ÚVOD
I. SOUHRNNÉ VÝSLEDKY
HOSPODAŘENÍ VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
1. Souhrn veřejných rozpočtů
2. Výsledky státního rozpočtu
3. Výsledky hospodaření rozpočtů okresních úřadů a obcí
4. Použití zdrojů
Fondu národního majetku k financování
veřejných potřeb
II. PŘÍJMY STÁTNÍHO
ROZPOČTU
A. Daňové příjmy
B. Pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
C. Nedaňové příjmy
III. VÝDAJE VEŘEJNÝCH
ROZPOČTŮ
1. Hlavní tendence ve vývoji výdajů veřejných rozpočtů
2. Běžné výdaje veřejných rozpočtů
2.1. Transfery domácnostem
2.2. Výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva
2.3. Výdaje na veřejnou spotřebu státu
2.4. Neinvestiční dotace podnikům
2.5. Další běžné
výdaje státního rozpočtu
3. Kapitálové výdaje státního rozpočtu
4. Zajišťování
likvidity státního rozpočtu
PŘÍLOHY
a) Zpráva o kontrolní činnosti ministerstva financí a územních finančních orgánů za rok 1994
b) Zpráva o činnosti celních orgánů v roce 1994
c) Zpráva o opatřeních
v oblasti cen v roce 1994
ÚVOD
Státní rozpočet
České republiky na rok 1994 byl schválen
Parlamentem České republiky dne 17. prosince 1993
zákonem č. 331/1993 Sb. Zákon stanovil objem
jeho příjmů i výdajů ve výši
381,8 mld Kč. V rámci výdajů státního
rozpočtu byla stanovena dotace do rozpočtů
okresních úřadů ve výši
15,3 mld Kč určená pro vyrovnání
rozpočtů okresních úřadů
a rozpočtů obcí a dotace do Státního
fondu tržní regulace v zemědělství
ve výši 0,5 mld Kč.
Při návrhu státního
rozpočtu na rok 1994 vláda vycházela ze zkušeností
se sestavením a s průběhem plnění
rozpočtu na rok 1993, který byl prvním samostatným
rozpočtem České republiky po jejím
vzniku. Schválený rozpočet se již mohl
opřít o první zkušenosti se zavedením
daňové soustavy k 1.1.1993 a z
inkasa nových daní, odrazil se v něm průběh
a dosavadní výsledky transformace ekonomiky.
Rozpočtová politika
v roce 1994 byla zaměřena v oblasti příjmů
především na postupné snižování
přímého zdanění příjmů,
zejména podnikatelských, a tím na stimulaci
hospodářského růstu; na straně
výdajů pak šlo především
o další omezování vlivu státu
v ekonomice a o zabezpečení potřebných
prostředků pro růst výdajů
domácností, stejně jako o podporu rozvoji
podnikání a exportu.
Nedílnou součástí
těchto záměrů byla i transformace
místních rozpočtů, založená
na stabilizaci jejich vlastní příjmové
základny opírající se zejména
o výnosy daně z příjmů fyzických
osob; byl tak položen základ systému zajišťujícímu
vyšší pravomoc i vyšší odpovědnost
rozpočtů okresních úřadů
a obcí v České
republice za jejich hospodaření.
V průběhu roku došlo
k některým významným změnám
v hospodaření a financování organizací
a v celkovém ekonomickém prostředí,
které si vyžádaly úpravy a korekce na
straně příjmů i výdajů
schváleného rozpočtu.
Největší změna
byla spojena se zabezpečením resortního učňovského
školství. Výdaje na činnost těchto
organizací byly ve schváleném rozpočtu
zahrnuty ve výdajích rozpočtových
organizací, po převodu financování
středních odborných učilišť
z resortu školství došlo
k posílení neinvestičních výdajů
příspěvkových organizací zejména
v kapitole ministerstva hospodářství, ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy
a ministerstva zemědělství. Celkově
byly neinvestiční příspěvky
poskytované příspěvkovým organizacím
posíleny o 8,0 mld
Kč. Rovněž v investičních výdajích
se největší zvýšení rozpočtu
(2,7 mld Kč) týkalo příspěvkových
organizací.
Provedená opatření
v rozpočtových výdajích byla plně
kryta úpravami na straně příjmů
státního rozpočtu, kde rozpočet po
všech změnách počítal s vyšším
plněním zejména nedaňových
příjmů. Novely daňových zákonů,
přijaté v průběhu loňského
roku, znamenaly sice snížení daňového
zatížení podnikatelských subjektů
a určitý dopad do výnosu jednotlivých
daní, na druhé straně však byla přijata
řada opatření, jejichž cílem
bylo zamezení přetrvávajícím
daňovým únikům; celkově se
tak tyto úpravy v rozpočtovaných výnosech
daní neodrazily.
Rozpočtová opatření
v jednotlivých příjmových a výdajových
položkách a úpravy celkových ukazatelů
státního rozpočtu byly provedeny na základě
zmocnění, daného ministru financí
v § 5 zákona o státním rozpočtu
na rok 1994 a podle § 13 zákona ČNR č.
576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice za podmínky, že
provedenými opatřeními nedojde ke zhoršení
výsledného salda příjmů a výdajů
státního rozpočtu.
Ve svém souhrnu tak výše
popsané úpravy příjmové a výdajové
stránky státního rozpočtu, vč.
přesunů provedených v rámci zmocnění
v jednotlivých rozpočtových kapitolách,
znamenaly celkové zvýšení objemu státního
rozpočtu o 3,5 mld Kč, což představuje
necelé 1 % objemu rozpočtu schváleného
zákonem č. 331/1993 Sb.
V průběhu roku byly
postupně uvolněny prostředky určené
ve schváleném rozpočtu pro okresní
úřady a obce. Celkově tak byly dotace do
místních rozpočtů, schválené
zákonem o státním rozpočtu ve výši
15,3 mld Kč, upraveny na konečnou výši
29,3 mld Kč.
V následujících
částech zprávy je hodnocení plnění
jednotlivých oblastí státního rozpočtu
prováděno ve vztahu k rozpočtu zahrnujícímu
tyto úpravy.
Zákon o státním
rozpočtu na rok 1994 současně stanovil (stejně
jako v předchozím roce), že některé
výdaje spojené s minulostí budou mimořádně
uhrazeny Fondem národního majetku České
republiky. Z prostředků tohoto fondu bylo určeno
celkem 18,3 mld Kč k úhradě úroků
z poskytnutých úvěrů státu,
k úhradě majetkové újmy peněžních
ústavů a k úhradě restitučních
nároků v zemědělství.
Dosažené výsledky
rozpočtového hospodaření v roce 1994
svědčí o tom, že cíle, které
si finanční a rozpočtová politika
pro tento rok vytýčila, byly splněny.
Hospodaření veřejných
rozpočtů se po celý rok vyvíjelo úspěšně,
na konci roku dosáhlo běžné hospodaření
souhrnu veřejných rozpočtů celkový
přebytek přes 9 mld Kč.
Výsledky hospodaření
veřejných rozpočtů tak potvrdily nastoupený
proces konsolidace a dlouhodobější orientace
naší rozpočtové politiky a přispěly
k celkovému reformnímu procesu v České
republice.
I. SOUHRNNÉ VÝSLEDKY
HOSPODAŘENÍ VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
1. Souhrn veřejných
rozpočtů
Za souhrn veřejných
rozpočtů (tj. státního rozpočtu
a rozpočtů okresních úřadů
a obcí) skončilo běžné rozpočtové
hospodaření České republiky celkovým
přebytkem příjmů nad výdaji
ve výši 9,3 mld Kč. V tom přebytek hospodaření
státního rozpočtu dosáhl 10,4 mld
Kč a rozpočty okresních úřadů
a obcí vykázaly z běžného hospodaření
schodek 1,1 mld Kč. Podíl výdajů veřejných
rozpočtů na hrubém domácím
produktu činil 44,6 %.
Příjmy a výdaje
souhrnu veřejných rozpočtů byly splněny
takto:
Tabulka č. 1
Příjmy celkem | 422,02 | 433,80 | 437,34 | 472,24 | 108,0 | 34,90 | 111,9 |
v tom: | |||||||
- příjmy státního rozpočtu | 358,00 | 381,80 | 385,33 | 390,51 | 101,3 | 5,18 | 109,1 |
- příjmy místních rozpočtů *) | 64,02 | 52,00 | 52,01 | 81,73 | 157,1 | 29,72 | 127,7 |
Výdaje celkem | 420,08 | 433,80 | 437,34 | 462,92 | 105,8 | 25,58 | 110,2 |
v tom: | |||||||
- výdaje státního rozpočtu *) | **) 329,89 | 366,47 | 356,08 | 350,81 | 98,5 | -5,27 | 106,3 |
- výdaje místních rozpočtů | 90,19 | 67,33 | 81,26 | 112,11 | 138,0 | 30,8 | 124,3 |
Rozdíl příjmů a výdajů | 1,94 | 0,00 | 0,00 | 9,32 | x | 9,32 | 480,4 |
v tom: | |||||||
- státní rozpočet | 1,08 | 0,00 | 0,00 | 10,45 | x | 10,45 | 967,6 |
- místní rozpočty | 0,86 | 0,00 | 0,00 | -1,13 | x | -1,13 | -131,4 |
Transfery místním rozpočtům | 27,03 | 15,33 | 29,25 | 29,25 | 100,0 | 0,00 | 108,2 |
*) po vyloučení
dotací poskytnutých ze státního rozpočtu
do místních rozpočtů
**) v tom clearing se SR 4,23
mld Kč; srovnatelně činily v roce 1993 výdaje
veřejných rozpočtů (po vyloučení
dotací ze státního rozpočtu) 415,85
mld Kč a rozdíl příjmů a výdajů
6,17 mld Kč
V roce 1994 v porovnání
s předchozím rokem vzrostly příjmy
za souhrn veřejných rozpočtů o více
než 50 mld Kč, tj. o téměř 12
%; výdaje byly vyšší téměř
o 43 mld Kč, tj. o více než 10 %. Ve struktuře
veřejných rozpočtů přitom poklesl
podíl státního rozpočtu na celkových
dosažených příjmech a výdajích
a naopak vzrostl podíl rozpočtů okresních
úřadů a obcí.
Ve vztahu k rozpočtu, zahrnujícímu
všechna rozpočtová opatření provedená
v průběhu roku, byly celkové příjmy
souhrnu veřejných rozpočtů překročeny
o 8 %, skutečně vyčerpané výdaje
byly oproti předpokladu vyšší o 5,8 %.
Vysoké překročení
rozpočtem předpokládaných příjmů
i výdajů se soustředilo především
do oblasti hospodaření rozpočtů okresních
úřadů a obcí, a to především
zásluhou vyšší tvorby jejich vlastních
příjmů, zejména daňových.
Ty byly ve skutečnosti o 14,2 mld Kč (o 36,5 %)
vyšší než uvažoval rozpočet
na rok 1994 a v porovnání s předchozím
rokem vzrostly o 17,3 mld Kč, tj. o 48 %. Vlivem této
vysoké dynamiky se zvýšil podíl rozpočtů
okresních úřadů a obcí na celkových
daňových příjmech veřejných
rozpočtů ze 13,8 % v roce 1993 na 18,8 %
v roce 1994.
Tato skutečnost spolu s
prostředky účelově poskytnutými
ze státního rozpočtu umožnila vysoké
překročení původně uvažovaných
výdajů vynakládaných územními
orgány. Jestliže schválený rozpočet
předpokládal, že z celkových výdajů
zahrnutých v souhrnu veřejných rozpočtů
bude 15,5 % vynaloženo rozpočty okresních úřadů
a obcí, dosáhl tento podíl ve skutečnosti
24,2 %.
Mimoto místní rozpočty
použily k financování svých výdajů
v roce 1994 ve větší míře mimorozpočtové
zdroje, včetně prostředků z minulých
let. Využitím prostředků fondů,
zejména fondu rezerv a rozvoje a přijatých
úvěrů, půjček a výnosů
z komunálních obligací byly celkové
příjmy místních rozpočtů
zvýšeny o 15,8 mld Kč (v roce 1993 to bylo
10,3 mld Kč). Včetně těchto dalších
zdrojů činilo výsledné saldo hospodaření
místních rozpočtů za rok 1994, vykázané
v účetních výkazech okresních
úřadů a obcí, celkem 14,7 mld Kč.
Při hodnocení dosažených
výsledků je třeba přihlédnout
k tomu, že některé výdaje, spojené
zejména s úhradou úroků z poskytnutých
úvěrů státu z minulých let
a dále s řešením majetkové újmy
peněžních ústavů a s restitučními
nároky v zemědělství, byly v uplynulém
roce hrazeny z prostředků Fondu národního
majetku. Z celkově vyčleněných prostředků
ve výši 18,3 mld Kč bylo na tyto účely
použito v loňském roce 16,5 mld Kč.
Zákonem o rozpočtu
byla schválena emise státních dluhopisů
v rozsahu 16 234 mil. Kč k úhradě jistin
státního dluhu splatných v roce 1994. V souladu
s tímto ustanovením byly v průběhu
roku podle emisního kalendáře vypracovaného
ve spolupráci s Českou národní bankou
emitovány střednědobé
a krátkodobé státní dluhopisy ve stanovené
výši.
2. Výsledky státního
rozpočtu
Státní rozpočet
na rok 1994 navázal na pozitivní výsledky
rozpočtového hospodaření v předchozím
roce, jejichž význam spočíval zejména
v tom, že šlo o první rozpočet samostatné
České republiky, který se navíc vyznačoval
zásadní změnou daňového systému
na jedné straně a převzetím řady
nových rozpočtových výdajů
na straně druhé.
Ve srovnání s údaji
schválenými zákonem č. 331/93 Sb.
a s provedenými rozpočtovými opatřeními
byly v plnění příjmů a výdajů
státního rozpočtu za rok 1994 dosaženy
tyto výsledky (stav k 31.12. vč. dodatků):
Tabulka č. 2
Příjmy celkem | 358,00 | 381,80 | 385,33 | 390,51 | 101,3 | 5,18 | 109,1 |
v tom: | |||||||
- daňové příjmy | 224,61 | 237,30 | 237,30 | 230,14 | 97,0 | -7,16 | 102,5 |
- pojistné na sociální | |||||||
zabezpečení | 108,97 | 120,10 | 120,09 | 19,99 | 108,2 | 9,90 | 119,3 |
- nedaňové příjmy | 24,42 | 24,40 | 27,94 | 30,38 | 108,7 | 2,44 | 124,4 |
Výdaje celkem | 356,92 | 381,80 | 385,33 | 380,06 | 98,6 | -5,27 | 106,5 |
v tom: | |||||||
- výdaje ústředních orgánů | *) 329,89 | 366,47 | 356,08 | 350,81 | 98,5 | -5,27 | 106,3 |
v tom: | |||||||
- běžné výdaje celkem | 303,57 | 330,31 | 322,91 | 317,46 | 98,3 | -5,45 | 104,6 |
- kapitálové výdaje celkem | 26,32 | 36.16 | 33,17 | 33,35 | 100,5 | 0,18 | 126,7 |
- dotace místním rozpočtům | **) 27,03 | 15,33 | **) 29,25 | **) 29,25 | 100,0 | 0,00 | 108,2 |
Rozdíl příjmů a výdajů | 1,08 | 0,00 | 0,00 | 10,45 | x | 10,45 | 967,6 |
*) v tom clearing se SR 4.23 mld
Kč: srovnatelně výdaje 352,69 mld Kč
a rozdíl příjmů a výdajů
5,31 mld Kč **) včetně účelových
prostředků zajištěných ve státním
rozpočtu v kapitole VPS, určených pro místní
rozpočty
Z uvedených údajů
je zřejmé, že skutečně dosažené
příjmy státního rozpočtu v
roce 1994 byly o 9,1 %. tj. o 32,5 mld Kč vyšší
než v předchozím roce; čerpání
výdajů předstihlo skutečnost roku
1993 o 6,5 %, tj. o 23,1 mld Kč. Přebytek hospodaření
byl v roce 1994 vyšší o 9,4 mld Kč.
