I. Úvodní charakteristika činnosti Fondu
II. Souhrnná ekonomická situace
1) Finanční bilance Fondu k 31.12.1994
2) Struktura, objem a plnění Rozpočtu příjmu
3) Finanční výdaje na smluvní akce
3.1. Národní program pro ozdravění ovzduší
3.2. Návratné formy podpory smluvních akcí
4) Výdaje Kanceláře Fondu
5) Přehled žádostí o poskytnutí
finanční podpory
III. Finanční Podpora smluvních akci podle
regionů
IV. Analýza realizovaných ekologických
opatření
V. Závěrečná opatření
VI. Seznam příloh:
1) Výkaz o tvorbě a použití Fondu
2) Rozbor příjmů Fondu podle měsíců
3) Čerpání Rozpočtu Kanceláře
Fondu
4) Klasifikace a statistika žádostí o podporu
5) Přínosy ekologických opatření
Státní fond životního prostředí
české republiky představuje specificky zaměřenou
finanční instituci. Legislativní úprava
činnosti Fondu je stanovena zákonem 388/1991 Sb.
a navazujícími právními instrumenty
- Statutem Fondu a Směrnici Ministerstva životního
prostředí o poskytováni finančních
prostředků.
Pojetí fondové formy financování ekologických
projektů a organizační uspořádáni
Fondu s republikovou působnosti je koncipováno identicky
s charakteristikami obdobních zahraničních
instituci.
Vzhledem k relativnímu nedostatku volných finančních
zdrojů v ekonomice, nejsou obce, podnikatelské subjekty,
ale ani komerční banky, pili zainteresovány
na financováni ekologických projektů, jejich
realizace zpravidla nepřináší tržní
efekty. Význam realizace ekologických projektů
však značně převyšuje dimenze fungováni
trhu v širších společenských souvislostech.
Státní fond životního prostředí
české republiky, který je jedním ze
základních článků systému
podpory financováni ekologické politiky, plní
mimo jiné i funkci ekologické banky svého
druhu ve smyslu poskytováni komplexních služeb
žadateli, resp. příjemci finanční
podpory počínaje konzultacemi a poradenskou činností
ve fázi podání žádosti, smluvní
a finanční servis a po vlastni realizaci smluvních
akcí a závěrečné technicko
- ekonomické vyhodnoceni projektu.
Kancelář Fondu zajišťuje komplexní
okruh činností a funkcí souvisejících
s předmětem činnosti Fondu.
Pro zajištěni kvalitního vyřizováni
stále se zvyšujícího množství
žádosti o finanční podporu z prostředků
Fondu a dále v souvislosti s potřebou zabezpečení
realizace Národního programu ozdravěni ovzduší,
došlo v průběhu roku 1994 k organizačním
změnám (vytvořeni útvaru úvěrové
politiky, útvaru vnějších vazeb, útvaru
výpočetní techniky a vnitřní
správy) a k personálnímu posílení
profesní struktury Kanceláře Fondu.
Stav pracovníků Kanceláře Fondu vzrostl
v porovnáni se srovnatelným obdobím roku
1993 o 27, k 31. 12. 19 94 Kancel. Fondu zaměstnává
59 pracovník, z toho 30 žen. Z hlediska dosaženého
stupně vzděláni považuji vysokoškoláci
(42 celkem, z toho 15 žen), dále středoškoláci
(16 celkem, z toho 15 žen) a 1 řidič. Průměrný
věk pracovníka Fondu dosahuje 45 let.
Pozitivním směrem se rozvijí spolupráce
Kanceláře Fondu s jednotlivými regiony. V
průběhu roku 1994 došlo ke zprovozněni
regionálních pracovišť Fondu v Teplicích
(Chomutovský region), Brně (Brněnský
region), Havířové (Ostravský region)
a Liberci (Liberecký region). Regionální
pracovitě Fondu vykonávají zejména
informační a konzultační funkce ve
vztahu ke konkrétním žadatelům o poskytnuti
finanční podpory v regionech.
Rok 1994 je možné z pohledu Státního
fondu životního prostředí České
republiky charakterizovat jako období dynamizace rozvoje
činnosti Fondu z hlediska kvantity i kvality.
Důslednou aplikaci aktivní ekonomické a finanční
politiky bylo zajištěno naplněni Rozpočtu
Fondu za rok 1994 a plynulé financování smluvních
akci v průběhu celého roku, včetně
kryti provozních potřeb Kanceláře
Fondu.
Mezi nejvýznamnější momenty rozvoje
Fondu v roce 1994 patří příprava a
realizace Národního programu pro ozdravěni
ovzduší na období 1994 - 1997, (dále
NPOO).
V roce 1994 Fond dále zvýraznil důležitý
intenzifikační prvek své činnosti
realizaci návratních forem podpory. Zajištění
finančních zdroj této kategorie a jejich
reinvestování zpět do ochrany životního
prostředí v České republice představuje
významný pozitivní faktor rozvoje Fondu.
Kancelář Fondu přijala ve sledovaném
období 1 216 žádosti o poskytnutí finanční
podpory (tj. 150 počtu r. 1993) s celkovým požadavkem
podpory 12 240 mil. Kč. V průběhu roku bylo
Kanceláří Fondu doporučeno a zasedáními
Rady Fondu akceptováno 642 ekologických projektů,
na které ministr životního prostředí
schválil poskytnutí finanční podpory
vydáním Rozhodnuti v souhrnné hodnotě
7 341 mil. Kč na období 1994 - 1997. Fond realizoval
finanční výdaje na smluvní akce v
objemu 3 544,2 mil. Kč (tj. 125 objemu r. 1993).
| Rozvahový stav k 1.1.1994 | 801,2 |
| Tvorba bilančních zdrojů z úplat a poplatků | 3 287,6 |
| Národní program ozdravěni ovzduší (NPOO) | 1 000,0 |
| Ostatní zdroje (splátky půjček) | 201,5 |
| PŘÍJMY CELKEM | 4 489,1 |
| ZDROJE CELKEM | 5 290,3 |
| Použiti bilančních zdrojů Fondu (dotace) | 2 096,8 |
| Ostatní použití zdrojů Fondu (půjčky) | 1 447,4 |
| Náklady Kanceláře Fondu | 40,0 |
| VÝDAJE CELKEM | 3 584,2 |
| Saldo příjmů a výdajů za 01 - 12/ 1994 | 904,9 |
| Výdaje dočasně nezahrnuté do nákladů | 3,4 x) |
| FINANČNÍ ZŮSTATEK K 31. 12. 1994 | 1 702,7 |
| Vázané finanční prostředky (Termín. vklady) | 204,2 |
| DISPONIBILNÍ ZŮSTATEK k 31.12.1994 | 1 498,5 |
ad x): finanční výdaje charakteru nákladů
příštích období dočasně
nezahrnuté do účetních výdajů
(saldo finančních záloh).
Skladbu uvedených souhrnných údajů
v členěni podle složek životního
prostředí dokumentuje Tabulka 1. Detailní
pohled na strukturu zdrojů a výdajů Fondu
je obsahem Přílohy 1.
Relaci celkových finančních příjmů
a výdajů Fondu za rok 1994 vyjadřuje růstový
index 1,25 kterým bylo při započtení
počátečního stavu dosaženo potřebného
objemu finančních zdroje. Kromě tvorby standartních
zdrojů bilanci Fondu významně stabilizovala
realizace Národního programu na ozdravění
ovzduší (NPOO).
| OCHRANA VOD | 975.6 | 22% | 1 993,7 | 55% | -1 018,1 |
| OCHRANA OVZDUŠÍ | 1 415,6 | 32% | 1 062,2 | 30% | 353,4 |
| FNM - NPOO | 1 000,0 | 22% | - 165,8 | 5% | 834,2 |
| FREONY | 55,6 | 1% | 0 | x | 55, 6 |
| OCHRANA PŘÍRODY | 514,9 | 11% | 144,4 | 4% | 370,5 |
| ODPADY | 451,8 | 10% | 178,1 | 5% | 273,7 |
| OSTATNÍ | 75,6 | 2% | 40,0 | 1% | 35,6 |
| SUMA | 4 489,1 | 100% | 3 584,2 | 100% | 904,9 |
Záporného salda příjmů a výdajů
za sledované období dosahuje pouze sloka Ochrana
vody, v souvislosti s realizací Rozhodnuti o poskytnuti
finanční podpory z předcházejících
období. Nenaplněni rozpočtových příjmů
v této složce Fondu je 92% ročního rozpočtu
této kategorie.
Peněžní tok Fondu vykazuje k 31.12.1994 při
zohledněni výše vázaných finančních
prostředků, zůstatek ve výši
1,498 mld korun. Výše disponibilního zůstatku
odráží zejména stav finančních
prostředků Národního programu ozdravěni
ovzduší (NPOO), dále pak objektivní
věcný a časový nesoulad mezi vydáním
Rozhodnuti o finanční podpoře a realizací
smlouvy o poskytnuti podpory.
K realizaci podpory lze přistoupit teprve po uzavřeni
smluvních vztahů, resp. zástavního
práva u poskytnutých půjček - dochází
tak k posunu realizace v I.Q.1995
2) Struktura objem a plnění Rozpočtu příjmů
Fondu
Příjmové položky bilance Fondu jsou
stanoveny Zákonem 388/1991 Sb. V roce 1994 Fond inkasoval
standartní druhy příjmů, tj. poplatky
za znečišťování životního
prostředí. Dotace ze státního rozpočtu
ani podíly na v@nosu dani Fond neobdržel.
Výraznou příjmovou položkou (1 mld Kč)
v závěru III. čtvrtletí 1994 Fond
zahrnul do příjmů roční objem
prostředků z Fondu národního majetku
na realizaci NPOO. Uvedené finanční prostředky
se podílejí 22% na skutečných příjmech
roku 1994.
Celkové příjmy ve výši 4 489,1
milionu Kč dosáhly 100,3% plněni rozpočtu,
co je vzhledem ke složité situaci v průběhu
roku 1994 pozitivním výsledkem uplatňované
ekonomické politiky Fondu.
| PŘÍJMY Z ÚPLAT A POPLATKU | 3 250 | 3 170,7 | 98% |
| PROSTŘEDKY NPOO | 1 000 | 1 000 | 100% |
| SPLÁTKY PŮJČEK a ÚROKU | 225 | 318,4 | 142% |
| PŘÍJMY CELKEM | 4 475 | 4 489,1 | 100,3% |
Při nenaplněni rozpočtových příjmů
z úplat a poplatků ve sloce Ochrana čistoty
vod (90) a Nakládáni s odpady (88) se na celkovém
překročeni rozpočtu podílí
sloka Ochrana půdy 122% a navýšení příjmů
úroků, které odráží finanční
strategii Fondu ve sledovaném období.
I přes jednostranné snížení úrokové
míry ČNB pro běžný účet
z 6% p.a. až na 0,5% p.a., bylo opakovaným jednáním
iniciovaným Fondem dosaženo řešeni a ČNB
v závěru roku 1994 doúčtovala úroky
do smluvní výše.
Vývoj a struktura bilančních příjmů
Fondu v jednotlivých měsících roku
1994 je předmětem Přílohy č.
2
3) Finanční výdaje na smluvní akce
Fondu
V roce 1994 představoval objem celkových finančních
výdajů Fondu na podporu smluvních akci 3
544,2 mil. Kč. Převažující část
(59%) objemu finančních výdajů dosáhla
podpora formou dotace ve výši 2 096,8 mil Kč,
41% realizovaných výdajů na smluvní
akce tvořily návratné formy podpory - půjčky
v hodnotě 1 447,4 mil. Kč.
Rozhodující podíl ve struktuře výdajů
(56%) připadá na financováni akci ochrany
vod ve výši 1 993,7 mil. Kč, dále na
akce ochrany ovzduší (30% bez NPOO), t j. 1 062,2
mil. Kč. Výdaje na akce odpadkového hospodářství
činí 5%, tj. 178,1 mil. Kč a podpora projektů
ochrany přírody a krajiny (4%), tj. 144,4 mil. korun.
Specifikace výdajů na akce NPOO je předmětem
subkapitoly 3.1.
Skladba finančních výdajů Fondu na
smluvní akce podle složek životního prostředí
a podle forem podpory za rok 1994 je zobrazena v přehledné
tabulce 3 s relativními procentními podíly
za formu podpory a s absolutními procentními podíly
na předmětných výdajích.
| VODA | 1 176,9 | 56 % | 33 % | 816,8 | 56 % | 23 % | 1 993.7 | 56 % |
| OVZDUŠÍ | 599,6 | 28 % | 17 % | 462,6 | 32 % | 13 % | 1 062.2 | 30 % |
| NPOO | 158.5 | 8 % | 4 % | 7,3 | 1% | 1 % | 165,8 | 5 % |
| PŘÍRODA | 103,2 | 5 % | 3 | 41,2 | 3 % | 1 % | 144,4 | 4 % |
| ODPADY | 58,6 | 3 % | 2 % | 119,5 | 8 % | 3 % | 178,1 | 5 % |
| CELKEM | 2 096,8 | 100 % | 59 % | 1447,4 | 100 % | 41 % | 3 544,2 | 100 % |
POZNÁMKA: Celkové výdaje neobsahují
kategorii výdajů Kanceláře Fondu,
které jsou specifikovány v kapitole 4)
Nárůst celkových výdajů oproti
srovnatelnému období roku 1993 vyjadřuje
růstový index 1,25. Obdobně orientované
ekonomické charakteristiky lze kvantifikovat u vyššího
objemu realizovaných půjček oproti stejnému
období roku 1993, vyjádřeno indexem 1,73.
Trend nárůstu podílu půjček
na celkovém objemu realizované finanční
podpory dokládá aktivní strategii intenzifikace
při využívání bilančních
zdrojů Fondu.
3.1.) Realizace Národního programu ozdravěni
ovzduší v roce 1994
Alikvotní část z celkového objemu
NPOO (6,1 mld Kč) na rok 1994 byla převedena do
zdrojů Fondu dne 28. 9. 1994 z Fondu národního
majetku ve výši 1 mld. Kč.
Z hlediska použití bilančních prostředků
byl objem prostředků NPOO pro rok 1994 zcela vyčerpán
v tom smyslu, že na základě doporučeni
žádostí o poskytnutí podpory Radou Fondu
byla vydána Rozhodnutí ministra životního
prostředí ČR o poskytnutí finanční
podpory na jmenovité akce příjemcům
podpory.
Na základě doporučení 1. Rady Fondu
pro NPOO byla vydána Rozhodnutí s objemem podpory
v roce 1994 ve výši 595 575 tis. Kč, 2. Rady
Fondu pro NPOO v objemu 249 793 tis. Kč a na základě
zasedání 3. Rady Fondu pro NPOO ministr životního
prostředí ČR vydal Rozhodnutí s objemem
podpory v roce 1994 ve výši 186 708 tis. Kč.
Hodnota bilančních výdajů roku 1994
(vydaná Rozhodnutí ministra životního
prostředí ČR) dosáhla výše
1 032 076 tis. Kč, (332 ekologických projektů)
co představuje navýšení 3% oproti bilančním
zdrojům této kategorie. Přehled vydaných
Rozhodnuti ministra ŽP v roce 1994 na období 1994
- 1997 v regionálním uspořádání
dokumentuje tabulka 4.
| BRNO | 164 | 51 | 215 |
| CHOMUTOV | 292 | 42 | 334 |
| LIBEREC | 81 | - | 81 |
| OSTRAVA | 309 | 16 | 325 |
| PRAHA | 379 | 19 | 398 |
| OLOMOUC | 214 | 36 | 250 |
| Č.BUDĚJOVICE | 154 | 16 | 170 |
| PLZEŇ | 82 | - | 82 |
| HR. KRÁLOVÉ | 79 | 17 | 96 |
| CELKEM | 1 754 | 197 | 1 951 |
| Z TOHO ROK 1994 | 937 | 94 | 1 032 |
Vzhledem k časové náročnosti legislativního
řízení o prováděcích
předpisech k NPOO došlo k situaci, že vlastni
smluvní zajištěni akci podpory, na které
byla postupně vydávána Rozhodnutí
a jejich následná finanční realizace,
bylo koncentrováno a do závěru roku 1994.
Realizované finanční výdaje NPOO tak
dosáhly ve 165,8 mil. Kč, z toho 158,5 mil. Kč
představuje podpora formou dotace a 7,3 mil. Kč
podpora formou půjčky.
3.2.) Poskytováni návratných forem podpory
v roce 1994
Rozvíjející se formou poskytování
podpory v roce 1994 byla realizace půjček k financováni
225 akci smluvní podpory, dosahující souhrnné
hodnoty 1 447,4 mil. Kč, tj. o 611 mil. Kč víc
v porovnání s rokem 1993.
Progresívní trend rozvoje této formy finanční
podpory dokládá růstový index 1,73
ve srovnáni s obdobím 1993. Skutečné
splátky půjček za rok 1994 dosáhly
výše 201,5 mil. Kč, tj. 150 % rozpočtové
položky této kategorie.
Průměrná úroková míra
u realizovaných půjček v r. 1994 činí
7 p.a. V průběhu roku 1994 bylo plně splaceno
5 akcí smluvní podpory v souhrnné výši
43 mil. Kč.
Výrazným přínosem pro posuzováni
způsobilosti žadatelů o poskytnuti návratných
forem podpory včetně podkladů pro zajištěni
pohledávky Fondu bylo zřízeni útvaru
úvěrové politiky k 16. 5. 1994.
V roce 1994 byly uzavřeny smlouvy o poskytnuti podpory
formou půjčky v souhrnné výši
1 954,5 mil. Kč s finanční realizací
pro období 1994 - 1998. Horizont splaceni těchto
finančních podpor dosahuje roku 2005.
Struktura a objem smluv o poskytnutí půjček,
uzavřených v roce 1994 je obsažena v tabulce
5
| OBCE, MĚSTA | x | 1 448,3 | 1 448,3 | 74% |
| PODNIKATELE | 481,0 | x | 481,0 | 25% |
| OSTATNÍ | 21, 0 | 4,2 | 25,2 | 1 |
| CELKEM | 502,0 | 1 452,5 | 1 954,5 | 100% |
Realizace půjčky je podmíněna řádným
zajištěním smluvní pohledávky
Fondu. Standartní formou zjištění v
roce 1994 bylo uzavřeni zástavní smlouvy
včetně vkladu zástavního práva
na nemovitost ve prospěch SFZP. V roce 1994 byly akceptovány
i dali formy zajištěni, nap. záruky a bankovní
garance (5% výdajů na půjčky).
Systematickou pozornost vedeni Fondu věnovalo dodržování
finančně platební kázně příjemců
podpory. Zasedáni 15. Rady Fondu schválilo materiál
č j. 1455-E-1994 Přístup Fondu k dlužníkům,
kterým byl a přijata opatřeni k přísnějšímu
postupu Fondu vůči dlužníkům.
K 31.12.1994 Fond evidoval pohledávky po lhůtě
splatnosti ve výši 114 mil. Kč, které
neuhradilo 33 příjemců podpory formou splátek
půjček, úhrady úroků a ostatních
pohledávek včetně penalizace.
Náklady spojené s činnosti Kanceláře
Fondu v roce 1994 jsou vyčísleny v hodnotě
40,0 mil. korun, co představuje 100 čerpání
ročního Rozpočtu Kanceláře
Fondu.
V roce 1994 došlo k nárůstu výdajů
Kanceláře o 14 mil. Kč oproti roku 1993 s
ohledem na náběh nákladů Regionálních
pracovišť Fondu, personální rozšířeni
Kanceláře Fondu (184% stavu pracovníků
za rok 1993) včetně zajištění
provozních prostor Fondu. Nezbytné dovybavení
pracovišť počítačovou, bezpečnostní
a kancelářskou technikou a rozšířeni
hardware i software v síťovém režimu významně
ovlivnilo čerpáni Rozpočtu Kanceláře
Fondu 1994.
Skutečné výdaje Kanceláře Fondu
se podílejí pouze 1% na celkových finančních
výdajích Fondu v roce 1994. Zdroje kryti těchto
výdajů tvoří finanční
aktivity Fondu, vedoucí k efektivnímu zhodnoceni
věcně odůvodněného přechodného
zůstatku finančních prostředků
realizováním krátkodobých termínovaných
vkladů u komerčních bank.
Čerpání rozpočtu Kanceláře
Fondu v položkovém členěni obsahuje
Příloha 3.
V roce 1994 Fond při jal 1 216 žádosti, s celkovým
požadavkem finanční podpory ve výši
12 239, 27 mil. Kč.
Z hlediska počtu žádosti podle druhu žádosti
převažují akce ochrany ovzduší,
tj. 877 žádosti (72), z toho 664 žádostí
se týká NPOO.
Maximální požadovaná podpora v korunovém
vyjádření podle druhu žádostí
je požadována u akci ochrany vod, tj. 5 184,24 mil.
Kč (42%).
Podle typu žádostí dominuji žádosti
na finanční podporu akci investičního
charakteru (77%), tj. 943 akci s požadavkem podpory ve výši
10 585,40 mil. Kč (86% hodnoty všech žádostí).
Z uvedeného počtu 1 216 žádosti je 107
žádostí neúplných, u 460 žádostí
probíhá řízeni o poskytnuti podpory,
kladně rozhodnuto bylo v případě 309
žádostí, záporně v případě
52 žádostí, 26 žádosti bylo vráceno
žadatelům, 1 žádost je v archivu a 261
žádosti nebylo k 30. 12. 1994 specifikováno.
Dynamika nárůstu došlých žádosti
v roce 1994 v porovnání s rokem 1993 je kvantifikována
indexem 1,5. Kancelář Fondu přijala v roce
1994 o 50% více žádosti oproti roku 1993. Přínosem
pro Fond i žadatele bylo zřízeni útvaru
vnějších vazeb, který ve II. pololetí
1994 zefektivnil agendu příjmu žádostí
včetně poradenské a konzultační
činnosti pro žadatele.
Detailní přehled stavu žádosti přijatých
v roce 1994 včetně podrobného členění
a statistiky je uveden v Příloze 4, strukturu hodnoty
přijatých žádosti v roce 199 v regionálním
členěni znázorňuje graf 4.
Požadavky na poskytnutí finanční podpory
řádové převyšují skutečně
zdroje Fondu. Tento trend pokračoval i v roce 1994, kdy
celková hodnota požadované podpory převyšuje
hodnotu skutečně realizované podpory o 8,7
mld Kč.
V porovnáni se srovnatelným obdobím roku
1993 dosahu ji celkové výdaje Fondu na financováni
akci smluvní podpory v regionech celkového nárůstu
25%.
Faktické údaje dokumentující situaci
z hlediska regionálního členěni výdajů
Fondu obsahuje Tabulka 4 a Graf 5.
| Praha | 206,2 | 448,1 | 654,3 | 334,1 | 1,96 |
| České Budějovice | 70,3 | 69,2 | 139.5 | 204,7 | 0,67 |
| Plzeň | 47,4 | 126,2 | 173,6 | 114,3 | 1,51 |
| Chomutov | 150,2 | 302,5 | 452,7 | 568,6 | 0,79 |
| Liberec | 58,6 | 113,9 | 172,5 | 185,7 | 0,92 |
| Hradec Králové | 272,0 | 330,6 | 602,6 | 518,2 | 1,16 |
| Brno | 224,5 | 363. 2 | 587.7 | 461,0 | 1,27 |
| Olomouc | 126,9 | 170,4 | 297,3 | 177,5 | 1,67 |
| Ostrava | 291,3 | 172, 7 | 464,0 | 259,2 | 1,79 |
| CELKEM | 1 447,4 | 2 096,8 | 3 544,2 | 2 823,3 | 1,25 |
POZNÁMKA: Výdaje do Pražského regiónu
obsahuje podporu imisního monitoringu ČHMÚ
Praha, který je vak celoplošného charakteru
v ČR.
Střední hodnota výše skutečně
realizované podpory v roce 1994 připadající
na region činí 394 mil. Kč.
Průměrná výše realizované
podpory ve formě dotace představuje 233 mil.Kč
na region, střední hodnota odchylky činí
93,9 mil. Kč.
Poskytnuté půjčky dosahovaly v roce 1994
průměrné hodnoty 161 mil. Kč na region
se střední hodnotou standartní odchylky 111,6
mil. Kč.
Mezi nejvýznamnější akce z hlediska
objemu uvolněných prostředků formou
dotace nad 50 mil. Kč v roce 1994 patří např.:
Automatický imisní monitoring Praha Komořany
94,9 mil. Trolejbusová trať Chomutov-Jirkov 65,9 mil.
Kč, ČOV a kanalizační sběrač
Jaroměř 46,7 mil. Kč. Další významné
akce - ČOV a kanalizační sběrač
Broumov 36 mil. Kč, ČOV Frýdlant 36 mil.
Kč, ČOV Hostinné 35 mil. Kč, Kanalizační
sběrač Ivančice 23 mil. Kč, ČOV
Hustopeče 25 mil. Kč.
K nejvýznamnějším akcím z hlediska
objemu uvolněných finančních prostředků
formou půjčky v roce 1994 se řadí
například ČOV a kanalizační
sběrač Jaroměř 83,0 mil. Kč,
Lakovna vagonových skříni Moravsko slezská
vagónka Studénka 50,0 mil. Kč. Výstavba
společné biologické ČOV Moravsko slezské
pivovary Přerov 32,0 mil., ČOV Soběslav 25
mil. Kč, ČOV Mlada Boleslav 27 mil. Kč. ČOV
Cukrovar Opava 24,3 mil. Kč, ČOV Nymburk 23,2 mil.
Kč a další.
Účast Fondu na realizaci ekologických staveb
je možno vyjádřit v ukazatelích odstraněného
znečištěni, jenž by jinak nepříznivě
ovlivňovalo životni prostředí.
Přínos staveb ukončených v roce 1994
představuje snížení znečištěni
v oblasti vodních toků 697 tun/rok BSK5 a 54 tun/rok
nerozpuštěných látek. V uvedeném
rozboru jsou zahrnuty převážně menší
akce finančně podporované ze SFŽP. V
roce 1994 byla uvedena do zkušebního provozu společná
ČOV Synthesia Semtín a města Pardubic, finančně
podporovaná z SFVH, která bude likvidovat odpadní
vody od jednoho z největších zdrojů
znečištěni řeky Labe.
U zahajovaných akci podporovaných Fondem podle Rozhodnutí
ministra vydaných v roce 1994, které budou postupné
ukončeny v letech 1995 - 1997, se projeví další
přínosy ve výši 18 313 t/r BSK5, což
bude představovat snížení vypouštěného
znečištěni o 16.36% a 16 570 t/r nerozpuštěných
látek, t. j. snížení o 10.38%.
Přínos staveb ukončených v roce 1994
představuje celkové snížení emisí
látek znečišťujících ovzduší
o 6 169 t/rok. V porovnání se stavbami ukončenými
v roce 1993 to představuje témě sedminásobně
větší ekologický přínos.
Ekologicky významné bylo dokončeni opatřeni
v Železárnách a drátovnách Bohumín
spočívající v minimalizaci exhalaci
z ocelářských peci. Významná
ze sociálního pohledu byla plynofikace kotelny v
Jedličkové ústavu v Liberci.
U zahajovaných akci podporovaných Fondem podle Rozhodnuti
ministra vydaných v roce 1994, které budou postupné
ukončeny v letech 1995 - 1997, se projeví další
celkové sníženi emisi látek znečišťujících
ovzduší o 118 400 t/rok. Tento ekologický přínos
představuje sníženi emisí znečišťujících
látek vypouštěných do ovzduší
o 3% v porovnání s údaji informačního
systému REZZO I - IV z roku 1993.
Přínosy ekologických opatřeni realizovaných
s podporou SFŽP ČR jsou vyčísleny v
příloze 5.
1) Na základě předloženého Rozboru
SFŽP ČR sestavit Rozpočet Fondu pro rok 1994
a aktuální Bilanci zdrojů a výdajů
pro období 1995 - 1997.
Termín: 20.2.1995
Odpovídá: Ekonomický náměstek
2) Zabezpečit důsledné uplatňováni
pravidel Přístupu Fondu k dlužníkům
schválených 15. Radou Fondu všemi odpovědnými
pracovníky Fondu.
Termín: Trvale
Odpovídá: Ekonomický náměstek
Technický náměstek
3) Předložit souhrnný přehled o finančním
vypořádání akcí smluvní
podpory za rok 1994.
Termín: 15.3.1995
Odpovídá: Ved. útvaru financováni
4) Zajistit ověřeni účetní
závěrky za rok 1994 auditorem a předloženi
závěrečné auditorské zprávy
ministerstvu financi. MŽP, Radě Fondu a výboru
Parlamentu ČR.
Termín: 15.3.1995
Odpovídá: Ekonomický náměstek
5) Ve smyslu Směrnice HF ČR, vypracovat závěrečný
účet Fondu za rok 1994. Po doložení
auditorskou doložkou a schváleni poradou vedení
SFŽP ČR předložit ministerstvu financi.
MŽP, Radě Fondu a výborům Parlamentu
ČR.
Termín: 28.2.1995
Odpovídá: Ved. útvaru financováni
6) Smluvně zabezpečit zbývající
akce 1. - 4. Rady Fondu pro NPOO a ostatní Rozhodnuti Ministra
ŽP, na které nejsou uzavřeny smlouvy včetně
zajištění pohledávek Fondu a následně
realizovat finanční prostředky příjemcům
podpory.
Termín: Operativně
Odpovídá: Ved. právního útvaru
Ved. útvaru financováni
7) Finančně platební kalendáře
příjemců podpory pro rok 1995 vyhodnotit
a schválené neprodleně realizovat.
Termín: Průběžně
Odpovídá: Ved.útvaru úvěrové politiky
Ved. útvaru financováni
V Praze 8.2.1995
Rozbor zpracoval: Ing. Miloš Rybička
Ved. úvaru financování a analýz
ve spolupráci s ostatními útvary SFŽP
ČR.
v tis.Kč
| ZDROJE | |||
| Počáteční stav finančních prostředků k 1.1.1994 | - | 3 074 | x |
| Příjmy | |||
| Odvody, poplatky a pokuty, příjmy z vl.operací fondu | 343 000 | - | x |
| Dotace ze státního rozpočtu | - | - | |
| Ostatní příjmy vč. úvěrů | 500 | 291 786 | x |
| PŘÍJMY CELKEM | 343 500 | 291 786 | 84,9 |
| VÝDAJE | |||
| Výdaje na investice, dotace a intervence z fondu | 150 000 | 197 286 | 131,5 |
| Výdaje neinvestiční | 128 000 | 32 175 | 25,1 |
| Ostatní výdaje | 65 500 | 02 775 | 95,8 |
| VÝDAJE CELKEM | 343 500 | 292 23 | 85,1 |
| Zůstatek fin. prostředků k 31.12.1994 | - | 2 624 | x |
| Potřeby celkem | 2 624 | x |
Činnost Státního fondu kultury ČR
je ad samého počátku poznamenána skutečností,
že platný zákon č. 239/1992 Sb., a Státním
fondu kultury ČR nezajišťuje tomuto Fandu pravidelné,
zákonem stanovené zdroje, které by umožňovaly
plnění jeho poslání, tj. podpora vybraných
kulturních aktivit mimo rámec financování
z rozpočtové kapitoly kultura.
Z tohoto důvodu byl správce Fondu, tj. Ministerstvo
kultury ČR, postaven před otázku, jak v rámci
možností, daných platným zákonem,
zajistit dostatečnou tvorbu zdrojů. V rámci
možností daných platným zákonem
se jako nejdostupnější a nejrychleji mobilizovatelný
zdroj jevily příjmy z loterie pořádané
fondem. K tomu byly zahájeny práce na realizaci
projektu on-line loterie.
Pokud jde o další možnosti tvorby zdrojů
daných? zákona č. 239/1992 Sb. ukázalo
se, že tyto zdroje v současné době buď
nejsou realizovatelné, popř. jejich aktivizace by
nepřinesla výraznější finanční
efekt, nebo jsou závislé na počátečních
investicích. Konstrukce některých zdrojů
též vycházela z předpokladů poplatných
období vzniku zákona. To se týká možností
příjmů z majetkových účastí
České republiky na podnikání právnických
osob v kultuře, výnosů z cenných papírů,
výnosů z pohlednic, plakátů a dalších
příležitostných tisků a jiných.
