a) Daň z přidané
hodnoty
Vývoj daně z přidané
hodnoty v roce 1993 a 1994 je zřejmý z následujícího
přehledu:
Tabulka č.10
1. čtvrtletí | 22 401 | 29,1 | 16 076 | 18,7 |
2. čtvrtletí | 20 774 | 26,9 | 23 216 | 27,1 |
3. čtvrtletí | 14 736 | 19,1 | 20 606 | 24,0 |
4. čtvrtletí | 19 193 | 24,9 | 25 951 | 30,2 |
Celkem | 77 104 | 100,0 | 85 849 | 100,0 |
Inkaso podle jednotlivých
měsíců ukazuje graf:
Celoroční inkaso
daně z přidané hodnoty (DPH) činilo
85,9 mld Kč, což představuje 90,9 % objemu
rozpočtovaného na rok 1994 ve výši 94,5
mld Kč. V porovnání s rokem 1993, kde je
ve výnosu zahrnuta i poměrná část
(70 %) inkasa daně z obratu a dovozní daně
za rok 1992, se výnos DPH v roce 1994 zvýšil
0 8,8 mld Kč, tj. cca o 11 %.
V plnění daně
v průběhu roku je patrná sezonnost, ovlivněná
kromě věcných faktorů i platebním
kalendářem vyplývajícím z daňových
předpisů.
Nižší plnění
rozpočtované částky bylo ovlivněno
zejména poklesem inkasa za. měsíc únor.
Na tento měsíc připadlo vracení nadměrných
odpočtů jak měsíčním,
tak čtvrtletním plátcům DPH, kteří
tyto vratky uplatnili v daňovém přiznání
na prosinec, resp. za 4. čtvrtletí předchozího
roku. Velký objem uplatněný v nadměrných
odpočtech byl dán zejména pořizováním
zásob a investic v závěru roku 1993. Obdobně
se projevilo i nízké inkaso v srpnu, kde se vedle
sezónního vlivu
ve stavební výrobě a zemědělství
opět výrazně odrazilo vracení nadměrných
odpočtů (měsíční i čtvrtletní)
nejen již dříve registrovaným plátcům,
ale i plátcům nově registrovaným v
souvislosti se snížením registračního
prahu.
V celkovém výnosu
daně se odrazilo i to, že růst ekonomiky se
projevuje především v oblastech, kde nedochází
ke konečné spotřebě a nemá
tedy bezprostřední vliv na výnos DPH. Jde
mimo jiné o nárůst investic a vývozu,
u nichž je plátci uplatňován odpočet
daně a nedochází k reálnému
odvodu prostředků
do státního rozpočtu.
I v uplynulém roce bylo
věnováno mimořádné úsilí
daňovým nedoplatkům a zamezení daňovým
únikům. Proti roku 1993 se zvýšila četnost
kontrol, které zjistily řadu daňových
úniků a podvodů, v rámci kontrolní
činnosti správců daně bylo plátcům
doměřeno na dani 1 940 mil. Kč, na penále
bylo předepsáno 1 684 mil. Kč. Nejčastěji
jsou signalizovány podvody a daňové úniky
na základě falešných daňových
dokladů vystavených většinou fingovanými
firmami nebo plátci; na základě těchto
dokladů jsou uplatňovány
odpočty daně a čerpány prostředky
ze státního rozpočtu. Prokázání
těchto podvodů mnohdy musí být prováděno
nejen finančními orgány, ale i orgány
činnými v trestním právu. Pozornost
byla věnována i problému zkracování
tržeb, který se
projevuje zejména u různých forem stánkového
prodeje. Dosažení potřebných výsledků
vyžaduje provázání legislativních
opatření v daňové oblasti s potřebnými
kroky i mimo tuto oblast.
Druhý rok fungování
systému daně z přidané hodnoty prokázal,
že se jedná o moderní daň vyhovující
tržním podmínkám, zároveň
však potvrdil, že zavedení a fungování
tohoto systému v praxi je mimořádně
obtížným úkolem. V zemích s vyspělou
tržní ekonomikou, které přecházely
na tento systém nepřímé daně,
bylo zavedení daně připravováno
několik let početnými týmy odborníků.
V našich podmínkách byly příprava
a zavedení daně realizovány v podstatě
v několika měsících, což si v
roce 1994 vyžádalo další zpřesňování
zákona o dani z přidané hodnoty.
b) Spotřební
daně
Zatímco daň z přidané
hodnoty zatěžuje prakticky všechny výrobky
a služby, spotřebními daněmi jsou zatíženy
ty skupiny výrobků, u kterých se dá
předpokládat vzhledem k malé cenové
pružnosti poptávky - relativně stálý
a pravidelný příjem státního
rozpočtu. Jedná se o těchto pět
skupin výrobků: uhlovodíková paliva
a maziva (především pohonné hmoty),
líh a lihoviny, pivo, víno a tabákové
výrobky.
Inkaso spotřebních
daní činilo:
Tabulka č.11
1. čtvrtletí | 10 641 | 26,6 | 8 720 | 18,8 |
2. čtvrtletí | 8 841 | 22,1 | 11 916 | 25,7 |
3. čtvrtletí | 9 941 | 24,9 | 12 290 | 26,5 |
4. čtvrtletí | 10 560 | 26,4 | 13 434 | 29,0 |
Celkem | 39 983 | 100,0 | 46 360 | 100,0 |
Podle jednotlivých měsíců:
Spotřební daně
byly pro rok 1994 rozpočtovány ve výši
42,1 mld Kč. Rozpočtovaná částka
vycházela z výnosu dosaženého v předchozím
roce a z předpokládané spotřeby vybraných
výrobků v roce 1994 a legislativních zrněn
provedených s účinností od 1.1. 1994
zákonem č. 325/1993 Sb.
Skutečný výnos
těchto daní dosáhl hodnoty 46,4 mld Kč,
proti rozpočtu byl vyšší o 4,3 mld Kč,
tj. o 10 %. Tato skutečnost byla ovlivněna jednak
růstem spotřeby výrobků podléhajících
spotřebním daním, jednak přijatými
legislativními změnami, které znamenaly zvýšení
sazeb u některých výrobků (u benzinu
o cca 50 haléřů na litr a u lihovin o 10
Kč na litr absolutního lihu). Zvýšení
sazeb daně u cigaret platí až od 1. července
1994, výnos daně tedy ovlivnilo až ve druhém
pololetí. Další změnou schválenou
výše uvedeným zákonem
je značení některých tabákových
výrobků, které by mělo přispět
k zamezení daňových úniků,
zejména při dovozu cigaret.
Další legislativní
opatření zabraňující daňovým
únikům bylo schváleno zákonem č.
136/1994 Sb. a týká se značení a barvení
minerálních olejů. Toto povinné označení
by mělo bránit záměnám některých
lehkých topných olejů za motorovou naftu,
při nichž byla zkracována spotřební
daň i DPH.
Na celkovém inkasu spotřebních
daní se v roce 1994 podílely jednotlivé skupiny
výrobků podléhajících těmto
daním takto:
- uhlovodíková paliva a maziva | ||
- víno | ||
- tabákové výrobky | ||
- pivo | ||
- líh a lihoviny |
c) Daň z příjmů
právnických osob
Soustava podnikových odvodů
byla v systému daní platných od 1. ledna
1993 nahrazena daní z příjmů právnických
osob (DPPO).
Z hlediska objemu celoročního
výnosu představuje tato daň významný
zdroj příjmů státního rozpočtu
(téměř 30 % daňových příjmů).
Možnosti zrychleného odepisování, možnost
umořování ztrát a snížení
sazeb mají zároveň zásadní
význam pro stimulaci podnikatelských aktivit.
Na dani z příjmů
právnických osob bylo v jednotlivých čtvrtletích
inkasováno:
Tabulka č.12
1. čtvrtletí | 14 228 | 20,1 | 19 668 | 30,5 |
2. čtvrtletí | 19 049 | 26,9 | 14 287 | 22,2 |
3. čtvrtletí | 16 957 | 23,9 | 15 272 | 23,7 |
4. čtvrtletí | 20 646 | 29,1 | 15 209 | 23,6 |
Celkem | 70 880 | 100,0 | 64 436 | 100,0 |
Inkaso v jednotlivých měsících
dosáhlo:
Z rozpočtované částky
72,9 mld Kč bylo v roce 1994 na dani z příjmů
právnických osob vybráno 88,4 %. Absolutně
tedy dosáhlo inkaso 64,4 mld Kč. Nesplnění
daně činilo 8,5 mld Kč a bylo zhruba poloviční
oproti roku 1993. Rozpočtový příjem
představuje ve skutečnosti inkaso dvou relativně
samostatných komponent: daň placenou poplatníky
(zálohy na daň a vyrovnání daně)
56.1 mld Kč a daň sráženou a odváděnou
plátci daně (zejména daň z úroků
z vkladů) 8,3 mld Kč.
Sezónní výkyvy
v inkasu daně z příjmů právnických
osob vyplývají z jejího platebního
kalendáře. V návaznosti na daňová
přiznání je výnos daně z běžných
záloh často výrazně korigován
vyrovnáním daňové povinnosti poplatníků
s dopadem na výši příjmů státního
rozpočtu.
Ve výši DPPO za rok
1994 se odráží skutečnost, že hospodářské
subjekty se potýkají se značnou platební
neschopností. V nižším výnosu této
daně se projevuje i vliv faktického odkladu daňových
povinností (jednorázová tvorba fondu na opravy
na několik let dopředu), jakož i důsledky
zavedení nového systému
odpisování (prudký meziroční
nárůst odpisů zejména při všeobecném
uplatňování zrychlené metody u nově
pořízeného fixního kapitálu).
Nezanedbatelnými vlivy nižšího výnosu
této daně byly v neposlední řadě
i tvorba rezerv bankovního sektoru a platební nekázeň
při dodržování zálohové
povinnosti u řady subjektů.
Problémům v inkasu
daně z příjmů právnických
osob bude i nadále věnována trvalá
pozornost. Nezastupitelnou úlohu zde musí sehrát
především správci daně. Výrazně
lepší plnění daně ve srovnání
s rokem 1993 svědčí o tom, že tato daň,
postihující nejširší podnikatelské
aktivity, je finančními orgány postupně
zvládána.
d) Daň z příjmů
fyzických osob
Příjmem státního
rozpočtu je výhradně ta část
daně z příjmů fyzických osob,
odvedená plátci daně, která je srážena
podle zvláštní sazby (§ 36 zákona
o daních z příjmů). Příjmy
státního rozpočtu tvoří především
daň z úroků z vkladů, dále
pak daň z úroků a ostatních požitků
z držby cenných papírů, daň z
podílů na zisku jiných daňových
subjektů a srážková daň z
nízkých výdělků od vedlejších
zaměstnavatelů.
Daň z příjmů
fyzických osob na rok 1994 byla rozpočtována
ve výši 4,5 mld Kč, vyinksováno bylo
5,8 mld Kč. Rozhodující část
daně (cca 45 % roční skutečnosti)
byla získána v 1. čtvrtletí zejména
ve vazbě na zdanění úroků z
vkladů.
S cílem posílení
jejich vlastní příjmové základny
byl výnos rozhodující části
daně z příjmů fyzických osob
- daně ze závislé činnosti a daně
z podnikání - ponechán v místních
rozpočtech, kde tvoří hlavní zdroj
jejich příjmů. V roce 1994 bylo na této
úrovni vybráno na dani z příjmů
celkem 48,7 mld Kč, což bylo o 12,6 mld Kč
více než předpokládal rozpočet.
Podrobněji je vývoj této daně komentován
v části zabývající se výsledky
rozpočtového hospodaření okresních
úřadů a obcí.
e) Clo
Vývoj celních příjmů
v průběhu roku byl vcelku rovnoměrný,
objemově největší inkaso bylo v roce
1994 dosaženo ve 2. a. čtvrtletí.
Výnos cla v jednotlivých
čtvrtletích:
Tabulka č.13
1. čtvrtletí | 3 978 | 26,2 | 3 978 | 22,9 |
2. čtvrtletí | 3 265 | 21,5 | 4 493 | 25,9 |
3. čtvrtletí | 3 785 | 25,0 | 4 623 | 26,6 |
4. čtvrtletí | 4 141 | 27,3 | 4 265 | 24,6 |
Celkem | 15 169 | 100,0 | 17 359 | 100,0 |
Porovnání s rokem
1993 potvrzuje, že clo představuje poměrně
stabilní a pravidelný příjem státního
rozpočtu.
Rozpočtovaná částka
cla 16,9 mld Kč byla překročena o 0,46 mld
Kč; rozpočtem schválený objem tak
byl splněn na 102,7 %. Příznivý vývoj
této příjmové položky souvisí
s vysokým objemem dovozů, zejména u zboží
obchodního charakteru.
Celní orgány se
kromě výběru celních příjmů
významnou měrou podílely na inkasu ostatních
příjmů daňové soustavy pro
státní rozpočet. Jejich prostřednictvím
byl vybrán rozhodující objem daně
z přidané hodnoty a spotřebních daní.
Podíly jednotlivých
komodit na celkovém výnosu cla v roce 1994 ukazuje
následující graf (kvalifikovaný odhad
GŘC):
Graf č. 7
Největší podíl
na inkasovaném clu měly
- motorová vozidla, traktory, jízdní kola aj. | 18,1 % |
- stroje a technologické dodávky | 18,1 % |
- spotřební výrobky a polotovary na jejich výrobu | 12,4 % |
- přístroje elektrické a optické | 11,4 % |
V rámci odvodu cla do státního
rozpočtu je zahrnut i doplatek již zrušené
dovozní přirážky, jejíž
výnos je zanedbatelný (14,4 mil. Kč). Vybrané
clo se týká téměř výhradně
obchodního zboží; clo z neobchodního
zboží - dárkové zásilky - činilo
pouze cca 6,5 mil. Kč.
Na celních příjmech
se v roce 1994 nejvíce podílel oblastní celní
úřad Praha se svými podřízenými
celními úřady, a to 46,3 %.
f) Silniční daň
Rozpočtovaný příjem
státního rozpočtu ze silniční
daně (2,7 mld Kč) byl překročen o
více než 50 %, když skutečný výnos
dosáhl více než 4 mld Kč.
Překročení
předpokládané výše daně
bylo ovlivněno schválenou novelou zákona
o silniční dani; ta totiž nezahrnuje některá
ustanovení, s nimiž se uvažovalo při schvalování
státního rozpočtu na rok 1994 (nebylo např.
akceptováno 50 % snížení daně
u speciálních vozidel)
g) Majetkové daně
Na majetkových daních
(daň dědická, darovací a z převodu
nemovitostí) získal státní rozpočet
v roce 1994 celkem 2,1 mld Kč, což odpovídalo
záměrům v této skupině příjmů.
Vyšší výnos
v porovnání s rokem 1993 (kdy bylo vybráno
pouze 0,8 mld Kč), lze vysvětlit především
postupným nahrazováním dobíhajících
notářských poplatků novými
daněmi
Graf č. 8
h) Ostatní daňové
příjmy
Tato položka zahrnuje daňové
příjmy minulé daňové soustavy,
zrušené daně a jiné příjmy.
Kromě odvodů ze zisku a daně z obratu obsahuje
odvod z objemu mezd, důchodovou daň, daň
z literární a umělecké činnosti,
notářské poplatky aj. Z tohoto titulu získal
státní rozpočet celoročně 4,1
mld Kč (vysoká úroveň těchto
příjmů v roce 1993 souvisela právě
s dobíhajícími příjmy z roku
1992 podle dřívější soustavy).
B. Pojistné sociálního
zabezpečení a příspěvek na
státní politiku zaměstnanosti
V návaznosti na daňovou
soustavu platnou od 1.1.1993 je součástí
příjmů státního rozpočtu
i pojistné sociálního zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti. Zákonem č. 589/1992 Sb. byl
zaveden společný odvod pojistného na důchodové
zabezpečení, nemocenské pojištění
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti.
Schválený rozpočet
na rok 1994 počítal s příjmy z pojistného
na sociální zabezpečení a z příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti ve výši
120,1 mld Kč.
Skutečně vybrané
pojistné orgány ministerstva práce a sociálních
věcí činilo 126,02 mld Kč, v resortech
ministerstev obrany, vnitra a spravedlnosti bylo vybráno
dalších 3,97 mld Kč. Celkově tedy dosáhl
odvod pojistného 129,99 mld Kč a byl téměř
o 10 mld Kč vyšší než uvažoval
rozpočet.
Přesto, že výběr
pojistného značně převýšil
rozpočtem předpokládanou částku,
nestačilo dosažené inkaso pojistného
v roce 1994 (vč. jeho příslušenství,
tj. přirážek, pokut a penále) na krytí
všech zákonných nároků občanů
v sociálním zabezpečení a výdajů
v rámci státní politiky zaměstnanosti.
Rozdíl mezi výší prostředků
získaných do státního rozpočtu
a výdaji v této oblasti činil v roce 1994
cca 4,3 mld Kč. Včetně dávek sociální
péče vyplácených prostřednictvím
územních orgánů pak cca 7,9 mld Kč.
V tomto rozsahu byly sociální výdaje hrazeny
v rámci kapitol státního rozpočtu
z daňových příjmů.
V pozitivním vývoji
příjmů z pojistného se odrazil příznivý
vývoj vyměřovacích základů.
Ty byly ovlivněny jak růstem mezd, tak i vyšším
počtem zaměstnanců než se předpokládalo
při zpracování rozpočtu. Tato skutečnost
se projevila i ve vývoji příjmů z
pojistného v jednotlivých čtvrtletích
roku:
Tabulka č.14
1. čtvrtletí | 20 789 | 19,1 | 29 382 | 22,6 |
2. čtvrtletí | 26 524 | 24,3 | 31 787 | 24,5 |
3. čtvrtletí | 28 100 | 25,8 | 3 401 | 25,7 |
4. čtvrtletí | 33 555 | 30,8 | 35 418 | 27,2 |
Celkem | 108 968 | 100,0 | 129 988 | 100,0 |
Z úhrnné částky
pojistného bylo vybráno na:
- pojistném na důchodové zabezpečení | 101 110 mil. Kč |
- pojistném na nemocenské pojištění | 17 424 mil. Kč |
- příspěvku na státní politiku zaměstnanosti | 11 454 mil. Kč. |
Podíl jednotlivých
složek je zřejmý z grafického znázornění:
Graf č. 9
Z částky pojistného
vybraného prostřednictvím MPSV, tj. 126,0
mld Kč činilo
- pojistné zaměstnanců | 119,7 mld Kč |
- pojistné osob samostatně výdělečně činných | 6,3 mld Kč |
K 31.12.1994 činila dlužná
částka pojistného, přirážky
k pojistnému, pokut a penále celkem 6 272 mil. Kč
(jedná se o celkovou dlužnou částku
plateb pojistného podle zákona č.589/1992
Sb. v platném znění).
Výše penále
vybraného v roce 1994 za dlužné částky
činila 2 724 mil. Kč, pokuty představovaly
částku 42 mil. Kč.
Vývoj pojistného vybraného orgány
MPSV v letech 1993 a 1994 ukazuje následující
graf:
C. Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy
zahrnují zejména splátky vládních
úvěrů, kreditní úroky z prostředků
státu u ČNB, příjmy rozpočtových
organizací, administrativní poplatky, pokuty a penále
aj. Z rozpočtované částky 27,9 mld
Kč (včetně příjmů z
vládních úvěrů) bylo inkasováno
30,4 mld Kč, tj. 109 %.
a) Příjmy z vládních
úvěrů
Dosažené příjmy
ze splátek vládních úvěrů
poskytnutých do zahraničí, z převzatých
zahraničních pohledávek od ČSOB a
ostatní s nimi související příjmy
převýšily v roce 1994 celkově předpokládaný
objem těchto příjmů ve schváleném
státním rozpočtu.
Tabulka č.15
1. Příjmy související s plynárenskými VIA | 7 234 | 7 127 | - 107 | 98,5 |
v tom: splátky vládních úvěrů | 2 781 | 2 636 | - 145 | 94,8 |
splátky státní půjčky | 2 559 | 2 591 | 32 | 101,3 |
finanční úhrada ze Slovenska | 1 894 | 1 900 | 6 | 100,3 |
2. Příjmy ze splátek vládních úvěrů bez VIA | 1 031 | 842 | - 189 | 81,7 |
v tom: splátky jistiny | 615 | 122 | - 493 | 19,8 |
splátky úroků | 160 | 27 | - 133 | 16,9 |
splátky v rámci deblokací | 256 | 693 | 437 | 270,7 |
3. Příjmy ze splátek pohledávek převzatých od ČSOB | 600 | 1 458 | 858 | 243,0 |
Příjmy z vládních úvěrů a související celkem | 8 865 | 9 427 | 562 | 106,3 |
z toho: splátky v nekonvertibilních měnách | 3 500 | 3 880 | 380 | 110,9 |
splátky v konvertibilních měnách | 912 | 1 056 | 144 | 115,8 |
Příznivý
vývoj byl ovlivněn splátkami pohledávek
převzatých od ČS4B (v nesměnitelných
měnách i ve volných měnách
z titulu CDZ), které téměř dvaapůlkrát
převýšily rozpočtovanou částku.
U pohledávek v nesměnitelných měnách
byl největší objem inkas vykázán
z Indie a z Turecka, u pohledávek z poskytnutých
úvěrů ve volných měnách
(CDZ) převažovalo inkaso z Bulharska.
Nesplnění příjmů
z plynárenských VIA bylo způsobeno snížením
celkového množství dodaného zemního
plynu do České republiky v roce 1994. Nižší
dodávky plynu měly, při skluzech ve vyúčtování
třetinového podílu Slovenska na úhradách
za VIA v roce 1993, negativní dopad na splátky vládního
úvěru.
Nesplnění příjmů
ze splátek vládních úvěrů
bez VIA bylo způsobeno nižšími dosaženými
splátkami v oblasti speciálních vládních
úvěrů při překročení
splátek u civilních vládních úvěrů.
Strukturálně bylo nedostatečné plnění
rozpočtovaných splátek jistiny a úroků
z vládních úvěrů vyváženo
překročením čistého inkasa
z deblokací (Alžírsko, Egypt, Tanzanie).
b) Kreditní úroky
V roce 1994 činily kreditní
úroky z prostředků státu na bankovních
účtech celkem 4 297 mil. Kč, což po
odečtení daně z příjmů
představuje částku 3 485 mil. Kč,
odpovídající 92 % rozpočtovaných
příjmů z uvedeného titulu.
Nižší dosažená
úroveň těchto příjmů
byla způsobena především snížením
úrokových, sazeb, které provedla Česká
národní banka s platností od 1. dubna 1994.
To se týkalo zejména účtů státních
finančních aktiv, kde se snížily sazby
u netermínovaných vkladů ze 4,5 %
p.a. na 3 % p.a. a u termínovaných
vkladů nad 2 roky ze 14 % p.a. na 13 %
p.a. V důsledku toho byl celoroční objem
rozpočtových příjmů z kreditních
úroků nižší o cca 280 mil. Kč,
což bylo jen z menší části (35
mil. Kč) kompenzováno zvýšením
diskontní sazby o 0,5 % od 24. října 1994.
U přebytků běžného
hospodaření státního rozpočtu
se od 1. dubna 1994 začalo uplatňovat úročení
odvozené od tržních sazeb na mezibankovním
trhu (tzv. "over night"). Tím se dosáhlo
zvýšení průměrné úrokové
sazby ve 2. čtvrtletí o 2,5 %, ve 3. čtvrtletí
o 0,9 % a ve 4. čtvrtletí o 2,9 % (vč. vlivu
zvýšeni diskontu) oproti pevné sazbě
4,5 % p.a. platné
do 31. března 1994. Nárůst objemu kreditních
úroků z rozpočtových přebytků
byl však zejména ve druhé polovině roku
ve větší míře důsledkem
narůstání zůstatků na účtech
státního rozpočtu (do 30. září
1994 vč. prostředků korunového krytí
clearingu se Slovenskem) než změn v úrokových
sazbách.
c) Příjmy rozpočtových
organizací
Tyto příjmy tvoří
odvody příspěvkových organizací,
příjmy z činnosti rozpočtových
organizací, příjmy kapitoly Všeobecná
pokladní správa a doplňkové, nahodilé
a ostatní příjmy. Rozpočtem stanovená
částka 8,5 mld Kč byla ve skutečnosti
vyšší o více než 35 %, bylo vyinkasováno
11,5 mld Kč. V rámci rozpočtových
příjmů jednotlivých kapitol byly realizovány
platby za různé práce a služby, penále,
vratky a ostatní příjmy.
