Neautorizováno!


(18.20 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

To je dost důležité, protože Ivan Bartoš měl tu drzost poté, co musel vidět ten audit, prohlásit, že vlastně za vše může - kdo jiný než naše vláda, paní Dostálová, protože tam neměla dostatek lidí a tak dále. Toto kdyby si přečetl, tak vyvrací tu lež, kterou říká. Ten tým tam byl, byl rozpuštěn v roce 2022, čtyři měsíce poté, co nastoupil, a bylo to navzdory tehdy stanovisku ředitelky, a dokonce se jí nevyšlo vstříc v tom, aby se ten tým doplnil poté, co byl rozpuštěn.

Jinak ten audit samozřejmě konstatuje další věci, a to jsou neobsazené klíčové role všech aktérů. Doslova a do písmene tam ministerstvo neobsadilo některé klíčové pozice nutné pro vznik tak komplexního systému a neexistoval ani samostatný analytický tým, který by nový systém průběžně vyvíjel, testoval a tak dále. Audit zdůrazňuje, že absence těchto odborníků nebyla vůbec nijak zdůvodněna. Audit konstatuje, že tam chyběl technický dozor. To si opravdu nedělám legraci. Auditoři vůbec nebyli schopni zjistit, jak ministerstvo vykonávalo řádný technický dozor tohoto gigaprojektu, protože ministerstvo nedodalo žádné podklady vůbec k tomu, že nějaký technický dozor byl. Audit konstatuje, že vše bylo řízeno ad hoc systémem. Ano, největší projekt téhle té vlády, vlajková loď, která měla ovlivnit celé stavebnictví, ekonomiku a tak dále, byla podle auditu řízena ad hoc a na základě chybných smluv. Ano, dobře slyšíte. Jasně tam stojí, že řízení projektu probíhalo nekoordinovaně. Některé smlouvy s dodavateli neobsahovaly ani základní ustanovení, například možnost odstoupení od smlouvy případně, nebo při, když se měnil třeba dodavatel, a podobně. Rovněž se uvádí, že jedna ze smluv - já vím, že jich bylo více, byla to smlouva na informační systém pro úředníky - byla vnitřně rozporná a její uzavření porušilo interní pravidla ministerstva. Přesto ministerstvo převzalo dodávky obsahující nedostatky. Další kontrakty podle auditu trpěly nejasným zadáním. Audit konstatuje, že ministerstvo předem nespecifikovalo, co vlastně chce, a úkoly různým dodavatelům definovalo teprve za pochodu. To logicky vedlo tedy k poměrně velkému řetězci chyb.

A blíží se vlastní implementace, čili toto byla ta příprava. Ano, v té době už jsme věděli jednoznačně, že je zle. Přesto navzdory varováním odborníků, politiků z opozice - ale měl jsem pocit, že už v té době začínají váhat i někteří politici koalice, ale to byl pouze můj pohled - navzdory varování prezidenta republiky prosadil Ivan Bartoš ostré spuštění digitálního stavebního řízení, a to od 1. července roku 2024. Co hůře, on prosadil spuštění toho systému, aniž by byly splněny formální podmínky. O co se jedná? Ten systém nebyl uveden do provozu nebo nebyl před uvedením do provozu, abych byl přesný, schválen v té době úplně nově zřízenou takzvanou Digitální a informační agenturou. To je ta agentura, kterou si vytvořili Piráti na to, že tady bude centrální mozek digitalizace v celé České republice. Nahrnuli tam jako kuličky desítky, později stovky Pirátů, kteří tady všechno dají do kupy, a vše, co se hne, tak tady zdigitalizujeme. Tak tahle Digitální a informační agentura měla podle zákona před spuštěním toto schválit, což neudělala. No, logicky neudělala, protože měla pud sebezáchovy, protože už viděla, že je zle. Jinými slovy, opět se porušil zákon, konstatuje audit. Systémy byly podle auditu spuštěny bez patřičné certifikace a bez prověření bezpečnosti. Něco neuvěřitelného! To jsou systémy, které se budou týkat stovek a tisíců a desetitisíců lidí v čase, a bylo to spuštěno bez prověření bezpečnosti. Já nevím, jestli... když jsem četl ten audit - já jsem si tu práci dal, že jsem většinu tedy fakt pročetl - přiznám, že jsem si připadal jak v hororu. To by neprošlo v malé a střední firmě, která by zaváděla informační systém za 500 000 korun. Do hodiny by ten, kdo to zavádí, odešel. Žádná certifikace, neprověření bezpečnosti!

Auditoři to tedy identifikovali tak, že došlo k porušení celé řady předpisů, dobře poslouchejte, včetně pravidel veřejných zakázek, zákona o kybernetické bezpečnosti, zákona o informačních systémech veřejné správy, a dokonce i GDPR. To je fakt peklo, takže v praxi se logicky ty obavy naplnily.

Rozběh provázely obrovské problémy, určitě si na to vzpomínáte, a na mnoha stavebních úřadech došlo k totálnímu kolapsu. Vůbec se nepodařilo ten systém zprovoznit. Někde byl formálně spuštěn - ať jsme zase objektivní - trpěl ale zase průběžně různými výpadky a tak dál. Nefungovalo propojení na klíčové registry, například na katastr nemovitostí, a tak dále. Ten systém třeba neposkytoval vůbec žadatelům informace o průběhu řízení. Zobrazoval žádosti jiných stavebníků nebo vůbec nesprávně přesměrovával podklady na úplně odlišné úřady, které měly třeba to povolení posuzovat.

Nahraná projektová dokumentace na Portálu stavebníka se nedala vůbec on-line otevřít, nedala se komentovat. Úřady, které úplně šílely v té době - já jsem je objížděl, ale i dotčené orgány ostatní - obdržely pouze odkazy ke stažení souboru bez jakékoliv kontroly nebo záznamu, kdo vůbec k těm dokumentům přistupuje. No, prostě totální chaos, myslím, že tady větší nebyl za poslední desítky let. Portál stavebníka, tedy to hlavní rozhraní pro podávání on-line žádostí, nebyl dokonce ani po půl roce funkční, vykazoval poměrně závažné chyby.

No, nejlepší vždycky - jak řeknete: ano, vy jste zaujatý, no, máte pravdu, že jsem zaujatý, ale to ještě neznamená, že nemám pravdu - se odkázat na odborné spolky, asociace a tak dále. Tak třeba podle České komory autorizovaných inženýrů a techniků - ČKAIT, všichni známe, zaběhlá instituce - se povolování staveb vůbec, ale vůbec nezrychlilo, což bylo samozřejmě tím cílem, naopak stavebnictví v České republice bylo paralyzováno. Ano, profesní instituce, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků tvrdí, že povolování staveb bylo paralyzováno.

Mohl bych pokračovat, ale to není teď účelem dnešního setkání. Já jsem jenom vytáhnul pár klíčových bodů, které jasně ukazují na totální selhání celého procesu. Opakuji, nejde o selhání jedince, který by udělal chybu, to bych pochopil. Jde o naprosté selhání systému řízení celého projektu. To logicky přineslo nemalé finanční újmy, takže audit uvádí, že kumulovaně by Česká republika mohla přijít až o 45 miliard korun. Kdo se do něj začte podrobně, dojde k částce 65 miliard korun. Já se držím té spodní.

Samozřejmě, že to jsou přímé dopady i nepřímé dopady. Logicky většina z nich je nepřímá, protože očekávání byla, že digitální portál urychlí výrazným způsobem vydávání stavebních povolení, které bylo, ano, jedno z těch nejpomalejších v Evropské unii. Taky proto jsme připravili nový stavební zákon, proto jsme si s tím dali tu práci, abychom to změnili, a místo toho došlo k naprosto opačnému efektu. Stavební záměry se naopak zpozdily anebo se úplně zastavily.

Já si tady vzpomínám - zase jedna vsuvka - na moji debatu v Otázkách Václava Moravce, bylo to v létě 2024, to bylo někdy tak dva, dva a půl měsíce už poté, co bylo jasné, že je zle, že je průšvih jako dělo. Pan premiér mlčel celou dobu, měl tendenci to omlouvat; už to přijde, už to bude, už to bude, už to bude. Tomu už nevěřil vůbec nikdo. V tu chvíli jsem tam někde seděl s ostatními, ti to vehementně obhajovali. Tak logicky, ano, pan předseda Michálek to obhajoval, kterak je to skvělý projekt, takže ráno se rozsvítí sluníčko a všichni už budeme ve dni zalitém sluncem, digitálním sluncem. Byl tam, já nevím, tuším tehdy ještě pan Marek, poradce prezidenta, člen NERVu, který říkal: Zaplaťpánbůh, že to spustili. Možná to má mouchy, ale ono se to určitě rozjede, bude to dobré. No v podstatě vysmáli se mi tam, když jsem řekl, že ta ztráta může být až několik set milionů korun za den - a Datarun to vyčíslil na ztrátu 700 milionů korun za den. Ano, on to bral přes dopad na HDP. Znovu říkám, vysmáli se mi, bagatelizovalo se to, sranda byla velká. A ve finále vidíme, že jsem nebyl opravdu daleko od pravdy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP