Rozprava, která zde probíhá, jednoznačně
ukázala, že všichni oponenti tohoto zákona
prakticky napadají jenom určitou dílčí
část. Napadají ji ovšem ve smyslu, že
vítají zákon jako celek, že souhlasí
de facto s touto strukturou, a jak by mohli nesouhlasit, protože
si myslím, že levicovější nebo
socialističtější návrh zákona
předložený mít ani nemohli. Jediné,
čeho se dožadují, je změnit ten či
onen koeficient. Domnívám se tedy, že je dosti
vinou prezentace tohoto zákona a dosti vinou nevůle
debatovat o těchto věcech, aby tento zákon
nebyl přijímán výraznější
většinou v této sněmovně. Asi
by doznal určitých změn. Ale ty změny
by vůbec zásadně neměnily podstatu
a tvar tohoto zákona. Ty by se mohly měnit, kdyby
se začalo přísně rozlišovat mezi
tím, co je aktivita státu na pojištění,
co je aktivita státu na podporu nebo pomoc. To se však
nečiní. Když si vezmete např. rodičovský
příspěvek, záhy zjistíte, že
je to dávka prakticky plošná a vůbec
nediferencuje mezi různými situacemi různých
matek a nebo otců, to je jedno. Rozhodně si myslím,
že by neměly dostávat stejný rodičovský
příspěvek ženy třeba v těchto
třech životních situacích; mladá
holka, která nikdy nepracovala, a má dítě.
Dostane stejný rodičovský příspěvek
jako např. doktorka, lékařka, která
vystudovala, která pět či deset let pracovala,
přispívala na tyto státem obecně uznávané
věci, dosáhla určitého životního
standardu, ráda by zůstala s dítětem
doma, nicméně dostane to samé; spíše
u ní by mělo platit to pojištění.
A nebo manželka zajištěného a bohatého
člověka, jejímž naplněním
smyslu života je tato rodina a mít dítě.
Opět o tom mluvíme jako o sociální
události. Zde tuto rétoriku musím bohužel
odmítnout. To není sociální událost.
To je naplnění života této ženy,
této rodiny. Vůbec nevidím důvod,
proč by u toho stát měl asistovat. Nevidím
nejmenší důvod.
Z těchto pohledů vám tedy ukazuji, že
zákon není promyšlen ani sám uvnitř
sebe, a to už vůbec nemluvím o tom, pokud bych
měl s panem ministrem souhlasit, že se jedná
o zásadní sociální reformu, že
bychom měli mít všechny tři zákony
pohromadě. Dobře vím, že proti slibu
v důvodové zprávě při zásadách
zákona již třeba otázky mateřství
vypadly z pojištění. Prostě v tom zákoně,
který už máme, to jako důvod nefiguruje.
Těžko se kritizuje a těžko se posuzuje,
jestli se jedná o sociální reformu a nebo
nejedná, v momentu, kdy jsou nám podsouvány
jednotlivé pilíře, každý zvlášť
a kdy celkový obraz krajiny, který nám byl
předestřen, se jaksi za pochodu mění.
Jsem pro jasné a principiální rozlišování,
a to je jediné, co může pravicová rétorika
udělat, že velmi důsledně a jasně
začne rozlišovat a že se velmi jasně a
důsledně dohodne na tom, co bude podporou státu.
Nechtěl jsem se zmiňovat o přídavcích
na děti. Nemyslím si, že je levicovou nebo
pravicovou rétorikou, nebo že je adresností
či neadresností to, jestli dám takové
či makové rodině něco. Spíš
musím hledat princip. Ten princip naleznu třeba
v tom, že dítě je občanem této
země, který nemá žádné
příjmy, a proto je tedy důvod, aby mu stát
nějaké příjmy dal.
Jestliže logika tohoto zákona vychází
z toho, že přídavek na dítě je
přídavkem tohoto dítěte, který
toto dítě samo podle dikce tohoto zákona
dostává v momentu zletilosti, od osmnáctého
roku života, je to částka, kterou dostává
toto dítě. Pak se tedy opravdu ptám, pokud
toto má být adresné, spravedlivé a
nevím jak uvážlivé, proč dítě
z bohatší rodiny dostane málo, z jakési
střední rodiny dostane více a z nějaké
chudší rodiny dostane nejvíce, když všechny
tyto děti mohou být v postavení vzdoru vůči
této rodině, a tento zákon jako celek tyto
situace navozuje.
Tento zákon se totiž neopírá o rodinu
v tom konzervativním slova smyslu, tudíž rodina
je rodinou i přes babičky, dědečky,
vnoučata, třeba přes tři generace
a její členové nesou v první řadě
před státem, obcí a samy sebou odpovědnost
jeden za druhého. Takto to v zákoně ale uvedeno
není. Tady je situace, kdy posuzuji dospělé
osoby a dávám jim přídavek na děti
podle toho, jak se chovají k rodinám. Považuji
to za hlubokou nelogičnost, za špatnou filozofii.
Pokud úředníci ministerstva práce
a sociálních věcí přijali logiku,
že tato dávka je dávkou na dítě,
pak ať ji důsledně drží a sněmovna
ať posoudí, jestli to chce takovýmto způsobem
pojmout.
Sociální zákony by měly mít
jeden parametr, protože vše, o čem tady mluvíme,
by měl být politický konsensus společnosti.
Mělo by to být to, na čem se společnost
v drtivé většině domluví, že
toto chce podporovat a takto to chce podporovat. Je to otázka
konsenzu. Proto mně mrzí nevyužitá příležitost,
kterou jsme zde měli, aby tento konsensus byl dosažen.
Nota bene, že stačilo jen malinko zapomenout na to,
že mám připravený návrh zákona
a na všechna jednání přicházím
s tím, že se na něm má co nejméně
měnit, protože už existují nějaké
softwary apod. Myslím, že to není dobrý
přístup, protože do softwaru to umím
napsat v jakékoli politické dohodě. Není
to otázka této techniky, není to otázka
počítačů, není to otázka
toho, zda mně funguje nebo nefunguje software, je to otázka
prvořadé politické domluvy, která
by měla být konsensuální.
Mohl bych pokračovat s jednotlivými dávkami
s výkazem mnoha neprincipiálností, mnoha
překrývání. Zmíním se
ještě o věcech, o kterých jsem se chtěl
zmínit ve smyslu, proč si myslím, že
tento zákon nemá paramentry toho, co bych od zákona
očekával.
Jeden z parametrů samozřejmě je, aby zákon
byl vnitřně konsistentní, aby nevedl už
v podobě svého přijetí k vícero
možným výkladům. Druhá věc
je, pokud chceme mít občana uvědomělého
a znalého zákona, aby zákonům i občan
rozuměl. Předesílám, že se považuji
za průměrně inteligentního občana
této země a přiznávám se, že
kdybych se dnes přihlásil na okresní úřad,
který bude obhospodařovat tento zákon, nejsem
schopen postupovat podle tohoto zákona, pokud bych byl
odkázán jen na jeho dikce, budu sám neustále
ve vnitřních zmatcích, jestli mám
toto vykládat tak nebo onak, jestli to mysleli autoři
tak nebo onak. Možná se něco opravit dá,
třeba jednoduchým zásahem. Je to možné.
Ale jestliže najdu v zákoně těchto věcí
tolik, obávám se, že to tam najde také
někdo jiný a hlavně to tam najde ten, kdo
ho bude používat. Já ho zatím ještě
nepoužívám. Já se čistě
abstraktně zamýšlím pouze nad tím,
jak to v konkrétní situaci bude vypadat.
Vemte si např. klíčový paragraf 7.
Odmítám ho teď už kritizovat z pohledu,
že rozbíjí rodinu, místo aby ji dával
dohromady. Chci jen pochopit, co mi paragraf říká
o tom, co to je rodina. V odst. 1 se dočtu, že za
rodinu pro účely tohoto zákona se považuje,
není-li dále stanoveno jinak, oprávněná
osoba a společně s ní posuzované osoby.
Rozumím tomu tak, ze rodina je nějaká oprávněná
osoba, oprávněná zřejmě podle
toho, o kterou dávku se jedná, jednou to bude dítě,
jednou někdo jiný, kdo o dávku bude žádat,
ale pak tomu rozumím tak, že společně
s ní posuzované osoby jsou ty jiné osoby,
které žijí s ní v rodině. Nicméně
pokud bych měl rozumět odst. 2, pak mu musím
rozumět jen tak, že společně posuzovanými
osobami jsou... - a to je ta rodina. Jestli tomu budu rozumět
jinak, pak nedostanu nikdy smysl. Jestli přijmu vážně,
že to je oprávněná osoba a další
osoby mimo ni, pak mi odst. 2 nedává smysl. V momentu,
kdy rozumím, že společně posuzované
osoby jsou vlastně synonymem rodiny, mně to smysl
dává. Nemluvím ani o tom, že zákon
byl měl vymezovat pojmy jasně. Jestliže se
v § 3 dozvím, co to je okruh oprávněných
osob, že to je fyzická osoba, dále jen osoba
jako legislativní zkratka a dále začnu pracovat
s pojmem oprávněná osoba, pak vlastně
nevím, s jakou osobou pracuji. A volné používání
- občas osoba, občas oprávněná
osoba by v zákoně jako v právní normě,
která by se měla vyznačovat jasnou mluvou,
by nemělo být.
Průměrný občan jako např. já
bude zápolit s další věcí, která
je možná odstranitelná právě
tím, že se trochu zmenší jakási
úzkostlivá snaha vždy se na něco odkazovat.
Touto věcí je dávka - sociální
příplatek v § 20. Když čtu odst.
1 § 20, nevím, jestli je nutno, aby v druhé
části věty "když tento nárok
má osoba pečující alespoň o
jedno nezletilé dítě", tam mám
ještě vyjmenovávat, že se to netýká
dítěte svěřeného do pěstounské
péče nebo nezaopatřeného, které
je v přímém zaopatření ústavu,
protože buď ta osoba o dítě pečuje,
pak ho má u sebe, nebo o něj nepečuje, pak
je svěřeno do pěstounské péče,
takže nevím, jestli takovéto zpestření
není nadbytečné, nebo jestli nebude někdy
zavádějící.
Nicméně mi jde zejména o složitý
§ 21. Protože něco vím o zlomcích,
umím si představit konstrukci velmi lehce z této
dikce. Ale co si neumím představit, je, když
si čtu potom § 22 v souvislosti s odkazem v odst.
1.
Kdybych měl tabuli budu vám to malovat a ukazovat,
ale myslím, že se to dá i říct.
Jestliže mě autoři zákona v § 22
odkazují na § 21, odst. 1 tím, že při
stanovení výše sociálního příplatku
se částka na osobní potřeby nezaopatřeného
dítěte uvedená v § 21 odst. 1 násobí
nějakým koeficientem, já z toho nevím,
jak to myslí. Jsou dvě možnosti, které
jsou dané definicí toho, jak se tato částka
na nezaopatřené dítě stanovuje. §
21 odst. 1 totiž definuje výlučný princip,
a sice takto: Buď se jedná o částku
na osobní potřeby nezaopatřeného dítěte,
nebo o součet takovýchto částek, pokud
je v rodině dětí více. To je všechno
v pořádku, ale pro mě je pochopení
odst. 1 v § 21 takové, že buď v souvislosti
s § 2 násobím koeficientem 2,7 nebo podobným
částku jen u dítěte, tudíž
jednu částku v sumě, nebo násobím
celou sumu.
Podle mě, kdybych tam nedal odkaz, budu tomu rozumět
jednoznačně, a to tak, že násobím
pouze částku jednoho dítěte. Pokud
tam dám tento odkaz, jsem zmaten, jestli se to myslí
tak, nebo onak. Nerozumím tomu.
Zůstanu u § 22 odst. 1. Vůbec nerozumím
distinkci mezi písm. e) a f), pokud si odmyslím,
že v písm. f) je jakýsi pobyt dítěte
mimo trvalé bydliště, je definován vzdáleností
více než 60 km. Ale potom je tam další
podmínka, o které nevím, jak se tam může
objevit - "a nemá nárok na příspěvek
na dopravu". Pro mne je to záhada. Klíčem
k určení příspěvku na sociální
pomoc je zlomek pro jednoduchost, kde v čitateli mám
příjem rodiny a ve jmenovateli mám životní
minimum rodiny. Tento poměr nesmí být větší
než 1,6, tudíž musí být menší
nebo rovný 1,6. V zákoně se operuje s podobným
zlomkem také v dávce na dopravu, ale tam mám
toto číslo 2. Moje jednoduchá logická
úvaha vede k tomu, že pokud splňuji sociální
příplatek, vždy musím splňovat
také dávku na dopravu, protože tam je mírnější
hranice.
Myslím, že bych mohl pokračovat v podobných
nelogičnostech tohoto zákona ještě hodně
dlouho. Myslím si, že zákon je napsán
opravdu velmi, velmi nesrozumitelně. Myslím, že
průměrný občan se dostane asi do této
situace: otevře zákon, a podle m ne už u paragrafu,
kde se vyjmenovávají příjmy a odkazuje
se na daňový zákon, tak ho odloží.
Bude si myslet, že v podstatě je zákon něco
strašidelného, něco děsivého,
něco, s čím on nemůže mít
nic společného, co on ani nemůže pochopit.
Myslím si ovšem, že v občanské
společnosti má být přístup
k občanovi přesně opačný. Zákon
má být napsán tak, aby mu občan porozuměl,
aby ho neuváděl do traumatů, aby ho neuváděl
do dvojznačností, aby on po přečtení
zákona věděl, jaké povinnosti, práva,
nároky a podobné věci mu společnost
poskytuje.
Druhý případ čtenáře
tohoto zákona bude ten, že bude muset chodit za někým.
Ale za kým bude chodit? Za autory této umělé
řeči. Jako sloh, vyjádření
a nesrozumitelnost tohoto zákona mi velmi silně
připomíná celou oblast všech zákonů
o sociální péči, i když v některých
případech na tak velké dvojznačnosti
jako zde jsem často nenarážel.
Domnívám se, že kdo pilně přečte
tento zákon a nastuduje ho, nastává u něj
určitá sociální událost, minimálně
je psychicky poznamenán. Proto bych skoro byl v pokušeni
navrhnout další příplatek za přečteni
a nastudování tohoto zákona. (Potlesk.)
Poslední věc, o které jsem se chtěl
zmínit a kterou jsem v zásadě nazval pracovně
"zděšení v NASA", bude situace, která
nastane po prvním lednu 1996. Většina občanů
této země se politikou nezabývá, nezajímá
se o ni, jenom my máme občas takový pocit,
že to, co zde děláme, je střed zeměkoule
a světa. Většina občanů někdy
v lednu zjistí, když si půjde pro výplatu,
že některé věci, na které byli
zvyklí, v podstatě tam nemají. Abych vysvětlil
svůj pracovní název, podle mne družice
NASA zaznamenají nad Českou republikou obrovské
srocení davů. Zaznamenají, že se v České
republice něco závažného děje.
To budou ti, co budou obléhat úřady. Mohu
pouze nyní litovat věci, že se neujala v této
zemi pět let po revoluci zásada, která je
základní a klíčovou zásadou
v občanské společnosti, a to je to, že
úředník, jakýkoli úředník,
je služebníkem občana, a ne naopak. Není
jeho drábem a není v podstatě jeho vykonavatelem.
Není to ta vrchnost. Úředník je služebník
občana a občan ho ze svých daní, ze
své práce živí a platí.
Proto jsem velmi, velmi zaražen, že si stát,
který má o každém občanu díky
mnoha úřadům všechny informace, které
potřebuje, nedal práci, aby v přechodném
období neprovedl tuto záležitost bez asistence
občana, aby toto nevyúřadoval bez toho, aniž
by občan musel jít dále než ke své
mzdové účetní. Myslím si, že
stát si může z informací, které
zatím o občanovi má, toto dát dohromady.
Ale to by musel chtít! Obávám se, že
to nechce.
Obávám se, že místo toho vytvoří
znovu další úřady, které nebudou
k občanovi blíž, ale dál, a které
budou občana jenom šikanovat, říkat
mu, že něco špatně vyplnil nebo nevyplnil.
Z tohoto pohledu musím se zamyslet i nad tím, proč
je v premisi tohoto zákona věc typu, že se
nebude zkoumat vlastnictví, když zákon o životním
minimu jednoznačně praví, že snaha naší
společnosti je, aby životní potřeby
občanů byly uspokojovány především
příjmy z výdělečné činnosti,
výnosy z majetku a až pak jsou to dávky. Opravdu
se divím, proč dávku na nájemné
testujeme jenom podle příjmů a proč
nezkoumáme nebo se ani jednoduchým mechanismem nesnažíme
zeptat občana - např. v čestném prohlášení
- jestli nevlastní pět vil někde mimo Prahu
a tady nepobírá příspěvek na
nájemné. Proč se alespoň o toto nepokusíme,
když už chceme být tak adresní?
Chtěl bych v závěru zdůraznit to,
co jsem už jednou řekl. Tento zákon ze všech
důvodů - a neuvedl jsem všechny, uvedl jsem
jen některé, abych naznačil, že rétorika
o těchto zákonech může být úplně
jiná - jak je připraven, má i vnitřní
problémy, vede k určitým dvojznačnostem.
Proto jako poslanec Viktor Dobal - a říkám
to zde čestně předem - nemohu pro tento zákon
hlasovat, i když bych se dokázal ztotožnit s
řadou dohodnutých věcí a ctít
koaliční dohody. U mne to není otázka
tohoto. Domnívám se, že klub ODA tento zákon
podpoří, a to především z toho
důvodu, že se domnívá, že koaliční
vláda má ještě před sebou do
konce volebního období mnoho dluhů, mnoho
věcí, které je nutno přijmout. Chceme,
aby se s nimi ještě důstojně vyrovnala.
Omlouvám se, že jsem byl delší, než
obvykle jsem - avizoval jsem to. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Dobalovi a prosím pana poslance Wagnera,
aby se ujal slova. Připraví se poslanec Macháček.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, po vystoupení pana kolegy Dobala
je velmi obtížné se ujímat slova bez
toho, aby člověk na toto vystoupení nereagoval.
Mohl bych možná velmi stručně a jednoznačně
říci, že ve velké většině
věcí se shodujeme. Neučiním tak bez
dalšího. Pan Dobal použil v dobové rétorice
slova, že zákon je levicový či socialistický,
maje v úmyslu vyjádřiti, že je špatný.
Nebudu říkat, že je pravicový, budu
říkat, že je špatný. Měl
jsem v úmyslu v procedurálním zápasu
o to, jak zákon projednávat, věci ještě
jednou otevřít a ještě jednou se pokusit
o to, aby právo bylo ctěno. Dámy a pánové,
kolegyně a kolegové, vy jste stejně jako
já slibovali ve svém poslaneckém slibu, že
budeme dbát ústavy a zákonů této
země. Nedbali jsme je ve způsobu, jakým jsme
přistoupili k projednávání tohoto
zákona, jakým jsme stanovili, co je základní
materií, která bude předmětem jednání
a tou se stal onen tisk 1629, nikoliv v logice, že ctíme
svůj poslanecký slib a to, co jsme slibovali, ale
v logice, o které též mluvil předřečník,
že je třeba utvořit podmínky vládě,
aby ještě do konce volebního období
dodělala, co si předsevzala. To ano, to souhlasím,
pokud hodnotím přání těch,
kteří mají povinnost danou tím, že
jsou součástí vládní většiny.
Ale ani vládní většinu nikdo neosvobozuje
od toho, aby jednotlivě každý v ní dodržoval
svůj poslanecký slib a zákony této
země. A protože ty zákony jsou jasné,
dovolím si ještě jednou připomenout,
že případný spor o to, že procedura
byla porušena, může skončit ústavní
stížností poslaneckou Ústavnímu
soudu a že jde skutečně o onen výklad
toho, co ústavně právní výbor
učiniti měl a neučinil. Bez tohoto učinění
obligatorní proces, který nastal podle již
zmíněné citace v mých vystoupeních
před zahájením rozpravy, jednoznačně
ukazuje na to, že podle všech pravidel, daných
zákonem o jednacím řádu, bylo nutné,
aby výbor jednal, aby přijal usnesení, aby
tato usnesení dostala sněmovna a aby se takto postupovalo.
Nečinnost je rovněž porušení zákona.
Tolik k proceduře.
Snad ještě zmínka. Považovali jsme za
nekolegiální pokračovat v onom sporu na začátku,
ale považovali bychom za nečestné vůči
svým voličům nezmínit tento fakt,
že spor o způsob projednávání,
spor o čestný a odpovědný přístup
Poslanecké sněmovny k voličům je naším
základním sporem při projednávání
této důležité právní normy.
Jsem nucen položit tutéž otázku, kterou
jsem včera položil panu ministru Vodičkovi
při projednávání jiné normy
s úmyslem, že se dovím to, co jsem se dozvěděl
z jeho odpovědi - že je zcela irelevantní,
jak se sestavuje, tvoří životní minimum
a že pan Vodička ještě nikde neslyšel,
že životní minimum je nízké a že
se z těch peněz lidem těžko žije,
pokud nemají více. Nevím, co na to říci.
Snad bych mohl populisticky se vrátit do vtipu minulého
režimu a pravit, ať za ty peníze žije soudruh
X, Y, tehdejší vladař, a přenést
to do doby dnešní a pravit "Pane Vodičko,
zkuste jeden měsíc za to žít."
Sytý hladovému nevěří.
Nechci si osobovat právo soudit, ale chci si přisvojit
povinnost, která mi bezesporu jako poslanci patří.
Dozvěděl jsem se okolnosti, za nichž se životní
minimum vypočítává jako podklad pro
to, co je pak sněmovně předloženo k
hlasování. Tyto okolnosti vyvolávají
pochyby, že se děje po právu. Se stejnými
pochybnostmi jsem se podělil s panem ministrem Vodičkou
již podruhé. Jednou ve veřejné televizní
debatě a podruhé zde, tedy s vámi. Pan ministr
reagoval u minulého bodu pořadu, tedy včera,
jak reagoval. Mně tedy nezbývá, než
hledat zákonný způsob jak to, co považuji
za vadné, napravit a nezbývá mi mnohé.
Zákonných možností není příliš.
Ale přicházím zde k názoru, že
pravděpodobně v této věci může
jít i o trestný čin, že může
jít o pokus o porušování cizích
práv, a to dokonalý. A že může
jít i o nadržování. A nezbývá
mi tedy nic jiného, než využít dobrodiní
dosud platného zákona o jednacím řádu
a proto podle jeho § 91 odst. 2 podat z tohoto místa
podnět paní nejvyšší státní
zástupkyni, aby tuto věc nechala prošetřit.
Jedná se o věc velmi vážnou, protože
řada občanů této země, všech
těch chudých a nuzných, s nimiž ti,
kteří nemluví o pravicovém zákoně,
ale ani o špatném zákoně, ale o svévoli
sněmovny, ti samozřejmě s nimi necítí.
Považuji se za poslance levicového a mám povinnost
- a činím jí rád - s nimi cítit,
a proto reaguji tak, jak jsem reagoval.
Je zde ještě jeden významný problém.
Proč ten spěch, proč ten pokus za každou
cenu projednat rychle zákon. Konec konců tato strana
sněmovny (ukazuje nalevo) si nemůže přát
nic jiného, než tisíce problémů
občanské společnosti v první polovině
příštího roku s uplatňováním
tohoto zákona. Co víc jim může pomoci
v předvolební kampani, než ukázka absolutní
neschopnosti, která z tohoto poplyne, a důkazy předložil
koaliční poslanec. Nemusím je opakovat, ale
my zde nejsme proto, abychom se chovali jako opozice, která
čeká na příležitost a na chyby.
Jsme zde proto, abychom se chovali jako státotvorná
opozice, která má v úmyslu prospět
této zemi a jejím občanům. Proto vás
oslovujeme, proto se vás snažíme přesvědčit
- nepřijímejte špatný zákon,
o němž se to dopředu ví, a ze všech
stran. Jaké jsou vaše důvody? Nechcete pouze
zakrýt problémy, které se vytvořily
tím, že v jakém si harmonogramu projednávání
věcí se předpokládalo, že k 1.
červenci již něco bude platit a že tedy
bude potřeba, aby byli k dispozici úřady
a lidé, kteří na tom budou pracovat, aby
to k 1. lednu příštího roku bylo mobilní.
Ministr práce a sociálních věcí
dal pokyny, prý se souhlasem vlády, to nevím
jistě, k tomu, aby okresní úřady přijímaly
řady a řady pracovníků, mnoho desítek
na každém okrese k tomu, aby se zákony, které
nabydou někdy účinnosti, daly realizovat.
Učinil tak ale ve chvíli, kdy ještě
sněmovna nerozhodla o těchto zákonech. Teď
je ve hře otázka, když by sněmovna nerozhodla,
co tito lidé budou dělat na okresech. Nic nebudou
dělat. Jeden z pánů kolegů mě
poradil, abych to řekl. Děkuji. Nebudou dělat
nic. Státní rozpočet to bude stát
můžeme odhadovat - měsíčně
50 - 100 milionů, do konce roku něco mezi půl
miliardou a miliardou. Ptám se, není toto ta pravá
příčina spěchu napravit hloupou úřednickou
chybu? Protože mám vážnou obavu, že
to tak může být, navrhuji podle § 55 písmeno
a) zákona o jednacím řádu ustavit
vyšetřovací komisi sněmovny, aby tyto
okolnosti vedoucí k urychlenému projednávání
zákona prošetřila. Tolik k věcem, které
předcházely samotnému projednávání
zákona.
Nyní cítím povinnost upozornit pány
kolegy na mnohé, co ještě tady řečeno
nebylo. Nehodlám opakovat, nehodlám vás zdržovat,
mohl bych mluvit o věcech, které zde už řečeny
byly a které si přesto zaslouží, aby
se o nich opět mluvilo. Nemyslím si, že je
to zbytečné, ale neučiním tak proto,
abych dal vyniknout tomu, co považuji za daleko důležitější
a co si myslím, že je rozhodující při
projednávání jakékoliv právní
normy, která upravuje ve velkém rozsahu život
občanů, občanské společnosti.
Chci vám říci, že v mnohém smyslu
předložená osnova nerespektuje ani jednu z
významných právních norem, které
jsou součástí českého právního
řádu jako smlouvy mezinárodní. Jedná
se především o všeobecnou deklaraci lidských
práv, o deklaraci práv dítěte a o
mezinárodní pakt o hospodářských,
sociálních a kulturních právech. Domnívám
se, že článek 25. všeobecné deklarace
by mohl zde zaznít, aby vás upozornil na vážnost
věcí, o nichž zde hovoříme.
V odstavci prvním se praví: Každý má
právo na takovou životní úroveň,
která by byla s to zajistit jeho zdraví a blahobyt
i zdraví a blahobyt jeho rodiny, počítajíc
v to zejména výživu, šatstvo, byt a lékařskou
péči, jakož i nezbytná sociální
opatření. Má právo na zabezpečení
v nezaměstnanosti, v nemoci, při nezpůsobilosti
k práci, při ovdovění, ve stáří
nebo v ostatních případech ztráty
výdělečných možností nastalých
v důsledku okolností nezávislých na
jeho vůli.
Odstavec druhý: Mateřství a dětství
mají nárok na zvláštní péči
a pomoc.
Neméně významná jsou ustanovení
deklarace práv dítěte.
V zásadě první: Dítě požívá
všech práv stanovených v této deklaraci.
Každé dítě bez výjimky má
tato práva bez rozlišování nebo diskriminace
podle rasy, barvy, pohlaví, jazyka, náboženství,
politického nebo jiného smýšlení
národnostního nebo sociálního původu,
majetku, rodu nebo jiného postavení, ať již
jeho samého nebo jeho rodiny.
Přesně, s ohledem na toto ustanovení, je
část předložené osnovy v rozporu
s právním řádem České
republiky. Považuji za důležité ještě
položit ekonomickou otázku v této souvislosti.
Uvažovala vláda o tom, že při projednávání
této normy v rozpočtovém výboru se
poprvé stalo to, že byla přerušena po
námitce, že nelze dokonale zajistit adresnost, že
ta bude zajištěna pravděpodobně u těch
nuzných a chudých, ale u těch bohatých,
kteří žijí z dividend a z úroků,
že zajištěna nebude, protože majetkové
a daňové přiznání, které
by toto dokázalo rozlišit, nemáme k dispozici,
takže zákon bere ještě chudým a
bohatým dává nikoliv tím, že
v zákoně samotném tato možnost je vyřčena,
ale tím, že zákon nezná, nemá
a neví o technických podmínkách zjišťování
nároků. Chová se tedy k různým
občanům různě, některé
v právech kontroluje tak, že je to až nedůstojné
a jiným neukládá ani povinnost přiznat,
byť nekontrolovatelnou povinnost.
Vracím se tedy k dalším aspektům, na
které upozorňuje deklarace práv dítěte.
Dítě požívá zvláštní
ochrany. Zákon a ostatní opatření
nechť mu poskytují příležitost
i prostředky k tomu, aby se mohlo rozvíjet fyzicky,
duševně, morálně, duchovně a
sociálně zdravým a normálním
způsobem v podmínkách svobody a důstojnosti.
Opětovně se vás ptám, dámy
a pánové, co to bude za důstojnost, která
otevírá proces, o němž zde mnozí
hovořili, proces, v němž bude velmi obtížné
pro sociálně slabé, aby mohli vůbec
odcestovat na onen úřad, který je mimo jejich
bydliště, neboť veřejná doprava
je strašlivě poničena, téměř
v mnoha obcích a navíc tito lidé mohou mít
problémy, že budou hodiny a hodiny čekat na
úřadech s dětmi, kvůli nímž
žádají o příspěvek. To
je něco, co jsem si nikdy nepředstavoval, že
k takovéto změně může po protikomunistickém
převratu dojít. Je mi líto, že to musím
v této sněmovně konstatovat.
Další zásada: Dítě požívá
výhod sociálního zabezpečení.
Já se vás ptám, v čem je vidíte.
Mezinárodní pakt o hospodářských,
sociálních a kulturních právech je
další normou, která nás zavazuje, abychom
postupovali jinak než je nám v návrhu předloženo.
V článku 10. - státy - smluvní strany
pakty uznávají, že nejširší
možná ochrana a pomoc by měla být poskytnuta
rodině, která je přirozenou základní
skupinovou jednotkou společnosti, zvláště
k jejímu založení a po dobu, kdy odpovídá
za péči a výchovu nezletilých dětí.
V článu 10. v odst. 3 zvláštní
opatření by měla být činěna
na ochranu a pomoc všem dětem a mládeži
bez jakékoliv diskriminace pro původ nebo pro jiné
důvody.
Mám za to, že tato slova, přesná citace
závazných právních norem mezinárodně
platných, ukazují jednoznačně, že
navržená norma je v mnoha svých částech
s nimi v rozporu. Je tedy v rozporu s právním řádem
České republiky a nezbývá než
konstatovat, že by měla být ztažena z
pořadu, což jako procedurální návrh
mě nezbývá než navrhnout. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Návrh
jste podal právě teď a trváte na tom,
aby se o něm hlasovalo. Tak tomu rozumím. Chcete
okamžitě, anebo po skončení rozpravy?
Poslanec Jozef Wagner: Právě teď.