III. VÝDAJE VEŘEJNÝCH
ROZPOČTŮ
1. Hlavní tendence
ve vývoji výdajů veřejných
rozpočtů
Výdaje veřejných
rozpočtů, tj. státního rozpočtu
a rozpočtů okresních úřadů
a obcí, se v roce 1994 vyvíjely takto:
Tabulka č.16
A. VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU CELKEM | 356,92 | 381,80 | 385,33 | 380,06 | 98,6 | -5,27 | 106,5 |
I. Neinvestiční výdaje | 325,55 | 338,21 | 344,73 | 339,49 | 98,5 | -5,24 | 104,3 |
Výdaje rozpočtových organizací | *) 113,38 | 136,96 | 122,92 | 120,45 | 98,0 | -2,47 | 106,2 |
Příspěvky příspěvkovým organizacím | 22,08 | 16,95 | 24,90 | 24,57 | 98,7 | -0,33 | 111,3 |
Úrokové platby | 12,82 | - | - | - | - | - | |
Dotace, platby a příspěvky | 177,27 | 184,30 | 196,91 | 194,47 | 98,8 | -2,44 | 109,7 |
- dotace podnikům | 28,57 | 27,95 | 27,29 | 26,98 | 98,9 | -0,31 | 94,4 |
- dotace jiným rozpočtům | 30,03 | 15,83 | 29,75 | 29,75 | 100,0 | 0,00 | 99,1 |
v tom: územním rozpočtům | 27,03 | 15,33 | 29,25 | 29,25 | 100,0 | 0,00 | 108,2 |
mimorozpočtovým fondům | 3,00 | 0,50 | 0,50 | 0,50 | 100,0 | 0,00 | 16,7 |
- platby a příspěvky obyvatelstvu - soc. zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) | 118,06 | 139,62 | 139,04 | 136,99 | 98,5 | -2,05 | 116,0 |
- platby do zahraničí | 0,61 | 0,90 | 0,83 | 0,75 | 90,4 | -0,08 | 123,0 |
II. Investiční výdaje a dotace | 26,32 | 36,16 | 33,17 | 33,35 | 100,5 | 0,18 | 126,7 |
Výdaje rozpočtových organizací | 13,08 | 22,89 | 19,95 | 19,72 | 98,8 | -0,23 | 150,8 |
Dotace příspěvkovým organizacím | 8,07 | 6,81 | 9,50 | 9,92 | 104,4 | 0,42 | 122,9 |
Dotace podnikům | 5,17 | 6,46 | 3,72 | 3,71 | 99,7 | -0,01 | 71,8 |
III. Vládní úvěry | 5,05 | 7,43 | 7,43 | 7,22 | 97,2 | -0,21 | 143,0 |
B. VÝDAJE MÍSTNÍCH ROZPOČTŮ CELKEM | 90,19 | 67,33 | 81,26 | 112,11 | 138,0 | 30,85 | 124,3 |
I. Neinvestiční výdaje | 58,57 | 59,33 | 65,07 | 69,71 | 107,1 | 4,64 | 119,0 |
v tom: | |||||||
- Neinv. dotace podnikům | 5.87 | 5,70 | . | 5,81 | x | x | 99,0 |
- Neinvestiční výd. RO, neinv. přísp. PO | 52,70 | 53,63 | . | 63,90 | x | x | 121,3 |
II. Investiční výdaje | 31,62 | 8,00 | 16,19 | 42,40 | 261,9 | 26,21 | 134,1 |
C. VÝDAJE VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ ÚHRNEM | 420,08 | 433,80 | 437,34 | 462,92 | 105,8 | 25,58 | 110,2 |
*) v tom clearing se SR 4,23 mld
Kč; srovnatelně činily výdaje státního
rozpočtu 352,69 mld Kč a výdaje veřejných
rozpočtů (po vyloučení dotací
ze státního rozpočtu) 415.85 mld Kč
Vykázané výdaje
veřejných rozpočtů byly v roce 1994
v porovnání s předchozím rokem vyšší
o 42,8 mld Kč. Je však třeba vzít v
úvahu, že zatímco v roce 1993 byl ve výdajích
státního rozpočtu zahrnut vliv clearingového
zúčtování se Slovenskou republikou
vč. úroků a kurzových rozdílů
v celkové výši 4,6 mld Kč, byl po převodu
dopadů z clearingového zúčtování
a účty SFA výsledek hospodaření
státního rozpočtu za rok 1994 ovlivněn
z tohoto titulu pouze úroky a kurzovými dopady v
rozsahu 163 mil. Kč. Srovnatelně tedy byly výdaje
veřejných rozpočtů v roce 1994 vyšší
o 47,1 mld Kč, tj. o 11,3 %.
Vývoj výdajů
(bez vlivu clearingu se SR) v letech 1993 a 1994 ukazuje
graf:
Graf č. 11
Jak bylo zdůrazněno
již v úvodu této zprávy, soustředilo
se zvýšení rozpočtových výdajů
především do rozpočtů okresních
úřadů a obcí, kde bylo k zabezpečení
jejich potřeb v roce 1994 vynaloženo o 21,9 mld Kč
více než v roce 1993. Meziroční růst
jejich výdajů tak dosáhl 24,3 %. Současně
byla o více než 2 mld Kč vyšší
i celková výše prostředků poskytnutých
do této sféry ze státního rozpočtu.
