(16.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Ptám se pana poslance, jestli ještě chce doplnit svou interpelaci.

 

Poslanec Zdeněk Boháč: Děkuji za odpověď, pane ministře. Jenom tedy byste mi potom mohl poskytnout přehled o počtu poradců jednotlivých náměstků. Jinak - odpověď dostatečná. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě se pan ministr vyjádří.

 

Ministr vnitra vlády ČR Martin Pecina Já také děkuji. Určitě počet mých poradců i všech poradců zaměstnaných na Ministerstvu vnitra dostanete v řádné lhůtě, pane poslanče. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Myslím, že můžeme ukončit tuto interpelaci a přejít k interpelaci pana poslance Pavla Němce, který se obrací na ministryni zdravotnictví ve věci pevné ceny léků. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Němec: Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně, kolegové, všem dobré odpoledne. Přednesu svoji interpelaci na ministryni zdravotnictví.

Vážená paní ministryně, chci se zeptat na váš názor, pokud jde o možnost zavedení pevné ceny léků. V současné době je bohužel zcela běžné, že léky lze zakoupit v lékárnách za zcela odlišné ceny, mnohdy jsou rozdíly zcela diametrální. Současný systém doplatků, poplatků, stanovení úhrad a častých marketingových podbízivých aktivit zejména lékárenských řetězců je zcela neprůhledný a nemohou se v něm vyznat skoro ani samotní lékárníci, natož pacienti.

Mám za to, že než nutit řadu pacientů, zejména občanů v důchodovém věku, obíhat jednotlivé lékárny, mnohdy jezdit i desítky kilometrů daleko kvůli třeba i malým cenovým rozdílům, bylo by vhodnější zamyslet se nad určitou stabilizací cen léků například v ročním období. Pak by nebylo možné s cenami čarovat, což mnohdy zejména lékárenské řetězce dělají.

Pacienti se často obracejí na lékárníky s tím, že v té či oné lékárně v hypermarketu mají lék bez doplatku nebo nemusí platit regulační poplatek. Na lékárníka v běžné lékárně respektujícího zákony a etický kodex lékárníka se pak takoví pacienti dívají jako na zloděje. Přesto ten nemůže cenu léků ovlivnit.

Vážená paní ministryně, jste ochotna se tématu pevných cen léků věnovat a přijít s nějakou legislativní aktivitou v tomto směru? Jste ochotna prověřit nekalé praktiky lékárenských řetězců? Jak v tomto směru spolupracujete s lékárnickou komorou a grémiem majitelů lékáren? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Poprosím paní ministryni, aby odpověděla na tuto interpelaci.

 

Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, odpovídám na interpelaci ve věci pevných cen léků. Nový systém stanovování cen a úhrad léků, který platí od roku 2008, počítá s cenovou regulací v podobě stanovování maximálních, nikoliv pevných cen. Tyto základní předpoklady jsou stanoveny přímo zákonem o veřejném zdravotním pojištění a ministerstvo jako správní úřad nemůže jakýmkoliv podzákonným předpisem tyto dispozice změnit. Maximální cena léčivého přípravku, tak jak ji definuje zákon o veřejném zdravotním pojištění, spolu se zákonem o cenách je cena, kterou není přípustné překročit. Naproti tomu pevná cena je cenou, kterou není přípustné změnit.

Cenová regulace léčiv je v současnosti postavena na regulaci výrobců léčivých přípravků i distributorů a lékáren. Maximální cena léku pro pacienta je tedy součtem maximální ceny výrobce a maximální obchodní přirážky distributora a lékárny. Jak farmaceutické společnosti, tak distributoři a lékárny mohou upravit svou cenovou politiku tak, že budou obchodovat za maximální cenu, nebo také i pod úrovní maximální ceny. Tento druh regulace podle našeho názoru na straně jedné dokáže regulovat výdaje pacientů i výdaje veřejného zdravotního pojištění a na straně druhé zároveň zachovává hospodářskou soutěž v tomto segmentu trhu, neboť farmaceutické koncerny i distributoři a jednotlivé lékárny mohou mezi sebou soutěžit nabídkou nižších cen tak, že nebudou uplatňovat onu limitní maximální cenu, ale léčivo obchodovat s cenou nižší.

Domníváme se, že tato soutěž na trhu je správná a v konečném důsledku přispívá k racionalizaci výdajů. V současné době bedlivě sledujeme vývoj cen léků, protože po zavedení Janotova balíčku, kdy má dojít k plošnému snížení cen léků o 7 %, se já sama osobně setkávám i v tisku s informacemi o tom, že tomu tak není a že Janotův balíček funguje přesně naopak. My zatím z dat, která máme k dispozici, takové signály nemáme. Budeme mít každým týdnem, počítám, že nejpozději do konce února, podrobnou analýzu, jak se vyvíjejí ceny léků na trhu, tzn. zda byly dodrženy premisy, které jsme avizovali, to znamená že se nemá zvýšit spoluúčast pacienta, ale nemají se současně zvýšit ani výdaje ze zdravotního pojištění, spíše naopak.

Teď k pevné ceně léků. Případná změna regulace z ceny maximální na cenu pevnou povede k tomu, že léčivé přípravky budou sice stát všude stejně, ale neznamená to, že přípravky budou všude stejně levné. Může se stát, a je to velmi pravděpodobné, že budou spíš stejně drahé. Sice tedy pacienti nebudou muset obcházet lékárny a hledat nejlevnější léčivo, ale tento komfort bude zaplacen v podobě vyšší ceny pro pacienty a zároveň i vyšších výdajů z veřejného zdravotního pojištění.

Já se nebráním tomu, systém výpočtu úhrad, který v tuto chvíli probíhá, změnit, ale k tomu je potřeba zákonná úprava. V každém případě Ministerstvo zdravotnictví bude, jak už jsem řekla, bedlivě sledovat vývoj cen léků. V případě, že jakýmkoliv způsobem se pohne cena nahoru, připravíme případné kroky, pokud by bylo potřeba, i v té zákonné podobě.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. Ještě jenom pan poslanec by mohl doplnit svou interpelaci, pokud chce. Prosím.

 

Poslanec Pavel Němec: Děkuji. Myslím si, že s tou odpovědí se souhlasit dá, alespoň s většinou. Jenom chci říci, že podle mého názoru uplatňovat principy konkurence a hospodářské soutěže na trhu s léky v tom směru, že se konkurence uplatňuje v systému veřejného zdravotního pojištění, není úplně správná premisa. Nechť tedy lékárníci konkurují v ceně parafarmaceutik, nechť si konkurují v ceně doplňkového sortimentu a těchto ostatních věcí. Ale konkurovat si v ceně léků hrazených ze zdravotního pojištění, není, myslím, principiálně správný postup.

U té pevné ceny se myslím dá najít systém, kdy by pevná cena byla stanovena tak, aby byla opravdu ne nejdražší a ne nejlevnější, ale někde mezi, aby pacienti opravdu nemuseli lékárny obíhat. Ve skutečnosti náklady pacientů, když musí obíhat a jezdit mnohdy desítky kilometrů mezi různými lékárnami, vlastně vzrostou a oni fakticky zaplatí víc. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji. Prosím, paní ministryně, ještě můžete reagovat na tento doplněk pana poslance?

 

Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Zareaguji velmi stručně. Jsem si samozřejmě vědoma toho, že náklady na léky tvoří významnou část z veřejného zdravotního pojištění a že jim určitě musíme věnovat pozornost. Souhlasím i s tím, že pacient musí mít zachován jakýsi komfort. Ale rozhodně se jistě shodneme na tom, že v tom musí být kompromis. To znamená nemůžeme připustit, aby komfort pacienta byl zaplacen vyššími náklady ze zdravotního pojištění, protože ve svém důsledku to bude pro něho znamenat určitě výdaj směrovaný jedním způsobem a nebude moci být využit třeba i k jeho prospěchu.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Děkuji tedy všem a končím tuto interpelaci. Můžeme se pustit do další. To je interpelace pana poslance Václava Exnera, která je na ministra a místopředsedu vlády Jana Kohouta, který, pokud vím, je dnes v Londýně na schůzce k Afghánistánu, takže je zřejmě omluven. Vy budete zřejmě přesto interpelovat, i když tu není, ve věci České televize na Kubě. Říkám to správně? Takže prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo vlády a ministře zahraničních věcí, 4. ledna letošního roku odvysílala Česká televize ve svém pořadu Reportéři reportáž o činnosti kurýrů, kteří na Kubě předávají materiální a finanční prostředky takzvaným disidentům, které mají sloužit k posílení odpůrců tamějšího současného režimu. Myslím si, že je jasné, že Kuba může posuzovat tyto věci jako provokaci a hrubé zasahování do vnitřních záležitostí suverénního státu. Tvůrci a aktéři reportáže ovšem takový záměr zcela otevřeně přiznávají a nijak nezakrývají. Kurýři byli vysláni nevládní organizací, která má těsné styky jak s Českou televizí, tak i s vládními institucemi České republiky.

Já se vás ptám jako ministra zahraničních věcí, jaký politický význam propagaci takové činnosti ve veřejnoprávní televizi přikládáte a na míru shody s politikou České republiky vůči Kubě. Můžete to posoudit? Můžete provést určité zhodnocení ve vztahu k mezinárodnímu právu a zvyklostem?

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak. To bylo předneseno, bude to zřejmě písemně zodpovězeno a my můžeme přistoupit k interpelaci paní poslankyně Kateřiny Konečné na ministra Dusíka ve věci státního lesního podniku Křtiny. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP