ vytvoří nástroje pro systematický a udržitelný rozvoj této "Minimální sítě":

vypracuje model dlouhodobého financování jednotlivých typů/modalit léčebné péče, a to jak státních, tak nestátních, které se stanou součástí "Minimální sítě" a zabezpečí jeho realizaci,

vypracuje ve spolupráci s MŠMT a MPSV návrh koordinačních mechanismů mezi jednotlivými modalitami péče s cílem zabezpečit jejich provázanost a kontinuitu léčebně-resocializační péče.

3. MZ vytvoří mechanismy a nástroje pro zabezpečení kvality a efektivity poskytované péče:

vytvořením a ve spolupráci s MPK zavedením akreditačního systému pro subjekty, které se stanou-součástí "Minimální sítě",

zabezpečením důsledného dodržování "Minimálních standard péče",

zabezpečením vypracování manuálů na hodnocení efektivity poskytované péče.

4. MZ zabezpečí pro zvýšení aktuální dostupnosti léčebné péče vytvoření detoxikačního pracoviště v Brně, Ostravě a Hradci Králové, a z hlediska dlouhodobé perspektivy pak v dalších místech na základě vyhodnocených potřeb.

5. MZ ve spolupráci s MPSV zabezpečí pro zvýšení aktuální dostupnosti léčebné péče provoz nízkoprahových kontaktních center ve všech regionálních městech budoucích VÚSC, a výhledově pak v dalších okresech/městech na základě vyhodnocených potřeb. Pro oblast včasné intervence a kontaktní práce zabezpečí vypracování metodického pokynu, zvláště s ohledem na připravovanou změnu trestního zákona v oblasti držení a přechovávání drogy.

6. MZ zabezpečí dostupnost odborné ambulantní péče pro problémové uživatele drog a závislé ve všech okresních městech, a výhledově pak v dalších městech na základě vyhodnocení rozsahu problémů a potřeb v dané oblasti.

7. MZ ve spolupráci s MPSV zabezpečí v roce 1998 v rámci zvýšení aktuální dostupnosti léčebné péče kapacitu minimálně 120 lůžek v dlouhodobých léčebně-resocializačních programech, do roku 2000 pak kapacitu na základě aktuálně vyhodnocovaných potřeb.

8. Úkoly MZ v oblasti terciární prevence jsou zaměřeny na prevenci šíření infekce HIV/onemocnění AIDS, hepatitidy A, B, C a dalších infekčních onemocnění či minimalizaci zdravotních rizik mezi problémovými uživateli drog a závislými, a to formou programů včasné intervence (terénních programů), výměnných programů injekčních jehel a stříkaček a substitučních programů. MZ zabezpečí do r. 1998 činnost programů zaměřených na minimalizaci zdravotních rizik, a zvláště prevenci šíření infekce HIV mezi uživateli drog ve všech regionálních městech budoucích VÚSC, do r. 2000 pak v dalších rizikových městech.

9. MZ vyhodnotí do konce roku 1998 klinický experiment methadonové substituce, a na základě analýzy potřeb rozšíří tento program do rizikových regionů ČR s vysokým výskytem užívání opiátů.

10. Úkoly MZ v oblasti primární prevence nejsou zdaleka podružné, svým rozsahem a významem doplňují preventivní aktivity ostatních rezortů (především MŠMT). Formou zdravotní výchovy MZ zabezpečí prevenci užívání drog u etnických skupin (ve spolupráci s MŠMT), v komunitě (místním společenství) a na pracovištích. MZ průběžně podpoří v rámci činnosti Státního zdravotního ústavu a hygienické služby realizaci preventivních programů na pracovištích a v místních komunitách.

11. Významným nástrojem primární prevence v působnosti MZ je také Národní program zdraví. MZ podpoří prostřednictvím Národního programu zdraví programy primární prevence drogových závislostí zaměřené na výchovu ke zdravému životnímu stylu, programy zdravého města a zdravé školy.

12. Úkoly MZ v oblasti drogového informačního systému jsou zaměřeny na průběžné vyhodnocování kvantitativních i kvalitativních údajů o rozsahu drogové scény v ČR. MZ bude minimálně sledovat následující ukazatele:

incidenci a prevalenci problémových uživatelů drog a osob závislých na drogách, včetně vedení registru,

evidenci akutních intoxikací, úrazů, úmrtí,

incidenci infekčních onemocnění (např. HIV, hepatitidy) mezi uživateli drog,

prevalenci užívání drog ve všeobecné populaci a

prevalenci užívání drog v rizikových cílových populacích,

včetně kvalitativního mapování drogové scény (v r. 1998 a 2000).

