8. Výdaje na dluhovou službu státu
Výdaje na dluhovou službu státu a krytí
státního dluhu byly na rok 1994 vymezeny zákonem
č. - 331/1993 Sb. jakož i dalšími zákony,
které povolují emise státních dluhopisů
Jejich celková výše v částce
30 073 mil. Kč byla rozdělena:
- na splátky jistiny financované z výnosů
emisí státních dluhopisů v objemu
16 234 mil. Kč,
- na úrokové výdaje z prostředků
Fondu národního majetku 13 739 mil. Kč,
- na úhradu poplatků spojených s obsluhou
státního dluhu 100 mil. Kč ze státního
rozpočtu.
Skutečné výdaje spojené s dluhovou
službou v roce 1994 jsou zřejmé z následující
tabulky:
| Tabulka č. 16 | v mil. Kč |
| 1. | Splátky jistin | 16 234 | 23 254,3 | 143,2 |
| Přímé úvěry | 9 963 | 16 970,5 | 170,3 | |
| od ČNB | 4 295 | 11 077,5 | 257,9 | |
| od IPB (KTUK Dolinská) | 723 | 722,8 | 100,0 | |
| DZ (vč. rektifikace jistiny) | 4 945 | 5 170,2 | 104,6 | |
| Splatné státní dluhopisy | 6 271 | 6 283,8 | 100,2 | |
| na komplexní byt. výstavbu | 5 560 | 5 560,0 | 100,0 | |
| za rehabilitace | 711 | 723,8 | 101,8 | |
| 2. | Úhrady úroků | 13 739 | 13 783,0 | 100,3 |
| Přímé úvěry | 9 708 | 9 282,5 | 95,6 | |
| od ČNB | 4 996 | 4 819,1 | 96,5 | |
| od IPB (KTUK Dolinská) | 663 | 521,2 | 78,6 | |
| zadluženost CDZ | 2 437 | 2 352,2 | 96,5 | |
| půjčky SAL, od ES a G-24 | 1 612 | 1 590,0 | 98,6 | |
| Státní dluhopisy | 4 031 | 4 500;5 | 111,6 | |
| státní pokladniční poukázky | 1 750 | 2 186,9 | 125,0 | |
| na dofinancování KBV | 885 | 879,0 | 99,3 | |
| na rozpočtový schodek 1991 | 1 244 | 1 272,8 | 102,3 | |
| za rehabilitace | 152 | 161,8 | 106,4 | |
| 3. | Úhrady poplatků | 100 | 34,2 | 34,2 |
| Výdaje na státní dluh celkem | 30 073 | 37 071,5 | 123,3 |
Relativně vysoké čerpání výdajů
na dluhovou službu se týká hlavně splátek
jistin přímých závazků státu
vůči České národní bance.
Urychlená transformace těchto přímých
úvěrů do formy levnějších
státních dluhopisů byla motivována
snahou docílit úspor ve výdajích na
úhrady úroků. Nárůst úrokových
sazeb na domácím mezibankovním trhu od července
1994 vyvolal u ministerstva financí reakce k včasnému
prodloužení splatnosti revolvingových emisí
SPP. To vysvětluje poměrně vysoký
vzrůst úrokových nákladů na
tyto emise, které jsou realizovány ve formě
diskontu před splatnosti jednotlivých emisí.
Zejména překročení této položky
výdajů na úhrady úroků eliminovalo
totiž dosažené úspory úrokových
nákladů u přímých úvěrů
z tuzemska i ze zahraničí. V úhrnu byly výdaje
na úhrady úroků překročeny
jen mírně a v úhradách poplatků
bylo dosaženo úspor rozpočtových prostředků.
