Souhrnný přehled
čerpání mzdových prostředků
ukazuje následující tabulka:
Tabulka č. 27
ROZPOČTOVÉ ORGANIZACE CELKEM | 36 074 | 36 751 | 41 618 | 40 277 | 96,8 | - 1 341 | 111,7 | 130 | 183 |
z toho: | |||||||||
Ústřední orgány státní správy | 965 | 1 149 | 1 187 | 1 144 | 96,4 | - 43 | 1 18,6 | 28 | 32 |
Podrobný přehled
podle jednotlivých rozpočtových kapitol je
uveden v tabulkové části státního
závěrečného účtu.
2.4. Neinvestiční
dotace podnikům
V souladu se záměry
omezit poskytování státních prostředků
do podnikatelské sféry poskytl státní
rozpočet v roce 1994 formou neinvestičních
transferů do podnikové sféry celkem 27,5
mld Kč (v roce 1993 bylo poskytnuto 28,6 mld Kč).
Původně schválená výše
dotací 27,9 mld Kč byla v průběhu
roku upravena na 27,8 mld
Kč. Poskytování dotací se soustředilo
především do resortů ministerstva dopravy,
ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva zemědělství.
Přehled čerpání
neinvestičních dotací je uveden v následující
tabulce.
Tabulka č. 28
Neinvestiční dotace celkem | 28 573 | 27 953 | 27 788 | 27 481 | 98,9 | - 307 | 96,2 |
v tom: | |||||||
Ministerstvo dopravy | 7 931 | 7 174 | 7 174 | 7 174 | 100,0 | 0 | 90,5 |
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 4 308 | 259 | 5 257 | 5 243 | 99,7 | - 14 | 121,7 |
Ministerstvo zemědělství | 5 804 | 5 800 | 5 220 | 4 940 | 94,6 | - 280 | 85.1 |
Ministerstvo obrany | 55 | 55 | 100,0 | 0 | x | ||
Dotace na teplo | 5 631 | 470 | 6 570 | 6 588 | 100,3 | 18 | 117,0 |
Dotace z kapitoly VPS *) | 4 899 | 4 250 | 3 512 | 3 481 | 99,1 | - 31 | 71,1 |
*) v roce 1994 včetně
dotace Fondu tržní regulace v zemědělství
ve výši 500 mil. Kč
Dotace stanovené pro ministerstvo dopravy
byly účelově určeny pro potřeby
železniční dopravy, autobusové
dopravy a letecké dopravy.
Neinvestiční dotace
pro České dráhy, schválená
ve výši 5,8 mld Kč, byla určena na kompenzaci
ztrát z osobní železniční dopravy
a byla vyjádřením veřejného
zájmu na zabezpečení její provozuschopnosti.
Pro pravidelnou autobusovou dopravu
byla schválena dotace ve výši 1,2 mld Kč,
určená na kompenzaci ztrát z titulu poskytování
slev žákovského jízdného a na
vyrovnání ostatních sociálních
slev. Usnesením Poslanecké sněmovny č.
275 ze 7. prosince 1993 bylo doporučeno vládě
ČR směrovat určené dotace na plošnou
obsluhu území, nikoliv na vyrovnání
ostatních sociálních slev. Při rozdělování
dotací bylo usnesení Poslanecké sněmovny
plně respektováno. Dotace byly přidělovány
podle předem schválených pravidel dopravcům
všech typů.
Pro ČSA byla vyčleněna
dotace na základě usnesení vlády ČR
č. 279/92 a byla určena na krytí úrokových
nákladů za nákup letadel Boeing. Její
čerpání v roce 1994 v souladu se schválenou
částkou činilo 160 mil. Kč.
V resortu ministerstva průmyslu
a obchodu směřovaly
dotace především do odvětví paliv
a energetiky ve smyslu příslušných usnesení
vlády České republiky k restrukturalizaci
a útlumu těchto odvětví, konkrétně
uhelných, uranových a rudných dolů.
Byly poskytovány na povinné sociální
dávky pracovníkům uzavíraných
provozů, na zahlazení následků důlní
činnosti a na technickou likvidaci dolů.
Na základě vyhlášky
č. 59/1972 Sb., o ochraně zdraví před
ionizujícím zářením, zabezpečil
rozpočet částku 25 mil. Kč na svoz
a likvidaci radioaktivního odpadu (tato agenda byla počínaje
rokem 1994 delimitována na ministerstvo průmyslu
a obchodu).
