4. Zajišťování
likvidity státního rozpočtu
Podle platného zákona
o České národní bance není
přípustné krýt schodek státního
rozpočtu přímým úvěrem
od centrální banky. Krátkodobý schodek
státního rozpočtu, vzniklý v důsledku
dočasného nesouladu běžných rozpočtových
příjmů a výdajů, musí
proto být kryt státními pokladničními
poukázkami (SPP).
Tato situace nastává
každoročně v lednu v důsledku pomalejšího
rozběhu rozpočtových příjmů
v porovnání s výdaji. Později se situace
obvykle stabilizuje. Ke krytí schodků emituje ministerstvo
financí státní pokladniční
poukázky podle okamžité potřeby. Také
v roce 1994 se tato zkušenost potvrdila, což dokládá
následující graf:
Graf č. 17
Nerovnováha mezi průběhem
příjmů a výdajů se podle očekávání
projevila na počátku roku. Po odeznění
těchto výkyvů se saldo státního
rozpočtu dostalo trvale do kladných hodnot, pouze
v měsících únoru, dubnu a květnu
se v souvislosti s masívními vratkami daně
z přidané hodnoty objevily negativní hodnoty
salda. Jednalo se však vesměs o jedno- či dvoudenní
poruchy, které byly kryty prodejem pokladničních
poukázek z portfolia ministerstva financí.
Přehled o emisích
státních pokladničních poukázek
ke krytí potřeb běžného hospodaření
státního rozpočtu podává tabulka:
Tabulka č. 37
3.1.1994 | 28.1.1994 | ||||
28.1.1994 | 25.2.1994 |
Ve druhé polovině
roku se přebytek běžného hospodaření
státního rozpočtu stabilizoval na hodnotách
přesahujících 10 mld Kč (a to i ve
4. čtvrtletí po převedení financování
dopadů z clearingového zúčtování
se Slovenskem do státních finančních
aktiv). Tento vývoj zajistil dostatečnou rezervu
pro závěr roku, takže nevznikla situace vyžadující
zajištění likvidity rozpočtu emisí
státních pokladničních poukázek.
a) Zpráva o kontrolní
činnosti ministerstva financí a územních
finančních orgánů za rok 1994
b) Zpráva o činnosti
celních orgánů v roce 1994
c) Zpráva o opatřeních
v oblasti cen v roce 1994
Kontrolní orgány
ministerstva financí zahrnují odbor kontroly MF
ČR, oddělení finančních revizí
a oddělení kontroly cen finančních
ředitelství v České republice.
Jejich působnost při
provádění finančních revizí,
finanční a cenové kontroly je vymezena především
zákonem č. 576/1990 Sb. (rozpočtová
pravidla České republiky) ve znění
pozdějších předpisů, zákonem
č. 531/1990 Sb., o územních finančních
orgánech, ve znění pozdějších
předpisů, a zákonem č. 265/1991 Sb.,
o působnosti orgánů České republiky
v oblasti cen, ve znění pozdějších
předpisů.
Kontrolní činnost
je zaměřena na rozpočtové a příspěvkové
organizace (včetně ústředních
orgánů), na státní fondy, nadace,
obchodní společnosti, státní podniky,
družstva, sdružení, fyzické osoby (podnikatele)
apod.
Celkové výsledky
činnosti kontrolních orgánů ministerstva
financí v letech 1993 a 1994 lze podle jednotlivých
oblastí rekapitulovat na následujících
údajích:
Tabulka č. 1
pro hl. m. Prahu | 38 | 337 814 | 5 | 2 157 | 14 | 1 855 |
v Praze | 33 | 2 257 778 | 12 | 63 565 | 2 | 300 |
v Českých Budějovicích | 18 | 88 203 | 6 | 3 132 | 3 | 1 100 |
v Plzni | 24 | 193 313 | 4 | 10 489 | 4 | 1 100 |
v Ústí nad Labem | 38 | 236 263 | 13 | 8 374 | - | |
v Hradci Králové | 23 | 533 487 | 15 | 60 | 16 | 2 810 |
v Brně | 40 | 551 163 | 7 | 4 728 | 4 | 480 |
v Ostravě | 35 | 81 386 | 15 | 1 1 302 | 8 | 1 600 |
odbor kontroly MF | - | - | 17 | 111 287 | 1 | 100 |
Celkem rok 1994 | 249 | 4 279 407 | 94 | 215 094 | 52 | 9 345 |
Celkem rok 1993 | 262 | 4 175 468 | 45 | 98 757 | 0 | 29 303 |
*) v roce 1994 odvody do státního
rozpočtu za neoprávněné použití
rozpočtových prostředků vč.
vratek dotací činily 1,6 mld Kč
a) V oblasti kontroly hospodaření
s prostředky státního rozpočtu
bylo provedeno celkem 94 finančních
kontrol, při kterých bylo zjištěno neoprávněné
použití nebo zadržení prostředků
státního rozpočtu ve výši cca
215,1 mil. Kč. Z tohoto počtu bylo odborem kontroly
MF uskutečněno 17 kontrolních akcí
u ústředních orgánů, státních
fondů a přímo řízených
organizací. Dalších 77 kontrol provedla oddělení
finančních revizí finančních
ředitelství převážně u
okresních a městských úřadů
a u ostatních rozpočtových a příspěvkových
organizací.
Z věcného hlediska
lze kontrolní zjištění rozdělit
do těchto okruhů:
- správa příjmů
státního rozpočtu
V této oblasti bylo zjištěno,
že rozpočtové organizace o některých
příjmech vůbec neúčtovaly nebo
účtovaly nesprávně (např. o
přijatých darech, úhradách od obyvatelstva
apod.), neoprávněně kompenzovaly příjmy
s výdaji a nesnažily se o dosahování
maximálních příjmů ve
smyslu ustanovení § 30 odst. 2 vyhlášky
č. 205/1991 Sb.;
- čerpání
výdajů státního rozpočtu a
dotací
Bylo zjišťováno
porušování účelu a časového
použití přidělených finančních
prostředků, zásad pro poskytování
účelových dotací, poskytování
neoprávněných záloh ze státního
rozpočtu na dodávky, které nebyly řádně
a včas provedeny. Nedostatky byly i v nesprávném
nebo neprovedeném zúčtování
finančních vztahů ke státnímu
rozpočtu - vyúčtování některých
dotací bylo prováděno podle odhadů
a na základě nedostatečně vedené
evidence. V některých případech neprovedly
organizace zúčtování účelových
dotací na investice a nevyčerpané prostředky
převedly různými způsoby (např.
formou záloh dodavatelům, uložením na
nepovolené účty apod.) do následujícího
roku a tak neoprávněně
zadržely prostředky státního rozpočtu.
Byly zjištěny případy
čerpání účelových prostředků
státního rozpočtu na základě
fiktivních dokladů (např. o dodávkách
stavebního materiálu). Tyto případy
byly předány k posouzení orgánům
činným v trestním řízení;
- čerpání
účelových prostředků státního
rozpočtu a návratných finančních
výpomocí
Největší plošnou,
tematicky zaměřenou akcí v roce 1994 byla
kontrola čerpání finančních
prostředků určených na odstranění
následků škod po sovětské armádě,
která zahrnovala 51 měst, obcí a vybraných
organizací. Celkový přínos státního
rozpočtu představuje částku cca 17,3
mil. Kč. Z výsledků kontrol vyplynulo, že
organizace používaly prostředky účelově
určené na odstranění havarijního
stavu na financování jiných akcí a
provozních výdajů
(např. rekonstrukce, kanalizační přípojky,
vodovody, úroky apod.), že neprováděly
zúčtování vztahů ke státnímu
rozpočtu v příslušném roce a
tím byly neoprávněně zadrženy
rozpočtové prostředky. V některých
případech nebyly akce doloženy řádnými
účetními doklady a kontrolami splnění
dodávek;
- hospodaření
s národním majetkem a účetnictví
Nedostatečná pozornost
ze strany kontrolovaných subjektů byla věnována
hospodaření s národním majetkem (jeho
evidenci a ochraně) a vedení účetnictví.
V řadě případů nebyly prováděny
inventarizace nebo byly prováděny nedostatečně.
Nedostatky ve vedení účetnictví
byly zjišťovány prakticky u všech typů
organizací v podnikatelské i rozpočtové
sféře. Namátkově lze uvést
neprovádění inventarizací majetku
a závazků, nezaúčtování
všech účetních případů
daného období, nedostatečnou ochranu účetních
písemností.
Za porušení povinností
v účetnictví bylo navrženo 52 pokut
ve výši cca 9,3 mil. Kč;
- devizové hospodářství
V oblastech, které podle
devizového zákona náleží do kontrolní
působnosti MF, bylo zjišťováno neplnění
nabídkové povinnosti u získaných devizových
prostředků, podmínek stanovených v
devizových povoleních a neoprávněné
disponování s prostředky na devizových
účtech.
b) V oblasti hospodaření
podnikatelských subjektů
bylo provedeno 249 finančních
revizí, při kterých bylo prokázáno
negativní ovlivnění hospodářského
výsledku s dopadem na plnění daňových
povinností ve výši téměř
4,3 mld. Kč.