Tabulka č. 1
v mil Kč
| 1. | Státní půjčka na plynárenské VIA | 1279,5 | 4 678,2 | 4 491,3 | - | 1466 4 |
| 2. | Výpomoci poskytnuté ze státního rozpočtu celkem | 2 689,3 | 1021,4 | 307,4 | 672,4 | 2 730 9 |
| - Zetor Brno | 434,0 | - | - | - | 434,0 | |
| - Státní tiskárna cenin | 412,0 | - | 82,4 | - | 329,6 | |
| - Všeobecná zdravotní pojišťovna | 400,0 | - | 400,0 | |||
| - Řízení letového provozu | 265,0 | - | - | 265,0 | ||
| - OKD Ostrava | 257,4 | - | - | 257,4 | ||
| - Modernizace bytového fondu | 500,0 | - | - | 500,0 | ||
| - Rozvoj vědy a technologie | 266,7 | 82,7 | 20,1 | - | 329,3 | |
| - Podpora ekologických opatřeni | 339,4 | - | 30,6 | 15,0 | 293,8 | |
| - Rozvoj průmyslové výroby | 390,7 | 119,7 | - | 271,0 | ||
| - Úřad průmyslového vlastnictví | 83,0 | - | - | 83,0 | ||
| - LD Arnika Mariánské lázně | 58,6 | - | 58,6 | |||
| - Podpora organizací zaměstnávajících zdravotně postižené | 11,0 | 36,4 | 3,7 | - | 43,7 | |
| - Výrobní družstva invalidů | 24,8 | 1,4 | - | 23,4 | ||
| - Snižování spotřeby paliv a energie | 43,7 | 25,4 | - | 18,3 | ||
| - Sdružení zdravotně postižených | 23,5 | 6,0 | - | 17,5 | ||
| - Ostatní | 52,3 | 29,5 | 18,1 | - | 63,7 | |
| 3. | Výpomoci poskytnuté ze státních finančních aktiv celkem | 614,5 | - | 14,5 | 600,0 | |
| - Všeobecná zdravotní pojišťovna | 600,0 | - | 600,0 | |||
| - Likod s.r.o. Boršice | 14,5 | - | 14,5 | - | ||
| Státní půjčky a návratné finanční výpomoci úhrnem | 4 583,3 | 5 699,6 | 4 813,2 | 1272,4 | 4 197,3 |
Tabulka č. 2
v mil. Kč
| 1. | Vnitřní úvěry celkem | 4 426,0 | 39,8 | 868,0 | 418,5 | - | 3 179,3 |
| - EGAP - Chepos | 1000,0 | - | - | - | - | 1000,0 | |
| - ČEZ - Počerady | 900,0 | - | - | - | - | 900,0 | |
| - Mitas Praha | 558,9 | - | - | 32,8 | - | 526,1 | |
| - První brněnská strojírna | 782,6 | - | - | 385,7 | - | 396,9 | |
| - Konax Jihlava | 202,4 | - | - | - | - | 202,4 | |
| - Sepap Štětí | 103,0 | - | - | - | - | 103,0 | |
| - Mesit Uherské Hradiště | 11,1 | 39,8 | - | - | - | 50,9 | |
| - Prisko (AZNP) | 519,0 | - | 519,0 | - | - | ||
| - ČEZ - JE Temelín | 349,0 | - | 349,0 | - | - | ||
| 2. | Zahraniční úvěry celkem | 28 363,0 | 581,7 | 794,5 | - | -1 181,8 | 26 968,4 |
| - SPT Telecom | 11 185,5 | - | 108,1 | - | -197,3 | 10 880,1 | |
| - ČEZ - Energy I | 11 720,6 | - | 195,8 | - | -739,7 | 10 785,1 | |
| - ČSA - leasing Boeingů | 4 430,2 | - | 490,6 | - | -262,8 | 3 676,8 | |
| - ČEZ - Prunéřov | 1026,7 | - | - | - | 38,7 | 1 065,4 | |
| - USAID - Mufis | - | 581,7 | - | - | -20,7 | 561,0 | |
| 3. | Solidární záruky za závazky Slovenska celkem | 21 386,4 | - | 2 458,0 | - | -190,1 | 18 738,3 |
| - Závazky převzaté od ČSOB - CDZ | 19 180,2 | - | 2 413,2 | - | -273,4 | 16 493,6 | |
| - Chemicelulóza Žilina | 2 206,2 | - | 44,8 | - | 83,3 | 2 244,7 | |
| Státní záruky úhrnem | 54 175,4 | 621,5 | 4 120,5 | 418,5 | -1 371,9 | 48 886,0 |
Tabulka č. 3
v mil. Kč
| STÁTNÍ DLUH CELKEM | 158 846 | 187 307 | 188 390 | -511 | -1594 | 157 252 |
| A. Vnitřní dluh | 86 437 | 187 307 | 183 563 | 0 | 3 744 | 90 181 |
| Přímý úvěr od ČNB (závazky po ČSFR) | 43 433 | 11077 | -11 077 | 32 356 | ||
| Přímý úvěr od IPB (KTUK Dolinská) | 6 505 | 723 | -723 | 5 782 | ||
| SPP-běžné hospodaření | 0 | 12 458 | 12 458 | 0 | 0 | |
| SPP-revolving | 17 000 | 159 770 | 153 000 | 6770 | 23 770 | |
| Rehabilitační dluhopisy (ČSFR) | 975 | 201 | 745 | -544 | 431 | |
| Dluhopisy na KBV (1992) | 8 640 | 5 560 | -5 560 | 3 080 | ||
| Dluhopisy za schodkem ČR 1991 | 9 884 | 0 | 9 884 | |||
| Střednědobé dluhopisy 1994 | 0 | 14 878 | 14 878 | 14 878 | ||
| B.Vnější dluh | 72 409 | 0 | 4 827 | -511 | -5 338 | 67 071 |
| Půjčka SAL od IBRD | 8 686 | -257 | -257 | 8 429 | ||
| Půjčka od ES | 8 395 | +148 | 148 | 8 543 | ||
| Půjčky od G-24 | 7 347 | +135 | 135 | 7 482 | ||
| Závazky převzaté od ČSOB v konvertibilních měnách (CDZ) | 38 360 | 4 827 | -546 | -5 373 | 32 987 | |
| Závazky převzaté od ČSOB v nekonvertibilních měnách | 8 897 | +9 | 9 | 8 906 | ||
| Směnky na úhradu účasti u IBRD | 724 | 0 | 724 | |||
Tabulka č. 4
v mld Kč
| 7.1.1994 | 4.2.1994 | ||||
| 14.1.1994 | 8.4.1994 | ||||
| 21.1.1994 | 18.2.1994 | ||||
| 4.2.1994 | 4.3.1994 | ||||
| 11.2.1994 | 6.5.1994 | ||||
| 18.2.1994 | 18.3.1994 | ||||
| 4.3.1994 | 1.4.1994 | ||||
| 11.3.1994 | 3.6.1994 | ||||
| 18.3.1994 | 15.4.1994 | ||||
| 1.4.1994 | 29.4.1994 | ||||
| 8.4.1994 | 1.7.1994 | ||||
| 15.4.1994 | 13.5.1994 | ||||
| 29.4.1994 | 27.5.1994 | ||||
| 6.5.1994 | 29.7.1994 | ||||
| 13.5.1994 | 10.6.1994 | ||||
| 20.5.1994 | 1.7.1994 | ||||
| 27.5.1994 | 24.6.1994 | ||||
| 3.6.1994 | 26.8.1994 | ||||
| 10.6.1994 | 8.7.1994 | ||||
| 24.6.1994 | 22.7.1994 | ||||
| 1.7.1994 | 23.9.1994 | ||||
| 8.7.1994 | 5.8.1994 | ||||
| 22.7.1994 | 19.8.1994 | ||||
| 29.7.1994 | 21.10.1994 | ||||
| 5.8.1994 | 2.9.1994 | ||||
| 19.8.1994 | 16.9.1994 | ||||
| 26. 8.1994 | 18.11.1994 | ||||
| 2.9.1994 | 30.9.1994 | ||||
| 16.9.1994 | 15.9.1995 | ||||
| 23. 9.1994 | 23.12.1994 | ||||
| 30.9.1994 | 30.6.1995 | ||||
| 21.10.1994 | 20.1.1995 | ||||
| 18.11.1994 | 3.3.1995 | ||||
| 23.12.1994 | 2.6.1995 | ||||
Tabulka č. 5
stav k 31. 12. 1994
| sektor | Dluhopisy celkem | 52 042 201 000 | 100.00 |
| 100 | Nefinanční podniky a korporace | 688 530 000 | 1.32 |
| 101 | Veřejné nefinanční podniky a korporace | 646 930 000 | 1.24 |
| 102 | Soukromé nefinanční podniky a korporace | 41 600 000 | 0.08 |
| 400 | Peněžní instituce a korporace | 49 121 150 000 | 94.39 |
| 410 | Ústřední banka | 3 359 000 000 | 6.45 |
| 420 | Jiné peněžní instituce | 44 821 460 000 | 86.13 |
| 421 | Veřejné peněžní instituce | 3 202 020 000 | 6.15 |
| 422 | Soukromé peněžní instituce | 38 343 140 000 | 73.68 |
| 423 | Peněžní instituce pod zahraniční kontrolou | 3 276 300 000 | 6.30 |
| 430 | Jiné úvěrové instituce | 617 000 000 | 1.19 |
| 431 | Veřejně úvěrové instituce | 2 000 000 | 0.00 |
| 432 | Soukromé úvěrové instituce | 615 000 000 | 1.18 |
| 440 | Peněžní pomocné instituce | 7 000 000 | 0.01 |
| 442 | Soukromé peněžní pomocné instituce | 7 000 000 | 0.01 |
| 450 | Investiční privatizační fondy | 129 870 000 | 0.25 |
| 452 | Soukromé investiční privatizační fondy | 129 870 000 | 0.25 |
| 460 | Investiční společnosti | 186 820 000 | 0.36 |
| 462 | Soukromé investiční společnosti | 186 820 000 | 0.36 |
| 500 | Pojišťovací společnosti | 811 880 000 | 1.56 |
| 501 | Veřejné pojišťovací společnosti | 150 000 000 | 0.29 |
| 502 | Soukromé pojišťovací společnosti | 489 000 000 | 0.94 |
| 503 | Pojišťovací společnosti pod zahran. kontrolou | 172 880 000 | 0.33 |
| 600 | Vládní sektor | 50 000 000 | 0.10 |
| 640 | Fondy sociálního zabezpečení | 50 000 000 | 0.10 |
| 800 | Domácnosti | 447 081 000 | 0.86 |
| 900 | Zbytek světa | 923 560 000 | 1.77 |
Příloha 2
1. Souhrnná charakteristika hospodaření státních
fondů
2. Státní fond tržní regulace v zemědělství
3. Státní fond životního prostředí
4. Státní fond pro zúrodněni půdy
5. Státní fond kultury
6. Státní fond pro podporu a rozvoj české
kinematografie
1. Souhrnná charakteristika hospodaření
státních fondů
Za rok 1994 převýšily dosažené
příjmy státních fondů o 391,9
mil.Kč jejich výdaje a odpovídající
přírůstek finančních prostředků
na jejich účtech u bank byl o 290,4 mil.Kč
vyšší než se předpokládalo
v jejich rozpočtech. Toho bylo při mírně
nižších celkových příjmech
dosaženo úsporami v rozpočtovaných výdajích.
Tabulka č. 1
| PŘÍJMY | |||
| Odvody, poplatky a pokuty | 3 261,0 | 3 189,0 | 97,8 |
| Příjmy z vlastních operací | 781,8 | 447,6 | 57,3 |
| Dotace ze státního rozpočtu | 500,0 | 500,0 | 100,0 |
| Dotace ze státních finančních aktív | 1 425,0 | 1 425,0 | 100,0 |
| Dotace z Fondu národního majetku | 1 000,0 | 1 000,0 | 100,0 |
| Ostatní příjmy vč. z úvěrů | 1 210,5 | 1 528,9 | 126,3 |
| Příjmy státních fondů celkem | 8 178,3 | 8 090,5 | 98,9 |
| VÝDAJE | |||
| Výdaje na investice | 1 980,1 | 2 032,4 | 102,6 |
| Dotace a intervence z fondů | 1 550,9 | 1 525,5 | 98,4 |
| Neinvestiční výdaje | 2 916,9 | 2 565,7 | 88,0 |
| Ostatní výdaje | 1 628,9 | 1 575,0 | 96,7 |
| Výdaje státních fondů celkem | 8 076,8 | 7 698,6 | 95,3 |
| Saldo příjmů a výdajů státních fondů | 101,5 | 391,9 | 386,1 |
| Zůstatek finančních prostředků k 1.1.1994 | 1 536,0 | 1 513,6 | x |
| k 31.12.1994 | 1 637,50 | 1 905,5 | x |
V příjmech státních fondů byly
v rozpočtované výši zajištěny
dotace z finančních zdrojů státního
sektoru, tj. pro Státní fond tržní regulace
v zemědělství dotace ze státního
rozpočtu a uvolněné prostředky z účtu
státních finančních aktiv v celkové
výši 1925 mil. Kč a dále dotace Státnímu
fondu životního prostředí určená
na Národní program ozdravění ovzduší,
která byla ve výši 1 mld Kč čerpána
z Fondu národního majetku. Ostatní položky
příjmů státních fondů
byly v úhrnu o 87,8 mil. Kč nižší
než se předpokládalo v jejich rozpočtech.
Neplnění rozpočtovaných příjmů
z inkasovaných odvodů, poplatků a pokut se
týká Státního fondu životního
prostředí, konkrétně úplat
a poplatků na úseku ochrany čistoty vod a
nakládání s odpady. Příjmy
z vlastních operací nebyly v roce 1994 splněny
u Státního fondu kultury, a to konkrétně
z on-line loterie Česká lotynka, kde zůstal
nenaplněn předpoklad příjmů
ve výši 343 mil. Kč. Překročení
ostatních příjmů ovlivnilo vyšší
čerpání bankovních úvěrů,
vyšší splácení státními
fondy poskytnutých půjček, vyšší
inkasované úroky z vkladů, nepředpokládané
výpůjčky z rozpočtových prostředků
aj.
Z výdajových položek státních
fondů byly v roce 1994 překročeny pouze výdaje
na investice (u Státního fondu kultury na nákup
vybavení pro loterii Česká lotynka), u ostatních
položek došlo k úsporám rozpočtovaných
výdajů. Týká se to zejména
neinvestičních výdajů Státního
fondu tržní regulace v zemědělství
(náklady na terminované a intervenční
nákupy i na skladování potravinářské
pšenice), neinvestičních výdajů
Státního fondu kultury a dotací a intervencí
poskytnutých ze Státního fondu pro podporu
a rozvoj české kinematografie.
Za rok 1994 výrazně vzrostla zadluženost státních
fondů u bank. Bankovní úvěr ve výši
811,2 mil. Kč nově čerpal u Agrobanky Státní
fond tržní regulace v zemědělství
a v důsledku problémů spojených s
provozováním České lotynky se úvěr
od Komerční banky pro Státní fond
kultury zvýšil z 107 mil. Kč na 350 mil. Kč.
Tyto skutečnosti ovlivnily zhoršení čisté
věřitelské pozice státních
fondů u bankovnní soustavy.
