(20.20 hodin)

(pokračuje K. Vymětal)

V § 23 vláda navrhuje, že za stavu ohrožení státu a válečného stavu může guvernér České národní banky - a teď se říká, co všechno může: rozhodnout o zásadních měnově politických opatřeních České národní banky, stanovit kurs koruny české vůči cizím měnám, omezit nebo zakázat bezhotovostní a hotovostní převody mezi bankami, přerušit nebo zastavit správní řízení, omezit nebo zakázat výkon činností uvedených v povolení působit jako banka, omezit nebo zakázat nákup a vývoz devizových hodnot a čerpání prostředků z devizových účtů atd., omezit nebo zakázat bankám poskytování úvěrů, omezit nebo zakázat vývoz české měny.

Rozumím těmto opatřením, že takováto opatření v období takové krize, kterou znamená válečný stav nebo stav ohrožení státu, je třeba přijímat. Mně na tom vadí jen jedna věc - v takové situaci je třeba, aby velícím důstojníkem byl jeden, a proto se domnívám, že není možné, aby Česká národní banka, přesně řečeno, jak je tady uvedeno, guvernér České národní banky přijímal tato opatření sám od sebe bez jakéhokoliv projednání, bez jakékoliv konzultace. Jsem přesvědčen o tom, že takovéto stavy České republiky musí zvládat vláda a celý strom, který je pod ní. A proto se v této souvislosti domnívám, že je třeba, aby měl možnost guvernér České národní banky takováto opatření přijímat, ale podle mého názoru po předchozím souhlasu vlády České republiky. A to je to, co si myslím, že je třeba dořešit ve druhém čtení.

Jinak, jak jsem uvedl, doporučuji propustit tento zákon do dalšího legislativního procesu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji překvapivě stručnému poslanci Karlu Vymětalovi. Hlásí se ještě někdo dále do obecné rozpravy? Ne. Obecnou rozpravu uzavírám.

Prosím tedy v tuto chvíli, protože pokud se domnívám správně, nemám poznámku, že na bod 31 by kdokoliv uplatňoval to naše pomyslné veto, takže prosím místopředsedu vlády České republiky Pavla Mertlíka, aby se ujal svého závěrečného slova.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji, pane předsedající. Domnívám se, že všechny věcné připomínky, které zazněly v obecné rozpravě, skutečně lze řešit v rámci druhého, resp. třetího čtení. Pokusil bych se na ně odpovědět předběžně.

Co se týče pravomocí guvernéra centrální banky, vycházelo se důsledně z kompetenčního zákona, z ústavy. Chtěl bych zároveň připomenout, že guvernér je členem ze zákona zřízené Bezpečnostní rady státu, čili spolupráce s touto institucí je také podpořena. Myslím si, že úprava tak, jak je navržena, je odpovídající, a to zejména i proto, že je to národní banka, kdo má technické kompetence k tomu, řešit takovéto návrhy. Ale je samozřejmě možné zákon v tomto směru zpřesnit.

Co se týče problému krajského uspořádání a dalších bodů, které se týkají § 7 a ostatních, reformy veřejné správy, zákon se pokoušel předvídat v tomto směru. Myslím, že to je zcela rozumné. Obecné ustanovení by bylo obtížné, protože pro různé stupně je tady různá úroveň kompetence. Nicméně samozřejmě toto je věc, kterou je třeba ošetřit způsobem, aby nevznikly problémy s konzistencí právního řádu jako celku.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády panu Pavlu Mertlíkovi. Nyní vystoupí se závěrečným slovem a se zhodnocením průběhu rozpravy pan zpravodaj Zdeněk Švrček. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Zdeněk Švrček: Podle mého vědomí a svědomí nezazněly žádné návrhy, které by byly hlasovatelné jiným způsobem, než co se týče přikázání výboru.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Kolegyně a kolegové, budeme v tuto chvíli hlasovat. Pro jistotu vás - no, radši vás odhlašovat nebudu.

Organizační výbor přikázal předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo jiný návrh? Není nový návrh. Tak přece jen vás odhlásím, protože žádosti z pléna jsou masové. Prosím o novou registraci.

 

Rozhodneme v hlasování číslo 93 o návrhu na přikázání hospodářskému výboru. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 104 pro 102, nikdo proti. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že tento vládní návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru. Končím tím projednávání bodu 31. Děkuji jak místopředsedovi vlády České republiky panu Pavlu Mertlíkovi, tak i panu zpravodaji Švrčkovi.

 

Přistupujeme k bodu číslo 32, kterým je

 

32.
Vládní návrh zákona o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským
a o změně některých zákonů (autorský zákon)
/sněmovní tisk 443/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr kultury České republiky pan Pavel Dostál. Prosím, pane ministře, můžete hovořit.

 

Ministr kultury ČR Pavel Dostál: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, čas pokročil a vidím, že jste dost netrpěliví a asi budete žádat jen stručné úvodní slovo. Vyhovím vám, protože vše, co je podstatné, je uvedeno v předkládací a důvodové zprávě k tomuto zákonu. Zdůrazním pouze několik hlavních, ale opravdu těch nejhlavnějších principů navrhované právní úpravy. Onen zákon, který projednáváme, má opravdu veliký význam. Pro resort, který vedu, je to zákon, který znamená totéž, co znamená třeba nový trestní řád pro spravedlnost, nový zdravotní zákon pro zdravotnictví, je to prostě základní zákon, který chyběl České republice.

Především tento návrh obsahuje všechny závazky, které Česká republika převzala z mezinárodních úmluv a smluv týkajících se autorského práva a práv s ním souvisejících. Mohu opravdu zodpovědně prohlásit a ve stanovisku odboru kompatibility s právem EU to bylo také uvedeno, že předložený návrh je plně kompatibilní s právem Evropské unie. Návrh přejímá i úpravu, která se teprve v Evropské unii připravuje, a to z hlediska informačních společnosti.

Dále bych rád zdůraznil, že autorské právo nadále přetrvává v náručí občanského práva. Autorský zákon je tedy zvláštním zákonem k občanskému zákoníku. Návrh zákona setrvává také na kontinentální tradici a koncepci práv duševního vlastnictví, která se zásadně liší např. od autorského práva amerického. Oproti dosavadní úpravě, podle níž osobní a majetková práva tvořila nedílný celek, bylo také třeba posílit obchodní aspekty těchto práv v tom smyslu, že se pro osobnostní a majetková práva v tomto zákoně stanovuje odlišný režim. Návrh rozšiřuje hmotně právní nároky, kterých se nositelé práv duševního vlastnictví mohou domáhat při porušení, což je tedy oproti stávající úpravě něco zcela nového.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP