7. Stručné hodnocení regulace trhu
a čerpání rozpočtu SFTR na regulaci
trhu
a) Úvod
Do regulace trhu byly, v souladu se závěry zasedání
Rady SFTR ze dne 30. prosince 1993 (bod 10 zápisu č.
12/93), zařazeny tři hlavní komodity, a to:
- mléko a mlékárenské výrobky
- jateční býci, jatečné jalovice
a hovězí maso
- pšenice potravinářská.
Na zasedání Rady SFTR dne 29. dubna 1994 byl dodatečně
do regulace trhu v roce 1994 zařazen ječmenný
slad (bod 1/1 zápisu č. 5/94).
Kromě toho bylo třeba zajistit dořešení
úkolů podle rozhodnutí Rady SFTR z roku 1993.
Šlo o dokončení subvencovaných vývozů:
- konzumních brambor
- bramborového škrobu
- sirupu z bramborového škrobu
- zmrazeného vepřového masa.
Pro všechny úkoly SFTR byly stanoveny zejména
tyto podmínky:
- subjekty, se kterými bude SFTR uzavírat smlouvy
na intervenční nákupy a subvencované
vývozy, musí být vybírány na
základě výběrového řízení
a vybrané subjekty musí být zveřejněny
- do smluv s vybranými subjekty musí být
zapracována podmínka uhradit zemědělským
prvovýrobcům nejméně minimální
(garantovanou) cenu za jednotlivé komodity
- subvence na vývoz mlékárenských
výrobků budou poskytovány těm mlékárnám,
které požadují nejnižší subvenci
na vývoz navrženého sortimentu mlékárenských
výrobků v přepočtu na jeden litr mléka
o tučnosti 3,6 %
- smlouvy na vývoz mlékárenských výrobků
budou uzavírány a subvence bude poskytnuta pouze
těm smluvním partnerům, kteří:
- nemají závazky vůči zemědělským
prvovýrobcům starší 30 dnů
- k datu uzávěrky výběrového
řízení mají vypořádány
své závazky vůči státu, Fondu
národního majetku, Pozemkovému fondu a SFTR
- intervenční nákupy obilovin budou uskutečňovány
pouze od těch producentů, kteří mají
vypořádány oprávněné
nároky povinných osob z restituce a transformace.
b) Základní nástroje pro regulaci trhu
Základními nástroji pro regulaci trhu v roce
1995 byly Radou SFTR schválené minimální
(garantované) ceny pro jednotlivé výrobky
a sazby vývozních subvencí:
Úroveň minimálních (garantovaných)
cen
| mléko I.jakostní třídy | litr | 30.12.1993 | 5,70 | 03/94 | 5,985 |
| při tučnosti 3,6 % | 29.11.1994 | 6,00 | 01/95 | 6,300 | |
| jateční býci a jalovice jakostní třídy E1, E2, A1, A2, B1 | kg ž.hm. | 21.12.1992 | 28,00 | 01/93 | 29,40 |
| pšenice potravinářská: | |||||
| - pro termínovaný (zálohový) nákup | tuna | 28 1.1994 | 3 240,00 | 06/94 | 3 402,00 |
| - pro intervenční nákup | 12.7.1994 | 2 700,00 | 011/94 | 2 835,00 | |
| brambory konzumní | tuna | 16.9.1993 | 2 450,00 | 014/93 | 2 572,50 |
| 20.10.1993 | 1450,00 | 015/93 | 1 522,50 | ||
Sazby vývozních subvencí
| jateční býci | k ž.hm. | 21.12.1992 | 5,00 |
| jatečné jalovice | k ž.hm. | 21.12.1992 | 6,00 |
| příplatek na karanténu | k ž.hm. | 1.6.1993 | 2,00 |
| brambory konzumní | tuna | 20.9.1993 | 400,00 |
| bramborový škrob | tuna | 27.9.1993 | 8 000,00 |
| sirup z bramborového škrobu | tuna | 29.4.1994 | 7 500,00 |
| ječmenný slad | tuna | 29.4.1994 | 600,00 |
c) Regulace trhu podle jednotlivých komodit
Přehled o opatřeních Rady SFTR přijatých
k regulaci trhu u jednotlivých komodit v roce 1994 a jejich
skutečné realizaci je uveden na příloze
č. 1. Pokud jde o stanovené úkoly pro výkonný
aparát SFTR jsou uvedená množství výrobků,
určená k subvencovaným vývozům
nebo intervenčním nákupům pro příslušná
časová období, chápána jako
maximální, t.j. až do výše uvedeného
množství.
Podle jednotlivých komodit zařazených do
regulace trhu v roce 1994 byla tato regulace zabezpečována
následovně:
A. Mléko
Stejně jako v předchozím roce i v roce 1994
bylo mléko zařazeno jako jedna z hlavních
komodit při regulaci trhu. Zachován zůstal
i způsob regulace trhu mléka formou subvencovaných
vývozů mlékárenských výrobků.
Systém regulace trhu mléka byl však změněn
Oproti roku 1993 již Rada SFTR neschvalovala množství
mlékárenských výrobků zařazených
do subvencovaných vývozů a výši
sazby vývozní subvence, ale pouze množství
mléka zařazeného do regulace trhu na jednotlivá
čtvrtletí a ve výběrovém řízení
byly vybrány pouze ty mlékárny, které
požadovaly na schválené množství
mléka a navržený sortiment mlékárenských
výrobků nejnižší sazby subvencí
přepočtených na jeden litr mléka o
tučnosti 3,6 %.
Při schvalování množství mléka
k zařazení do regulace trhu se vycházelo
z předpokládané výroby mléka,
dané očekávaným vývojem stavu
dojnic u nás, předpokládanou užitkovostí
a dále jeho spotřebou pro zásobení
vnitřního trhu. Z této bilance vyplynul předpokládaný
přebytek mléka pro rok 1994 v množství
cca 750 mil.litrů. Rada SFTR při svých jednáních
vycházela z uvedeného přebytku mléka
a do regulace trhu v roce 1994 schválila objem mléka
v celkovém množství 808 mil.litrů o
tučnosti 3,6 %.
Skutečná realizace subvencovaných vývozů
mlékárenských výrobků, jak
je patrné z přílohy č. 1, je při
porovnání na smluvní objemy o něco
nižší. Je zřejmé, že mlékárenským
podnikům se nepodařilo realizovat na vývoz
vždy celý navrhovaný sortiment (rozhodující
objemy subvencovaných vývozů představovalo
máslo a sušené plnotučné mléko).
Pokud nebylo plně realizováno smluvní množství,
byly uplatněny smluvní pokuty. Určitý
objem mléka na vývoz však byl realizován
ve výrobcích, zahrnujících převážně
mléčnou plazmu, na kterou nebyla v roce 1994 subvence
poskytována.
Do regulace trhu v roce 1994 bylo tak zahrnuto více jak
600 mil.litrů mléka. Kromě toho SFTR dokončoval
(dofinancovával) intervenční nákup
a skladování sušeného odtučněného
mléka, o němž rozhodla Rada SFTR v roce 1993
s tím, že jeho vývoz bude uskutečněn
v 1. čtvrtletí 1994. Na nákladech spojených
s tímto intervenčním nákupem a prodejem
SFTR zaplatil 95 697 tis.Kč. Tržby za vyvezené
sušené odtučněné mléko
pak činily 225 451 tis.Kč.
Na subvencované vývozy mlékárenských
výrobků bylo v roce 1994 vyčerpáno
celkem 1 050 499 tis.Kč, z toho 72 811 tis.Kč jako
skluz z prosince 1993 a 977 688 tis.Kč na subvencované
vývozy v roce 1994 (opět mimo prosinec 1994, který
bude zúčtován v roce 1995).
B. Jatečný skot
Vzhledem k nízkému přebytku jatečného
skotu, který měl spíše časový
charakter, zvolila Rada SFTR formu subvencovaného vývozu
v živém. Zásahy SFTR do trhu v komoditě
jatečný skoty byly prováděny pouze
v počátečních měsících
roku 1994 s cílem podpořit vznikající
rovnovážný stav mezi nabídkou a poptávkou
v této komoditě, a to i z hlediska časového.
Pro jednotlivá časová období (vždy
na následující dva měsíce)
byl schválen úkol zabezpečit subvencovaný
vývoz celkem do 7 000 tun jatečných býků
a jalovic v živém. Rada SFTR současně
schválila i pro rok 1994 maximální sazby
vývozních subvencí a to ve výši
5,- Kč/kg ž.hm. u jatečných býků
a 6,- Kč/kg ž.hm. u jatečných jalovic.
Z uvedeného úkolu stanoveného Radou SFTR
byl zabezpečen subvencovaný vývoz 4 681 tun
jatečných býků a jalovic v živém
(z toho 4 034 tun jatečných býků a
647 tun jatečných jalovic). K nesplnění
Radou SFTR stanoveného úkolu o 2 319 tun došlo
zejména proto, že v prostředí vyrovnávající
se nabídky s poptávkou došlo k výraznému
nárůstu cen placených zemědělským
výrobcům. Z těchto důvodů proto
byl také subvencovaný vývoz v polovině
roku 1994 zastaven.