Tabulka č. 2
| Finanční prostředky na účtech u bank | 1 513,6 | 1 905,5 | + 391,9 |
| Závazky z přijatých bankovních úvěrů | 107,0 | 1 161,2 | + 1 054,2 |
| Věřitelská pozice státních fondů u bank | 1406,6 | 744,3 | - 662,3 |
Účetní závěrky za rok 1994
byly u všech státních fondů (s výjimkou
Státního fondu pro zúrodnění
půdy) podrobeny auditu. U Státního fondu
tržní regulace v zemědělství
a u Státního fondu životního prostředí
je výrok auditora bez výhrad. U Státního
fondu kultury má auditor výhrady k nesprávnému
začlenění a zaúčtování
hmotného a nehmotného majetku, jakož i k porušení
bilanční kontinuity mezi účetními
obdobími 1993 a 1994 v důsledku dodatečné
inventarizace. Výhrady k nedodržení návaznosti
počátečního stavu zdrojů na
zůstatek vykázaný ke konci roku 1993 má
rovněž auditor u Státního fondu na podporu
a rozvoj české kinematografie. Odbor účetnictví
MF doporučuje proto provést u obou těchto
státních fondů v působnosti Ministerstva
kultury ČR revizi jejich hospodaření a vedení
účetnictví.
v tis. Kč
| ZDROJE | |||
| Počáteční stav finančních prostředků k 1.1.1994 | 694 319 | 694 319 | 100,00 |
| PŘÍJMY | |||
| Odvody, poplatky a pokuty | 11 000 | 18 114 | 164,67 |
| Úroky | 10 000 | 14 906 | 149,06 |
| Příjmy z operací SFTR | 413 276 | 416 209 | 100,71 |
| Dotace ze státního rozpočtu na rok 1994 | 500 000 | 5 00 000 | 100,00 |
| Zůstatek dotace ze SR z roku 1993 | 1 425 000 | 1 425 000 | 100,00 |
| Ostatní příjmy vč. úvěrů | 970 000 | 878 967 | 90,62 |
| z toho: úvěry | 950 000 | 811 188 | 85,39 |
| PŘÍJMY CELKEM | 3 329 276 | 3 253 196 | 97,71 |
| ZDROJE CELKEM | 4 023 595 | 3 947 515 | 98,11 |
| VÝDAJE | |||
| Výdaje na investice | 1 000 | 974 | 97,40 |
| Dotace a intervence na regulaci trhu | 1 213 914 | 1 237 205 | 101,92 |
| Výdaje neinvestiční | 2 778 317 | 2 522 100 | 90,78 |
| Ostatní výdaje | 30 364 | 21 222 | 69,89 |
| z toho: - úroky z úvěrů | 28 610 | 19 448 | 67,98 |
| - splátky úvěrů | 0 | 0 | 0 |
| VÝDAJE CELKEM | 4 023 595 | 3 781 501 | 93,98 |
| Zůstatek finančních prostředků k 31.12.1994 | 0 | 166 014 | 0 |
| POTŘEBY CELKEM | 4 023 595 | 3 947 515 | 98,11 |
Poznámka: Údaje zahrnují zdroje a
potřeby jak pro regulaci trhu tak i na správní
výdaje.
Státní fond tržní regulace v zemědělství
Č.j.: 922/95
Obsah:
1. Rozpočet SFTR, jeho změny a čerpání
2. Komentář ke změnám rozpočtu
3. Stav zásob zboží na skladech SFTR k 31.12.1994
4. Hodnota majetku SFTR
5. Přehled pohledávek a závazků SFTR
k 31.12.1994
6. Stanovisko auditora k účetní závěrce
7. Stručné hodnocení regulace trhu a čerpání
rozpočtu SFTR na regulaci trhu
8. Čerpání rozpočtu na správní
výdaje výkonného aparátu SFTR
9. Závěr.
Příloha: Přehled o opatřeních
přijatých Radou SFTR a jejich realizaci.