Celkově dosáhly
příjmy státního rozpočtu v
roce 1994 výše 390,5 mld Kč; v porovnání
s původně schváleným rozpočtem
tak byly splněny na 102,3 %, ve vztahu k rozpočtu
po všech změnách činí toto plnění
101,3 %. Výdaje byly čerpány celkem na 380,1
mld Kč, což představuje 99,5 %
schváleného rozpočtu, resp. 98,6 % pokud
jde o rozpočet po všech změnách.
Na přebytku hospodaření
státního rozpočtu ve výši 10,45
mld Kč se podílelo překročení
rozpočtových příjmů částkou
5,18 mld Kč a úspory výdajů částkou
5,27 mld Kč.
Přitom v rámci příjmů
nebylo splněno předpokládané inkaso
daňových příjmů o 7,2 mld Kč,
zejména vlivem nižšího inkasa daně
z přidané hodnoty a daně z příjmů
právnických osob (podrobněji viz str. 21
a další). V důsledku toho se meziroční
přírůstek daňových příjmů
podílel na meziročním
přírůstku celkových příjmů
státního rozpočtu pouze 17 %.
Na úsporách ve výdajích
se podílejí zejména neinvestiční
výdaje rozpočtových organizací, které
byly nižší o 2,47 mld Kč a výdaje
na transfery domácnostem, nižší o 2,05
mld Kč (podrobněji str. 41 a další).
V rozpočtovém hospodaření
v průběhu roku 1994 se rovnoměrněji
vyvíjelo inkaso příjmů ve srovnání
s čerpáním výdajů, jak vyplývá
z této tabulky (výdaje jsou uvedeny bez vlivu clearingu
se Slovenskou republikou):
Tabulka č. 3
Příjmy 1993 | 86,45 | 24,1 | 88,75 | 24,8 | 83,40 | 23,3 | 99,40 | 27,8 |
1994 | 89,26 | 22,8 | 97,52 | 25,0 | 96,74 | 24.8 | 106.98 | 27,4 |
Výdaje 1993 | 76,03 | 21,6 | 93,62 | 26,5 | 83,96 | 23,8 | 99,07 | 28,1 |
1994 | 86,55 | 22,8 | 98,04 | 25,8 | 84,71 | 22,3 | 110,76 | 29,1 |
Mimořádně
nízké čerpání výdajů
bylo vykázáno především ve 3.
čtvrtletí (22,3 %), což se odrazilo i v tom,
že z celoročního přebytku ve výši
10,4 mld Kč činil ve 3. čtvrtletí
pokladní přebytek 12 mld Kč. Naopak ve větším
rozsahu než v roce 1993 byly čerpány výdaje
ve 4. čtvrtletí (29,1 %).
V návaznosti na zákon
č. 268/1994 Sb., o státním rozpočtu
na rok 1995 (§§ 4,5,6), kterým bylo umožněno
převést nevyčerpané neinvestiční
dotace agrokomplexu a lesnímu a vodnímu hospodářství,
nevyčerpané investiční dotace podnikům
a úspory neinvestičních výdajů
rozpočtových organizací (mimo úspory
mzdových prostředků) z roku 1994 do roku
1995, se v návrhu
na rozdělení přebytku rozpočtového
hospodaření za rok 1994 předpokládá
vyčlenění částky na uvedené
tituly v souhrnné výši 565 226 tis. Kč.
3. Výsledky hospodaření
rozpočtů okresních úřadů
a obcí
Hospodaření rozpočtů
okresních úřadů a obcí za minulý
rok, zahrnující běžné příjmy
a běžné výdaje roku 1994, skončilo
schodkem 1,1 mld Kč. Z toho obce skončily běžné
hospodaření schodkem 2,7 mld Kč a okresní
úřady vykázaly přebytek 1,6 mld Kč.
V účetnictví jsou v příjmech
okresních úřadů a obcí zahrnuty
rovněž mimorozpočtové
zdroje ve výši 15,8 mld Kč, takže účetně
byl vykázán přebytek 14,7 mld Kč.
Stav účelových fondů místních
orgánů k 31.12.1994 činil 9,4 mld Kč
a proti předchozímu roku vzrostl o 6,7 mld Kč.
Celkové disponibilní zdroje dosáhly výše
24,1 mld Kč.
Vývoj jednotlivých
položek příjmů a výdajů
místních rozpočtů:
Tabulka č.4
A. Příjmy | 91,05 | 67,33 | 81,26 | 110,98 | 136,6 | 29,72 | 121,9 |
I. Vlastní příjmy | 63,19 | 52,00 | 52,00 | 82,56 | 158,8 | 30,56 | 130,7 |
1. daňové | 35,97 | 39,00 | 39,00 | 53,24 | 136,5 | 14,24 | 148,0 |
2. nedaňové | 20,27 | 13,00 | 13,00 | 21,45 | 165,0 | 8,45 | 105,8 |
3. ostatní | 6,95 | 0,00 | 0,00 | 7.87 | x | 7,87 | 113,2 |
II. Prostředky ze stát. rozpočtu | 27,86 | 15,33 | 29,26 | *) 28,42 | 97,1 | -0,84 | 102,0 |
z toho: | |||||||
- dotace ze stát. rozpočtu | 17,00 | 15,33 | 15,48 | 15,48 | 100,0 | 0,00 | 91,1 |
B. Výdaje celkem | 90,19 | 67,33 | 81,26 | 112,11 | 138,0 | 30,85 | 124,3 |
I. Běžné výdaje | 58,57 | 59,33 | 65,07 | 69,71 | 107,1 | 4,64 | 119,0 |
II. Kapitálové výdaje | 31,62 | 8,00 | 16,19 | 42,40 | 261,9 | 26,21 | 134,1 |
C. Výsledek hospodaření | 0,86 | 0,00 | 0,00 | -1,13 | x | -1,13 | -131,4 |
D. Použití mimorozpoč. prostředků | 10,27 | 0,00 | 0,00 | 15,84 | x | 15,84 | 154,2 |
v tom: | |||||||
- použití vlastních fondů | 8,14 | 0,00 | 0,00 | 5,72 | x | 5,72 | 70,3 |
- použití úvěrů, půjček, komunálních obligací | 2,13 | 0,00 | 0,00 | 10,12 | x | 10,12 | 475,1 |
E. Výsledek hospodaření včetně použití mimorozpočtových prostředků | 11,13 | 0,00 | 0,00 | 14,72 | x | 14,72 | 132,3 |
*) další prostředky
poskytnuté ze SR ve výši 826 mil. Kč
jsou v účetnictví okresních úřadů
a obcí zahrnuty v jiných příjmových
položkách
Rozpočtová politika
pro rok 1994 v této oblasti hospodaření sledovala
dosažení stability a finanční soběstačnosti
místních rozpočtů cestou posílení
jejich vlastní příjmové základny
a tím omezení závislosti na dotacích
ze státního rozpočtu.
Rozhodující část
běžných příjmů rozpočtů
okresních úřadů a obcí, dosažených
v rozpočtovém roce 1994, tvořily především
příjmy daňové, tj. daň z příjmů
fyzických osob a daň z nemovitostí, jejichž
výnos je ponechán v místních rozpočtech.
Mimořádný nárůst daně
z příjmů fyzických osob (proti roku
1993 o cca 73 %) byl ovlivněn především
rozvojem podnikatelské činnosti, vyšším
nárůstem průměrných mezd a
celoročním promítnutím zvýšení
tarifních tříd.
Zejména tato daň
přispěla k vysokému inkasu celkových
vlastních příjmů, spravovaných
obcemi a okresními úřady. Tyto příjmy
dosáhly v uplynulém roce celkové výše
přes 82 mld Kč a byly o více než 30
mld Kč vyšší než předpokládal
rozpočet. V souladu se záměry rozpočtové
politiky vzrostly vlastní příjmy místních
rozpočtů v porovnání s rokem 1993
o více než 30 % (absolutně o více než
19 mld Kč).
Prostředky poskytnuté
ze státního rozpočtu byly vyšší
než v předchozím roce a činily celkem
29,3 mld Kč (v roce 1993 to bylo 27,9 mld Kč). Představovaly
tak více než 26 % celkových příjmů
místních rozpočtů (po vyloučení
mimorozpočtových zdrojů). V porovnání
s rokem 1992, kdy bylo do této sféry poskytnuto
téměř 40 mld Kč, je však účast
státního rozpočtu na financování
potřeb zahrnutých v rozpočtech okresních
úřadů a obcí v posledních dvou
letech výrazně nižší.
Kromě schválených
dotací, jejichž výše byla upravena na
částku 15,5 mld č. bylo ze státního
rozpočtu poskytnuto dalších 13,8 mld Kč
jako předem účelově určené
prostředky z kapitoly Všeobecná pokladní
správa. Z toho činily prostředky poskytnuté
do neinvestiční sféry 6,9 mld Kč a
prostředky poskytnuté do investiční
sféry 6,8 mld Kč. Tyto prostředky převedené
v průběhu roku ze státního
rozpočtu přispěly k překročení
celkových příjmů místních
rozpočtů v uplynulém roce.
Mimoto bylo hospodaření
místních rozpočtů v roce 1994 výrazně
ovlivněno využitím mimorozpočtových
zdrojů, včetně prostředků z
minulých let. Účetně vykázaný
přebytek zahrnuje i převody z fondu rezerv a rozvoje
a z účelových fondů místních
rozpočtů v celkové výši 5,7 mld
Kč a dále 10,1 mld Kč představující
přijaté úvěry, půjčky
a příjmy z komunálních obligací.
