4. 6. 3 KONTROLY PLÁTCŮ POJISTNÉHO
V rámci kontrolní činnosti, prováděné
podle § 22 platného znění zákona
č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění, provedli specializovaní
kontrolní pracovníci okresních pojišťoven
v roce 1995 celkem 13 302 kontrol placení pojistného
na všeobecné zdravotní pojištění
(dále jen "pojistné"), z toho 11 812
u hromadných a 1 490 u individuálních plátců
pojistného. Převážné zaměření
kontrol na hromadné plátce pojistného (větší
zaměstnavatelé) bylo dáno tím,
že dlužné pojistné a penále u nich
bylo (a je) možno vyčíslit a vymáhat
pouze na základě kontroly, zatím co výši
dlužného pojistného a penále u individuálních
plátců pojistného (osoby samostatně
výdělečně činné, osoby
bez zdanitelných příjmů) lze zjistit
přímo z informačního systému
Pojišťovny.
Kontroly prováděné v roce 1995 byly zaměřeny
především na zjišťování
správnosti (a úplnosti) vyměřovacích
základů používaných a uváděných
pro výpočet pojistného, výpočtu
výše pojistného a včasnosti odvodů
pojistného. Oproti předchozím rokům
se v roce 1995 nejčastější závažná
zjištění týkala neplacení pojistného
nebo prodlení v platbách pojistného, jejichž
příčinou byla platební nekázeň
plátce pojistného, způsobená v mnoha
případech jeho platební neschopností.
Chybné stanovení vyměřovacích
základů a výše pojistného tvoří
jen malou část ze zjištěných
nedostatků. Další kontrolní zjištění
se týkala porušení oznamovací povinnosti
plátců pojistného a povinnosti zasílat
záznamy o pracovních úrazech.
Případy, při kterých nedošlo
po provedené kontrole ze strany plátce k dobrovolné
úhradě dlužného pojistného a
penále (vyčíslených na základě
provedené kontroly nebo z vyúčtování
pojistného odevzdaného individuálním
plátcem), řešily okresní pojišťovny
vystavováním platebních výměrů
na dlužné pojistné a penále ve správním
řízení. Kromě toho okresní
pojišťovny pravomocně uložily plátcům
pojistného platebními výměry pokuty
za porušení povinností, t. j. oznamovací
povinnosti, za nepředložení dokladů
ke kontrole, ročních "Přehledů
o úhrnu záloh, příjmech a výdajích"
nebo za porušení povinnosti zaměstnavatele
zasílat okresním pojišťovnám záznamy
o pracovním úrazu (viz též část
2. 5 této Zprávy - "Rozhodčí
orgán Pojišťovny").
Zaměstnavatelům, u nichž v roce 1995 docházelo
k opakovanému výskytu pracovních úrazů
nebo nemocí z povolání ze stejných
příčin a v důsledku toho i ke zvýšení
nákladů na zdravotní péči,
okresní pojišťovny vyměřovaly -
podle § 17 zákona č. 550/1991 Sb. o všeobecném
zdravotním pojištění - přirážky
k pojistnému. V roce 1995 byly vyměřeny přirážky
k pojistnému ve výši 6 677 tisíc Kč,
uhrazeny ve výši 6 553 tis. Kč.
Přehled o celkových počtech jednotlivých
druhů platebních výměrů vystavených
v roce 1995 okresními pojišťovnami
na základě kontrol a vyúčtování
pojistného předložených individuálními
plátci a o celkových výších
jednotlivých druhů finančních pohledávek
Pojišťovny a počtech platebních
výměrů k těmto pohledávkám,
které v roce 1995 nabyly právní moci a které
byly zaplaceny, je uveden v tabulce č. 9.
Tabulka č. 9: Přehled o vystavených platebních
výměrech
Platební výměry | ||||
Dlužné pojistné | počet | 5 246 | 4 746 | 1 652 |
Kč | 581 672 614 | 541 414 360 | 148 951 148 | |
Penále | počet | 8 721 | 7 907 | 3 742 |
Kč | 687 894 704 | 614 635 470 | 145 545 231 | |
Pokuty | počet | 9 921 | 8 257 | 2 740 |
Kč | 28 208 916 | 23 680 633 | 5 729 316 |
4. 6. 4 KONTROLY POSKYTOVATELŮ ZDRAVOTNÍ PÉČE
V oblasti působnosti okresních pojišťoven
týkající se kontroly správnosti a
oprávněnosti vyúčtování
za zdravotní péči poskytnutou pojištěncům
Pojišťovny zdravotnickými zařízeními
pracovalo ke konci roku 1995 o 46 revizních lékařů
méně než v roce 1994, tj. celkem 1091 revizních
lékařů, a o 10 odborných revizních
pracovníků (nelékařů) více,
tj. celkem 53 odborných revizních pracovníků.
Z uvedeného celkového počtu pracovalo 859
revizních lékařů v zaměstnaneckém
poměru (tzn. absolutní pokles o 97 osob) a 232 ve
smluvním poměru (nárůst o 51 osob).
Přepočtený pracovní úvazek
revizních lékařů okresních
pojišťoven v roce 1995 činil 394.02 lékařského
místa. Průměrný pracovní
úvazek revizních lékařů pracujících
na okresní pojišťovně se zvýšil
z 0,4 na 0,46 lékařského místa. Úvazek
vyšší než 0,8 lékařského
místa mělo 219 revizních lékařů,
tj. o 35 více než v roce 1994. Na odboru revize
zdravotní péče Ústřední
pojišťovny (dále jen "odbor revize")
působilo v roce 1995 sedm lékařů na
celý pracovní úvazek, 17 revizních
lékařů a 5 odborných revizních
pracovníků na průměrný úvazek
0,32 pracovního místa a dalších 9 revizních
lékařů ve smluvním pracovním
poměru.
K doplnění počtu revizních pracovníků
bylo v roce 1995 uskutečněno 8 výběrových
řízení (z toho 6 na okresních
pojišťovnách a 2 na Ústřední
pojišťovně VZP ČR), která úspěšně
absolvovalo 134 uchazečů.
Tabulka č. 10: Přehled o počtech revizních
lékařů Pojišťovny
Revizní lékaři | ||||
s úvazkem 0,8 - 1,0 | 200 | 207 | 209 | 219 |
s úvazkem do 0,79 | 743 | 709 | 665 | 640 |
smluvní | 189 | 204 | 221 | 232 |
Celkem | 1 132 | 1 120 | 1 095 | 1 091 |
Z uvedených statistických údajů
lze pozitivně hodnotit stoupající počet
revizních lékařů s úvazkem
0,8 - 1,0 a nárůst průměrného
pracovního úvazku revizních lékařů
během roku 1995 v průměru asi o 15%.
Pro zajištění informovanosti revizních
lékařů Pojišťovny odbor revize
vydával v roce 1995 třetí ročník
periodika "Informační bulletin RL VZP ČR",
který obsahuje přehledy všech aktualit týkajících
se revizních činností Pojišťovny
na úseku správnosti a oprávněnosti
vyúčtování za zdravotní péči.
Ta část aktualit, která je určena
ke zvýšení informovanosti smluvních
partnerů Pojišťovny, byla zveřejňována
ve Zpravodaji VZP ČR. Tím je zajištěna
provázanost informací mezi revizními lékaři
a lékaři smluvních zdravotnických
zařízení.
Statistické přehledy o činnostech revizních
lékařů a dalších revizních
pracovníků v roce 1995 okresní pojišťovny
předávaly odboru revize Ústřední
pojišťovny. Tradovaný omyl, že náplní
práce revizních lékařů je pouze
provádění kontrol dokumentace a vyúčtování
předkládaných Pojišťovně
smluvními zdravotnickými zařízeními,
vyvrací následující tabulka č.
11 o hlavních druzích činností revizních
pracovníků Pojišťovny v jednotlivých
čtvrtletích roku 1995:
Tabulka č. 11: Přehled četnosti hlavních
druhů činnosti revizních pracovníků
Druh činnosti | |||||
Ukončené kontroly | 10 322 | 9 276 | 7 841 | 9 548 | 36 987 |
Povolování výjimek (dle Zdrav. řádu) | 17 624 | 13 961 | 12 028 | 15 122 | 58 735 |
Schvalování léčiv a PZT | 69 211 | 60 076 | 56 294 | 70 781 | 256 362 |
Schvalování přílohy č. 2 (pasportu) smluv se zdrav. zařízeními | 3 864 | 2 758 | 2 996 | 3 683 | 13 301 |
Projednání lázeňských návrhů | 30 351 | 37 784 | 22 620 | 12 848 | 103 603 |
Ze sumarizace čtvrtletních přehledů
vyplývá, že revizní pracovníci
okresních pojišťoven provedli - mimo jiné
- v roce 1995 celkem 36 987 kontrol státních i nestátních
zdravotnických zařízení.
Zpracování analyticko-statistických
podkladů pro revize a hodnocení smluvních
zdravotnických zařízení bylo v roce
1995 prováděno pomocí subsystémů
(případně nadstavby) informačního
systému Pojišťovny, sloužících
revizním lékařům, zejména programem
VAMP (výkony ambulantní péče),
GPHOS (grafická prezentace hospitalizačních
výkonů) a systémem VZP P2, ze kterého
je nejvíce využívána možnost kontroly
v registru pojištěnců. Program VZPREV (zpracování
revizní zprávy) nebyl koncem roku 1995 revizními
pracovníky okresních pojišťoven dostatečně
využíván přesto, že pro práci
s ním byli v září 1995 proškoleni
všichni vedoucí revizní lékaři.
Vzhledem k tomu, že až do konce roku 1995 nebyly plně
dokončeny programy VZP P3 a Deník RL, okresní
pojišťovny používaly k přípravě
revizních podkladů také ještě
vlastní programy.
Vzhledem ke stále rostoucím vysokým nákladům
na úhradu intenzivní péče, ve druhém
pololetí r. 1995 byly provedeny ve všech okresech
ČR rozsáhlé tématické revizní
akce, zaměřené na oblast nemocniční
intenzivní péče. Mimo revize vlastního
vyúčtovávání poskytované
intenzivní péče se tématické
kontroly zaměřily i na zhodnocení technického
vybavení a personálního zajištění
pracovišť podle standardů zveřejněných
ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví č.
8/1995. Koncem roku 1995 byly stejně zaměřené
tématické revize zorganizovány také
v 6 vybraných velkých (převážně
fakultních) nemocnicích. Při těchto
kontrolách revizní týmy, složené
ze zástupců okresních pojišťoven
i Ústřední pojišťovny, kontrolovaly
podle jednotné metodiky revize účty pojištěnců
za jeden měsíc roku 1995. Jenom tato kontrolní
akce vrátila do základního fondu zdravotního
pojištění Pojišťovny přes
3 milióny Kč, takže za každou korunu na
revizi vynaloženou bylo (zpět) získáno
25 Kč.
Při běžných a periodických
kontrolách smluvních zdravotnických zařízení
revizní lékaři během roku 1995
zjišťovali, že
- ambulantní lékaři poskytovali pojištěncům
Pojišťovny značné množství
medicínsky neodůvodněných zdravotních
výkonů, často účtovali Pojišťovně
duplicitně (triplicitně) zdravotní
výkony poskytnuté pojištěncům
pouze jednou nebo smluvně nedohodnuté ("nenasmlouvané")
zdravotní výkony, neoprávněně
účtovali administrativní výkony a
namísto kódů cílených (nebo
kontrolních) vyšetření kódy
dražších komplexních vyšetření,
- lůžková zdravotnická zařízení
velmi často "chybně" účtovala
"chybně" stanovené (finančně
náročnější) kategorie ošetřovacího
dne, zdravotní výkony smluvně nedohodnutých
("nenasmlouvaných") odborností, zdravotní
výkony, jejichž úhrada je zahrnuta do agregované
úhrady za ošetřovací den, neúčelně
opakovala předhospitalizační vyšetření,
účelově povolovala pojištěncům
opuštění lůžkového zařízení
"na propustku" v posledních 3 dnech hospitalizace,
- lékaři při preskribci léčiv
velice často porušovali preskribční
omezení stanovená číselníkem
Hromadně vyráběných léčiv
(platným od 1. 10. 95) a nerespektovali povinnost získat
k předepsání určitého léku
pojištěnci předchozí schválení
(souhlas) revizního lékaře, předepisovali
léčiva hospitalizovaným pojištěncům
- v rozporu s platnými právními předpisy
- na recepty místo na žádanky lůžkového
zařízení, anebo vymáhali prostřednictvím
rodinných příslušníků
na ambulantních lékařích předepsání
léků pro jejich hospitalizovaného příbuzného,
- lékaři předepisovali pojištěncům
Pojišťovny bez dostatečné zdravotní
indikace stále častěji drahé (elektrické)
vozíky, inhalátory a glukometry,
- zdravotnická zařízení účtovala
Pojišťovně duplicitně léčiva
a prostředky zdravotnické techniky a to např.
