1. Slovo úvodem
2. Orgány Pojišťovny
2. 1 Sbor zástupců
2. 2 Správní rada Ústřední pojišťovny
2. 3 Dozorčí rada Ústřední pojišťovny
2. 4 Správní a dozorčí rady okresních pojišťoven
2. 5 Rozhodčí orgán
3. Pojištěnci Pojišťovny a jejich pohyb
3. 1 Pojištěnci Pojišťovny
3. 2 Pohyb pojištěnců Pojišťovny
4. Činnost Pojišťovny
4. 1 Organizační struktura Pojišťovny
4. 2 Spolupráce s Parlamentem České republiky a orgány státní správy
4. 3 Právní činnosti Pojišťovny
4. 4 Zdravotní politika Pojišťovny
4. 5 Informační systém Pojišťovny
4. 6 Kontrola a kontrolní systém
4. 7 Rozšiřování služeb Pojišťovny
4. 8 Mezinárodní spolupráce
4. 9 Zabezpečení Pojišťovny hmotným
a nehmotným majetkem
5. Výnosy Pojišťovny
5. 1 Výnosy všeobecného zdravotního pojištění
5. 2 Ostatní výnosy
5. 3 Výnosy smluvního pojištění a připojištění
5. 4 Výnosy z ostatních zdanitelných činností
5. 5 Rekapitulace výnosů Pojišťovny
6. Náklady Pojišťovny
6. 1 Náklady všeobecného zdravotního pojištění
6. 2 Náklady smluvního pojištění a připojištění
6. 3 Náklady ostatních zdanitelných činností
6. 4 Čerpání účelového
fondu
7. Bilance Pojišťovny
7. 1 Výkazy zisků a ztrát
7. 2 Bilance Pojišťovny za rok 1995
8. Závěry
9. Přílohy
Obraz systému všeobecného zdravotního
pojištění z uplynulého roku se v mnoha
ohledech podobal jeho předchůdci z roku předešlého,
neboť i vývoj, kterým v roce 1995 procházel,
byl obdobou vývoje zaznamenaného v roce 1994. Ačkoliv
se v hlavních rysech systému začaly objevovat
známky mírnějšího tempa růstu
objemu poskytované zdravotní péče
a počtu jejích poskytovatelů v síti
zdravotnických zařízení, zásadní
obrat v nepoměru dimenzí mezi příjmovou
a výdajovou stránkou systému nenastal. Stejný
obraz i dopad vývoje nezaznamenala - jak ukázal
závěr uplynulého roku - pouze Pojišťovna.
Nerovnováha a napětí mezi výnosy Pojišťovny,
získávanými z inkasa zákonného
zdravotního pojištění a náklady,
čerpanými na úhradu věcných
dávek zdravotní péče poskytovaných
pojištěncům zdravotnickými zařízeními,
trvalo prakticky po celý rok 1995. Je však možno
s uspokojením konstatovat, že - díky nezměrnému
úsilí a pracovní vytrvalosti pracovníků
Pojišťovny a přijímaným koncepčním
i operativním opatřením - se nepoměr
mezi výnosy a náklady neblaze neprohloubil (i když
navazoval na tempo vývoje z roku 1994), ale zvýšil
pouze o 1,8%. Toho bylo dosaženo mj. tím, že
při vynakládání finančních
prostředků (v přepočtu) na potřeby
jednoho pojištěnce Pojišťovny došlo
- při věkově starší skladbě
pojištěnců - pouze k 2% zvýšení
nákladů na lůžkovou zdravotní
péči a 10% zvýšení nákladů
na ambulantní zdravotní péči. Uvedená
skutečnost je velmi významná, neboť
mimo jiné znamená, že pokud by v roce 1995
byla provedena pouze - Pojišťovnou požadovaná
- neutrální úprava cen zdravotních
výkonů uvedených v jejich Seznamu (a ne zvýšení
jejich hodnot), absolutní nárůsty nákladů
na oba druhy zdravotní péče by byly v roce
1995 nejenom nižší, ale současně
i v relaci s možnostmi vyplývajícími
z meziročního nárůstu výběru
pojistného.
Na 13% absolutním růstu nákladů na
zdravotní péči se v roce 1995 nejvyšší
měrou podílel 29% nárůst celkových
nákladů na léčiva předepisovaná
pojištěncům na recepty, který se nepodařilo
během celého roku zastavit. To bude beze sporu jedním
z největších a současně i nejobtížnějších
úkolů roku 1996. K jeho splnění proto
Pojišťovna připravila již v roce 1995 soubor
nových, účinných regulačních
opatření, se kterými seznámila jak
poskytovatele zdravotní péče, tak i orgány
státní správy. Pro slabou oporu opatření
v platných právních předpisech musí
být jejich uplatňování smluvně
dohodnuto. Proto Pojišťovna již v roce 1995 zahájila
se zástupci poskytovatelů zdravotní péče
sérii jednání o nové typové
smlouvě, která by měla povýšit
vzájemné smluvní vztahy na kvalitativně
vyšší úroveň. Předmětem
jednání o typové smlouvě byla i navržená
regulační opatření, vztahující
se jak na poskytování zdravotních výkonů
a indikování vyžádané (indukované)
zdravotní péče, tak i na předepisování
léčiv.
Bilanční nerovnováha, která se v systému
všeobecného zdravotního pojištění
vyskytovala od roku 1994, se v průběhu roku 1995
projevovala také odsouváním termínů
splatnosti závazků ostatních zdravotních
pojišťoven vůči zdravotnickým zařízením,
což mělo za následek v některých
případech i vznik jejich dočasných
druhotných platebních neschopností. Je zásluhou
Pojišťovny, že platební kázní
při dodržování termínů
splatnosti svých závazků v přijatelných
mezích v roce 1995 sloužila - snad ještě
ve větší míře než v minulých
letech - jako stabilizující faktor pro financování
zdravotnictví v České republice. Plněním
této služby a nelehkého úkolu sice v
roce 1995 rostla prestiž a pověst Pojišťovny
- jako spolehlivého a solidního partnera klientů
-, ale také (až po mez únosnosti) váha
břemene zodpovědnosti za plynulost poskytování
zdravotní péče na území celé
republiky, vyplývající z role protagonisty
systému všeobecného zdravotního pojištění.
Vlivem vývoje událostí v průběhu
roku 1995 postupně ustávaly (v první polovině
roku ještě citelné) odchody pojištěnců
k jiným zdravotním pojišťovnám
tak, že v závěru roku se dokonce změnily
v masové příchody (či návraty)
pojištěnců k Pojišťovně. V
této souvislosti je nutno konstatovat, že přepážkoví
pracovníci okresních pojišťoven zvládli
masové přeregistrace pojištěnců
bez provozních potíží a Pojišťovna
- přestože se jednalo o cca jeden milión příchozích
- vyřešila vzniklou situaci bez požadavku na
zvýšení rozpočtu provozních a
režijních nákladů.
Spolu s příchodem pojištěnců
vzrostly nejenom výnosy Pojišťovny z přijatého
pojistného (čímž klesl také procentní
podíl rozpočtu provozních a režijních
nákladů Pojišťovny na jejích celkových
výnosech), ale i náklady na zdravotní péči,
kterou těmto pojištěncům začala
zdravotnická zařízení poskytovat.
Až do konce roku Pojišťovna nedisponovala výpočty,
které by prokázaly souvislost vyššího
nárůstu nákladů na poskytované
věcné dávky zdravotní péče
v závěru roku s příchodem nového
spektra pojištěnců.
Novely zákonů týkajících se
provádění všeobecného zdravotního
pojištění a zejména pak té jejich
části, kterou se zdravotním pojišťovnám
zakazuje provádět z výnosů pojistného
na zdravotní pojištění úhrady
tzv. "nadstandardní" zdravotní péče
nebo "nadstandardních" služeb, se pojištěnců
Pojišťovny téměř nedotkly. To proto,
že je Pojišťovna (po zhodnocení nákladů,
které by na jejich pořízení musela
vynaložit) jednak ve své nabídce neměla,
jednak proto, že nabídka dalších služeb
Pojišťovny byla od samého počátku
orientována na smluvní pojištění
a připojištění (např. Cestovní
zdravotní pojištění VZP). To bylo možno
- po novelizaci citovaných zákonů - převést
do režimu komerčního pojištění
bez potíží a bez ztráty čelného
postavení Pojišťovny na náročném
trhu cestovního pojištění. Z příjmů
získávaných Pojišťovnou mimo zákonné
pojistné se v roce 1995 podařilo zajistit financování
tradičních akcí na posílení
zdraví, zejména dětských pojištěnců
např. projektem léčebných pobytů
u Jaderského moře.
V mezích schváleného rozpočtu na vnitřní
potřeby Pojišťovny se podařilo v roce
1995 pokročit v budování provozních
objektů okresních pojišťoven a pro změnu
územního uspořádání
zřídit 77. okresní pojišťovnu v
Jeseníku.
Z hlediska pozice Pojišťovny, zaujímané
v systému všeobecného zdravotního pojištění,
byl rok 1995 rokem úspěšným. Jsem přesvědčen,
že Pojišťovna v něm - vynaložením
plodného úsilí svých pracovníků
- zachovala nejenom svoji dobrou pověst, spolehlivost,
platební schopnost i schopnost účelného
vynakládání finančních prostředků
ve prospěch svých pojištěnců,
ale dokázala se také připravit na převzetí
odpovídajícího podílu spolupráce
a přispění ke stabilitě systému
financování zdravotní péče
v České republice v roce 1996.
Jiří Němec
Stejně tak jako v předchozích letech i
v roce 1995 se na řízení Pojišťovny
a na rozhodování o zásadních otázkách,
týkajících se její činnosti,
podíleli zástupci pojištěnců,
zaměstnavatelů pojištěnců a státu,
a to prostřednictvím orgánů Pojišťovny,
ustavených v souladu se zněním §
17 a následujících zákona č.
551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně
České republiky. Novela citovaného zákona,
která vstoupila v platnost k 1. 5. 1995, však
vyvolala nutnost provedení výraznějších
změn v personálním obsazení orgánů
Pojišťovny, ve kterých v průběhu
roku ukončili svoji činnost ti členové,
jejichž členství v orgánech Pojišťovny
bylo nadále - podle nového znění
§ 18 citovaného zákona - kolizní.
2. 1 Sbor zástupců
složený z 30 členů Správní
rady Ústřední pojišťovny, 76 zástupců
Správních rad okresních pojišťoven
a z jednoho zástupce ředitelství Ústřední
pojišťovny (celkem 107 členů) se v roce
1995 sešel na dvou zasedáních.
První zasedání, které se
uskutečnilo dne 7. června 1995, řídil
předseda Správní rady Ústřední
pojišťovny JUDr. Richard Schwarz, druhé zasedání,
které se uskutečnilo dne 29. září
1995, řídil zástupce Správní
rady okresní pojišťovny Domažlice Ing. Jiří
Babický.
Zasedání Sboru zástupců v roce
1995 projednala zejména:
- Výroční zprávu Všeobecné
zdravotní pojišťovny České republiky
za rok 1994, kterou schválilo a spolu s bilancí
hospodaření Pojišťovny doporučilo
předložit ve nezměněném znění
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky,
- Zdravotně pojistný plán Všeobecné
zdravotní pojišťovny České republiky
pro rok 1996, který rovněž schválilo
a doporučilo předložit ve schváleném
znění prostřednictvím ministerstev
financí a zdravotnictví vládě České
republiky,
- návrh na úpravu vnitřního rozpočtu
Pojišťovny pro rok 1995 v souvislosti se zřízením
okresní pojišťovny v nově zřízeném
okrese Jeseník,
- vyhodnocení výsledků experimentu (provedeného
v roce 1995), spočívajícího v rozesílání
přehledů o vyúčtováních
zdravotní péče - zaplacené zdravotnickým
zařízením za léčení
kmenových pojištěnců jedné ze
tří vybraných okresních pojišťoven
- pojištěncům, kterých se tato
vyúčtování týkala, ekonomická
hlediska s experimentem spojená (náklady na
realizaci experimentu, výtěžnost podání
reagujících pojištěnců atp.)
a účelnost akce v roce 1996 a dalších
létech.
2. 2 Správní rada Ústřední
pojišťovny
pracovala v roce 1995 v následujícím obsazení:
předseda: | JUDr. Richard SCHWARZ |
(zástupce pojištěnců) | |
místopředseda: | RNDr. Petr MUŽÁK |
(zástupce státu) | |
radové: | |
pro ekonomické otázky | Ing. Pavel ERNST, CSc., |
(zástupce zaměstnavatelů) | |
pro právní otázky | JUDr. Ivan PŘIKRYL |
(zástupce zaměstnavatelů) | |
pro vědecké otázky | prof. MUDr. Jindřich ŠEBOR, CSc. |
(zástupce pojištěnců do 30. 4. 1995) | |
členové: | |
zástupci státu | Jaroslav DOSTAL, CSc. |
Ing. Katarína DVOŘÁKOVÁ | |
PhDr. Jaroslav GACKA | |
MUDr. Miluše HAVLOVÁ | |
(do 20. 7. 1995) | |
JUDr. Karel KOS | |
(do 20. 7. 1995) | |
Ing. Marie LÁNÍKOVÁ | |
(od 21. 7. 1995) | |
MUDr. Antonín PEČENKA | |
JUDr. Vlastislav ŠMOLCNOP | |
Ing. Miroslava ŠŤASTNÁ, CSc. | |
Ing. Josef VEČERA | |
(do 30. 6. 1995) | |
Ing. Miloslav VANĚK | |
(od 21. 7. 1995) | |
doc. Ing. Jiří VOLF, CSc. | |
(od 21. 7. 1995) | |
zástupci pojištěnců | Ing. František BEER |
(od 1. 7. 1995) | |
MUDr. Rostislav ČEVELA | |
(od 1. 7. 1995) | |
JUDr. Josef EGRT | |
MUDr. Richard HÁJEK | |
(do 30. 4. 1995) | |
Jaroslav KORÁB | |
(od 1. 7. 1995) | |
Ing. Petr PAVLÍK | |
MUDr. Ing. Jan SLABÝ | |
(do 30. 4. 1995) | |
MUDr. Dalibor STEJSKAL | |
(do 30. 4. 1995) | |
MUDr. Roman TYTL | |
(do 30. 4. 1995) | |
Ing. Jiří VÁCHA | |
(od 1. 7. 1995) | |
Ing. Karel VAŠÍČEK | |
Ing. Petr VRŠEK | |
(od 1. 7. 1995) | |
Milan ZAORAL | |
zástupci zaměstnavatelů | Ing. Petr BROŽEK |
Ing. Pavel DVOŘÁK | |
Ing. Jan FENCL | |
Ing. Zdeněk LIŠKA | |
Ing. Miloslav MAŠEK, CSc. | |
Roman PAUL | |
Ing. Pavel PRIOR | |
Jan WIESNER. |
Jednání Správní rady Ústřední
pojišťovny (dále jen "Správní
rada") se v roce 1995 konala celkem 11x, všechna
řídil její předseda JUDr. Richard
Schwarz. Vytvoření názoru o všestranné
a systematické činnosti Správní rady
poskytuje následující zkrácený
přehled hlavních bodů programů jejích
zasedání:
24. ledna | - | problematika neplatičů pojistného |
"Regulační opatření k významným nákladovým položkám zdravotní péče" | ||
21. února | - | "Propočet okresní hodnoty bodu", důsledky |
- | vyhodnocení reklamní kampaně za rok 1994 | |
- | "Plán reklamy a marketinku na rok 1995" | |
21. března | - | "Zásady finančního hospodaření v roce 1995" |
- | hodnota bodu pro 2. čtvrtletí 1995 | |
- | "Cestovní zdravotní připojištění VZP 1995" | |
24. dubna | - | finanční dopady novely Seznamu výkonů |
- | návrh postupu ke zvýšení hodnoty bodu | |
- | aktuální stav v předávání akcií FNM | |
23. května | - | "Výroční zpráva VZP ČR za rok 1994" |
20. června | - | hodnota bodu pro 3. čtvrtletí 1995 |
- | mzdová politika VZP, platové stupnice | |
19. září | - | "Zdravotně pojistný plán VZP ČR na rok 1996" |
- | hodnota bodu na 4. čtvrtletí 1995 | |
- | správní řízení vedené MHS vůči VZP ČR ve věci neuzavírání smluv s nově vzniklými zdravotnickými zařízeními | |
29. září | - | "Finanční situace systému všeobecného zdravotního pojištění", zvážení možnosti a důsledků fúze VZP s Hornickou ZZP |
17. října | - | průběh a výsledky kontroly NKÚ |
- | "Plán udržení vyrovnané platební bilance" | |
- | výběr a kontroly plateb pojistného, vymáhání náhrad škody | |
21. listopadu | - | "Krátkodobý program MZ ČR" |
21. prosince | - | hodnota bodu pro 1. čtvrtletí 1996 |
- | typové smlouvy s poskytovateli zdravotní péče pro rok 1995. |
V roce 1995 pravidelně pracovaly také odborné
komise Správní rady, ustavené k řešení
konkrétních problematik, jako komise ekonomická,
investiční, legislativní, personální
a mzdová, pro marketink a propagaci a komise pro Účelový
fond. V roce 1995 se uskutečnilo celkem 29 jednání
odborných komisí Správní rady.
2. 3 Dozorčí rada Ústřední
pojišťovny
pracovala v roce 1995 v následujícím obsazení:
předseda: | doc. Ing. Milan VEVERKA, CSc. |
(zástupce zaměstnavatelů) | |
místopředseda: | RNDr. Zdeněk ROZLÍVKA |
(zástupce pojištěnců) | |
členové: | |
zástupci státu | Mgr. Ctirad ONDRAČKA |
Ing. René PECHAR | |
Ing. Rudolf PROKOP | |
zástupci pojištěnců | Miroslav RAŠKA |
MUDr. Ondřej ŠKODA | |
(do 30. 4. 1995) | |
Ing. Karel SLEZÁK | |
(od 1. 7. 1995) | |
zástupci zaměstnavatelů | Mgr. Dalibor KOŠČO |
JUDr. Josef SVOBODA. |
Vlastní aktivita Dozorčí rady Ústřední
pojišťovny (dále jen "Dozorčí
rada") - ať už na jejích zasedáních
nebo prostřednictvím soustavné činnosti
jejích členů - byla v roce 1995 zaměřena
na problematiku
- finanční rovnováhy Pojišťovny
opakovaným projednáváním účetní
závěrky a zprávy o hospodaření
Pojišťovny v roce 1994, Pojistného plánu
a vnitřního rozpočtu Pojišťovny
na rok 1995 a Zdravotně pojistného plánu
pro rok 1996,
- finanční rovnováhy systému všeobecného
zdravotního pojištění jednáním
s představiteli vlády ČR a odborů,
posuzováním informací o změnách
systému a oponováním návrhů
regulačních opatření,
- kontroly hospodaření Pojišťovny posuzováním
průběhu i výsledků kontroly NKÚ
a vnitřních kontrol prováděných
útvarem hlavního kontrolora Pojišťovny,
hodnocením efektivnosti některých činností
Pojišťovny (např. vydávání
časopisu Jistota apod.),
- sledování náběhu i vyřizování
stížností.
Po zevrubném projednání Dozorčí
rada svým kladným stanoviskem doporučila
Sboru zástupců a jeho prostřednictvím
i orgánům státní správy i Parlamentu
České republiky k přijetí Výroční
zprávu VZP ČR za rok 1994 a výsledek účetní
závěrky za rok 1994 a Zdravotně pojistný
plán VZP ČR pro rok 1996. Kromě jednání
Dozorčí rady se její předseda nebo
místopředseda zúčastňovali
pravidelně jednání Správní
rady Ústřední pojišťovny a Sboru
zástupců, někteří z jejích
členů pak pracovali po celý rok v Rozhodčím
orgánu Pojišťovny (viz tamtéž). Po
vyhodnocení informací přenesených
ze zasedání Správní rady a vlastních
zjištění Dozorčí rada neshledala
v činnosti správního aparátu či
Správní rady žádný případ
porušení vnitřních či zákonných
norem. Stížnosti pojištěnců
adresované Dozorčí radě byly
jednotlivě posouzeny v pracovním pořádku
nebo předány k vyřízení útvaru
hlavního kontrolora Pojišťovny.
2. 4 Správní a dozorčí rady okresních
pojišťoven
se v roce 1995 nadále zabývaly problematikou
- zajišťování dostupnosti kvalitní
zdravotní péče pro pojištěnce
Pojišťovny,
- smluvních vztahů se zdravotnickými zařízeními
v daném regionu, vztahů se zástupci poskytovatelů
zdravotní péče,
- hospodaření okresních pojišťoven
(zahrnujícího výběr pojistného,
úhrady nákladů věcných dávek
zdravotní péče čerpaných pojištěnci
Pojišťovny i dodržování vnitřního
rozpočtu Pojišťovny),
- účinností působení kontrolního
systému okresní pojišťovny a jejích
revizních lékařů,
- rozborů a pracovních postupů a pracovního
chování v okrese působících
ostatních zdravotních pojišťoven, účinností
reklamy a otázkami komunikace zaměstnanců
okresní pojišťovny s klienty, doručenými
stížnostmi
- a dalšími problémy místního
charakteru.
V roce 1995 se uskutečnilo 485 jednání
správních rad okresních pojišťoven,
ve kterých zasedalo celkem 666 členů,
z toho | 374 zástupců pojištěnců a |
292 zástupců zaměstnavatelů pojištěnců, |
a 394 jednání dozorčích rad okresních
pojišťoven, ve kterých zasedalo celkem 366 členů,
z toho | 216 zástupců pojištěnců a |
150 zástupců zaměstnavatelů pojištěnců. |
Lze konstatovat, že způsob řízení
činností a záležitostí Pojišťovny
prostřednictvím usnášení se správních
rad, je možno považovat za zavedený a plně
funkční zejména tam, kde správní
rady poskytují ředitelům oporu při
uplatňování hospodářských
a regulačních opatření. Rovněž
provádění kontroly hospodaření
okresních pojišťoven i Ústřední
pojišťovny dozorčími radami představuje
rozvinutý demokratický mechanizmus, kterým
je umožněno dohlížení pojištěnců
i plátců pojistného na toky finančních
prostředků uvnitř Pojišťovny.
2. 5 Rozhodčí orgán
Rozhodčí orgán Všeobecné zdravotní
pojišťovny České republiky (dále
jen "Rozhodčí orgán") je odvolacím
orgánem, který rozhoduje ve správním
řízení s konečnou platností
(podle zákona č. 71/1967 Sb., Správní
řád) o odvoláních plátců
pojistného proti platebním výměrům
vystaveným okresními pojišťovnami VZP
ČR (dále jen "odvolání").
V roce 1995 došlo ve složení Rozhodčího
orgánu v souvislosti s novelou zákona č.
550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění
(která s účinností od 1. 5. 1995 snížila
počet zástupců Ministerstva zdravotnictví
ze dvou na jednoho a tím i počet členů
Rozhodčího orgánu z 11 na 10 členů),
k jedné personální změně. Rozhodčí
orgán pracoval do 31. 12. 1995 v tomto složení:
předseda: | JUDr. Jiří VYŠÍN |
(zástupce MPSV ČR) | |
jednatelka: | JUDr. Marie HIRSCHOVÁ |
(zástupkyně VZP ČR) | |
členové: | |
za Správní radu ÚP VZP ČR | Ing. Petr PAVLÍK |
JUDr. Vlastislav ŠMOLCNOP | |
Ing. Miroslava ŠŤASTNÁ, CSc. | |
za Dozorčí radu ÚP VZP ČR | Mgr. Dalibor KOŠČO |
Ing. René PECHAR | |
RNDr. Zdeněk ROZLÍVKA | |
za MZ ČR | MUDr. Petr VESELKA |
za MF ČR | Ing. Marie HERANOVÁ. |
V souvislosti s nabytím účinnosti zákona
č. 59/1995 Sb., novelizujícího zákon
č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění, došlo od 1. 5. 1995 k podstatnému
nárůstu agendy Rozhodčího orgánu,
který nyní rozhoduje o odvoláních
proti rozhodnutím okresních pojišťoven
ve věcech týkajících se
- přirážek k pojistnému a pokut,
- sporných případů placení
pojistného a penále,
- vracení přeplatku na pojistném,
- snížení záloh na pojistné.
Citovanou novelou zákona byla Rozhodčímu
orgánu nově svěřena pravomoc odstraňovat
tvrdosti, které se vyskytnou při uložení
pokuty nebo vyměření penále nebo přirážky
k pojistnému.
Na několikanásobném nárůstu
agendy a činnosti Rozhodčího orgánu
se v roce 1995 (kromě nárůstu vyvolaného
změnou výše uvedené zákonné
normy) významnou měrou podílel také
rozvoj kontrolní činnosti okresních pojišťoven
na úseku placení a odvodů pojistného
na všeobecné zdravotní pojištění.
K plynulému zvládání rostoucí
agendy byla proto v závěru roku 1995 přijata
řada opatření: celodenní jednání
Rozhodčího orgánu se konala každých
14 dní, počet případů projednávaných
na celodenních zasedáních byl zvýšen
na cca 75 odvolání a v rámci organizačního
a právního odboru ÚP VZP ČR došlo
k vytvoření samostatného oddělení
správního řízení, které
úzce spolupracuje s odborem výběru pojistného
ÚP VZP ČR.
Členové Rozhodčího orgánu
se v roce 1995 sešli celkem k šestnácti celodenním
pracovním jednáním, na kterých projednali
843 případy odvolání plátců
pojistného ve výši 73 141 766,22 Kč
a ve prospěch Pojišťovny rozhodli o částce
68 493 156,00 Kč.
Nejčastěji uváděným důvodem
v odvoláních plátců pojistného
je platební neschopnost podniku či firmy a stále
ještě i neznalost právní úpravy
na úseku všeobecného zdravotního pojištění.
Nejčastějším důvodem rozhodnutí
pro snížení částek předepsaných
platebními výměry bylo zjištěné
pochybení ve výpočtu dlužného
pojistného či penále. Ke zmírnění
dopadu tvrdosti zákona byl uplatňován institut
jejího odstranění (viz výše),
jehož prostřednictvím bylo v roce 1995 prominuto
v 61 případech odvolání celkem 454.400,-
Kč.
Jako zvláštní tvrdost zákona shledal
Rozhodčí orgán skutečnost, podle které
občané České republiky musí
platit pojistné na zdravotní pojištění
z titulu trvalého pobytu v České republice
a současně z titulu svého zaměstnání
ve Slovenské republice. Tyto osoby jsou sice povinny
podle znění zákona dlužné pojistné
na území České republiky doplatit,
avšak placení penále z nedoplatku pojistného
bylo shledáno jako nepřiměřená
tvrdost zákona a proto bylo od jeho vymáhání
v celé řadě případů
upuštěno.
Celkový pohled na počty rozhodnutí
Rozhodčího orgánu v roce 1995 podle jednotlivých
typů odvolání plátců pojistného,
indexu nárůstu (poklesu) počtu
těchto rozhodnutí, částek předepsaných
platebními výměry vystavenými okresními
pojišťovnami a rozhodnutými Rozhodčím
orgánem ve prospěch Pojišťovny v roce
1995 je uveden v následujícím přehledu:
Odvolání ve věcech | |||||
- | penále | 411 | 43 939 | 42 409 | |
- | pokuty za nepředložení dokladů ke kontrole plateb pojistného | 215 | 918 | 510 | |
- | dlužného pojistného | 93 | 25 514 | 23 533 | |
- | přirážky k pojistnému | 68 | 1 835 | 1 166 | |
- | pokuty za nesplnění oznamovací povinnosti | 41 | 675 | 629 | |
- | pokuty za nezaslání kopie záznamu o pracovních úrazech | 14 | 38 | 23 | |
- | vrácení přeplatku pojistného | 1 | 223 | 223 | |
CELKEM 1995 | 843 | 73 142 | 68 493 |
Celkový pohled na meziroční nárůst
počtu Rozhodčím orgánem evidovaných
a projednaných odvolání plátců
pojistného proti platebním výměrům
vystaveným okresními pojišťovnami, na
nárůst počtů jednání
Rozhodčího orgánu a celkových částek,
o kterých bylo mezi roky 1993 - 1995 rozhodnuto ve prospěch
Pojišťovny, umožňuje následující
přehled:
1993 | ||||
1994 | ||||
1995 |
Vzhledem ke značnému nárůstu případů
odvolání, které je nezbytné ve správním
řízení rozhodnout, pro možnost důkladného
posouzení všech případů a pro
objektivní rozhodování bude v budoucnu nezbytné
přijetí odpovídajících legislativních
opatření.