Zdrojem fondu mohou být rovněž dotace ze státního
rozpočtu, dosavadní žádosti o poskytnutí
dotací však byly ze strany Ministerstva financí
odmítnuty. Některé zdroje pak vycházejí
z předem poskytnutých prostředků -
sjednané podíly na příjmech z projektů,
na které byly poskytnuty prostředky Fondu, splátky
půjček a návratných finančních
výpomocí atd. Z tohoto hlediska se jeví jako
nutná novela platného zákona č. 239/1992
Sb. Návrh novely je zapracován do plánu práce
vlády na 1. pol. 1995.
Předpoklad příjmů z on-line loterie
Česká lotynka ve výši 343 mil.Kč
zůstal nenaplněn. Tržby z loterie byly ad zahájení
loterie v květnu 1994 do 31. 12 1994 hluboko pod předpokládanou
úrovní a mají klesající tendenci.
Dosahovaná výše tržeb nepostačuje
ani k pokrytí provozních nákladů loterie.
V důsledku toho nebyl v průběhu roku 1994
na účet Státního fondu kultury ČR
převeden žádný čistý výtěžek.
Fond tak není schopen dostát závazkům
vyplývajícím z úvěrové
smlouvy s Komerční bankou, a.s. na poskytnutí
střednědobého úvěru na investice
a technické vybavení loterie. S ohledem na tyta
skutečnosti požádalo Ministerstvo kultury ČR
vládu ČR o udělení výjimky
z 45 zákona č. 92/1991 Sb. k prodeji majetku loterie
Česká lotynka. Výjimka byla udělena
usnesením vlády ČR ze dne 2. listopadu 1994
č. 626. Na základě toho byla vyhlášena
obchodní veřejná soutěž a podle
jejího výsledku byla uzavřena smlouva o prodeji
majetku sloužícího k provazování
loterie Česká lotynka dosavadnímu výkonnému
provozovateli loterie, tj. firmě K.J.D. spol. s r.o.
Jedinými výnosy Fondu v roce 1994 byl 50 podíl
z výnosu nájmů předmětů
kulturní hodnoty a movitých a nemovitých
kulturních památek, ke kterým vykonává
právo hospodaření správce Fondu §
7, písm. j/zákona) ve výši 3 154 tis.
Kč, příjmy z nájmu nebytových
a bytových prostor a ostatní nájmy u nemovitostí,
ke kterým má Fond právo hospodaření
ve výši 1 365 tis Kč a přijaté
úroky ve výši 167 tis.Kč V celkových
příjmech Fondu v roce 1994 je pak vyjádřeno
dočerpání části úvěru
ve výši 243 mil.Kč (z celkové výše
úvěru 350 mil.Kč) a půjčka
z prostředků z kapitoly kultura ve výši
44,1 mil.Kč. Tento závazek Fondu vůči
státnímu rozpočtu bude uhrazen v průběhu
roku 1995 z finančních prostředků
získaných prodejem majetku loterie Česká
lotynka.
Z celkových výdaj Fondu ve výši 292,2
mil.Kč představují investiční
výdaje částku 197,3 mil.Kč a to jsou
výdaje na nákup vybavení pra loterii Česká
lotynka. Neinvestiční výdaje ve výši
32,2 mil. Kč tvoří výdaje za práce
a služby pro Českou lotynku ve výši 1,1
mil.Kč, výdaje na reklamu České lotynky
v částce 12,5 miů. Kč, výdaje
na zajištění správy zámku Dobříš
a Nosticova paláce ve výši 1,1 mil. Kč,
pojištění nemovitostí v částce
500 tis. Kč a různé menší výdaje
Fondu, které nepřevýšily částku
100 tis Kč. Pro přehlednost uvádíme,
že v roce 1994 měl Fond právo hospodaření
k nemovitostem: Dům U Černé Matky Boží
v Praze 1, výstavní dům U Hybernů
(z nichž neměl žádné příjmy
ani výdaje a dále pak k Nosticovu paláci
v Praze 1, zámku Dobříš a objektu v
Praze 8, Rosenbergových 12 (sídlo České
lotynky).
Ostatní výdaje v uvedené částce
62,8 mil. Kč tvoří především
celá půjčka firmě K.J D. ve výši
36,8 mil. Kč (její splatnost řešena
kupní smlouvou na prodej České lotynky) a
dále pak úrok z úvěru Komerční
bance ve výši 26 mil. Kč (úroky byly
v důsledku neexistence výnosů z loterie placeny
z jistiny úvěru).






| Objednavatel: | Státní fond kultury České republiky |
| Valdštejnské nám. 4 | |
| 118 11 Praha 1 |
IČO 45 80 69 85
Předmět auditu: Účetní závěrka
Státního fondu kultury ČR
Období: 1994
| Vykonavatel: | AUDIT NOVOTNÝ |
| Ing. Pavel Novotný | |
| K lukám 643/22 | |
| 142 00 Praha 4 - Libuš |
IČO 17 20 49 86
Oprávnění: zapsán v seznamu auditorů pod číslem 1136
(číslo dekretu)
Počet výtisků: 2 stejnopisy
Spis auditora: zapsáno pod poř. č. 2/95
1. Předmět a průběh auditu
Dle § 6 zákona č. 239/92 Sb. o Státním
fondu kultury ČR bylo provedeno ověření
účetní závěrky za r. 1994 firmou
AUDIT NOVOTNÝ, auditorem Ing. Pavlem Novotným, číslo
dekretu 1136, bytem K lukám 643/22, Praha 4 - Libuš,
a to ve dnech od 13. 2. do 24. 2. 1995.
Audit byl proveden podle § 14 odst.1 a 2 zákona ČNR
524/92 Sb o Komoře auditorů ČR a v souladu
s auditorskými směrnicemi a auditorskými
postupy.
Zpracováni účetnictví je zajišťováno
firmou I.S.C. MUZO, a.s., podle platně Účtové
osnovy a postupů účtování pro
rozpočtově a příspěvkové
organizace a obce (opatření FMF č.j. V/20
530/92), za jeho úplnost, průkaznost a správnost
odpovídá ministr kultury ČR.
2. Rozsah a oblasti ověření
Ověřením byla zjištěna návaznost
údajů účetní závěrky
a údajů v účetnictví (rozvahy
na stavy účtů tříd 0, 1, 2,
3 a 9 a výkazu o tvorbě a použití Státního
fondu kultury ČR na položky účtu 921
- Státní fond kultury ČR).
Účetní závěrka Státního
fondu kultury ČR se skládá z rozvahy, výkazu
o tvorbě a použití Státního fondu
kultury ČR na předepsaných formulářích.
Účetnictví Státního fondu kultury
ČR je vedeno podle účtové osnovy a
postupů účtování pro rozpočtové
a příspěvkově organizace ve smyslu
dopisu MF čj. 142/41 493/93 a výkladu JUDr. Huleše,
pracovníka odboru metodiky účetnictví
MF ČR, k § 9 zákona FMF č. 563/91 Sb.
o účetnictví otištěného
v časopise Účetnictví 9/93.
Účetní zápisy jsou doloženy účetními
doklady, jejichž číselná řada
se v každém čtvrtletí opakuje, což
neodpovídá ročnímu účetnímu
období. Doklady obsahují veškeré požadované
náležitosti, některé však nejsou
originálními písemnostmi. Při způsobu
zpracováni účetnictví s použitím
výpočetní techniky se evidují účetní
případy chronologicky na denících,
ale schází věcné zápisy na
kontech hlavní knihy. Software používaný
ke zpracováni účetnictví se jeví
jako zastaralý a neodpovídající požadavkům
na něj kladeným z právních předpisů.
Státní fond kultury ČR neprovádí
odpisování (v souladu s příslušnými
ustanoveními Postupů), v roce 1994 neúčtoval
o časovém rozlišení nákladů
a výnosů, rezervách a opravných položkách.
Při přijatých zahraničních
fakturách není účtováno o kurzovém
rozdílu.
Oceňováni je v souladu se zákonem o účetnictví
i Postupy, až na některé vyjímky. Jedná
se zejména o celní poplatky nezahrnované
do pořizovací ceny.
Řádné ověřeni majetku a závazků
inventarizaci podle §§ 29 a 30 zákona 563/91
Sb. o účetnictví bylo provedeno fyzickou
inventurou hmotného a nehmotného investičního
majetku. Dále dokladovou inventurou, a to k účtům
pořízení hmotných investic (042),
pořízení nehmotných investic (441),
ostatních pohledávek (316), pohledávek za
zaměstnanci (335), dodavatelů (321), ostatních
závazků (325) a bankovních úvěrů
dlouhodobých (951). Inventarizací žádné
rozdíly nebyly zjištěny.
V průběhu auditu však bylo zjištěno,
že během roku 1994 byla provedena inventarizace majetku
ještě k datu 31. 12. 93, rozdíly vzniklé
touto inventarizací byly proúčtovány
jako běžné účetní případy
roku 1994. V rozvaze k 31. 12. 94 jsou pak uvedeny počáteční
stavy opravené o výše provedené inventarizační
rozdíly oproti vykázaným zůstatkům
v rozvaze k 31. 12. 93.
V inventarizaci hmotného a nehmotného majetku k
31. 10. 94 bylo zjištěno špatné rozdělení
a ocenění tohoto majetku bez ohled na platné
předpisy (zákon o účetnictví
a Postupy účtování).
Tímto opětovně nejsou při pořízení
hmotného a nehmotného investičního
majetku důsledně uplatňována ustanovení
o jeho příslušenství, které tvoři
s hlavní věcí jeden majetkový celek
a jsou součástí jeho ocenění
a evidence. I když majetek není odepisován,
je poněkud zkresleno hospodaření Státního
fondu kultury v tom smyslu, že pořízený
investiční majetek není zaúčtován
jako jeho zvýšení, ale je účtován
jako čerpání účtu 921 - Státní
fond kultury.
Prověrkou vedení účetnictví
byly zjištěny některé drobné
nepřesnosti v jeho metodice, na které již bylo
poukazováno při auditu za předcházející
účetní období. Jde zejména
o likvidaci faktur, při níž je nepravidelně
používán účet dodavatelů
(321), proto je na základě výpisu o provedené
úhradě přímo účtováno
na příslušný likvidační
účet (např. pořízení
hmotných investic). Rovněž účtování
záloh neodpovídá platným Postupům
účtování, účet záloh
není v platném účtovém rozvrhu.
V rámci rozlišení nákladů by
bylo vhodné používat účtovou
třídu 4 - Náklady rozpočtových
organizací.
Smluvně poskytnutá půjčka společnosti
KJD, s.r.o. v roce 1993 ve výši 6,6 mil. Kč
nebyla dosud ani částečně splacena.
rovněž nejsou účtovány řádné
úroky. Dále nebyla k 31.12.94 provedena 1. splátka
dle bodu V. dodatku č. 2 Smlouvy uzavřené
mezi SFK a KJD dne 10. 6. 92. Rovněž není dle
této smlouvy prováděn převod výnosů
loterie na SFK (bod 10, čl. III předmětné
smlouvy).
Účetní uzávěrka byla provedena
podle příslušných článků
Postupů účtování pro rozpočtové
a příspěvkové organizace a obce.