Zejména v roce 1994 umožnila
příznivá situace ve státním
rozpočtu, aby zákonem schválená dotace
byla územním rozpočtům uvolněna
již v 1. pololetí:
Graf č. 12
Vlastní výdaje státního
rozpočtu vzrostly o 24,9 mld Kč (tj. o 6,3 %). Z
toho největší růst zaznamenaly výdaje
na sociální zabezpečení (včetně
výplaty státního vyrovnávacího
příspěvku a prostředků na státní
politiku zaměstnanosti), které dosáhly téměř
137 mld Kč a proti předchozímu roku byly
vyšší téměř o 19 mld Kč.
Vzrostly rovněž výdaje spojené s financováním
vládních úvěrů, zatímco
ostatní neinvestiční
výdaje rozpočtové sféry byly proti
předchozímu roku o 5,6 mld Kč nižší.
V důsledku převzetí
části výdajů spojených s dluhovou
službou státu Fondem národního majetku
nebyly v loňském roce výdaje státního
rozpočtu zatíženy úhradou úroků
státního dluhu.
V souladu se záměry
vlády omezit prostředky do hospodářské
sféry byly v roce 1994 poskytnuty podnikatelským
subjektům neinvestiční dotace ve výši
cca 27 mld Kč, což je o 1,6 mld Kč méně
než v roce 1993. Dotace do Fondu tržní regulace
v zemědělství byly v souladu
se schváleným rozpočtem rovněž
o 2,5 mld Kč nižší.
Vyšší čerpání
investičních výdajů (ty byly v roce
1994 vyšší o 7 mld Kč) se týkalo
především rozpočtových organizací.
Podíl jednotlivých
druhů rozpočtových výdajů vynaložených
v roce 1994 ze státního rozpočtu je zřejmý
z následujících znázornění.
Graf č. 13
Struktura běžných
výdajů (bez dotací místním
rozpočtům) byla následující:
Graf č. 14
Příznivé
rozpočtové hospodaření, především
vývoj příjmů státního
rozpočtu, umožnil v průběhu roku provedení
úprav a změn ve schváleném rozpočtu
na rok 1994. Formou rozpočtových opatření
byl schválený objem výdajů státního
rozpočtu zvýšen o 3,5 mld Kč na celkovou
výši 385,3 mld Kč. Hodnocení plnění
jednotlivých druhů výdajů je v dalších
částech zprávy
prováděno ve vztahu k takto upravenému rozpočtu.
Rozpočet výdajů,
vč. všech provedených rozpočtových
opatření, byl skutečným čerpáním
na 380,1 mld Kč splněn na 98,6 %. V souladu s ustanoveními
§§ 4 až 6 zákona č. 268/1994 Sb.,
o státním rozpočtu na rok 1995, bude část
výdajů nevyčerpaných do 31.12.1994
převedena do roku 1995 a použita ke stejným
účelům, na něž byla určena
rozpočtem na rok 1994. Jedná se celkem o částku
565,2 mil. Kč, z toho představují úspory
neinvestičních výdajů rozpočtových
organizaci 283,3 mil. Kč,
nevyčerpané neinvestiční dotace agrokomplexu
a lesního a vodního hospodářství
280,4 mil. Kč a nevyčerpané neinvestiční
dotace podniků 1,5 mil. Kč.
K relativně nižšímu
čerpání výdajů přispěla
v průběhu roku i regulační opatření
uplatněná ministerstvem financí. Touto regulací
byl v zásadě stanoven limit čerpání
neinvestičních výdajů rozpočtovým
organizacím pro 1. čtvrtletí do výše
23 %, pro 2. čtvrtletí do 46 % a pro 3. čtvrtletí
do 75 % rozpočtových částek. Neregulovány
byly výdaje kapitol Parlament a Nejvyšší
kontrolní úřad, dále byly z regulace
vyňaty výdaje na dávky sociálního
zabezpečení, výdaje na státní
vyrovnávací příspěvek a prostředky
na státní politiku zaměstnanosti. V investičních
výdajích se regulace čerpání
neprováděla.
Na rozdíl od státního
rozpočtu byly předpokládané výdaje
vysoko překročeny ve sféře místních
rozpočtů. Celkové čerpání
jejich výdajů bylo ve skutečnosti o 66,5
% vyšší než předpokládal původní
rozpočet okresních úřadů a
obcí, ve vztahu k rozpočtu po všech změnách
bylo toto čerpání vyšší
o 38 %. Vysoké překročení se soustředilo
především do oblasti investičních
výdajů a bylo umožněno vysokým
překročením jejich příjmů
nad úroveň zahrnutou v rozpočtu, vč.
zapojení mimorozpočtových zdrojů a
vyšších prostředků poskytnutých
ze státního rozpočtu.