13. V oblasti vzdělávání vytvoří MZ specializované výukové pracoviště pro obor návykových nemocí v rámci IPVZ a zabezpečí průběžné doškolování lékařů, farmaceutů, zdravotních sester i jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví v oblasti drogové problematiky.

14. Pro zabezpečení dalšího vzdělávání nezdravotnických pracovníků, kteří pracují v zařízeních poskytujících léčebnou péči a spadajících do "Minimální sítě", se bude MZ podílet na vypracování programu distančního vzdělávání a napomáhat při jeho realizaci a rozvoji.

15. MZ za účelem zkvalitnění procesu posuzování závažnosti postižení u závislých osob v průběhu soudního řízení zabezpečí vypracování návrhu kritérií pro subspecializaci soudní psychiatr - oblast návykových látek a navrhne MS další postup v této oblasti. Zároveň se bude podílet ve spolupráci s MS na zpracování podmínek pro způsob výkonu tzv. "ochranného léčení protitoxikomanického" během výkonu trestu odnětí svobody.

16. MZ vypracuje návrh zásad a tezí novely zákona č. 37/1989 Sb. o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomániemi, včetně kouření, a předloží jej k projednání vládě.

17. MZ vyčlení minimálně jednoho pracovníka na plný pracovní úvazek k zabezpečení koordinace a plnění úkolů vyplývajících z Koncepce.

18. MZ provede vyhodnocení dopadu Koncepce a programu protidrogové politiky na období 1998 - 2000 na resortní rozpočtovou kapitolu a zohlední prioritní úkoly při sestavování rozpočtů na rok 1999 a 2000.

5.3.3 Ministerstvo práce a sociálních věcí

Vymezení působnosti:

MPSV nese odpovědnost především za oblast:

resocializace a následné péče (tzv. "after care") o osoby závislé na drogách, které absolvovali léčebně resocializační program,

terénní a sociální práce zaměřené na včasnou intervenci a prevenci sociálně patologických jevů v problémových rodinách, u problémových skupin dětí a mládeže i v dalších rizikových skupinách všeobecné populace,

programů minimalizace rizik spojených s užíváním drog.

Prioritní úkoly:

1. MPSV ve spolupráci s MZ zabezpečí vypracování základního koncepčního materiálu vymezujícího problematiku resocializace a následné péče v oblasti drogových závislostí a určujícího metodiku a základní směry působení.

2. V oblasti resocializace a následné péče, která v současné době není v ČR pokryta dostatečnou kapacitou služeb, bude MPSV iniciovat vznik resocializačních zařízení pro osoby s ukončenou odvykací léčbou v nejrizikovějších regionech ČR, prioritně pak v Ostravě, Brně, Plzni, Ústí nad Labem, Hradci Králové a Českých Budějovicích. Zároveň MPSV zabezpečí činnost již existujících programů v Praze a Olomouci.

3. V rámci výběrových řízení na poskytování dotací občanským sdružením a charitativním organizacím stanoví MPSV pro rok 1998 priority v oblasti:

poskytování socioterapeutické pomoci lidem drogově závislým, včetně činnosti terapeutických komunit.

činnosti programů chráněného bydlení pro závislé osoby po ukončení ústavní léčby.

4. V oblasti činnosti sociálních pracovníků, kurátorů, asistentů a kurátorů pro mládež se MPSV zaměří na oblast dalšího vzdělávání výše uvedených pracovníků se zaměřením na drogovou problematiku, a především pak na oblast včasné intervence a terénní práce. MPSV vypracuje metodiku pro práci sociálních asistentů, zvláště s ohledem na připravované změny trestního zákona v oblasti přechovávání a držení drogy a zabezpečí jejich proškolení v oblasti terénní práce.

5. MPSV vypracuje metodiku experimentálního zavedení sociální intervence do rodin, kde žijí nezletilí toxikomané. Na základě vyhodnocení experimentu začlení tento typ intervence do pracovní náplně kurátorů pro mládež.

6. MPSV zabezpečí průběžně další vzdělávání sociálních asistentů, sociálních kurátorů a kurátorů pro mládež se zaměřením na drogovou problematiku.

7. Pro zabezpečení kvality a efektivity činnosti kurátorů pro mládež ustanoví MPSV funkci supervizora (tak, jak tomu je v případě sociálních kurátorů a asistentů) a zabezpečí kvalitní vyškolení týmu supervizorů ve spolupráci s experty ze SRN.

8. Pro zajištění kvality a efektivity služeb v oblasti resocializace a následné péče MPSV vytvoří a ve spolupráci se sekretariátem MPK zavede akreditační systém.

9. V oblasti minimalizace rizik spojených s užíváním drog MPSV finančně podpoří činnost nízkoprahových center pro problémové uživatele drog a závislé zaměřenou na sociální a kontaktní práci.

10. MPSV zřídí nové funkční místo pro pracovníka na plný pracovní úvazek k zabezpečení koordinace a plnění úkolů vyplývajících z Koncepce.

11. MPSV provede vyhodnocení dopadu Koncepce a programu protidrogové politiky na období 1998 - 2000 na resortní rozpočtovou kapitolu a zohlední prioritní úkoly při sestavování rozpočtů na rok 1999 a 2000.

5.3.4 Ministerstvo obrany

Vymezení působnosti:

MO nese odpovědnost především za oblast:

prevence užívání návykových látek v Armádě ČR,

opatření, jejichž cílem je zabránit pronikání drog do působnosti rezortu obrany.

Tato opatření jsou realizována v souladu s platnou Koncepcí a programem prevence sociálně-patologických jevů v rezortu obrany.

Prioritní úkoly:

1. MO zabezpečí průběžně důsledné plnění úkolů vyplývajících z resortní Koncepce a programu prevence sociálně-patologických jevů.

2. V rámci platné koncepce bude výnosem Ministerstva obrany vymezen další systém vzdělávání v dané oblasti. Rozkazem ministra obrany budou definovány dílčí odpovědnosti v oblasti prevence toxikománie, alkoholismu a kouření.

3. MO zabezpečí kontinuální vzdělávání velitelů - vojáků z povolání a velitelů poddůstojníků - vojáků v základní službě v oblasti drogové problematiky. MO bude dále realizovat preventivní protidrogové programy pro vojáky základní vojenské služby prostřednictvím proškoleného lektorského týmu.

4. MO zabezpečí komplexní diagnostiku problémů spojených s užíváním návykových látek u vojáků základní služby i u vojáků z povolání.

5. Pro zajištění kvalitu zabezpečí MO proškolení odborného personálu odvodních komisí a pracovníků vojenských nemocnic a vojenských zdravotnických zařízení.

6. MO dokončí vybudování diagnosticko-regeneračních center ve vojenských školách a u vojsk k realizaci programu zdravého životního stylu.

7. MO bude pokračovat v monitorování situace v oblasti zneužívání návykových látek (včetně alkoholu) a v oblasti postojů k návykovým látkám u vojenského i civilního personálu a u vojáků v základní službě. MO bude v úzké součinnosti s národním koordinátorem drogové epidemiologie provozovat drogový informační systém v Armádě ČR.

8. MO bude spolupracovat s MŠMT na plnění "Minimálního preventivního programu" pro školy a školská zařízení ve své působnosti. Bude se také podílet na dalším vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti protidrogové prevence v působnosti školských zařízení, která přímo řídí.

9. MO provede vyhodnocení dopadu Koncepce a programu protidrogové politiky na období 1998 - 2000 na resortní rozpočtovou kapitolu a zohlední prioritní úkoly při sestavování rozpočtů na rok 1999 a 2000.

5.3.5 Ministerstvo vnitra - odbor prevence

Vymezení působnosti:

V preventivní oblasti nese MV odpovědnost za činnosti, jejichž cílem je předcházet kriminalitě, či minimalizovat důsledky, které jsou s trestnou činností spojené.

Prioritní úkoly:

1. MV podpoří v rámci Komplexních součinnostních programů prevence kriminality ve městech zatížených vysokou mírou kriminality programy nespecifické primární prevence drogových závislostí, především v oblasti výchovy ke zdravému životnímu stylu a v oblasti podpory volnočasových aktivit pro děti a mládež.

2. MV zabezpečí ve spolupráci s MŠMT a MZ vypracování "Zásad efektivního preventivního působení policistů" v oblasti protidrogové prevence realizované ve školách, na pracovištích či v místních komunitách.

5.3.6 Ministerstvo zemědělství

Vymezení působnosti:

Ministerstvo zemědělství jako ústřední orgán státní správy pro odbornou přípravu studentů zemědělských škol má hlavní odpovědnost za oblast primární prevence drogových závislostí ve školských zařízeních, která přímo řídí.

Prioritní úkoly:

1. MZe bude spolupracovat s MŠMT na plnění "Minimálního preventivního programu" pro školy a školská zařízení. Bude se také podílet na dalším vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti protidrogové prevence v působnosti školských zařízení, která přímo řídí.

2. MZe provede vyhodnocení dopadu Koncepce a programu protidrogové politiky na období 1998 - 2000 na resortní rozpočtovou kapitolu a zohlední prioritní úkoly při sestavování rozpočtů na rok 1999 a 2000.

5.3.7 Úloha nestátních organizací

Hlavním úkolem nestátních organizací je doplnit síť existujících služeb především v oblasti primární, sekundární a terciální prevence, a to především tam, kde stát tyto služby nevykonává nebo vykonává pouze v omezené míře. Z tohoto hlediska se jedná o služby komplementární a systém doplňující, bez kterých samotný systém nemůže efektivně a plnohodnotně fungovat. Je nepochybné, že v takovém případě se musí jednat o služby, u kterých platí stejné nároky na kvalitu a efektivitu jako v případě státních organizací.

Vláda podpoří činnost nestátních organizací, které doplňují nezbytný rozsah preventivní, léčebné a resocializační péče v případě zachování standardů kvality a efektivity poskytovaných služeb. Pro vymezení pojmů kvality a efektivity budou vydefinovány "Minimální standardy péče" a "Zásady efektivní primární prevence". Nestátní organizace při splnění uvedených standard budou žádat příslušná ministerstva o udělení akreditace či licence k provozování služeb. Na základě takto získané akreditace či licence mohou požádat o přidělení finančních prostředků ze státního rozpočtu. Obdobný proces budou povinny absolvovat i státní organizace s totožným cílem - maximálního zabezpečení kvality a efektivity vynakládaných prostředků.

Vláda přijme jednotný systém financování těch nestátních organizací, které splňují podmínky kvality a efektivity poskytovaných služeb a které svojí činností doplňují nezbytný rozsah služeb a péče v oblasti primární, sekundární a terciární prevence drogových závislostí. Jednotný systém financování poskytne nestátním organizacím dlouhodobější existenční garance a státu naopak kontinuitu zabezpečovaných služeb.

Významnou úlohu jako garant kvality poskytovaných služeb v oblasti prevence a léčby drogových závislostí bude mít "Asociace nestátních organizací", která sdružuje klíčové nestátní organizace v dané oblasti.

5.4 OBLAST MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE

Nadnárodní rozměr drogové problematiky především v oblasti nezákonné výroby a šíření drog vyžaduje vysoký stupeň mezinárodní spolupráce a koordinace. Protidrogová strategie ČR bude v následujícím období zaměřena na posilování bilaterální spolupráce v oblasti potlačování vyšších forem organizované drogové kriminality, na aktivní účast ČR v klíčových mezinárodních organizacích, a především na oblast integrace ČR do evropských struktur.

5.4.1 Bilaterální a regionální spolupráce

ČR bude nadále rozvíjet vztahy v oblasti bilaterální spolupráci se všemi sousedícími státy. Zvýšené úsilí o prohloubení spolupráce a především zaměřené na předávání informací, včetně operativních, bude zaměřeno na ty státy, které jsou součástí tradičních tras pašování drog.

V návaznosti na "Regionální konferenci o drogách" zemí střední Evropy v roce 1995 bude ČR aktivně participovat ve všech programech, které se staly součástí středoevropské "Dohody o porozumění". Jedná se o programy:

hraniční spolupráce v oblasti potírání pašování drog,

výcviku psů pro detekci drog,

kvalitativního hodnocení (Rapid Assessment) rozsahu drogové scény,

vzdělávání odborníků v oblasti léčby a resocializace drogově závislých,

zaměřený na vytvoření národních osnov primární prevence užívání drog.