Nejčastějším
zjištěním bylo zkreslení vykázaného
základu pro odvod daně z příjmů
právnických osob; ten byl snižován zejména
neoprávněným krácením výnosů
a zahrnováním účetních rezerv
do daňových výdajů, zvyšováním
nákladů chybným oceňováním
zásob, nesprávným postupem při prodeji
vydraženého majetku apod. Dále podniky snižovaly
příjmy státního rozpočtu neodváděním
daně z příjmů vybírané
srážkou.
c) V oblasti kontroly tvorby cen
bylo vykonáno 790 cenových
kontrol. Za porušení zákona o cenách
byly uloženy pokuty ve výši cca 199,5 mil. Kč.
Cenové kontroly zjišťovaly
zejména nesprávnou kalkulaci cen tepelné
energie, porušování podmínek tvorby
cen výrobků a výkonů ve zdravotnictví,
cen vodného a stočného, motorové nafty,
topných olejů atd. V řadě případů
byly do kalkulací zahrnovány neoprávněně
vyšší náklady a některé
organizace sjednávaly
v cenách i nepřiměřeně vysoký
zisk.
Rozsah kontrol a jejich souhrnné výsledky v letech
1993 a 1994 jsou uvedeny v následující tabulce:
Tabulka č. 2
pro hl. m Prahu | 29 | 167 | - | - | 1 | 3 | 28 | 164 | 111 |
v Brně | 59 | 10 339 | - | - | 1 | 143 | 58 | 10 196 | 148 |
v Č.Budějovicích | 26 | 5 659 | 1 | 1 710 | 2 | 215 | 24 | 3 734 | 72 |
v Hradci Král. | 64 | 15 323 | - | - | 3 | 13 118 | 61 | 2 205 | 98 |
v Ostravě | 59 | 57 352 | 1 | 1 419 | 10 | 43 315 | 50 | 12 618 | 107 |
v Plzni | 35 | 10 592 | - | - | 2 | 7 546 | 33 | 3 046 | 94 |
v Praze | 13 | 7 291 | - | - | 2 | 302 | 11 | 6 989 | 65 |
v Ústí n. L. | 41 | 92 836 | 1 | 79 673 | 1 | 2 709 | 39 | 10 454 | 95 |
Celkem 1994 | 326 | 199 559 | 3 | 82 802 | 22 | 67 351 | 304 | 49 406 | 790 |
Celkem 1993 | 241 | 511 570 | 12 | 413 642 | 13 | 37 309 | 229 | 60 619 | 614 |
Činnost územních
finančních orgánů v roce 1994
Činnost územních
finančních orgánů (223 finančních
úřadů a 8 finančních ředitelství)
v oblasti daňové správy se řídí
zákonem č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů. Těžiště spočívá
především v soustavné kontrole úplnosti,
správnosti a věrohodnosti daňových
základů vykázaných
poplatníky v daňových přiznáních,
ve vyhledávání neevidovaných poplatníků
a zajištění jejich zdanění.
V roce 1994 vzrostl počet
daňových subjektů proti předchozímu
roku cca o 700 tis. na celkových 5 715 tis. k 31.12.1994.
Zatímco v roce 1993 provedly
finanční úřady 188 tis. kontrol a
místních šetření, v roce 1994
jich bylo celkem 204 tis. Na základě kontrol bylo
poplatníkům doměřeno vč. pokut
a penále 12,8 mld Kč, zatímco za rok 1993
tyto doměrky činily 4,4 mld Kč. Výsledky
kontrol svědčí o tom,
že na územních finančních orgánech
vzniká výkonný a profesně zdatný
aparát.
Vývoj počtu daňových
subjektů, provedených kontrol a výše
doměrků a sankcí za poslední čtyři
roky je zachycen v následující tabulce:
Tabulka č. 3
v roce 1991 | 1 801,6 | 4 361 | 164 263 | 2 420 |
v roce 1992 | 2 096,4 | 7 187 | 306 104 | 9 345 |
v roce 1993 | 5 092,7 | 9 880 | 188 503 | 4 445 |
v roce 1994 | 5 715,6 | 10 535 | 203 940 | 12 770 |
Pozn.:
V r. 1992 byly doměrky
ovlivněny výsledkem revíze u Agrokombinátu
Slušovice
V uplynulém roce se finanční
úřady zaměřily na vymáhání
daňových nedoplatků, v 26 339 případech
bylo vymoženo celkem 2,2 mld Kč, což představuje
zdvojnásobení oproti roku 1993. Rovněž
se podstatně zvýšil rozsah zajištění
daňových nedoplatků exekucemi na movitý
a nemovitý majetek: prodejem movitých věcí
byly vymoženy nedoplatky ve výši 206 mil. Kč,
prodejem nemovitostí bylo uhrazeno
dalších 326 mil. Kč nedoplatků na daních;
k zajištění daňových pohledávek
včetně příslušenství v
celkové výši 5,6 mld Kč využily
finanční úřady možnost zástavního
práva.
Poznatky z kontrolní
činnosti územních finančních
orgánů.
U daní z příjmů
byly zjišťovány především
nepřiznané nebo zkreslené příjmy
a neoprávněně uplatněné nebo
neprokázané výdaje. Četné jsou
případy krádeží nebo zničení
dokladů o výdajích.
U daně z přidané
hodnoty byly zjišťovány neoprávněné
odpočty daně, vyskytovaly se duplicitní odpočty,
vývozy zboží nebyly prokázány
řádnými doklady. Byly uplatňovány
i neoprávněné nároky na odpočet
daně na základě falešných daňových
dokladů vystavených buď plátcem nebo
fiktivní dodavatelskou firmou. Opakovaně byly zjištěny
nákupy ropných produktů nezatížených
spotřební daní, které byly využívány
jako pohonná hmota.
V součinnosti s policií,
Českou obchodní inspekcí, celními
orgány, živnostenskými úřady
a obvodními hygienickými stanicemi byly provedeny
kontroly stánkového prodeje v tržnicích
a na burzách. Kontroly se zaměřily především
na zjištění původu zboží,
legálnost jeho nabytí a prodej neznačených
cigaret.
Poznatky ukazují, že
obecná úroveň daňově právního
vědomí u daňových poplatníků
se v porovnání s minulými lety zvýšila,
značná část obyvatelstva si začíná
být vědoma důležitosti včasného
plnění daňových povinností,
nutnosti věcně i formálně správně
vedeného účetnictví apod. Kladně
se projevilo využívání služeb daňových
poradců, externích účetních
firem a zlepšení vybavenosti výpočetní
technikou. U drobných
podnikatelů však přetrvávají
nedostatky z minulých let, zejména neznalost daňových
zákonů a podceňování účetnictví.
b) ZPRÁVA O ČINNOSTI
CELNÍCH ORGÁNŮ V ROCE 1994
Systém celní správy
tvořilo v roce 1994 Generální ředitelství
cel, v jehož působnosti pracovalo 21 oblastních
celních úřadů, které řídily
135 celních úřadů a 178 celních
stanic.
Tato soustava v roce 1994 zabezpečovala
řadu úkolů, vytvářejících
předpoklady pro kvalitní výkon činnosti
celní správy. Jednalo se zejména o práce
na přípravě návrhu změny celního
zákona (byly vydány dvě novely prováděcích
vyhlášek k celnímu zákonu), o novelu
celního sazebníku (jako výsledek mnohostranných
obchodních jednání v GATT), důležitým
krokem úzce souvisejícím s legislativní
činností bylo zpracování Českého
integrovaného tarifu (v červenci 1994 byla vydána
první verze).
Generální ředitelství
cel připravilo v roce 1994 návrhy smluv a dohod
a podílelo se na jednáních se sousedními
státy (Polskem, Slovenskem, Rakouskem a Spolkovou republikou
Německo) o problematikách hraničních
přechodů na společných státních
hranicích, celního odbavování na hraničních
silnicích a železnicích, malého pohraničního
styku, budování nových celních přechodů
apod., proběhla řada expertních jednání
o dohodách upravujících spolupráci
v celní oblasti s dalšími státy.
Důležitým momentem
v činnosti celní správy bylo ukončení
ratifikačního procesu Evropské dohody o přidružení
České republiky k ES v závěru roku
1994, i když obchodní část této
dohody byla naší stranou zajišťována
na prozatímní bázi již od roku 1992.
Vlastní výkonná
činnost orgánů celní správy
byla v roce 1994 zaměřena do těchto hlavních
oblastí:
Celní, daňové
a ostatní příjmy
Z celkových příjmů
dosažených celní správou v roce 1994
ve výši 128 853 mil. Kč představovaly
99,8 % příjmy inkasované
pro státní rozpočet, a to:
- daň z přidané hodnoty | 99 192 mil. Kč |
- silniční daň | 60 mil. Kč |
- spotřební daně | 11 009 mil. Kč |
- clo (vč. doplatku dovozní přirážky) | 18 141 mil. Kč |
- ostatní příjmy (neidentifikované platby vč. chybných neidentifikovaných plateb z roku 1993 |
93 mil. Kč |
- vyrovnávací dávka v dovozu | 67 mil. Kč |
Nedoplatky z pohledávek
činily k 31.12.1994 celkem 4,5 mld Kč*), z toho
na dani z přidané hodnoty | 2,4 mld Kč |
na spotřebních daních | 0,4 mld Kč |
na clu | 1,7 mld Kč |
Z uvedené částky
činily nedoplatky z pohledávek vyměřených
v roce 1994 celkem 2,6 mld Kč (56,4 %). Zbytek tvoří
pohledávky z předchozích let.
V průběhu roku 1994
prováděly celní orgány nezbytné
kroky směřující k vymáhání
neuhrazených pohledávek, uplatnění
celního zástavního práva, případně
i prodeji zajištěného zboží na
úhradu cla a daní s těmito výsledky:
- výzva k úhradě
dlužného cla a daní
byla uplatněna celkem v 45 250 případech
v celkové hodnotě zboží 2,95 mld Kč.
Byla získána částka 1,6 mld Kč,
tj. úspěšnost 53,9 %;
- přikázání
pohledávky peněžnímu ústavu
bylo uplatněno v 7 850 případech, hodnota
zboží činila 0,45 mld Kč, úspěšnost
celkem 0,21 mld Kč (46,7 %);
- výkon rozhodnutí soudní cestou
byl uplatněn ve 170 případech v celkové
hodnotě zboží 11, 6 mil. Kč. Úspěšnost
v těchto případech činila 0,86 %;
- výkon rozhodnutí správní cestou
byl uplatněn celkově v 810 případech
v celkové hodnotě zboží 130,5 mil. Kč.
Úspěšnost při výkonu správního
rozhodnutí celkem 65,5 mil. Kč, tj. 50,2 %;
*) v nedoplatcích z pohledávek
jsou uvedeny veškeré neuhrazené příjmy
od vystavení platebních výměrů;
proto skutečné pohledávky po splatnosti jsou
o cca 1 - 1,5 mld Kč nižší
- celní zástavní právo
bylo uplatněno ve 124 případech na celkovou
hodnotu zboží 57,3 mil. Kč. Úspěšnost
v případech uplatnění celního
zástavního práva činila celkem 25,5
mil. Kč, tj. 44,5 %;
- prodej zboží
na úhradu celního dluhu
nebyl v roce 1994 uplatněn.
Základní charakteristiky
činnosti pohraničních a vnitrozemských
CÚ
Osoby a osobní dopravní
prostředky
V roce 1994 vstoupilo (podle údajů
GŘ cel) do České republiky 141 mil. osob
a z republiky vycestovalo 139 mil. osob. Celkem tak přestoupilo
státní hranice 280 mil osob, což je v porovnání
s rokem 1993 o 34% více.
Nejvíce osob (267 mil.)
přestoupilo hranice prostředky silniční
osobní dopravy bylo to o 35% více než v předchozím
roce. Železniční dopravou (celkem 198 tis.
osobních vlaků) přestoupilo státní
hranice více než 10 mil. osob, tj. o 18% více.
Leteckou dopravou vstoupilo do ČR
celkem 1,5 mil. a vystoupilo 1,4 mil. osob; celková frekvence
osob v letecké dopravě v porovnání
s r.1993 vzrostla o 26 %.
Silniční a železniční
nákladní doprava
Do České republiky
vstoupilo 1,9 mil. a z České republiky vystoupilo
celkem 1,9 mil.silničních nákladních
vozidel. Celková frekvence nákladní dopravy
na celních přechodech činila 3,8 mil. vozidel
a proti roku 1993 se zatížení celnic zvýšilo
o 27 %.
Na železničních
celních přechodech vstoupilo do ČR 1,5 mil.
a z ČR vystoupilo rovněž 1,5 mil. nákladních
vagónů. Celková frekvence v roce 1994 činila
téměř 3 mil. nákladních vagónů,
což je o 76 % více než v roce 1993. Byla zahájena
kombinovaná přeprava mezi Lovosicemi a Drážďany
(ROLA). Ode dne jejího zahájení bylo přes
státní hranice převezeno železničními
vagóny v obou směrech téměř
18 tis. kamiónů, z toho v dovozu necelých
7 tis. a ve vývozu 11 tis. kamiónů. Celková
vytíženost ROLA systému činila v dovozu
42,4 % a ve vývozu 69,5 %.
Vnitrozemské celní
úřady, které se v největší
míře podílejí na inkasu celních
příjmů do státního rozpočtu,
přijaly řadu opatření směřujících
ke zvýšení účinnosti provádění
celního dohledu, zkvalitnění celního
řízení a organizace služby. Stoupalo
zatíženi těchto orgánů z hlediska
druhů a počtu projednávaných podpoložek
zboží podle
celního sazebníku, příp. zásilek
zboží. Vnitrozemské celní úřady
projednaly v roce 1994 zboží v celkovém počtu
4,5 mil. podpoložek celního sazebníku a propustily
do jednotlivých celních režimů (s výjimkou
režimu tranzitu) 664 tis. vagónů se zbožím,
1,7 mil. silničních nákladních vozidel
a 1,1 mil. kusových zásilek.
