2. Běžné
výdaje veřejných rozpočtů
2.1. Transfery domácnostem
Transfery domácnostem zahrnovaly
jednak vlastní dávky sociálního zabezpečení,
jednak výdaje spojené s vyplácením
státního vyrovnávacího příspěvku
a výdaje na státní politiku zaměstnanosti.
Podíl této skupiny na celkových výdajích
veřejných rozpočtů v roce 1994 činil
30,4 %, zatímco v roce 1993 to bylo 28,8 %.
Vývoj čerpání
v průběhu roku si vyžádal korekci předpokladů
zapracovaných ve státním rozpočtu
na rok 1994.
Došlo především
ke zvýšení výdajů na dávky
sociálního zabezpečení, které
bylo určeno zejména na zákonné úpravy
dávek a na zvýšení zálohy na
výplatu důchodů v prvních výplatních
termínech roku 1995.
Přesto, že od 4. čtvrtletí
1994 přestal být vyplácen státní
vyrovnávací příspěvek důchodcům
(změnil se na pevnou složku důchodu) a poživatelům
rodičovského příspěvku (rovněž
sloučen s příspěvkem), bylo nezbytné
v závěru roku provést i zvýšení
rozpočtu výdajů na státní vyrovnávací
příspěvek (o 273 mil. Kč).
Naproti tomu prostředky
vyčleněné na státní politiku
zaměstnanosti byly rozpočtovými opatřeními
sníženy o 2,3 mld Kč. Z této částky
bylo 150 mil. Kč na základě usnesení
vlády č. 148 z března 1994 využito pro
okresy s nejvyšší mírou nezaměstnanosti,
další prostředky byly použity především
pro posílení rozpočtovaných prostředků
na dávky sociálního zabezpečení
a státní vyrovnávací příspěvek.
Čerpání uvedených
výdajů ukazuje následující
tabulka:
Tabulka č. 17
Transfery domácnostem celkem | 121,01 | 143,02 | 142,89 | 140,61 | 98,4 | -2,28 | 116,2 |
A. Státní rozpočet | 118,06 | 139,62 | 139,04 | 136,99 | 98,5 | -2,05 | 116,0 |
- státní vyrovnávací příspěvek | 13,29 | 10,40 | 10,67 | 10,64 | 99,7 | -0,03 | 80,1 |
- státní politika zaměstnanosti | 2,18 | ,47 | 3,1 | 2,7 | 81,6 | -0,58 | 117,9 |
- dávky sociálního zabezpečení | 102,9 | 123,74 | 12,22 | *) 123,78 | 98,9 | -1,44 | 120,7 |
B. Rozpočty okresů a obcí | 2,95 | 3,40 | 3,85 | 3,62 | 94,0 | -0,23 | 122,7 |
*) včetně výdajů
kapitol na ministerstva obrany, ministerstva dopravy a ministerstva
spravedlnosti
Celkově byla tato skupina
výdajů státního rozpočtu splněna
na 98,4 %. Přitom výdaje na státní
vyrovnávací příspěvek a vlastní
dávky sociálního zabezpečení
se vyvíjely v zásadě v souladu s rozpočtem.
Naproti tomu využití
prostředků vyčleněných na státní
politiku zaměstnanosti, v jejichž čerpání
se projevil příznivější vývoj
zaměstnanosti než se očekávalo, nedosáhlo
ani poloviny částky schválené Parlamentem
pro rok 1994; proti schválenému rozpočtu
zůstaly nevyčerpány o 2,9 mld Kč.
Rozhodující část
transferů domácnostem zabezpečovalo ministerstvo
práce a sociálních věcí. Průběh
čerpání těchto výdajů
v letech 1993 a 1994 je zřejmý z grafického
znázornění:
Graf č. 15
Pozn.: Pouze výdaje kapitoly
MPSV (dávky sociálního zabezpečení,
SVP, výdaje na politiku zaměstnanosti); údaje
podle pokladního plnění státního
rozpočtu.
Výdaje na objemově
nejvýznamnější druhy dávek
sociálního zabezpečení
vyplácené orgány MPSV a jejich porovnání
s rokem 1993 jsou uvedeny v tabulce (bez výdajů
na státní vyrovnávací příspěvek):
Tabulka č. 18
Dávky sociálního zabezpečení | 100,83 | 120,02 | 19,19 | 119,0 |
z toho: | ||||
- důchody | 73,64 | 84,24 | 10,60 | 114,4 |
- nemocenské | 9,66 | 13,59 | 3,93 | 140,7 |
- přídavky na děti | 9,61 | 12,32 | 2,71 | 128,2 |
- rodičovský příspěvek | 4,43 | 5,17 | 0,74 | 116,7 |
- peněžitá pomoc v mateřství | 1,62 | 1,73 | 0,11 | 106,8 |
Výše výdajů
na dávky sociálního zabezpečení
a státní vyrovnávací příspěvek
byla ovlivněna demografickými faktory (počet
obyvatel pobírajících důchody, počet
nezaopatřených dětí a nově
narozených dětí), nemocností nemocensky
pojištěné populace a zákonnými
úpravami dávek sociálního
zabezpečení.
Zásadní úpravy
dávek v uplynulém roce byly provedeny jako kompenzace
zvyšujících se životních nákladů.
K úpravám se přistoupilo po naplnění
zákonných předpokladů, tj. odpovídajícího
růstu životních nákladů. Došlo
i k dalším změnám ve výplatách
dávek (např. připojení státního
vyrovnávacího příspěvku k důchodu,
zvýšení pohřebného, atd.).
Jednalo se o tyto úpravy
dávek sociálního zabezpečení:
- s účinností
od 1.12.1994 byly zákonem č. 183/1994 Sb., o zvýšení
vyplácených důchodů a důchodů
přiznávaných v roce 1994 a v roce 1995, zvýšeny
vyplácené důchody o 5 % a o pevnou částku
420 Kč měsíčně (z toho představovalo
220 Kč sloučení státního vyrovnávacího
příspěvku s důchodem). Spolu se zvýšením
důchodů již vyplácených bylo
tímto zákonem stanoveno zvýšení
důchodů přiznávaných v prosinci
1994 o 36,5 % a důchodů přiznávaných
v roce 1995 o 32 %. Zvýšeny byly dále vdovecké
důchody na 1 000 Kč a nejvyšší
výměry úhrnu důchodů o 300
Kč;
- v 1. čtvrtletí
byly zákonem č. 41/1994 Sb. zvýšeny
hranice důchodů, které jsou jediným
zdrojem příjmu pro jednotlivce na 2 040 Kč
a pro dvojici na 3 520 Kč měsíčně
a sociální důchody. Rovněž tyto
důchody byly závěrem roku zvýšeny
o pevné částky;
- od října byl zákonem
č. 182/1994 Sb., kterým se zvyšuje státní
vyrovnávací příspěvek nezaopatřeným
dětem a některé další sociální
dávky, zvýšen příplatek k přídavkům
na děti a k výchovnému pro zdravotně
postižené děti, zaopatřovací
příspěvek pro děti a rodiny vojáků,
kteří vykonávají základní
a civilní službu na výživu a na
úhradu za užívání bytu, pohřebné
(z částky 1000 Kč na 3 000 Kč), státní
vyrovnávací příspěvek pro děti
z rodin, kde příjem na člena rodiny nepřesahuje
1,5 násobek životního minima a dětem
z rodin důchodců z částky 220 na 320
Kč.
- nařízením
vlády č. 336/1993 Sb., kterým se zvyšují
částky životního minima a některé
sociální dávky, se zvýšil od
1.2.1994 rodičovský příspěvek
na 1 500 Kč za měsíc, k jeho dalšímu
zvýšení došlo od 1. října
(celkem o 240 Kč, z toho 140 Kč představuje
připojení SVP). Podpora při
narození dítěte se od stejného data
zvýšila na 4 500 Kč.
Vývoj jednotlivých
dávek sociálního zabezpečení
lze charakterizovat takto:
1. přes stagnující
počet vyplácených důchodů (k
31. 12. 1994 bylo vypláceno 3 051 tis. důchodů)
se zvýšily výdaje na důchody o cca 10
mld Kč. Objem výdajů byl ovlivněn
plným promítnutím zvýšení
důchodů z listopadu r. 1993 a novými úpravami
důchodů provedenými v roce 1994 (procentní
zvýšení důchodů, zvýšeni
nejvyšších výměr úhrnu důchodů,
vdoveckých důchodů, změna výplaty
státního
vyrovnávacího příspěvku na
pevnou částku a zvýšení důchodů
o pevnou částku 200 Kč, které se uskutečnily
od 1. 12. 1994, zvýšení hranic důchodů,
které jsou jediným zdrojem příjmu,
od února 1994). U starobních důchodů
se k 31.12.1994 zvýšila průměrná
výše důchodu
na 3 202 Kč měsíčně (vč.
SVP) a byla o 561 Kč vyšší než ke
konci roku 1993
2. vysoký nárůst
výdajů na nemocenské o téměř
4 mld proti roku 1993 vyplynul především ze
zvýšení hranice průměrné
denní hrubé mzdy, ze které se stanoví
nemocenské, ze 190 na 270 Kč od 1.1. 1994 a z rostoucího
procenta pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz
(v roce 1994 dosáhlo toto procento 5,90 a zvýšilo
se oproti předchozímu roku o 0,60 bodu)
3. výdaje spojené s výplatou přídavků
na děti vzrostly
proti předchozímu roku o 2,7 mld Kč, což
vyplynulo z jejich úpravy v závěru roku 1993,
podle které jsou vypláceny v částkách
diferencovaných podle věku dítěte
4. na rodičovských
příspěvcích
bylo vyplaceno o 740 mil. Kč více než v roce
1993. Růst vyplynul ze zvýšení příspěvků
od února a opětovně od října
loňského roku
5. výdaje na peněžitou
pomoc v mateřství
mírně zvýšené proti roku 1993
(o 109 mil. Kč) byly ovlivněny zvýšením
denní hranice mzdy pro stanovení této dávky
a zvyšující se průměrnou mzdou
žen odcházejících na mateřskou
dovolenou.
Na státní vyrovnávací
příspěvek
(SVP) bylo z výdajů kapitoly MPSV v porovnání
s předchozím rokem vynaloženo o 2,4 mld Kč
méně. Do těchto výdajů byly
v roce 1993 zahrnuty výdaje na jednorázový
přídavek vyplacený nezaopatřeným
dětem v příjmově slabých rodinách,
což se v roce 1994 již neopakovalo. Kromě toho
byly v roce 1994 uzákoněny úpravy, podle
kterých byl SVP, vyplácený důchodcům
a příjemcům rodičovského příspěvku,
sloučen s těmito dávkami, což vedlo
k dalšímu snížení objemu výdajů.
Výše SVP byla
v roce 1994 s účinností od 1. října
dále výrazněji diferencována ve prospěch
sociálně slabých rodin (zvýšení
z částky 220 na 320 Kč měsíčně
v rodinách s průměrným příjmem
na 1 osobu do 1,5 násobku životního minima).
Z celkového státního vyrovnávacího
příspěvku ve výši 10,6 mld Kč
bylo podle současných odhadů vyplaceno důchodcům
6,4 mld Kč a nezaopatřeným dětem 4,2
mld Kč.
Výdaje na státní
politiku zaměstnanosti,
stanovené ve schváleném rozpočtu ve
výši 5 473 mil. Kč, byly ve skutečnosti
čerpány ve výši 2 572 mil. Kč,
což bylo o 397 mil. Kč více než v roce
1993. Z celkové částky bylo vynaloženo
na
- pasivní politiku zaměstnanosti
1 844 mil. Kč: průměrná výše
příspěvku před nástupem do
zaměstnání činila 1 805 Kč.
Podíl nezaměstnaných pobírajících
příspěvek na celkovém počtu
nezaměstnaných se v průběhu roku 1994
pohyboval v rozmezí 45 - 48 %. Průměrný
počet nezaměstnaných představoval
v uplynulém roce 172 064 osob;
- aktivní politiku zaměstnanosti
728 mil. Kč: pokračoval trend poklesu výdajů
na aktivní politiku zaměstnanosti, proti roku 1993
bylo vydáno méně o 30 mil. Kč. Pozitivním
jevem je zvýšení výdajů na rekvalifikace,
veřejně prospěšné práce,
společensky účelná pracovní
místa a výdajů na chráněné
dílny a pracoviště pro zdravotně postižené
občany:
Tabulka č.19
Výdaje na politiku zaměstnanosti celkem | 2 175 | 2 572 | 337 | 118,3 |
z toho: | ||||
- aktivní politika zaměstnanosti | 758 | 728 | -30 | 96,0 |
z toho: | ||||
- veřejně prospěšné práce | 160 | 184 | 24 | 115,0 |
- společensky účelná pracovní místa | 218 | 241 | 23 | 110,6 |
- rekvalifikace | 73 | 113 | 40 | 154,8 |
- chráněné dílny a pracoviště občanů se ZPS | 49 | 62 | 13 | 126,5 |
Podíl na celkových výdajích | 34,9 % | 28,3 % | -4,6 % | |
- pasivní politika zaměstnanosti | 1 417 | 1 844 | 427 | 130,1 |
Podíl na celkových výdajích | 65,1 % | 71,7 % | 6,6 % |
V ostatních kapitolách
státního rozpočtu bylo na sociální
zabezpečení vynaloženo dalších
3,7 mld Kč, především v kapitole ministerstva
obrany (1.9 mld Kč) a v kapitole ministerstva vnitra (1,7
mld Kč). V těchto kapitolách byly dvě
třetiny všech dávek (celkem 2,4 mld Kč)
použity na výplaty důchodů. Vysoký
podíl důchodových dávek u ministerstva
obrany byl ovlivněn zvýšenou odchodovostí
vojáků z povolání z armády
v souvislosti se snižováním počtů
v důsledku její transformace.
V rámci systému
sociálního zabezpečení je část
činností na tomto úseku zabezpečována
prostřednictvím územních orgánů.
Jedná se převážně
o
- zabezpečení ústavní
sociální péče, tzn. klasické
domovy důchodců, včetně ústavů
pro zdravotně a mentálně postižené
dospělé i děti,
- zabezpečení pečovatelské
služby pro občany,
- poskytování dávek
sociální péče sociálně
potřebným, ale i zdravotně postiženým
občanům.
Celkem bylo v roce 1994 na tyto
účely územními orgány vynaloženo
3,6 mld Kč.
2.2. Výdaje na veřejnou
spotřebu obyvatelstva
Do této skupiny patří
výdaje na odvětví poskytující
služby obyvatelstvu, a to jak na úrovni ústředně
řízené sféry, tak na úrovni
místní. Rozhodujícími odvětvími
jsou především zdravotnictví, školství
a kultura. Výdaje na tyto služby jsou zahrnuty v rozpočtové
skupině 4.
Dále je uveden přehled
o vývoji neinvestičních výdajů
vynaložených ze státního rozpočtu
na společenskou spotřebu obyvatelstva celkem a podle
jednotlivých základních odvětví.
Tabulka č.20
Neinvestiční výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva celkem | 62,04 | 68,51 | 70,36 | 69,66 | 99,0 | -0,70 | 112,3 |
v tom: | |||||||
- zdravotnictví | 18,78 | 16,74 | 17,63 | 17,62 | 99,9 | -0,01 | 93,8 |
- školství | 37,41 | 43,20 | 39,28 | 38.77 | 98,7 | -0,51 | 103,6 |
- kultura | 2,04 | 2,45 | 2,55 | 2,6 | 100,4 | 0,01 | 125,5 |
- ostatní | 3,81 | 6,12 | 10,90 | 10,71 | 98,3 | -0,19 | 281,1 |
Z uvedeného přehledu
je patrný nárůst neinvestičních
výdajů proti předchozímu roku v odvětvích
školství a kultury. Výdaje státního
rozpočtu do těchto dvou odvětví vzrostly
téměř o 2 mld Kč.
V ostatních výdajích této skupiny
jsou zahrnuty výdaje poskytnuté v roce 1994
z ostatních rozpočtových kapitol, vč.
kapitoly Všeobecná pokladní správa.
Stručná charakteristika
vývoje neinvestičních výdajů
veřejných rozpočtů v rozhodujících
odvětvích poskytujících služby
obyvatelstvu je uvedena v následujících částech
zprávy.
Zdravotnictví
Neinvestiční výdaje
na zdravotnictví hrazené z veřejných
rozpočtů se v roce 1994 vyvíjely takto:
Tabulka č.21
Neinvestiční výdaje na zdravotnictví celkem | 22,00 | 20,66 | 21,16 | 102,4 | 0,50 | 96,2 |
v tom: | ||||||
- státní rozpočet | 18,78 | 17,63 | 17,62 | 99,9 | -0,01 | 93,8 |
z toho: dotace VZP | 16,00 | 14,29 | 14,29 | 100,0 | 0,00 | 89,3 |
- rozpočty okresů a obcí | 3,22 | 3,03 | 3,54 | 116,8 | 0,51 | 109,9 |
Z celkových výdajů
ve výší 21,2 mld Kč představuje
14,3 mld Kč příspěvek státního
rozpočtu Všeobecné zdravotní pojišťovně
a dalším zaměstnaneckým zdravotním
pojišťovnám na úhradu pojistného
za občany, za něž pojistné hradí
stát.
Zdravotní péče
je počínaje rokem 1993 financována prostřednictvím
zdravotních pojišťoven. V roce 1994 působila
na území České republiky Všeobecná
zdravotní pojišťovna ČR (VZP) a 25 dalších,
zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven.
Pojistné plány těchto
pojišťoven byly v roce 1994 plněny takto:
Tabulka č.22
Příjmy z pojistného celkem | 59,10 | 65,30 | 63,40 | 97,09 | -1,90 | 107,3 |
(po přerozdělení mezi pojišťovnami) | ||||||
v tom: | ||||||
- Všeobecná zdravotní pojišťovna | 52,90 | 46,10 | 48,00 | 104,12 | 1,90 | 90,7 |
- zaměstn. zdravotní pojišťovny | 6,20 | 19,20 | 15,40 | 80,21 | -3,80 | 248,4 |
Výdaje na zdrav. péči celkem | 52,30 | 57,00 | 63,60 | 111,58 | 6,60 | 121,6 |
v tom: | ||||||
- Všeobecná zdravotní pojišťovna | 48,30 | 45,90 | 49,20 | 107,19 | 3,30 | 101,9 |
- zaměstn. zdravotní pojišťovny | 4,00 | 11,10 | 14,40 | 129,73 | 3,30 | 360,0 |
Finanční prostředky,
hrazené ze státního rozpočtu na pojištěnce
všeobecného zdravotního pojištění,
za které je plátcem pojistného stát,
byly schváleny rozpočtem na rok 1994 ve výši
12,9 mld Kč. Skutečně bylo vyčerpáno
14,3 mld Kč, tj. 110,9 %. V celkovém čerpání
je však zahrnuto 885 mil. Kč, které představují
doúčtování za rok 1993, takže
plnění vztahující se k roku 1994 dosáhlo
pouze výše 13,4 mld Kč, což představuje
103,8 % z rozpočtované částky. Vyšší
plnění bylo způsobeno tím, že
kategorie státem hrazených pojištěnců
představovala v roce 1994 více osob, než byl
původní předpoklad.
Na vlastním pojistném
(před přerozdělením) bylo vybráno
50 mld Kč, z toho Všeobecnou zdravotní pojišťovnou
32,5 mld Kč a zaměstnaneckými zdravotními
pojišťovnami 17,5 mld Kč.
Výdaje na zdravotní
péči byly v roce 1994 o 21,6 % vyšší
než v roce 1993.
Vlastní výdaje,
zahrnuté v kapitolách zdravotnictví veřejných
rozpočtů, dosáhly v roce 1994 téměř
6,9 mld Kč, což je o 0,9 mld Kč více
než v roce 1993 a představuje nárůst
o 15 %.
Uvedený nárůst
byl ovlivněn především posílením
rozpočtu kapitoly o prostředky převedené
v průběhu roku z kapitoly VPS; jedná se o
rozpuštění rezervy na humanitární
účely ve zdravotnictví ve výši
50 mil. Kč a rezervy ve výši 500 mil. Kč
na naléhavé investiční akce ve zdravotnictví,
uvolněné v souladu s doporučením investiční
komise Parlamentu ČR.
Neinvestiční výdaje
na zdravotnické organizace ústředně
řízené byly čerpány ve výši
3,3 mld Kč, tj. na úrovni rozpočtu po změnách.
Proti roku 1993 byly vyšší o více než
0,5 mld Kč. Prostřednictvím kapitoly zdravotnictví
byly financovány pouze příspěvky zdravotnickým
organizacím na činnosti, které nehradí
zdravotní pojišťovny. Jednalo se zejména
o příspěvky na provoz středním
zdravotnickým školám, léčebnám
dlouhodobě nemocných, prostředky na granty,
prevenci AIDS, protidrogový program, monitoring zdravotního
stavu obyvatelstva, provoz letecké záchranné
služby, činnost středisek
Územní záchranné služby, apod.
Dále byly poskytnuty prostředky na projekty občanských
sdružení zdravotně postižených
občanů, na činnost soukromých a církevních
zdravotnických škol, apod.
V průběhu roku 1994
bylo z ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy převedeno do působnosti
ministerstva zdravotnictví občanské sdružení
Horská služba.
Výdaje na zdravotnictví
v působnosti okresních úřadů
a obcí se proti roku 1993 zvýšily o 320 mil.
Kč. Jde o 10 % nárůst, který je v
relaci s běžným meziročním trendem.
Školství
Neinvestiční výdaje
do odvětví školství dosáhly v
roce 1994 téměř 48 mld Kč a byly proti
roku 1993 vyšší téměř o
2 mld Kč, tj. o 4,2 %.
Tabulka č. 23
Neinvestiční výdaje na školství celkem | 45,99 | 48,49 | 47,94 | 98,9 | -0,55 | 104, |
v tom: | ||||||
- státní rozpočet | 37,41 | 39,28 | 38,77 | 98,7 | -0,51 | 103,6 |
- rozpočty okresů a obcí | 8,58 | 9,21 | 9,17 | 99,6 | -0,04 | 106,9 |
V roce 1994 pokračoval
v kapitole ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy proces přechodu organizací
z rozpočtové na příspěvkovou
hospodářsko-právní formu. Na základě
doložených požadavků MŠMT a podle
jednotlivých usnesení vlády bylo provedeno
celkem 51 rozpočtových opatření, která
se týkala převážně přesunů
neinvestičních a investičních výdajů
mezi rozpočtovými a příspěvkovými
organizacemi. Objem přesunu finančních prostředků
z tohoto titulu činil 4,4 mld Kč. Další
změny se týkaly
přesunů z jiných rozpočtových
kapitol (např. kapitoly ministerstva zdravotnictví
bylo do kapitoly MŠMT převedeno 3,5 mil. Kč
na realizaci projektů "Národní plán
obnovy a podpory zdraví" a na kurzy rodinné
a sexuální výchovy) a posílení
příspěvků na
dotace občanským sdružením v působnosti
MŠMT.
Z kapitoly Všeobecná
pokladní správa byla mj. uvolněna částka
403 mil. Kč na provedení platových úprav
podle zákona č. 40/1994 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon č. 143/1992 Sb., o platu
a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových
a v některých dalších organizacích
a orgánech, a na provedení změn vyplývajících
z navazujících nařízení vlády
a dále částka 295 mil. Kč na neinvestiční
výdaje učňovského školství
v souladu s dohodou o rozdělení prostředků
na tyto účely.
Celkové neinvestiční
výdaje rozpočtových a příspěvkových
organizací, stanovené pro kapitolu ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy,
byly čerpány na 98,7 % a jejich výše
v porovnání s rokem 1993 vzrostla o 1,4 mld Kč.
Čerpání příspěvku příspěvkovým
organizacím na provoz za rok 1994 ve srovnání
s rokem 1993 vzrostlo o dalších 3,4 mld Kč
a dosáhlo výše 13 mld Kč (v roce 1993
vzrostly tyto prostředky proti předchozímu
roku více než trojnásobně). Tento vývoj
potvrzuje výrazný přechod škol a školských
organizací z rozpočtové na příspěvkovou
formu hospodaření. V uplynulém roce bylo
nově zřízeno 5 přímo řízených
příspěvkových organizací -
Komise J. W. Fulbrighta, Pedagogická centra v Ostravě,
Plzni a Hradci Králové a Agentura pro mezinárodní
spolupráci ve vědě
a technologiích. Přechod na příspěvkovou
formu hospodaření pokračoval v rámci
regionálního školství (základní
a střední školy), z celkového počtu
23 vysokých škol hospodařily v roce 1994 čtyři
jako příspěvkové.
V rámci rozpočtu
kapitoly byly formou tzv. ostatních příspěvků
poskytovány i dotace soukromým a církevním
školám. Dotace soukromým školám
činila v roce 1994 celkem 907 mil. Kč (v roce 1993
to bylo 637 mil. Kč), církevním školám,
jejichž zřizovateli jsou církve nebo náboženské
společnosti, byl
poskytnut příspěvek v celkové výši
193 mil. Kč (v roce 1993 to bylo 131 mil. Kč). Tento
typ škol představuje nejmenší podíl
na celkovém objemu příspěvku.
Na činnost rozpočtových
a příspěvkových organizací
řízených územními orgány
bylo vynaloženo 9,2 mld Kč, tj. o 0,6 mld Kč
více než v předchozím roce. Tyto prostředky
sloužily zejména k financování běžného
provozu školských zařízení. Některé
obce dále využily možnosti dané novelou
školského zákona č. 190/93 Sb., která
umožňuje obcím vybírat příspěvky
od rodičů na částečnou úhradu
neinvestičních nákladů mateřských
škol, školních družin a školních
klubů.
Kultura
Vývoj neinvestičních
výdajů vynakládaných veřejnými
rozpočty do odvětví kultury ukazuje následující
přehled:
Tabulka č. 24
Neinvestiční výdaje na kulturu celkem | 5,45 | 6,98 | 6,65 | 95,3 | -0,33 | 122,0 |
v tom: | ||||||
- státní rozpočet | 2,04 | 2,55 | 2,56 | 100,4 | 0,01 | 125,5 |
- rozpočty okresů a obcí | 3,41 | 4,43 | 4,09 | 92,3 | -0,34 | 119,9 |
Celkem bylo v roce 1994 vynaloženo
z veřejných rozpočtů na zabezpečení
činnosti rozpočtových a příspěvkových
organizací v oblasti kultury o 1,2 mld Kč, tj. o
22 % více než v předchozím roce.
Prostředky kapitoly ministerstva
kultury byly vedle zabezpečení činnosti přímo
řízených organizací a vlastního
aparátu ministerstva použity na podporu kulturních
aktivit občanských sdružení i činnosti
církví a náboženských společností.
Dále pak na opravy, údržbu a rekonstrukce významných
kulturních památek v majetku státu, v majetku
církví i fyzických osob a na další
kulturní akce. Rozpočet kapitoly obsahoval rovněž
prostředky na havarijní opravy architektonicky významných
památkových objektů, které
byly čerpány ve výši 45 mil. Kč.
V průběhu roku byl
rozpočet kapitoly ministerstva kultury posílen z
účelové rezervy státního rozpočtu
o 275 mil. Kč, určených na Program regenerace
městských památkových rezervací
a městských památkových zón
a o 25 mil. Kč na výkup předmětů
kulturní hodnoty. Dále došlo např. ke
zvýšení prostředků o 20,7 mil.
Kč, které byly určeny na tisk vydavatelům
národnostních menšin.
Mimoto ve skutečně
vykázaných neinvestičních výdajích
rozpočtových organizací je zahrnuto použití
prostředků získaných z loterie MATES
ve výši 11,5 mil. Kč (tyto prostředky
nebyly obsaženy ve schváleném rozpočtu
příjmů a výdajů kapitoly na
rok 1994). Z uvedené částky bylo v souladu
s rozhodnutím komise pro hospodaření s finančními
výnosy této loterie vynaloženo
na obnovu a opravy kulturních památek 5,3 mil. Kč
celkem na 54 akcí (např. Strahovský klášter
premonstrátů 520 tis. Kč, zámek v
Bruntále 400 tis. Kč, zámecký park
ve Vlašimi 150 tis. Kč; u ostatních akcí
se jednalo většinou o částku 100 tis.
Kč).
V působnosti okresních
a obecních úřadů vzrostly neinvestiční
výdaje na kulturu o cca 20 % a byly využity především
na církevní kulturní památky, na památkovou
péči, divadla a klubová zařízení
a na nakladatelskou a vydavatelskou činnost.
2.3. Výdaje na veřejnou spotřebu státu
Výdaje na veřejnou spotřebu státu
zahrnují výdaje vynakládané do ostatních
odvětví, zejména do hospodářství,
rozvoje vědy a techniky, dále výdaje na obranu
a bezpečnost a na státní správu. Podíl
těchto výdajů představoval v roce
1994 cca 1/4 celkových neinvestičních výdajů
státního rozpočtu.
Z nich podstatnou část představují
výdaje na obranu a bezpečnost. Ty se v roce 1994
vyvíjely takto:
Tabulka č.25
Neinvestiční výdaje na obranu a bezpečnost celkem | 37,42 | 41,75 | 42,66 | 42,61 | 99,9 | -0,05 | 113,9 |
v tom: | |||||||
-obrana | 20,66 | 23,49 | 23,44 | 23,37 | 99,7 | -0,07 | 113,1 |
-bezpečnost *) | 16,76 | 18,26 | 19,22 | 19,24 | 100,1 | 0,02 | 114,8 |
*) zahrnuje neinvestiční výdaje kapitoly
ministerstva vnitra, BIS, ministerstva dopravy (železniční
policie) u ministerstva spravedlnosti (vězeňská
služba)
Hospodaření s finančními prostředky
státního rozpočtu v kapitole ministerstva
obrany v roce 1994 probíhalo v období
postupující transformace Armády ČR
a definování jejích cílů do
programových prvků vážících
na sebe rozpočtové náklady s časovou
perspektivou deseti let. Schválený a v průběhu
roku upravený rozpočet sice neumožnil zahájit
proces zásadního přezbrojení a modernizace
výzbroje a technických prostředků
Armády ČR, byly však zabezpečeny základní
potřeby pm činnost a život vojsk, včetně
postupné modernizace v oblastech, jež jsou základem
kompatibility s vojsky NATO, tj. především
v oblasti spojovacích prostředků, informatiky,
velení vojskům, systémů řízení
letového provozu, apod.
Vytvořením finančních expozitur na
teritoriálním principu došlo k zjednodušení
finančních toků a vytvoření
příznivějších podmínek
pro přechod finančního hospodařeni
v resortu na obecné finanční standardy, včetně
přechodu na systém podvojného účetnictví.
Neinvestiční výdaje ministerstva obrany,
stanovené schváleným rozpočtem na
rok 1994 ve výši 23,5 mld Kč (bez výdajů
na sociální zabezpečení), byly v průběhu
roku realizovanými rozpočtovými opatřeními
upraveny na částku 23,4 mld Kč.
Ve skutečnosti zůstalo z této částky
nevyčerpáno 71 mil. Kč, plnění
činilo 99,7 % upraveného limitu.
Rozhodující položkou neinvestičních
výdajů byly materiálové výdaje.
Jejich čerpáním v rozsahu více než
8 mld Kč byly pokryty hlavní cíle definované
Koncepcí výstavby AČR v oblasti spojovací
techniky a informatiky, nezbytný provozní materiál
a náhradní díly pro zabezpečení
chodu Armády ČR. Na výdajích
v oblasti služeb a výdajů nevýrobní
povahy (4,3 mld Kč) se nejvíce podílelo zdravotní
a sociální pojištění ve výši
2,5 mld Kč.
Původní limit mzdových prostředků
kapitoly byl v průběhu roku navýšen
k pokrytí nového mzdového systému,
uplatněného v resortu k 1.4.1994. Z použitého
objemu mzdových prostředků byl zabezpečen
stanovený meziroční nárůst,
přičemž stejným poměrem bylo
navýšeno i služné vojáků
základní služby; mzdové prostředky
nevyčerpané do konce roku byly vázány.
V důsledku zvýšené odchodovosti
vojáků z povolání vlivem snižování
počtů Armády ČR byl upraven a ke konci
roku i překročen limit dávek sociálního
zabezpečení. Výrazný nárůst
zaznamenaly především dávky vážící
se ze zákona na skončení služebního
poměru, tj. odchodné a příspěvek
za výsluhu let.
Přestože v reálném vyjádření
nedošlo ke zvýšení rozpočtu kapitoly
ministerstva obrany proti roku 1993, podařilo se zvýšit
efektivnost vynakládání výdajů
jejich nasměrováním do perspektivních
cílových programů, jež budou podle vládou
projednané Koncepce výstavby Armády ČR
tvořit základ armádního mechanismu,
schopného integrace s evropskými bezpečnostními
mechanismy.
Neinvestiční výdaje kapitoly ministerstva
vnitra na rok 1994 v rozpočtové skupině
5 byly (bez výdajů na sociální zabezpečení)
stanoveny částkou 14,8 mld Kč. Po promítnutí
rozpočtových opatření, provedených
na základě delimitací, organizačních
změn, zohledněním materiálních
a mzdových potřeb, byl rozpočet zvýšen
o 1,5 mld Kč. Celoroční čerpání
dosáhlo částky 16,4 mld Kč, což
představuje plnění
převyšující o 0,2 % upravený
rozpočet.
V oblasti mzdových prostředků, které
představují 42,3 % celkových neinvestičních
výdajů, byl v průběhu minulého
roku v návaznosti na usnesení vlády č.
159 ze dne 30. 3. 1994 vyplacen policistům další
plat, což ve svém důsledku zapříčinilo
nedostatek prostředků na platy policistů
za měsíc prosinec 1994. Proto na tento účel
byly se souhlasem ministra financí použity prostředky
ze schváleného rozpočtu ministerstva vnitra
na rok 1995. Ve vztahu k vyplaceným mzdovým prostředkům
bylo na zdravotní a sociální pojištění
á státní politiku zaměstnanosti vydáno
2,6 mld Kč.
Objem 4,2 mld Kč vynaložený
na materiálně technické zabezpečení
umožnil pouze prostou obměnu technických prostředků,
nikoliv jejich modernizaci. V oblasti oprav a údržby
objektů byly hrazeny práce odstraňující
především havarijní stavy a zabezpečující
hygienické, požární a bezpečnostní
předpisy.
Hospodaření příspěvkových
organizací resortu lze hodnotit jako vcelku velmi úspěšné
- bylo docíleno snížení nákladů
na zajištění zdravotní péče
o pracovníky resortu, zlepšila se úroveň
a dostupnost ambulantní odborné zdravotní
péče, přitom bylo dosaženo vyšších
výnosů.
Celkově lze konstatovat,
že přidělené rozpočtové
prostředky v roce 1994 v podstatě zabezpečily
pouze nezbytné potřeby pro činnost jednotlivých
úseků resortu.
I přes překročení
upraveného rozpočtu celkových výdajů
kapitoly o téměř 10 mil. Kč bylo v
důsledku přeplnění rozpočtu
příjmů dosaženo zlepšení
salda vztahů ke státnímu rozpočtu
o 127 mil. Kč.
V kapitole Bezpečnostní
informační služby
byly schváleným rozpočtem stanovené
neinvestiční výdaje (bez výdajů
na sociální zabezpečení) ve výši
492 mil. Kč rozpočtovými opatřeními
provedenými v průběhu roku sníženy
na 464 mil. Kč. Skutečné čerpání
těchto výdajů k 31.12.1994 dosáhlo
461 mil. Kč a bylo tak splněno na 99,4 % upraveného
rozpočtu.
Rozpočtová opatření
provedená v průběhu roku znamenala snížení
rozpočtu neinvestičních výdajů
rozpočtových organizací z titulu vázání
mzdových prostředků připadajících
na platové tarify za neobsazená funkční
a pracovní místa ve smyslu usneseni vlády
č.159 ze dne 30.3. 1994 a tomu odpovídajícího
pojistného sociálního zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti a dále z důvodu upřesnění
potřeb vyplácení dávek sociálního
zabezpečení.
Na nedočerpání
upraveného rozpočtu neinvestičních
výdajů se podílí zejména úspora
mzdových prostředků, méně významných
úspor bylo dosaženo i v ostatních seskupeních
položek výdajů.
Neinvestiční výdaje
na vězeňskou službu dosáhly
v roce 1994 objemu 2,3 mld Kč
a v porovnání s předchozím rokem vzrostly
cca o 0,4 mld Kč.
Tento nárůst byl
vyvolán narůstajícím počtem
vězňů a zprovozňováním
nových nebo rekonstruovaných ubytoven pro vězně.
S přihlédnutím k těmto potřebám
byl proto také v průběhu roku zvýšen
původně schválený rozpočet
o cca 100 mil. Kč.
Zhruba 50 % celkových neinvestičních
výdajů na vězeňskou službu tvořily
v uplynulém roce mzdové výdaje. V jejich
výši se odrazily především dopady
realizace platové úpravy podle zákona č.
40/94 Sb. a nové úpravy odměňování
ve Vězeňské službě podle nařízení
vlády č. 79/94 Sb. Další výdaje
souvisely zejména s čerpáním výdajů
na zdravotní a sociální pojištění
příslušníků vězeňské
služby i občanských zaměstnanců.
Těžiště
věcných výdajů ve vězeňství
představují především prostředky
na zajištění celodenního provozu věznic
a vazebních věznic (zabezpečení střežení,
ubytování a stravování), a to při
rostoucích počtech vězňů. V
rámci výdajů na opravy a údržbu
byly provedeny opravy řady vězeňských
objektů a opravy
spojovací techniky a signalizace ve věznicích
pro zajištění bezpečnosti a ochrany
objektů.