V zájmu podpory programu
úspory paliv a energie byly ve státním rozpočtu
dále vyčleněny prostředky na zateplování
domovních objektů a na výstavbu alternativních
zdrojů.
Na uvedené účely
bylo vynaloženo:
Tabulka č.29
Dotace na: | ||
- útlum uhelných dolů | 3 348,5 | 3 348,5 |
- útlum rudných dolů | 211,5 | 211,4 |
- útlum uranových dolů | 1 270 | 1 263,3 |
Dotace na zateplování budov | 398,0 | 398,0 |
Dotace na svoz a likvidaci radioaktivního odpadu | 25,0 | 19,1 |
Dotace na bezlepkové potraviny | 3,5 | 2,5 |
CELKEM | 5 256,5 | 5 242,8 |
Skutečně přiznaná
výše jednotlivých dotací je předmětem
finančního vypořádání
resortu se státním rozpočtem za rok 1994.
Objem dotací schválených pro ministerstvo
zemědělství
ve výši 5,8 mld Kč byl v průběhu
roku snížen na částku 5,2 mld Kč.
Z této částky směřovala rozhodující
část - více než 90 % - do agrokomplexu,
zbývající prostředky byly určeny
k podpoře lesního a vodního hospodářství.
Skutečné čerpání dotací
ukazuje tento přehled:
Tabulka č.30
Dotace do: | ||
- agrokomplexu | 4 767,7 | 4 624,5 |
- lesního hospodářství | 402,8 | 266,3 |
- vodního hospodářství | 49,4 | 48,6 |
CELKEM | 5 219,9 | 4 939,4 |
Podle ustanovení 4 zákona
č. 268/1994 Sb., o státním rozpočtu
České republiky na rok 1995, se prostředky
státního rozpočtu poskytnuté v roce
1994 jako neinvestiční dotace agrokomplexu a lesnímu
a vodnímu hospodářství, nevyčerpané
do 31. prosince 1994, převádějí do
příjmů kapitoly
VPS v roce 1995 a budou použity ke stejným účelům,
na které byly vyčleněny v roce 1994. Podle
vykázaného čerpání se jedná
o částku 280 mil. Kč.
K 1.1.1993 došlo k zásadní
změně systému dotování tepelné
energie, kdy se zrušily dotace výrobcům tepelné
energie a byl stanoven nový způsob regulace cen
tepla a teplé užitkové vody a v návaznosti
na to i systém poskytování dotací
vlastníkům (správcům) vytápěných
domovních objektů.
V rámci rozpočtu
kapitoly ministerstva financí byla schválena dotace
na tento účel ve výši S,S mld Kč,
která byla poskytována finančními
úřady podle opatřeni ministerstva financí.
Na základě předpokládané
vyšší potřeby finančních
prostředků byla rozpočtovaná částka
zvýšena o 1,1 mld Kč a tato výše
byla k 31.12.1994 překročena o 18 mil. Kč.
Mimoto bylo do podnikatelské
sféry poskytnuto 3,5 mld Kč přímo
z kapitoly Všeobecná pokladní správa.
Z uvedené částky největší
objem tvořily prostředky určeně na
podporu malého a středního podnikání
podle schválených programů a poskytované
prostřednictvím Českomoravské záruční
a rozvojové banky; na tento účel bylo uvolněno
1,2 mld Kč.
Na podporu exportu byla a.s. EGAP
(Exportní garanční pojišťovací
společnost) poskytnuta dotace ve výši 1 mld
Kč, z níž bylo 800 mil. Kč určeno
k posílení pojistných fondů této
organizace a 200 mil. Kč do fondu na podporu financování
exportu. Z poskytnuté dotace se v rámci finančního
zúčtování na rok 1994 vrací
do státního rozpočtu 100,5 mil. Kč.
Do Státního fondu
tržní regulace v zemědělství
byla převedena částka 500 mil. Kč.
Rezerva 350 mil. Kč určená
na realizaci záruk byla v plné výši
vyčerpána k úhradě záruk za
úvěry poskytnuté podniku První brněnská
strojírna, a.s., na akci Iranshahr (dalších
35,7 mil. Kč bylo poskytnuto nad rámec rozpočtu).
Celkový objem realizovaných záruk v roce
1994 činil 385,7 mil. Kč a je evidován jako
pohledávka státu ve státních finančních
aktivech.
Dále poskytl státní
rozpočet 431 mil. Kč jako dotaci výrobním
organizacím, které zaměstnávají
více než 60 % zdravotně postižených
občanů.
2.5. Další běžné
výdaje státního rozpočtu
a) Financování vládních
úvěrů
Rozpočtové financování
vládních úvěrů poskytnutých
do zahraničí charakterizují následující
údaje:
Tabulka č.31
1. Výdaje související s plynárenskými VIA | 5 680 | 5 683 | 3 | 100,1 |
v tom: čerpání vládních úvěrů | l 355 | 1 005 | - 350 | 74,2 |
čerpání státní půjčky | 4 325 | 4 678 | 353 | 108,2 |
2. Čerpání vládních úvěrů bez plynár. VIA | 758 | 278 | - 480 | 36,7 |
3. Výdaje na nárůst pohledávek NSM převzatých od ČSOB | 416 | 972 | 556 | 233,7 |
4. Ostatní výdaje související s vládními úvěry | 579 | 291 | - 288 | 50,3 |
z toho: výdaje na správu a vedení účtů VÚ | 240 | 223 | - 17 | 92,9 |
Výdaje na vládní a obdobné úvěry celkem | 7 433 | 7 224 | - 209 | 97,2 |
Dosažená úspora
výdajů byla nejvíce ovlivněna nižším
čerpáním vládních úvěrů
bez plynárenských VIA, což se týkalo
hlavně Alžírska, kde příčinou
byla pozdní kontraktace ze strany zahraničního
partnera a pozastaveni investičních dodávek
z důvodu bezpečnostní situace v zemi.
V souladu s usnesením vlády ČSFR č.
192/91 byly v roce 1994 realizovány dodávky na vládní
úvěry do Egypta (pro elektrárnu KAFR EL DAWAR),
na Kubu (pro niklový závod Las Camariocas) a do
Etiopie (pro pneumatikárnu v Addis Tyre).
Výdaje související s plynárenskými
VIA byly vcelku splněny při nižším
čerpání vládního úvěru,
což souvisí s nedořešenými dvoustrannými
vztahy mezi nástupnickými republikami bývalého
SSSR při vydávání certifikátů
na stavby dokončované na území Ukrajiny
a Kazachstánu. Na tyto stavby
nebylo možné v roce 1994 čerpat prostředky
formou vládního úvěru.
Překročení
ročního limitu výdajů na nárůst
pohledávek v nesměnitelných měnách
převzatých od ČSOB se týkalo zejména
akcí v Iránu (elektrárna Iranshahr), Turecku
(elektrárna SOMA) a v Indii. Příčinou
byly nedostatečné informace od ČSOB o rozsahu
akreditivů otevřených před 31.12.1993,
k jejichž profinancování je ministerstvo financí
vázáno dohodou uzavřenou s ČSOB na
konci roku 1992 a schválenou usnesením vlády
ČR č. 751/92.
b) Dotace Státnímu
fondu tržní regulace v zemědělství
Státní fond tržní
regulace v zemědělství (SFTR) zabezpečoval
v roce 1994 regulaci trhu zemědělských a
potravinářských výrobků regulačními
opatřeními schvalovanými Radou SFTR.
Celkové zdroje fondu v
roce 1994 činily 3 948 mil. Kč. Ze státního
rozpočtu byly poskytnuty prostředky v rozpočtované
výši 500 mil. Kč, což představuje
12,7 % celkových zdrojů SFTR a dále byly
uvolněny prostředky ve výši 1 425 mil.
Kč ze zůstatku prostředků SFTR z roku
1993, přechodně ponechaných na účtu
státních finančních aktiv.
Převažující
část dotace ve výši 493 mil. Kč
byla plně využita v rámci celkových
výdajů SFTR k regulaci trhu zemědělských
a potravinářských výrobků.
Dotace ve výši 7 mil. Kč, určená
na úhradu správních výdajů
výkonného aparátu SFTR, nebyla zcela vyčerpána.
Zůstatek prostředků ve výši 307
tis. Kč se v souladu s § 9 zákona ČNR
č. 472/1992 Sb., který stanoví způsob
hospodaření fondu, převádějí
na účet regulace trhu na rok 1995.
c) Clearingové zúčtování
se Slovenskou republikou
Mechanismus clearingového
zúčtování platebních vztahů
mezi ČR a SR, vycházející z platební
smlouvy mezi oběma státy a zavedený v roce
1993, byl využíván i v minulém roce.
V charakteru a výši
dopadu z tohoto zúčtování v průběhu
roku 1994 se odrazila likvidace věřitelské
a narůstající dlužnická pozice
ČR vůči Slovenské republice. Proto
se celkový finanční dopad z clearingového
zúčtování s výjimkou měsíce
ledna prakticky po celý rok projevoval jako nárůst
finančních prostředků státu.
Celkový finanční
dopad za rok 1994 představoval 8,5 mld Kč, z čehož
dopad změn pozice ČR vůči Slovensku
činil 8,7 mld Kč. Zúčtované
úroky a kurzové rozdíly ze změn kurzu
Kč vůči zúčtovacímu
ECU zatížily státní rozpočet
částkou 163 mil. Kč.
Clearingové zúčtování
se Slovenskou republikou ovlivňovalo svými korunovými
finančními dopady výsledky státního
rozpočtu v plné šíři do konce
září 1994, kdy byl také tento dopad
nejvyšší a dosáhl celkem 11,3 mld Kč.
Od 1. října bylo na základě dohody
s ČNB převedeno dosavadní rozpočtové
krytí salda clearingu
na účty státních finančních
aktiv, na účtech státního rozpočtu
zůstalo pouze dříve dohodnuté zúčtování
korunových dopadů úroků a kurzových
rozdílů. Důvodem této změny
v podmínkách, kdy dřívější
věřitelská clearingová pozice ČR
přešla do dlužnické
s tendencí jejího soustavného narůstání,
bylo eliminovat zkreslující rozpočtem neuvažované
dopady do výdajů a vykazovaných přebytků
státního rozpočtu. K 31.12.1994 tak byly
výsledky hospodaření státního
rozpočtu ovlivněny pouze v již zmíněné
výši 163 mil.
Kč, které představují dopady ze zúčtování
úroků a kurzových rozdílů z
tohoto platebního styku.
V průběhu roku 1994
se korunové finanční dopady z clearingu se
Slovenskem vyvíjely takto:
Tabulka č.32
do 31. ledna | -1 534 | -1 534 | -1 551 | - 914 | - 637 | 17 | ||
do 28. února | 65 | 65 | 72 | -1 011 | 1 083 | 41 | - 48 | |
do 31. března | 2 125 | 2 125 | 2 165 | -2 059 | 4 224 | 64 | - 104 | |
do 30. dubna | 3 865 | 3 865 | 3 842 | - 54 | 4 346 | 76 | - 53 | |
do 31. května | 4 976 | 4 976 | 4 962 | - 463 | 5 425 | 81 | - 67 | |
do 30. června | 7 518 | 7 518 | 7 517 | - 227 | 7 744 | 81 | - 80 | |
do 31. července | 8 657 | 8 657 | 8 691 | - 504 | 9 195 | 73 | - 107 | |
do 31. srpna | 11 310 | 11 310 | 11 366 | - 183 | 11 549 | 56 | - 112 | |
do 30. září | 11 322 | 11 322 | 11 385 | - 224 | 11 609 | 25 | - 88 | |
do 31. října | 11 097 | - 152 | 11 249 | 11 249 | - 218 | 11 467 | - 4 | - 148 |
do 30. listopadu | 10 395 | - 236 | 10 631 | 10 631 | - 632 | 11 263 | - 36 | - 200 |
do 31. prosince | 8 512 | - 163 | 8 374 | 8 675 | - 369 | 9 044 | - 66 | - 97 |
Dopad do SR: + snížení výdajů | Dopad do SFA: + zvýšení aktiv |
- zvýšení výdajů | - snížení aktiv |
Z uvedených údajů
je zřejmé, že rozhodující změny
ve vývoji clearingu se Slovenskem probíhaly v roce
1994 v novém bloku. Ve starém bloku zůstalo
po celý rok zachováno kreditní saldo inkas
a plateb, k ultimu každého měsíce se
však provádělo jeho vypořádání
převodem na nový blok při použití
kurzu zúčtovacího
XCS vůči ECU k 5.2.1993, tj. 34,499 Kč za
1 ECU. Měsíčně se saldo clearingového
zúčtování upravovalo rovněž
o vyúčtované úroky (3 % p.a.
u starého bloku a 5 % p.a.
u nového bloku) a kurzové rozdíly (ze změn
kurzu Kč vůči zúčtovacímu
ECU).
Výrazná narůstající
tendence zadluženosti ČR v novém bloku clearingového
zúčtováni vedla od července 1994 k
soustavnému překračování mezního
úvěru, dohodnutého ve výši 130
mil. ECU s tím, že platební vypořádání
se provádí pouze při překročení
tohoto mezního úvěru.
Následné úhrady ve volných měnách
byly korunově profinancovány do konce září
ze státního rozpočtu (zvýšením
jeho výdajů), od října ze státních
finančních aktiv (jako výdajová operace
na určeném účtě korunového
krytí clearingu). Celkem do konce roku
1994 byl z české strany překročen
mezní úvěr šestkrát:
Tabulka č.33
k 31. 7.1994 | 64,0 tis. ECU | 64,0 tis. ECU | 2,2 mil. Kč |
k 31. 8.1994 | 78,0 mil. ECU | 94,2 mil. USD | 2 668,3 mil. Kč |
k 30. 9.1994 | 79,1 mil. ECU | 97,7 mil. USD | 2 722,8 mil. Kč |
k 31.10.1994 | 73,1 mil. ECU | 92,2 mil. USD | 2 539,6 mil. Kč |
k 30.11.1994 | 53,9 mil. ECU | 103,0 mil. DEM | 1 850,0 mil. Kč |
k 31.12.1994 | 16,7 mil. ECU | 20,5 mil. USD | 572,8 mil. Kč |
úhrnem za rok 1994 | 300,9 mil. ECU | 10 355,7 mil. Kč |
K překročení
mezního úvěru Slovenskou stranou došlo
v roce 1994 pouze jednou, a to k 31. lednu o 46 mil. ECU. Korunová
protihodnota následné úhrady ve volných
měnách činila 1 504 mil. Kč a ve státním
rozpočtu ČR byla proúčtována
snížením rozpočtových výdajů.
d) Dotace občanským
sdružením a výdaje na humanitární
pomoc
Dotace občanským
sdružením byly rozpočtem na rok 1994 schváleny
ve výši 1 595 mil. Kč, v průběhu
roku byl tento objem zvýšen na 1 765 mil. Kč.
Čerpání dotací občanskými
sdruženími ukazuje následující
přehled:
Tabulka č.34
Min.hospodářství | 2 500 | 2 500 | 2 500 | 100,0 |
Min.práce a soc.věcí | 240 000 | 239 250 | 233 091 | 97,4 |
Min.vnitra | 63 500 | 63 500 | 63 500 | 100,0 |
Min.život.prostředí | 11 669 | 11 669 | 11 669 | 100,0 |
Min.průmyslu a obchodu | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 100,0 |
Min.dopravy | 3 680 | 3 680 | 3 620 | 98,4 |
Min.zemědělství | 35 000 | 35 000 | 34 772 | 99,3 |
Min.školství,mládeže a tělovýchovy | 573 024 | 1 008 707 | 819 966 | 81,3 |
Min.kultury | 57 720 | 77 446 | 76 968 | 99,4 |
Min.zdravotnictví | 207 847 | 296 476 | 295 918 | 99,8 |
Akademie věd ČR | 2 000 | 3 766 | 3 766 | 100,0 |
Všeobecná pokladní správa | 391 000 | 16 000 | 16 000 | 100,0 |
Celkem | 1 594 940 | 1 764 994 | 1 568 770 | 88,9 |
Nejvíce prostředků
(téměř 820 mil. Kč, tj. více
než polovina celkového objemu těchto výdajů)
bylo poskytnuto občanským sdružením
resortu ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy, působícím v
oblasti tělovýchovy a sportovní reprezentace
a v oblasti sdružení dětí a mládeže
a profesních spolků učitelů základních,
středních a speciálních škol.
Resort zdravotnictví čerpal
na dotacích občanským sdružením
cca 296 mil. Kč. Prostředky byly určeny např.
pro Český červený kříž
(na přímořskou léčbu dětí),
na činnost Horské služby, na zabezpečení
projektů Národního plánu obnovy a
podpory zdraví a Národního plánu opatření
pro snížení negativních důsledků
zdravotního postižení, apod.
Prostřednictvím
kapitoly ministerstva práce a sociálních
věcí byly poskytnuty dotace 99 občanským
sdružením v celkové výši 233 mil.
Kč, převážně občanským
sdružením zdravotně postižených
občanů. Dotace byly poskytovány především
na sociální služby, vč. pečovatelské
služby pro handicapované skupiny občanů
(zdravotně postižení
dospělí i děti, osamělí, staří
občané, bezdomovci atd.), na resocializační
služby napomáhající integraci do společnosti,
na služby osobních asistentů osamělým
těžce zdravotně postiženým lidem,
atd.
Dotace občanským
sdružením v ostatních resortech byly čerpány
především v oblasti požární
ochrany (MV), na zabezpečení dotovaných projektů
pro potřeby resortu zemědělství (včelaři,
zahrádkáři, rybáři, chovatelé),
na tisk vydavatelů národnostních menšin
(MK) apod. Z kapitoly Všeobecná pokladní správa
byly poskytnuty prostředky
ve výši 16 mil. Kč Svazu bojovníků
za svobodu, Konfederaci politických vězňů
a na dětskou rekreaci.
Nepoužité prostředky
budou vráceny do státního rozpočtu
v roce 1995.
Kromě toho bylo čerpáno
158,8 mil. Kč na investiční výdaje
občanských sdružení v tělovýchově
a 25 mil. Kč poskytnutých na kontrolu BOZP (§
136 zákoníku práce) bylo vykázáno
jako ostatní příspěvky v rámci
neinvestičních výdajů rozpočtových
organizací.
Na humanitární
účely
bylo v rozpočtu kapitoly VPS vyčleněno 100
mil. Kč, které byly v průběhu roku
uvolněny ministerstvu zdravotnictví a ministerstvu
práce a sociálních věcí pro
humanitární organizace.
e) Výdaje na volby do
zastupitelstev v obcích a na činnost politických
stran a politických hnutí
Na úhradu nákladů
na komunální volby,
konané v roce 1994, byla ve schváleném rozpočtu
(v kapitole Všeobecná pokladní správa)
zabezpečena částka 414 mil. Kč. V
průběhu roku bylo z této částky
zálohově uvolněno 129,5 mil. Kč pro
ministerstvo vnitra a 251,2 mil. Kč pro okresní
úřady a obce. Kromě toho bylo na přípravu
a zpracování volebních výsledků
vyčleněno dalších 58,5 mil. Kč
pro Český statistický úřad.
Z celkového objemu prostředků
uvolněných na tento účel bylo na komunální
volby v roce 1994 vyčerpáno
- v působnosti ministerstva vnitra | 127 276 tis. Kč |
- v působnosti okresních úřadů a obcí | 189 012 tis. Kč, |
- v působnosti CSU | 55 461 tis. Kč |
celkem | 371 749 tis. Kč. |
Celkově tak bylo na komunální
volby v loňské roce vynaloženo o 67,5 mil.
Kč méně než bylo v průběhu
roku ze státního rozpočtu uvolněno.
Největší úspora prostředků
(cca 62,2 mil. Kč) byla vykázána okresními
úřady a obcemi. Na vrub této úspory
se navrhuje přerozdělit částku 2,5
mil. Kč těm subjektům, kterým poskytnuté
zálohy plně nepokryly vynaložené výdaje
a dále vyčlenit
částku cca 10 mil. Kč na úhradu výdajů
spojených s přípravou a konáním
voleb do zastupitelstev v těch obcích, kde budou
konány dodatečné nebo znovu prováděné
volby v roce 1995.
Po zahrnutí těchto
částek dosáhnou výdaje na volby zastupitelstev
v obcích celkové výše 384,3 mil. Kč,
což je o cca 55 mil. Kč méně než
bylo zálohově uvolněno, resp. o cca 88 mil.
Kč méně než uvažoval rozpočet
na rok 1994.
Na činnost politických
stran a politických hnutí
bylo v roce 1994 vyplaceno ze státního rozpočtu
celkem 137 912 tis. Kč. Výše příspěvků
poskytnutých jednotlivým stranám a hnutím
je uvedena v následujícím přehledu:
Tabulka č.35
Politická strana a hnutí v tis. Kč | Příspěvek |
Občanská demokratická aliance | 9 894 |
Česká strana sociálně demokratická | 12 106 |
Českomoravská strana středu | 8 397 |
Hnutí důchodců za životní jistoty | 3 835 |
Křesťanská a demokratická unie - ČSL | 10 708 |
Strana československých podnikatelů a živnostníků | 2 035 |
Liberálně sociální unie | 5 353 |
Svobodní demokraté | 3 356 |
Sdružení pro republiku - RSČ | 9 080 |
Klub angažovaných nestraníků | 1 766 |
Levý blok | 17 846 |
Komunistická strana Čech a Moravy | 3 235 |
Strana demokratické levice | 325 |
Občanská demokratická strana | 39 273 |
Křesťanskodemokratická strana | 5 578 |
Liberální strana národně sociální | 1 875 |
Strana zelených | 1 3 75 |
Zemědělská strana | 1 875 |
Celkem | 137 912 |
Na základě ustanovení
zákona č. 94/92 Sb., o volbách do České
národní rady, byla v kapitole VPS státního
rozpočtu zabezpečena částka 75 mil.
Kč, určená k vyplacení příspěvků
podle počtu získaných hlasů ve volbách
do ČNR v roce 1992.
Další prostředky
byly poskytnuty z vládní rozpočtové
rezervy, a to podle přílohy k zákonu č.
118/94 Sb., o sdružování v politických
stranách a politických hnutích, jímž
byla stanovena výše příspěvku
v závislosti na počtu získaných hlasů
ve volbách do ČNR a počtu získaných
mandátů v Poslanecké sněmovně.
3. Kapitálové
výdaje státního rozpočtu
Účast státního
rozpočtu na financován investic byla v roce 1994
zaměřena především na řešení
problémů dopravní infrastruktury, vodního
hospodářství, zdravotnictví, školství,
dále pak finančních úřadů,
soudů, státních zastupitelství, vězeňské
služby a policie. Jedním ze základních
kritérií pro alokaci kapitálových
výdajů bylo stejně jako v roce 1993 urychlené
dokončování rozestavěných
staveb a budování informačních systémů.
Vývoj těchto výdajů
ukazuje následující přehled:
Tabulka č.36
A. Státní rozpočet | 26,32 | 36,16 | 33,17 | 33,35 | 100,5 | 0,18 | 126,7 |
1. Kapitálové výdaje rozpočtových organizací | 13,08 | *) 22,89 | 19,94 | 19,72 | 98,9 | -0,22 | 150,8 |
2. Kapitálové transfery | 13,24 | 13,27 | 13,23 | 13,63 | 103,0 | 0,40 | 102,9 |
v tom: | |||||||
- dotace příspěvkovým organizacím | 8,07 | 6,81 | 9,24 | 9,65 | 104,4 | 0,41 | 119,6 |
- dotace podnikům | 5,17 | 6,46 | 3,72 | 3.71 | 99,7 | -0,01 | 71,8 |
- návr. fin. výpomoc PO | - | - | 0,27 | 0,27 | 100,0 | 0,00 | |
B. Rozpočty okresů a obcí | 31,62 | 8,00 | 16,19 | 42,40 | 261,9 | 26,21 | 134,1 |
z toho: | |||||||
- transfery ze státního rozpočtu | 5,93 | 6,83 | 6,83 | 100,0 | 0,00 | 115,2 | |
Výdaje veřejných rozpočtů celkem | 57,94 | 44,16 | 49,36 | 75,75 | 153,5 | 26,39 | 130,7 |
*) včetně transferů
do rozpočtů okresů a obcí ve výši
5,17 mld Kč
Objem kapitálových
výdajů státního rozpočtu dosáhl
v roce 1994 celkem 33,4 mld Kč a proti předchozímu
roku vzrostl o cca 7 mld.Kč, tj. o 26,7 %. Jejich podíl
na celkových výdajích státního
rozpočtu činil 8,8 % (v roce 1993 to bylo
7,4 %).
K výraznému růstu
kapitálových výdajů došlo rovněž
ve sféře řízené územními
orgány. Výdaje vynakládané na investice
rozpočty okresů a obcí vzrostly proti roku
1993 celkem o 10,8 mld Kč, tj. o více než 34
%.
Z výše uvedeného
přehledu o struktuře kapitálových
výdajů je zřejmé, že ve skutečném
čerpání investičních výdajů
nedošlo k významné odchylce ve srovnání
s rozpočtem po všech změnách, ve kterém
jsou zahrnuty rozpočtové přesuny v jednotlivých
kapitolách a rezervách v úhrnné výši
13 mld Kč. V této částce je zahrnuto
především poskytnutí dotací do
rozpočtů měst a
obcí, s nimiž počítal již schválený
rozpočet na rok 1994 ve výši 5,2 mld Kč.
V upraveném rozpočtu byl objem těchto dotací
zvýšen na celkovou částku 6,8 mld Kč.
Výdaje organizací v působnosti ústředních
orgánů byly zvýšeny o 3,7 mld Kč.
nejvýznamnějším rozpočtovým
opatřením bylo urychlení výstavby
na rozestavěných stavbách na základě
usnesení vlády č. 641/94, které znamenalo
zvýšení výdajů na investice o
1,6 mld.Kč.