Dohled nad dodržováním
celních předpisů a obrana proti podloudnictví
V roce 1994 byly u jednotlivých
celních úřadů a oblastních
celních úřadů postupně konstituovány
specializované referáty boje proti podloudnictví,
které zaměřily svoji činnost především
do oblastí daňově rizikových komodit
zboží, na prověřování
správnosti zařazování zboží
podle celního sazebníku, ověřování
dodání zboží celním úřadům
určení, zjišťování existence
firem, záměrné
snižování celní hodnoty zboží
a kontrolu pravosti předkládaných dokladů
na základě fyzických kontrol zboží.
V souvislosti se zjištěnými porušeními
celních předpisů bylo zabráněno
celním a daňovým únikům v celkové
výši cca 1,9 mld Kč.
Při akcích zaměřených
na porušování celních předpisů
bylo v roce 1994 celními orgány zjištěno
- 7 328 celních deliktů,
z toho 6 988 při dovozu zboží a 340 při
vývozu zboží. Hodnota zboží, které
bylo předmětem celních deliktů, činila
cca 2,75 miliardy Kč (při dovozu téměř
2,5 miliardy Kč a při vývozu téměř
261 milionů Kč);
- 30 555 celních přestupků,
z toho 17 742 spáchaných občany ČR
a 12 813 občany jiných států. Celková
hodnota zboží, které bylo předmětem
celních přestupků, činila cca 1,1
mld Kč;
- 3 556 devizových přestupků,
jejichž předmětem byly hodnoty podle devizového
zákona v celkové výši cca 171 milionů
Kč.
Orgánům činným
v trestním řízení bylo pro podezření
ze spáchání trestného činu
předáno celkem 243 případů,
jejichž předmětem bylo zboží v
hodnotě 575 milionů Kč.; celková výše
pokut u fyzických osob činila 11,8 mil. Kč,
u právnických osob 25,2 mil. Kč.
Na odhalování případů
porušování celních předpisů
se významně podílely celní stanice
v celním pohraničním pásmu. Ve službě
na těchto stanicích se nově prosadily prvky,
které odpoutávají jejich činnost od
státních hranic. Více se využívají
aktivní formy a metody výkonu služby, větší
pozornost byla věnována pátráni po
zboží uniklém celnímu dohledu, kontrole
po propuštění zboží, kontrole pouličního
prodeje a pod. Hodnota
zboží, které uniklo celnímu dohledu,
činila více než 245 mil. Kč; jednalo
se zejména o cigarety, alkohol, elektroniku, textil, osobní
automobily a zboží starožitného charakteru.
Současně bylo odhaleno 515 případů
porušeni devizových předpisů, přičemž
hodnota platidel činila více než 3 mil. Kč.
Kromě toho celníci z celních stanic při
výkonu služby v blízkosti státních
hranic zadrželi 1 014 osob, které nezákonně
překročily nebo se pokusily překročit
státní hranice.
Při provádění
celního dohledu na pohraničních celních
úřadech, v celním pohraničním
pásmu a kontrolách pouličního prodeje
celní orgány zjistily
- 931 případů
nelegálního dovozu neznačených cigaret
v hodnotě téměř 24 mil. Kč,
417 případů prodeje neznačených
cigaret v hodnotě přes 6 mil. Kč. Přínos
na cle a daních v těchto případech
činil přes 47 mil. Kč;
- v 716 případech
bylo vydáno rozhodnutí o propadnutí zboží
a v 66 případech bylo zboží (cigarety)
zabráno. Bylo uloženo 1 124 pokut v celkové
výši přes 2 mil. Kč;
- 23 případů
bylo předáno orgánům činným
v trestním řízení pro podezření
ze spáchání trestného činu
a v 55 případech byl podán návrh na
odebrání (zrušení) živnostenského
oprávnění.
V uplynulém roce byla kontrolní
činnost celních orgánů rozšířena
i na některé nové úkoly:
- podle zákona č.
136/1994 Sb. byla provedena opatření k zahájení
kontrol barvení a značkování některých
dovážených uhlovodíkových paliv
a maziv. Vybrané celní úřady byla
vybaveny kontrolními prostředky a podílely
se na odhalování této činnosti;
- byly vytvořeny operativní
skupiny k odhalování nezákonných přeprav
omamných a psychotropních látek. Byly zadrženy
drogy v celkovém množství cca 60 kg heroinu,
cca 24 kg kokainu, cca 500 kg hašiše a další
drogy v menším množství (např.
marihuana).
Předpokladem účinné
obrany proti nedodržování zákonnosti
je zvýšení úrovně informatiky
celního systému.
V průběhu roku 1994
byla GŘC realizována závažná
zdokonalení digitální datové základny
o dovozu i vývozu zboží. Do provozu byla spuštěna
a je dále zlepšována tranzitní datová
báze, sloužící k registraci a kontrole
zboží propuštěného do režimu
tranzitu. Podařilo se zahájit budování
komunikačního systému celní správy,
a to na úrovni CÚ výstavbou lokálních
sítí a technických prvků umožňujících
datovou komunikaci prostřednictvím
satelitního systému. Postupná opatření
k dobudování tohoto systému budou realizována
v průběhu roku 1995.
Stále rostoucí požadavky
na modernizaci a efektivnost pracovních postupů
v Celní správě ČR řeší
postupné zavedení nového celního informačního
systému (ČECIS), který je vytvářen
v systému SOFIX. Zavedení systému začíná
na pilotní trase, t.j. CÚ Folmava - OCÚ Plzeň
- CÚ Praha - CÚ Hostivař a současně
bylo vybudováno vývojové centrum při
"Skupině CIS" (odpovědné za realizaci
projektu) v Praze.
c) ZPRÁVA O OPATŘENÍCH
V OBLASTI CEN V ROCE 1994
V roce 1994 byly státem
i nadále regulovány ceny zboží, služeb
a výkonů produkovaných v monopolních
odvětvích, jako je elektřina, plyn, teplo,
uhlí (do 30. 4.), voda pitná a užitková
i voda odpadní odvedená a povrchová, doprava,
spoje, zdravotnictví a nájemné. Regulace
byla v souladu se zákonem č. 526/1990 Sb., o cenách,
uplatňována formou úředně stanovených
cen (maximálních a minimálních cen)
stanovených ministerstvem financí, místními
orgány nebo zvláštními předpisy
a formou věcně usměrňovaných
cen.
Položky s regulovanými
cenami, u nichž byly v roce 1994 realizovány státní
zásahy
- Pevná paliva pro domácnosti
- regulována do 1. května, kdy byla regulace cen
pevných paliv zrušena.
- Plynná paliva - pro domácnosti byly
maximální ceny zemního plynu a svítiplynu
pro domácnosti zvýšeny s účinností
od 1. června o 10 %; pro ostatní spotřebitele
byly k 1. květnu stanoveny maximální ceny
i pro ostatní odběratele, které nahradily
regulaci formou věcného usměrňování
cen. Jedná se o dodávky zemního plynu
a svítiplynu z Českého
plynárenského podniku do distribučních
sítí a maximální ceny z těchto
sítí ostatním spotřebitelům.
- Pohonné hmoty
- zavedením spotřební daně a s přihlédnutím
k poklesu světových cen ropy byly maximální
ceny automobilových
benzinů k 1. lednu 1994 zvýšeny o 2 %.
K 10. 6. byla regulace úředně
stanovených maximálních cen automobilových
benzinů nahrazena věcným usměrňováním
cen.
- Tepelná energie - pro domácnosti byly maximální
ceny měřených
dodávek tepla a teplé vody pro domácnosti
k 1. lednu 1994 zvýšeny o 16 %; pro ostatní
spotřebitele podléhaly
ceny tepelné energie dodávané od výrobce
distributorům režimu
věcného usměrňování
cen s tím, že oproti roku 1993 došlo k určitému
zmírnění
restrikcí v rámci regulace cen.
- Elektrická energie - pro domácnosti byly
maximální ceny elektrické energie pro domácnosti
k 1. červnu zvýšeny o 10 %.
- výkony a výrobky ve zdravotnictví
- s účinností od 11. července byla
regulace formou věcného usměrňování
cen u některých výkonů nehrazených
ze zdravotního pojištění nahrazena regulací
formou úředně stanovených maximálních
cen.
K 1. dubnu byla provedena pravidelná
novelizace Seznamu výrobků a výkonů
ve zdravotnictví a výkonů oční
optiky s maximálními cenami, který zahrnuje
i nové maximální ceny. K zásadní
změně celkové cenové úrovně
nedošlo (pokles o 0,4 %), avšak u jednotlivých
výrobků jsou změny značně diferencované
(zejména u výrobků z dovozu) od poklesu
o 50 % po nárůst
o 180 %.