Z ostatních výdajů
této skupiny mají větší význam
dále výdaje na soudy a státní
zastupitelství. Tyto
výdaje (bez výdajů na státní
správu) dosáhly objemu 2,5 mld Kč. V porovnání
s rokem 1993 byly vyšší 0,5 mld Kč.
Tabulka č.26
Neinvestiční výdaje na soudy a státní zastupitelství celkem | 1,94 | 2,55 | 2,47 | 96,9 | -0,08 | 127,3 |
v tom: | ||||||
- mzdové prostředky | 0,98 | 1,38 | 1,31 | 94,9 | -0,07 | 133,7 |
- věcné výdaje | 0,96 | 1,17 | 1,16 | 99,1 | -0,01 | 120,8 |
Uvedený přehled
zahrnuje neinvestiční výdaje soudů
a prostředky související se začleněním
organizací bývalého resortu Generální
prokuratury do resortu ministerstva spravedlnosti v návaznosti
na transformaci bývalých organizací prokuratury
ve státní zastupitelství, jejichž soustava
byla zřízena zákonem č. 283/93
Sb., o státním zastupitelství, s účinností
od 1.1.1994. Ke stejnému datu došlo dále k
začlenění bývalých vojenských
soudů do soustavy obecných soudů, současně
byly transformovány bývalé vojenské
prokuratury ve státní zastupitelství a tím
začleněny rovněž do resortu spravedlnosti.
Objem výdajů zahrnutý
ve schváleném rozpočtu na rok 1994 byl v
průběhu roku posílen o finanční
prostředky, které zajistily potřeby spojené
s realizací zákona o soudní rehabilitaci
ve výši 125-mil. Kč. Odškodnění
osob podle tohoto zákona bylo prováděno kombinovaně
- ze státního rozpočtu formou hotovostní
a dále formou dluhopisů. Odškodnění
v hotovosti činilo v kapitole ministerstva spravedlnosti
110 mil. Kč a odškodněno bylo celkem 9 027
osob. Státní dluhopisy byly přiděleny
v hodnotě 136 mil.
Kč.
Věcnými výdaji
u soudů a státních zastupitelství
jsou zajišťovány provozní potřeby
jednotlivých organizací. Podstatnou část
věcných výdajů tvoří
výdaje na sociální a zdravotní pojištění
a zákonné nároky účastníků
řízení před soudy a státními
zastupitelstvími, tj. např. výdaje na znalečné,
tlumočné, odměny ustanoveným obhájcům,
odměny notářům - soudním komisařům.
Výdaje související s rozhodovací činností
soudů a státních zastupitelství jsou
přímo odvislé od stálého růstu
potu věci vyřizovaných
soudy a státními zastupitelstvími všech
stupňů.
Vývoj čerpání
mzdových prostředků v rozpočtové
sféře
Ve státním rozpočtu
schváleném na rok 1994 byly rozpočtovány
mzdové prostředky ve výši 36 751,6 mil.
Kč.
V průběhu roku 1994
došlo k úpravám, z nichž nejvýznamnější
byly
- úprava o mzdové
prostředky resortu obrany ve výši 7 192 mil.
Kč, které ve schváleném rozpočtu
byly zahrnuty v neinvestičních výdajích,
- uvolnění částky
1 093 mil. Kč mzdových prostředků
z kapitoly Všeobecná pokladní správa
k zajištění dopadu zákona č.
40/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně
za pracovní pohotovost v rozpočtových a v
některých dalších organizacích
a orgánech,
- převod organizací
v resortu ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy z rozpočtové do příspěvkové
sféry ve výši 3 732 mil. Kč.
Upravený rozpočet
činil 41 618,6 mil. Kč. K zajištění
dopadu novely zákona č. 143/1992 Sb., kromě
prostředků uvolněných z VPS, souhlasilo
MF s použitím prostředků Fondu odměn
ve výši 247 mil. Kč.
Ve schváleném i
upraveném rozpočtu roku 1994 je uváděna
částka 202 tis. Kč jako mzdové prostředky
BIS. Vzhledem k utajení nejsou ve státním
rozpočtu a ve státním závěrečném
účtu mzdové prostředky BIS samostatně
uváděny. Uvedená částka představuje
pouze zvýšení, které pro tuto kapitolu
odsouhlasila Poslanecká sněmovna při projednávání
státního rozpočtu na rok 1994. Z tohoto důvodu
je další srovnání prováděno
k upravenému rozpočtu sníženému
o 202 tis. Kč, tj. k částce 41 618,4 mil.
Kč.
Mzdové prostředky
byly ve skutečnosti čerpány ve výši
40 277,1 mil. Kč, tj. na 96,8 %. Z nečerpané
částky 1 341,3 mil. Kč se váží
mzdové prostředky za neobsazená pracovní
místa podle usnesení vlády č. 159/1994
ve výši 129,9 mil. Kč. Výjimku z vázání
mzdových prostředků za neobsazená
místa povolil ministr financí v 5 případech:
- u ministerstva vnitra v souvislosti
se zvýšeným čerpáním k
překlenutí posunu výplatního termínu
o kalendářní měsíc na základě
zákona č. 40/ 1994 Sb.,
- u ministerstva spravedlnosti
dodatečným souhlasem k úhradě překročení
mzdových prostředků u Vězeňské
služby rovněž z důvodu překlenutí
posunu výplatního termínu o kalendářní
měsíc,
- u Českého úřadu
zeměměřického a katastrálního
k zmírnění dopadu platových úprav,
- u ministerstva zemědělství
k zajištění výplaty odměn komisí
ministerstva a odměn za odborné posudky a expertízy
na úseku lesního hospodářství
a ochrany zvířat,
- u ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy za neobsazená
místa pedagogických pracovníků. Výjimka
byla podmíněna doložením skutečného
počtu pedagogických pracovníků a počtu
neobsazených pedagogických míst, včetně
příslušných mzdových prostředků,
ve státním závěrečném
účtě. Tuto podmínku ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy nesplnilo.V rámci
resortu vykázalo vázání pouze
za neobsazená místa vlastního ministerstva.
Z úspory mzdových
prostředků a věcných výdajů
resortů souhlasí MF s převodem 182,8 mil.
Kč do Fondu odměn.
