4. 1 Organizační struktura Pojišťovny
Organizační strukturu Pojišťovny v roce
1995 tvořily:
4. 1. 1 ÚSTŘEDNÍ POJIŠŤOVNA
VZP ČR
(dále jen Ústřední pojišťovna),
která sídlila v roce 1995 v Praze na adresách
Karlovo náměstí 7 - 8, Hybernská ulice
8 a Za Invalidovnou 144. Podle platného Organizačního
řádu strukturu Ústřední
pojišťovny tvořily:
- ŘEDITELSTVÍ ÚSTŘEDNÍ POJIŠŤOVNY
(viz dále)
- ÚSEK ŘEDITELE:
- odbor smluvní pojištění a připojištění
- oddělení hlavního kontrolora
- oddělení vnějších vztahů
- zvláštní složky
- ÚSEK PROKURISTY:
- zaměstnanecký odbor
- organizačně právní odbor
- odbor výběru pojistného
- oddělení analýzy dat
- oddělení marketingu a propagace
- ÚSEK EKONOMICKÝ:
- odbor financí a rozpočtu
- odbor ekonomických informací
- ÚSEK ZDRAVOTNÍ PÉČE:
- odbor ekonomiky léčebné péče a zdravotních transportů
- odbor revize zdravotní péče
- odbor ekonomiky lázeňské a ozdravenské péče
- odbor ekonomiky léčiv a prostředků
zdravotnické techniky
- ÚSEK INFORMAČNÍHO SYSTÉMU:
- odbor koncepce a analýzy
- odbor provozu informačního systému
- odbor rozvoje a údržby informačního
systému okresních pojišťoven
- ÚSEK PROVOZNĚ SPRÁVNÍ A INVESTIČNÍ:
- odbor provozně správní
- odbor stavebních investic.
V jednotlivých úsecích Ústřední
pojišťovny bylo v roce 1995 zaměstnáno
celkem 304 pracovníků (přepočtený
počet), z toho 156 s úplným vysokoškolským
vzděláním, kteří svými
výkonnými pravomocemi zabezpečovali realizaci
usnesení, rozhodnutí a úkolů uložených
Sborem zástupců, Správní a Dozorčí
radou Ústřední pojišťovny, ředitelství
Ústřední pojišťovny, Parlamentu
České republiky, operativní a metodické
řízení všech organizačních
složek Pojišťovny a vykonávali činnosti
rámcově popsané v dalších částech
této Výroční zprávy.
4. 1. 2 ŘEDITELSTVÍ ÚSTŘEDNÍ
POJIŠŤOVNY
pracovalo v roce 1995 ve složení:
RNDr. Ing. Jiří NĚMEC, CSc. | - | ředitel VZP ČR |
Ing. Jiřina MUSÍLKOVÁ | - | prokurista VZP ČR |
Ing. Vratislav MATYS | - | vrchní ředitel ekonomického úseku |
Doc. MUDr. Stanislav PEJCHL, CSc. | - | vrchní ředitel úseku zdravotní péče |
Ing. Petr DAMBORSKÝ | - | vrchní ředitel úseku informačního systému |
JUDr. Ing. Vladimír BĚHŮNEK | - | vrchní ředitel provozního, správního a investičního úseku |
Ing. Jitka RYPÁČKOVÁ | - | hlavní kontrolor VZP ČR. |
4. 1. 3 OKRESNÍ POJIŠŤOVNY VZP ČR
(dále jen okresní pojišťovny) sídlily
v roce 1995 ve všech 76 okresech České republiky
a zaměstnávaly celkem 3 975 pracovníků
(přepočtený počet) z toho 1
014 s úplným vysokoškolským vzděláním
(v tom 394 revizních lékařů),
kteří vykonávali jménem Pojišťovny
činnosti v rozsahu pravomocí svěřených
jim organizačním řádem Pojišťovny,
Soubornými pravidly pro činnost okresních
pojišťoven a dalšími vnitřními
organizačními a řídícími
předpisy Pojišťovny. Koncem roku 1995 byla nově
zřízena - v souladu se zákonem o územním
uspořádání České republiky
- okresní pojišťovna v Jeseníku. Z
celkového počtu 76 okresních pojišťoven
v roce 1995 bylo zaměstnáno:
- na 2 okresních pojišťovnách více
než 100 pracovníků (Praha, Brno),
- na 17 okresních pojišťovnách méně
než sto, ale více než 50 pracovníků,
- na 29 okresních pojišťovnách méně
než 50, ale více než 40 pracovníků,
- na 29 okresních pojišťovnách méně
než 40 pracovníků.
Hlavními úkoly okresních pojišťoven
v roce 1995, jejichž plnění většina
z nich velmi dobře zvládla, bylo
- zastavení úbytku pojištěnců,
zmenšení chybovosti registru pojištěnců
i registru plátců pojistného,
- zlepšení komunikace, případně
dialogu s klienty Pojišťovny, tj. pojištěnci,
plátci pojistného i poskytovateli zdravotní
péče a dále s představiteli státní
i obecní správy, dalšími činiteli
a místními sdělovacími prostředky,
- zajištění vysokého procenta výběru
pojistného i při snížení penále
za neplacení pojistného a při narůstající
druhotné platební neschopnosti plátců
pojistného a vydobytí co nejvyššího
procenta dlužného pojistného,
- vytváření optimální sítě
smluvních zdravotnických zařízení,
- udržení nákladů na zdravotní
péči poskytovanou pojištěncům
Pojišťovny smluvními zdravotnickými zařízeními
sídlícími v okrese (uplatněním
regulačních mechanizmů) a nákladů
na léčiva a prostředky zdravotnické
techniky předepisované pojištěncům
na recepty a poukazy v rámci směrných čísel
stanovených Pojistným plánem VZP ČR
pro rok 1995,
- provedení vysokého počtu kontrol plátců
pojistného i smluvních zdravotnických zařízení,
- uzavření co největšího počtu
individuálních i hromadných smluv cestovního
zdravotního pojištění,
- poskytování dalších služeb Pojišťovny
a plnění dalších stanovených
úkolů.
Okresní pojišťovny v Hodoníně,
Chrudimi a Jičíně rozeslaly v druhé
polovině roku 1995 experimentálně pojištěncům
- kterým byla v roce 1994 poskytnuta zdravotnickými
zařízeními, sídlícími
na území České republiky, zdravotní
péče - přehledy vyúčtování
zaslaných těmito zařízeními
za jejich léčení Pojišťovně.
Faktická výtěžnost a ekonomická
návratnost akce nebyla značná, neboť
upozornění na nesprávnosti v zaslaných
vyúčtováních (které bylo nadto
nezbytné prověřit revizními lékaři)
zaslal pouze zlomek z celkového počtu obeslaných
pojištěnců. Daleko větší
přínos celé akce spočíval v
důkazu, že Pojišťovna je schopna takový
"účetní" přehled soustředit
a svým pojištěncům zaslat, a v morálním
dopadu akce, neboť celá řada poskytovatelů
zdravotní péče si uvědomila, že
v podmínkách okresního nebo spádového
města se pověst o jejich pochybení rychle
rozšíří.
4. 1. 4 ÚŘADOVNY
zřízené okresními pojišťovnami
působily v roce 1995 v počtu 137 většinou
jako jejich detašovaná pracoviště, mající
za úkol zlepšit a přiblížit služby
Pojišťovny pojištěncům, zaměstnavatelům
i poskytovatelům zdravotní péče. Oproti
roku 1994 se počet úřadoven (143) snížil
o 6 a to jednak v souvislosti se zřízením
okresní pojišťovny v Jeseníku, jednak
pro to, že v některých místech nebyly
využívány podle předpokladu. K výkonu
služby na úřadovnách byli vysíláni
zkušení pracovníci okresních pojišťoven.
Pomocí modemů byly úřadovny napojeny
na informační systémy okresních pojišťoven,
čímž se účinnost jejich funkce
a služeb výrazně zvýšila a
tím i smysl jejich existence.
Přehled o sídlech okresních pojišťoven
a jimi zřizovaných úřadoven na území
Čech a Moravy je znázorněn na následujících
obrázcích.
4. 2 Spolupráce s Parlamentem České republiky
a orgány Státní Správy
Také v roce 1995 - přes atmosféru
všeobecné netrpělivosti a narůstající
nespokojenosti zdravotnické veřejnosti s pomalým,
nejednoznačným a nedostatečným řešením
aktuálních problémů spojených
s poskytováním zdravotní péče,
privatizací a se systémem všeobecného
zdravotního pojištění - nebyla narušena
důvěra a vzájemný respekt mezi Pojišťovnou
a Výborem pro sociální politiku a zdravotnictví
Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky (dále jen "Výbor"), kterému
Pojišťovna předávala pracovní materiály
připravované pro potřebu orgánů
státní správy a další informace
či analýzy.
Podle ustanovení § 8 zákona č. 551/1991
Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně
ČR, Pojišťovna koncem roku 1994 vypracovala
a se souhlasem Správní rady zaslala vládě
České republiky informaci nazvanou "Zpráva
o finanční bilanci VZP ČR", ve které
uvedla faktory nepříznivě působící
na její příjmy, výdaje i na celkovou
finanční bilanci a navrhla soubor okamžitých
opatření i opatření pro možnou
regulaci výdajů na zdravotní péči
v České republice. Je nutno s politováním
konstatovat, že nejenom do konce roku 1994, ale ani do konce
roku 1995 Pojišťovna neobdržela - přes
urgenci - prostřednictvím ministra zdravotnictví
informaci o tom, zda se vláda České republiky
uvedenou zprávou a navrženým souborem opatření
zabývala.
Pro potřeby ministerstev zdravotnictví a financí
a pro potřeby řízení a výkonu
státní správy Pojišťovna poskytovala
(viz též část 4. 4 této Výroční
zprávy nazvanou "Zdravotní politika Pojišťovny")
po celý rok 1995:
- datové soubory z informačního systému
Pojišťovny v prvotní formě, v požadovaném
rozsahu a tvaru i v dohodnutých termínech pro novelizaci
Seznamu výkonů i Seznamu léčiv (včetně
technické pomoci nezbytné pro jeho vydání),
- písemné podklady a ekonomické rozbory
pro jednání dohodovacího řízení
k Seznamu zdravotních výkonů a k Seznamu
léčiv,
- vlastní návrhy a praktické poznatky
pro novelizaci platných znění zákonů
upravujících provádění všeobecného
zdravotního pojištění, zejména
pak zákona č. 550/1991 Sb., o všeobecném
zdravotním pojištění, č. 592/1992
Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění a dále zákona č.
551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně
České republiky, a č. 280/1992 Sb., o resortních,
oborových, podnikových a zdravotních pojišťovnách
(viz též část výroční
zprávy nazvanou "Právní aspekty činnosti
Pojišťovny"),
- náměty pro změny a doplňky nařízení
vlády České republiky č. 216/1992
Sb., kterým se vydává Zdravotní řád
a provádějí některá ustanovení
zákona České národní rady č.
550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění,
ve znění nařízení vlády
České republiky č. 50/1993 Sb. (dále
jen "Zdravotní řád"),
- poznatky o vedení účetnictví
zdravotních pojišťoven a pro sestavení
osnovy o bilanci jejich hospodaření,
- další informace a analytické materiály.
Nezanedbatelný význam pro pokračování
změn ve zdravotnictví a poskytování
zdravotní péče v České republice
měla i spolupráce ředitelů okresních
pojišťoven s okresními úřady, zejména
s jejich zdravotními a sociálními odbory.
Na této úrovni se v roce 1995 nejčastěji
řešily otázky privatizace zdravotnických
činností i zdravotnických zařízení,
problémy spojené s tvorbou optimální
sítě zdravotnických zařízení,
dostupnosti zdravotní péče, rozvoje zdravotnických
služeb a dopadu či realizace změn platných
právních norem.
4. 3 Právní činnosti Pojišťovny
V roce 1995 došlo k dalšímu nárůstu
právních činností a agend Pojišťovny,
zejména pak v těch oblastech právních
problematik, které souvisejí s postavením
Pojišťovny v systému všeobecného
zdravotního pojištění, s jeho prováděním
a se zajišťováním zdravotní péče
pro pojištěnce Pojišťovny.
Jako připomínkové místo pro vnitřní
i vnější připomínková
řízení, prováděná
Ministerstvem zdravotnictví v rámci legislativního
procesu, se Pojišťovna v roce 1995 aktivně
podílela jak na tvorbě podkladů, tak i na
věcné oponentuře Ministerstvem zdravotnictví
připravovaných novel či nových právních
předpisů. Vzhledem k tomu, že v roce 1995
nebyla vydána žádná nová právní
norma pro oblast zdravotnictví, Pojišťovna mohla
uplatnit připomínky a některé ze svých
návrhů pouze pro novely právních předpisů
z oblasti zdravotního pojišťovnictví.
Tak např. z návrhů Pojišťovny
bylo do novel právních předpisů převzato
ustanovení
- o zavedení institutu okamžité příslušnosti
novorozence ke zdravotní pojišťovně, u
které je v době porodu pojištěna jeho
matka; opatření odstranilo dopad důsledků
právní úpravy, podle které byl novorozenec
ode dne porodu pojištěncem Pojišťovny (která
musela uhradit nejdražší část jeho
nákladů zdravotní péče) a teprve
po uplynutí zákonné lhůty mohl být
(a byl) přeregistrován ke zdravotní pojišťovně
otce nebo matky,
- na změnu práva pojištěnce na přeregistraci
k jiné zdravotní pojišťovně jednou
za dvanáct měsíců,
- na možnost uplatňování regulačních
mechanizmů vůči poskytovatelům zdravotní
péče překračujícím pravidelně
zjišťované celostátní průměrné
náklady na zdravotní péči (zdravotní
výkony) poskytovanou pojištěncům Pojišťovny
zdravotnickými zařízeními stejné
zdravotnické odbornosti; návrh Pojišťovny,
aby oprávnění k provádění
regulačních opatření byla svěřena
zdravotním pojišťovnám přímo
zákonem, však byl modifikován tak, že
regulační opatření vůči
zdravotnickému zařízení je možno
uplatňovat pouze tehdy, bude-li to sjednáno ve
vzájemné smlouvě, což je málo
pravděpodobné,
- na vypuštění ustanovení, umožňujícího
úhradu t. zv. "nadstandardní zdravotní
péče" z pojistného na všeobecné
zdravotní pojištění.
Oproti tomu z návrhů Pojišťovny nebyl
do novel právních předpisů zařazen
např. požadavek
- na prolomení nepřiměřeného
rozsahu povinné mlčenlivosti mezi institucemi spravujícími
veřejné fondy (daně, zdravotní
a sociální pojištění) a na
umožnění koordinace kontroly výkonných
orgánů těchto institucí (shodný
požadavek stejně neúspěšně
uplatňovalo Ministerstvo financí); platnou právní
úpravou stanovený rozsah povinné mlčenlivosti
ztěžuje zdravotním pojišťovnám
možnosti účinné obrany proti ekonomickému
poškozování ze strany úmyslných
neplatičů pojistného nebo pachatelů
pojišťovacích podvodů (neoprávněně
účtujících neoprávněně
poskytnutou nebo vůbec neposkytnutou zdravotní péči)
a neumožňuje jim iniciovat trestní postih takového
jednání,
- na možnost provozování omezeného
počtu referenčních zdravotnických
pracovišť, v rámci kterých by bylo
možno provádět analýzy skutečných
provozních nákladů a finančních
potřeb zdravotnických zařízení
a udržování odborné erudice revizních
pracovníků Pojišťovny,
- některé další.
Kromě aktivního podílu na tvorbě podkladů
či na věcné oponentuře Ministerstvem
zdravotnictví připravovaných novel či
nových právních předpisů, představitelé
a pracovníci Pojišťovny se v roce 1995 pravidelně
zúčastňovali také jednání
Výboru pro sociální politiku a zdravotnictví
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a podle
potřeb vypracovávali náměty a odborná
stanoviska k projednávaným právním
normám a zpracovávali informace, které
je Pojišťovna schopna poskytnout ze svého informačního
systému.
Po celý rok 1995 Pojišťovna věnovala značnou
pozornost smluvní politice a ovlivňování
tvorby sítě smluvních zdravotnických
zařízení. Pro zachování
rovného přístupu ke všem smluvním
partnerům a pro možnost kontroly dodržování
některých smluvních ustanovení informačním
systémem, Pojišťovna připravila v průběhu
roku nové typové smlouvy o poskytování
zdravotní (lékárenské, lázeňské,
ozdravenské apod.) péče a její
úhradě. Na základě zkušeností
z vývoje stávajících smluvních
vztahů a s využitím změn v právních
předpisech týkajících se všeobecného
zdravotního pojištění, byla do nových
typových smluv - k posílení schopnosti
Pojišťovny udržovat platební rovnováhu
- zakotvena řada ustanovení s regulačními
účinky na rozsah poskytované zdravotní
péče a týkajících se úpravy
účtování, úhrady a kontroly
poskytnuté zdravotní péče a sankčních
opatření.
K zajištění co nejméně kolizního
průběhu vlastního uzavírání
smluvních vztahů Pojišťovna v roce
1995 opakovaně projednávala se zástupci poskytovatelů
zdravotní péče návrhy nových
znění ustanovení typových smluv, do
kterých postupně zapracovala celou řadu jimi
přednesených připomínek a protinávrhů.
Oproti stavu k 31. 12. 1994 se síť smluvních
zdravotnických zařízení Pojišťovny
v roce 1995 ještě poněkud rozšířila
(viz tabulka č. 8) a to hlavně v oblasti
poskytovatelů ambulantní zdravotní péče.
Při výběru nových smluvních
zdravotnických zařízení byla v roce
1995 uplatňována kritéria "Pravidel
pro výběr smluvních partnerů VZP ČR",
která kladou důraz na kvalitativní a ne kvantitativní
rozvoj sítě smluvních zdravotnických
zařízení.
Možnosti neobnovení smluvního vztahu se
zdravotnickým zařízením na další
období nebo jeho vypovězení před
ukončením platnosti uzavřené smlouvy
okresní pojišťovny využívaly v
roce 1995 zejména tehdy, pokud
- byla síť smluvních zdravotnických
zařízení v dané odbornosti plně
saturovaná,
- byly oprávněné pochybnosti o potřebnosti
nebo účelnosti zdravotní péče
nabízené k opci zdravotnickým zařízením,
- zdravotnické zařízení opakovaně
hrubě porušilo ustanovení vzájemné
smlouvy podáváním vyúčtování
se zjevnými nesrovnalostmi nebo za zdravotní péči,
která nebyla nebo ani nemohla byt pojištěncům
Pojišťovny poskytnuta (např. účtování
poskytnutí ambulantní zdravotní péče
nebo návštěvy v bytě pojištěnce
v té době hospitalizovaného nebo již
zemřelého),
Tabulka č. 8: Soustava smluvních ZZ v členění
dle druhu zdravotní péče a hlavních
zdravotnických odborností v r.1995
1 | Ambulantní ZZ | 17 976 | 18 568 | |
z toho | ||||
2 | - praktický lékař pro dospělé (odb. 001) | 4 301 | 4 379 | |
3 | - praktický lékař pro děti a dorost (odb. 002) | 2 108 | 2 158 | |
4 | - praktický zubní lékař (odb. 014 - 018) | 5 289 | 5 319 | |
5 | - ambulantní specialisté celkem | 6 241 | 648 | |
z toho | ||||
6 | -- chirurgie (odb. 501 - 602, kromě 503) | 530 | 553 | |
7 | -- interna (odb.101 - 107, 128, 202) | 985 | 1 018 | |
8 | --gynekologie (odb. 603, 604) | 1 108 | 1 131 | |
9 | --ORL (odb. 701 - 703) | 461 | 475 | |
10 | --oční (odb. 705) | 508 | 522 | |
11 | --alergologie (odb. 207) | 180 | 201 | |
12 | --neurologie (odb. 209, 210) | 465 | 487 | |
13 | --ortopedie (odb. 606, 607) | 474 | 485 | |
14 | --kožní (odb. 404 - 406) | 411 | 424 | |
15 | --psychiatrie (odb. 305 - 310) | 420 | 432 | |
16 | --rehabilitace (odb. 201) | 300 | 312 | |
Lůžková ZZ | ||||
17 | - nemocnice | 256 | 262 | |
18 | - léčebny psychiatrické | 20 | 20 | |
19 | - ostatní odb. léčebny | 28 | 29 | |
20 | Stacionáře | 6 | 6 | |
21 | Záchranná služba (odb. 709) | 135 | 142 | |
22 | Lékařská služba první pomoci (odb. 003) | 711 | 732 | |
23 | Zařízení Home care (odb. 911) | 597 | 612 | |
24 | Rehabilitační ZZ (odb. 902 a 918) | 918 | 991 | |
25 | ZZ komplementu (odb. 801 - 899) | 734 | 748 | |
26 | Lázně a ozdravovny | 68 | 73 | |
27 | Dopravní zdravotní služba | 234 | 255 | |
28 | Lékárny a výdejny PZT | 1 984 | 2 538 | |
29 | celkový počet smluvních ZZ *) | 23 060 | 24 906 |
*) Celkový počet smluvních ZZ uvedený
v r. č. 29 není součtem čísel
uvedených na předchozích řádcích
- byla rozhodnutím okresního úřadu
zrušena zdravotnickému zařízení
registrace
- za vybírání finanční úhrady
od pojištěnců za zdravotní výkony
hrazené ze zdravotního pojištění
a současně účtované Pojišťovně,
- o to smluvní zdravotnické zařízení
požádalo (další studium nebo odchod
lékaře do důchodu), nebo zaniklo (úmrtí
smluvního lékaře).
Je možno konstatovat, že koncem roku 1995 Pojišťovna
měla uzavřeny smluvní vztahy se všemi
poskytovateli lůžkové zdravotní péče,
kteří o uzavření smlouvy požádali,
a s většinou (cca 95%) poskytovatelů ambulantní
zdravotní péče, přestože podíl
pojištěnců Pojišťovny na celkovém
počtu obyvatel se v jednotlivých okresech ČR
pohybuje od 35,48% do 79,99%.
Přes tuto skutečnost docházelo v roce
1995 k prohlubování názorových rozdílů
mezi Pojišťovnou a Ministerstvem pro hospodářskou
soutěž při vyřizování
cca asi 180 stížností a podnětů
zdravotnických zařízení, kterými
napadaly zamítavá stanoviska okresních pojišťoven
vydaná ve věci uzavření nebo rozšíření
"Smlouvy o zajištění a úhradě
zdravotní péče". Je paradoxem, že
navzdory
- veřejně deklarovaným stanoviskům
ministerstev zdravotnictví a financí a s koncepcemi
a programovými dokumenty projednanými vládou
ČR, zdůrazňujícími povinnost
Pojišťovny regulovat síť a počet
zdravotnických zařízení,
- prokazatelnému záměru zákonodárce,
podle kterého Pojišťovně skončila
dnem 1. 1. 1994 až do té doby zákonem stanovená
kontraktační povinnost,
- faktu, že zdroje a množství finančních
prostředků, kterými Pojišťovna
disponuje pro úhradu nákladů zdravotní
péče poskytované jejím pojištěncům
zdravotnickými zařízeními, jsou
limitovány zákonem,
- povinnosti Pojišťovny - stanovené zákonem
- realizovat Parlamentem schválený rozpočet
tak, aby její finanční bilance byla vyrovnaná.
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž
svými rozhodnutími upíralo (a upírá)
Pojišťovně právo posuzovat potřebnost
a dostupnost zdravotní péče a označovalo
(a označuje) jednání Pojišťovny
za "omezování soutěže mezi zdravotnickými
zařízeními na trhu zdravotnických
služeb" a za "zneužívání
dominantního postavení", kterým
neumožňuje občanům uplatnit své
právo na volbu lékaře a zdravotnického
zařízení. Výměna stanovisek
a korespondence s Ministerstvem pro hospodářskou
soutěž se významnou měrou podílí
na nárůstu právních agend Pojišťovny.
V roce 1995 se také rozrostla agenda institutu nazývaného
"smírčí řízení",
neboť počátkem roku byla prodloužena platnost
"Dohody o řešení sporů mezi smluvními
zdravotnickými zařízeními a VZP ČR
smírčím řízením"
a počet původních signatářů
dohody (mezi které patřila VZP ČR, Česká
lékařská komora, Česká stomatologická
komora, Sdružení smluvních lékařů
zdravotních pojišťoven, Asociace nemocnic ČR,
Asociace nemocnic malého a středního typu,
Sdružení praktických lékařů
a Sdružení praktických lékařů
pro děti a dorost) se v průběhu roku rozšířil
o Českou lékárnickou komoru, Asociaci
domácí péče a Asociaci klinických
psychologů ČR.
Na základě citované dohody - jejímž
cílem je předcházení soudním
sporům hledáním a nalézáním
smírných řešení kolizních
situací vzniklých mezi Pojišťovnou a poskytovateli
zdravotní péče - bylo v průběhu
roku 1995 iniciováno zahájení 53 smírčích
řízení. Jejich navrhovatelem byla ve 45 případech
smluvní zdravotnická zařízení
a v 8 případech okresní pojišťovny.
Za Pojišťovnu se účastníkem
smírčího řízení stalo
22 okresních pojišťoven. O účelnosti
a oprávněnosti existence institutu "smírčího
řízení" svědčí
i to, že ze 30 uskutečněných smírčích
řízení (která se zabývala
spory o závěry revizních zpráv, o
uznání oprávnění k poskytnutí
zdravotního výkonu, o účelnost četnosti
provedených zdravotních výkonů nebo
o provedení určitého zdravotního výkonu,
o úhradu provedených činností, o způsob
vyúčtování výkonů, o
pohledávkách Pojišťovny a jejich jednostranném
započtení, o neobnovení smlouvy, či
jejího dodatku apod.) 20 řízení
skončilo nalezením smírného řešení
a uzavřením úplné dohody a 8 uzavřením
dohody částečné. (Ostatní
případy zůstaly otevřené pro
dožádání stanovisek od ministerstva
zdravotnictví, odborných lékařských
společností a pod.) Spory, které by byly
vyvolány stížnostmi pojištěnců
na porušování jejich práv nebo na jiné
skutečnosti, se nevyskytly.
V roce 1995 Pojišťovna nadále věnovala
velkou pozornost problematice náhrady škody.
Za úspěch lze považovat, že se jí
dařilo více než v předchozím
roce přimět ke spolupráci zdravotnická
zařízení, Policii ČR, soudy a státní
zastupitelstva a částečně i zaměstnavatele,
kteří průběžně zasílají
hlášení týkající se
pracovních úrazů, dopravních nehod
a dalších událostí, které byly
příčinou újmy na zdraví pojištěnců
Pojišťovny. Vůči fyzickým i
právnickým osobám, které újmu
na zdraví pojištěnců zavinily a způsobily,
Pojišťovna uplatňovala nárok na náhradu
nákladů spojených s léčením
újmy.
V roce 1995 Pojišťovna uplatnila nárok na
náhradu škody podle ustanovení § 20
a) zákona č. 550/1991 Sb., o všeobecném
zdravotním pojištění, vydáním
11 950 výzev na celkovou částku 118 816 tis.
Kč. Úhradu částek, které osoby
povinné nejsou schopny, nebo odmítají zaplatit
jednorázově, Pojišťovna zajišťovala
uzavíráním dohod s dlužníky o
splácení pohledávky nebo je vymáhala
(a vymáhá) soudní cestou v trestním
či občanskoprávním řízení.
Část pohledávek, a to zejména
vzniklých při páchání trestné
činnosti, byla vymáhána v exekučním
řízení. Pracnost vymáhání
takových pohledávek ve většině
případů nevyvažuje dosažený
výsledný finanční efekt.
V roce 1995 se okresní pojišťovny připojily
k nároku poškozeného na náhradu škody
v trestním řízení ve 2 890 případech
a v občanskoprávním řízení
podaly 1 350 žalob. Na náhradách škody
za případy uplatněné během
roku a za starší pohledávky Pojišťovna
získala v roce 1995 celkem 66 284 tis. Kč. Kromě
vymáhání náhrad škody soudní
cestou okresní pojišťovny v roce 1995 podaly
6 815 návrhů na výkon rozhodnutí k
pravomocným platebním výměrům
v celkové hodnotě 840 200 tis. Kč, z
toho v 730 případech se jednalo o opakované
exekuční řízení k pohledávkám
ve výši 87 412 tis. Kč.
Přes vynaložené úsilí a
uplatněnou právní aktivitu se rozdíl
mezi celkovou hodnotou Pojišťovnou vystavených
platebních výměrů a skutečným
příjmem finančních úhrad za
vystavené platební výměry
(v roce 1995 nebo v předcházejících
letech) a tím i stav nevydobytých pohledávek
Pojišťovny v roce 1995 průběžně
udržoval cca na částce 980 930 tis. Kč.
V roce 1995 vystavily OP VZP ve 183 případech
platební výměry na přirážky
k pojistnému v celkové výši 4 009
tis. Kč, zaplaceno bylo 3 605 tis. Kč.
Okresní pojišťovny se v roce 1995 rovněž
účastnily 420 případů konkurzního
řízení, ve kterých uplatňovaly
pohledávky Pojišťovny (ponejvíce za
nezaplacené pojistné, neboť zákon o
konkurzu a vyrovnání nedovoluje zdravotním
pojišťovnám uplatňovat v konkurzním
řízení nárok na vyměřené
penále a pokuty) ve výši 226 015 tis. Kč
(z toho ve 13 případech byl soudu podán
návrh na prohlášení konkurzu u pohledávek
ve výši 6 330 tis. Kč). Z majetku úpadců,
zatíženého téměř vždy
břemenem podle zástavního práva, však
pohledávky Pojišťovny nebyly (a nebudou)
ve většině případů uspokojeny.
Samotná výše pohledávek Pojišťovny
(z nedoplatků pojistného, přirážek
k pojistnému, penále a pokut a náhrad škody)
svědčí o jejich praktické nedobytnosti.
Tato skutečnost je mj. dána tím, že
neexistuje právní opora pro přednostní
zařazování případů vymáhání
pohledávek zdravotními pojišťovnami ze
zákonného zdravotního pojištění
do pořadí občanskoprávních
soudních řízení (návrhy
na výkon rozhodnutí).
Po vyhodnocení zkušeností z roku 1994 a
na základě kladné odezvy z řad pojištěnců,
Pojišťovna uzavřela také pro rok 1995
s Všeobecnou zdravotnou poisťovňou Slovenské
republiky (dále jen "VšZP") smlouvu
nazvanou "Dohoda o úhradě nutné a neodkladné
zdravotní péče poskytnuté pojištěncům
jedné smluvní strany smluvními zdravotnickými
zařízeními druhé smluvní strany".
(Viz též část 4. 7 - "Rozšiřování
služeb"). Z právního hlediska nelze plnění
smluvních vztahů - kromě problému
ve vzájemné komunikaci daného tím,
že VšZP doposud nedobudovala registr svých pojištěnců
a proto ověřuje příslušnost slovenských
pojištěnců ke zdravotní pojišťovně
se značnými obtížemi - adresovat zásadní
výtky.