Předkládá:
Ing. Antonín Kalina
ředitel SFTR
1 Rozpočet Státního fondu tržní
regulace v zemědělství, jeho změny
a čerpání za rok 1994 - v tis. Kč
I. Dotace ze státního rozpočtu České
republiky pro Státní fond tržní regulace
v zemědělství na rok 1994:
| Celkem pro SFTR | 500.000 | 500.000 | 100,- |
| z toho určeno: A. na regulaci trhu | 493.000 | 493.000 | 100,- |
| B. na správní výdaje | 7.000 | 7.000 | 100,- |
II. Rozpočet Státního fondu tržní
regulace v zemědělství:
A. Rozpočet finančních prostředků
na regulaci trhu:
| a) PŘÍJMY: | ||||||
| 1. zůstatek z roku 1993 na obchodním účtu | 693.423 | 693.423 | 693.423 | 693.423 | 693.423 | 100,00 |
| 2. zůstatek z roku 1993 na účtu správních výdajů | 896 | 896 | 896 | 896 | 896 | 100,00 |
| 3. zůstatek z roku 1993 na účtu MF ČR | 1.425.000 | 1.425.000 | 1.425.000 | 1.425.000 | 1.425.000 | 100,00 |
| 4. dotace ze státního rozpočtu na rok 1994 | 493.000 | 493.000 | 493.000 | 493.000 | 493.000 | 100,00 |
| 5. tržby z prodeje hovězího masa | 140.616 | 140.616 | 140.616 | 0 | 0 | 0,00 |
| 6. tržby z prodeje vepřového masa | 187.827 | 187.827 | 187.827 | 18.827 | 190.758 | 101,56 |
| 7. tržby z prodeje sušeného odtučn. mléka | 225.449 | 225.449 | 225.449 | 225.449 | 225.451 | 100,00 |
| 8. tržby z prodeje pšenice potravinářské | 505.312 | 505.312 | 505.312 | 0 | 0 | 0,00 |
| 9. z vyrovnávacích dávek při dovozu | 80.000 | 80.000 | 80.000 | 20.000 | 67.779 | 338,90 |
| 10. z úvěru od banky | 400.000 | 400.000 | 400.000 | 950.000 | 811.188 | 85,39 |
| 11. ostatní příjmy | 0 | 0 | 0 | 21.000 | 32.967 | 156,99 |
| celkem | 4.151.523 | 4.151.523 | 4.151.523 | 4.016.595 | 3.940.462 | 98,10 |
| b) VÝDAJE: | ||||||
| 1. subvence na vývoz jatečných býků a jalovic | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 18.928 | 18.928 | 100,00 |
| 2. subvence na karanténu zvířat | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 7.590 | 7.590 | 100,00 |
| 3. náklady na intervenční nákup jatečných býků a jalovic | 323.505 | 323.505 | 323.505 | 0 | 0 | 0,00 |
| 4. náklady na skladováni vepřového masa z roku 1993 | 2.503 | 2.503 | 2.503 | 3.500 | 3.467 | 99,06 |
| 5. náklady na skladování sušeného odtuč.mléka z r.1993 | 97.700 | 97.700 | 97.700 | 95.697 | 95.697 | 100,00 |
| 6. subvence na vývoz mlékárenských výrobků z roku 1993 | 72.828 | 72.828 | 72.828 | 72.811 | 72.811 | 100,00 |
| 7. subvence na vývoz mlékárenských výrobků v roce 1994 | 1.354.000 | 1.309.000 | 1.309.000 | 950.000 | 977.688 | 102,91 |
| 8. náklady na skladování pšenice potravinářské z roku 1993 | 228.028 | 228.028 | 228.028 | 219.492 | 207.462 | 94,52 |
| 9. náklady na termínovaný nákup pšenice potr. v roce 1994 | 1.781.374 | 1.781.374 | 1.781.374 | 1.653.719 | 1.519.463 | 91,88 |
| 10. náklady na intervenční nákup pšenice potr. v roce 1994 | 0 | 0 | 0 | 799.909 | 690.292 | 86,30 |
| 11. úroky z úvěru na nákup pšenice potravinářské | 32.000 | 32.000 | 32.000 | 28.610 | 19.448 | 67,98 |
| 12. subvence na vývoz konzumních brambor z roku 1993 | 39.585 | 38.585 | 14.585 | 14.585 | 10.191 | 69,87 |
| 13. subvence na vývoz bramborového škrobu z kamp.1993 | 80.000 | 80.000 | 104.000 | 104.000 | 105.765 | 101,70 |
| 14. subvence na vývoz sirupu z bramb.škrobu z kamp.1993 | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 690 | 69,00 |
| 15. subvence na vývoz sladu ze sklizně 1993 | 0 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 43.542 | 96,76 |
| 16. převod na účet likvidace federace | 0 | 0 | 0 | 1.754 | 1.754 | 100,00 |
| 17. ostatní výdaje | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | 0,00 |
| celkem | 4.151.523 | 4.151.523 | 4.151.523 | 4.016.595 | 3.774.808 | 93,98 |
| c) ZŮSTATEK | 0 | 0 | 0 | 0 | 165.654 | 0,00 |
B. Rozpočet finančních prostředků
na správní výdaje:
| a) PŘÍJMY: | ||||||
| 1. dotace ze státního rozpočtu | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 7.000 | 100,00 |
| 2. úroky | 0 | 0 | 0 | 0 | 53 | 0,00 |
| celkem | 7.000 | 0 | 0 | 7.053 | 100,80 | |
| b) VÝDAJE: | ||||||
| 1. mzdové prostředky | 3.048 | 0 | 0 | 0 | 3.014 | 98,88 |
| 2. ostatní neinvestiční výdaje | 2.952 | 0 | 0 | 0 | 2.705 | 91,63 |
| 3. nákup investic | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 974 | 97,40 |
| celkem | 7.000 | 6.693 | 95,61 | |||
| c) ZŮSTATEK | 0 | 0 | 0 | 0 | 360 | 0,00 |
2. Komentář ke změnám rozpočtu
SFTR na regulaci trhu v roce 1994
V souladu s § 5 odst. 1 písm. d) zákona ČNR.
č. 472/1992 Sb., o Státním fondu tržní
regulace v zemědělství (dále jen "SFTR")
ve znění části osmé zákona
ČNR č. 10/1993 Sb. a s článkem 7 odst.
2 písm. f) Statutu SFTR, schváleného usnesením
vlády ČR č. 748/1992, projednala a schválila
Rada SFTR dne 28. února 1994 (bod 11/1 zápisu č.
3/94) rozpočet SFTR na rok 1994. Rozpočet byl schválen
jako otevřený, neboť je v pravomoci Rady SFTR
rozhodnout i v průběhu roku o zařazení
některých dalších zemědělských
a potravinářských výrobků do
regulace trhu. Rovněž je v pravomoci Rady SFTR rozhodovat
pro daná časová období v průběhu
roku o množství regulovaných výrobků,
o úrovni vývozních subvencí, a pod.
Všechna tato rozhodnutí pak vyžadují úpravu
rozpočtu SFTR v průběhu roku.
V souladu s opatřeními přijatými Radou
SFTR na jejím dubnovém zasedání (bod
1/1 a 6/1 zápisu č. 5/94), kdy Rada SFTR rozhodla
podpořit vývoz 75 tis.tun sladu a 800 tun sirupu
z bramborového škrobu, schválila Rada SFTR
dne 16. června 1994 (bod 6/1 zápisu č. 6/94)
1. změnu rozpočtu SFTR. Při této
změně byly:
- sníženy rozpočtové položky:
| - subvence na vývoz mlékárenských výrobků o | 45 000 tis.Kč |
| - subvence na vývoz konzumních brambor o | 1 000 tis.Kč |
- zařazeny nové rozpočtové položky:
| - subvence na vývoz sladu | 45 000 tis.Kč |
| - subvence na vývoz sirupu z bramborového škrobu | 1 000 tis.Kč. |
Vzhledem ke značně omezeným možnostem
vývozu konzumních brambor (nadúroda prakticky
v celé Evropě) a naopak k možnosti zvýšit
objem vývozu bramborového škrobu rozhod(a Rada
SFTR, v souladu s článkem VIII Jednacího
řádu Rady SFTR, hlasováním členů
Rady SFTR formou per rollam ve dnech 20. až 22. června
1994 o zvýšen vývozu bramborového škrobu
vyrobeného ze sklizně roku 1993 o 3 tis.tun. Současně
Rada SFTR rozhodla o 2. změně rozpočtu
SFTR a to:
| - snížení rozpočtové položky na subvencovaný vývoz konz. brambor o | 24 000 tis.Kč |
| - zvýšení rozpočtové položky na subvencovaný vývoz bramb. škrobu o | 24 000 tis. Kč. |
V návaznosti na opatření přijatá
Radou SFTR dne 12. července 1994 (bod 1/2 zápisu
č. 7/94), kdy Rada SFTR rozhodla o zabezpečení
dalšího intervenčního nákupu
pšenice potravinářské ze sklizně
roku 1994 v množství do 200 tis.tun a na výsledek
hlasování členů Rady SFTR formou per
rollam ve dnech 27. až 29. července 1994, kdy byl
intervenční nákup pšenice potravinářské
ze sklizně 1994 zvýšen na množství
do 300 tis.tun, schválila Rada SFTR na svém zasedání
dne 9. září 1994 (bod 7/1 zápisu č.
8/94) 3. změnu rozpočtu SFTR s tím,
že se současně zreálňují
i další rozpočtové položky.
Při této změně rozpočtu byly
v příjmové části rozpočtu:
| - zrušeny položky: - tržby z prodeje hovězího masa | - 140 616 tis.Kč |
| - tržby z prodeje pšenice potravinářské | - 505 312 tis.Kč |
| - snížena položka: - z vyrovnávacích dávek při dovozu | - 60 000 tis.Kč |
| - zvýšena položka: - z úvěru od banky | + 550 000 tis.Kč |
| - zavedena nová položka: - ostatní (zejména penále a úroky) | + 21 000 tis.Kč |
| celkem | - 134 928 tis.Kč |
Ve výdajové části rozpočtu
byly:
| - sníženy položky: - subvence na vývoz jatečných býků a jalovic o | - 81 072 tis.Kč |
| - subvence na karanténu zvířat o | - 32 410 tis.Kč |
| - náklady na skladování SOM z roku 1993 o | - 2 003 tis.Kč |
| - subvence na vývoz mlék.výrobků z roku 1993 o | - 17 tis.Kč |
| - subvence na vývoz mlék.výrobků v roce 1994 o | - 359 000 tis.Kč |
| - náklady na skladování pšenice z roku 1993 o | - 8 536 tis.Kč |
| - náklady na termínovaný nákup pšenice v roce 1994 o | - 127 655 tis.Kč |
| - úroky z úvěru na nákup pšenice o | - 3 390 tis.Kč |
| - zrušena položka: - náklady na interv.nákup jatečných býků a jalovic | - 323 505 tis.Kč |
| - zvýšena položka: - náklady na skladování vepřového masa z roku 1993 | + 997 tis.Kč |
| - zavedeny nové položky: - náklady na interv.nákup pšenice v roce 1994 | + 799 909 tis.Kč |
| - převod na účet likvidace federace (rozhodnutí Úřadu vlády ČR č.j. 8812/N/94) | + 1 754 tis.Kč |
| celkem | - 134 928 tis.Kč. |
Výše uvedenými Radou SFTR schválenými
změnami rozpočtu SFTR na regulaci trhu v roce 1994
se zachovala vyrovnanost rozpočtu v příjmové
a výdajové části a nezakládal
se požadavek na další prostředky ze státního
rozpočtu České republiky.
3. Stav zásob zboží na skladech SFTR
k 31.12.1994
SFTR měl k 31. prosinci 1994 tyto zásoby:
| pšenice potravinářská - ze sklizně 1993 | 138 101 | 574 761 653,16 |
| - ze zálohového nákupu ze sklizně 1994 | 424 081 | 1 506 905 600,01 |
| - z intervenčního nákupu ze sklizně 1994 | 232 304 | 699 512 791,21 |
| celkem | 794 486 | 2 781 180 044,38 |
4. Hodnota majetku SFTR
Hodnota majetku SFTR k 31. prosinci 1994 činila:
| Kč | |
| Software | 1 005 855,50 |
| Stroje a přístroje | 4 196 689,30 |
| Dopravní prostředky | 817 046,20 |
| celkem | 6 019 591,00 |
5. Přehled pohledávek a závazků
SFTR k 31.12.1994
SFTR měl k 31. prosinci 1994 následující
pohledávky a závazky:
| Kč | |
| 1. POHLEDÁVKY: | |
| a) obchodního účtu (regulace trhu): | |
| - faktury za prodej pšenice vystavené v roce 1994 a splatné v roce 1995 | 18 311 670,00 |
| - sankce za nesplnění smluv - z roku 1992 | 2 244 072,00 |
| - z roku 1993 | 228 950,00 |
| - z roku 1994 | 22 162 184,76 |
| - nevrácené zálohy při žádném neplnění smluv na termín. nákupy pšenice | 14 245 722,40 |
| - nevrácené zálohy při částečném nesplnění smluv na termín.nákupy pšenice | 5 617 287,70 |
| - nezaplacené úroky za zálohy při nesplnění smluv na termín.nákupy pšenice | 1 292 802,20 |
| - nezaplacené pokuty za nesplnění smluv na intervenční nákupy pšenice | 1 952 755,00 |
| - nevrácené neoprávněně poskytnuté subvence na vývoz jat.býků a jalovic | 3 412 858,69 |
| celkem | 69 468 302,75 |
| b) účtu správních výdajů výkonného aparátu: | |
| - za pojišťovnou za opravu osobního automobilu | 38 153,60 |
| - ostatní pohledávky | 5 506,00 |
| celkem | 43 659,60 |
| pohledávky celkem | 69 511 962,35 |
| 2. ZÁVAZKY: | |
| a) faktury za regulaci trhu z roku 1994 splatné v roce 1995 | 70 708 806,70 |
| b) za závodní stravování z roku 1994 splatné v roce 1995 | 155,40 |
| závazky celkem | 70 708 651,70 |
| 3. Rozdíl = závazky - pohledávky | 1 196 844,35 |
6. Stanovisko auditora k účetní závěrce
Ověřování bylo provedeno výběrovým
způsobem. Přitom byla respektována především
významnost bilančních položek účetní
závěrky.
Podle zjištění auditora byla účetní
závěrka sestavena z podkladů vedeného
účetnictví. Z údajů účetnictví
byly převzaty údaje uvedené ve zprávě
o rozpočtovém hospodaření. Auditor
potvrzuje, že uvedené údaje o výsledku
finančních toků - stavy finančních
prostředků - odpovídají zůstatkům
příslušných účtů
vedeného účetnictví i částkám
potvrzeným příslušnou bankou k datu
účetní závěrky.
K dílčím zjištěním, uvedeným
ve zprávě, auditor doporučuje přijetí
vnitřních opatření vedení výkonného
aparátu SFTR. Současně doporučuje
uplatnění účinnějšího
systému vnitřní kontroly.
Na základě posouzení stavu účetnictví
a výsledku účetní závěrky
auditor doporučuje Radě SFTR účetní
závěrku za rok 1994