K překročení
závazného objemu mzdových prostředků
došlo u několika resortů z těchto důvodů:
- u ministerstva vnitra byl v
průběhu roku 1994 v návaznosti na usnesení
vlády č. 159/1994 vyplacen další plat
k překlenutí posunu výplatního termínu
o kalendářní měsíc na základě
zákona č. 40/1994 Sb. To ve svém důsledku
zapříčinilo nedostatek prostředků
na platy policistů
v měsíci prosinci. Zvýšené náklady
byly kryty částečně z uvolněných
vázaných prostředků za neobsazená
místa a kromě toho došlo k absolutnímu
překročeni objemu mzdových prostředků
o 5,4 mil. Kč,
- u ministerstva spravedlnosti
došlo k překročení objemu mzdových
prostředků u Vězeňské služby,
rovněž především z důvodu
posunu výplatního termínu. K úhradě
zvýšených mzdových nákladů
dodatečně požádal ministr spravedlnosti
o prominutí vázání mzdových
prostředků za neobsazená místa ve
výši 30,9 mil. Kč.
Ministr financí vyslovil dodatečný souhlas
s prominutím vázání. Přesto
došlo k absolutnímu překročení
objemu mzdových prostředků o 8,1 mil. Kč,
- ministerstvo životního
prostředí vykázalo překročení
objemu mzdových prostředků zhruba o 1 mil.
Kč a ministerstvo zemědělství o 17,8
mil. Kč. Obě překročení jdou
na vrub povoleného čerpání z Fondu
odměn k zajištění dopadu platových
úprav.
Naproti tomu větší
nečerpání mzdových prostředků
vykázalo ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy, které v rozpočtové
sféře nedočerpalo mzdové prostředky
o 1 018 mil. Kč. Tato úspora byla použita převážně
na krytí věcných výdajů.
V ústředních
orgánech státní správy
jsou počty zaměstnanců, mzdové prostředky
celkem, z toho ostatní osobní náklady, schvalovány
vládou jako závazné limity regulace zaměstnanosti.
Počty zaměstnanců
pro rok 1994 byly schváleny ve výši 8 663 osob.
V průběhu roku došlo:
- k 1. 1. ke zrušení
Generální prokuratury, počet 230 zaměstnanců
byl převeden do státního zastupitelství,
které není ústředním orgánem,
- k 1. 4. ke zrušení
Českého úřadu bezpečnosti práce
jako ústředního orgánu a tohoto resortu
jako samostatné kapitoly státního rozpočtu,
organizace byly převedeny do působnosti ministerstva
práce a sociálních věcí,
- ke zvýšení
počtu zaměstnanců ministerstva práce
a sociálních věcí převodem
7 zaměstnanců (v ročním průměru
o 5 zaměstnanců) z Českého úřadu
bezpečnosti práce a ke zvýšení
o 18 zaměstnanců (v ročním průměru
o 5 zaměstnanců) podle usnesení vlády
č. 432/1994 k organizačnímu zabezpečování
výplaty dávek státní sociální
podpory.
Upravený počet zaměstnanců
ústředních orgánů státní
správy činil 8 406 osob, skutečný
počet 7 910 osob, což představuje plnění
na 94,1 %. Nenaplněno zůstalo 496 pracovních
míst.
Mzdové prostředky
celkem byly schváleny
ve výši 1 149 mil. Kč. V průběhu
roku se v nich promítly zejména změny z titulu
výše uvedených změn v počtech
zaměstnanců a dále uvolnění
částky 73,5 mil. Kč mzdových prostředků
z kapitoly Všeobecná pokladní správa
a částky 7,9 mil. Kč z vázaných
úspor v rámci
kapitol ministerstva hospodářství a ministerstva
dopravy k zajištění dopadu zákona č.
40/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně
za pracovní pohotovost v rozpočtových a v
některých dalších organizacích
a orgánech. V těchto
částkách je zahrnuto i zvýšení
platů ministrů v celkové výši
883 tis. Kč.
Ve skutečnosti byly mzdové
prostředky čerpány ve výši 1
144 mil. Kč, tj. na 96,4 %. Z nečerpané částky
43 mil. Kč se váží mzdové prostředky
za neobsazená pracovní místa podle usnesení
vlády č. 159/1994 ve výši 28 mil. Kč.
Z úspory mzdových prostředků a věcných
výdajů souhlasí MF s převodem částky
32,4 mil Kč do Fondu odměn.
Závazný limit mzdových
prostředků překročil Český
úřad zeměměřický a katastrální
v návaznosti na povolení MF čerpat prostředky
na dopad platových úprav z Fondu odměn.
Ostatní osobní náklady
schválené ve výši 34 mil. Kč
a upravené na částku 38 mil. Kč, byly
čerpány ve výši 28,6 mil. Kč,
tj. na 74,7 %.
V ústředně
řízených orgánech a organizacích
státní správy,
tj. v orgánech a organizacích, které jsou
podřízeny ústředním orgánům
státní správy, nebyly počty zaměstnanců
a objem mzdových prostředků stanoveny závazně
vládou. Těmto organizacím stanovil závazné
limity v rámci závazného rozpočtového
ukazatele mzdových prostředků zřizovatel.
V roce 1994 činil skutečný
počet zaměstnanců těchto orgánů
a organizací 57 272 osob, mzdové prostředky
celkem byly čerpány ve výši 6 434 mil.
Kč. Vázání mzdových prostředků
za. neobsazená místa podle usnesení vlády
č. 159/1994 uvedly resorty ve výší 72
mil. Kč, z úspory mzdových prostředků
a věcných výdajů souhlasí MF
s převodem částky 129,7 mil. Kč do
Fondu odměn. Podle propočtů ministerstva
financí byly počty zaměstnanců naplněny
na 94,4 % a mzdové prostředky čerpány
na 95,2 %.
Ve mzdových prostředcích
rozpočtových organizací, schválených
ve státním rozpočtu na rok 1994, byl promítnut
mzdový nárůst v průměru 12
%. O dalších 3,6 %
se mzdový nárůst zvýšil v důsledku
uvolnění prostředků z kapitoly VPS
a uvolnění prostředků z Fondu odměn
na platové úpravy.
V nárůstu objemu
mzdových prostředků proti skutečnosti
roku 1993 o 11,7 % se kromě růstu průměrných
platů promítá i zvýšení
počtu zaměstnanců, a naopak snížení
způsobené zrušením některých
organizací, převody organizací z rozpočtové
do příspěvkové sféry, příp.
nečerpáním mzdových prostředků.