- Doprava vnitrostátní
nákladní železniční
- s účinností od 1. ledna byly zavedeny maximální
ceny za užití dopravní cesty v dvoukanálové
podobě, jejichž jedna složka odráží
náklady na zabezpečení tratě pro projetí
každé vlakové soupravy a druhá zohledňuje
opotřebeni v závislosti na hmotnostním zatížení
tratě. Současně
byly zavedeny kategorizace tratí do tří pásem,
kterým byly přiřazeny jednotlivé úrovně
maximálních cen podle rozvržení nákladů
plánovaných na objem přepravy v roce 1994.
- Vnitrostátní
výkony spojů
- vzhledem ke zvýšení cen telekomunikačních
výkonů (realizovanému v roce 1993), které
vstupují do ceny telegrafické poštovní
poukázky složené z ceny za poštovní
poukázku, telekomunikační výkon a
spěšné doručení, byla k 1. březnu
zvýšena maximální cena telegrafické
poštovní poukázky z 29,- Kč na 37,-
Kč pro poukázky do 500,- Kč a z 35,- Kč
na 43,- Kč pro poukázky do 2 000,- Kč.
- K 1. lednu byly zpřesněny
určené podmínky vymezující
okruh provozovatelů
vnitrostátních telekomunikačních výkonů,
na které se vztahuje regulace maximálními
cenami.
- Doprava osob vnitrostátní pravidelná
autobusová - s účinností
od 29. května byla regulace cen obyčejného
jízdného maximálními cenami nahrazena
věcným usměrňováním
cen a ceny dovozného za zavazadla a cen místenek
deregulovány.
- Od 1. září
se zvýšily maximální ceny žákovského
časového jízdného o 100 %.
Maximální ceny žákovského jízdného
pro jednotlivou jízdu byly zrušeny a nahrazeny věcným
usměrňováním těchto cen.
- Nájemné
- vyhláškou MF č. 176/1993 Sb., o nájemném
z bytu a úhradě za plnění poskytovaná
s užíváním bytu, bylo k 1. lednu
zvýšeno maximální nájemné
o 40 %.
- K 1. září
byla vyhláška FMF, MF ČR a MF SR č.
585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného
z nebytových prostor, novelizována vyhláškou
MF č. 168/1994 Sb., kterou byly provedeny drobné
legislativní úpravy.
- Oceňování
nemovitostí
- s platností od 1. listopadu byla vydána nová
vyhláška MF č. 178/1994 Sb., o oceňování
pozemků, staveb a porostů, kterou se rozšířila
diferenciace cen lépe vyjadřujících
odlišné reálné hodnoty nemovitostí.
Celková úroveň ocenění nemovitostí
se nezmění.
- Minimální ceny
živých jatečných býků,
jalovic, kravského mléka syrového, potravinářské
pšenice, pozdních konzumních brambor
- od 17. ledna se zvýšila minimální
cena mléka kravského syrového pro intervenční
nákupy na 5,70 Kč, t. j. o 5,6 %.
1. dubna byly určeny minimální
ceny pšenice potravinářské pro intervenční
nákupy ze sklizně roku 1994 ve výši
3 240,- Kč/t pro tzv. zálohový nákup
do 500 tis. tun (polovina ceny vyplacena zálohově
při uzavření smlouvy v březnu a dubnu).
K 16. srpnu byly stanoveny minimální
ceny pšenice potravinářské pro intervenční
nákupy ze sklizně roku 1994 na 2 700 Kč/t.
Po skončení prodeje pšenice nakoupené
Státním fondem tržní regulace v zemědělství
budou výrobcům doplaceny rozdíly mezi průměrnou
prodejní cenou a
minimální cenou sníženou o náklady
oběhu. Jde o další nákup do výše
300 tis. tun s nižšími jakostními parametry.
(Všechny tyto ceny se rozumí bez daně z přidané
hodnoty).
Příloha č.
1
Zpráva o stavu a vývoji
státních finančních aktiv a pasív
Příloha č.
2
Závěrečné
účty státních fondů za rok
1994
Příloha č.
3
Výsledky finančního
hospodaření rozpočtů okresních
úřadů a obcí za rok 1994
Příloha 1
Zpráva o stavu a vývoji státních
finančních aktiv a pasív
1. Základní tendence
vývoje státních finančních
aktiv a pasív
2. Operace na účtech
státních
finančních aktiv
3. Pohledávky státu
vůči zahraničí
4. Majetkové účasti
státu u mezinárodních bank a tuzemských
společností
5. Poskytnuté státní
půjčky, návratné finanční
výpomoci a státní záruky
6. Vývoj státní
zadluženosti
7. Emise státních
dluhopisů, jejich úrokové náklady
a umístění