Kapitola: 353
| Ministerstvo pro hospodářskou soutěž ČR | v tis. Kč |
| DAŇOVÉ PŘÍJMY | ||||
| v tom: | ||||
| Daň z přidané hodnoty | ||||
| Spotřební daně | ||||
| Daně z příjmů | ||||
| daň z příjmů právnických osob | ||||
| daň z příjmů fyzických osob | ||||
| Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | ||||
| Silniční daň | ||||
| Clo | ||||
| Poplatek za užívání dálnic a silnic | ||||
| Ostatní daně a poplatky | ||||
| POJISTNÉ SOC. ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI | ||||
| NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 0 | 200 | 646 | 323,00 |
| v tom: | ||||
| Příjmy rozpočtových organizací | 0 | 200 | 646 | 323,00 |
| z toho: odvody příspěvkových organizací | ||||
| Odvody České národní banky | ||||
| Přijaté úroky | ||||
| Ostatní příjmy | ||||
| PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ | ||||
| 0 | 200 | 646 | 323,00 | |
| NEINVESTIČNÍ VÝDAJE | 23 980 | 26 924 | 26 845 | 99,71 |
| Výdaje rozpočtových organizací | 23 980 | 26 924 | 26 845 | 99,71 |
| Příspěvky a dotace příspěvkovým a pod. org. * | ||||
| Úrokové platby | ||||
| Dotace, platby a příspěvky | ||||
| v tom: dotace podnikatelským subjektům | ||||
| dotace jiným rozpočtům | ||||
| v tom: územním rozpočtům | ||||
| mimorozpočtovým fondům | ||||
| platby a příspěvky obyvatelstvu - | ||||
| soc. zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) | ||||
| platby do zahraničí | ||||
| INVESTIČNÍ VÝDAJE A DOTACE | 2 500 | 2 500 | 2 492 | 99,68 |
| Výdaje rozpočtových organizací | 2 500 | 2 500 | 2 492 | 99,68 |
| Dotace příspěvkovým organizacím | ||||
| Dotace podnikatelským subjektům | ||||
| VLÁDNÍ ÚVĚRY | ||||
| 26 480 | 29 424 | 29 337 | 99,70 | |
* vč. dotací občanským sdružením
a ostatních dotací a příspěvků
Kapitola: 353 Ministerstvo pro hospodářskou soutěž
ČR
v tis. Kč
| Příjmy rozpočtových organizací celkem | 0 | 200 | 646 | 323,00 |
| z toho: | ||||
| - příjmy rozpočtových organizací | 0 | 200 | 646 | 323,00 |
| z toho: | ||||
| - odvody příspěvkových organizací | ||||
| - pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na st. politiku zaměstnanosti | ||||
| Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 23 980 | 26 924 | 26 845 | 99,71 |
| z toho: | ||||
| - mzdové prostředky celkem | 12 282 | 13 932 | 13 552 | 97,27 |
| z toho: | ||||
| - státní správa | 12 282 | 13 932 | 13 552 | 97,27 |
| - dávky sociálního zabezpečení | ||||
| - státní vyrovnávací příspěvek | ||||
| - prostředky na státní politiku zaměstnanosti | ||||
| Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím | ||||
| Dotace občanským sdružením | ||||
| Ostatní dotace a příspěvky | ||||
| Neinvestiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům | ||||
| Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 2 500 | 2 500 | 2 492 | 99,68 |
| v tom: | ||||
| - běžná míra investování | 2 500 | 2 500 | 2 492 | 99,68 |
| - systémové dotace | ||||
| - individuální dotace | ||||
| Systémové investiční dotace příspěvkovým organizacím | ||||
| Individuální investiční dotace příspěvkovým organizacím | ||||
| Investiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům | ||||
Kapitola: 353 - Ministerstvo pro hospodářskou soutěž
| Rozpočtové organizace celkem | 80 | 12 282 | 473 | 11 809 | 12 301 | 87 | 13 932 | 504 | 13 428 | 12 862 | 80 | 13 552 | 520 | 13 032 | 13 575 | -7 | -380 | 325 | 19,44 | 10,36 | 5,54 |
| z toho účelové prostředky na vědu a výzkum | |||||||||||||||||||||
| v tom: státní správa celkem | 80 | 12 282 | 473 | 11 809 | 12 301 | 87 | 13 932 | 504 | 13 428 | 12 862 | 80 | 13 552 | 520 | 13 032 | 13 575 | -7 | -380 | 325 | 19,44 | 10,36 | 5,54 |
| z toho ústřední orgán | 80 | 12 282 | 473 | 11 809 | 12 301 | 87 | 13 392 | 504 | 13 428 | 12 862 | 80 | 13 552 | 520 | 13 032 | 13 575 | -7 | -380 | 325 | 19,44 | 10,36 | 5,54 |
| ostatní rozpočt. organizace | |||||||||||||||||||||
| Příspěvkové organizace celkem | |||||||||||||||||||||
| z toho účelové prostředky na vědu a výzkum | |||||||||||||||||||||
| v tom: státní správa | |||||||||||||||||||||
| ostatní PO | |||||||||||||||||||||
| PO (školy) zřízené obcemi | |||||||||||||||||||||
| zdravotnická zařízení, která jsou součástí organizace zde neuvedené | |||||||||||||||||||||
Pozn.: Údaje za rozpočet příspěvkových
organizací jsou uváděny ve výši
zohledněné ve státním rozpočtu
v rámci příspěvku na provoz.
Kapitola 353 - Ministerstvo pro hospodářskou
soutěž České republiky
Z rozpočtové kapitoly ministerstva byla financována
činnost tohoto orgánu, která byla zaměřena
na ochranu hospodářské soutěže
na trhu zboží proti jejímu narušování
ve smyslu zákona 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské
soutěže, ve znění pozdějších
předpisů. Od roku 1995 byly jeho kompetence rozšířeny
o dohled nad zadáváním veřejných
zakázek. Ministerstvo je ústřední
orgán státní správy bez podřízených
organizací.
Příjmy kapitoly nebyly rozpočtovány.
Ve skutečnosti byly dosaženy částkou
646 tis. Kč, tj. 323% ve vztahu k rozpočtu po změnách.
Rozhodující objem 435 tis. Kč tvoří
mimorozpočtové příjmy uvolněné
z programu Phare a soustředěné na příjmovém
účtu kapitoly. V ostatních a nahodilých
příjmech jsou promítnuty přijaté
náhrady od České pojišťovny, úroky
a vratky za rok 1994 v celkové výši 211 tis.
Kč.
Skutečné celkové výdaje kapitoly činily
29 337 tis. Kč, tj. 99,70% ve vztahu k ročnímu
rozpočtu po změnách.
Schválený rozpočet neinvestičních
výdajů byl v průběhu roku posílen
celkovou částkou 2 944 tis. Kč. Ve vazbě
na dosažené ostatní a nahodilé příjmy
byl zvýšen rozpočet neinvestičních
výdajů o 200 tis. Kč. Skutečné
výdaje činily 26 845 tis. Kč, tj. 99,71%
rozpočtu po změnách. Největší
část těchto prostředků tvořily
mzdy, pojištění, služby a cestovné.
Ve vztahu ke skutečnosti roku 1994 došlo k nárůstu
neinvestičních výdajů o 26,6%. Zvýšení
se týkalo především mzdových
prostředků a ostatních věcných
výdajů s tím spojených.
Mzdové prostředky ve srovnání s upraveným
rozpočtem byly čerpány na 97,3%. Na základě
usnesení vlády č. 447/1995 byla uvolněna
částka 426 tis. Kč na úpravu platových
tarifů. V návaznosti na zákon č. 199/1994
Sb. (převod agendy dozoru nad zadáváním
veřejných zakázek) byl zvýšen
limit počtu zaměstnanců o 7 a limit mzdových
prostředků o 1 224 tis. Kč delimitací
z ministerstva hospodářství. V souladu s
nařízením vlády č. 48/1995
Sb., byla z povinného vázání mzdových
prostředků za neobsazená místa uvolněna
částka 54 tis. Kč k zabezpečení
výplaty dalšího platu ministra a k úhradě
odstupného vypláceného v důsledku
organizační změny. Za neobsazená místa
vázalo ministerstvo částku 325 tis. Kč.
Počet zaměstnanců byl plněn na 92%.
Průměrný plat proti skutečnosti roku
1994 vzrostl o 19,4%.
Schválený rozpočet investičních
výdajů byl čerpán na 99,68% částkou
2 492 tis. Kč. Z těchto prostředků
bylo použito na nákup nového automobilu včetně
vybavení 1 052 tis. Kč, na pořízení
výpočetní techniky 1 094 tis. Kč a
kancelářskou techniku 346 tis. Kč.
Kapitola: 358
| Ústavní soud ČR | v tis. Kč |
| DAŇOVÉ PŘÍJMY | ||||
| v tom: | ||||
| Daň z přidané hodnoty | ||||
| Spotřební daně | ||||
| Daně z příjmů | ||||
| daň z příjmů právnických osob | ||||
| daň z příjmů fyzických osob | ||||
| Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | ||||
| Silniční daň | ||||
| Clo | ||||
| Poplatek za užívání dálnic a silnic | ||||
| Ostatní daně a poplatky | ||||
| POJISTNÉ SOC. ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI | ||||
| NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | 307 | |
| v tom: | ||||
| Příjmy rozpočtových organizací | 0 | 0 | 307 | |
| z toho: odvody příspěvkových organizací | ||||
| Odvody České národní banky | ||||
| Přijaté úroky | ||||
| Ostatní příjmy | ||||
| PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ | ||||
| 0 | 0 | 307 | ||
| NEINVESTIČNÍ VÝDAJE | 32 637 | 32 276 | 29 173 | 87,67 |
| Výdaje rozpočtových organizací | 32 637 | 32 276 | 29 173 | 87,67 |
| Příspěvky a dotace příspěvkovým a pod. org. * | ||||
| Úrokové platby | ||||
| Dotace, platby a příspěvky | ||||
| v tom: dotace podnikatelským subjektům | ||||
| dotace jiným rozpočtům | ||||
| v tom: územním rozpočtům | ||||
| mimorozpočtovým fondům | ||||
| platby a příspěvky obyvatelstvu - | ||||
| soc. zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) | ||||
| platby do zahraničí | ||||
| INVESTIČNÍ VÝDAJE A DOTACE | 13 100 | 13 100 | 10 417 | 79,52 |
| Výdaje rozpočtových organizací | 13 100 | 13 100 | 10 417 | 79,52 |
| Dotace příspěvkovým organizacím | ||||
| Dotace podnikatelským subjektům | ||||
| VLÁDNÍ ÚVĚRY | ||||
| 45 737 | 46 376 | 39 590 | 85,37 | |
* vč. dotací občanským sdružením
a ostatních dotací a příspěvků
Kapitola: 358 Ústavní soud ČR
v tis. Kč
| Příjmy rozpočtových organizací celkem | 0 | 0 | 307 | |
| z toho: | ||||
| - příjmy rozpočtových organizací | 0 | 0 | 307 | |
| z toho: | ||||
| - odvody příspěvkových organizací | ||||
| - pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na st. politiku zaměstnanosti | ||||
| Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 32 637 | 33 276 | 29 173 | 87,67 |
| z toho: | ||||
| - mzdové prostředky celkem | 13 406 | 13 871 | 13 451 | 96,97 |
| z toho: | ||||
| - státní správa | 13 406 | 13 871 | 13 451 | 96,97 |
| - dávky sociálního zabezpečení | ||||
| - státní vyrovnávací příspěvek | ||||
| - prostředky na státní politiku zaměstnanosti | ||||
| Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím | ||||
| Dotace občanským sdružením | ||||
| Ostatní dotace a příspěvky | ||||
| Neinvestiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům | ||||
| Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 13 100 | 13 100 | 10 417 | 79,52 |
| v tom: | ||||
| - běžná míra investování | 2 600 | 2 600 | 2 599 | 99,96 |
| - systémové dotace | 10 500 | 10 500 | 7 818 | 74,46 |
| - individuální dotace | ||||
| Systémové investiční dotace příspěvkovým organizacím | ||||
| Individuální investiční dotace příspěvkovým organizacím | ||||
| Investiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům | ||||
Kapitola: 358 - Ústavní soud
| Rozpočtové organizace celkem | 65 | 13 406 | 350 | 13 056 | 16 738 | 65 | 13 871 | 350 | 13 521 | 17 335 | 65 | 13 451 | 226 | 13 225 | 16 955 | -420 | 8,16 | 1,29 | -2,19 | ||
| z toho účelové prostředky na vědu a výzkum | |||||||||||||||||||||
| v tom: státní správa celkem | 65 | 13 406 | 350 | 13 056 | 16 738 | 65 | 13 871 | 350 | 13 521 | 17 335 | 65 | 13 451 | 226 | 13 225 | 16 955 | -420 | 8,16 | 1,29 | -2,19 | ||
| z toho ústřední orgán | 65 | 13 406 | 350 | 13 056 | 16 738 | 65 | 13 871 | 350 | 13 521 | 17 335 | 65 | 13 451 | 226 | 13 225 | 16 955 | -420 | 8,16 | 1,29 | -2,19 | ||
| ostatní rozpočt. organizace | |||||||||||||||||||||
| Příspěvkové organizace celkem | |||||||||||||||||||||
| z toho účelové prostředky na vědu a výzkum | |||||||||||||||||||||
| v tom: státní správa | |||||||||||||||||||||
| ostatní PO | |||||||||||||||||||||
| PO (školy) zřízené obcemi | |||||||||||||||||||||
| zdravotnická zařízení, která jsou součástí organizace zde neuvedené | |||||||||||||||||||||
Pozn.: Údaje za rozpočet příspěvkových
organizací jsou uváděny ve výši
zohledněné ve státním rozpočtu
v rámci příspěvku na provoz.
Kapitola 358 - Ústavní soud České
republiky
Z prostředků rozpočtové kapitoly Ústavního
soudu je financována činnost vlastního orgánu,
jak ji vymezuje zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu. Ekonomická činnost v tomto roce sledovala
vytváření optimálních podmínek
pro plynulý chod Ústavního soudu.
Příjmy nebyly pro tento orgán státní
správy rozpočtovány. Ostatní a nahodilé
příjmy dosáhly výše 307 tis.
Kč a byly vytvořeny především
prodejem osobního vozidla Opel Vectra, které bylo
pořízeno ještě za existence ÚS
ČSFR, prodejem neupotřebitelného majetku
a úhradami za pronájem zařízení
užívaných ve služebních bytech
soudců. V roce 1994 činily příjmy
153 tis. Kč.
Celkové výdaje kapitoly, rozpočtované
po úpravě v objemu 46 376 tis. Kč, byly čerpány
ve výši 39 590 tis. Kč, tj. na 85,37%. V roce
1994 celkové výdaje činily 29 137 tis. Kč,
což znamená nárůst o 35,87%, který
odráží především zvýšenou
investiční činnost.
Mzdové prostředky byly čerpány ve
srovnání s upraveným rozpočtem na
97%. Na základě usnesení vlády č.
447/1995 byla uvolněna částka 465 tis. Kč
k zabezpečení dopadu zvýšených
platových tarifů. Průměrný
plat proti roku 1994 vzrostl o 8,2%.
Nižší čerpání neinvestičních
výdajů se projevilo ve věcných výdajích.
Materiální výdaje čerpané na
75,81% vykazují nižší čerpání
na položce výdajů na knihy a učební
pomůcky, ve službách a výdajích
nevýrobní povahy, ve výkonech spojů
a částečně i vlivem nižších
plateb zdravotního a sociálního pojištění.
S maximální hospodárností byly čerpány
i výdaje na cestovné.
Investiční výdaje byly čerpány
do výše 10 417 tis. Kč, tj. na 79,52%. Tyto
prostředky byly vynaloženy na pořízení
nových vozidel pro předsedu a místopředsedu
soudu, nákup výpočetní techniky, úpravu
počítačové sítě a úpravu
vstupu do budovy. Vzhledem k tomu, že se Ústavnímu
soudu nepodařilo získat právo užívání
k budově, ve které sídlí, nebyly dočerpány
finanční prostředky systémové
dotace.
Kapitola: 361
| Akademie věd ČR | v tis. Kč |
| DAŇOVÉ PŘÍJMY | ||||
| v tom: | ||||
| Daň z přidané hodnoty | ||||
| Spotřební daně | ||||
| Daně z příjmů | ||||
| daň z příjmů právnických osob | ||||
| daň z příjmů fyzických osob | ||||
| Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | ||||
| Silniční daň | ||||
| Clo | ||||
| Poplatek za užívání dálnic a silnic | ||||
| Ostatní daně a poplatky | ||||
| POJISTNÉ SOC. ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI | ||||
| NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 88 989 | 69 523 | 152 934 | 219,98 |
| v tom: | ||||
| Příjmy rozpočtových organizací | 88 989 | 69 523 | 152 934 | 219,98 |
| z toho: odvody příspěvkových organizací | ||||
| Odvody České národní banky | ||||
| Přijaté úroky | ||||
| Ostatní příjmy | ||||
| PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ | ||||
| 88 989 | 69 523 | 152 934 | 219,98 | |
| NEINVESTIČNÍ VÝDAJE | 1 275 853 | 1 527 422 | 1 587 446 | 103,93 |
| Výdaje rozpočtových organizací | 1 262 466 | 1 062 181 | 1 122 230 | 105,65 |
| Příspěvky a dotace příspěvkovým a pod. org. * | 13 387 | 465 241 | 465 216 | 99,99 |
| Úrokové platby | ||||
| Dotace, platby a příspěvky | ||||
| v tom: dotace podnikatelským subjektům | ||||
| dotace jiným rozpočtům | ||||
| v tom: územním rozpočtům | ||||
| mimorozpočtovým fondům | ||||
| platby a příspěvky obyvatelstvu - | ||||
| soc. zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) | ||||
| platby do zahraničí | ||||
| INVESTIČNÍ VÝDAJE A DOTACE | 212 500 | 263 782 | 283 384 | 107,43 |
| Výdaje rozpočtových organizací | 212 500 | 165 664 | 185 267 | 111,83 |
| Dotace příspěvkovým organizacím | 0 | 98 118 | 98 117 | 100,00 |
| Dotace podnikatelským subjektům | ||||
| VLÁDNÍ ÚVĚRY | ||||
| 1 488 353 | 1 791 204 | 1 870 830 | 104,45 | |
* vč. dotací občanským sdružením
a ostatních dotací a příspěvků
Kapitola: 361 Akademie věd ČR
v tis. Kč
| Příjmy rozpočtových organizací celkem | 88 989 | 69 523 | 152 934 | 219,98 |
| z toho: | ||||
| - příjmy rozpočtových organizací | 88 989 | 69 523 | 152 934 | 219,98 |
| z toho: | ||||
| - odvody příspěvkových organizací | ||||
| - pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na st. politiku zaměstnanosti | ||||
| Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 1 262 466 | 1 062 181 | 1 122 230 | 105,65 |
| z toho: | ||||
| - mzdové prostředky celkem | 639 610 | 509 951 | 518 158 | 101,61 |
| z toho: | ||||
| - státní správa | ||||
| - dávky sociálního zabezpečení | ||||
| - státní vyrovnávací příspěvek | ||||
| - prostředky na státní politiku zaměstnanosti | ||||
| Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím | 6 671 | 457 627 | 457 627 | 100,00 |
| Dotace občanským sdružením | 3 495 | 3 771 | 3 771 | 100,00 |
| Ostatní dotace a příspěvky | 3 221 | 3 843 | 3 818 | 99,35 |
| Neinvestiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům | ||||
| Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 212 500 | 165 664 | 185 267 | 111,83 |
| v tom: | ||||
| - běžná míra investování | 5 500 | 5 400 | 26 532 | 491,33 |
| - systémové dotace | 207 000 | 160 264 | 158 735 | 99,05 |
| - individuální dotace | ||||
| Systémové investiční dotace příspěvkovým organizacím | 0 | 98 118 | 98 117 | 100,00 |
| Individuální investiční dotace příspěvkovým organizacím | ||||
| Investiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům | ||||
Kapitola: 361 - Akademie věd
| Rozpočtové organizace celkem | 6 185 | 639 610 | 24 301 | 615 309 | 8 290 | 4 299 | 509 951 | 20 453 | 489 498 | 9 489 | 4 391 | 518 158 | 19 839 | 498 319 | 9 457 | 92 | 8 207 | 15,54 | 14,07 | -0,23 | |
| z toho účelové prostředky na vědu a výzkum | 38 671 | 4 434 | 34 237 | 36 218 | 4 755 | 31 463 | -2 453 | ||||||||||||||
| v tom: státní správa celkem | |||||||||||||||||||||
| z toho ústřední orgán | |||||||||||||||||||||
| ostatní rozpočt. organizace | 6 185 | 639 610 | 24 301 | 615 309 | 8 290 | 4 299 | 509 951 | 20 453 | 489 498 | 9 489 | 4 391 | 518 158 | 19 839 | 498 319 | 9 457 | 92 | 8207 | 15,54 | 14,07 | -0,23 | |
| Příspěvkové organizace celkem | 181 | 18 889 | 3 015 | 15 874 | 7 308 | 1 921 | 221 717 | 5 196 | 216 521 | 9 393 | 1 933 | 225 249 | 5 686 | 219 563 | 9 466 | 12 | 3 532 | 49,84 | 29,51 | 0,78 | |
| z toho účelové prostředky na vědu a výzkum | 15 330 | 478 | 14 852 | -15 330 | |||||||||||||||||
| v tom: státní správa | |||||||||||||||||||||
| ostatní PO | 181 | 18 889 | 3 015 | 15 874 | 7 308 | 1 921 | 221 717 | 5 196 | 216 521 | 9 393 | 1 933 | 225 249 | 5 686 | 219 563 | 9 466 | 12 | 3 532 | 49,84 | 29,51 | 0,78 | |
| PO (školy) zřízené obcemi | |||||||||||||||||||||
| zdravotnická zařízení, která jsou součástí organizace zde neuvedené | |||||||||||||||||||||
Pozn.: Údaje za rozpočet příspěvkových
organizací jsou uváděny ve výši
zohledněné ve státním rozpočtu
v rámci příspěvku na provoz.
Kapitola 361 - Akademie věd České republiky
Akademie věd České republiky v roce 1995
provedla další etapu transformace své organizační
struktury v národní vědecké středisko
na mezinárodně srovnatelné úrovni.
V souladu se zaměřením Akademie na řešení
vědeckých projektů bylo financování
jejích vědeckých pracovišť zabezpečováno
institucionálními a účelovými
(grantovými) prostředky. V hospodaření
ostatních servisních pracovišť byl uplatněn
princip vyrovnaného rozpočtu a jejich výdaje
byly limitovány dosaženými příjmy.
Ve vlastní struktuře pracovišť Akademie
věd došlo v roce 1995 k začlenění
Masarykova ústavu - nové organizace z resortu Ministerstva
kultury. Dále proběhla transformace 16 rozpočtových
organizací na příspěvkovou formu hospodaření.
Počet pracovníků Akademie věd se v
roce 1995 stabilizoval na žádoucí úrovni
a poprvé se od roku 1989 nesnížil.
Institucionální prostředky byly pracovištím
přidělovány v závislosti na předchozím
hodnocení jejich vědecké výkonnosti,
nákladnosti výzkumných prací a velikosti
spravovaného majetku. Mimo institucionální
financování se v roce 1995 podstatně zvýšilo
účelové financování vědeckých
projektů jak z interní, tak i celostátní
Grantové agentury.
Státním rozpočtem České republiky
stanovený rozpočet příjmů Akademie
věd splnila na 220%. Na plnění rozpočtových
příjmů se podílely hlavně mimorozpočtové
příjmy ze zahraničních grantů
a darů, dále příjmy od organizací
z uzavřených hospodářských
smluv o řešení vědeckých problémů,
z prodeje licencí, pronájmu majetku a z prodeje
nepotřebného majetku a materiálů.
Menší část příjmů
tvořily příjmy od obyvatelstva z prodeje
časopisů a publikací, pronájmu bytů
a zařízení. Mimorozpočtové
příjmy byly použity k financování
potřeb nekrytých státním rozpočtem
jak v oblasti kapitálových výdajů,
tak i v oblasti neinvestičních výdajů.
Vyčleněné prostředky na neinvestiční
výdaje rozpočtových organizací kapitola
Akademie věd České republiky překročila
o 60,0 mil. Kč. Toto překročení bylo
však kryto mimorozpočtovými příjmy.
Největší položku výdajů
představují mzdové prostředky a na
ně navazující zdravotní a sociální
pojištění pracovníků. Převážnou
část věcných výdajů
tvoří materiální výdaje - úhrady
provozních materiálů, paliv a energií.
Mzdové prostředky u rozpočtových organizací
byly čerpány na 101,6%. Překročení
závazného ukazatele mzdových prostředků
bylo plně uhrazeno z mimorozpočtových zdrojů,
kde příjmy rozpočtových organizací
ze zahraničních grantů ve výši
10,7 mil. Kč pokrývají překročení
rozpočtu o 8,2 mil. Kč. Na úpravu platových
tarifů od 1. srpna 1995 bylo uvolněno podle usnesení
vlády č. 447/1995 celkem 22 350 tis. Kč mzdových
prostředků, z toho pro rozpočtové
organizace 15 453 tis. Kč a pro příspěvkové
organizace 6 897 tis. Kč. Kromě toho bylo na platové
úpravy mladých perspektivních vědeckých
pracovníků uvolněno 12,0 mil. Kč na
vrub prostředků vázaných v kapitole
Úřad vlády. Průměrný
plat v rozpočtových a příspěvkových
organizacích vzrostl proti skutečnosti roku 1994
o 15,7%.
V roce 1995 poskytla Akademie věd České republiky
příspěvek vědeckým společnostem
- občanským sdružením - na podporu projektů
specializovaného vědeckého výzkumu
či popularizační činnost ve výši
3,771 mil. Kč. Dále přispěla na společná
pracoviště Akademie věd a vysokých škol
a malou část příspěvkových
výdajů tvořily příspěvky
pro mezinárodní nevládní organizace
v celkové výši 3,818 mil. Kč.
Během roku 1995 přešlo na příspěvkovou
formu hospodaření dalších 16 organizací,
celkový počet příspěvkových
organizací tedy činí 18 organizací.
Vyčleněný příspěvek
na činnost těchto organizací ve výši
457,627 mil. Kč byl plně vyčerpán.
V plánu investiční výstavby rozpočtových
a příspěvkových organizací
pro rok 1995 bylo zahrnuto 23 akcí, během roku bylo
17 staveb dokončeno. Dále byla zahájena předprojektová
a projektová příprava dalších
staveb a rekonstrukcí.
Rozhodující objem investičních prostředků
byl určen na technické zabezpečení
vědeckých úkolů, dále na vybavování
dokončených objektů a na pořízení
výpočetních systémů hardware
a software. Plán investiční výstavby
Akademie věd splnila na 111,83%. Překročení
je plně kryto použitím získaných
mimorozpočtových prostředků ve výši
19,6 mil. Kč.

