V řízení zahájeném ministerstvem
podle zvláštních zákonů před
dnem účinnosti tohoto zákona bude pokračováno
před Komisí.
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České republiky, ve znění
zákona České národní rady č.
34/1970 Sb., zákona České národní
rady č. 60/1988 Sb., zákona České
národní rady č. 173/1989 Sb., zákonného
opatření Předsednictva české
národní rady č. 9/1990 Sb., zákona
České národní rady č. 126/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 203/1990 Sb., zákona České národní
rady č. 288/1990 Sb., zákonného opatření
Předsednictva České národní
rady č. 305/1990 Sb., zákona České
národní rady č. 575/1990 Sb., zákona
České národní rady č. 173/1991
Sb., zákona České národní rady
č. 283/1991 Sb., zákona České národní
rady č. 19/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 23/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 103/1992
Sb., zákona České národní rady
č. 167/1992 Sb., zákona České národní
rady č. 239/1992 Sb., zákonného opatření
Předsednictva České národní
rady 350/1992 Sb., zákona České národní
rady č. 358/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 359/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 474/1992
Sb., zákona České národní rady
č. 548/1992 Sb., zákona České národní
rady č. 21/1993 Sb., zákona č. 166/1993 Sb.,
zákona č. 285/1993 Sb., zákona č.
47/1994 Sb., zákona č. 89/1995 Sb., zákona
č. 289/1995 Sb., zákona č. 135/1996 Sb. a
zákona č. 272/1996 Sb., se mění a
doplňuje takto:
1. V § 2 odst. 1 se za bod 8 vkládá bod 9,
který zní:
"9 Komise pro cenné papíry".
2. V § 2 odst. 3 se za slovo "soutěže"
vkládají slova "předsedu, místopředsedu
a členy prezídia Komise pro cenné papíry."
3. V § 4 odst. 1 se za slova "finanční
trh" vkládají slova "s výjimkou
dozoru nad kapitálovým trhem v rozsahu působnosti
Komise pro cenné papíry."
Zákon č. ČNR 591/1992 Sb., o cenných
papírech, ve znění zákona č.
89/1993 Sb., č. 331/1993 Sb., č. 259/1994 Sb., č.
61/1996 Sb. a č. 152/1996 Sb., se mění a
doplňuje takto:
1. V celém textu zákona se výraz "Ministerstvo
financí České republiky" nebo výrazy
"ministerstvo" ve všech mluvnických pádech
nahrazují výrazem "Komise pro cenné
papíry" nebo "Komise" v závislosti
na příslušném mluvnickém pádu
s výjimkou § 55 odst. 1, kde se slovo "ministerstvo"
nahrazuje slovy "Ministerstvo financí České
republiky" (dále jen "ministerstvo"), §
79 odst. 4 a § 97 odst. 1b.
2. Za § 45 se vkládá § 45a, který
zní:
(1) Minimální základní jmění
obchodníka s cennými papíry činí
10 mil. Kč.
(2) V případě, že obchodník s
cennými papíry bude vykonávat činnosti
podle § 46 odst. 2 musí mít základní
jmění vyšší než je částka
uvedená v odstavci 1.
(3) Základní jmění podle odstavce
2 se řídí kapitálovou přiměřeností,
kterou je obchodník s cennými papíry povinen
dodržovat.
(4) Co je kapitálovou přiměřeností,
způsob jejího stanovení a výše
základního jmění ve vztahu ke kapitálové
přiměřenosti určí právní
předpis vydaný Komisí. Komise je povinna
vydat tento právní předpis do tří
měsíců od účinnosti tohoto
zákona."
3. V § 46 odstavec 2 zní:
"Pokud je to v povolení vydaném podle §
45 stanoveno, může obchodník s cennými
papíry vykonávat kromě obchodování
s cennými papíry, též tyto činnosti:
a) obstarávat pro emitenta vydávání cenných papírů a poskytovat s tím související služby,
b) vykonávat činnosti na základě smluv podle § 33 odst. 2,
c) vykonávat činnosti na základě smluv podle § 34 a § 35,
d) vykonávat činnosti na základě smluv podle § 36,
e) vykonávat činnosti na základě smluv podle § 37,
f) obstarávat pro emitenta splácení a vracení cenných papírů a vyplácení výnosů z nich,
g) provádět poradenskou činnost ve věcech investic do cenných papírů,
h) obchodovat s právy podle § 14 a 15,
i) obhospodařovat cenné papíry investora
na jeho účet (portfolio management).
4. V § 46 odstavec 3 zní:
"(3) Činnosti uvedené v § 45 a 46, pokud
vykazují znaky podnikání podle zvláštního
zákona, může vykonávat jen obchodník
s cennými papíry."
5. V § 46 se za odstavec 4 doplňují odstavce
5, 6 a 7, které znějí:
"(5) Při rozhodování o povolení
k činnostem uvedeným v § 46 odst. 2 Komise
také zkoumá, zda by při současném
výkonu všech nebo některých těchto
činností jednou osobou nedocházelo ke střetu
zájmů, a to zejména z hlediska ochrany investora.
Střetem zájmů pro účely tohoto
odstavce se rozumí stav, kdy provádění
jednoho druhu činnosti pro investora je v objektivním
rozporu s prováděním jiného druhu
činnosti pro něj z toho důvodu, že
obchodníkovi s cennými papíry nedovoluje
věnovat veškerou odbornou péči při
provádění obou druhů činnosti,
anebo informace získané obchodníkem s cennými
papíry z jednoho druhu činnosti mohou být
zneužity proti oprávněným zájmům
investora při provádění jiného
druhu činnosti.
(6) Jestliže Komise dojde k závěru, že
existuje nebezpečí střetu zájmů
podle odstavce 5, rozhodne o povolení k výkonu pouze
těch činností uvedených v odstavci
2 písm. a) až i), jejichž současný
výkon dává záruku, že k uvedenému
střetu zájmu nebude docházet.
(7) Jmenování nebo volba fyzických osob
do funkce statutárního orgánu nebo za členy
statutárního orgánu nebo dozorčí
rady obchodníka s cennými papíry podléhá
schválení Komise. Na postup při schvalování
volby nebo jmenování těchto fyzických
osob se vztahují příslušná ustanovení
zákona o investičních společnostech
a investičních fondech upravující
tuto záležitost. Jestliže činnost obchodníka
s cennými papíry vykonává banka, podléhá
schválení Komise pouze ta fyzická osoba vymezená
v první větě, která bude odpovědná
za provádění činností obchodníka
s cennými papíry."
6. Za § 47 se vkládají nové § 47a
a 47b, které znějí:
(1) Kromě jiných povinností týkajících
se organizace vnitřního provozu je obchodník
s cennými papíry povinen:
a) zavést administrativní postupy, kontrolní a bezpečnostní opatření pro zpracování a evidenci dat a přiměřený mechanismus vnitřní kontroly, včetně pravidel pro obchody uzavírané jeho zaměstnanci na vlastní účet nebo na účet osob jim blízkých,
b) vést finanční prostředky klienta, které jsou mu svěřeny, na bankovních účtech odděleně od bankovních účtů, kde má uloženy finanční prostředky patřící do jeho majetku,
c) účtovat o finančních prostředcích a cenných papírech zákazníka, které jsou mu svěřeny, odděleně od ostatního svého majetku,
d) učinit přiměřená opatření k zabránění tomu, aby svěřené finanční prostředky a cenné papíry, které patří zákazníkům, nemohly být použity k obchodům na vlastní účet,
e) zavést v rámci svého provozu takové postupy a informační a organizační bariéry, aby nedocházelo ke střetu zájmů mezi ním a jeho zákazníkem nebo mezi jeho zákazníky navzájem,
f) pro svou obchodní činnost musí mít
potřebné materiální a personální
vybavení a jeho zaměstnanci musejí být
osoby vhodné a odborně způsobilé pro
činnost, kterou vykonávají.
(2) Finanční prostředky a cenné papíry
zákazníka, které jsou svěřeny
obchodníkovi s cennými papíry za účelem
provedení jeho pokynu, nejsou součástí
majetku obchodníka s cennými papíry.
(3) Komise stanoví prováděcím právním
předpisem podrobnější pravidla pro plnění
povinností uvedených v odstavci 1.
(4) Komise kontroluje dodržování povinností
uvedených v odstavci 1 a v případě
jejich porušení přijímá opatření
k nápravě a sankce podle tohoto nebo zvláštního
zákona41 .
(1) Obchodník s cennými papíry je povinen:
a) jednat při poskytování služby kvalifikovaně čestně a spravedlivě, v nejlepším zájmu svých zákazníků,
b) vykonávat svou činnost tak, aby nedocházelo k narušení průhlednosti kapitálového trhu, zejména nesmí činit žádné úkony směřující k manipulaci s cenami cenných papírů,
c) nevyužívat finanční prostředky a cenné papíry zákazníků, které jsou mu svěřeny za účelem provedení služby, k obchodům na svůj účet, ledaže s tím klient vyslovil písemný souhlas,
d) podle druhu a rozsahu zákazníkem požadovaných služeb vyžadovat od zákazníka informaci o jeho finanční situaci o zkušenosti v oblasti investic do cenných papírů a o záměrech, které chce dosáhnout prostřednictvím požadované služby,
e) zákazníka upozornit na důležité skutečnosti související s obchodem, zejména na možná rizika, vyžádat si od zákazníka písemný souhlas pokud z provedení zakázky vyplynou další finanční závazky a zákazníka přesně a bez průtahů informovat o obchodech, které pro něho uzavřel,
f) přiměřeně zveřejňovat podstatné informace o svých obchodech ,
g) odmítnout poskytnutí služby zákazníkovi, pokud by tímto mohlo dojít ke střetu zájmů mezi ním a jeho klientem nebo mezi jeho klienty navzájem; pokud při poskytování služby dojde ke střetu těchto zájmů, je povinen upřednostnit zájmy klienta před svými zájmy,
h) zajistit, aby měl dostatek prostředků
ke splnění závazků vůči
klientům.
(2) Komise stanoví prováděcím právním
předpisem podrobnější pravidla pro plnění
povinností uvedených v odstavci 1.
(3) Komise kontroluje dodržování povinností
uvedených v odst. 1 a v případě jejich
porušení přijímá opatření
k nápravě a sankce podle tohoto nebo zvláštního
zákona41".
7. § 49 odst. 7 zní:
"Komise upraví právním předpisem
rozsah a způsob provedení makléřské
zkoušky a vydání povolení k činnosti
makléře."
8. V části třetí se za hlavu IV vkládá
hlava V, která včetně nadpisu zní:
(1) Vypořádání obchodů s cennými
papíry může provádět jen osoba,
která k této činnosti má povolení
Komise (dále jen "osoba provádějící
vypořádání obchodů s cennými
papíry"). Vypořádáním
obchodů s cennými papíry pro účely
tohoto zákona se rozumí služba, která
vykazuje znaky podnikání podle zvláštního
zákona a která spočívá v obstarání
splnění závazků z obchodu s cennými
papíry pro nejméně dva nebo více účastníků
tohoto obchodu.
(2) Povolení podle odstavce 1 se nevyžaduje k činnosti
obchodníka s cennými papíry spočívající
ve vypořádání obchodů s cennými
papíry uzavřených mimo veřejné
trhy.
(3) Povolení podle odstavce 1 se uděluje na žádost.
V žádosti je žadatel povinen uvést
a) obchodní jméno nebo název anebo jméno, identifikační číslo nebo rodné číslo a sídlo nebo bydliště žadatele,
b) výši čistého obchodního jmění a základního jmění žadatele a případnou účast zahraničních osob na jeho podnikání,
c) návrh, v jakém rozsahu a jakým způsobem bude žadatel provádět vypořádání obchodů s cennými papíry a s tím související činnosti, a údaje o případném jiném podnikání tohoto žadatele,
d) věcné, personální a organizační
předpoklady pro výkon činnosti osoby provádějící
vypořádání obchodů s cennými
papíry.
(1) O povolení podle § 70b rozhodne Komise do 60 dnů
od doručení žádosti, a to na základě
posouzení věcných, personálních
a organizačních předpokladů pro výkon
činnosti osoby provádějící
vypořádání obchodů s cennými
papíry a s přihlédnutím k případným
dosavadním zkušenostem žadatele z vypořádání
obchodů s cennými papíry, pokud tato činnost
byla prováděna do účinnosti tohoto
zákona podle zvláštních zákonů,
a k potřebám kapitálového trhu, zejména
zabezpečení vypořádání
obchodů s veřejně obchodovatelnými
cennými papíry. Toto povolení se uděluje
na dobu neurčitou a nelze je převést na jinou
osobu.
(2) Pro odnětí povolení uděleného
podle § 70b platí přiměřeně
ustanovení § 48.
(3) Osoba provádějící vypořádání
obchodů s cennými papíry je oprávněna
vykonávat další činnosti pouze za podmínky,
že souvisejí s vypořádáním
obchodů s cennými papíry. Jestliže tyto
další činnosti vykazují znaky činnosti,
ke kterým je třeba jinak povolení Komise
podle tohoto zákona, má se za to, že k takové
činnosti je osoba provádějící
vypořádání obchodů s cennými
papíry oprávněna, pokud je splněna
podmínka uvedená v první větě."
9. Za § 79 se vkládá nový § 79a,
který včetně nadpisu zní:
(1) Členem představenstva, dozorčí
rady, prokuristou a makléřem obchodníka s
cennými papíry může být pouze
osoba, která není poslancem nebo senátorem
Parlamentu ČR, členem vlády, Nejvyššího
kontrolního úřadu nebo bankovní rady
ČNB, statutárním orgánem nebo jeho
členem nebo členem dozorčí rady nebo
makléřem nebo prokuristou jiného obchodníka
s cennými papíry nebo společnosti s obdobným
předmětem podnikání.
(2) Obchodník s cennými papíry nebo jeho
zakladatel je povinen vyžádat si čestné
prohlášení osob uvedených v odstavci
1 o tom, že splňují podmínky odstavce
1 ještě před zvolením nebo jmenováním
do funkce nebo vznikem pracovního poměru."
10. V § 80 se za odstavec 6 doplňuje nový odstavec
7, který zní:
(7) "Komise pro cenné papíry může
právním předpisem upřesnit rozsah
informačních povinností v závislosti
na typech emitentů a druzích veřejně
obchodovatelných cenných papírů."
11. V § 82 odst. 1 písm. a) se spojka "a"
nahrazuje čárkou a na konci textu se čárka
vypouští a doplňují slova "a plněním
povinností stanovených v § 79 až §
81,".
12. § 85 zní:
"Pokud zvláštní zákon41
nestanoví ve vymezeném případě
něco jiného, postupuje Komise při výkonu
státního dozoru podle tohoto zákona."
Zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů,
ve znění zákona ČNR č. 591/1992
Sb., č. 61/1996 Sb. a č. 151/1996 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. V celém textu zákona se výraz "Ministerstvo
financí České republiky" nebo výrazy
"ministerstvo" ve všech mluvnických pádech
nahrazují výrazem "Komise pro cenné
papíry" nebo "Komise" v závislosti
na mluvnickém pádu, s výjimkou § 20
odst. 5 druhá věta.
2. V § 3 odst. 3, v § 8 odst. 1 písm. a) a f),
v § 31 odst. 1 písm. c) se slova "finančního
trhu" nahrazují slovy "kapitálového
trhu".
3. V § 32 odstavec 3 zní:
"Burzovního komisaře a jeho zástupce
jmenuje a odvolává předseda Komise pro cenné
papíry."
4. V § 33 odst. 1, 3 a 4 se slova "Ministr financí
České republiky" nahrazují slovy "Předseda
Komise pro cenné papíry".
Zákon č. 530/1990 Sb., o dluhopisech, ve znění
zákona ČNR č. 591/1992 Sb. a č. 84/1995
Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 3 odst. 1 písm. i) se slova "příslušného
Ministerstva financí" nahrazují slovy "Komise
pro cenné papíry (dále jen "Komise")".
2. V § 6 druhé větě se za slova "státních
dluhopisů" vkládají slova "a dluhopisů
České národní banky v souladu se zákonem
č. 6/1993 Sb., o České národní
bance."
3. V § 7 odst. 1 se první věta nahrazuje větou
"Povolení k vydání dluhopisů
uděluje na žádost Komise."
4. V § 7 odst. 1 se v třetí větě
nahrazuje výraz "Příslušné
ministerstvo financí" výrazem "Komise".
5. V § 7 odst. 2 se slova "ministerstvo financí"
nahrazují slovem "Komise".
6. V § 7 odst. 3 se slova "příslušné
ministerstvo financí" nahrazují slovem "Komise".
7. V § 11 se slova "Federální ministerstvo
financí" nahrazují slovem "Komise".
8. V § 16 se slova "Ministerstvo financí"
nahrazují slovy "Komise".
9. V § 22 odst. 1, 5 a 6 se slova "Ministerstvo financí"
nahrazují slovem "Komise" .
10. V § 25 se slova "Ministerstvo financí České
republiky a Ministerstvo financí Slovenské republiky"
nahrazují slovem "Komise".
Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník,
ve znění zákona č. 264/1992 Sb., č.
591/1992 Sb., č. 268/1993 Sb., č. 156/1994 Sb.,
č. 84/1995 Sb., č. 94/1996 Sb. a č. 142/1996
Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 183d odstavci 2 se na konci první věty vypouští tečka a doplňuje se tato věta: "nebo se o jeho získání dověděli nebo dovědět mohli."
2. V § 183d se v odstavci 2, ve větě druhé tečka nahrazuje čárkou a doplňují se slova: "jinak nesmí vykonávat po dobu prodlení práva s těmito akciemi spojená.".
3. V § 186 odst. 3 se za slova "tří čtvrtin" vkládá slovo "hlasů".
4. V § 186 odst. 4 druhá věta se za slova "tří čtvrtin" vkládá slovo "hlasů".
5. V § 771 se dosavadní text označuje jako
odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:
"Komise pro cenné papíry může vydat prováděcí předpis, kterým stanoví:
a) podrobnější pravidla pro výpočet podílu na hlasovacích právech podle § 66a,
b) podrobnější pravidla pro posuzování jednání, která se považují za jednání ve shodě § 66b,
c) podrobnější pravidla pro plnění povinnosti učinit veřejný návrh smlouvy podle § 183b včetně dalších náležitostí takového návrhu smlouvy,
d) podrobnější pravidla výpočtu minimální ceny podle § 183c odst. 2 a ceny, z jakých obchodů uzavřených na veřejných trzích se zahrnují do výpočtu průměrné ceny,
e) podrobnější pravidla pro
plnění povinnosti oznámit podíl na
hlasovacích právech podle § 183d."
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění zákona č. 231/1992 Sb., zákona
ČNR č. 591/1992 Sb., zákona č. 273/1993
Sb., zákona č. 303/1993 Sb., zákona č.
38/1994 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona
č. 136/1994 Sb., zákona č. 200/1994 Sb.,
zákona č. 237/1995 Sb., zákona č.
286/1995 Sb., zákona č. 95/1996 Sb., zákona
č. 147/1996Sb., zákona č. 19/1997 Sb., zákona
č. 49/1997 Sb. a zákona č. 61/1997 Sb.,
se doplňuje takto:
V § 3 odst. 3 písm. a) se za slova "správa
kolektivních majetkových účastí"
vkládají slova "a činnosti osob provádějících
vypořádání obchodů s cennými
papíry13a ".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1998.
II.
Předkládací zpráva
Vládou schválená korekce hospodářské
politiky a další transformační opatření
uložila ministerstvu financí předložit
na jednání vlády paragrafované znění
návrhu zákona o Komisi pro cenné papíry.
O potřebě zřídit zvláštní
dozorovou instituci nad kapitálovým trhem, tj. vyčlenit
kapitálový dozor mimo ministerstvo financí,
se uvažuje již delší dobu. Z iniciativy
Burzy cenných papírů vznikla pracovní
skupina, která vypracovala návrh příslušných
zákonů, kterými se Komise zakládá
a přechází na ní výkon státního
dozoru nad kapitálovým trhem, který byl dosud
v kompetenci ministerstva financí.
Tento návrh zákona byl po úpravách
zaslán do připomínkového řízení
vybraným resortům a institucím. Dle názoru
připomínkujících míst návrh
zákona zaslaný do připomínkového
řízení vyvolává značně
legislativní a věcné pochybnosti o zvoleném
přístupu. Výhrady připomínkujících
míst lze stručně shrnout takto:
· Právní postavení
Komise je neujasněné, je chápána jako
správní orgán, který je zcela mimo
působnost vlády. Vládě je odebírána
určitá působnost, která je přenesena
na subjekt, který je na ní nezávislý.
· Návrh zákona počítá
s rozsáhlou podzákonnou normotvorbou, která
nejen nepřispívá k právní jistotě
(což je základní požadavek investora,
na jehož zájmy se návrh zákona často
odvolává), ale navíc je v řadě
případů svým zásahem do práv
jednotlivých subjektů neudržitelná.
· Řada navrhovaných
aktivit Komise je nahrazováním a současně
i zpochybněním významu činnosti jiných
orgánů, zejména orgánů činných
v trestním řízení, přičemž
se bezprecedentně zavádějí některé
postupy, které jsou vyloučeny i u mnohem objektivnějších
a nezávislejších institucí, jakým
jsou např. soudy.
· Nedostatečně zákonem
vymezené působení Komise umožňuje
v podstatě svévolný postup Komise vůči
komukoliv za velmi vágních podmínek.
· Koncepce zmocnění
jiných osob k činnostem Komise je nedomyšlená,
neboť paradoxně se tak mohou některé
subjekty stát nejen objektem, ale i subjektem kontroly,
přičemž záruky proti zneužití
takto získaného postavení, zejména
proti potenciálním konkurentům, jsou mizivé.
· Nepochopitelné riziko se projevuje mnohokráte zavrženou, ale zde znovu nastolovanou koncepcí bourající existující systém zaknihování cenných papírů, opírající se o jednoznačný postulát, že majitelem cenného papíru je ten, na jehož účtu je tento cenný papír evidován.
· Nepřímo se připouští
retroaktivita ve vztahu k již nabytým právům
jednotlivých subjektů kapitálového
trhu.
Ze strany připomínkujících míst
se návrh zákona setkal se zásadním
odmítnutím. Jednoznačně byl nastolen
požadavek nejen věcně, ale především
legislativně, tento návrh přepracovat. Ministerstvo
financí návrh zákona ve smyslu připomínek
přepracovalo a v upravené podobě ho předkládá
vládě k projednání.
Vývoj na českém kapitálovém
trhu v posledních letech prokázal, že současná
právní úprava jeho kontroly je nedostatečná
a to jak z hlediska institucionálního, tak i procesně
a hmotně právního.
Proto se navrhuje zřízení Komise pro cenné
papíry (dále "Komise") jako flexibilního
subjektu, bezprostředně vysoce odborně reagujícího
na situaci na kapitálovém trhu a disponujícího
jistými nadstandardními pravomocemi.
Činnost Komise se zaměří na zvýšení
důvěry hodnosti finančního trhu. Proto
bude Komise nadána kontrolními pravomocemi ve vztahu
k účastníkům kapitálového
trhu, bude moci ukládat sankce pokud účastníci
kapitálového trhu nebudou plnit povinnosti uložené
jim zákony upravujícími kapitálový
trh. Zároveň bude spolupracovat s policií
a soudy a bude mít ve stanovených případech
pravomoc zmrazit přesun cenných papírů
a peněz na účtech.
Výrazný pokrok se očekává od
jejího působení proti zneužívání
veřejně nepřístupných informací,
což se zatím nedaří postihovat. Komise
bude povinna sledovat a prověřovat podezřelé
obchody (opatřovat nepřímé důkazy),
trestat provinilce a případně dávat
návrh na zahájení stíhání
konkrétních osob.
Dalším důvodem pro vznik Komise je rychlý
rozvoj stále sofistikovanějších metod
(často nemorálních, avšak legálních),
které mohou vést k destabilizaci trhu nebo poškození
investorů. Krok s rozvojem takových metod může
jen stěží držet zákonodárná
moc a policie, které zpravidla nedisponují dostatečně
kvalitními odborníky na tuto oblast.
Povinností Komise také bude pátrat při
svých kontrolách po doposud neošetřených
nekalých metodách převádění
majetku od investorů a upřesňovat podle toho
jí vydávaná pravidla pro aktivity na kapitálovém
trhu.
Smyslem tohoto návrhu zákona, jež má
zřídit Komisi pro cenné papíry jako
další ústřední orgán státní
správy pro výkon dozoru nad kapitálovým
trhem, je upravit její postavení, působnost,
pravomoci, základní organizační strukturu.
Návrh zákona upravuje především
veřejnoprávní vztahy na kapitálovém
trhu. Zákon upravuje i některé hmotněprávní
a procesněprávní věci v oblasti veřejného
práva, které ve zvláštních zákonech
dosud nebyly upraveny.
Komise není definována jako další ústřední
orgán státní správy a je, proto zařazena
mezi ministerstva a ostatní ústřední
správní úřady této úrovně
do tzv. kompetenčního zákona. Komise nebude
podřízena ministerstvu financí. Komise však
musí za svou činnost odpovídat vládě
neboť vláda musí mít ve svých
rukách tak důležitou složku hospodářské
politiky jako je dozor nad kapitálovým trhem a jeho
regulace.
Rozhodovací činnost Komise se řídí
předpisy o správním řízení.
Kontrolní činnost Komise se bude vztahovat zejména
k tomuto zákonu, a dalším zákonům
zejména zákonu o cenných papírech,
zákonu o investičních společnostech
a investičních fondech, zákonu o dluhopisech
a zákonu o burze cenných papírů. Komise
jako ústřední orgán bude oprávněna
vydávat k provedení zákona prováděcí
právní předpisy. Zákon obsahuje celou
řadu zmocňovacích ustanovení pro Komisi.
Důvodem pro takovou četnost je nemožnost upravit
v zákoně všechny detaily vztahů na kapitálovém
trhu a dále potřeba operativně a flexibilně
reagovat na rychlý vývoj v této oblasti.
Vymezuje pro účely zákona o Komisi základní
pojmy, které se sice běžně používají,
ale nejsou dosud vymezeny.
Komise bude mít významnou úlohu v oblasti
informací zaměřených na průhlednost
trhu. Ta má dvě části. Komise jednak
sama poskytuje investorům a dalším skutečným
i potenciálním účastníkům
trhu informace a jednak kontroluje, zda emitenti, nositelé
kolektivních investic a obchodníci s cennými
papíry dodržují svoje informační
povinnosti. Významná je povinnost obchodníků
s cennými papíry a nositelů kolektivních
investic podávat Komisi hlášení o uzavřených
obchodech, a to jak na veřejných trzích,
tak i mimo ně. Tato důležitá povinnost,
která je zavedena na vyspělých kapitálových
trzích a pro naplnění průhlednosti
na kapitálovém trhu je nezbytností, dosud
na českém kapitálovém trhu chyběla,
i když částečně se již uplatňuje
na burze cenných papírů.
Komise vede seznam účastníků kapitálového
trhu a zpřístupňuje další informace
o nich. Pro správnou interpretaci předpisů,
které vydala. Interpretace zákonů upravujících
finanční trh zůstává na ministerstvu
financí, které tyto zákony navrhuje. Bude
mít význam zveřejňování
stanovisek Komise k aktuálním problémům
kapitálového trhu. Komise bude vydávat Věstník,
který bude jejím oficiální tiskovinou,
v níž budou zveřejňovány právní
předpisy vydané Komisí, její vnitřní
předpisy, rozhodnutí a stanoviska a další
informace potřebné pro všechny účastníky
kapitálového trhu a investory.
Plnění úkolů státní
správy v oblasti kapitálového trhu vyžaduje
spolupráci a koordinaci mezi Komisí a dalšímu
správními úřady a institucemi, zejména
těmi, jejichž činnost se úzce dotýká
působnosti Komise. Jedná se hlavně o ministerstvo
financí a Českou národní banku, které
vykonávají státní dozor a dohled nad
osobami, jejichž činnost podléhá také
státnímu dozoru Komise (např. banky-obchodníci
s cennými papíry, banky-depozitáři,
institucionální investoři atd.). Požadavek
spolupráce těchto subjektů vyplývá
též ze skutečnosti, že kapitálový
trh je součástí širšího
finančního trhu, kde ministerstvo financí
a Česká národní banka mají
své určité pravomoce. Spolupráce těchto
subjektů je dále nezbytná při monitorování
všech transakcí na finančním trhu, tj.
včetně kapitálového trhu.
V rámci mezinárodní spolupráce zabezpečuje
Komise na základě reciprocity i poskytování
a výměnu informací mezi příslušnými
orgány druhých států o účastnících
kapitálového trhu, a to v souvislosti s prováděním
výkonu státního dozoru. Zákon obsahuje
omezení pro předávání takových
informací, které by bylo v rozporu s právním
řádem ČR.
Na Komisi přechází působnost ministerstva
financí i v oblasti státního dozoru, proto
Komise "přebírá" státní
dozor nad činnostmi vymezenými zvláštními
zákony. Navíc však státnímu dozoru
nově podléhají další činnosti
a plnění povinností vymezené zákonem
o Komisi pro cenné papíry a zvláštními
zákony. Rozsah státního dozoru je vymezen
především činnostmi, resp. plněním
určitých povinností, i když v určitých
případech má vazbu na všechny osoby,
které například bez příslušného
povolení nebo souhlasu provádějí činnost,
ke které je podle tohoto nebo zvláštního
zákona třeba povolení.
Při výkonu státního dozoru formou
kontroly se vztahy mezi Komisí a kontrolovanými
osobami řídí zákonem o státní
kontrole, pokud tento zákon nestanoví jinak.
Zjistí-li Komise při výkonu státního
dozoru nedostatky, je oprávněna ukládat opatření
k nápravě a sankce, a to jak podle zvláštních
zákonů, tak i podle tohoto zákona.
V zájmu rychlých zásahů potřebných
učinit na kapitálovém trhu při zjištění
podezřelých operací je komise oprávněna
ukládat kromě předběžných
opatření podle správního řádu
i předběžná opatření
spočívající v zablokování
cenných papírů a finančních
prostředků na účtu kontrolované
osoby.
Komise vykonává dozor nejen nad těmi subjekty,
kterým vydala k jejich činnosti povolení
nebo souhlas, ale i v některých dalších
případech. Banky podléhají dozoru
Komise v té části své činnosti,
kterou vykonávají jako obchodníci s cennými
papíry a jako depozitáři podle zákona
o investičních společnostech a investičních
fondech.
Tato část zákona je věnována
organizační struktuře Komise, zejména
postavení Prezidia. Komise je řízena kolektivním
orgánem - prezídiem, které se skládá
z prezidenta Komise a 4 členů. Důvodem je
zvýšení demokratičnosti rozhodování
Komise v zásadních otázkách. Členy
prezídia, předsedu a místopředsedu
Komise jmenuje a odvolává na návrh vlády
prezident republiky na pětileté období. Tímto
způsobem je zajištěna kontinuita a zároveň
personální nezávislost na vládě,
která je jmenována vždy po volbách na
základě výsledků voleb. Předpokládá
se, že členové Prezídia nebudou členy
žádných politických stran, případně,
že po dobu výkonu své funkce se členství
v politické straně vzdají. Při obsazování
některých významných funkcí
ve veřejné správě se již zavedlo
takové nepsané pravidlo v případě
prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu
a ředitele Bezpečnostní informační
služby.
Vedení Komise i její zaměstnanci musí
při výkonu činnosti dodržovat velmi
přísná pravidla zabezpečující
nestrannost a objektivnost rozhodování Komise. Zásadní
otázky řeší zákon, podrobnosti
budou upraveny v etickém kodexu, který vypracuje
a schválí prezídium Komise. V zájmu
toho, aby v Komisi pracovali opravdu špičkoví
odborníci z oblasti kapitálového trhu, je
v zákoně stanoveno, že odměny pracovníků
stanoví prezident Komise a není při tom vázán
předpisem, který stanoví platové poměry
zaměstnanců státní správy.
Činnost Komise je financována ze dvou zdrojů
- z poplatků placených poskytovateli služeb na kapitálovém trhu a
- z návratných výpomocí ze státního
rozpočtu.
Tento způsob financování je v souladu s direktivami
EU. Stát navíc garantuje, že v případě,
že se Komise dostane do finančních potíží,
poskytne jí bezúročnou půjčku.
Na činnost Komise přispívají všichni
poskytovatelé služeb na kapitálovém
trhu, a to procentní sazbou. Tuto procentní sazbu
stanoví Poslanecká sněmovna při schvalování
státního rozpočtu. Předpokládá
se, že vláda poskytne Komisi budovu, která
je ve vlastnictví státu.
Působnost ministerstva financí v oblasti kapitálového
trhu a konkrétní oprávnění
vyplývající z této působnosti
jsou upraveny v řadě zákonů. Mezi
těmito zákony lze vyčlenit dvě základní
skupiny.
Do první skupiny lze zařadit zákony, jejichž
výlučným předmětem úpravy
je oblast kapitálového trhu. Ve druhé skupině
zákonů je kromě oblasti kapitálového
trhu předmětem úpravy jiná oblast
státní správy. § 38 v odst. 1 jsou
taxativně uváděny zákony první
skupiny, kde dosavadní působnost ministerstva financí
přechází na Komisi. Jedná se zákon
č.591/1992 Sb., o cenných papírech , zákon
č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech
a investičních fondech, zákon č. 530/1990
Sb., o dluhopisech a zákon č.214/1992 Sb., o burze
cenných papírů.
Druhá skupina zákonů je pokryta odst. 2 §
32, podle kterého dosavadní působnost ve
věcech kapitálového trhu vyplývající
z obchodního zákoníku, zákona o bankách,
kompetenčního zákona přechází
z ministerstva financí na Komisi.
Zákon rovněž vychází z toho,
že Komise převezme pracovníky Ministerstva
financí působící v na Úřadě
pro cenné papíry.
Druhá část zákona je věnována
novelizacím jednotlivých souvisejících
zákonů, které bylo třeba provést,
aby byl zabezpečen přechod působnosti z ministerstva
financí na Komisi.
Zákon o Komisi vyžaduje provést změny
v některých dalších zákonech.
1) Zákon č. 591/1992 Sb., o cenných papírech.
Tento zákon se mění z důvodu souladu
se zákonem o Komisi, ale i z řady dalších
důvodů.
Nový § 45a upravuje minimální základní
jmění obchodníka s cennými papíry
ve výši 10 mil. Kč, v případě
obchodování s deriváty musí být
základní jmění vyšší.
Jeho výši stanoví svým předpisem
Komise. Touto úpravou se zákon o cenných
papírech harmonizuje se Směrnicí EU 93/22.
Všechny činnosti uvedené v § 46 odst.
2 může provádět pouze obchodník
s cennými papíry, pokud tato činnost vykazuje
znaky podnikání ve smyslu zvláštního
zákona.
V § 79a je upravena neslučitelnost činností
a funkcí.
Ustanovení § 80 odst. 6 umožňuje Komisi
vydat prováděcí předpis, v němž
rozsah informačních povinností podle typu
emitenta a druhu veřejně obchodovatelných
cenných papírů.
Další ustanovení v souladu se směrnicemi
EU o obchodování s cennými papíry
(Směrnice 93/22) a o kapitálovém vybavení
obchodníků s cennými papíry (Směrnice
93/6). Rozsah těchto změn je značný
a předpokládá se celková novela ZCP
v průběhu příštího roku,
která bude reagovat na dosavadní poznatky a zkušenosti
s tímto zákonem a která zajistí plnou
harmonizaci se směrnicemi EU.
2) Pokud jde o novelu zákona o investičních
společnostech a investičních fondech, která
je v současné době předložena
vládě k projednání, budou do ni zapracovány
všechny změny týkající se přechodu
kompetence dozoru nad finančním trhem z ministerstva
financí na Komisi a to ještě před předložením
zákona Parlamentu.
3) Navrhují se dílčí změny
zákona o dluhopisech pouze v souvislosti se zřízením
Komise.
4) Zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů - potřebné změny jsou navrženy
Také v tomto zákoně jsou navrženy pouze
změny související s přechodem působnosti
z ministerstva financí na Komisi.
5) Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník
- potřebné změny jsou navrženy
§ 183d odst. 2 se doplňuje tak, aby byla posílena
informační povinnost majitelů a emitentů
veřejně obchodovatelných akcií. V
§ 771 je doplněn nový odstavec, který
Komisi dává oprávnění vydat
prováděcí předpis k některým
ustanovením obchodního zákoníku, která
byla novelizována v r. 1996, ale jejichž dodržování
je bez dalšího upřesnění a zabezpečení
dozoru nad jejich dodržováním nereálné.
Jde jen o dílčí změny Obch. zákoníku
z hlediska jeho vazeb na Komisi, které neřeší
jeho další změny, které se jeví
jako aktuální.
6) Pokud jde o zákon č. 21/1992 Sb., o bankách připravuje jeho novelu ČNB ve spolupráci s ministerstvem financí. Do této novely bude třeba zapracovat vazby na zřizovanou Komisi.
Harmonizace s předpisy EU
Do návrhu zákona byly promítnuty některé
části směrnice Evropské unie upravující
kapitálový trh, zejména Směrnice o
investičních službách v oblasti cenných
papírů, která stanoví, jaké
činnosti na kapitálovém trhu podléhají
kontrole státu, způsob vydávání
povolení a povinnost státu kontrolovat průběžně,
zda subjekty, které obdržely licenci stále
splňují všechny předpoklady pro její
vydání.
Vyčíslení dopadu na státní
rozpočet
Z hlediska finančního dopadu bude realizace návrhu
zákona znamenat úsporu v kapitole ministerstva financí
cca 18 mil. Kč mzdových nákladů a
3,2 mil. Kč nákladů věcných.
(bez nákladů na opravy a modernizaci budovy), což
jsou výdaje připadající na dnešní
Úřad pro cenné papíry. Dnešní
Úřad pro cenné papíry je již
dnes umístěn v samostatné budově a
otázky správy této budovy bude třeba
řešit až po přijetí zákona
v Komisi a po podrobnějším ujasnění
jejich potřeb.
Finanční dopad na účastníky
finačního trhu na které se přenesou
výdaje potřebné pro činnost komise
odhadujeme na 40 mil. Kč vzhledem k záměru
zvýší i počet pracovníků
Komise proti dnešnímu stavu a zvýšit jejich
platy.