5.4.2 Mezinárodní organizace, spolupráce v rámci EU

ČR se bude aktivně podílet na významných mezinárodních jednáních, včetně 40. zasedání Komise pro omamné látky ve Vídní, aktivitách Programu kontroly drog Organizace spojených národů, Mezinárodního úřadu pro kontrolu omamných látek a především pak na přípravě zvláštního zasedání Valného shromáždění OSN v roce 1998, které bude zaměřeno na problematiku drog. ČR bude dále participovat na programech Světové zdravotnické organizace zaměřených na problematiku užívání stimulačních drog, problematiku užívání drog mezi mládeží a nakonec na problematiku minimalizace zdravotních rizik a prevence šíření infekce HIV mezi uživateli drog. ČR se bude podílet na společném projektu s USA a Velkou Británií v oblasti primární prevence drogových závislostí.

V rámci rozvíjení evropské spolupráce se bude ČR podílet na řádných zasedáních a programech Skupiny Pompidou Rady Evropy, a především pak na spolupráci v rámci programů a aktivit EU.

ČR se zapojí do Regionálního programu PHARE boje proti drogám v oblastech:

drogových informačních systémů,

snižování poptávky po drogách,

kontroly zákonného zacházení s OPL,

kontroly prekursorů,

praní špinavých peněz,

multidisciplinárního vzdělávání.

Patřičná pozornost bude věnována harmonizaci legislativy ČR s požadavky EU. Bude vypracován program zaměřený na výměnu zkušeností z oblasti protidrogové politiky na místní úrovni mezi ČR a vybranými evropskými státy (např. Velká Británie).

6. STRUKTURÁLNÍ A ORGANIZAČNÍ PRVKY SYSTÉMU ŘÍZENÍ

A KOORDINACE PROTIDROGOVÉ POLITIKY

Program protidrogové politiky v následujícím období bude uplatňován na dvou vzájemně nezastupitelných úrovních: centrální a místní. Pro výslednou efektivitu protidrogových strategií je nezbytné precizní vymezení působnosti jednotlivých subjektů zapojených do protidrogové politiky. Koordinace a provázanost činností těchto subjektů na úrovni centrální i místní bude zabezpečena působností MPK prostřednictvím jejích statutárních nástrojů.

6.1 CENTRÁLNÍ ÚROVEŇ

6.1.1 Vláda České republiky

Vláda ČR jako vrcholný výkonný orgán:

schvaluje Koncepci a program protidrogové politiky,

stanoví konkrétní úkoly v rámci uplatňování protidrogové politiky pro ústřední orgány státní správy a další subjekty,

navrhuje legislativní opatření nezbytná pro efektivní realizaci protidrogové politiky,

uzavírá mezinárodní dohody a smlouvy,

vytváří koordinační a výkonné nástroje pro uplatňování protidrogové politiky,

schvaluje statut a jednací řád MPK, jmenuje jejího předsedu a členy.

6.1.2 Věcně příslušná ministerstva

Věcně příslušné rezorty jako centrální orgány státní správy:

nesou plnou odpovědnost za oblast protidrogové politiky vymezenou Koncepcí a usneseními vlády,

v rámci platné koncepce vytváří resortní strategie a programy,

zřizují podle potřeby resortní koordinační a poradní orgány,

spolupracují s MPK při uplatňování její koordinační funkce.

6.2 MÍSTNÍ ÚROVEŇ

6.2.1 Vyšší územní samosprávné celky

Vyšší územní samosprávné celky po jejich vytvoření:

ponesou odpovědnost za regionální koordinaci při uplatňování protidrogové politiky vlády,

zavedou koordinační a poradní orgán za tímto účelem,

zřídí funkci protidrogového koordinátora pro daný VÚSC.

6.2.2 Okresní a magistrátní úřady

Okresní a magistrátní úřady:

nesou odpovědnost za naplňování platné koncepce protidrogové politiky v daném území,

v rámci platné Koncepce vytváří vlastní okresní/magistrátní protidrogové programy,

nesou odpovědnost za provázanost a koordinaci protidrogových opatření daného okresu/magistrátu,

zřizují jako poradní, koordinační a iniciativní orgán okresní/magistrátní protidrogové komise s doporučeným složením a funkční náplní vymezenou metodickým pokynem MPK,

pro faktickou koordinační a iniciativní činnost v oblasti protidrogové politiky daného okresu/magistrátu zřizují funkci protidrogového koordinátora, jehož pracovní náplň je vymezena metodickým pokynem MPK.

pracovní náplň a činnost protidrogového koordinátora je zařazena do Katalogu prací (Příloha č. 1 Novely č. 78/1994 Nařízení vlády č. 253/1992)

protidrogoví koordinátoři se obligatorně účastní distančního vzdělávání

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP