Znění zrušovaných ustanovení
platných zákonů
Návrhy prováděcích předpisů:
1. vyhláška o organizaci studia v doktorském studijním programu
2. vyhláška o stipendiích
3. vyhláška o Matrice studentů
4. vyhláška o uznávání dokladů o vysokoškolském vzdělání vydaných. zahraničními vzdělávacími institucemi (o nostrifikaci)
5. vyhláška o průběhu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorů
6. Nařízení vlády o zárukách
České republiky za bankovní úvěry
na školné ve státních vzdělávacích
institucích
Znění zrušovaných ustanovení
platných zákonů
ad 1) 2 odst. 1 bod 4 zákona ČNR č. 2/1969
Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky,
ve znění zákona ČNR č..575/1990
Sb. a zákona č. 47/1994 Sb.:
(1) V České republice působí tyto další ústřední orgány státní správy České republiky:
1. Český statistický úřad,
2. Český úřad zeměměřický a katastrální,
3. Český báňský úřad,
4. Česká komise pro vědecké hodnosti. - zrušuje.se
5. Úřad průmyslového vlastnictví,
6. Správa státních hmotných rezerv,
7. Státní úřad pro jadernou bezpečnost.
ad 2) § 33 až 41, 43 a 45 zákona č. 39/1977
Sb., o výchově nových vědeckých
pracovníků a o dalším zvyšování
kvalifikace vědeckých pracovníků:
(1) Systém dalšího zvyšování
kvalifikace a hodnocení tvůrčí způsobilosti,
který upravují následující
ustanovení tohoto zákona, se vztahuje pouze na pracovníky
působící ve funkcích, pro něž
se vyžaduje vědecká kvalifikace vyjádřená
vědeckými kvalifikačními stupni (dále
jen "vědečtí pracovníci").[3
Zvyšování kvalifikace je pro vědeckopedagogické
pracovníky upraveno zákonem č. 19/1966 Sb.,
o vysokých školách, a předpisy vydanými
k jeho provedení, pro vědeckotechnické pracovníky
vyhláškou federálního ministerstva pro
technický a investiční rozvoj č. 3211976
Sb. ve zněni předpisů ji měnících.]
(2) Další zvyšování kvalifikace
patří k základním povinnostem vědeckých
pracovníků i organizací, v nich pracují.
Tvůrčí způsobilost vědeckých
pracovníků, která je výsledkem zvyšování
jejich kvalifikace, se soustavně hodnotí.
(1) Úkolem vědeckých pracovníků
je získávat vědecké poznatky, tvořivě
je rozvíjet podle potřeb vědy a praxe u rozšiřovat
vědecké poznání, které může
mít též formu objevů nebo vynálezů.
Vědečtí pracovníci.se též
aktivně podílejí na zavádění
výsledků vyřešených výzkumných
a vývojových úkolů do výroby
nebo jiné praxe.
(2) Další zvyšování kvalifikace
vědeckých pracovníků na základě
plánů jejich osobního rozvoje musí
být úzce spojeno s aktivní vědeckou
činností v rámci plnění úkolů
v jejich organizacích.
Organizace jsou povinny vytvářet podmínky
pro soustavný růst tvůrčí způsobilosti
každého vědeckého pracovníka,
sledovat a podporovat jeho vývoj.
(I) Vědeckým pracovníkům, kteří
projevují nejvyšší vědeckou a morální
způsobilost, ukládá organizace, k níž
jsou v pracovním poměru, řešení
významných a náročných vědeckých
úkolů a umožňuje jim výsledky
této práce zpracovat ve formě doktorské
disertační práce.[§ 6 zákona
č. 53/1964 Sb.]
(2) K dokončeni doktorské disertační
práce může organizace poskytnout vědeckému
pracovníku pracovní volno s náhradou mzdy
ve výši průměrného výdělku
na nezbytně nutnou dobu, nejvýše na dobu šesti
měsíců.
Tvůrčí způsobilost vědeckých
pracovníků se hodnotí vědeckými
kvalifikačními stupni, které se přiznávají
vědeckým pracovníkům na základě
ověřování výsledků zvyšování
jejich kvalifikace. Vědeckými kvalifikačními
stupni se osvědčuje základní a vyšší
tvůrčí způsobilost.
(1) Vědecký kvalifikační stupeň,
jímž se osvědčuje základní
tvůrčí způsobilost, získává
vědecký pracovník udělením
vědecké hodnosti.
(2) Vědecké kvalifikační stupně,
jimiž se osvědčuje vyšší tvůrčí
způsobilost, získává vědecký
pracovník rozhodnutím komisí Československé
akademie věd a Slovenské akademie věd pro
posuzování vědecké kvalifikace pracovníků.
Komise Československé akademie věd a Slovenské
akademie věd pro posuzování vědecké
kvalifikace pracovníků rozhodují o přiznání
vědeckého kvalifikačního stupně
v souladu s potřebami společnosti na návrh
organizace, k níž je vědecký pracovník
v pracovním poměru (navrhovatel), předložený
prostřednictvím příslušného
ústředního orgánu.
(1) Vědecké kvalifikační stupně,
jimiž se osvědčuje vyšší tvůrčí
způsobilost, přiznává komise Československé
akademie věd pro posuzování vědecké
kvalifikace pracovníků vědeckým pracovníkům
organizací na území České socialistické
republiky a komise Slovenské akademie věd pro posuzování
vědecké kvalifikace pracovníků vědeckým
pracovníkům organizací na území
Slovenské socialistické republiky.
(2) Proti zamítavému rozhodnutí komisí
Československé akademie věd a Slovenské
akademie věd pro posuzování vědecké
kvalifikace pracovníků o návrhu na.přiznání
vědeckého kvalifikačního stupně
může podat rozklad jen navrhovatel. Rozklad se podává
do 60 dnů od doručení rozhodnutí.
O rozkladu proti rozhodnutí komise Československé
akademie věd pro posuzování vědecké
kvalifikace pracovníků rozhoduje předseda
Československé akademie věd, proti rozhodnutí
komise Slovenské akademie věd pro posuzování
vědecké kvalifikace pracovníků předseda
Slovenské akademie věd.
Ztráta vědecké hodnosti podle zvláštních
předpisů má za důsledek ztráta
vědeckého kvalifikačního stupně.
(1) Periodickou atestací se komplexně hodnotí
pracovní výsledky vědeckého pracovníka
za uplynulé období. Toto období je pro vědecké
pracovníky se základní tvůrčí
způsobilostí a s vyšší tvůrčí
způsobilostí nejdéle čtyřleté.
(2) Periodické atestace vědeckých pracovníků
provádějí atestační komise
ustavené v jednotlivých organizacích jako
poradní orgány vedoucího organizace.
Československá akademie věd spolu se Slovenskou
akademií věd plní pro oblast vědecké
výchovy a pro oblast dalšího zvyšování
kvalifikace vědeckých pracovníků funkci
ústředního orgánu státní
správy.
Další zvyšování kvalifikace
vědeckých pracovníků řídí
ústřední orgány státní
správy v rámci.své působnosti.
ad 5) článek VI zákona ČNR č.
26/1993 Sb., kterým se mění a doplňují
některé zákony v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnosti, a o opatřeních
s tím souvisejících:
Zákon č. 232/1992 Sb., o policejních vysokých školách a o zřízení Policejní akademie, se.s účinností pro Českou republiku mění a doplňuje takto:
I. Za § 4 se vkládá 4a, který včetně
poznámky č. 2a zní:
Policejní vysoká škola uskutečňuje
obsahově ucelenou část vysokoškolského
studia, po jehož ukončení vydává
vysvědčení, popřípadě
přiznává titul " bakalář
" (ve zkratce " Bc ").[a § 21 odst. i
zákona č. 172/1990 Sb."]
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
stanoví podle § 6 odst. 5 zákona č.......Sb.,
o vysokém školství (dále jen "zákon"):
(1) Studium v rámci akreditovaného [§ 7 odst.