jednou jako přímo spotřebovaný materiál
zdravotních výkonů a po druhé jako
zvláště účtovatelná léčiva
nebo zvláště účtovatelný
materiál,
- navrhující lékaři nerespektovali
indikační seznam lázeňské léčby,
opakovaně neprováděli (neuváděli)
povinná vyšetření a nebrali zřetel
na kontraindikace lázeňské léčby;
přetrvávaly snahy (pojištěnců,
navrhujících lékařů i lázeňských
zařízení) o opakované lázeňské
léčení pojištěnců na stejnou
indikaci v jednom roce,
- zdravotní transporty pojištěnců
sanitním nebo soukromým vozidlem byly často
předkládány Pojišťovně k
úhradě (ze všeobecného zdravotního
pojištění), aniž by bylo jejich provedení
dostatečně zdůvodněno zdravotním
stavem pojištěnce, nebo aniž by byly prováděny
do smluvního zdravotnického zařízení,
výjezdy normálním sanitním vozem
byly často a bezdůvodně nahrazovány
výjezdy vozy služby rychlé záchranné
pomoci apod.
Ze sumarizace čtvrtletních přehledů,
které předávaly okresní pojišťovny
odboru revize zdravotní péče vyplývá,
že:
- suma bodových hodnot odmítnutých zdravotních
výkonů (nebo opravených na zdravotní
výkony s nižšími bodovými hodnotami)
za rok 1995 činila celkem 379 602 970 bodů, tj.
při hodnotě bodu 0,53 Kč celkem 201 189 574
Kč,
- hodnota přímo spotřebovaného
materiálu v odmítnutých výkonech
v roce 1995 činila 222 381 471 Kč,
- hodnota dalších odmítnutých účtovaných
položek (včetně zvlášť
účtovatelného materiálu) v roce 1995
činila 95 851 800 Kč,
- celkový ekonomický efekt výsledků
revizních činností okresních pojišťoven
na úseku zdravotní péče v roce 1995
činil 519 422 845 Kč.
Přehled o ekonomických výsledcích
revizních činností týkajících
se kontroly správnosti a oprávněnosti vyúčtování
za zdravotní péči poskytnutou pojištěncům
Pojišťovny zdravotnickými zařízeními
v roce 1995 poskytuje tabulka č. 12.
Tabulka č. 12: Ekonomické výsledky revizních
činností (v tis. Kč)
Odmítnutá položka | |||||
počet bodů zdr. výkonů | 126 382 | 98 377 | 66 563 | 88 280 | 379 602 |
přímý materiál zdr. výkonů | 77 016 | 51 301 | 43 296 | 50 769 | 222 382 |
další účtovatelné položky (ZUM, ZUL apod.) | 24 093 | 23 801 | 24 893 | 23 065 | 95 852 |
CELKEM (počet bodů x 0,53) | 168 091 | 127 243 | 103 467 | 120 622 | 519 423 |
Celková částka, zjištěná
při odborné kontrolní činnosti (která
však nebyla do konce roku 1995, jako pohledávka Pojišťovny,
dlužným zdravotnickým zařízením
v plné výši stržena), vypovídá
o ekonomické účinnosti kontrol prováděných
revizními pracovníky Pojišťovny. Tato
částka by mohla být nepoměrně
vyšší, pokud by:
- právní předpisy přesně
vymezovaly, které typy zdravotnických zařízení,
za jakých technických podmínek a při
jakém dosaženém vzdělání
zdravotnických pracovníků mohou provádět
určité druhy zdravotních výkonů,
Tabulka č. 13: Přehled o průměrné
délce hospitalizace pojištěnců Pojišťovny
v lůžkových zdravotnických zařízeních
1 | 0 - 4 roky | 6,79 | 8,46 | 32,74 | 7,37 |
2 | 5 - 9 let | 6,10 | 7,96 | 29,96 | 8,33 |
3 | 10 - 14 let | 6,73 | 9,11 | 26,29 | 9,61 |
4 | 15 - 19 let | 6,77 | 9,56 | 20,41 | 8,47 |
5 | 20 - 24 let | 7,17 | 8,53 | 19,38 | 8,05 |
6 | 25 - 29 let | 7,11 | 8,84 | 21,51 | 8,56 |
7 | 30 - 34 let | 7,48 | 8,93 | 21,99 | 9,26 |
8 | 35 - 39 let | 8,03 | 9,97 | 23,50 | 10,38 |
9 | 40 - 44 let | 8,52 | 10,06 | 23,67 | 10,68 |
10 | 45 - 49 let | 9,10 | 11,12 | 23,66 | 11,22 |
11 | 50 - 54 let | 9,52 | 10,75 | 24,93 | 11,46 |
12 | 55 - 59 let | 10,47 | 11,64 | 25,62 | 12,01 |
13 | 60 - 64 let | 11,01 | 11,38 | 26,43 | 12,21 |
14 | 65 - 69 let | 11,56 | 11,65 | 26,75 | 12,59 |
15 | 70 - 74 let | 12,06 | 11,86 | 29,53 | 13,12 |
16 | 75 - 79 let | 12,61 | 12,06 | 27,41 | 13,35 |
17 | 80 - 84 let | 13,20 | 11,98 | 27,33 | 13,97 |
18 | 85 a více let | 14,23 | 12,51 | 27,89 | 15,11 |
19 | celkem | 9,79 | 10,46 | 25,35 | 11,11 |
- licence České lékařské
komory (případně České
stomatologické komory) přesněji vymezovaly,
které zdravotní výkony mohou jejich nositelé
poskytovat a která léčiva (či
prostředky zdravotnické techniky) mohou předepisovat,
- byly v České republice vypracovány a
stanoveny standardní a všeobecně uznávané
diagnostické a léčebné postupy,
- zdravotnická zařízení respektovala
a dodržovala platnou "Metodiku pro pořizování
a předávání dokladů VZP ČR",
(Tabulka č. 13 na předchozí stránce
obsahuje přehled o průměrné délce
hospitalizací hlavních věkových skupin
pojištěnců Pojišťovny v roce 1995
v malých a středních nemocnicích,
ve fakultních a velkých nemocnicích a psychiatrických
léčebnách.)
4. 7 Rozšiřování služeb Pojišťovny
Od konce roku 1994 Pojišťovna provádí
průběžně odborné monitorování
názorů, postojů a především
potřeb svých klientů i širší
veřejnosti pomocí kvalitativních (skupinových
diskusí, tzv. focus groups) i kvantitativních (celostátních
reprezentativních šetření) metod. Z
informací takto získaných byly v roce 1995
vyvozovány praktické závěry nejenom
pro odstraňování chyb pracovníků
Pojišťovny v komunikaci s klienty (zaměřením
dalšího vzdělávání), ale
i pro usměrňování činností
a rozvoj dalších služeb Pojišťovny.
Cílevědomý postup Pojišťovny
v roce 1995 se příznivě projevil zlepšením
její pověsti a postavení na trhu pojišťovacích
služeb. Jestliže ještě na podzim roku
1994 byla hodnocena jako pojišťovací instituce
pro sociálně slabší, pracovně
méně úspěšné, necílevědomé
a starší občany, v průběhu roku
1995 byla hodnocena respondenty stále příznivěji
(a to i z řad pojištěnců ostatních
pojišťoven), takže na konci roku 1995 již
měla image jistého a spolehlivého partnera.
Pocit jistoty poskytovalo pojištěncům zjištění,
že Pojišťovna sítí svých smluvních
zařízení je schopna garantovat teritoriálně
neomezené poskytování zdravotní péče
bez nutnosti přímé úhrady (většina
poskytovatelů zdravotní péče od pojištěnců
Pojišťovny - narozdíl od pojištěnců
ostatních zdravotních pojišťoven - přímé
placení honorářů nepožadovala)
a to nejenom na území České republiky,
ale akutní zdravotní péče i ve Slovenské
republice a na základě připojištění
i v cizině.
Pomocí prováděných šetření
bylo zjištěno, že jedním z nejvíce
pojištěnci vnímaných záporů
nového systému zdravotní péče
je nedostatek informací a to jak z oblasti zdravotního
pojišťovnictví (aktuality, změny,
práva a povinnosti pojištěnců, komponenty
systému), tak i z oblasti zdravotní výchovy.
Na problém nedostatku aktuálních informací
Pojišťovna reagovala v roce 1995 pravidelným
svoláváním tiskových konferencí,
častějším poskytováním
informací a rozhovorů sdělovacím prostředkům
a vystoupeními ředitele VZP ČR v rozhlasových
i televizních zpravodajských relacích nebo
ve známých publicistických pořadech
("21", "Debata", "Aréna"
a pod.).
Problém nedostatku informací z oblasti práv
a povinností pojištěnců či plátců
pojistného, změn právních předpisů,
o činnostech Pojišťovny apod. Pojišťovna
řešila rozvojem činnosti Informačního
centra, které každý měsíc
vyřizovalo několik tisíc telefonických,
ústních nebo písemných dotazů
pojištěnců (nejenom Pojišťovny, ale
i ostatních pojišťoven), účastí
na výstavách a veletrzích (bank a pojišťoven
- FIBEX, cestovního ruchu apod.) a postupným
vydáváním informačních letáků
a brožur. Informovanost prakticky všech pojištěnců
nadto zajišťovala (zasíláním
do rodin) prostřednictvím 3 čísel
časopisu "Jistota". Pro potřeby odborné
veřejnosti (tj. zejména pro poskytovatele zdravotní
péče, managementy nemocnic apod.) byl i v roce
1995 vydáván "Zpravodaj VZP", ve kterém
Pojišťovna přinášela aktuální
odborné informace z oblasti účtování
a úhrad zdravotní péče, změn
právních předpisů apod.
V oblasti zdravotní výchovy, - mají-li
být pojištěnci v budoucnu schopni rozhodovat
o uvolňování finančních prostředků
(z peněženky či z individuálních
účtů) pro potřeby svého zdraví
- Pojišťovna zahájila v roce 1995 vydávání
odborných brožur určených k šíření
osvětových informací z oblasti prevence a
podpory péče o zdraví. Pro stejný
účel byl za přispění Pojišťovny
zpracován a Českou televizí odvysílán
pětadvacetidílný televizní seriál
"Zdravíčko, pane doktore", který
zábavnou formou seznamoval diváky se základními
zásadami prevence a včasné kontroly zdravotních
rizikových faktorů.
Jak bylo uvedeno v části 4. 3 této Výroční
zprávy (Právní hlediska činnosti Pojišťovny),
s ohledem na zájmy pojištěnců (cestujících
stále často do Slovenské republiky) Pojišťovna
uzavřela i pro rok 1995 smlouvu s Všeobecnou zdravotnou
poisťovňou Slovenské republiky (se kterou
má uzavřenu smlouvu většina slovenských
zdravotnických zařízení) nazvanou
"Dohoda o úhradě nutné a neodkladné
zdravotní péče poskytnuté pojištěncům
jedné smluvní strany smluvními zdravotnickými
zařízeními druhé strany".
Uzavřená Dohoda zajišťuje pojištěncům
obou pojišťoven to, co jim měla zajišťovat
dohoda č. 202/1992 Sb., uzavřená mezi vládou
České republiky a vládou Slovenské
republiky pro oblast zdravotní péče, kterou
však zdravotnická zařízení obou
republik nerespektují, tj. poskytnutí ošetření
a nutné a neodkladné zdravotní péče
bez nutnosti přímé úhrady v případě
potřeby při pobytu na území druhého
státu. V roce 1995 bylo ve slovenských zdravotnických
zařízeních akutně ošetřeno
cca 1.400 pojištěnců Pojišťovny,
úhrada za poskytnutou zdravotní péči
činila 4 700 tisíc Kč. Rozsah zdravotní
péče poskytnuté pojištěncům
VšZP ve smluvních zdravotnických zařízeních
Pojišťovny byl - pro srovnání - 4 x větší.
Od 1. května 1995 vstoupila v platnost novela zákonů
z oblasti zdravotního pojišťovnictví,
kterou bylo poskytování smluvního pojištění
a připojištění zdravotními
pojišťovnami převedeno do režimu platného
pro komerční pojišťovnictví. Po
splnění podmínek dozorčího
a povolovacího orgánu Ministerstva financí
(oddělení smluvního pojištění
a připojištění od všeobecného
zdravotního pojištění, zavedení
odděleného účtování
a účetnictví a pod.) Pojišťovna
získala oprávnění (licenci) k
podnikání v uvedené oblasti.
V oblasti smluvního zdravotního pojištění
Pojišťovna poskytla v roce 1995 na základě
zvláštní smlouvy pojišťovací
služby cca 3 000 klientům s dlouhodobým
pobytem na území České republiky,
kteří nesplňovali podmínky pro zařazení
do všeobecného zdravotního pojištění.
Rozsah plateb pojistného a poskytovaných pojistných
požitků byl téměř shodný
s všeobecným zdravotním pojištěním.
Více než polovinu klientů smluvního
pojištění tvořili dětští
pojištěnci (jejichž počet se v roce 1995
zvýšil) a občané vietnamské národnosti.
Největší zastoupení smluvních
pojištěnců bylo v městských okresech
(např. v Praze cca 1/3 veškeré klientely).
Také v roce 1995 Pojišťovna nabízela
zájemcům (tj. svým pojištěncům
i pojištěncům jiných zdravotních
pojišťoven) sedm mutací (typů) cestovního
zdravotního připojištění rozlišených
podle účelu, cíle (místa pobytu)
a délky pobytu v zahraničí.
Zatímco v roce 1994 zakoupilo od Pojišťovny
toto připojištění cca 350 000 osob,
v roce 1995 již cca 650 000 osob. Tím Pojišťovna
zaujala - mj. pro dobré asistenční služby
EuroCrossu - jedno z předních míst na trhu
těchto služeb.
V roce 1995 Pojišťovna rovněž zpracovala
podmínky připojištění pro případ
hospitalizace (zaručující ubytování
v nadstandardních podmínkách) a připojištění
pro stomatologická ošetření. Realizována
však nebyla.
Pro novely zákonů z oblasti všeobecného
zdravotního pojištění - omezující
užití finančních prostředků
získávaných zdravotními pojišťovnami
- Pojišťovna nerozšiřovala v roce 1995
ani akce na podporu zdraví svých pojištěnců,
ani úhrady zdravotní péče poskytované
pojištěncům nad rámec zákona.
Po 1. květnu 1995 byla zachována úhrada z
všeobecného zdravotního pojištění
již jenom těch zdravotních výkonů,
které byly navrženy k zařazení do nového
Seznamu zdravotních výkonů a jejichž
úhrada - pokud by novelizovaný Seznam byl vydán
v plánovaném termínu - by byla nadále
zcela regulérní.
Mezi tyto zdravotní výkony patřily např.
speciální výkony chirurgické a urologické
laparoskopie, transuretrální hypertermie prostaty,
sonografie dětské lebky, ultrazvukové denzitometrie,
autotransfusí a pro speciální vyšetření
HLA antigenů. Tyto kódy jsou sice v Seznamu zdravotních
výkonů uvedeny, ale bez bodové a materiálové
hodnoty. K usnadnění ošetřovatelské
péče o nehybné a inkontinentní pacienty
Pojišťovna umožnila používání
prostředků na jedno použití.
Až do října 1995 byla pojištěncům
Pojišťovny, pro které nebylo nalezeno ve spektru
přírodních léčebných
zdrojů podle českého Indikačního
seznamu vhodné místo v České republice,
navrhována lázeňská léčba
ve slovenských lázních Štrbské
Pleso, Smrdáky, Dudince, Trenčianské Teplice.
Po ověření potřeby zahraniční
lázeňské péče bylo umožněno
léčení ve 4 slovenských lázeňských
léčebnách 1 272 osobám. Po uzavření
mezivládní dohody mezi Českou republikou
a Slovenskou republikou byla návrhová činnost
zastavena (po 31. 10. 1995).
4. 8 Mezinárodní Spolupráce
Rok 1995 potvrdil, že nejenom v obchodních, ale
zejména v odborných kruzích Evropy (ať
už bývalé západní nebo východní)
a zámoří byla Všeobecná zdravotní
pojišťovna České republiky dostatečně
známa. Tato skutečnost se projevila jak růstem
počtu zahraničních návštěv
přijímaných Ústřední
pojišťovnou, tak i růstem pozvání
k návštěvám zahraničí,
z nichž některým bylo vyhověno.
Mezi nejčastější návštěvníky
Pojišťovny patřili zástupci a experti
sociálních a nemocenských (zdravotních)
pojišťoven nebo systémů např. SRN,
Holandska, Belgie, Rakouska, Švýcarska, USA, ale např.
i Slovenska, Maďarska, Ruska, pobaltských republik
apod. Dalšími návštěvníky
byli odborníci Mezinárodního měnového
fondu, Mezinárodní banky, projektu Fare, Hope, Nera
apod., kteří se mj. zajímali o statistické
informace a některé druhy provedených analýz
prvotních dat.
Rozhovory a porady uskutečněné s přijatými
zahraničními návštěvami nebo
během vykonaných zahraničních cest
potvrdily, že problémy spojené s (nepřiměřeným)
růstem nákladů na zdravotní péči
nad ekonomické možnosti země jsou problémy,
které postihly většinu vyspělých
zemí světa. Jako nejčastější
příčiny této skutečnosti jsou
uváděny překotný rozvoj medicínských
možností (technických, technologických,
diagnostických, léčebných, farmakoterapeutických)
jen obtížně zaplatitelných ze solidárních
systémů zdravotního pojištění,
velký počet poskytovatelů zdravotní
péče, nepřiměřený rozsah
poskytovaných a hrazených služeb, systémy
úhrad zdravotní péče poskytnuté
pojištěncům zdravotnickými zařízeními
a v neposlední řadě zvyšování
střední délky života a počtu
osob v důchodovém věku. Přesto,
že ze zkušeností expertů bylo možno
čerpat mnoho různých námětů
pro celková i dílčí řešení,
v jednom existovala shoda: bez ohledu na internacionálnost
problému jeho řešení musí vycházet
z národních rozměrů a zvláštností.
4.9 Zabezpečení Pojišťovny hmotným
a nehmotným majetkem
Další nárůsty objemu zpracovávaných
dat a informací (účtovaných zdravotních
výkonů, výnosové i nákladové
části účetnictví, registru
pojištěnců i registru smluvních zdravotnických
zařízení, kontrolních a analytických
údajů, technická řešení
změn v platných právních předpisech
apod. - viz též část 4. 5 této
Výroční zprávy - Informační
systém Pojišťovny), vyvolaly v roce 1995 nejenom
nutnost provedení úprav programového vybavení
a přechodu na novou verzi databázového systému
ORACLE, ale především nutnost rozšíření
kapacit informačního sytému Pojišťovny.
Jeho základní konfigurace byla v roce 1995 rozšířena
zejména pořízením dvou serverů
(pro OP VZP ČR Praha-město a pro ÚP VZP ČR),
nákupem pamětí RAM o kapacitě 7152
MB a disků o kapacitě 196 GB. Kapacita tzv. "malého
informačního systému" byla rozšířena
nákupem dalších osobních počítačů.
Značné zlepšení komunikace uvnitř
Pojišťovny přineslo dokončení realizace
propojení informačního systému Ústřední
pojišťovny VZP ČR a informačních
systémů okresních pojišťoven, započaté
v roce 1994.
V průběhu roku 1995 byly pořízeny
nemovitosti (budovy s pozemky, pozemky nebo části
budovy) pro okresní pojišťovny
- České Budějovice | - Chrudim | - Jeseník | - Kladno |
- Pelhřimov | - Praha-východ | - Prachatice | - Teplice, |
započaty rekonstrukce objektů pro okresní
pojišťovny
- Beroun | - Kroměříž | - Most | - Plzeň-město |
- Kladno | - Liberec | - Nové Město n. Mor. | - Plzeň-sever |
- Kolín | - Litoměřice | - Olomouc | - Ústí n. Labem, |
a uvedeny do provozu po stavebních rekonstrukcích
objekty pro okresní pojišťovny
- Brno-venkov | - Havlíčkův Brod | - Příbram | - Ústí nad Labem |
- Frýdek-Místek | - Hradec Králové | - Ostrava | - Vsetín |
- Jihlava | - Praha-město | - Ústí nad Orlicí. |