1. Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České republiky,
2. Zákon ČNR č. 591/1992 Sb., o cenných
papírech, ve znění pozdějších
předpisů,
3. Zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných
papírů, ve znění pozdějších
předpisů,
4. Zákon č. 530/1990 Sb., o dluhopisech, ve
znění pozdějších předpisů,
5. Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník,
ve znění pozdějších předpisů,
6. Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání, ve znění pozdějších
předpisů.
2/1969 Sb.
ve znění změn a doplnění provedených
zákonem České národní rady
č. 34/1970 Sb., zákonem České národní
rady č. 60/1988 Sb., zákonem České
národní rady č. 173/1989 Sb.,
zákonným opatřením předsednictva
České národní rady č. 9/1990
Sb., zákonem České národní
rady č. 126/1990 Sb., zákonem České
národní rady č. 203/1990 Sb., zákonem
České národní rady č. 288/1990
Sb., zákonným opatřením předsednictva
České národní rady č.
305/1990 Sb., zákonem České národní
rady č. 575/1990 Sb., zákonem České
národní rady č. 173/1991 Sb., zákonem
České národní rady č. 283/1991
Sb. a se zřetelem na ústavní zákon
České národní rady č. 53/1990
Sb. a ústavní zákon č. 101/1990 Sb.
Změna: 19/1992
Změna: 23/1992
Změna: 103/1992 Sb.
Změna: 167/1992 Sb.
Změna: 239/1992 Sb.
Změna: 350/1992 Sb.
Změna: 474/1992 Sb.
Změna: 548/1992 Sb.
Změna: 358/1992 Sb., 359/1992 Sb., 21/1993 Sb.
Změna: 166/1993 Sb.
Změna: 285/1993 Sb.
Změna: 47/1994 Sb.
Změna: 89/1995 Sb.
Změna: 289/1995 Sb.
Změna: 135/1996 Sb.
Změna: 135/1996 Sb. (část)
Změna: 272/1996 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
V České republice působí tyto ústřední orgány státní správy,
v jejichž čele je člen vlády:
1. Ministerstvo financí,
2. Ministerstvo zahraničních věcí,
3. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy,
4. Ministerstvo kultury,
5. Ministerstvo práce a sociálních věcí,
6. Ministerstvo zdravotnictví,
7. Ministerstvo spravedlnosti,
8. Ministerstvo vnitra,
9. Ministerstvo průmyslu a obchodu,
10. Ministerstvo pro místní rozvoj,
11. Ministerstvo zemědělství,
12. Ministerstvo obrany,
13. Ministerstvo dopravy a spojů,
14. Ministerstvo životního prostředí.
(1) V České republice působí tyto další ústřední orgány
státní správy:
1. Český statistický úřad,
2. Český úřad zeměměřický a katastrální,
3. Český báňský úřad,
4. Úřad průmyslového vlastnictví,
5. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,
6. Úřad pro státní informační systém,
7. Správa státních hmotných rezerv,
8. Státní úřad pro jadernou bezpečnost,
9. Komise pro cenné papíry.
(2) zrušen
(3) Předsedu Českého statistického úřadu a Úřadu pro ochranu
hospodářské soutěže, předsedu,
místopředsedu a členy prezídia Komise
pro cenné papíry jmenuje a odvolává
na návrh vlády prezident republiky. Předsedy
ostatních úřadů a orgánů
uvedených v odstavci 1 jmenuje a odvolává
vláda České republiky.
(1) Ministerstvo financí je ústředním
orgánem státní správy pro státní
rozpočet republiky, státní závěrečný
účet republiky, státní pokladnu
České republiky, finanční trh,
s výjimkou dozoru nad kapitálovým trhem v
rozsahu působnosti Komise pro cenné papíry
daně, poplatky a clo, finanční hospodaření,
finanční kontrolu, účetnictví,
audit a daňové poradenství, věci
devizové včetně pohledávek a závazků
státu vůči zahraničí, ochranu
zahraničních investic, pro tomboly, loterie a
jiné podobné hry, hospodaření
s majetkem státu, privatizaci majetku státu,
pro věci pojišťoven, penzijních fondů,
ceny a pro činnost zaměřenou proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti.
(2) Ministerstvo financí zajišťuje členství
v mezinárodních finančních institucích
a finančních orgánech Organizace pro hospodářskou
spolupráci a rozvoj (OECD), Evropské unie a dalších
mezinárodních hospodářských
seskupení, pokud toto členství nepřísluší
výlučně České národní
bance.
(3) Ministerstvo financí koordinuje příjem
zahraniční pomoci.
(1) Ministerstvo zahraničních věcí
je ústředním orgánem státní
správy České republiky pro oblast zahraniční
politiky, v jejímž rámci vytváří
koncepci a koordinuje zahraniční rozvojovou pomoc
a koordinuje vnější ekonomické vztahy.
(2) Ministerstvo zahraničních věcí
zabezpečuje vztahy České republiky k ostatním
státům, mezinárodním organizacím
a integračním seskupením, koordinuje aktivity
vyplývající z dvoustranné a mnohostranné
spolupráce, s výjimkou věcí náležejících
do působnosti Ministerstva spravedlnosti.
(3) Ministerstvo zahraničních věcí
zejména
a) koordinuje činnost ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy v oblasti
zahraničních vztahů na jim svěřených
úsecích státní správy, působí
k tomu, aby na těchto úsecích byly dodržovány
závazky vyplývající pro Českou
republiku z mezinárodních smluv, jakož i z
členství České republiky v mezinárodních
organizacích,
b) zajišťuje ochranu práv a zájmů
České republiky a jejích občanů
v zahraničí,
c) řídí zastupitelské úřady
v zahraničí,
d) plní úkoly při zajišťování
styků s orgány cizích států
v České republice a v zahraničí,
e) plní úkoly při správě majetku
České republiky v zahraničí,
f) koordinuje a zabezpečuje přípravu, sjednávání
a vnitrostátní projednávání
mezinárodních smluv a dohod,
g) zabezpečuje vyhlašování mezinárodních
smluv, jimž je Česká republika vázána,
h) sleduje dodržování a provádění
mezinárodních smluv a dohod z hlediska uplatňování
zájmů zahraniční politiky České
republiky,
i) uděluje souhlas v případech dovozu a vývozu
vojenského materiálu,
j) zajišťuje přípravu pracovníků
pro výkon zahraničních služeb.
(1) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
je ústředním orgánem státní
správy pro předškolní zařízení,
školská zařízení, základní
školy, střední školy a vysoké školy,
pro vědní politiku, výzkum a vývoj,
včetně mezinárodní spolupráce
v této oblasti, a pro vědecké hodnosti a
pro státní péči o děti, mládež,
tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní
reprezentaci státu.
(2) Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy
je podřízena Česká školní
inspekce.
Ministerstvo kultury je ústředním orgánem
státní správy pro umění, kulturně
výchovnou činnost, kulturní památky,
pro věci církví a náboženských
společností, pro věci tisku, včetně
vydávání neperiodického tisku a jiných
informačních prostředků, pro rozhlasové
a televizní vysílání, nestanoví-li
zvláštní zákon jinak,1a) dále
pro provádění autorského zákona
a pro výrobu a obchod v oblasti kultury.
___________________
1a) Např. zákon č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon ČNR č. 103/1992 Sb., o Radě
České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání, ve znění pozdějších
předpisů.
Ministerstvo práce a sociálních věcí
je ústředním orgánem státní
správy pro pracovněprávní vztahy,
bezpečnost práce, zaměstnanost a rekvalifikaci,
kolektivní vyjednávání, civilní
službu, mzdy a jiné odměny za práci,
důchodové zabezpečení, nemocenské
pojištění, nemocenské zabezpečení,
sociální péči, péči
o pracovní podmínky žen a mladistvých,
právní ochranu mateřství, péči
o rodinu a děti, péči o občany, kteří
potřebují zvláštní pomoc, a pro
další otázky mzdové a sociální
politiky.
(1) Ministerstvo zdravotnictví je ústředním
orgánem státní správy pro zdravotní
péči, ochranu veřejného zdraví,
zdravotnickou vědeckovýzkumnou činnost, zdravotnická
zařízení v přímé řídící
působnosti, vyhledávání, ochranu a
využívání přírodních
léčivých zdrojů, přírodních
léčebných lázní a zdrojů
přírodních minerálních vod,
léčiva a prostředky zdravotnické techniky
pro prevenci, diagnostiku a léčení lidí,
zdravotní pojištění a zdravotnický
informační systém.
(2) Jako orgán ochrany veřejného zdraví
je v ministerstvu zdravotnictví ustaven hlavní hygienik
České republiky.
(3) Součástí ministerstva zdravotnictví
je Český inspektorát lázní
a zřídel.
(1) Ministerstvo spravedlnosti je ústředním
orgánem státní správy pro soudy a
státní zastupitelství.
(2) Ministerstvo spravedlnosti vystavuje právní
posudky k úvěrovým a garančním
dohodám, v nichž je smluvní stranou Česká
republika.
(3) Ministerstvo spravedlnosti je ústředním
orgánem státní správy pro vězeňství;
je mu podřízena Vězeňská služba
České republiky. Ministerstvo spravedlnosti zajišťuje
telekomunikační síť Vězeňské
služby České republiky.
(4) Ministerstvo spravedlnosti zastupuje Českou republiku
při vyřizování stížností
na porušení Úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod a jejích
Protokolů.1)
(5) Ministerstvo spravedlnosti plní úkoly spojené
s legislativní činností vlády.
___________________
1) Sdělení Federálního ministerstva
zahraničních věcí č. 209/1992
Sb.
(1) Ministerstvo vnitra je ústředním orgánem
státní správy pro vnitřní věci,
zejména pro
a) veřejný pořádek a další
věci vnitřního pořádku a bezpečnosti
ve vymezeném rozsahu, včetně dohledu na bezpečnost
a plynulost silničního provozu,
b) jména a příjmení, matriky, státního
občanství, občanské průkazy,
hlášení pobytu a evidenci obyvatel,
c) sdružovací a shromažďovací právo
a povolování organizací s mezinárodním
prvkem,
d) veřejné sbírky,
e) archivnictví,
f) zbraně a střelivo,
g) požární ochranu,
h) cestovní doklady, povolování pobytu cizinců a postavení uprchlíků,
i) územní členění státu,
j) státní hranice, jejich vyměřování,
udržování a vedení dokumentárního
díla,
k) státní symboly,
l) státní, hospodářské a služební
tajemství.
(2) Ministerstvo vnitra zajišťuje telekomunikační
síť Policie České republiky a metodicky
usměrňuje šifrovou službu.
(3) Ministerstvo vnitra zajišťuje spolupráci
v rámci mezinárodní organizace Interpol.
(1) Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním
orgánem státní správy pro
a) státní průmyslovou politiku, obchodní
politiku, zahraničně ekonomickou politiku, tvorbu
jednotné surovinové politiky, využívání
nerostného bohatství, energetiku, teplárenství,
plynárenství, těžbu, úpravu a
zušlechťování ropy a zemního plynu,
tuhých paliv, radioaktivních surovin, rud a nerud,
b) hutnictví, strojírenství, elektrotechniku
a elektroniku, pro průmysl chemický a zpracování
ropy, gumárenský a plastikářský,
skla a keramiky, textilní a oděvní, kožedělný
a polygrafický, papíru a celulózy a dřevozpracující
a pro výrobu stavebních hmot, stavební výrobu,
zdravotnickou výrobu, sběrné suroviny a kovový
odpad,
c) vnitřní obchod a ochranu zájmů
spotřebitelů, zahraniční obchod a
podporu exportu,
d) věci malých a středních podniků,
s výjimkou regionální podpory podnikání,
a pro věci živností,
e) technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví,
f) průmyslový výzkum, rozvoj techniky a technologií.
(2) Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním
orgánem státní správy ve věcech
komoditních burz s výjimkou věcí náležejících
do působnosti ministerstva zemědělství.
(3) Ministerstvo průmyslu a obchodu
a) koordinuje zahraničně obchodní politiku
České republiky ve vztahu k jednotlivým státům,
b) zabezpečuje sjednávání dvoustranných
a mnohostranných obchodních a ekonomických
dohod včetně komoditních dohod,
c) realizuje obchodní spolupráci s ES, ESVO, GATT
a jinými mezinárodními organizacemi a integračními
seskupeními,
d) řídí a vykonává činnosti
spojené s uplatňováním licenčního
režimu v oblasti hospodářských styků
se zahraničím.
(4) Ministerstvo průmyslu a obchodu řídí
puncovnictví a zkoušení drahých kovů.
(5) Ministerstvu průmyslu a obchodu je podřízena
Česká energetická inspekce, Česká
obchodní inspekce, Puncovní úřad a
Licenční úřad.
(1) Ministerstvo pro místní rozvoj je ústředním
orgánem státní správy ve věcech
regionální politiky, včetně regionální
podpory podnikání, politiky bydlení, rozvoje
domovního a bytového fondu a pro věci nájmu
bytů a nebytových prostor, územního
plánování a stavebního řádu,
investiční politiky a cestovního ruchu.
(2) Ministerstvo pro místní rozvoj
a) spravuje finanční prostředky určené
k zabezpečování politiky bydlení a
regionální politiky státu,
b) koordinuje činnosti ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy při
zabezpečování politiky bydlení a regionální
politiky státu, včetně koordinace financování
těchto činností, pokud tyto prostředky
přímo nespravuje.
(3) Ministerstvo pro místní rozvoj zabezpečuje
informační metodickou pomoc vyšším
územním samosprávným celkům,
městům, obcím a jejich sdružením.
(4) Ministerstvo pro místní rozvoj zajišťuje
činnosti spojené s procesem zapojování
územních samosprávných celků
do evropských regionálních struktur.
(1) Ministerstvo zemědělství je ústředním
orgánem státní správy pro zemědělství,
s výjimkou ochrany zemědělského půdního
fondu, pro vodní hospodářství, s výjimkou
ochrany přirozené akumulace vod, ochrany vodních
zdrojů a ochrany jakosti povrchových a podzemních
vod, a pro potravinářský průmysl.
Je rovněž ústředním orgánem
státní správy lesů, myslivosti a rybářství,
s výjimkou území národních
parků.
(2) Ministerstvo zemědělství je ústředním
orgánem státní správy ve věcech
komoditních burz, které organizují obchody
se zbožím pocházejícím ze zemědělské
a lesní výroby, včetně výrobků
vzniklých jeho zpracováním.
(3) Ministerstvo zemědělství řídí
Českou zemědělskou a potravinářskou
inspekci, Státní veterinární správu
České republiky, Ústřední kontrolní
a zkušební ústav zemědělský
a Českou inspekci pro šlechtění a plemenitbu
hospodářských zvířat.
(4) Ministerstvo zemědělství je ústředním
orgánem státní správy ve věcech
veterinární péče, rostlinolékařské
péče, péče o potraviny, péče
o ochranu zvířat proti týrání
a pro ochranu práv k novým odrůdám
rostlin a plemenům zvířat.
(1) Ministerstvo obrany je ústředním orgánem
státní správy zejména pro
a) zabezpečování obrany České
republiky,
b) řízení Armády České
republiky,
c) civilní ochranu,
d) vojenské soudnictví,
e) správu vojenských újezdů.
(2) Ministerstvo obrany jako orgán pro zabezpečování
obrany
a) se podílí na zpracování návrhu
vojenské obranné politiky státu,
b) připravuje koncepci operační přípravy
státního území,
c) navrhuje potřebná opatření k zajištění
obrany státu vládě České republiky,
Radě obrany České republiky a prezidentu
České republiky,
d) koordinuje činnost ústředních orgánů,
správních orgánů a orgánů
samosprávy a právnických osob důležitých
pro obranu státu při přípravě
k obraně,
e) řídí vojenskou zpravodajskou službu
a vojenské obranné zpravodajství,
f) zabezpečuje nedotknutelnost vzdušného prostoru
České republiky a koordinaci vojenského letového
provozu s civilním letovým provozem,
g) organizuje a provádí opatření k
mobilizaci Armády České republiky, k vedení
evidence občanů podléhajících
branné povinnosti a k vedení evidence věcných
prostředků, které budou za branné
pohotovosti poskytnuty pro potřeby Armády České
republiky,
h) povolává občany České republiky
k plnění branné povinnosti.
(3) Ministerstvo obrany v rámci evropských bezpečnostních
struktur organizuje součinnost s armádami jiných
států.
Ministerstvo dopravy a spojů je ústředním
orgánem státní správy ve věcech
dopravy, telekomunikací a pošt, s výjimkou
správy kmitočtového spektra určeného
pro rozhlasové a televizní vysílání.
(1) Ministerstvo životního prostředí
je orgánem vrchního dozoru ve věcech životního
prostředí.
(2) Ministerstvo životního prostředí
je ústředním orgánem státní
správy pro ochranu přirozené akumulace vod,
ochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti povrchových
a podzemních vod, pro ochranu ovzduší, pro
ochranu přírody a krajiny, pro ochranu zemědělského
půdního fondu, pro výkon státní
geologické služby, pro ochranu horninového
prostředí, včetně ochrany nerostných
zdrojů a podzemních vod, pro geologické práce
a pro ekologický dohled nad těžbou, pro odpadové
hospodářství a pro posuzování
vlivů činností a jejich důsledků
na životní prostředí, včetně
těch, které přesahují státní
hranice. Dále je ústředním orgánem
státní správy pro myslivost, rybářství
a lesní hospodářství v národních
parcích. Je rovněž ústředním
orgánem státní správy pro státní
ekologickou politiku.
(3) K zabezpečení řídící
a kontrolní činnosti vlády České
8republiky ministerstvo životního prostředí
koordinuje ve věcech životního prostředí
postup všech ministerstev a ostatních ústředních
orgánů státní správy České
republiky.
(4) Ministerstvo životního prostředí
zabezpečuje a řídí jednotný
informační systém o životním
prostředí, včetně plošného
monitoringu na celém území České
republiky, a to i v návaznosti na mezinárodní
dohody.
(5) Ministerstvo životního prostředí
spravuje Fond tvorby a ochrany životního prostředí
České republiky.
(6) Ministerstvu životního prostředí
je podřízena Česká inspekce životního
prostředí a Český hydrometeorologický
ústav.
Ministerstva a ostatní ústřední orgány
státní správy uvedené v části
první (dále jen "ministerstva") plní
v okruhu své působnosti úkoly stanovené
v zákonech a v jiných obecně závazných
právních předpisech.
Ministerstva se ve veškeré své činnosti
řídí ústavními a ostatními
zákony a usneseními vlády.
Ministerstva zkoumají společenskou problematiku
v okruhu své působnosti, analyzují dosahované
výsledky a činí opatření k
řešení aktuálních otázek.
Zpracovávají koncepce rozvoje svěřených
odvětví a řešení stěžejních
otázek, které předkládají vládě
České republiky. O návrzích závažných
opatření přiměřeným
způsobem informují veřejnost.
Ministerstva předkládají za svěřená
odvětví podklady potřebné pro sestavení
návrhů státních rozpočtů
republiky a pro přípravu jiných opatření
širšího dosahu. Zaujímají stanovisko
k návrhům, které předkládají
vládě České republiky jiná
ministerstva, pokud se týkají okruhu jejich působnosti.
Ministerstva pečují o náležitou právní
úpravu věcí patřících
do působnosti České republiky; připravují
návrhy zákonů a jiných právních
předpisů týkajících se věcí,
které patří do jejich působnosti,
jakož i návrhy, jejichž přípravu
jim vláda uložila; dbají o zachovávání
zákonnosti v okruhu své působnosti a činí
podle zákonů potřebná opatření
k nápravě.
Ministerstva zabezpečují ve své působnosti
úkoly související se sjednáváním
mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních
styků a mezinárodní spolupráce. Zabezpečují
ve své působnosti úkoly, které vyplývají
pro Českou republiku z mezinárodních smluv,
jakož i z členství v mezinárodních
organizacích.
Ministerstva si navzájem vyměňují
potřebné informace a podklady. Nižší
orgány státní správy jim podávají
zprávy a sdělují údaje, které
si příslušná ministerstva vyžadují
v rozsahu nezbytně nutném pro plnění
svých úkolů.
(1) Činnost ministerstev řídí, kontroluje
a sjednocuje vláda České republiky.
(2) Úkoly spojené s odborným, organizačním
a technickým zabezpečením činnosti
vlády České republiky a jejích orgánů
plní Úřad vlády České
republiky.
(3) Činnost Úřadu vlády České
republiky řídí vedoucí Úřadu
vlády české republiky, kterého jmenuje
a odvolává vláda České republiky.
Vláda může zřídit jako svůj
poradní orgán Legislativní radu. V jejím
čele stojí člen vlády.
(1) Právní poměry organizací zabývajících
se v České republice rozhlasovým a televizním
vysíláním a agenturním zpravodajstvím
a jejich vztahy k ústředním orgánům
České republiky upraví zákon České
národní rady.
(2) Zákon České národní rady
též upraví právní poměry
akademie věd v České republice a její
vztahy k ústředním orgánům
České republiky.
V České republice neplatí tyto předpisy:
1. zákon č. 104/1963 Sb., o zřízení
a pravomoci Vládního výboru pro cestovní
ruch;
2. ustanovení § 4 vládního nařízení
č. 10/1958 Sb., pokud stanoví podřízení
Ústřední správy geodézie a
kartografie ministerstvu vnitra;
3. ustanovení § 1 odst. 2 zákona č.
115/1965 Sb., pokud stanoví podřízení
Ústředního geologického úřadu
ministerstvu hornictví.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
591/1992 Sb.
Změna: 89/1993 Sb.
Změna: 331/1993 Sb.
Změna: 259/1994 Sb.
Změna: 61/1996 Sb., 152/1996 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Tento zákon se vztahuje na tyto druhy cenných
papírů
a) akcie,1)
b) zatímní listy,2)
c) podílové listy,3)
d) dluhopisy,4)
e) investiční kupóny,6)
f) kupóny (§ 12),
g) směnky,7)
h) šeky,7)
i) cestovní šeky,8)
j) náložné listy, včetně konosamentů,
9)
k) skladištní listy, 10)
l) jiné listiny, které jsou za cenné papíry
prohlášeny zvláštními zákony.
(2) Listina, která je cenným papírem podle
odstavce 1 (listinný cenný papír), může
být nahrazena zápisem do zákonem stanovené
evidence (zaknihovaný cenný papír), pokud
tak stanoví zákon.
(3) Zákonem stanovenou evidencí je evidence vedená
podle § 56 odst. 1 a § 98 odst. 2.
(4) Zaknihovanými cennými papíry mohou být
cenné papíry uvedené v odstavci 1 písm.
a), c), d) a e) nebo stanovené jiným zákonem.
___________________
1) § 155 a násl. zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění zákona č. 264/1992 Sb.
2) § 176 obchodního zákoníku.
3) § 11 zákona č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech.
4) Zákon č. 530/1990 Sb., o dluhopisech.
6) Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů. Nařízení vlády ČSFR č. 383/1991 Sb., o vydávání a použití investičních kupónů, ve znění nařízení vlády ČSFR č. 69/1992 Sb.
7) Zákon č. 191/1950 Sb., zákon směnečný a šekový.
8) § 720 obchodního zákoníku.
9) Zejména § 612 obchodního zákoníku.
10) § 528 obchodního zákoníku.
(1) Jsou-li cenné papíry stejného druhu podle
§ 1 odst. 1 vydány stejnou osobou ve stejné
formě (§ 3) a vznikají-li z nich stejná
práva, jde o zastupitelné cenné papíry.
(2) Ustanovení tohoto zákona se vztahují,
nevyplývá-li z nich nebo ze zvláštních
zákonů nebo z povahy věci něco jiného,
na všechny druhy cenných papírů.
(1) Cenný papír může mít formu
cenného papíru na doručitele, na řad
nebo na jméno. Zákon 11) může určit,
že lze cenný papír vydat jen v některé
z uvedených forem.
(2) Pokud právní předpis11a) označuje
cenný papír jako cenný papír na majitele,
vztahují se na tento cenný papír ustanovení
tohoto zákona upravující cenné papíry
na doručitele.
(3) Pokud právní předpis11a) označuje
cenný papír jako cenný papír na jméno
a současně umožňuje jeho převod
rubopisem, vztahují se na tento cenný papír
ustanovení tohoto zákona upravující
cenné papíry na řad.
___________________
11) Např. § 22 odst. 1 zákona č. 92/1991 Sb.
11a) Např. § 156 obchodního zákoníku.
(1) Náležitosti cenných papírů
stanoví zákon nebo jiný právní
předpis.12)
(2) Náležitostí zaknihovaných cenných
papírů však není:
a) jejich číselné označení,
b) podpisy nebo jejich otisky,
c) údaj o povolení příslušného
státního orgánu.
(3) Je-li podle zákona nutné rozlišit zaknihované
cenné papíry, je osoba vedoucí jejich evidenci
povinna pro tento účel číselné
označení těmto cenným papírům
z podnětu jejich emitenta přidělit.
(4) Listiny vydávané v souvislosti s převzetím
pevného jednorázového vkladu, s nimiž
je spojeno právo na vyplacení vkladu a popřípadě
též na úroky nebo jiné majetkové
výhody a které jsou převoditelné,
musí mít náležitosti dluhopisů12a)
a lze je vydávat pouze v souladu se zvláštním
zákonem.12b)
___________________
12) Např. § 155 obchodního zákoníku, § 3 zákona č. 530/1990 Sb., § 23 zákona č. 92/1991 Sb., § 11 zákona č. 248/1992 Sb., § 2 vyhlášky č. 160/1956 Ú. l., o podmínkách přepravy nákladů po moři, § 12 a 3 a násl. zákona č. 530/1990 Sb.
12a) § 3 a násl. zákona č. 530/1990 Sb.
12b) § 8 a násl. zákona č. 530/1990
Sb.
(1) Cenný papír je vydán dnem, kdy splňuje
všechny náležitosti pro něj zákonem
nebo jiným právním předpisem stanovené
a kdy se v souladu se zákonem stanoveným způsobem
stane majetkem prvého nabyvatele (den vydání
cenného papíru). Datum emise cenného papíru
je datum označující den, kdy může
dojít k vydání cenného papíru
prvému nabyvateli. Datum emise cenného papíru
určí emitent, nevyplývá-li ze zvláštního
zákona něco jiného.12c)
(2) Pro náležitosti postupu osoby, která cenný
papír vydává (dále jen "emitent"),
platí ustanovení tohoto zákona a zvláštních
právních předpisů.1),2),3),5)
(3) Akcie, podílové listy nebo dluhopisy mohou být
vydány jejich prvému nabyvateli jako hromadné
listiny nahrazující tyto jednotlivé cenné
papíry. Hromadná listina nemůže znít
na více nabyvatelů a práva spojená
s cennými papíry nemohou být převodem
dělena na podíly. Za podmínek předem
stanovených emitentem má majitel hromadné
listiny právo na její výměnu za jednotlivé
cenné papíry. Hromadná listina musí
mít náležitosti stanovené pro listinný
cenný papír. Na výměnu hromadné
listiny za zaknihované cenné papíry se vztahují
přiměřeně ustanovení §
9 odst. 2 a § 11.
(4) Mají-li být vydány zaknihované
cenné papíry, je emitent povinen o tom učinit
oznámení Středisku cenných papírů
(dále jen "středisko"). Mají-li
být vydány jako zaknihované cenné
papíry akcie a není-li emitent jako akciová
společnost dosud zapsán v obchodním rejstříku,
mají tuto povinnost po založení akciové
společnosti její zakladatelé.
(5) Oznámení podle odstavce 4 středisko zanese
do své evidence tak, aby všechny cenné papíry,
které mají být v rámci dané
emise vydány, mohly být v této evidenci registrovány.
(6) Na základě příkazu emitenta k
vydání cenného papíru provede středisko
bez zbytečného odkladu registraci, jejímž
obsahem je zápis do zákonem stanovené evidence
ve smyslu § 1 odst. 2.
___________________
1) § 155 a násl. zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění zákona č. 264/1992 Sb.
2) § 176 obchodního zákoníku.
3) § 11 zákona č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech.
5) § 786 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
12c) Např. § 168 odst. 3 obchodního zákoníku.
(1) Má-li cenný papír svou jmenovitou hodnotu,
je jí peněžní částka,
která je na něm uvedena.
(2) Kursem cenného papíru se rozumí cena
uveřejněná jako kurs tohoto cenného
papíru na veřejném trhu; vytváří
se na základě poptávky a nabídky cenného
papíru na veřejném trhu přijímáním
návrhů určených předem neurčenému
okruhu osob.
(3) Emisním kursem cenného papíru se rozumí
peněžní částka, za kterou emitent
vydává cenný papír.
Převodem cenného papíru je změna osoby
oprávněné z tohoto cenného papíru
(dále jen "majitel cenného papíru")
uskutečněná na základě smlouvy.
Přechodem cenného papíru je změna
osoby majitele cenného papíru na základě
jiných právních skutečností.
(1) Obchodování s cennými papíry je,
při splnění podmínek stanovených
zákonem,13) podnikání a spočívá
v poskytování těchto služeb:
a) koupě nebo prodeje cenného papíru pro
jiného,
b) obstarání koupě nebo prodeje cenného
papíru,
c) půjčka cenného papíru nebo její
přijetí anebo
d) obstarání půjčky cenného
papíru nebo jejího přijetí.
(2) Organizováním trhu s cennými papíry
je organizování poptávky a nabídky
cenných papírů na určitém místě
a ve stanovenou dobu. Organizováním trhu s cennými
papíry není činnost prováděná
ústřední bankou České republiky
k usměrnění peněžního
trhu podle zvláštního zákona.
(3) Veřejným obchodováním s cennými
papíry je obchodování s cennými papíry
na burze cenných papírů nebo na obdobném
organizovaném trhu cenných papírů
(dále jen "veřejné trhy").
___________________
13) § 2 odst. 1 obchodního zákoníku.
(1) O přeměně listinného cenného
papíru na zaknihovaný cenný papír
a naopak ("podoba cenného papíru") rozhoduje
emitent, který je povinen toto rozhodnutí bez zbytečného
odkladu zveřejnit v Obchodním věstníku.
(2) Emitent odpovídá za škodu, která
vznikne uskutečňováním přeměny
podoby cenného papíru, ledaže ji způsobil
někdo jiný.
(1) Rozhodne-li emitent o přeměně listinného
cenného papíru na zaknihovaný, současně
s tímto rozhodnutím zveřejní v Obchodním
věstníku, v jaké lhůtě jsou
mu majitelé cenných papírů povinni
odevzdat příslušné listinné cenné
papíry.
(2) Lhůta podle předchozího odstavce nesmí
být kratší než 2 měsíce
a delší než 6 měsíců.
(3) Po uplynutí lhůty podle odstavce 2 středisko
na základě oznámení emitenta postupuje
obdobně podle § 5 odst. 5. Středisko vede zvláštní
evidenci listinných cenných papírů,
které nebyly odevzdány.
(4) Po uplynutí lhůty podle odstavce 1 až do
provedení registrace ve smyslu odstavce 3 nelze s listinnými
cennými papíry, které nebyly emitentovi odevzdány,
veřejně obchodovat. Majitel cenného papíru
může požadovat výnos vyplývající
z cenného papíru za dobu po uplynutí uvedené
lhůty, jen když odevzdá cenný papír
emitentu.

