5.1.3 Další legislativní potřeby

MŠMT navrhne legislativní úpravu nařízené či ochranné ústavní péče o mladistvé uživatele drog v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy pro mládež tak, aby byla v souladu se standardy používanými v zemích EU.

MZ vypracuje návrh zásad a tezí novely zákona č. 37/1989 Sb. o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomániemi, včetně kouření, a předloží jej k projednání vládě.

5.2 OBLAST SNIŽOVÁNÍ NABÍDKY DROG

CÍLE:

snížit pouliční dostupnost ilegálních drog a drogovou kriminalitu,

zpomalit vývoj negativních trendů v oblasti trestné činnosti spojené s OPL,

zabezpečit efektivnější součinnost všech orgánů činných v trestním řízení,

maximálně využít stávající legislativy k efektivnímu potírání všech forem drogové kriminality,

zvýšit efektivitu potírání vyšších forem organizované drogové kriminality,

snížit rozsah užívání drog ve výkonu trestu a vytvořit dostatečné kapacity pro diferencovaný výkon trestu odnětí svobody.

OPATŘENÍ:

Vláda učiní všechna potřebná opatření, která povedou ke snížení nabídky, pouliční dostupnosti drog a k omezení primární i sekundární trestné činnosti páchané v souvislosti s drogami. Vláda učiní potřebná opatření k účinnému a rychlému vynucování platných zákonných norem v oblastí drogové problematiky. Zabezpečí komplexní a kontinuální vzdělávání odborných pracovníků na všech úrovních působení v oblasti zákonné represe a zajistí vypracování závazných metodik postupu při potlačování drogové kriminality. Vláda vytvořením mezirezortní koordinační pracovní skupiny dále zabezpečí maximální možnou součinnost a harmonizaci postupů všech orgánů činných v trestním řízení zahrnující orgány MV, MF, MO, MS, včetně státních zastupitelství.

V oblasti snižování pouliční dostupností drog vláda zabezpečí organizační a technické posílení příslušných útvarů zabývajících se potíráním drog, s prioritou řešení situace vysoké dostupnosti drog v hlavním městě Praze. Vláda dále podpoří programy prevence kriminality, které povedou ke zvýšení komunální bezpečnosti.

V oblasti potlačování vyšších forem organizované drogové kriminality vláda zabezpečí vypracování jednotných metodik postupů orgánů činných v trestním řízení s cílem zabezpečit součinnost a vzájemnou koordinaci. Podpoří činnost společných mezirezortních pracovních skupin a především mezinárodní spolupráci v oblasti drogové problematiky na všech úrovních. Zabezpečí další profilaci odborných útvarů věcně příslušných rezortů zabývajících se organizovanou drogovou kriminalitou.

V oblasti vězeňství a výkonu trestu vláda zajistí navýšení kapacit pro diferencovaný výkon trestu odnětí svobody u osob závislých na drogách. Zabezpečí dále postupné zavádění programů "bezdrogových zón" ve věznicích ČR.

5.2.1 Ministerstvo vnitra

Vymezení působnosti:

MV nese v rámci protidrogové politiky odpovědnost především za oblast:

snižování všech forem nabídky omamných a psychotropních látek, a to od potírání drobné drogové kriminality, přes potlačování pouliční distribuce drog až po eliminaci vysoce organizovaných forem kriminality spojené s OPL,

komunální bezpečnosti a prevence kriminality, páchané také v souvislosti s OPL,

bezpečnosti silničního provozu a snižování rozsahu užívání návykových látek v silniční dopravě.

Prioritní úkoly:

1. MV bude nadále precizovat funkčnost celorepublikové struktury Policie ČR zaměřené na potírání nedovolené výroby, šíření drog a obchodu s nimi, především s ohledem na provázanost, kvalitu a efektivitu spolupráce mezi Národní protidrogovou centrálou (NPDC), krajským článkem služby kriminální policie a odbornými a specializovanými skupinami zaměřenými na problematiku mládeže a toxikománie na okresní úrovni.

2. MV zabezpečí personální a technické posílení NPDC, protidrogových oddělení krajských expozitur ÚOOZ i okresních pracovišť tak, aby v okresech s vysokým výskytem problémů působených užíváním drog, a především ve městech s rozsáhlou pouliční distribucí byl vyčleněn dostatečný počet pracovníků na řešení drogové kriminality s cílem zvýšit komunální bezpečnost. V působnosti NPDC vytvoří specializované pracoviště na oblast potírání pouliční dostupnosti a distribuce drog.

3. MV zabezpečí v návaznosti na připravované legislativní změny v oblasti nedovolené výroby, obchodu a držení OPL:

ve spolupráci s MF aktualizaci a úpravu společné metodiky PČR MV a GŘC MF zohledňující legislativní změny a nové kompetence celní správy v oblasti odhalování a objasňování trestné činnosti páchané v souvislosti s drogami,

aktualizaci a úpravu závazné metodiky PČR vymezující postup policie v návaznosti na změnu jak trestního zákona, tak zákona o přestupcích.

vypracování jednotné metodiky vyšetřování trestné činnosti spojené s nedovolenou výrobou, držením a šířením OPL,

vyhodnocení činnosti společných pracovních skupin s GŘC MF a MZ z hlediska účinného postupu v oblasti snižování nabídky OPL.

4. MV ve spolupráci MS a MF vytvoří společnou součinnostní pracovní skupinu zahrnující útvary Policie ČR, Úřadu vyšetřování ČR, GŘC MF, Nejvyššího státního zastupitelství ČR s cílem harmonizovat postupy a vypracovat "součinnostní metodiku" pro oblast potírání drogové kriminality.

5. MV ve spolupráci s MF a MZ podpoří činnost společných pracovních skupin zaměřených na harmonizaci postupů a součinnost v oblasti snižování nabídky drog i kontroly zákonného zacházení s OPL, k zabezpečení maximální operativní součinnosti mezi MV a MF i na úrovni nižších článků řízení.

6. MV zabezpečí odbornou přípravu všech policistů v oblasti problematiky drog. Prioritně vypracuje a zavede systém komplexního a kontinuálního vzdělávání specializovaných pracovníků okresních ředitelství PČR a úřadů vyšetřování v oblasti drogové problematiky.

7. MV ve spolupráci s dalšími rezorty (MS a MZ) předloží návrh na efektivní postup policie proti osobám podezřelým z konzumace drogy před jízdou a během jízdy. Součástí tohoto návrhu bude i eventuální návrh na změnu příslušných zákonů a ekonomická analýza nutných rozpočtových výdajů (detekce, výcvik, laboratorní rozbor apod.).

8. MV a Magistrát hlavního města Prahy v souladu s plněním úkolu č. 2 vypracují návrh střednědobé strategie řešení drogové problematiky především v oblasti snižování nabídky a dostupnosti drog na území hl. m. Prahy.

9. MV zabezpečí v návaznosti na Usnesení vlády č. 673 z 29. října 1997, kde bylo MV uloženo navrhnout koncepci ofensivních metod odhalování korupce u pracovníků a funkcionářů veřejné správy, vypracování souboru opatření zaměřených na zamezení korupce u příslušníků PČR a dalších specializovaných útvarů v působnosti MV v oblasti drogové problematiky.

10. MV provede vyhodnocení dopadu Koncepce a programu protidrogové politiky na období 1998 - 2000 na resortní rozpočtovou kapitolu a zohlední prioritní úkoly při sestavování rozpočtů na rok 1999 a 2000.

5.2.2 Ministerstvo financí - Generální ředitelství cel

Vymezení působnosti:

MF GŘC nese odpovědnost především za potlačování nezákonného převážení OPL přes hranice ČR a ve spolupráci s MV za oblast boje proti podloudnictví.

Prioritní úkoly:

1. MF zabezpečí v návaznosti na novelu celního zákona vypracování metodických pokynů pro činnost celníků v oblasti potírání drogové kriminality, se zaměřením především na problematiku sledované dodávky nebo její záměny. Ve spolupráci s MV zpracuje společnou metodiku celních a policejních orgánů v souvislosti s novými kompetencemi celních orgánů. Prioritní pozornost bude věnována formám a metodám předávání operativních informací mezi specializovanými pracovišti MF a MV.

2. MF zabezpečí vytvoření společných pracovních skupin na Inspektorátech celní a finanční stráže vybraných celních úřadů a expozitur Policie ČR s cílem maximálně zabezpečit součinnost MF a MV při potírání drogové kriminality.

3. MF posílí organizačně, personálně a technicky činnost specializovaných útvarů boje proti podloudnictví s cílem reagovat na narůstající rozsah organizovaného obchodu s OPL.

4. MF zabezpečí dovybavení celních úřadů potřebnou kontrolní a detekční technikou ke stanovení OPL.

5. MF zabezpečí vybudování informačního systému boje proti podloudnictví s prioritním zaměřením na drogovou problematiku a v součinnosti s MV zajistí legislativní a technické podmínky k vzájemné výměně dat.

6. MF zabezpečí ve spolupráci s MS a MV potřebnou úroveň spolupráce se státními zastupitelstvími, především v oblasti plnění úkolů vyplývajících z provádění sledované dodávky a uplatňování pravomoce používání operativní techniky.

7. MF zabezpečí program komplexního a kontinuálního vzdělávání pro celníky specializované na drogovou problematiku a zároveň zabezpečí i proškolení ostatních celních pracovníků se zaměřením na tipování dopravních prostředků a stanovování rizik. Pro uvedené činnosti zajistí výchovu vlastních lektorů.

8. MF vypracuje návrh a vytvoří ve spolupráci s MZV podmínky na zřízení funkcí celních styčných důstojníků (celních atašé) v zahraničí.

9. MF zřídí na vybraných celních přechodech speciální pracovní skupiny k provádění výběru dopravních prostředků ke kontrole.

10. MF dokončí vybudování výcvikového zařízení služební kynologie celní správy a zabezpečí výcvik psů pro všechny stanovené typy drog.

11. MF zabezpečí vybudování kontrolní haly na celním úřadu Břeclav - dálnice.

12. MF ve spolupráci s MV zabezpečí dobudování společného komunikačního systému (na bázi MOTOROLA) mezi NPDC a GŘC.

13. MF - GŘC provede vyhodnocení dopadu Koncepce a programu protidrogové politiky na období 1998 - 2000 na resortní rozpočtovou kapitolu a zohlední prioritní úkoly při sestavování rozpočtů na rok 1999 a?000.

5.2.3 Ministerstvo spravedlnosti

Vymezení působnosti:

MS nese odpovědnost v oblasti protidrogové politiky za:

protidrogovou legislativu,

trestní justici, činnost státních zastupitelství a soudů, včetně působnosti probačních úředníků a výkonu alternativních trestů pro uživatele drog,

vězeňství, a především diferencovaný výkon trestu pro problémové uživatele drog a osoby závislé na drogách.

Prioritní úkoly:

1. Hlavním úkolem MS v oblasti protidrogové legislativy bude zohlednit zásady vládou schválené Koncepce a programu protidrogové politiky v rámci připravované rekodifikace trestního zákonodárství.

2. Hlavním úkolem MS v oblasti trestní justice bude vytvoření a zavedení uceleného a dlouhodobého systému vzdělávání pro státní zástupce, soudce a vyšší soudní úředníky se zaměřením na komplexní řešení drogové problematiky, na možnosti a výhody uplatňování jiných než trestně právních opatření u problémových uživatelů drog a osob závislých na drogách.

3. MS doporučí Nejvyššímu státnímu zastupitelství (NSZ) s ohledem na závažnost drogové problematiky zavedení specializace týkající se drogové kriminality u státních zástupců okresních, krajských a vrchních státních zastupitelství. MS si následně vyžádá od NSZ jména specializovaných státních zástupců na jednotlivých stupních soustavy státního zastupitelství. Hlavním úkolem těchto specialistů bude dbát na maximální možnou součinnost a harmonizaci postupů při snižování všech forem nabídky OPL v rámci spolupráce s Policií ČR, úřady vyšetřování, vojenskou policií, soudy i rezortem zdravotnictví. Specializovaní státní zástupci budou přednostně proškoleni.

4. MS vyhodnotí "Zvláštní zprávu o závažných poznatcích k trestným činům spáchaným v souvislosti s výrobou, držením, přechováváním a prodejem drog" a po konzultacích s NSZ navrhne příslušná opatření k projednání MPK.

5. MS podpoří další rozvoj probační služby, která bude mít nezastupitelnou roli v případě dohledu nad problémovými uživateli drog a závislými osobami s podmíněným trestem odnětí svobody s dohledem nebo v rámci využití institutu upuštění od potrestání s dohledem, případně v rámci využití přiměřených omezení při podmíněném odsouzení. MS zabezpečí vypracování metodického materiálu k výkonu probační služby u problémových uživatelů drog a osob závislých na drogách.

6. Hlavním úkolem MS v oblasti vězeňství bude vytvoření dostatečných kvantitativních i kvalitativních podmínek pro diferencovaný výkon trestu v případě osob závislých na drogách. MS zabezpečí nárůst kapacity míst v rámci specializovaných oddělení pro diferencovaný výkon trestu z dnešních 25 na 75 v roce 1998, 100 v roce 1999 a 150 v roce 2000.

7. MS zabezpečí ve spolupráci s MZ zpracování podmínek pro způsob výkonu tzv. "ochranného léčení protitoxikomanického" během výkonu trestu odnětí svobody. MS navrhne MZ podepsání příslušné dohody.

8. MS bude průběžně monitorovat drogové i lékové závislosti vězňů při přijetí a v průběhu výkonu trestu s cílem snížit nabídku drog a poptávku po nich ve vězeňských zařízeních.

9. MS zavede v roce 1998 experimentálně programy tzv. "bezdrogových zón" ve vybraných věznicích v ČR, jejichž cílem je ochrana odsouzených uživatelů návykových látek motivovaných k abstinenci. MS po ověření experimentu rozšíří jejich působnost do celé ČR

10. MS zabezpeč v součinnosti s MZ a národním koordinátorem drogové epidemiologie průběžné monitorování drogové problematiky ve výkonu trestu, včetně vazebních věznic.

11. MS zabezpečí realizaci penologického výzkumu zaměřeného na zacházení s drogově závislými pachateli trestné činnosti.

12. MS v návaznosti na připravované legislativní změny v oblasti nezákonné výroby, držení, šíření OPL a obchodu s nimi provede analýzu dalších legislativních potřeb ve vztahu k drogové problematice, vyhodnotí stávající úroveň součinnosti mezi orgány trestní justice a MV, vyhodnotí další potřeby v oblasti diferencovaného výkonu trestu a vyhodnotí potřebný rozsah služeb v oblasti probační práce s uživateli drog a závislými na drogách.

13. MS vyhodnotí stávající úpravu institutu záměny zásilky a dočasného odložení trestního stíhání v trestním řádu a s využitím podnětů MV a MF případně navrhne legislativní změnu s cílem vytvořit podmínky umožňující využití těchto opatření v reálné praxi za účelem potírání vyšších forem organizovaného obchodu s OPL.

14. MS provede vyhodnocení dopadu Koncepce a programu protidrogové politiky na období 1998 - 2000 na resortní rozpočtovou kapitolu a zohlední prioritní úkoly při sestavování rozpočtů na rok 1999 a 2000.

5.2.4 Ministerstvo zdravotnictví - Inspektorát omamných a psychotropních látek

Vymezení působnosti:

MZ - Inspektorát omamných a psychotropních látek nese odpovědnost za kontrolu zákonného zacházení s OPL a prekursory, za vydávání vývozních a dovozních certifikátů a za dodržování postupů vyplývajících ze zákona o návykových látkách.

Prioritní úkoly:

1. MZ zabezpečí v návaznosti na schválení zákona o návykových látkách vypracování metodického postupu Inspektorátu omamných a psychotropních látek v oblasti kontroly zákonného zacházení s OPL, prekursory a pomocnými látkami, včetně oblasti vydávání dovozních a vývozních certifikátů. kontroly správné výrobní praxe v institucích vyrábějících OPL a prekursory, udělování sankcí a předávání informací se zahraničními partnery.

5.2.5 Ministerstvo zemědělství

Vymezení působnosti:

Ministerstvo zemědělství kontroluje legální produkci zemědělských plodin obsahujících OPL a dále vývoz a dovoz těchto plodin.

5.3 OBLAST SNIŽOVÁNÍ POPTÁVKY PO DROGÁCH

CÍLE:

zpomalit negativní trend v nárůstu rozsahu užívání ilegálních drog mezi dospívajícími a mladými lidmi, zvýšit odolnost této cílové populace proti nabídce drog,

zkvalitnit úroveň informovanosti o nebezpečí drog v ohrožených skupinách obyvatelstva a zvýšit zapojení široké veřejnosti do preventivního působení,

zvýšit kvalitu a efektivitu primárně preventivního působení ve školských zařízeních,

zpomalit negativní trend nárůstu počtu problémových uživatelů drog,

zvýšit dostupnost a efektivitu poradenských a léčebných služeb,

snížit rozsah rizikového chování u problémových uživatelů drog i závislých osob a minimalizovat zdravotní a sociální rizika spojená s užíváním drog se zvláštním zaměřením na prevenci šíření infekce HIV.

OPATŘENÍ:

V oblasti primární prevence vláda podpoří takové aktivity, které povedou ke snížení rozsahu užívání drog a zvýšení odolnosti k negativnímu působení drog ve všeobecné populaci s patřičným důrazem na děti a dospívající mládež. Zajistí proto, aby všechna školská zařízení realizovala tzv. "Minimální preventivní program". Zabezpečí v příslušném rozsahu a kvalitě pregraduální a postgraduální vzdělávání pedagogických pracovníků. Vláda dále podpoří činnost subjektů nabízejících volnočasové aktivity pro děti a mládež a bude iniciovat vznik

programů včasné intervence zaměřených na rizikovou populaci dětí a mládeže ohroženou užíváním drog, se zvláštním ohledem na problematiku minoritních skupin obyvatelstva. Podpoří vznik preventivních programů založených v komunitě (místním společenství) s cílem zapojit do preventivního působení především děti a dospívající mládež, jejich rodiče, ale také širokou veřejnost. Zabezpečí dále uplatňování zdravotní výchovy zaměřené především na snížení rizika šíření infekčních onemocnění při užívání drog.

V oblasti sekundární prevence zabezpečí vláda fungování nezbytného komplexního a vzájemně provázaného systému státem garantované péče v rámci tzv. "Minimální sítě", a to v potřebném rozsahu a kvalitě. Vláda dále podpoří programy zaměřené na včasnou intervenci a zvýšení dostupnosti péče. Pro zvýšení kvality a efektivity poskytovaných služeb zabezpečí v patřičném rozsahu a kvalitě vzdělávání odborných pracovníků a vytvoří také potřebné nástroje, jako např. akreditační a licenční systém, "minimální standardy" péče či manuál pro hodnocení efektivity léčebné péče. Vláda dále zajistí fungování drogového informačního systému, včetně registru problémových uživatelů drog.

V oblasti terciární prevence bude vláda iniciovat a podporovat programy zaměřené na minimalizaci zdravotních a sociálních rizik spojených s užívání drog, především pak programy prevence šíření infekčních onemocnění mezi uživateli drog (HIV, hepatitida A,B,C). Podpoří také vznik dlouhodobých resocializačních programů a programů následné péče pro závislé osoby. Vláda bude dále rozvíjet síť sociálních asistentů zaměřených na práci v terénu a sociální práci s rizikovou mládeží.

5.3.1 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Vymezení působnosti:

MŠMT nese odpovědnost především za oblast:

primární prevence zneužívání drog ve školách a školských zařízeních v rámci standardního vzdělávání,

podpory a rozvoje volnočasových aktivit dětí a mládeže,

výchovně-léčebného působení v rámci speciálního školství a prevence sociálně patologických jevů u rizikové populace dětí a mládeže.

Prioritní úkoly:

1. Hlavním úkolem MŠMT bude zavedení tzv. "Minimálního preventivního programu" do každé školy či školského zařízení, založeného na principech včasného a kontinuálního preventivního působení, cílenosti a adekvátnosti použitých prostředků, komplexnosti a koordinovanosti působení se zaměřením na podporu protidrogových postojů a interaktivních technik nácviku dovedností odmítání drogy. Pro zavedení "Minimálního preventivního programu" MŠMT využije, případně doplní stávající standardy základního vzdělávání, standardy vzdělávání ve čtyřletém gymnáziu a standardy středoškolského odborného vzdělávání a využije, případně doplní osnovy vzdělávacích programů základní školy, národní školy a obecné školy.

2. MŠMT využije stávajícího systému řízení i metodického vedení škol a školských zařízení pro koordinovanou realizaci preventivních aktivit. Vydefinuje dále dílčí odpovědnosti jednotlivých subjektů za realizaci "Minimálního preventivního programu", promítne jeho obsah do metodického pokynu ministra školství, mládeže a tělovýchovy a zajistí v patřičném rozsahu zvýšení informovanosti ředitelů školských úřadů i jednotlivých škol a školských zařízení v dané oblasti.

3. MŠMT vytvoří potřebné personální, koordinační a organizační podmínky (včetně způsobu financování) pro dlouhodobé a systémové uplatňování preventivních aktivit ve školách a školských zařízeních v rámci "Minimálního preventivního programu", včetně metod hodnocení efektivity takového působení.

4. Nedílnou součástí "Minimálního preventivního programu" je oblast vzdělávání pedagogických pracovníků. MŠMT zabezpečí vypracování "Národních vzdělávacích osnov", které budou obsahovat kvantitativní i kvalitativní vymezení vědomostí a dovedností, které jsou potřebné pro efektivní realizaci protidrogové prevence ve školách a školských zařízeních. V návaznosti na zpracování osnov zabezpečí MŠMT proškolení lektorů, kteří budou zapojeni do vzdělávání na pedagogických fakultách a v pedagogických centrech, kde proběhne důsledné proškolení metodiků primární prevence jednotlivých škol a školských zařízení.

5. MŠMT zabezpečí v patřičném rozsahu a kvalitě zařazení problematiky návykových látek do systému pregraduálního vzdělávání na vysokých školách lékařského, pedagogického, sociálního a psychologického zaměření.

6. Pro zabezpečení výchovně vzdělávací péče o problémové žáky a rizikové skupiny dětí a mládeže vytvoří MŠMT potřebné podmínky pro včasnou identifikaci problémů i aplikaci alternativních přístupů a metod jejich řešení. Zabezpečí dále vypracování metodiky včasné intervence určené pro pedagogické pracovníky.

7. V oblasti mimoškolních a volnočasových aktivit MŠMT podpoří prioritně programy zaměřené cíleně na problémové děti a rizikové skupiny dětí a mládeže se zvláštním důrazem na problematiku etnických minorit.

8. V oblasti speciálního školství provede MŠMT analýzu potřeb a vyhodnocení dostupnosti výchovně léčebné péče v ČR zaměřenou na oblast zneužívání drog mezi dětmi a dospívající mládeží, a na základě takové analýzy pak zabezpečí případné rozšíření existující sítě.

9. MŠMT legislativně upraví nařízenou či ochrannou ústavní péči o mladistvé uživatele drog v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy pro mládež tak, aby byla v souladu se standardy používanými v zemích EU.

10. Pro zabezpečení kvality a efektivity výchovně léčebné péče ve specializovaných odborných ústavech vytvoří MŠMT podmínky (včetně finančních) pro rozšíření pregraduálního i postgraduálního vzdělávání výchovných pracovníků, a to v rámci studia etopedie na VŠ, v rámci nadstavbového studia speciální pedagogiky na vyšších odborných školách i v rámci dalšího vzdělávání výchovných pracovníků zařízení pro výkon ústavní, ochranné a preventivně výchovné péče. Do učebních osnov výše uvedených oborů zakomponuje oblast péče o problémové uživatele drog.

11. Pro zabezpečení efektivity realizované primární prevence vypracuje MŠMT "Zásady efektivní primární prevence" a zavede systém udělování akreditací a licencí jako podmínku pro přidělení finančních prostředků státním i nestátním subjektům.

12. MŠMT vyčlení tři pracovníky na plný pracovní úvazek s diferencovaným zaměřením na primární a sekundární prevenci, úkoly v oblasti výzkumu i zabezpečení koordinace a plnění úkolů rezortu vyplývajících z Koncepce.

13. MŠMT provede vyhodnocení dopadu Koncepce a programu protidrogové politiky na období 1998 - 2000 na resortní rozpočtovou kapitolu a zohlední prioritní úkoly při sestavování rozpočtů na rok 1999 a 2000.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP