Poslanec Jiří
Payne: Pane předsedo,
pane předsedající, vážená
sněmovno, pane ministře, v první řadě
bych chtěl vyjasnit jen tu procedurální záležitost.
V tomto případě
se jedná o přijetí usnesení sněmovny,
tudíž není potřeba, aby probíhalo
první, druhé, třetí čtení,
takže to přikázání bylo vlastně
jen formální.
Za druhé, zahraniční
výbor projednal velmi odpovědně, mnozí
poslanci velmi pečlivě sledovali vývoj celé
přípravy, a doporučil přijetí
usnesení. Usnesení máte před sebou.
Chtěl bych shrnout několik
argumentů, jak pan poslanec Exner požádal,
myslím si, oprávněně, přednést
několik hlavních bodů, které obsahuje
celý balík dohod.
Základní východisko
bylo v tom, že v Bosně probíhalo naprosto chaotické
zabíjení, které nemělo žádná
pravidla, zabíjel každý každého.
Tento balík smluv se pokouší nastolit pořádek
takový, aby tento stav nemohl pokračovat, aby byl
zaveden nějaký právní režim na
území Bosny.
Zároveň základní
podmínka sjednání těchto dohod byla,
že bude zachována územní celistvost
Jugoslávie. To bylo splněno a tento balík
smluv obsahuje takovouto podmínku. Zároveň
všechny zúčastněné strany se
zavázaly, že nastolí tzv. normální
poměry, tzn. mírové poměry v zemi.
To je po mém soudu velmi důležitý předpoklad,
který hraje důležitou roli i pro naši
účast v této akci, že strany se zavázaly
nastolit normální poměry. Zároveň
souhlasí všechny strany s přítomností
mezinárodních sil, které budou tyto dohody
vynucovat. Zároveň všechny zúčastněné
strany se vzájemně uznávají, to je
také důležité. Ty strany spolu dosud
nehovořily, nerespektovaly
se, nerespektovaly vzájemně své představitele,
tzn. nastává normální politický
dialog.
Další věc je,
že smlouvy stanoví hranice mezi jednotlivými
etnickými částmi Bosny. Na těchto
hranicích dojde k separaci sil. Strany se zavázaly,
že stáhnou své vojenské jednotky z oblasti
těchto hraničních čar a právě
na těchto čarách bude vynucováno dodržování
mírových dohod.
Zároveň je také
stanoveno, že všechna cizí vojska nebo cizí
ozbrojené síly, které tam případně
jsou, že se stáhnou z tohoto území.
Co je podstatné, a já myslím, že je
to důležitý argument, že do 6 měsíců
poté, co tyto dohody vstoupí v platnost, se budou
konat volby. Jsou tam přímo předpisy o volebních
komisích, o imunitách, které budou členové
volební komise mít apod. To je proces, který
je, po mém soudu,
unikátní. Neviděl jsem nikde v mezinárodním
právu dokumenty tohoto typu, které by se na území,
kde se rozpadla státní moc, pokoušely nastolit
právní režim. Řekl bych, že to
je historický okamžik, protože nikde v dějinách
diplomacie jsem nenašel podobný
postup a možná se obávám, že by
mohlo k podobné situaci dojít ještě
na jiných místech.Tyto daytonské dohody vstoupí
do dějin mezinárodního práva jako
precedent pro řešení jiných sporů,
pokud budou úspěšné.
Další věc je,
že daytonské dohody přímo obsahují
základní ústavní principy, na kterých
bude Bosna konstituována. Je tam obsažena Listina
lidských práv, alespoň v základním
nárysu. Možná bychom tento ústavní
dokument mohli přirovnat k naší deklaraci nezávislosti
z 28. října 1918. Jsou to základní
principy, na kterých má být vybudován
nový bosenský jednotný stát.
Zároveň tyto dohody
implamentují celou řadu mezinárodních
smluv, např. o mezinárodním zločinu
atd., řadu mezinárodních smluv, které
již od samého počátku budou v Bosně
platné, tzn. zavádějí na území
Bosny určitý mezinárodněprávní
režim. Zároveň stanoví, že pro
uprchlíky, kteří se vrátí do
svého domova, bude automaticky poskytnuta amnestie. To
je ústavní dokument, který bude v Bosně
platit, tzn. nikdo nemůže být trestán
za to, že opustil své
území, navrátil se do území,
co dělal v mezidobí. To je také velmi důležitý
prvek. Amnestie se nebude vztahovat na válečné
zločiny. Podstatně je, že všem uprchlíkům,
vyhnancům, bezdomovcům se umožňuje návrat
do svých domovů a zároveň bude provedena
výměna vězňů
nebo osob, které jsou zadržovány druhou stranou.
Tzn. dojde k významnému
přesunu obyvatelstva. Není vyloučeno, že
naši vojáci budou i v těchto věcech
spolupůsobit.
Daytonské dohody obsahují
i zvláštní oddíl, který pojednává
o ochraně památek. Všichni víme, že
v oblasti Bosny je celá řada významných
míst, historicky významných míst a
vojenské síly budou zároveň působit
k tomu, aby tyto památky nebyly dále poškozeny,
aby byly, pokud možno ochráněny. Obsahují
dokumenty o stíhání válečných
zločinců. Je
tam také ustanovení, že ti, kdo jsou stíháni
pro válečné zločiny, nesmí
být ani voleni, nesmí kandidovat do žádných
funkcí ani jmenováni do žádných
státních funkcí. Je to vlastně obdoba
našeho lustračního zákona. Zároveň
tam budou nastoleny mezinárodní policejní
síly, které budou stíhat případnou
kriminalitu, bude tam nastolen i určitý soudní
režim, aby případné přestupky
mohly být řešeny legální cestou,
před regulérními soudy. Zase si vzpomeneme,
že například v poválečném
období u nás soudnictví nefungovalo
a dodnes z toho máme určité problémy.
V Bosně bude potřeba
provést celou řadu akcí k obnově země,
k obnově infrastruktury a tyto smlouvy obsahují
oddíly, které na území Bosny řídí
veřejnoprávní korporace, které budou
v prvním okamžiku organizovány státem,
budou financovány z některých mezinárodních
fondů, bank apod. tak, aby bylo možno financovat první
projekty k obnově země, aby ta země mohla
začít normálně fungovat. Je potřeba
obnovit elektrické vedení, zavést normální
režim do této země atd. Nelze spoléhat,
že soukromý sektor pokryje tyto záležitosti.
Tam je nutné, aby nově vytvořené místní
politické orgány s využitím finančních
prostředků ze zahraničí zajistily
obnovu silnic a obnovu normálního života -
zásobování potravinami apod.
O otázce financování,
kde se na tyto věci vezmou peníze, o tom se právě
ještě vedou jednání, která teprve
musí být ukončena. Tím se také
vysvětluje ten časový posun od okamžiku,
kdy dohody byly 20. listopadu parafovány, do okamžiku,
kdy v polovině prosince mají být teprve
podepsány, protože
jestliže na to nebudou peníze, pak se to prostě
nedá uskutečnit. Čili o těchto věcech
se ještě vedou další jednání,
jakož i o některých dalších prováděcích
záležitostech.
To je zhruba náznak těchto
mírových dohod. Máme je zde k dispozici,
pokud někdo chce, je možné do nich nahlédnout,
já rád každého seznámím
podrobněji s jednotlivými těmi dohodami.
A tyto dohody by naše armáda měla pomoci vynucovat,
zajistit dodržování těchto dohod.
Kladu otázku, jaké
jsou důvody, proč naše Česká
republika se má zúčastnit této akce.
Vidím několik důvodů.
Za prvé - konflikt v Jugoslávii
byl přímým bezpečnostním rizikem
pro ČR.
A k povinnosti vlády každého
státu patří, aby se snažila snižovat
bezpečnostní rizika, která daně zemi
hrozí. Domnívám se, že naše účast
v těchto jednotkách snižuje bezpečnostní
rizika pro naši zemi. Ta bezpečnostní rizika
by teoreticky mohla být i přímá -
pravděpodobnost není vysoká v této
věci -, ale i nepřímá, protože
ten konflikt se může šířit. Dovedeme
si představit scénář, kdy
se bude šířit směrem k našim hranicím.
Stačilo by, aby se dostal tento konflikt do východní
Slavonie, a může pokračovat dál směrem
na sever.
Za druhé - my máme
zájem na stabilitě Balkánu. Je to tradiční
země, se kterou máme historické kontakty,
dokonce s některými částmi jsme po
dlouhou dobu byli jedním státem a je to vlastně
projev této historické sounáležitosti,
že máme zájem, aby v této oblasti panoval
normální, spravedlivý mír.
Máme samozřejmě
také ekonomické zájmy, protože Jugoslávie
byla naším obrovským obchodním partnerem.
Když si představíte, jak dynamicky se rozvíjí
náš obchod se Slovinskem a když si vynásobíte
obchod, jaký jsme měli se zbytkem Jugoslávie
bez Slovinska koeficientem rychlosti, jakou se rozvíjí
obchod ve Slovinsku, pak si dovedete
představit, že by dnes mohla být Jugoslávie
jedním z našich hlavních obchodních
partnerů, když to trochu přeženu, možná
i srovnatelným s Německem.
Uvedu ještě jeden
důvod, který nepovažuji za podstatný,
ale který je možná zajímavý pro
naši veřejnost. Oblast Jugoslávie je tradičním
rekreačním centrem pro naše občany.
Vzpomenete si, jaká byla situace pro občany letos
v létě, kdy někteří z našich
občanů se vracely za možná trošičku
dramatických okolností domů z dovolené.
Máme zájem, aby v této oblasti byl mír,
aby se tam dalo normálně jezdit na dovolenou tak,
jak jsme byly zvyklí v minulých letech.
Dalším důvodem
je, že naše armáda se zúčastní
smysluplného nasazení vojenských sil. Je
to svým způsobem určité cvičení
nebo lépe řečeno prověrka bojové
připravenosti, bojeschopnosti naší armády.
Myslím si, že i z tohoto hlediska je potřeba
na to hledět.
Posledním bodem, který
chci uvést, je ten, že světové společenství,
mezinárodní veřejnost dává
najevo, konečně dává najevo, že
nehodlá trpět konflikty tohoto typu na evropském
kontinentě. Myslím si, že byl nejvyšší
čas. To volání se ozývalo dlouho a
dlouho, aby mezinárodní veřejnost našla
politickou vůli a zasáhla. V tomto případě
to není neuvážený zásah. Ty dohody
jsou právně velmi dobře připraveny.
Je to unikátní mezinárodní
dokument. Domnívám se, že je skutečně
nejvyšší čas, aby mezinárodní
veřejnost tak, jak je to stanoveno v hlavě VII Charty
OSN, zasáhla, tzn. s tím, že když se strany
dohodnou, že je možné, aby jiné státy
dobrovolně spolupůsobily k dodržování
mírových dohod.
Třetí část
se týká konkrétně toho konkrétního
nasazení. Jsem přesvědčen o tom, že
vojenské zadání pro naši armádu
je velmi zřejmé, je charakterizováno v dokumentech,
které vám ministerstvo obrany může samozřejmě
předložit. Jsou jasné nejen vojenské
cíle, ale i jednotlivé fáze nasazení
a rozvinutí těch jednotek a ukončení
mise. V této věci je myslím všechno
náležitě zabezpečeno. Máme k
dispozici i analýzu rizik, máme zanalyzováno,
jaká rizika budou hrozit. Jsem přesvědčen
z těch našich seminářů a rozhovorů,
že naše armáda se připravila a je připravena
těmto rizikům čelit.
Domnívám se, že
to jsou rozhodující věci, které jsem
chtěl říci. Doporučuji odpovědnému
hlasování návrh, který vám
byl předložen, návrh branně bezpečnostního
výboru, který je téměř identický
s návrhem zahraničního výboru. Domnívám
se, že ČR je nejen oprávněna, ale je
povinna přinést svůj příspěvek
ke stabilitě a k míru na evropském kontinentě.
Děkuji. (Potlesk)
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu předsedovi Paynovi a otevírám
rozpravu k tomuto bodu.
Do rozpravy se jako první
hlásí se stanoviskem klubu, předseda klubu
pan Jaroslav Ortman. Dále se připraví předseda
klubu Sociální demokracie pan Stanislav Gross.
Prosím, pane kolego.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážený pane ministře, dámy a
pánové, ve schválení či zamítnutí
návrhu na vyslání příslušníků
armády ČR do bosenské operace řešíme
bezpochyby jednu z nejzávažnějších
otázek naší zahraniční politiky
za poslední desítky
let. Bude to rozhodnutí, které potvrdí nebo
zamítne aktivní zapojení armády ČR
do přímého válečného
konfliktu.
Levý blok od počátku
kritizoval neuvážené politické a diplomatické
přístupy a rovněž předpojatost
některých zemí Evropské unie a NATO
k procesu dezintegrace Jugoslávie, vedoucímu až
k jejímu neústavnímu rozpadu. Považujeme
za nutné zdůraznit, že na rozpoutání
bosenského konfliktu nemá ČR žádnou
vinu a nenese za něj také odpovědnost.
Po několika letech nesmírného
utrpení tamních obyvatel dospěli představitelé
znesvářených stran pod tlakem světového
veřejného mínění k dohodě
podepsané v americkém Daytonu. Uzavřená
dohoda vyžaduje finální potvrzení dotyčnými
stranami 14. prosince 1995 v Paříži, které
musí být zaštítěno především
zplnomocněním Rady
bezpečnosti OSN.
K návrhu vlády ČR
o účasti bojové jednotky armády ČR
jako součásti mnohonárodních sil NATO
zaujímá Levý blok následující
stanovisko:
"Jsme toho názoru,
že rozhodnutí vlády bylo přijato pod
tlakem událostí a předčasně
vylučuje možnost jiné alternativy. Jsme přesvědčeni
o tom, že dosud nebyly vyčerpány všechny
politické prostředky k tomu, aby se situace urovnala
bez zásahu vojenských sil zvenčí.
Levý blok nesouhlasí s účastí
naší bojové jednotky tak, jak je uvedeno v
návrhu vlády. Tento postup
přesahuje možnosti ČR a je nezodpovědný
vůči bezpečnosti její a jejich občanů.
Mír není mírem, když musí být
zpečetěn dalším bojem, dalšími
obětmi a dalším krveprolitím. Tato hrozba
je o to větší, že dohody z Daytonu znovu
otevřely prostor pro dovoz zbraní do oblasti
konfliktu."
Na závěr. Levý
blok navrhuje přerušit projednávání
tohoto bodu. Podle našeho názoru nelze totiž
rozhodovat před závěrem pařížské
konference - o datu jsem hovořil - a zejména před
rozpravou a rozhodnutím v Radě bezpečnosti
OSN o udělení mandátu jednotkám. A
to i v tom případě, že návrh
usnesení Poslanecké sněmovny je formulován
v podmiňovací podobě k oběma výše
zmíněným aktům.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Jsem trochu na rozpacích, protože o jiné formě
přerušení jsme negativně rozhodli, nicméně
si myslím, že asi nejrychlejší bude procedurální
návrh podrobit hlasování. Dovolil bych si
vás odhlásit. Prosím vás o novou registraci.
Budeme tedy hlasovat o procedurálním
návrhu, který přednesl pan kolega Ortman
jménem poslaneckého klubu Levého bloku. Je
to návrh na přerušení až do doby,
než budou ukončena panem kolegou Ortmanem, zmiňovaná
jednání.
Dámy a pánové,
kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 86. Kdo je proti?
Tento návrh nebyl přijat
poměrem hlasů 31 pro, 109 proti.
Jako další se do rozpravy
přihlásil se stanoviskem klubu pan kolega Gross.
Prosím, aby se ujal slova. Dále se připraví
pan poslanec Matulka.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, dovolte mi, abych vás
ve stručnosti informoval o stanovisku poslaneckého
klubu České strany sociálně demokratické
k projednávanému tématu.
Chci říci, že
jsme se tímto problémem velice intenzívně
zabývali a čerpali jsme informace z řady
zdrojů, abychom mohli zaujmout co nejzodpovědnější
stanovisko. Vnímáme toto rozhodnutí jako
z lidského hlediska asi to nejzávažnější,
které tato sněmovna udělala. Musím
tady říci jednu věc, že mám pocit,
že atmosféra ve sněmovně tomu
příliš neodpovídá, alespoň
před chvílí tomu bohužel příliš
neodpovídala.
Vycházeli jsme z toho,
že je zapotřebí čerpat informace skutečně
ze všech zdrojů, které je možno u takového
zásadního rozhodnutí. Čerpali jsme
z dostupných informací, které byly zveřejněny
ve sdělovacích prostředcích. Čerpali
jsme z podrobností mírových dohod uzavřených
v Daytonu a také jsme se samozřejmě zabývali
i určitými historickými zkušenostmi,
o kterých zde bylo již dnes hovořeno. Mluvili
jsme také samozřejmě o rizicích, která
mohou nastat při realizaci těchto mírových
dohod. Je asi seriózní říci, že
samozřejmě takováto rizika existují.
Vycházíme ale z
toho, že to rozhodnutí, před kterým
dnes stojíme, spočívá vlastně
ve zvážení dvou rizik. Podle našeho názoru
to riziko, vyslovit souhlas s návrhem vlády je jednoznačně
z dlouhodobého hlediska menším rizikem, nežli
ponechat vývoj na území bývalé
Jugoslávie tomu vývoji, který tam byl vlastně
doposud.
Jsme přesvědčeni
také o tom, že se jedná o jakési potvrzení
zahraničně politické orientace České
republiky, což samozřejmě je také velice
významný a výrazný aspekt při
rozhodování o této záležitosti.
Co se týče samotné
účasti české jednotky, myslíme
si, že vyplývá z toho, že Česká
republika se nemůže zbavit spoluodpovědnosti
za bezpečnostní vývoj na evropském
kontinentu. Myslíme si také, že je morální
povinností České republiky pomoci realizovat
vlastně první dohodu, která má reálnou
šanci nastolit mír nad územím bývalé
Jugoslávie a zastavit to utrpení lidí, které
tam za minulé roky bylo
skutečně kruté.
Myslím si, že je také
dobré vědět, že pokud se mírové
dohody z Daytonu podaří realizovat, podaří
se udusit jedno ohnisko, které je ohniskem nebezpečí
nejenom pro ten prostor, ale i ohniskem nebezpečí
pro celou Evropu, a to jak z vojenského hlediska, tak i
z případného přímého
ohrožení sousedních států z hlediska
třeba nějakých migračních vln.
Z těchto důvodů,
po hluboké debatě, kterou jsme měli, dospěl
poslanecký klub České strany sociálně
demokratické k závěru, že předložený
návrh vlády podpoří.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu kolegovi Grossovi. Prosím pana kolegu Matulku, aby
se ujal slova. Připraví se pan poslanec Votava.
Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové,
dovolte mi, abych vás i já seznámil se stanoviskem
našeho poslaneckého
klubu k projednávané věci. Jak víte,
poslanecký klub KSČM se opakovaně vyslovoval,
i dnes se vyslovuje, pro mírové řešení
konfliktu v bývalé Jugoslávii.
Nemůžeme ale v žádném
případě vyslovit souhlas s vysláním
našich vojáků do Bosny. Jsme přesvědčeni,
že mír v každé zemi, i v Bosně,
má mít jiný základ, než vojenskou
kuratelu ze strany jiných států. Jsme si
vědomi, že existence válečného
ohniska v bývalé Jugoslávii není pouze
vnitřní záležitostí Bosny nebo
některé jiné země bývalé
Jugoslávie a že
tento problém má skutečně evropský
rozměr.
Jsme však přesvědčeni,
že otázka zajištění bezpečnosti
evropských zemí musí být zajištěna
jiným způsobem, než ingerencí NATO.
Představa našeho klubu k zajištění
celoevropské bezpečnosti naopak odpovídá
myšlence zrušení NATO a koncepci Evropy bez vojenských
bloků. Není to pouze představa naší
strany, podobná koncepce je zastávána mnoha
politickými stranami v celé Evropě.
Z těchto důvodů
považujeme vyslání našich vojáků
nejen za nepotřebné a neuvážené,
ale z hlediska dlouhodobého postavení České
republiky v systému celoevropské bezpečnosti
za škodlivé. Kromě toho máme o deklarovaném
mírovém působení NATO silné
pochybnosti z hlediska nestrannosti tohoto vojenského bloku.
S ohledem mj. i k tomu, že Českou republiku
o vyslání svých vojáků žádná
ze stran bosenského konfliktu, pokud je nám známo,
oficiálně nežádala, domníváme
se, že vlastní rozhodnutí naší
republiky o vyslání ozbrojených sil do Bosny
není k tomuto závažnému činu
dostatečným mandátem, a proto by ani toto
rozhodnutí nemělo být učiněno.
Tolik stanovisko klubu.
Protože však předpokládáme,
že Poslanecká sněmovna stanovisko našeho
klubu nezohlední a bude tedy hlasováno o návrhu
usnesení tak, jak jej předložily oba dva výbory;
branný a bezpečnostní a zahraniční,
dovoluji si podat vlastní doplňující
návrh k tomuto usnesení.
Doporučuji, aby usnesení
v tom textu, jak je předloženo, tzn. celá část
"souhlasí" bylo označeno jako I. K tomu
navrhuji připojit část II tohoto znění:
"Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky doporučuje všem
členům vlády České republiky,
kteří navrhují vyslání jednotky
České armády do Bosny a všem poslancům
Parlamentu České republiky, kteří
s vysláním této jednotky souhlasí,
aby se dobrovolně přihlásili k osobní
účasti v této jednotce.
Pokud nesplňují podmínky pro osobní
účast v této vojenské jednotce, doporučuje
jim Poslanecká sněmovna Parlamentu, aby svým
osobním vlivem působili na své nejbližší
rodinné příslušníky, splňující
tyto podmínky, aby se dobrovolně přihlásili
do této jednotky
místo nich." Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, prosím o klid. Projednáváme
skutečně velmi závažnou materii. Pan
kolega Votava se dostal na řadu. Připraví
se pan poslanec Štrait.
Poslanec Vratislav Votava: Vážený
pane předsedo, členové vlády, vážená
sněmovno, také já jsem si vědom toho,
jak závažný dokument dnes projednáváme,
jaký má význam pro Českou republiku,
pro její postavení v Evropě a ve světě.
Tím spíše mně
řada okolností kolem projednávání
připojení České republiky k účasti
v tzv. mnohonárodnostních mírových
silách pod vedením NATO hluboce znepokojuje. Odráží
totiž určité symptomy, určité
rysy ve vývoji naší zahraniční
politiky, které rozhodně nepovažuji za správné,
rozhodně nepovažuji za zdravé.
Stačilo, aby byla uzavřena
mírová dohoda v Daytone, aby se teď zrodil,
vlastně již předtím objevil plán
na účast mnohonárodnostních tzv. mírových
sil pod vedením NATO v bývalé Jugoslávii,
aniž by kdokoliv o to Českou republiku žádal,
již ústy svých představitelů
vyjádřila nadšený
souhlas s účastí v těchto silách.
Zkrátka a dobře před vedením NATO
v Bruselu opět srazila půllitry a vyštěkla
své jawohl. Domnívám se, že to je postup,
který není oprávněný, že
vláda prostě k tomu neměla mandát,
aby se takto iniciativně s horlivostí hodnou
poručíka Duba a strategickým rozhledem hodným
kadeta Bieglera přihlásila k této iniciativě,
aniž by celá věc byla předtím
projednána v Parlamentu, aniž by se celá věc
stala předmětem nějaké širší
diskuse v naší společnosti. A v té se
domnívám, že názor
na naši vojenskou účast v Bosně není
příznivý, jak ostatně dosvědčují
i výsledky televizní Arény v tomto týdnu,
kde vystupoval pan náměstek ministra obrany Nečas
a kde stanovisko k naší účasti v těchto
sborech neobhájil.
Jak již bylo řečeno,
domnívám se, že samotná účast
mnohonárodních ozbrojených sil pod vedením
NATO v Bosně nepřispěje k upevnění
míru, nepřispěje k upevnění
nějakých abstraktních morálních
principů, k jakémusi vítězství
boje nad zlem, novému křižáckému
tažení za hodnoty demokracie atd. Ale
spíše naopak vytváří skutečně
vážné riziko, že se konflikt v bývalé
Jugoslávii může dále rozšiřovat,
dále prohlubovat a že povede ke skutečné
destabilizaci poměru sil v Evropě, neboť zde
nejde o žádné morální principy.
Zde jde ze strany NATO o skutečná geostrategická,
geopolitická hlediska, o snahu o přehodnocení
a rozšíření sféry vlivu v Evropě,
o posun geostrategického vlivu NATO dále na východ,
získání strategicky výhodné
pozice vojenské v oblasti, která bývá
nazývána někdy měkkým podbříškem
Evropy. Nemyslím
si, že by prospělo Evropě to, jestliže
zde získá NATO své v podstatě stálé
vojenské základny, a to nejen na území
bývalé Jugoslávie, která předtím
než byla různými - převážně
zahraničními - tlaky rozbita, patřila k zemím
nezúčastněným, k zemím, které
prosazovaly ve světě politiku míru, neutrality
a neúčasti na blocích.
Nemyslím si tedy, že
by šlo jen o chystání pozic NATO v bývalé
Jugoslávii, jde o celkové rozšíření
NATO na východ. Proto je také politika české
vlády v tomto směru vstřícná,
protože to odpovídá jejím záměrům.
Je ovšem otázka, zda tyto záměry odpovídají
zájmům českého národa, odpovídají
zájmům naší republiky. Já si
rozhodně myslím, že neodpovídají.
Zároveň bych chtěl
ještě v závěru svého vystoupení
upozornit na jednu důležitou věc, o které
si myslím, že není ani tak důležitá
z hlediska mezinárodně politického, jako
spíše z hlediska vnitropolitického. Je známo,
že naše vláda utrácí velmi velmi
nerada. Jakmile se setká s oprávněnými
mzdovými požadavky určité sociální
skupiny, ať už to bylo
v případě železničářů,
učitelů, lékařů, ať už
je to při současných tahanicích opět
probíhajících kolem jednání
s odbory atd., vždy se ukazuje, že naše vláda
nerada vydává finanční prostředky.
Svědčí o tom i projednávání
rozpočtu v této sněmovně, i otázka
toho, že opět bude patrně odmítnut požadavek
severočeských starostů na přiznání
ekologické miliardy. Tedy na sociální, na
ekologické a na jiné cíle, které skutečně
přispívají ke zvýšení
kvality života v této zemi, vláda prostě
prostředky nemá, ale jednu a
čtvrt miliardy na účast jednotky v Bosně
vydá velice ráda.
Žádám proto,
aby sněmovna zvážila i tuto skutečnost,
aby uvážila, zda-li prostředky, které
budou vynaloženy na vyslání naší
jednotky, aby utužovala své bratrství ve zbrani
s vojsky Severoatlantického paktu, aby dělala mír
způsobem, který dobře známe z různých
amerických akčních filmů, zda-li by
nebylo skutečně příkladnější,
aby ty prostředky vynaložila jiným způsobem
k dobru a prospěchu občanů této země.
Děkuji za pozornost.
(Pokřikování
ve sněmovně.)
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Pánové,
prosím o korektní přístup, nebo vás
budu muset v souladu s jednacím řádem napomenout.
Každý poslanec má právo pronést
na mikrofon, co uváží za vhodné.
Přihlásil se pan
poslanec Štrait, připraví se pan kolega Mašek
se stanoviskem klubu.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych měl
dva dotazy. Nejdříve k předloze 2004 - kdyby
nám pan ministr mohl říci, zda mu je známo,
jak velké, resp. jak početné ešalony
budou přesunovány přes území
České republiky. Dotaz druhý - zda se počítá
a jakým způsobem bude transfer zajišťován.
Mám na mysli zpravodajské zajištění,
jestli si to budou dělat samy orgány NATO nebo orgány
zpravodajské naší armády.
Dovolte mi ještě,
pokud jde o vyslání vlastních jednotek, několik
poznámek. Při projednávání
lustračních zákonů před nedlouhým
časem jsem se dozvěděl od jednoho kolegy,
že lustrace mají i svoji filozofickou rovinu. A těch
12 tis. občanů, které na zákony doplatily,
je až druhořadé. Podle stejné filozofie
se posuzuje i otázka vyslání ryze dobrovolnického
kontingentu vojáků České armády
na Balkán. Shodou okolností bude většina
vojáků z východních Čech a
názory některých znám. Vidina zcela
neobvyklého žoldu
je u většiny jediný motiv a žádná
velká filozofie v tom není. To je ale první
krok k tomu, aby se opakovala situace z různých
částí světa, kde podobně složené
jednotky operovaly. Na rozdíl od některých
kolegů jsem měl možnost navštívit
bývalá bojiště
v Koreji a ve Vietnamu. Důsledky jsou tam patrny dodnes.
Je tam spousta mrzáků v obou zemích a ve
Vietnamu je navíc ještě dodnes zničena
příroda. Ve Vietnamu bylo také typické,
že pod vlajkou USA bojovali a umírali jiní.
Vedle Američanů tam bojovalo
7 329 Australanů, 50 355 Jihokorejců, 1 825 Filipínců,
2 423 vojáků z Thajska, 523 Novozélanďanů,
byli tam také specialisté ze Španělska
a Thaiwanu. Soudný a moudrý člověk
si udělá závěr sám. Jsou totiž
vojenské operace a úkoly, které voják
USA - byť je to profesionál
- dělat nebude.
Historická zkušenost
je jednoznačná. Mír bodáky se nepodařilo
nastolit ještě nikde. Platí o Falklandách,
jihovýchodní Azii, Afghanistánu, afrických
zemích atd.
Zdůrazňuji, že
jsou-li dohody z Daytonu udělány dobře, budou
fungovat. Jsou-li však předem považovány
za nevyvážené, nepomůže ani 60,
ani 600, ani milión vojáků. Domnívám
se, že patrně nevyvážené jsou,
protože všechna tři etnika v Bosně už
vyjádřila nespokojenost s těmito dohodami.
Potlačování silou je vlastně okupace,
ať se hledá jakékoli vysvětlení.
A s tím máme své špatné zkušenosti.
Škoda, že paměť zvlášť
některých disidentů je tak chabá.
Osobně jako historikovi
mně nejvíc vadí srovnávání
skvěle placených vojáků s legionáři
z první a druhé světové války.
Musejí se obracet v hrobě. Ti, co žijí
- a řada z nich ještě nedostala od tehdejších
agresorů ani haléř - jsou pohoršeni.
V minulosti při balkánských dobrodružstvích
bývalo dobrým zvykem, že v čele podobných
výprav a expedic stáli členové císařské
rodiny, mám na mysli
vídeňské císařské rodiny,
synové a synovci, arcivévodové a různá
arciknížátka. Nebyla to praxe tak špatná.
Naše účast
na Balkáně, stejně jako v minulosti v Kuvajtu,
je jakoby vystřižena z Macchiavelliho Vladaře,
kapitoly 21, jak si má počínat vladař,
aby si ho poddaní vážili. Macchiavellni radí,
cituji: "Nic nevzbudí větší úctu
vladaři, než když podnikne slavná tažení
a podá důkaz o své zdatnosti." Ve stejné
21. kapitole radí vladař malým mocnářstvím,
jaký poměr mají zaujmout k velkým
mocnostem. Radí stručně
a výstižně, cituji: "Okamžitě
s nimi souhlaste, vyjděte jim ve všem všudy a
bezvýhradně vstříc." A uvádí
příklad Římanů, atd.
Ohlédnu-li se zpět,
musím v závěru jednoznačně
konstatovat: ozbrojené výpravy, dělové
čluny, defolianty atd. jsou historickým anachronismem.
Nová vojenská dobrodružství nemají
s mírem nic společného, stávají
se dnes v podstatě v podání amerických
televizních komentátorů velkou show a hlavně
- a na to už se chystá celá řada mocností
- skvělým obchodem. Zásadně s vojenskou
účastí
české armády nesouhlasím a nemíním
ji nikdy podporovat. Děkuji vám.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Prosím pana kolegu Maška, aby se ujal slova. Připraví
se pan poslanec Payne.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, dovolte mi, abych vystoupil
v trochu jiném duchu než předřečníci.
Jménem poslaneckého klubu ODA chci říci,
že náš poslanecký klub jednoznačně
podporuje vyslání naší bojové
jednotky na území Bosny v rámci mírové
operace mnohonárodních sil pod vedením NATO.
Jsme si plně vědomi
rizik, která s tímto vysláním souvisejí.
Jde však o to, vážení kolegové
na levici, ukázat, zda patříme k těm,
kteří hájí určité hodnoty
jen slovy anebo k těm, kteří hodlají
nést skutečnou odpovědnost. Máme zato,
že Česká republika musí dát jasně
najevo své morální stanovisko a vyjádřit
svoji ochotu účinně se podílet na
kvalitě hodnot humanity a západní civilizace.
Je naší povinností ukázat světu
a všem případným narušitelům
těchto hodnot, že Česká republika patří
k těm zemím,
které jsou ochotny tyto hodnoty hájit, a to bez
ohledu na náklady a i s rizikem nasazení životů
českých vojáků. Věříme,
že to povede i k založení nové a úctyhodné
tradice České republiky. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda
PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Maškovi. Pan kolega Payne stahuje svou přihlášku.
Na řadu se dostal pan poslanec Šoler. Připraví
se pan kolega Gjurič.