Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
ČR vyhlašuje podle § 12 zákona č........Sb.,
o vysokém školství (dále jen "zákon"):
Tato vyhláška upravuje strukturu údajů
vedených v Matrice studentů a předávání
údajů z Matriky studentů.
(1) Údaji vedenými v Matrice studentů jsou
[12 odst. 1) zákona.]:
a) osobní údaje, tj. jméno, příjmení,
rodné číslo, číslo OP nebo
číslo pasu cizinců, bydliště,
pohlaví, stav, státní příslušnost
a národnost poskytovatele a údaje o dosaženém
vzdělání poskytovatele,
b) název, typ a forma studijního programu, studijní
obor a standardní doba studia podle statutu vzdělávací
instituce [§ 7 a 20 zákona.], v případě
studia více oborů názvy, typy a formy studijních
programů, studijních oborů a standardní
doby studia podle statutu vzdělávací instituce,
c) den zápisu do Matriky studentů,
d) záznam o přerušení studia, tj. datum
a důvody přerušení studia a datum pokračování
ve studiu,
e) záznam o ukončení studia, tj. datum a
způsob ukončení studia. [§ 14 zákona.]
(2) Konkrétní strukturu informační
věty provozované databáze a její technické
podmínky vydá po dohodě s provozovateli Ministerstvo
školství mládeže a tělovýchovy
ČR rozhodnutím.
(1) Provozovatel poskytuje jiným právnickým
nebo fyzickým osobám z Matriky studentů souhrnné
údaje o počtu studentů v členění
podle písm. b) až e) § 3 této vyhlášky
a dále v členění podle věku,
pohlaví, stavu, státní příslušnosti,
národnosti a dosaženého vzdělání.
(2) Provozovatel smí poskytovat individuální
osobní údaje studentů jiným právnickým
nebo fyzickým osobám pouze v souladu se zvláštními
předpisy [Např. zákon č. 256/1992
Sb. a zákon č.....Sb., o vysokém školství].
Tato vyhláška nabývá účinnosti
1. září 1996.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
stanoví podle § 16 odst. 5 zákona č........Sb.,
o vysokém školství:
Doklad o vysokoškolském vzdělání vydaný zahraniční vzdělávací institucí (dále jen "doklad") může být uznán v České republice na základě
a) mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána,
b) nostrifikačního řízení.
(1) Uznání dokladu podle § 16 odst. 2 zákona
č....... Sb., o vysokém školství (dále
jen "zákon") provádí Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
(dále jen "ministerstvo") tím, že
na žádost držitele dokladu vydá nostrifikační
osvědčení podle vzoru uvedeného v
příloze č. 1, která je součástí
této vyhlášky.
(2) K žádosti o uznání dokladu žadatel
připojí ověřený opis nebo kopii
[zákon ČNR č. 358/1992 Sb., o notářích
a jejich činnosti, zákon ČNR č. 41/1993
Sb., o ověřování shody opisů
nebo kopie s listinou a o ověřování
pravosti podpisu obecními úřady a o vydávání
potvrzení orgány obcí a okresními
úřady.]dokladu a ověřený opis
nebo kopie dalších dokumentů, potřebných
pro posouzení obsahu a rozsahu studia, jako jsou výkaz
o studiu, vysvědčení o závěrečných
zkouškách apod. (dále jen "důkazní
listiny").
(3) Za podání žádosti uhradí
žadatel správní poplatek podle zvláštního
zákona[ § 1 zákona ČNR č. 368/1992
Sb., o správních poplatcích, ve znění
zákona č. 10/1993 Sb., č. 72/1994 Sb., č.
85/1994 Sb. a č. 273/1994 Sb.].
(1) O uznání dokladu podle § 16 odst. 3 zákona
rozhoduje na žádost držitele dokladu v nostrifikačním
řízení
a) vysokoškolská instituce, která uskutečňuje studijní programy, které svým obsahem a rozsahem odpovídají studiu, na jehož základě byl doklad vydán,
b) ministerstvo, není-li v České republice
vysokoškolská instituce, která by rozhodla
podle písmene a).
(2) K žádosti o uznání dokladu žadatel
připojí ověřený opis nebo kopie
[zákon ČNR č. 358/1992 Sb., o notářích
a jejich činnosti, zákon ČNR č. 41/1993
Sb., o ověřování shody opisů
nebo kopie s listinou a o ověřování
pravosti podpisu obecními úřady a o vydávání
potvrzení orgány obcí a okresními
úřady.] důkazních listin.
(3) Za podání žádosti uhradí
žadatel správní poplatek podle zvláštního
zákona [ § 1 zákona ČNR č. 368/1992
Sb., o správních poplatcích, ve znění
zákona č. 10/1993 Sb., č. 72/1994 Sb., č.
85/1994 Sb. a č. 273/1994 Sb.].
(4) Nostrifikační řízení se
zahajuje dnem doručení žádosti vysokoškolské
instituci nebo ministerstvu a končí zamítnutím
žádosti nebo vydáním nostrifikačního
osvědčení podle vzru uvedeného v příloze
č. 2, která je součástí této
vyhlášky. V průběhu nostrifikačního
řízení si může vysokoškolská
instituce nebo ministerstvo vyžádat od žadatele
nebo jiné osoby další listiny nezbytné
pro rozhodnutí; do doby jejich získání
se nostrifikační řízení přerušuje.
(1) Pravost podpisu a otisku razítka na originálu
důkazních listin musí být ověřena
ministerstvem zahraničních věcí státu,
v němž má sídlo zahraniční
vzdělávací instituce, která důkazní
listinu vydala, nebo příslušným zastupitelským
úřadem České republiky, pokud mezinárodní
smlouva nestanoví jinak.
(2) Nejsou-li důkazní listiny, jejichž ověřený
opis nebo kopie žadatel ke své žádosti
přikládá, v jazyce českém,
slovenském, anglickém, francouzském, německém,
ruském nebo španělském, předloží
žadatel současně ověřený
překlad těchto listin do českého jazyka.
Vysokoškolské instituce a ministerstvo vedou evidenci
o vydaných nostrifikačních osvědčeních
a s ověřenými opisy nebo kopiemi důkazních
listin a jejich překlady nakládají jako s
archiváliemi [ § 2 odst. I zákona ČNR
č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění
zákona ČNR č. 343/1992 Sb.].
Zrušuje se vyhláška ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy České
republiky č. 476/1990 Sb., o uznávání
diplomů a jiných dokladů o studiu vydaných
zahraničními vysokými školami (o nostrifikaci).
Tato vyhláška nabývá účinnosti
1. září 1996.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
stanoví podle § 45 odst. 5 a podle § 46 odst.
4 zákona č...... Sb., o vysokém školství
(dále jen "zákon"):
(1) Docentem pro určitý obor se může
stát kandidát, který v habilitačním
řízení [§ 45, odst. 1 a odst. 2 zákona.]
prokázal pedagogickou a vědeckou nebo uměleckou
způsobilost a pedagogickou praxi.
(2) Habilitační řízení se uskutečňuje
na fakultě nebo ve vysokoškolském ústavu,
pokud tak stanoví statut vysoké školy, nebo
na vysoké škole, která se nečlení
na fakulty a na níž se vyučuje a pěstuje
obor, který je předmětem habilitační
práce, popřípadě obor příbuzný.
(3) Obory, ve kterých je vysoká škola oprávněna
sama nebo na svých fakultách nebo ve vysokoškolském
ústavu konat habilitační řízení,
stanoví ministerstvo svým rozhodnutím.
(4) Habilitační prací se rozumí:
a) písemná práce, která přináší nové vědecké poznatky, nebo
b) soubor publikovaných vědeckých prací doplněný komentářem, nebo
c) tiskem vydaná monografie, která přináší nové vědecké poznatky, nebo
d) umělecké dílo nebo umělecký
výkon nebo jejich soubor, kterým je například
vynikající veřejná umělecká
činnost.
(5) K habilitační práci je kandidát povinen přiložit:
a) životopis,
b) doklad o získání vysokoškolského vzdělání a příslušného titulu,
c) doklady o získání akademických titulů nebo vědeckých hodností nebo jiné odborné kvalifikace,
d) přehled o odborné a pedagogické činnosti a příslušné doklady o ní,
e) seznam vědeckých, odborných nebo uměleckých prací, učebnic a učebních textů nebo uměleckých děl nebo doklady o uměleckých výkonech,
f) výsledky řešení úspěšně oponovaných výzkumných úkolů nebo objevy a významné vynálezy a projekty,
g) výsledky při výchově vědeckých
nebo uměleckých pracovníků.
(6) Výjimku z ustanovení odstavce 5 písm.
b) může stanovit umělecká rada fakulty
nebo vědecká rada vysokoškolského ústavu,
výjimku z ustanovení odstavce 5 písm. c)
vědecká nebo umělecká rada fakulty
nebo vědecká rada vysokoškolského ústavu
(dále jen "vědecká rada fakulty").
(7) Děkan fakulty nebo ředitel vysokoškolského ústavu (dále jen "děkan") habilitační práci s připojenými doklady vrátí kandidátovi, jestliže
a) nepředloží všechny stanovené doklady, nebo
b) jde o obor, ve kterém fakulta nebo vysokoškolský
ústav nebo vysoká škola, která se nečlení
na fakulty, není oprávněna konat habilitační
řízení.
(8) V případě, že jsou splněny
podmínky stanovené v odstavci 4 a 5, předloží
děkan habilitační práci k posouzení
nejméně tříčlenné habilitační
komisi.
(1) Habilitační komisi zřizuje děkan
po schválení vědeckou radou fakulty. Členy
habilitační komise musí být profesoři
nebo docenti téhož nebo příbuzného
oboru nebo významní odborníci. Nejvýše
dvě třetiny členů habilitační
komise mohou být z fakulty nebo z vysokoškolského
ústavu nebo z vysoké školy, která se
nečlení na fakulty, na níž bylo habilitační
řízení zahájeno. Předseda komise
musí být profesorem.
(2) Habilitační komise určí k zpracování
oponentských posudků tři oponenty habilitační
práce z významných odborníků
schopných posoudit habilitační práci
v daném oboru, z nichž nejvýše jeden může
být současně členem habilitační
komise. Pouze jeden oponent může být z fakulty
nebo z vysokoškolského ústavu nebo z vysoké
školy, která se nečlení na fakulty,
na níž bylo habilitační řízení
zahájeno.
(3) Habilitační komise posoudí předložené doklady, pedagogickou praxi, pedagogickou a vědeckou nebo uměleckou způsobilost a na základě oponentských posudků zhodnotí habilitační práci a navrhne vědecké radě fakulty
a) ukončit habilitační řizení s uvedením důvodů, nebo
b) připustit kandidáta k habilitační
přednášce a k obhajobě habilitační
práce.
(1) Kandidát prokazuje svoji pedagogickou způsobilost
v daném oboru též habilitační
přednáškou. Habilitační přednáška
je veřejná a koná se před habilitační
komisí a vědeckou radou fakulty, která určí
její zaměření a délku.
(2) Úroveň habilitační přednášky
zhodnotí tři pověření členové
vědecké rady fakulty
Obhajoba habilitační práce se koná před vědeckou radou fakulty, habilitační komisí a
nejméně dvěma oponenty. Obhajoba není
omezena pouze tématem habilitační práce,
ale má charakter vědecké rozpravy s kandidátem,
týkající se oboru habilitace. Obhajoba habilitační
práce je veřejná a koná se zpravidla
v jiném termínu, než habilitační
přednáška.
(1) Vědecká rada fakulty na základě hodnocení habilitační komise, oponentských posudků habilitační práce, hodnocení habilitační přednášky a výsledku obhajoby habilitační práce rozhodne
a) o ukončení habilitačního řízení, které oznámí spolu s jeho odůvodněním děkanovi, nebo
b) o postoupení návrhu na jmenování
docentem děkanovi spolu s habilitační prací,
doklady podle § 1 odst. 5 s určením oboru,
pro který má být kandidát jmenován.
(2) O ukončení habilitačního řízení
může rozhodnout vědecká rada fakulty
i před konáním habilitační
přednášky a obhajobou habilitační
práce na základě návrhu habilitační
komise podle § 2 odstavce 3 písm. a).
(3) Děkan oznámí kandidátovi ukončení
habilitačního řízení spolu
s jeho odůvodněním podle odstavce 1 písm.
a) a odstavce 2.
(4) Rektor jmenuje docenta nejdříve třicet
dnů od obdržení návrhu. Jmenovací
dekret předává jmenovanému rektor.
Jmenovací dekret obsahuje jméno, příjmení
a tituly jmenovaného, obor, pro který byl jmenován,
vysokou školu, fakultu nebo vysokoškolský ústav,
na kterých se uskutečnilo habilitační
řízení, název habilitační
práce, jméno a příjmení předsedy
a členů habilitační komise a oponentů
a datum účinnosti jmenování.
(5) Pokud rektor docenta nejmenuje ani po vyjádření
vědecké rady vysoké školy, oznámí
tuto skutečnost kandidátovi spolu s odůvodněním.
(6) Vysoká škola oznámí ministerstvu
údaje podle odstavce 4 a rodné číslo
nově jmenovaného docenta.
(1) Profesorem pro určitý obor se může stát kandidát, který byl jmenován docentem na základě habilitačního řízení podle této vyhlášky nebo podle dřívějších předpisů [Nařízení č. 19/1888 ř.z. o habilitaci soukromých docentů na universitách.
§ 26 odstavec 4 zákona č. 58/1950 Sb., o vysokých školách, ve znění zákona č. 46/1956 Sb.
Směrnice o habilitačním a konkursním řízení na vysokých školách ze dne 10.1.1957 č j. 79 889/56-l/1
(Věstník MŠK, r. 1957, seš. 3, str. 33) s výjimkou čl. 30.
Směrnice o habilitačním a konkursním řízení na vysokých školách ze dne 8.8.1958 č j. 35 975/58-III/1
(Věstník MŠK, r.1958, seš. 23 a 24, str. 244) ve znění Směrnice ze dne 8.3.1962 č.j. I 1014/62 - L
(Věstník MŠK, r.1962, seš. 9, str. 101) s výjimkou čl. 1 odstavec 2.
Zákon č. 1911966 Sb., o vysokých školách, ve znění zákona č. 163/1969 Sb., s výjimkou § 55a, odstavce 1, písm. e).
Vyhláška MŠK č. 28/1966 Sb., kterou se vydávají předpisy o habilitačním a jmenovacím řízení a o obsazování volných pracovních míst učitelů vysokých škol, s výjimkou § 28.
Vyhláška MŠMT ČR č. 44711990 Sb.,
o habilitaci docentů a podmínkách a průběhu
jmenování profesorů.], upravujících
habilitační řízení, pokud součástí
habilitačního řízení bylo předložení
habilitační práce, je význačnou
a uznávanou osobností ve svém oboru a po
jmenování docentem je autore významných
vědeckých, odborných nebo uměleckých
prací nebo uměleckých děl nebo uměleckých
výkonů, které předkládá
pro jmenovací profesorské řízení
a je úspěšný při výchově
vědeckých nebo uměleckých pracovníků.
(2) Řízení ke jmenování profesorem
se uskutečňuje na fakultě nebo ve vysokoškolském
ústavu, pokud tak stanoví statut vysoké školy,
nebo na vysoké škole, která se nečlení
na fakulty a na níž se vyučuje a pěstuje
obor, který je předmětem jmenovacího
řízení, popřípadě obor
příbuzný.
(3) Obory, ve kterých je ysoká škola oprávněna
sama nebo na svých fakultách nebo ve vysokoškolském
ústavu konat habilitační řízení,
stanoví ministerstvo svým rozhodnutím.
(1) K žádosti nebo návrhu se přikládají doklady uvedené v § 1 odstavci 5 písm. a), b), d), i a g) a dále:
a) seznam vědeckých, odborných nebo uměleckých prací doplněný jejich zahraničním ohlasem, seznam učebnic a učebních textů nebo uměleckých děl nebo doklady o uměleckých výkonech,
b) nejvýznamnější vědecké, odborné nebo umělecké práce, učebnice, učební texty, doklady o uměleckých dílech nebo doklady o uměleckých výkonech,
c) doklad o habilitaci.
(2) Děkan žádost nebo návrh na jmenování profesorem s připojenými doklady vrátí kandidátovi nebo navrhovateli, jestliže:
a) kandidát nepředloží všechny stanovené doklady, nebo
b) jde o obor, ve kterém se na fakultě nebo na vysokoškolském
ústavu nebo na vysoké škole, která se
nečlení na fakulty, nekoná jmenovací
řízení.
(3) V případě, že jsou splněny
podmínky stanovené v § 6 odst. 2 a 3 a odstavci
1, předloží děkan žádost
nebo návrh na jmenování profesorem k posouzení
nejméně tříčlenné komisi.
(1) Komisi k posouzení žádosti nebo návrhu
na jmenování profesorem zřizuje děkan
po schválení vědeckou radou fakulty. Členy
komise musí být profesoři téhož
nebo příbuzného oboru nebo významní
odborníci. Nejvýše dvě třetiny
členů komise mohou být z fakulty nebo vysokoškolského
ústavu nebo z vysoké školy, která se
nečlení na fakulty. na níž bylo jmenovací
řízení zahájeno. Předseda komise
musí být profesorem.
(2) Komise určí k vypracování oponentských
posudků tři oponentů z členů
komise nebo dalších významných odborníků
schopných posoudit nejvýznamnější
vědecké, odborné nebo umělecké
a pedagogické práce kandidáta v daném
oboru. Pouze jeden oponent může být z fakulty
nebo z vysokoškolského ústavu nebo z vysoké
školy, která se nečlení na fakulty,
na níž bylo jmenovací řízení
zahájeno.
(3) Součástí jmenovacího řízení
je veřejná přednáška, v níž
kandidát zejména prezentuje své koncepce
vědecké nebo umělecké práce
a výuky vdaném oboru. Přednáška
je veřejná a koná se před vědeckou
radou fakulty, komisí a nejméně dvěma
oponenty. Úroveň přednášky zhodnotí
pověření členové vědecké
rady fakulty.
(4) Komise zhodnotí na základě předložených
dokladů, oponentských posudků a přednášky
dosavadní vědeckou nebo uměleckou a pedagogickou
činnost kandidáta.
(1) Vědecká rada fakulty, za přítomnosti členů komise a oponentů, na základě hodnocení komise, oponentských posudků, popřípadě hodnocení přednášky rozhodne
a) o ukončení řízení ke jmenování profesorem, které oznámí spolu s jeho odůvodněním děkanovi, nebo
b) o postoupení návrhu ke jmenování
profesorem s určením oboru, pro který má
být kandidát jmenován, děkanovi fakulty.
(2) Děkan oznámí kandidátovi ukončení
řízení ke jmenování profesorem
spolu s jeho odůvodněním v případě
rozhodnutí vědecké rady fakulty podle odstavce
1 písm. a).
(3) Děkan předloží návrh na jmenování
profesorem spolu se stanovenými doklady podle § odstavce
1, hodnocením komise, oponentskými posudky a stanoviskem
vědecké rady fakty prostřednictvím
rektora vysoké školy vědecké radě
vysoké školy.