1 a 2 zákona.] doktorského studijního programu
[§ 6 zákona] se uskutečňuje podle individuálního
studijního plánu [§ 2], který vymezuje
úkoly studenta doktorského studijního programu
a jejich časový postup.
(2) Studium v doktorském studijním programu probíhá
pod vedením školitele [§ 3]
(3) Doktorská rigorózní zkouška podle
§ 6 odst. 3 zákona se koná před komisí
pro doktorskou rigorózní zkoušku [§ 4].
(4) Obhajoba disertační práce (dále
jen "disertace") podle § 6 odst. 3 zákona
se koná před komisí pro obhajobu disertace
[§ S].
(5) K organizaci a uskutečňování doktorského
studijního programu může děkan fakulty,
ředitel vysokoškolského ústavu, rektor
vysoké školy nebo statutární orgán
externí vzdělávací instituce (dále
jen "příslušný orgán vzdělávací
instituce") zřídit jako svůj poradní
orgán radu doktorského studijního programu
[§ 6].
(1) Individuální studijní plán sestavují
společně školitel a student po zápisu
studenta do Matriky studentů [§ 9 odst. 2 zákona.]
a schvaluje příslušný orgán vzdělávací
instituce, který rozhodl o přijetí ke studiu
v doktorském studijním programu. [§ 13 odst.
2 zákona.]
(2) Individuální studijní plán
- je zaměřen na prohloubení a rozšíření
obecných základů, teoreticko-vědeckých
nebo teoreticko-uměleckých poznatků studenta.
Od počátku studia je zaměřen též
na řešení konkrétního úkolu
v oblasti výzkumu nebo vývoje nebo v teoreticko-umělecké
práci, souvisejícího s přípravou
a zpracováním disertace;
- obsahuje samostatné řešení úkolů
ve výzkumu nebo vývoji nebo v tvůrčí
teoreticko-umělecké práci, studijní
povinnosti, zejména v samostatném studiu, přednášky,
semináře, konzultace, zkoušky, zaměření
a vykonání doktorské rigorózní
zkoušky, téma a obhajobu disertace.
(3) Individuální studijní plán se
v průběhu studia v dohodě školitele
se studentem podle potřeby upřesňuje.
(1) Školitel je konzultantem studenta při plnění
jeho úkolů stanovených individuálním
studijním plánem a společně se studentem
se zpravidla účastní činností
v oblasti výzkumu nebo vývoje nebo v oblasti teoreticko-umělecké.
Školitel též kontroluje výsledky studenta
při plnění těchto úkolů
a provádí jejich hodnocení.
(2) Školitelem je významná osobnost příslušného
odborného zaměření, zpravidla profesor
nebo docent.
(4) Určeni školitele provádí písemně
příslušný orgán vzdělávací
instituce s jeho předchozím souhlasem.
(1 ) Podmínkou konání doktorské rigorózní
zkoušky je splnění úkolů, které
byly studentovi stanoveny individuálním studijním
plánem, včetně vykonání předepsaných
zkoušek, a písemné doporučení
školitele ke konání rigorózní
zkoušky, obsahující hodnocení dosavadních
výsledků studia.
(2) Komisi pro doktorskou rigorózní zkoušku
zřizuje příslušný orgán
vzdělávací instituce na základě
žádosti studenta o vykonání této
zkoušky, doložené podle odst. 1.
(3) Komise pro doktorskou rigorózní zkoušku
je nejméně tříčlenná;
jejími členy jsou významné osobnosti
příslušného nebo příbuzného
odborného zaměření (dále jen
"téhož zaměření").
Předsedou komise pro doktorskou rigorózní
zkoušku je profesor. Dalšími členy této
komise jsou profesoři a docenti, výjimečně
i jiní významní odborníci, a školitel;
nejméně jeden člen komise není zaměstnancem
příslušné vzdělávací
instituce. Školitel nemůže být předsedou
komise.
(4) Předseda komise pro doktorskou rigorózní
zkoušku stanoví místo a dobu konání
doktorské rigorózní zkoušky; tyto údaje
se zveřejňují nejméně čtyři
týdny předem a oznámí též
příslušnému orgánu vzdělávací
instituce.
(5) Doktorská rigorózní zkouška je veřejně
přístupná.
(6) Při doktorské rigorózní zkoušce
se hodnotí teoreticko-vědecké nebo teoreticko-umělecké
znalosti studenta se zaměřením na téma
jeho disertace, způsobilost osvojovat si nové poznatky
výzkumu, hodnotit je a tvůrčím způsobem
využívat. [§ 6 odst. 3 zákona.]
(7) O výsledku doktorské rigorózní
zkoušky rozhodne komise pro doktorskou rigorózní
zkoušku většinou hlasů; při rovnosti
hlasů rozhoduje hlas předsedy.
(8) Výsledek doktorské rigorózní zkoušky
se hodnotí slovy "uspěl" nebo "neuspěl".
(9) Výsledek doktorské rigorózní zkoušky
oznámí předseda komise pro doktorskou rigorózní
zkoušku veřejně. V případě,
že student při rigorózní zkoušce
neuspěl, uvede předseda důvody.
(10) O doktorské rigorózní zkoušce a
výsledku hlasování se pořídí
zápis, který podepíše předseda
a členové komise pro doktorskou rigorózní
zkoušku; zápis předá předseda
této komise neprodleně příslušnému
orgánu vzdělávací instituce.
(11) Neuspěl-li student při doktorské rigorózní
zkoušce, může ji vykonat v témže
studijním programu znovu pouze jednou. Podmínky
stanoví komise pro doktorskou rigorózní zkoušku
v souladu se statutem příslušné fakulty,
vysokoškolského ústavu, vysoké školy
nebo externí vzdělávací instituce
(dále jen "statut"), a uvede je v zápisu
o doktorské rigorózní zkoušce.
(1) Podmínkou obhajoby disertace je splněni úkolů,
které byly studentovi stanoveny individuálním
studijním plánem, předložení
disertace statutárnímu orgánu a písemné
doporučení školitele a pracoviště,
na němž byla disertace vypracována, obhajobu
disertace uskutečnit. Podmínkou obhajoby disertace
může být též vykonání
doktorské rigorózní zkoušky, pokud tak
stanoví statut.
(2) Komisi pro obhajobu disertace (dále jen "komise")
zřizuje příslušný orgán
vzdělávací instituce na základě
žádosti studenta o obhajobu disertace, doložené
podle odst. 1.
(3) Komise je nejméně šestičlenná;
jejími členy jsou významné osobnosti
téhož zaměření. Předsedou
komise je příslušný orgán vzdělávací
instituce nebo jím do této funkce jmenovaný
profesor. Dalšími členy komise jsou profesoři
a docenti jmenovaní do této funkce příslušným
orgánem vzdělávací instituce, popř.
jiní významní odborníci, a školitel;
nejméně dva členové komise nejsou
zaměstnanci příslušné vzdělávací
instituce. Alespoň jeden člen komise musí
být profesorem. Školitel nemůže být
předsedou komise.
(4) Komise může mít část stálých
členů, popř. stejné složení
jako komise pro rigorózní zkoušku, odpovídá
- li toto složení odst. 3.
(5) Předseda komise stanoví místo a dobu
obhajoby disertace; tyto údaje a sdělení,
kde je disertace uložena k nahlédnutí, se zveřejňují
nejméně čtyři týdny předem
s ohledem na předpisy o ochraně státního
a služebního tajemství. [Zákon č.
102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství,
ve zněni zákona č. 383/1990 Sb. a zákona
č. 55811991 Sb. .Nařízení vlády
ČSFR č. 419/1990 Sb., o základních
skutečnostech tvořících předmět
státního tajemství.]
(6) Předseda komise stanoví zpravidla z ostatních
členů komise tři oponenty disertace (dále
jen "oponent") s odbornými předpoklady
pro její posouzení, z nichž nejméně
dva nejsou zaměstnanci příslušné
vzdělávací instituce. Alespoň jeden
oponent musí být profesorem. Oponentem disertace
nemůže být předseda komise nebo školitel.
(7) Oponent předloží posudek na disertaci předsedovi
komise písemně. V posudku výslovně
uvede, jaké původní výsledky disertace
obsahuje, zda má disertace požadovanou úroveň
nebo zda požadavky na disertaci nesplňuje, a své
stanovisko zdůvodní. Předseda komise seznámí
studenta, školitele a členy komise s oponentskými
posudky nejpozději jeden týden před stanoveným
datem obhajoby disertace.
(8) Obhajoba disertace je veřejně přístupná
a koná se nejpozději do tří měsíců
od podání žádosti o obhajobu disertace
podle odst. 2.
(9) Při obhajobě disertace student informuje o výsledcích
své práce v oblasti výzkumu nebo vývoje
nebo v tvůrčí teoreticko-umělecké
práci, obsažených v disertaci, a ve veřejné
rozpravě s předsedou, členy komise, oponenty
a ostatními přítomnými tyto výsledky
a získané poznatky a jejich původnost obhajuje.[
§ 6 odst. 3 zákona.]
(10) O výsledku obhajoby disertace rozhodne komise většinou
hlasů; při rovnosti hlasů rozhoduje hlas
předsedy. Obhajoby disertace musí být přítomni
nejméně dva oponenti a nejméně dvě
třetiny členů komise. Pokud oponent nebyl
jmenován členem komise [2], považuje se rovněž
za člena komise s hlasovacím právem.
(11) Výsledek obhajoby disertace se hodnotí slovy
"obhájil" nebo "neobhájil" disertaci;
výsledek obhajoby oznámí předseda
komise veřejně. V případě,
že student disertaci neobhájil, uvede předseda
důvody.
(12) O obhajobě disertace a výsledku hlasování
komise se pořídí zápis, který
podepíše předseda a členové komise
a který předá předseda komise neprodleně
příslušnému orgánu vzdělávací
instituce.
(13) V případě, že student disertaci
neobhájil, může v témže studijním
programu disertaci znovu obhajovat jednou. Podmínky stanoví
komise v souladu se statutem a uvede je v zápisu o obhajobě
disertace.
(14) Vzdělávací instituce uschovává
jeden výtisk disertace; další výtisk
předá Národní knihovně, pokud
obhajoba disertace byla úspěšná.
(1) Předsedu a členy rady doktorského studijního
programu (dále jen "Rada") jmenuje a odvolává
příslušný orgán vzdělávací
instituce s jejich předchozím souhlasem.
(2) Předseda a členové rady jsou jmenováni
z akademických pracovníků a dalších
odborníků příslušného
odborného zaměření. Členem
Rady může být i student doktorského
studijního programu.
(3) Rada
- navrhuje školitele,
- navrhuje témata disertací,
- posuzuje individuální studijní plány,
- navrhuje složení a členy komise pro doktorskou
rigorózní zkoušku,
- navrhuje složení a členy komise a oponenty
disertace,
- z pověření příslušného
orgánu vzdělávací instituce se vyjadřuje
k dalším otázkám týkajícím
se doktorského studijního programu a hodnotí
jeho uskutečňování.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
stanoví podle § 11 odst. 4 a 5 zákona č......
Sb., o vysokém školství (dále jen "zákon"):
Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) stipendiem finanční částka přiznaná
státnímu občanovi České republiky
(dále jen "občan") nebo cizinci [§
1 odst. 3 zákona č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců
na území České a Slovenské
Federativní Republiky] na kalendářní
měsíc, hrazená z prostředků
státního rozpočtu,
b) přiznáním stipendia kladné rozhodnutí
o stipendijní žádosti,
c) studentem fyzická osoba, která splňuje
podmínky § 9 zákona,
d) stipendistou občan nebo cizinec, kterému bylo
přiznáno stipendium,
e) plátcem stipendia vzdělávací instituce
nebo jiná právnická osoba pověřená
zřizovatelem vzdělávací instituce,
f) částkou na osobní potřeby částka
potřebná k zajištění výživy
a ostatních základních potřeb občana
podle zvláštního zákona [§ 3 odst.
2 písm. d) zákona č. 463/1991 Sb., o životním
minimu, ve znění pozdějších předpisů]
g) vynikajícími studijními výsledky
splnění prospěchových aj. kritérií
stanovených ve stipendijním řádu,
h) mimořádným důvodem událost
nebo situace, v níž se stipendista ocitl bez vlastního
zavinění, a která mu brání
závažným způsobem ve studiu; mimořádným
důvodem může být rovněž
uskutečněni výjimečného záměru
vzdělávací instituce, jehož naplnění
je podmíněno osobní účastí
určitého stipendisty,
i) zvýšenými náklady v souvislosti se
studiem ve studijním programu náklady, které
studentovi prokazatelně vznikly při plnění
studijních povinností a úkolů, bez
jejichž splnění by nemohl řádně
ukončit studium, zejména zvýšené
náklady související s praxí, je-li
jako povinná součást studijního programu
uskutečňována mimo sídlo vzdělávací
instituce,
j) příspěvkem na ubytování
a stravování část prostředků
ze státního rozpočtu, určených
kolejím a menzám, které obdrží
stipendista, pokud splní stanovená kritéria.
(1) Stipendium, přiznané podle § 11 odst. 1
písm. a) zákona studentovi za vynikající
studijní výsledky, činí nejvýše
dvojnásobek částky na osobní potřeby.
(2) Stipendium, přiznané podle § 11 odst. 1
písm. b) zákona studentovi ze sociálních,
zdravotních nebo jiných mimořádných
důvodů, činí nejvýše 5000
Kč.
(3) Stipendium, přiznané podle § 11 odst. 1
písm. c) zákona studentovi na zvýšené
náklady v souvislosti se studiem ve studijním programu,
činí nejvýše součet částek
cestovních náhrad, které by mu příslušely
podle zvláštního zákona [zákon
č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách],
kdyby byl v pracovním poměru k plátci stipendia
a ke splnění studijních povinností
byl vyslán na pracovní cestu.
(4) Stipendium, přiznané podle § 11 odst. 2
zákona studentovi doktorského studijního
programu, který nemá příjmy určené
zvláštním zákonem [§ 5 odst. 1
písm. a) a odst. 2 písm, a) zákona č.
11711995 Sb., o státní sociální podpoře],
s výjimkou příjmů ze závislé
činnosti, která bezprostředně souvisí
s doktorským studijním programem studenta, a kterou
student vykonává pro plátce stipendia, činí
nejvýše čtyřnásobek částky
na osobní potřeby.
(5) Stipendium, přiznané podle § 11 odst. 3
zákona studentovi jako příspěvek na
ubytování a stravování, činí
nejvýše částku vypočtenou podle
kritérií uvedených v příloze,
která je součástí této vyhlášky.
(6) Stipendium, přiznané podle § 56 odst. 1
písm. i) zákona, činí nejvýše
pětinásobek částky na osobní
potřeby.
(7) V případě, že, výši
stipendia, přiznaného podle § 11 odst. 5 zákona,
nestanoví mezinárodní smlouva, podle níž
byl cizinec ke studiu v České republice přijat,
řídí se výše stipendia ustanoveními
odstavců 1 až 6.
Stipendium může být občanu na dobu jeho
studia v zahraničí přiznáno a vypláceno
zcela nebo zčásti v cizí měně.
Výše stipendia přepočtená na
Kč nesmí překročit částky
uvedené v § 2. Bankovní a jiné poplatky
spojené s výplatou stipendia v cizí měně
hradí plátce stipendia.
(1) Vzdělávací instituce je povinna umožnit
každému zájemci, aby se seznámil s podmínkami
pro přiznání stipendia, náležitostmi
stipendijní žádosti a lhůtami pro její
podání. Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo")
zveřejní podmínky pro přiznání
stipendia podle § 56 odst. 1 písm. i) zákona,
náležitosti stipendijní žádosti
o toto stipendium a lhůty pro její podání
sdělením ve Věstníku ministerstva.
(2) Údaje uvedené ve stipendijní žádosti
a připojené kopie dokumentů ověřuje
podle originálních dokladů, které
žadatel předloží k nahlédnutí,
pověřený zaměstnanec plátce
stipendia a o tomto ověření učiní
na žádosti záznam. V případě,
že některý údaj nelze doložit dokladem,
může jej žadatel nahradit písemným
čestným prohlášením. Na ochranu
údajů uvedených ve stipendijní žádosti
se vztahují zvláštní předpisy.
[zákon č. 256/1992 Sb.. o ochraně osobních
údajů v informačních systémech]
(1) O přiznání stipendia podle § 11
zákona rozhoduje ten orgán plátce stipendia,
který rozhodl o přijetí uchazeče ke
studiu [§ 13 odst. 2 zákona], pokud statut plátce
stipendia nestanoví jinak. Při rozhodování
je vázán stipendijním řádem
a přihlíží ke stanovisku poradního
sboru, který pro stipendijní záležitosti
zřídil. V poradním sboru musí být
zastoupeni rovněž studenti.
(2) O přiznání stipendia podle § 56
odst. 1 písm. i) zákona rozhoduje ministr nebo jím
pověřený náměstek ministra.
Při rozhodování je vázán sdělením
ve Věstníku ministerstva a přihlíží
ke stanovisku poradního sboru, který pro stipendijní
záležitosti zřídil.
Nezbytnou součástí rozhodnutí o přiznání
stipendia studentovi je:
a) určení stipendia, které se přiznává,
b) stanovení výše stipendia,
c) uvedení počátku a délky období, pro které se stipendium přiznává,
d) informace o způsobu výplaty stipendia.
Rozhodnutí o přiznání stipendia cizinci
musí obsahovat upozornění, že stipendium
nepřísluší za dobu nepřítomnosti
cizince na území České republiky,
která trvala nepřetržitě déle
než 30 kalendářních dnů a poučení,
komu cizinec tuto nepřítomnost oznámí.
Cizinci rovněž nepřísluší
stipendium při přerušení studia. Posledním
měsícem, pro který může být
stipendium cizinci přiznáno, je ten, který
následuje po měsíci, v němž cizinec
ukončil řádně studium. [§ 14
odst. 1 zákona]
Finanční a hmotné zabezpečení
studia cizinců, přijatých ke studiu ve studijním
programu v rámci mezinárodní spolupráce,
zejména na základě mezinárodních
smluv, kterými je Česká republika vázána,
tvoří stipendium a užívání
stravovacích, ubytovacích a jiných zařízení
vzdělávacích institucí za stejných
podmínek jako mají občané. Stanovili
tak mezinárodní smlouva, kterou je Česká
republika vázána, zahrnuje finanční
a hmotné zabezpečení studia cizinců
též dopravu cizinců nebo náklady na
jejich cestovné do místa studia při zahájení
studia, zpět po ukončení studia, popřípadě
další smluvně stanovené náležitosti.
Zrušují se:
1. vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 365/1990 Sb., o poskytování stipendií na vysokých školách v působnosti ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (stipendijní řád)
2. vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 41/1991 Sb., o hmotném a finančním zabezpečení studentů vysokých škol vysílaných ke studiu do zahraničí
3. vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 67/1991 Sb., o poskytování stipendií studentům postgraduálního studia
4. vyhláška ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky č.
110/1995 Sb., kterou se mění vyhláška
ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky č. 67/1991 Sb., o poskytování
stipendií studentům postgraduálního
studia.
Vyhláška ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky č.
400/1991 Sb., o hmotném a finančním zabezpečení
cizinců studujících na školách
v působnosti ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky, ve
znění vyhlášky č........ Sb.,
se mění takto:
1. V první větě se vypouští část věty za poslední čárkou.
2. V § 2 se vypouštějí slova "nebo vysokých``.
3. V § 3 odst. 1 písm. a) se vypouštějí slova "nebo vysoké".
4. V § 3 odst. 1 se vypouští písm. b)
a ruší se označení písm. a) a
b).
Tato vyhláška nabývá účinnosti
1. září 1996.