5.1.3 Další legislativní potřeby
MŠMT navrhne legislativní úpravu nařízené
či ochranné ústavní péče
o mladistvé uživatele drog v zařízeních
pro výkon ústavní a ochranné výchovy
pro mládež tak, aby byla v souladu se standardy používanými
v zemích EU.
MZ vypracuje návrh zásad a tezí novely zákona
č. 37/1989 Sb. o ochraně před alkoholismem
a jinými toxikomániemi, včetně kouření,
a předloží jej k projednání vládě.
5.2 OBLAST SNIŽOVÁNÍ NABÍDKY DROG
CÍLE:
snížit pouliční dostupnost ilegálních
drog a drogovou kriminalitu,
zpomalit vývoj negativních trendů v oblasti
trestné činnosti spojené s OPL,
zabezpečit efektivnější součinnost
všech orgánů činných v trestním
řízení,
maximálně využít stávající
legislativy k efektivnímu potírání
všech forem drogové kriminality,
zvýšit efektivitu potírání
vyšších forem organizované drogové
kriminality,
snížit rozsah užívání
drog ve výkonu trestu a vytvořit dostatečné
kapacity pro diferencovaný výkon trestu odnětí
svobody.
OPATŘENÍ:
Vláda učiní všechna potřebná
opatření, která povedou ke snížení
nabídky, pouliční dostupnosti drog a k omezení
primární i sekundární trestné
činnosti páchané v souvislosti s drogami.
Vláda učiní potřebná opatření
k účinnému a rychlému vynucování
platných zákonných norem v oblastí
drogové problematiky. Zabezpečí komplexní
a kontinuální vzdělávání
odborných pracovníků na všech úrovních
působení v oblasti zákonné represe
a zajistí vypracování závazných
metodik postupu při potlačování drogové
kriminality. Vláda vytvořením mezirezortní
koordinační pracovní skupiny dále
zabezpečí maximální možnou součinnost
a harmonizaci postupů všech orgánů činných
v trestním řízení zahrnující
orgány MV, MF, MO, MS, včetně státních
zastupitelství.
V oblasti snižování pouliční
dostupností drog vláda zabezpečí
organizační a technické posílení
příslušných útvarů zabývajících
se potíráním drog, s prioritou řešení
situace vysoké dostupnosti drog v hlavním městě
Praze. Vláda dále podpoří programy
prevence kriminality, které povedou ke zvýšení
komunální bezpečnosti.
V oblasti potlačování vyšších
forem organizované drogové kriminality vláda
zabezpečí vypracování jednotných
metodik postupů orgánů činných
v trestním řízení s cílem zabezpečit
součinnost a vzájemnou koordinaci. Podpoří
činnost společných mezirezortních
pracovních skupin a především mezinárodní
spolupráci v oblasti drogové problematiky na všech
úrovních. Zabezpečí další
profilaci odborných útvarů věcně
příslušných rezortů zabývajících
se organizovanou drogovou kriminalitou.
V oblasti vězeňství a výkonu trestu
vláda zajistí navýšení kapacit
pro diferencovaný výkon trestu odnětí
svobody u osob závislých na drogách. Zabezpečí
dále postupné zavádění programů
"bezdrogových zón" ve věznicích
ČR.
5.2.1 Ministerstvo vnitra
Vymezení působnosti:
MV nese v rámci protidrogové politiky odpovědnost
především za oblast:
snižování všech forem nabídky
omamných a psychotropních látek, a to od
potírání drobné drogové kriminality,
přes potlačování pouliční
distribuce drog až po eliminaci vysoce organizovaných
forem kriminality spojené s OPL,
komunální bezpečnosti a prevence kriminality,
páchané také v souvislosti s OPL,
bezpečnosti silničního provozu a snižování
rozsahu užívání návykových
látek v silniční dopravě.
Prioritní úkoly:
1. MV bude nadále precizovat funkčnost celorepublikové
struktury Policie ČR zaměřené na potírání
nedovolené výroby, šíření
drog a obchodu s nimi, především s ohledem
na provázanost, kvalitu a efektivitu spolupráce
mezi Národní protidrogovou centrálou (NPDC),
krajským článkem služby kriminální
policie a odbornými a specializovanými skupinami
zaměřenými na problematiku mládeže
a toxikománie na okresní úrovni.
2. MV zabezpečí personální
a technické posílení NPDC, protidrogových
oddělení krajských expozitur ÚOOZ
i okresních pracovišť tak, aby v okresech s vysokým
výskytem problémů působených
užíváním drog, a především
ve městech s rozsáhlou pouliční distribucí
byl vyčleněn dostatečný počet
pracovníků na řešení drogové
kriminality s cílem zvýšit komunální
bezpečnost. V působnosti NPDC vytvoří
specializované pracoviště na oblast potírání
pouliční dostupnosti a distribuce drog.
3. MV zabezpečí v návaznosti na připravované
legislativní změny v oblasti nedovolené výroby,
obchodu a držení OPL:
ve spolupráci s MF aktualizaci a úpravu společné
metodiky PČR MV a GŘC MF zohledňující
legislativní změny a nové kompetence celní
správy v oblasti odhalování a objasňování
trestné činnosti páchané v souvislosti
s drogami,
aktualizaci a úpravu závazné metodiky PČR
vymezující postup policie v návaznosti na
změnu jak trestního zákona, tak zákona
o přestupcích.
vypracování jednotné metodiky vyšetřování
trestné činnosti spojené s nedovolenou výrobou,
držením a šířením OPL,
vyhodnocení činnosti společných
pracovních skupin s GŘC MF a MZ z hlediska účinného
postupu v oblasti snižování nabídky
OPL.
4. MV ve spolupráci MS a MF vytvoří
společnou součinnostní pracovní skupinu
zahrnující útvary Policie ČR, Úřadu
vyšetřování ČR, GŘC MF,
Nejvyššího státního zastupitelství
ČR s cílem harmonizovat postupy a vypracovat "součinnostní
metodiku" pro oblast potírání drogové
kriminality.
5. MV ve spolupráci s MF a MZ podpoří
činnost společných pracovních skupin
zaměřených na harmonizaci postupů
a součinnost v oblasti snižování nabídky
drog i kontroly zákonného zacházení
s OPL, k zabezpečení maximální operativní
součinnosti mezi MV a MF i na úrovni nižších
článků řízení.
6. MV zabezpečí odbornou přípravu
všech policistů v oblasti problematiky drog. Prioritně
vypracuje a zavede systém komplexního a kontinuálního
vzdělávání specializovaných
pracovníků okresních ředitelství
PČR a úřadů vyšetřování
v oblasti drogové problematiky.
7. MV ve spolupráci s dalšími rezorty
(MS a MZ) předloží návrh na efektivní
postup policie proti osobám podezřelým z
konzumace drogy před jízdou a během jízdy.
Součástí tohoto návrhu bude i eventuální
návrh na změnu příslušných
zákonů a ekonomická analýza nutných
rozpočtových výdajů (detekce, výcvik,
laboratorní rozbor apod.).
8. MV a Magistrát hlavního města Prahy
v souladu s plněním úkolu č. 2 vypracují
návrh střednědobé strategie řešení
drogové problematiky především v oblasti
snižování nabídky a dostupnosti drog
na území hl. m. Prahy.
9. MV zabezpečí v návaznosti na Usnesení
vlády č. 673 z 29. října 1997, kde
bylo MV uloženo navrhnout koncepci ofensivních metod
odhalování korupce u pracovníků a
funkcionářů veřejné správy,
vypracování souboru opatření zaměřených
na zamezení korupce u příslušníků
PČR a dalších specializovaných útvarů
v působnosti MV v oblasti drogové problematiky.
10. MV provede vyhodnocení dopadu Koncepce a programu
protidrogové politiky na období 1998 - 2000 na resortní
rozpočtovou kapitolu a zohlední prioritní
úkoly při sestavování rozpočtů
na rok 1999 a 2000.
5.2.2 Ministerstvo financí - Generální
ředitelství cel
Vymezení působnosti:
MF GŘC nese odpovědnost především
za potlačování nezákonného
převážení OPL přes hranice ČR
a ve spolupráci s MV za oblast boje proti podloudnictví.
Prioritní úkoly:
1. MF zabezpečí v návaznosti na novelu
celního zákona vypracování metodických
pokynů pro činnost celníků v oblasti
potírání drogové kriminality, se zaměřením
především na problematiku sledované
dodávky nebo její záměny. Ve spolupráci
s MV zpracuje společnou metodiku celních a policejních
orgánů v souvislosti s novými kompetencemi
celních orgánů. Prioritní pozornost
bude věnována formám a metodám předávání
operativních informací mezi specializovanými
pracovišti MF a MV.
2. MF zabezpečí vytvoření společných
pracovních skupin na Inspektorátech celní
a finanční stráže vybraných celních
úřadů a expozitur Policie ČR s cílem
maximálně zabezpečit součinnost MF
a MV při potírání drogové kriminality.
3. MF posílí organizačně, personálně
a technicky činnost specializovaných útvarů
boje proti podloudnictví s cílem reagovat na narůstající
rozsah organizovaného obchodu s OPL.
4. MF zabezpečí dovybavení celních
úřadů potřebnou kontrolní a
detekční technikou ke stanovení OPL.
5. MF zabezpečí vybudování
informačního systému boje proti podloudnictví
s prioritním zaměřením na drogovou
problematiku a v součinnosti s MV zajistí legislativní
a technické podmínky k vzájemné výměně
dat.
6. MF zabezpečí ve spolupráci s MS
a MV potřebnou úroveň spolupráce se
státními zastupitelstvími, především
v oblasti plnění úkolů vyplývajících
z provádění sledované dodávky
a uplatňování pravomoce používání
operativní techniky.
7. MF zabezpečí program komplexního
a kontinuálního vzdělávání
pro celníky specializované na drogovou problematiku
a zároveň zabezpečí i proškolení
ostatních celních pracovníků se zaměřením
na tipování dopravních prostředků
a stanovování rizik. Pro uvedené činnosti
zajistí výchovu vlastních lektorů.
8. MF vypracuje návrh a vytvoří ve
spolupráci s MZV podmínky na zřízení
funkcí celních styčných důstojníků
(celních atašé) v zahraničí.
9. MF zřídí na vybraných celních
přechodech speciální pracovní skupiny
k provádění výběru dopravních
prostředků ke kontrole.
10. MF dokončí vybudování výcvikového
zařízení služební kynologie celní
správy a zabezpečí výcvik psů
pro všechny stanovené typy drog.
11. MF zabezpečí vybudování
kontrolní haly na celním úřadu Břeclav
- dálnice.
12. MF ve spolupráci s MV zabezpečí
dobudování společného komunikačního
systému (na bázi MOTOROLA) mezi NPDC a GŘC.
13. MF - GŘC provede vyhodnocení dopadu Koncepce
a programu protidrogové politiky na období 1998
- 2000 na resortní rozpočtovou kapitolu a zohlední
prioritní úkoly při sestavování
rozpočtů na rok 1999 a?000.
5.2.3 Ministerstvo spravedlnosti
Vymezení působnosti:
MS nese odpovědnost v oblasti protidrogové politiky
za:
protidrogovou legislativu,
trestní justici, činnost státních
zastupitelství a soudů, včetně působnosti
probačních úředníků
a výkonu alternativních trestů pro uživatele
drog,
vězeňství, a především
diferencovaný výkon trestu pro problémové
uživatele drog a osoby závislé na drogách.
Prioritní úkoly:
1. Hlavním úkolem MS v oblasti protidrogové
legislativy bude zohlednit zásady vládou schválené
Koncepce a programu protidrogové politiky v rámci
připravované rekodifikace trestního zákonodárství.
2. Hlavním úkolem MS v oblasti trestní
justice bude vytvoření a zavedení uceleného
a dlouhodobého systému vzdělávání
pro státní zástupce, soudce a vyšší
soudní úředníky se zaměřením
na komplexní řešení drogové problematiky,
na možnosti a výhody uplatňování
jiných než trestně právních opatření
u problémových uživatelů drog a osob
závislých na drogách.
3. MS doporučí Nejvyššímu
státnímu zastupitelství (NSZ) s ohledem na
závažnost drogové problematiky zavedení
specializace týkající se drogové kriminality
u státních zástupců okresních,
krajských a vrchních státních zastupitelství.
MS si následně vyžádá od NSZ
jména specializovaných státních zástupců
na jednotlivých stupních soustavy státního
zastupitelství. Hlavním úkolem těchto
specialistů bude dbát na maximální
možnou součinnost a harmonizaci postupů při
snižování všech forem nabídky OPL
v rámci spolupráce s Policií ČR, úřady
vyšetřování, vojenskou policií,
soudy i rezortem zdravotnictví. Specializovaní státní
zástupci budou přednostně proškoleni.
4. MS vyhodnotí "Zvláštní
zprávu o závažných poznatcích
k trestným činům spáchaným
v souvislosti s výrobou, držením, přechováváním
a prodejem drog" a po konzultacích s NSZ navrhne příslušná
opatření k projednání MPK.
5. MS podpoří další rozvoj probační
služby, která bude mít nezastupitelnou roli
v případě dohledu nad problémovými
uživateli drog a závislými osobami s podmíněným
trestem odnětí svobody s dohledem nebo v rámci
využití institutu upuštění od potrestání
s dohledem, případně v rámci využití
přiměřených omezení při
podmíněném odsouzení. MS zabezpečí
vypracování metodického materiálu
k výkonu probační služby u problémových
uživatelů drog a osob závislých na drogách.
6. Hlavním úkolem MS v oblasti vězeňství
bude vytvoření dostatečných kvantitativních
i kvalitativních podmínek pro diferencovaný
výkon trestu v případě osob závislých
na drogách. MS zabezpečí nárůst
kapacity míst v rámci specializovaných oddělení
pro diferencovaný výkon trestu z dnešních
25 na 75 v roce 1998, 100 v roce 1999 a 150 v roce 2000.
7. MS zabezpečí ve spolupráci s MZ
zpracování podmínek pro způsob výkonu
tzv. "ochranného léčení protitoxikomanického"
během výkonu trestu odnětí svobody.
MS navrhne MZ podepsání příslušné
dohody.
8. MS bude průběžně monitorovat
drogové i lékové závislosti vězňů
při přijetí a v průběhu výkonu
trestu s cílem snížit nabídku drog a
poptávku po nich ve vězeňských zařízeních.
9. MS zavede v roce 1998 experimentálně programy
tzv. "bezdrogových zón" ve vybraných
věznicích v ČR, jejichž cílem
je ochrana odsouzených uživatelů návykových
látek motivovaných k abstinenci. MS po ověření
experimentu rozšíří jejich působnost
do celé ČR
10. MS zabezpeč v součinnosti s MZ a národním
koordinátorem drogové epidemiologie průběžné
monitorování drogové problematiky ve výkonu
trestu, včetně vazebních věznic.
11. MS zabezpečí realizaci penologického
výzkumu zaměřeného na zacházení
s drogově závislými pachateli trestné
činnosti.
12. MS v návaznosti na připravované
legislativní změny v oblasti nezákonné
výroby, držení, šíření
OPL a obchodu s nimi provede analýzu dalších
legislativních potřeb ve vztahu k drogové
problematice, vyhodnotí stávající
úroveň součinnosti mezi orgány trestní
justice a MV, vyhodnotí další potřeby
v oblasti diferencovaného výkonu trestu a vyhodnotí
potřebný rozsah služeb v oblasti probační
práce s uživateli drog a závislými na
drogách.
13. MS vyhodnotí stávající
úpravu institutu záměny zásilky a
dočasného odložení trestního
stíhání v trestním řádu
a s využitím podnětů MV a MF případně
navrhne legislativní změnu s cílem vytvořit
podmínky umožňující využití
těchto opatření v reálné praxi
za účelem potírání vyšších
forem organizovaného obchodu s OPL.
14. MS provede vyhodnocení dopadu Koncepce a programu
protidrogové politiky na období 1998 - 2000 na resortní
rozpočtovou kapitolu a zohlední prioritní
úkoly při sestavování rozpočtů
na rok 1999 a 2000.
5.2.4 Ministerstvo zdravotnictví - Inspektorát
omamných a psychotropních látek
Vymezení působnosti:
MZ - Inspektorát omamných a psychotropních
látek nese odpovědnost za kontrolu zákonného
zacházení s OPL a prekursory, za vydávání
vývozních a dovozních certifikátů
a za dodržování postupů vyplývajících
ze zákona o návykových látkách.
Prioritní úkoly:
1. MZ zabezpečí v návaznosti na schválení
zákona o návykových látkách
vypracování metodického postupu Inspektorátu
omamných a psychotropních látek v oblasti
kontroly zákonného zacházení s OPL,
prekursory a pomocnými látkami, včetně
oblasti vydávání dovozních a vývozních
certifikátů. kontroly správné výrobní
praxe v institucích vyrábějících
OPL a prekursory, udělování sankcí
a předávání informací se zahraničními
partnery.
5.2.5 Ministerstvo zemědělství
Vymezení působnosti:
Ministerstvo zemědělství kontroluje legální
produkci zemědělských plodin obsahujících
OPL a dále vývoz a dovoz těchto plodin.
5.3 OBLAST SNIŽOVÁNÍ POPTÁVKY PO
DROGÁCH
CÍLE:
zpomalit negativní trend v nárůstu rozsahu
užívání ilegálních drog
mezi dospívajícími a mladými lidmi,
zvýšit odolnost této cílové populace
proti nabídce drog,
zkvalitnit úroveň informovanosti o nebezpečí
drog v ohrožených skupinách obyvatelstva a
zvýšit zapojení široké veřejnosti
do preventivního působení,
zvýšit kvalitu a efektivitu primárně
preventivního působení ve školských
zařízeních,
zpomalit negativní trend nárůstu počtu
problémových uživatelů drog,
zvýšit dostupnost a efektivitu poradenských
a léčebných služeb,
snížit rozsah rizikového chování
u problémových uživatelů drog i závislých
osob a minimalizovat zdravotní a sociální
rizika spojená s užíváním drog
se zvláštním zaměřením
na prevenci šíření infekce HIV.
OPATŘENÍ:
V oblasti primární prevence vláda podpoří takové aktivity, které povedou ke snížení rozsahu užívání drog a zvýšení odolnosti k negativnímu působení drog ve všeobecné populaci s patřičným důrazem na děti a dospívající mládež. Zajistí proto, aby všechna školská zařízení realizovala tzv. "Minimální preventivní program". Zabezpečí v příslušném rozsahu a kvalitě pregraduální a postgraduální vzdělávání pedagogických pracovníků. Vláda dále podpoří činnost subjektů nabízejících volnočasové aktivity pro děti a mládež a bude iniciovat vznik
programů včasné intervence zaměřených
na rizikovou populaci dětí a mládeže
ohroženou užíváním drog, se zvláštním
ohledem na problematiku minoritních skupin obyvatelstva.
Podpoří vznik preventivních programů
založených v komunitě (místním
společenství) s cílem zapojit do preventivního
působení především děti
a dospívající mládež, jejich
rodiče, ale také širokou veřejnost.
Zabezpečí dále uplatňování
zdravotní výchovy zaměřené
především na snížení rizika
šíření infekčních onemocnění
při užívání drog.
V oblasti sekundární prevence zabezpečí
vláda fungování nezbytného komplexního
a vzájemně provázaného systému
státem garantované péče v rámci
tzv. "Minimální sítě", a
to v potřebném rozsahu a kvalitě. Vláda
dále podpoří programy zaměřené
na včasnou intervenci a zvýšení dostupnosti
péče. Pro zvýšení kvality a efektivity
poskytovaných služeb zabezpečí v patřičném
rozsahu a kvalitě vzdělávání
odborných pracovníků a vytvoří
také potřebné nástroje, jako např.
akreditační a licenční systém,
"minimální standardy" péče
či manuál pro hodnocení efektivity léčebné
péče. Vláda dále zajistí fungování
drogového informačního systému, včetně
registru problémových uživatelů drog.
V oblasti terciární prevence bude vláda
iniciovat a podporovat programy zaměřené
na minimalizaci zdravotních a sociálních
rizik spojených s užívání drog,
především pak programy prevence šíření
infekčních onemocnění mezi uživateli
drog (HIV, hepatitida A,B,C). Podpoří také
vznik dlouhodobých resocializačních programů
a programů následné péče pro
závislé osoby. Vláda bude dále rozvíjet
síť sociálních asistentů zaměřených
na práci v terénu a sociální práci
s rizikovou mládeží.
5.3.1 Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy
Vymezení působnosti:
MŠMT nese odpovědnost především
za oblast:
primární prevence zneužívání
drog ve školách a školských zařízeních
v rámci standardního vzdělávání,
podpory a rozvoje volnočasových aktivit dětí
a mládeže,
výchovně-léčebného působení
v rámci speciálního školství
a prevence sociálně patologických jevů
u rizikové populace dětí a mládeže.
Prioritní úkoly:
1. Hlavním úkolem MŠMT bude zavedení
tzv. "Minimálního preventivního programu"
do každé školy či školského
zařízení, založeného na principech
včasného a kontinuálního preventivního
působení, cílenosti a adekvátnosti
použitých prostředků, komplexnosti a
koordinovanosti působení se zaměřením
na podporu protidrogových postojů a interaktivních
technik nácviku dovedností odmítání
drogy. Pro zavedení "Minimálního preventivního
programu" MŠMT využije, případně
doplní stávající standardy základního
vzdělávání, standardy vzdělávání
ve čtyřletém gymnáziu a standardy
středoškolského odborného vzdělávání
a využije, případně doplní osnovy
vzdělávacích programů základní
školy, národní školy a obecné školy.
2. MŠMT využije stávajícího
systému řízení i metodického
vedení škol a školských zařízení
pro koordinovanou realizaci preventivních aktivit. Vydefinuje
dále dílčí odpovědnosti jednotlivých
subjektů za realizaci "Minimálního preventivního
programu", promítne jeho obsah do metodického
pokynu ministra školství, mládeže a tělovýchovy
a zajistí v patřičném rozsahu zvýšení
informovanosti ředitelů školských úřadů
i jednotlivých škol a školských zařízení
v dané oblasti.
3. MŠMT vytvoří potřebné
personální, koordinační a organizační
podmínky (včetně způsobu financování)
pro dlouhodobé a systémové uplatňování
preventivních aktivit ve školách a školských
zařízeních v rámci "Minimálního
preventivního programu", včetně metod
hodnocení efektivity takového působení.
4. Nedílnou součástí "Minimálního
preventivního programu" je oblast vzdělávání
pedagogických pracovníků. MŠMT zabezpečí
vypracování "Národních vzdělávacích
osnov", které budou obsahovat kvantitativní
i kvalitativní vymezení vědomostí
a dovedností, které jsou potřebné
pro efektivní realizaci protidrogové prevence ve
školách a školských zařízeních.
V návaznosti na zpracování osnov zabezpečí
MŠMT proškolení lektorů, kteří
budou zapojeni do vzdělávání na pedagogických
fakultách a v pedagogických centrech, kde proběhne
důsledné proškolení metodiků
primární prevence jednotlivých škol
a školských zařízení.
5. MŠMT zabezpečí v patřičném
rozsahu a kvalitě zařazení problematiky návykových
látek do systému pregraduálního vzdělávání
na vysokých školách lékařského,
pedagogického, sociálního a psychologického
zaměření.
6. Pro zabezpečení výchovně
vzdělávací péče o problémové
žáky a rizikové skupiny dětí
a mládeže vytvoří MŠMT potřebné
podmínky pro včasnou identifikaci problémů
i aplikaci alternativních přístupů
a metod jejich řešení. Zabezpečí
dále vypracování metodiky včasné
intervence určené pro pedagogické pracovníky.
7. V oblasti mimoškolních a volnočasových
aktivit MŠMT podpoří prioritně programy
zaměřené cíleně na problémové
děti a rizikové skupiny dětí a mládeže
se zvláštním důrazem na problematiku
etnických minorit.
8. V oblasti speciálního školství
provede MŠMT analýzu potřeb a vyhodnocení
dostupnosti výchovně léčebné
péče v ČR zaměřenou na oblast
zneužívání drog mezi dětmi a
dospívající mládeží, a
na základě takové analýzy pak zabezpečí
případné rozšíření
existující sítě.
9. MŠMT legislativně upraví nařízenou
či ochrannou ústavní péči o
mladistvé uživatele drog v zařízeních
pro výkon ústavní a ochranné výchovy
pro mládež tak, aby byla v souladu se standardy používanými
v zemích EU.
10. Pro zabezpečení kvality a efektivity
výchovně léčebné péče
ve specializovaných odborných ústavech vytvoří
MŠMT podmínky (včetně finančních)
pro rozšíření pregraduálního
i postgraduálního vzdělávání
výchovných pracovníků, a to v rámci
studia etopedie na VŠ, v rámci nadstavbového
studia speciální pedagogiky na vyšších
odborných školách i v rámci dalšího
vzdělávání výchovných
pracovníků zařízení pro výkon
ústavní, ochranné a preventivně výchovné
péče. Do učebních osnov výše
uvedených oborů zakomponuje oblast péče
o problémové uživatele drog.
11. Pro zabezpečení efektivity realizované
primární prevence vypracuje MŠMT "Zásady
efektivní primární prevence" a zavede
systém udělování akreditací
a licencí jako podmínku pro přidělení
finančních prostředků státním
i nestátním subjektům.
12. MŠMT vyčlení tři pracovníky
na plný pracovní úvazek s diferencovaným
zaměřením na primární a sekundární
prevenci, úkoly v oblasti výzkumu i zabezpečení
koordinace a plnění úkolů rezortu
vyplývajících z Koncepce.
13. MŠMT provede vyhodnocení dopadu Koncepce
a programu protidrogové politiky na období 1998
- 2000 na resortní rozpočtovou kapitolu a zohlední
prioritní úkoly při sestavování
rozpočtů na rok 1999 a 2000.