(4) Vědecká rada vysoké školy za přítomnosti děkana a zástupce komise projedná a posoudí návrh na,jmenování profesorem a rozhodne
a) o ukončení řízení ke jmenování profesorem a návrh spolu s předloženými doklady a odůvodněním rozhodnutí vrátí děkanovi, který s ním seznámí kandidáta, nebo
b) návrh předložit prostřednictvím
rektora ministrovi školství, mládeže a
tělovýchovy; rektor návrh předloží
nejdříve třicet dnů od jeho obdržení.
(5) K návrhu na jmenování profesorem se připojí:
a) jméno, příjmení, tituly, rodné číslo, trvalé bydliště,
b) stručný životopis a zhodnocení dosavadní vědecké nebo umělecké a pedagogické činnosti,
c) seznam prací uvedených v § 7 odstavci 2 písm. a),
d) doklad o habilitaci,
e) návrh oboru, pro který má být kandidát
jmenován.
Pokud kandidát podle zvláštního zákona
[§ 45 odst. 2 a 5 46 odst. 2 zákona] .podá
procesní námitky proti průběhu habilitačního
řízení nebo proti průběhu jmenovacího
řízení, rozhodne o nich akademický
senát vysoké školy, na nestátní
vysoké škole příslušný orgán
určený statutem vysoké školy, do 30
dnů po jejich obdržení.
K přijeti rozhodnutí vědecké rady
vysoké školy nebo vědecké rady fakulty
podle této vyhlášky je třeba souhlasu
nejméně dvou třetin všech členů
vědecké rady fakulty nebo vědecké
rady vysoké školy.
Na vysokých školách, které se nečlení
na fakulty, plní úkoly děkana fakulty rektor
vysoké školy a úkoly vědecké
nebo umělecké rady fakulty vědecká
nebo umělecká rada vysoké školy.
Tato vyhláška nabývá účinností
1. září 1996.
Vláda nařizuje podle § 62 odst. 6 zákona
č....... Sb., o vysokém školství:
Toto nařízení upravuje další
podmínky poskytnutí záruk České
republiky za bankovní úvěry na školné
ve státních vzdělávacích institucích
[§ 2 zákona.] (dále jen "záruky
státu"), způsob realizace záruk státu,
povinnosti orgánů státní správy
při evidování a vymáhání
pohledávek státu z titulu realizace záruk
státu a případy, kdy lze při vymáhání
pohledávek státu poskytnout úlevy.
(1) Státem jsou zaručeny jen ty úvěry, které splňují podmínky stanovené zákonem [§ 62 odst. 1 zákona.] a současně splňují tyto další podmínky
a) první splátka úvěru se uskuteční nejdříve 18 měsíců po ukončení studia,
b) doba splácení úvěrů se stanoví tak, aby odpovídala minimálně jednonásobku doby studia, na kterou byl úvěr na školné poskytnut,
c) bude umožněno předčasné splacení úvěru bez uplatnění náhrady vůči dlužníkovi,
d) záruky státu lze poskytnout jedné osobě nejvýše na dva studijní programy pro jednu osobu,
e) banka v úvěrové smlouvě s občanem
zabezpečí povinnost dlužníka oznámit
neprodleně zrněny svého jména a trvalého
bydliště.
(1) Centrální evidenci o výši poskytnutých
úvěrů na školné, za které
ručí stát vede Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy (dále jen
"ministerstvo") na základě podkladů,
které mu předávají státní
vzdělávací instituce.
(2) Formu a způsob předávání
podkladů podle odstavce 1 stanoví ministerstvo tak,
aby centrální evidence úvěrů
na školné poskytovala zejména údaje
o aktuální výši záruk státu
v členění podle jednotlivých bank
a příjemců úvěru včetně
jejich identifikace.
(3) Ministerstvo ověří podklady podle odstavce
1 a potvrdí příslušné bance záruku
státu za úvěry na školné, které
poskytla jednotlivým občanům.
(4) Banky, které poskytly úvěry na školné
uplatňují požadavky na realizaci záruky
státu za úvěry u ministerstva v případech,
kdy od termínu. v němž dlužník
měl uhradit splátku úvěru, ale neuhradil
ji, uplynulo 6 měsíců.
(5) Nesplacením,jedné splátky úvěru
nevznikne bance nárok na úhradu zbývající
částky úvěru.
(6) Ministerstvo ověří oprávněnost
požadavků na realizaci záruky státu
a do l S dnů následujícího měsíce
předá Ministerstvu financí souhrnně
zpracované požadavky obdržené v minulém
měsíci v členění podle bank
a dlužníků. Ministerstvo financí provede
úhradu bankám do 10 pracovních dnů.
Postup při vymáhání pohledávek
státu za realizované záruky státu
(1) Ministerstvo financí vede centrální evidenci
pohledávek státu vzniklých z realizace záruk.
(2) Věcně příslušným územním
finančním orgánem pro vymáhání
pohledávek státu je finanční úřad,
v jehož územní působnosti je posledně
zjištěné místo trvalého pobytu
dlužníka Tomuto finančnímu úřadu
předá Ministerstvo financí neprodleně
nezbytné podklady.
(3) Finanční úřad po obdržení
podkladů vyzve dlužníka, aby dluh splatil ve
lhůtě 1 měsíce na účet
finančního úřadu, nebo aby se v této
lhůtě dostavil k projednání věci.
(4) Pokud se dlužník dostaví na příslušný
finanční úřad, může s
ním být uzavřena dohoda o postupu úhrady
pohledávky státu, a to maximálně v
době 6 měsíců.
(5) Pokud dlužník neuhradí pohledávku
státu do 1 měsíce, ani se nedostaví
na příslušný finanční
úřad, zahájí tento orgán exekuční
řízení proti dlužníkovi. [zákon
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.]
(1) V případech hodných zvláštního
zřetele může být povoleno posečkání
splácení pohledávky státu, její
snížení nebo úplné prominutí.
(2) Finanční úřad může
a) posečkat s úhradou splátky pohledávky státu nejdéle 1 rok za podmínky, že tato bude vyrovnána v období 6 následujících měsíců,
b) snížit výši splátky pohledávky státu maximálně o jednu polovinu,
c) rozhodnout o úplném prominutí pohledávky
v případě těžkého poškození
zdraví s následkem trvalé invalidity nebo
v případě úmrtí dlužníka.
(3) Kritérii pro rozhodnutí podle odstavce 2 jsou zejména
a) nepříznivý zdravotní stav dlužníka, doložený potvrzením zdravotnického zařízení,
b) průměrný měsíční
příjem rodiny v případě, že
nepřevyšuje částku životního
minima rodiny násobenou koeficientem 2,0.
Toto nařízení nabývá účinnosti
1, září 1996.
Obecná část
V souvislosti se schválením návrhu zákona
o vysokém školství rozhodla vláda o
koncepci školného a v § 62 stanovila základní
podmínky poskytnutí záruky České
republiky za jistinu bankovních úvěrů
na školné. Z toho implicitně vyplývá,
že stát neručí za úroky z úvěrů
na školné.
Poněvadž institut záruky státu za úvěry
na školné vyplývá ze zákona,
nevztahuje se na něho ustanovení 36, odst. I b)
a odst. 2 a 3 zákona o rozpočtových pravidlech.
Návrh nařízení vlády obsahově
vychází z § 62, odst. 6 návrhu zákona
o vysokém školství, přičemž
konkretizuje záruky státu. Tím se dotváří
souhrn podmínek pro poskytnutí záruky státu
stanovených v 62, odst. 1 a odst. 6, který je nezbytný
pro rozhodování komerčních bank, neboť
jen při splnění definovaných podmínek
se poskytuje záruka státu.
Ačkoliv to nařízení vlády explicitně
neuvádí, předpokládá se, že
kromě úvěrových smluv mezi studentem
a bankou budou existovat smlouvy o záruce státu
za úvěry na školné, které uzavře
na jedné straně Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo
financí a na druhé straně příslušná
banka. Forma smlouvy - a nikoliv jednostranné prohlášen
ručitele, podle 303 občanského zákoníka
- je volena z toho důvodu, že je třeba upravit
práva a povinnosti smluvních stran, mimo jiné
informační a další povinnosti bank ve
vztahu ke státní správě a opačně.
K uzavření takovýchto smluv se přistoupí
na základě projednání návrhu
nařízení vlády ve znění
jí schváleném.
Zvláštní část
K § 1
Tento paragraf vymezuje obsah nařízení vlády.
K § 2
Jeho ustanovení definuje
a) počátek splácení úvěru
(18 měsíců po ukončení studia),
který je volen tak, aby bylo přihlédnuto
k situaci studenta po ukončení studia (nástup
vojenské základní služby, mateřská
dovolená, zajištění zaměstnání
apod.),
b) dobu splácení úvěru, tj. minimálně
jednonásobek doby studia, na kterou byl úvěr
na školné poskytnut.
Touto formou má být zaručena určitá
jistota pro občana - bývalého studenta o
době splácení úvěru, kterou
by banka měla ve smlouvě o úvěru na
školné respektovat. Současně to nevylučuje
možnost, aby v případě příznivých
okolností mohl být úvěr předčasně
splacen.
Ustanovení "minimálně jednonásobek
doby studia, na kterou byl úvěr na školné
poskytnut" je třeba chápat tak, že např.
v případě čerpání úvěru
na první dva roky studia (v ostatních letech bude
školně proplaceno hotově) bude tento úvěr
splacen za dva a více let podle uzavřené
úvěrové smlouvy. Nebo v případě,
že úvěr bude využit na plných pěl
let studia, musí být uhrazen ne dříve
než během pěti let.
K § 3
Poskytnutí záruky státu vyžaduje, aby
byl přehled
- o celkové výši záruk státu, což je nezbytné pro vytváření přiměřených rezerv státního rozpočtu na realizaci záruk v jednotlivých letech
- o výši záruk ve vztahu k jednotlivým bankám
- o příjemcích půjček.
Navrhuje se, aby databázi s takovýmito údaji
vedlo Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy a udržovalo ji v aktuálním
stavu. Informační povinnosti ve vztahu k Ministerstvu
školství, mládeže a tělovýchovy
by měly jednotlivé státní vysokoškolské
vzdělávací instituce. kterým mají
banky oznámit, komu byl poskytnut úvěr na
školné. Současně by smlouvou s bankami
byla vytvořena možnost kontroly správnosti
údajů vedených v centrální
databázi.
Ve vztahu k Ministerstvu školství, mládeže
a tělovýchovy by banky uplatňovaly požadavky
na realizaci záruky státu.
K § 4
Realizací záruky státu za úvěr na školné vzniká závazek občana - bývalého studenta
vůči státu, který je třeba
evidovat ve státních finančních aktivech
jako pohledávku státu do doby jejího vyrovnání.
Centrální evidenci takovýchto pohledávek
proto musí vést Ministerstvo financí, které
je prostřednictvím svých územních
finančních orgánů vymáhá.
Prvním krokem v tomto směru je možnost uzavření
dohody s dlužníkem o úhradě pohledávky
státu.
K § 5
Ustanovení definuje pravomoci územních finančních orgánů při jednání s dlužníkem,
přičemž se při poskytnutí úlev přihlíží ke skutečnostem ovlivňujícím schopnost dlužníka uhradit pohledávku státu. Přitom se předpokládají tři stupně úlev:
- posečkání splácení závazku dlužníka,
- snížení výše závazku,
- upuštění od vymáhání
pohledávky státu - tedy její odpis - jako
výjimečné opatření uvedených
případech.
Potřebné úpravy právních
předpisů
V souvislosti se zákonem o vysokém školství
a nařízením vlády je potřebné
doplnit dva zákony:
1. zákon č.531/1990 Sb., o územních finančních orgánech,
2. zákon č. 337/1992 Sb.. o správě
daní a poplatků
tak, aby tyto územní finanční orgány
mohly vykonávat působnost ve vztahu k dlužníkům
ČR při vymáhání pohledávek.