Grafické znázornění
čerpání kapitálových výdajů
v průběhu let 1993 a 1994 potvrzuje skutečnost,
že nejvyšší čerpání
těchto výdajů se soustřeďuje
zejména do závěru roku:
Graf č. 16
Pozn.: Údaje včetně
investic poskytovaných z kapitoly VPS do místních
rozpočtů.
V souladu se záměrem
omezování účasti státu na rozvoj
i podnikatelských aktivit byl i v roce 1994 největší
objem investičních prostředků směrován
do rozpočtové sféry.
V rámci financování
rozpočtových a příspěvkových
organizací měly rozhodující podíl
dotace poskytnuté na výstavbu, rekonstrukce a modernizace
staveb dopravní infrastruktury. Tyto dotace byly čerpány
ve výši 6,9 mld Kč, což představuje
více než 18 % celkového objemu kapitálových
výdajů. Z celkové částky bylo
vynaloženo 2,5 mld Kč na výstavbu dálnic
a 3,5 mld Kč na silniční stavby. Významný
podíl měly rovněž dotace na výstavbu
a technickou obnovu nemocnic a léčebných
zařízení, které dosáhly výše
3,3 mld Kč a dotace na investice ve školství
v částce 3,6 mld Kč.
Ve státní správě
byly tyto výdaje směrovány zejména
na investice finančních úřadů,
celní správy a na realizaci informačního
daňového systému, kde bylo vynaloženo
celkem 2,9 mld Kč. V menší míře
se na čerpání kapitálových
výdajů podílely dále např.
úřady práce a sociálního zabezpečení,
rekonstrukce a modernizace staveb ministerstva zahraničí
a zabezpečení materielní
základny soudů, státních zastupitelství
a vězeňské služby. Část
investičních prostředků státního
rozpočtu byla určena i k zabezpečení
potřeb resortů obrany a bezpečnosti.
Dotace poskytované podnikům
byly orientovány především na investice
do infrastruktury, konkrétně pak na modernizaci
železničního koridoru Děčín
- Praha Brno - Břeclav. Na tento účel bylo
ze státního rozpočtu vynaloženo více
než 0,6 mld Kč, další prostředky
ve výši 1,8 mld Kč byly poskytnuty na rekonstrukce
vybraných železničních tratí.
Investice související
s programem útlumu těžby uranu představovaly
v uplynulém roce částku 0,6 mld Kč,
dotace na vodohospodářské stavby a čistírny
odpadních vod činily 0,3 mld Kč.
Dotace územním
rozpočtům
byly - stejně jako v předchozím roce - poskytnuty
k zabezpečení dlouhodobě stanovených
priorit. Prostředky byly uvolňovány prostřednictvím
České spořitelny, a.s., která podle
smlouvy s ministerstvem financí zabezpečuje realizaci
kontrolního mechanismu účelového určení
těchto finančních prostředků.
V roce 1994 byly dotace
poskytnuty zejména na rekonstrukce a modernizace nemocnic
a léčebných zařízení
v objemu 1,5 mld Kč a na vodohospodářské
stavby a čistírny odpadních vod (1,6 mld
Kč). Dále se státní rozpočet
podílel na realizaci programu snížení
znečištění
životního prostředí v nejvíce
postižených regionech /ekomiliarda/, a to částkou
11 mld Kč, na výstavbě pražského
metra rovněž částkou 1,1 mld Kč
a na rekonstrukcích a modernizacích bytů
ve výši 0,4 mld Kč.
Při hodnocení výsledků
dosažených v roce 1994 lze konstatovat, že systém
účasti státního rozpočtu na
financování investic, založený na principu
účelového poskytování finančních
prostředků formou individuálních a
systémových dotací a návratných
finančních výpomocí /bezúročných
půjček/ se plně osvědčil.
Vedle snížení
rozestavěnosti, resp.objemu finančních prostředků
vázaných v nedokončené výstavbě,
bylo dosaženo zprůhlednění užití
finančních prostředků na konkrétní
okruhy investičních potřeb a současně
byly vytvořeny předpoklady pro koncepční
řešení financování
prioritních investičních aktivit. Významným
krokem v uvedeném směru bylo i dokončení
projektu informačního systému MF (označeného
jako Registr investic), který bude obsahovat základní
údaje o stavbách, u nichž bude účast
státního rozpočtu vyšší
než 10 mil. Kč
a o strojích a zařízeních o nákladech
vyšších než 2 mil. Kč.