Celkem tak byly příjmy rozpočtů okresních
úřadů a obcí posíleny
o dalších 15,8 mld Kč.
Příznivé
plnění vlastních příjmů,
převody prostředků ze státního
rozpočtu a využití mimorozpočtových
zdrojů umožnily na výdajové straně
rozpočtu vynaložit podstatně větší
část prostředků k zabezpečení
některých v průběhu roku vzniklých
potřeb měst a obcí, než se původně
předpokládalo. Celkově došlo k překročení
výdajů téměř o 31 mld Kč,
proti roku 1993 byly výdaje místních rozpočtů
v uplynulém roce vyšší o 22 mld Kč,
přičemž rychleji rostly výdaje investiční.
Je však třeba vidět,
že zahrnutí mimorozpočtových zdrojů
zkresluje výsledky hospodaření místních
rozpočtů. Pro hodnocení úrovně
jejich hospodaření je třeba vycházet
z výsledků běžného hospodaření,
tzn. bez přihlédnutí k využití
mimorozpočtových zdrojů.
Při hodnocení výsledků
rozpočtového hospodaření místních
rozpočtů je současně nezbytné
přihlédnout i k rostoucí zadluženosti
obcí, která na konci roku 1994 činila 13,1
mld Kč (v tom úvěrová zadluženost
5,2 mld Kč a emise komunálních obligací
7,9 mld Kč), což je o 10,4 mld Kč více
v porovnání s rokem 1993. Tato zadluženost
může představovat potenciální
problém v budoucnu a bude nezbytné jí věnovat
potřebnou pozornost.
Podrobný rozbor hospodaření
okresních úřadů a obcí za rok
1994 je uveden v příloze k této zprávě
(sešit D, příloha č. 3).
4. Použití zdrojů
Fondu národního majetku k financování
veřejných potřeb v roce 1994
K financování některých
výdajů bylo v roce 1994 využito i části
zdrojů Fondu národního majetku. Použití
těchto zdrojů bylo zákonem Poslanecké
sněmovny č. 331/1993 Sb., o státním
rozpočtu ČR na rok 1994, vymezeno takto:
- k úhradě úroků z úvěrů poskytnutých státu (tj. části výdajů na dluhovou službu státu) | 13 739 mil. Kč |
- k úhradě majetkové újmy peněžních ústavů, jmenovitě České spořitelny, a.s. a Investiční banky, a. s. |
2 600 mil. Kč |
- na úhrady poskytované ministerstvem zemědělství podle zvláštního zákona o restitucích |
2 000 mil. Kč |
Celkem | 18 339 mil. Kč |
Převody peněžních
prostředků z FNM na výše uvedené
účely byly z převážné
části zajištěny prostřednictvím
určených uspořádacích účtů
státních finančních aktiv. Podle dohodnutého
harmonogramu byly v průběhu roku 1994 postupně
převáděny na tyto účty ze zdrojů
FNM peněžní prostředky, přičemž
úhrady se prováděly buď přímo
z uspořádacích účtů
SFA (v případě
úroků státního dluhu a majetkové
újmy peněžních ústavů)
nebo prostřednictvím určeného depozitního
účtu ministerstva zemědělství
(v případě restitucí podle zvláštního
zákona). Do konce roku 1994 byly převody od FNM
uskutečněny v zákonné výši.
a) Úhrada úroků
státního dluhu
V porovnání se záměrem
vymezeným zákonem Poslanecké sněmovny
č. 331/1993 Sb. se výdaje dluhové služby
státu k úhradě splátek úroků
státního dluhu realizovaly v roce 1994 takto:
Tabulka č.5
1. Úroky z přímých úvěrů poskytovaných státu | 9 708 | 9 282,5 | - 425,5 |
v tom: ČNB (závazky bývalé ČSFR) | 4 996 | 4 819,1 | - 176,9 |
IPB (úvěr na KTUK Dolinská) | 663 | 521,2 | - 141,8 |
zadluženost CDZ | 2 437 | 2 352,2 | - 84,8 |
půjčky SAL, od ES a G-24 | 1 612 | 1 590,0 | - 22,0 |
2. Úroky ze státních dluhopisů | 4 031 | 4 500,5 | 469,5 |
v tom: státní pokladniční poukázky | 1 750 | 2 186,9 | 436,9 |
na komplexní bytovou výstavbu | 885 | 879,0 | - 6,0 |
na rozpočtový schodek 1991 | 1 244 | l 272,8 | 28,8 |
na rehabilitace | 152 | 161,8 | 9,8 |
Výdaje na úhradu úroků státního dluhu celkem | 13 739 | 13 783,0 | 44,0 |
Dosažené úspory
na úrocích z přímých závazků
státu, (zejména u domácích bank) a
na druhé straně překročení
předpokládaných výdajů na úhradu
úroků ze státních dluhopisů
(zejména z SPP) souvisejí s uplatňovanou
transformací státního dluhu z formy přímých
závazků do státních dluhopisů
a s prodlužováním splatnosti revolvingových
emisí SPP vzhledem k nárůstu úrokových
sazeb na domácím mezibankovním trhu od července
1994. Podrobněji
je to komentováno v příslušných
částech zprávy o stavu a vývoji státních
finančních aktiv a pasív (příloha
č. 1 sešitu D). Celkové mírné
překročení schváleného záměru
v úhradách úroků (o 0,3%) bylo pokryto
použitím zůstatku umořovacího
účtu SFA z minulých let.
b) Úhrada majetkové
újmy peněžních ústavů
Obdobně jako v předchozích
letech se i v roce 1994 prováděla úhrada
majetkové újmy České spořitelně,
a.s. a Investiční a poštovní bance,
a.s. k řešení nepříznivých
důsledků, které má pro podnikání
těchto peněžních ústavů
poskytování některých úvěrů
(zejména na bytovou výstavbu) za zvýhodněné
úrokové sazby stanovené státem. Úhrada
majetkové újmy se poskytuje ve výši
rozdílu mezi státem zvýhodněnými
úrokovými sazbami a platnou diskontní sazbou
vyhlášenou
ČNB.
V roce 1994 byly k úhradě
majetkové újmy peněžních ústavů
využity nejen určené prostředky od FNM
a ze státního rozpočtu (k doplnění
chybějících zdrojů za 4. čtvrtletí),
ale i zůstatek příslušného uspořádacího
účtu SFA, v jehož prospěch byl v březnu
od České spořitelny převeden přeplatek
z vyúčtování úhrady majetkové
újmy za rok 1993 ve výši 16,9 mil. Kč.
Tabulka č.6
z FNM | ze státního rozpočtu | z účtu SFA | ||
Majetková újma České spořitelny, a.s. | 1 528,1 | 1 352 | 165,8 | 10,3 |
Majetková újma Investiční a poštovní banky, a.s. | 1 457,8 | 1 248 | 195,3 | 14,5 |
Majetková újma peněžních ústavů celkem | 2 985,9 | 2 600 | 361,1 | 24,8 |
Vliv zvýšení
diskontní sazby, k němuž došlo 24.10.1994,
se promítnul až do vyúčtování
úhrady majetkové újmy za rok 1994 provedeného
počátkem roku 1995.
c) Úhrada restitucí
poskytovaných ministerstvem zemědělství
Ministerstvo zemědělství
poskytuje oprávněným právnickým
a fyzickým osobám restituce na základě
zákona ČNR č. 243/1992 Sb., kterým
se upravují některé otázky související
se zákonem č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku (ve znění
pozdějších předpisů). Průběh
čerpání finančních prostředků
na uvedené restituční náhrady nelze
fakticky z centra ovlivnit.
Jedná se totiž o velký počet oprávněných
osob, jímž se jednotlivě hradí poměrně
malé částky (např. za pozemky, které
se nevydávají, se hradí maximálně
10 tis. Kč pro jednu fyzickou osobu). Dokladování
nároků je mnohdy velmi zdlouhavé a řada
případů končí u soudu. Časový
horizont ukončení restitucí zemědělského
majetku nelze proto zatím odhadnout.
Vzhledem k výše uvedeným
skutečnostem bylo čerpání prostředků
FNM na restituce poskytované prostřednictvím
ministerstva zemědělství v roce 1994 poměrně
nízké. Ze zákonem vymezené částky
2 mld Kč bylo za celý rok vyčerpáno
pouze 118,4 mil. Kč s použitím k následujícím
úhradám:
v tis. Kč | |
- za živý a mrtvý inventář a zásoby | 30 205,4 |
- vrácení kupní ceny právnickým osobám | 14 824,4 |
- vrácení kupní ceny fyzickým osobám | 166,9 |
- vypořádání státu se zemědělskými družstvy | 68 188,3 |
- za pozemky fyzickým osobám | 4 490,9 |
- za trvalé porosty právnickým osobám | 494,1 |
Celkem úhrady restitucí poskytnuté MZ | 118 370,0 |
Nepoužité prostředky
FNM plus připsané úroky z příslušného
depozitního účtu ministerstva zemědělství
u ČNB v úhrnné výši 1 885,7 mil.
Kč byly na konci roku 1994 převedeny zpět
na určený uspořádací účet
SFA. Byla dohodnuto, že z tohoto účtu budou
potřebné prostředky převáděny
k úhradám restitučních
nároků i v dalších letech a o rozsahu
uskutečněných úhrad bude pravidelně
informována vláda a Parlament ČR.
II. PŘÍJMY STÁTNÍHO
ROZPOČTU
Při plnění
hlavních druhů příjmů státního
rozpočtu bylo dosaženo následujících
výsledků:
Tabulka č. 7
PŘÍJMY CELKEM | 358,00 | 381,80 | 385,33 | 390,51 | 101,3 | 5,18 | 109,1 |
DAŇOVÉ PŘÍJMY | 224,61 | 237,30 | 237,30 | 230,14 | 97,0 | -7,16 | 102,5 |
v tom: | |||||||
Daň z přidané hodnoty | 77,10 | 94,50 | 94,50 | 35,85 | 90,8 | -8,65 | 111,3 |
Spotřební daně | 39,98 | 42,10 | 42,10 | 46,36 | 110,1 | 4,26 | 116,0 |
Daně z příjmů | 72,39 | 77,40 | 77,40 | 70,23 | 90,7 | -7,17 | 97,0 |
- dar z příjmů právnických osob | 70,88 | 72,90 | 72,90 | 64,43 | 88,4 | -8,47 | 90,9 |
- dar z příjmů fyzických osob *) | 1,51 | 4,50 | 4,50 | 5,80 | 128,9 | 1,30 | 384,1 |
Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | 0,78 | 2,00 | 2,00 | 2,09 | 104,5 | 0,09 | 267,9 |
Silniční daň | 4,33 | 2,70 | 2,70 | 4,15 | 153,7 | 1,45 | 95,8 |
Clo | 15,17 | 16,90 | I 6,90 | 17,36 | 102,7 | 0,46 | 114,4 |
Ostatní daňové příjmy | 14,86 | 1,70 | 1,70 | 4,10 | 241,2 | 2,40 | 27,6 |
POJISTNÉ SOC. ZABEZPEČENÍ A PŘÍSP. NA STÁT. POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI | 108,97 | 120,10 | 120,09 | 129,99 | 108,2 | 9,90 | 119,3 |
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 15,39 | 15,53 | 19,07 | 20,95 | 109,9 | 1,88 | 136,1 |
v tom: | |||||||
Příjmy rozpočtových organizací | 8,07 | 6,13 | 8,50 | 11,48 | 135,1 | 2,98 | 142,3 |
z toho: | |||||||
odvody příspěvkových organizací | 0,02 | ||||||
Odvody České národní banky | 0,24 | 1,20 | 1,20 | 0,00 | x | -1,20 | x |
Přijaté úroky | 3,61 | 3,80 | 3,80 | 3,49 | 91,8 | -0,31 | 96,7 |
Ostatní příjmy | 3,47 | 4,40 | 5,57 | 5,98 | 107,4 | 0,41 | 172,3 |
PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ | 9,03 | 8,87 | 8,87 | 9,43 | 106,3 | 0,56 | 104,4 |
*) pouze část daně
srážená podle zvláštní sazby
(§ 36 zákona o daních z příjmů)
a daň z úroků z vkladů
V roce 1994 byly příjmy
státního rozpočtu zabezpečovány
již druhým rokem novou daňovou soustavou, která
znamenala významný posun zejména ve zdaňování
podnikatelských příjmů. Nová
právní úprava odpovídá tržním
podmínkám a sleduje posílení principu
daňové spravedlnosti.
Celkové příjmy
dosáhly 390,5 mld Kč, tj. o 32,5 mld Kč více
než v roce 1993, resp. o 5,2 mld Kč více ve
srovnání s upraveným rozpočtem. Toto
překročení příjmů, které
představuje 1,3 %, lze pokládat za malou odchylku.
rámci daňových příjmů
došlo k dalšímu zvýšení podílu
nepřímých daní (daň z přidané
hodnoty a spotřební daně). S růstem
vyměřovacího základu vzrostla významně
i výše pojistného na sociální
zabezpečení.
Graf č.1
A. Daňové příjmy
Struktura daňových
příjmů v letech 1993 a 1994 byla následující
(v %):
Tabulka č.8 | v % |
Daňové příjmy celkem | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
v tom: | |||
daň z přidané hodnoty | 34,4 | 39,8 | 37,3 |
spotřební daně | 17, 8 | 17, 8 | 20,1 |
daň z příjmů právnických osob *) | 31,5 | 30,7 | 28,0 |
daň z příjmů fyzických osob | 0,7 | 1,9 | 2,5 |
majetkové daně **) | 0,3 | 0,8 | 0,9 |
silniční daň | 1,9 | 1,2 | 1,8 |
clo | 6,8 | 7,1 | 7,6 |
ostatní daně | 6,6 | 0,7 | 1,8 |
*) pouze část daně
srážená podle zvláštní sazby
(§ 36 zákona o daních z příjmů)
a daň z úroků z vkladů
**) bez daně z nemovitostí
Ve struktuře daňových
příjmů jak ve schváleném rozpočtu
na rok 1994, tak i ve skutečnosti převažují
nepřímé daně - daň z přidané
hodnoty a spotřební daně, jejichž podíl
přesáhl 57 %. Struktura daňových příjmů
v roce 1993 byla ovlivněna změnou daňového
systému a dobíhajícími příjmy
z roku 1992.
Přesto, že plnění
daňových příjmů bylo zhruba
stejné jako v předchozím roce (v roce 1993
na 96,8 %, v roce 1994 na 97 %),
ukazuje porovnání skutečného výnosu
jednotlivých daňových příjmů
v roce 1993 a 1994, že odchylky od rozpočtu byly u
rozhodujících "nových" daní,
tj. zejména u daně z přidané hodnoty
a daně z příjmů právnických
osob, v roce 1994 zhruba poloviční než v roce
1993:
Tabulka č.9
Daň z přidané hodnoty | ||
Spotřební daně | ||
Daň z příjmů právnických osob | ||
Daň z příjmů fyzických osob | ||
Clo | ||
Silniční daň | ||
Majetkové daně |
Svědčí to
o prohloubení analytických přístupů
při rozpočtovém plánování
daní a celkových příjmů státního
rozpočtu.
Plnění jednotlivých
druhů daňových příjmů
je komentováno v další části
zprávy.