Subvence na vývoz jatečných býků
a jalovic v živém byly čerpány ve výši
18 928 tis.Kč a příplatky na částečnou
úhradu nákladů spojených s karanténou
zvířat si vyžádaly prostředky
ve výši 7 590 tis.Kč.
C. Vepřové maso z intervenčních
nákupů v roce 1993
Jatečná prasata resp. vepřové maso
nebyly Radou SFTR zařazeny do regulace trhu v roce 1994.
Rozhodnutí Rady SFTR ze závěru roku 1993
se týkalo zbývajícího množství
zmrazených vepřových půlek na zásobách
SFTR, kdy Rada SFTR vzhledem k situaci na vnitřním
trhu rozhodla o jejich vývozu. Z úkolu stanoveného
Radou SFTR - vyvézt 2 742 tun vepřových půlek
bylo, po odpočtu ztrát skladováním,
vyvezeno 2 58? tun a zbývajících 102 tun,
které nebylo možno vyvézt (nezájem zahraničních
odběratelů, komplikace při exportu - tranzit
přes SR) bylo v závěru v souladu s rozhodnutím
Rady SFTR prodáno do vnitřního trhu.
Na nákladech spojených se skladováním
vepřových půlek vynaložil SFTR 3 467
tis.Kč. Tržby z prodeje skladovaných vepřových
půlek činily 190 758 tis.Kč.
D. Pšenice potravinářská ze sklizně
roku 1993
SFTR měl počátkem roku 1994 k disposici zásobu
pšenice potravinářské ze sklizně
roku 1993 v celkovém množství 144 598 tun.
Vzhledem k dostatečné zásobenosti domácího
trhu a ustálené cenové hladině nebylo
třeba ji v prvém pololetí roku 1994 uvolňovat.
Z těchto důvodů rozhodla Rada SFTR v září
1994 veškeré zásoby z roku 1993 vyvézt.
V souladu se smluvně dohodnutým časovým
postupem bylo k 31. prosinci 1994 vyvezeno 6 493,5 tun uvedené
pšenice s tím, že úhrada bude provedena
v začátku roku 1995.
Náklady na nákup a dovoz pšenice potravinářské
v roce 1993, ale hrazené z části až
v začátku roku 1994, činily 185 472 tis.Kč
a náklady na skladování této pšenice
činily 21 990 tis.Kč. Celkové náklady
na pšenici potravinářskou z roku 1993 hrazené
v roce 1994 tedy činily 207 462 tis.Kč.
E. Pšenice potravinářská ze sklizně
roku 1994
Rada SFTR, v zájmu regulace cen pšenice potravinářské
placených pěstitelům a tím i spotřebitelských
cen produktů z této pšenice vyrobených,
schválila v únoru 1994 termínovaný
zálohový) nákup pšenice potravinářské
ze sklizně 1994 ve výši do 500 tis.tun za minimální
(garantovanou) cenu 3 240 Kč/t bez DPH s poskytnutím
50 % zálohy na cenu v jarním období.
V červenci 1994 rozhodla Rada SFTR o dalším
intervenčním nákupu pšenice
potravinářské ve výši do 300
tis.tun. Minimální (garantovaná) cena pro
tento nákup byla stanovena ve výši 2 700 Kč/t
bez DPH s příslibem případného
doplatku po prodeji této pšenice.
V rámci termínovaného (zálohového)
nákupu bylo na zásoby SFTR skutečně
nakoupeno 424 081 tun pšenice potravinářské.
Za toto množství pšenice potravinářské
bylo pěstitelům vyplaceno celkem 1 461 622 tis.Kč.
Na intervenční nákup bylo nakoupeno 232 304
tun pšenice potravinářské a pěstitelům
bylo vyplaceno celkem 658 059 tis.Kč. Na nákladech
spojených s oběma nákupy pšenice potravinářské
(dopravné, naskladnění, skladování,
koordinace) vynaložil SFTR v roce 1994 celkem 90 074 tis.Kč.
V rámci obou forem nákupů ze sklizně
1994 se podařilo SFTR nakoupit celkem 656 385 tun pšenice
potravinářské a tím odčerpat
převážnou část předpokládaného
přebytku. Zejména uskutečnění
druhého - intervenčního nákupu příznivě
ovlivnilo úroveň ceny této komodity placené
pěstitelům a tím i spotřebitelských
cen výrobků z ní vyrobených.
F. Brambory, bramborový škrob a sirup z bramborového
škrobu
V roce 1994 pokračoval subvencovaný vývoz
pozdních konzumních brambor a bramborového
škrobu o němž Rada SFTR rozhodla již v roce
1993. Na dubnovém zasedání Rada SFTR rozhodla,
jako další opatření k řešení
přebytku brambor ze sklizně 1993 na našem trhu,
o zabezpečení subvencovaného vývozu
800 tun sirupu z bramborového škrobu.
Na úkol stanovený Radou SFTR bylo vyvezeno v závěru
roku 1993 2 104 tun brambor a v roce 1994 23 010 tun, celkem tedy
25 114 tun konzumních brambor. Na toto množství
poskytl SFTR v roce 1994 subvence v celkové výši
10 191 tis.Kč.
Na smluvně zajištěný subvencovaný
vývoz 13 000 tun bramborového škrobu bylo skutečně
vyvezeno v roce 1993 57 tun a v roce 1994 13 236 tun, celkem tedy
13 293 tun bramborového škrobu. Na tento vývoz
bramborového škrobu poskytl SFTR v roce 1994 subvence
ve výši 105 765 tis.Kč.
Na schválené množství 800 tun sirupu
z bramborového škrobu byla uzavřena pouze jedna
smlouva na množství 88 tun a byla splněna s
povolenou tolerancí na 92 tun. Celkem bylo na subvencích
vyplaceno 690 tis.Kč.
Celkově se tedy SFTR podařilo z přebytku
brambor ze sklizně roku 1993 formou subvencovaného
vývozu brambor (25 114 tun) a formou subvencovaného
vývozu bramborového škrobu a sirupu z bramborového
škrobu (80 310 tun v přepočtu na brambory)
odčerpat z tuzemského trhu 105 424 tun brambor.
To je množství, které se ještě
nikdy nepodařilo z České republiky vyvézt.
G. Ječmenný slad
Rada SFTR na svém zasedání dne 29. dubna
1994 rozhodla o zabezpečení subvencovaného
vývozu 75 000 tun ječmenného sladu. Celkově
se podařilo vyvézt 73 699,8 tun ječmenného
sladu a na subvencích bylo vyplaceno 43 542 tis.Kč
(to představuje průměrnou subvenci 591 Kč/t).
Tento zásah SFTR byl odbornou veřejnosti hodnocen
kladně. Subvence byly uplatněny ve vhodnou dobu
a pomohly producentům ječmenného sladu překlenout
kritické období poklesu cen na světových
trzích.
d) Čerpání rozpočtu na regulaci
trhu
A. PŘÍJMY
Rozpočtem SFTR, zpracovaným v dohodě s ministerstvem
financí ČR (viz dopis MF ČR ze dne 25. ledna
1994 č.j. 195/74 339/93) a schváleným Radou
SFTR ze dne 28. února 1994 (bod 11/1 zápisu č.
3/94), byla dotace ze státního rozpočtu ČR
pro SFTR ve výši 500 000 tis.Kč rozdělena
na dotaci určenou na úhradu nákladů
spojených s regulací trhu ve výši 493
000 tis.Kč a na dotaci určenou na úhradu
správních výdajů výkonného
aparátu SFTR ve výši 7 000 tis.Kč.
Dalšími zdroji finančních prostředků
pro regulaci trhu byly:
| - zůstatek prostředků z roku 1993 na obchodním účtu SFTR a na účtu správních výdajů ve výši | 694 319 tis.Kč |
| - zůstatek prostředků z roku 1993 přechodně ponechaných na účtu MF ČR | 1 425 000 tis.Kč |
| - tržby z prodeje zásob SFTR, uvedené v části 7/c, | 416 209 tis.Kč |
| - příjmy z vyrovnávacích dávek při dovozu | 67 779 tis.Kč |
| - úvěr od Agrobanky Praha | 811 188 tis.Kč |
| - ostatní příjmy (zejména z penále a úroků) | 32 967 tis.Kč. |
Celkové zdroje pro regulaci trhu v roce 1994 tedy činily
3 940 462 tis.Kč
B. VÝDAJE
Vedle nákladů spojených se subvencovanými
vývozy a intervenčními nákupy jednotlivých
zemědělských a potravinářských
komodit, uvedených v části 7/c, v celkové
výši 3 753 586 tis.Kč odvedl SFTR finanční
prostředky dosud nerozdělené z likvidace
zůstatku bývalého Federálního
fondu tržní regulace v zemědělství
ve výši 1 754 tis.Kč na účet
likvidace federace (rozhodnutí Úřadu vlády
ČR č.j. 8812/N/94). Dále SFTR uhradil úroky
z úvěru ve výší 19 448 tis.Kč
a poplatky za vedení účtů u banky
a za poštovné při platbách za intervenční
nákupy soukromým zemědělcům
poukazovaných složenkou ve výši 20 tis.Kč.
Celkové výdaje SFTR na regulaci trhu v roce 1994
si tedy vyžádaly finanční prostředky
ve výši 3 774 808 tis.Kč.
C. ZÚSTATEK
Z uvedeného čerpání rozpočtu
SFTR na regulaci trhu zemědělských a potravinářských
výrobků v roce 1994 vyplývá, že
k 31. prosinci 1994 byl vykázán zůstatek
finančních prostředků na obchodním
účtu SFTR ve výši 165 654 tis.Kč.
Tento zůstatek finančních prostředků
se, v souladu s odst. 4 § 9 zákona ČNR č.
472/ 1992 Sb., převádí do rozpočtu
SFTR na regulaci trhu v roce 1995.
8. Čerpání rozpočtu na správní
výdaje výkonného aparátu SFTR
A. PŘÍJMY
Dotace ze státního rozpočtu ČR, určená
na úhradu správních výdajů
výkonného aparátu SFTR (viz část
7/d), ve výši 7 000 tis.Kč byla v dohodě
s ministerstvem financí ČR (dopis MF ČR č.j.
195/74 339/93) rozdělena a Radou SFTR schválena
(bod 11/1 zápisu č. 3194) v tomto členění:
| - mzdové prostředky | 3 048 tis.Kč |
| - ostatní neinvestiční výdaje | 2 952 tis.Kč |
| - investice | 1 000 tis.Kč. |
Vedle dotace ze státního rozpočtu ČR
byly příjmem SFTR úroky od banky ve výši
53 tis.Kč. Celkové příjmy SFTR určené
na správní výdaje výkonného
aparátu tedy činily 7 053 tis.Kč.
B. VÝDAJE
Rozpočet nákladů na správní
výdaje výkonného aparátu SFTR byl
v roce 1994 čerpán ve výši 6 693 tis.Kč,
t.j. 95,6 % z rozpočtované částky.
Podle jednotlivých položek byla čerpání
následující:
a) na mzdových prostředcích bylo vyčerpáno
celkem 3 014 tis.Kč, t.j. 98,9 % z rozpočtované
částky,
b) na ostatní neinvestiční prostředky
bylo vyčerpáno celkem 2 705 tis.Kč, t.j.
91,6 % z rozpočtované částky. V rámci
této položky bylo hrazeno:
| - odvod na zdravotní a sociální pojištění | 1 043 tis.Kč |
| - nájemné vč. služeb s tím souvisejících (telefonní poplatky, poštovné, el.energie, otop, vodné a stočné, a pod.) | 446 tis.Kč |
| - pořizování informačních a statistických podkladů | 568 tis.Kč |
| - opravy automobilů a kancelářských strojů vč. počítačové sítě | 143 tis.Kč |
| - pohonné látky a mazadla, náhradní díly a pojistné | 156 tis.Kč |
| - cestovné | 28 tis.Kč |
| - kancelářský materiál, tisk a učební pomůcky | 98 tis.Kč |
| - ostatní materiál a služby | 223 tis.Kč. |
c) na nákup investic bylo vyčerpáno 974 tis.Kč,
t.j. 97,4 % z rozpočtované částky.
V rámci investic byl realizován nákup osobního
automobilu T-613 a nákup výpočetní
techniky pro dokompletování výpočetní
sítě.
C. ZŮSTATEK
Z uvedeného čerpání prostředků
na správní výdaje výkonného
aparátu SFTR vyplývá zůstatek prostředků
na účtě SFTR ve výši 360 tis.Kč.
Tento zůstatek se v souladu s § 9 zákona ČNR
č. 472/1992 SB. převádí na rok 1995
a to na účet regulace trhu.
9.Závěr
Výše uvedené čerpání rozpočtu
SFTR za rok 1994 lze stručně vyjádřit
takto:
v tis. Kč
| zdroje pro regulaci trhu | 4 016 595 | 3 940 462 | 98,10 |
| zdroje na úhradu správních výdajů | 7 000 | 7 053 | 100,80 |
| celkové zdroje | 4 023 595 | 3 947 515 | 98,11 |
| výdaje na regulaci trhu | 4 016 595 | 3 774 808 | 93,98 |
| správní výdaje výkonného aparátu | 7 000 | 6 693 | 95,61 |
| celkové výdaje | 4 023 595 | 3 781 501 | 93,98 |
| zůstatek | 0 | 166 014 | 0 |
Do rozpočtu SFTR na rok 1995 se, v souladu s odst. 4 §
9 zákona ČNR č. 472/1992 Sb., převádí
zůstatek finančních prostředků
na účtu SFTR pro regulaci trhu ve výši
165 645 tis.Kč a zůstatek na účtu
SFTR pro správní výdaje výkonného
aparátu ve výši 360 tis.Kč. Celkový
zůstatek převáděný na účet
regulace trhu v roce 1995 tedy činí 166 014 tis.Kč.
Z celkového hospodaření s finančními
prostředky vyplývá, že SFTR postupoval
v souladu s rozhodnutími Rady SFTR a v souladu s rozpočtovými
pravidly. Vyplývá to i ze stanoviska auditora. SFTR
pracoval s vyrovnaným rozpočtem prostředků
určených jak pro regulaci trhu tak pro úhradu
správních výdajů výkonného
aparátu SFTR.
Svými operacemi SFTR významně přispěl
ke stabilitě trhu základních zemědělských
a potravinářských produktů, zejména
mléka, pšenice potravinářské
a jatečného skotu a to jak z hlediska stability
cen placených výrobcům tak i cen spotřebitelských.
Přehled o opatřeních Rady SFTR přijatých
k regulaci trhu v roce 1994 a jejich realizaci
Příloha - str. 1
| MLÉKO | 28.1.1994 | objem pro subvencované vývozy v 1. čtvrtletí | 155 | x | x |
| z toho: subvencované vývozy - másla | x | 4.285 | 4.130 | ||
| sušeného mléka | x | 3.450 | 3.541 | ||
| kondenzovaného mléka | x | 400 | 253 | ||
| bílých sýrů | x | 1.822 | 1.736 | ||
| tvrdých sýrů | x | 1.030 | 823 | ||
| 24.3.1994 | objem pro subvencované vývozy ve 2. čtvrtletí | 263 | x | x | |
| z toho: subvencované vývozy - másla | x | 4.892 | 4.471 | ||
| sušeného mléka | x | 5.400 | 5.785 | ||
| kondenzovaného mléka | x | 700 | 643 | ||
| bílých sýrů | x | 2.355 | 2.087 | ||
| tvrdých sýrů | x | 1.250 | 928 | ||
| 16.6.1994 | objem pro subvencované vývozy ve 3. čtvrtletí | 250 | x | x | |
| z toho: subvencované vývozy - másla | x | 5.696 | 5.818 | ||
| sušeného mléka | x | 6.062 | 6.190 | ||
| kondenzovaného mléka | x | 1.300 | 901 | ||
| bílých sýrů | x | 1.944 | 1.523 | ||
| tvrdých sýrů | x | 930 | 411 | ||
| 9.9.1994 | objem pro subvencované vývozy ve 4. čtvrtletí | 140 | x | x | |
| z toho: subvencované vývozy - másla | x | 3.275 | 3.567 | ||
| sušeného mléka | x | 4.300 | 4.534 | ||
| kondenzovaného mléka | x | 500 | 230 | ||
| bílých sýrů | x | 1.582 | 1.476 | ||
| tvrdých sýrů | x | 1.256 | 924 | ||
| Celkem | subvencované vývozy másla | x | 18.148 | 17.986 | |
| sušeného mléka | x | 19.212 | 20.051 | ||
| kondenzovaného mléka | x | 2.900 | 2.017 | ||
| bílých sýrů | x | 7.703 | 6.823 | ||
| tvrdých sýrů | x | 4.466 | 3.086 | ||
Příloha - str. 2
| PŠENICE POTRAVINÁŘSKÁ | 28.1.1994 | termínovaný (zálohový nákup | 500.000 | 462.570 | 424.081 |
| 12.7.1994 | intervenční nákup | 200.000 | |||
| 29.7.1994 | zvýšení intervenčního nákupu o | 100.000 | 259.318 | 232.304 | |
| celkem | 800.000 | 721.888 | 656.385 | ||
| BRAMBORY KONZUMNÍ | 20.9.1993 | subvencovaný vývoz | 100.000 | 41.591 | 25.114 |
| BRAMBOROVÝ ŠKROB | 27.9.1993 | subvencovaný vývoz | 10.000 | ||
| 22.6.1994 | zvýšení subvencovaného vývozu o | 3,000 | |||
| celkem | 10.000 | 13.000 | 13.293 | ||
| SIRUP z bramb. škrobu | 29.4.1994 | subvencovaný vývoz | 800 | 88 | 92 |
| JEČMENNÝ SLAD | 29.4.1994 | subvencovaný vývoz | 75.000 | 75.000 | 73.700 |
| JATEČNÝ SKOT | 30.12.1993 | subvencovaný vývoz | 2.000 | 2.000 | 1.639 |
| 28.2.1994 | subvencovaný vývoz | 5.000 | 4.449 | 3.042 | |
| celkem | 7.000 | 6.449 | 4.681 | ||
| VEPŘOVÉ MASO ze zásob SFTR | 30.12.1993 | vývoz a prodej na vnitřní trh | 2.742 | 2.680 | 2.684 |
| Poč. stav fin. prostředků 1.1.94 | 801 156 | 801 156 | x | |
| PŘÍJMY | Ř | |||
| Úplaty, poplatky, pokuty, | 1 | 3 250 000 | 3 170 700 | 97,56% |
| Příjmy z FNM | 2 | 1 000 000 | 1 000 000 | 100,0% |
| Dotace ze státního rozpočtu | 3 | 0 | 0 | x |
| Ostatní příjmy | 4 | 225 000 | 318 400 | 141,51% |
| PŘÍJMY CELKEM | 5 | 4 475 000 | 4 489 100 | 100,31% |
| ZDROJE CELKEM | 6 | 5 276 156 | 5 290 256 | 100,26% |
| VÝDAJE | ||||
| Výdaje na investice, dotace | 7 | 1 825 050 | 1 830 949 | 100,32% |
| (z toho Národní program, FNM) | xxx | (158 | 500) | x |
| Výdaje neinvestiční dotace | 8 | 292 008 | 265 887 | 91,05% |
| Ostatní výdaje | 9 | 1 533 042 | 1 490 705 | 97,23% |
| (z toho Národní program, FNM) | xxx | (7 300) | x | |
| VÝDAJE CELKEM | 10 | 3 650 100 | 3 587 541 | 98,28% |
| ZŮSTATEK PROSTŘEDKŮ FONDU | 11 | xxx | 1 702 715 | |
| ZŮSTATEK SOCIÁLNÍHO FONDU | 12 | xxx | 32 | |
| ZŮSTATEK FIN. PROSTŘEDKŮ | 13 | xxx | 1 702 747 | |
Státní fond životního prostředí
České republiky představuje specificky zaměřenou
finanční instituci. Legislativní úprava
činnosti Fondu je stanovena zákonem 388/1991 Sb.
a navazujícími právními instrumenty
- Statutem Fondu a Směrnici ministerstva životního
prostředí o poskytováni finančních
prostředků.
Relaci celkových finančních příjmů
a výdajů Fondu za rok 1994 vyjadřuje růstový
index 1,25 kterým bylo při započtení
počátečního stavu dosaženo potřebného
objemu finančních zdroj. Kromě tvorby standartních
zdrojů bilanci Fondu významně stabilizovala
realizace Národního programu na ozdravění
ovzduší (NPOO).
Celkové příjmy roku 1994 dosáhly 100,31%
plnění Rozpočtu,
což je vzhledem ke složité situaci v průběhu
roku 1994 pozitivním výsledkem uplatňované
ekonomické politiky Fondu.

V roce 1994 představovala převažující
část (59%) objemu finančních výdajů
podpora formou dotace. 41 % realizovaných výdajů
na smluvní akce tvořily návratné formy
podpory - půjčky.
Rozhodující podíl ve struktuře výdajů
(56%) připadá na financování akcí
ochrany vod, dále na akce ochrany ovzduší (30%
bez NPOO). Výdaje na akce odpadového hospodářství
činí 5%, a podpora projektů ochrany přírody
a krajiny 4%.
Nárůst celkových výdajů oproti
srovnatelnému období roku 1993 vyjadřuje
růstový index 1,25. Obdobně orientované
ekonomické charakteristiky lze kvantifikovat u vyššího
objemu realizovaných půjček oproti stejnému
období roku 1993, vyjádřeno indexem 1,73.
Trend nárůstu podílu půjček
na celkovém objemu realizované finanční
podpory dokládá aktivní strategii intenzifikace
při využíváni bilančních
zdrojů Fondu.
Mezi nejvýznamnější momenty rozvoje
Fondu v roce 1994 patři příprava a realizace
Národního programu ozdravění ovzduší
na období 1994 - 1997, (dále NPOO).
Alikvotní část z celkového objemu
NPOO (6,1 mld Kč) na rok 1994 byla převedena do
zdrojů Fondu dne 28. 9. 1994 z Fondu národního
majetku ve výši 1 mld. Kč.
Z hlediska použiti bilančních prostředků
byl objem prostředků NPOO pro rok 1994 zcela vyčerpán
v tom smyslu, že na základě doporučeni
žádostí o poskytnutí podpory Radou Fondu
byla vydána Rozhodnutí ministra životního
prostředí ČR o poskytnutí finanční
podpory na jmenovité akce příjemcům
podpory.
Vzhledem k časové náročnosti legislativního
řízení o prováděcích
předpisech k NPOO došlo k situaci, že vlastní
smluvní zajištění akci podpory, na které
byla postupně vydávána Rozhodnuti a jejich
následná finanční realizace, bylo
koncentrováno a do závěru roku 1994. Realizované
finanční výdaje NPOO tak dosáhly výše
165,8 mil. Kč.
Peněžní tok Fondu vykazuje k 31.12.1994 zůstatek
ve výši 1 702 715 tis. Kč. Zůstatek
prostředků sociálního fondu činí
32 tis. Kč. Celkový zůstatek finančních
prostředků SFŽP ČR představoval
k 31. 12. 1994 hodnotu 1 702 747 tis. Kč. Dočasné
vázané finanční prostředky
formou terminovaných vkladů dosáhly k 31.12.1994
výše 204 212 tis.Kč.
Výše disponibilního zůstatku 1 498 535
tis. Kč odráží zejména stav dočasně
nerealizovaných prostředků Národního
programu ozdravěni ovzduší (NPOO), dále
pak objektivní věcný a časový
nesoulad mezi vydáním Rozhodnutí o finanční
podpoře a realizaci smlouvy o poskytnuti podpory včetně
zajišťovacích právních instrumentů
u půjček.
Vzhledem k tomu, že hodnota neuzavřených smluv
(včetně zástavních, resp. záručních
smluv u půjček) na vydaná Rozhodnuti ministra
životního prostředí představuje
jmenovité finanční závazky Fondu vůči
konkrétním příjemcům podpory,
je nutno při hodnoceni Závěrečného
účtu Fondu zohlednit objektivní fakt, že
z hlediska SFŽP ČR jsou uvedené hodnoty realizovanými
bilančními výdaji přechodně
deponovanými ve zdrojích SFŽP ČR.

Určeno pro vedení Státního fondu životního
prostředí
Provedli jsme audit přiložené účetní
uzávěrky Státního fondu životního
prostředí ČR, K Moravině 7/1871, Praha
9 - Vysočany, IČO 020729, k 31.12.1994 v souladu
se Zákonem č. 524/1992 Sb. o auditorech a Komoře
auditorů České republiky, které vycházejí
z mezinárodních auditorských směrnic.
Vedení Státního fondu životního
prostředí jako aktivního nástroje
uskutečňování ekologické politiky
České republiky je odpovědné za účelné
hospodaření s prostředky fondu za podmínek
stanovených zákonem 388/1991 Sb. a prováděcí
směrnicí. Dále je odpovědné
za sestavení účetní závěrky
a vedení účetnictví tak, aby bylo
úplné, průkazné a správné
v souladu s platnými zákony a předpisy. Naší
odpovědností je vyjádřit názor
na finanční situaci a na účetní
uzávěrku jako celek na základě provedeného
auditu.
Náš audit byl plánován a proveden s
cílem získat dostatečnou míru jistoty,
že účetní uzávěrka neobsahuje
významné nesprávnosti. Audit zahrnuje ověření
účetních záznamů, provedené
ověřením vybraných účetních
údajů a dalších informací, prokazujících
údaje účetní závěrky
k 31.12.1994. Na základě výsledků
použitých auditorských procedur jsme nezjistili
žádné skutečnosti, které by naznačovaly,
že účetní záznamy společnosti
nejsou ve všech podstatných aspektech v souladu s
platnými zákony a předpisy. Podle našeho
názoru účetní závěrka
k 31.12.1994 ve všech podstatných aspektech věrně
zobrazuje finanční situaci společnosti k
31.12.1994 a výsledky jejího hospodaření
za účetní období 1994 (s výjimkou
oblasti poskytování půjček, kde je
účetnictví vedeno v souladu se všemi
požadovanými předpisy, ale kde přesto
doporučujeme projednat změnu metodiky s Ministerstvem
financí - viz dopis auditora vedení Fondu) v souladu
se Zákonem č. 563/1991 Sb. o účetnictví,
Postupy účtování rozpočtových
organizací a Statutem Státního fondu životního
prostředí ČR.
V Praze dne 21.2.1995
Odpovědný auditor Ing. Petr Šrámek
Číslo dekretu 1163

