K části šesté
K § 105
Prezident republiky není vzhledem k pracovněprávním
hlediskům vztahujícím se k výkonu
této funkce účasten sociálního
zabezpečen: podle obecných předpisů
o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti. Pro účely důchodového
pojištění ovšem není opodstatněné
dobu výkonu této funkce vylučovat z účasti
a ze započitatelné doby, a proto je třeba
pro ni stanovit samostatné podmínky včetně
určení vyměřovacího základu
pro zjištění osobního vyměřovacího
základu potřebného k výpočtu
důchodu.
K § 106
Předkládaným zákonem se mění
dosavadní důchodové zabezpečení
na důchodové pojištění. V řadě
předpisů je však obsažen dřívější
pojem, a proto navrhované ustanovení tuto terminologickou
změnu překlenuje.
K § 107
Vzhledem k tomu, že rozhodné období, z něhož
se bude zjišťovat osobní vyměřovací
základ, bude zasahovat před 1. leden 1996, je nutné
stanovit všeobecný vyměřovací
základ za kalendářní roky před
uvedeným datem. K tomu se navrhuje zmocnit vládu,
což odpovídá i řešení navrhovanému
pro kalendářní roky po 1. lednu 1996. Vládu
se rovněž navrhuje zmocnit ke zvýšení
hranic redukcí výdělků podle stanovených
pravidel a ke zvýšení základních
výměr důchodů, pokud dojde ke zvýšení
těchto výměr u vyplácených
důchodů.
Protože nároky vyplývající z
nemocí z povolání zasahují do řady
právních odvětví, navrhuje se jejich
výčet svěřit rovněž vládě.
K § 108
Ostatní podrobnosti mají vztah pouze k předkládanému
zákonu, a proto je účelné, aby prováděcí
vyhlášku vydalo příslušné
ministerstvu, tj. Ministerstvo práce a sociálních
věcí. Ministerstvu školství, mládeže
a tělovýchovy se umožňuje, aby v dohodě
s Ministerstvem práce a sociálních věcí
stanovilo pro účely důchodového pojištění,
jak se budou posuzovat různé druhy forem přípravy
na budoucí povolání.
K § 109
Z předpisů, které upravovaly sociální
zabezpečení včetně důchodového
zabezpečení, je třeba zrušit ta ustanovení,
která upravovala otázky důchodového
zabezpečení, avšak je nutno ponechat ta, která
se vztahují k jiným částem sociálního
zabezpečení, zejména k sociální
péči.. Kromě toho je nutno ponechat v platnosti
ta ustanovení, která uprav ují nároky
na dávky důchodového zabezpečení,
které navrhovaný zákon nepřejímá
ani neruší - jmenovitě jde c zvýšení
důchodů pro bezmocnost.
Předpokládá se, že při pokračující
transformaci sociálního zabezpečení
přijetím zákonů o státní
sociální podpoře a o sociální
pomoci budou postupně rušena ta ustanovení,
která upravují nároky na dávky, které
budou převzaty těmito dalšími zákony,
a příslušná ustanovení společná.
Předpisy, které upravují výhradně
otázky dlouhodobého zabezpečení, se
navrhuje zrušit zcela.
K § 110
Navrhovaná účinnost k 1. lednu 1996 vychází
z předpokladu, že zákon o důchodovém
pojištění bude Parlamentem schválen
v prvém pololetí roku 1995. Pokud by zákon
byl schválen později, bude třeba účinnost
posunout tak, aby doba mezi schválením a nabytím
účinnosti činila aspoň 6 měsíců;
tato doba je nutná proto, aby orgány sociálního
zabezpečení mohly organizačně a technicky
zabezpečit přechod na novou právní
úpravu, která je kvalitativně výrazně
odlišná od dosavadní právní úpravy.
1. Základní údaje o současném
systému
1.1. Vývoj počtu důchodů a výdajů v letech 1970 - 1994
1.1. a) absolutně
1.1. b) relativně
1.2. Struktura počtu důchodů v roce 1994 (graf)
Struktura výdajů v roce 1993 (graf)
2. Základní podmínky v současné
a navrhované úpravě
2.1. Srovnání současné a navrhované úpravy
2.1. a) Transformace dávek
2.1. b) Podmínky nároku
2.1. c) Výše důchodu
2.1. d) Souběh nároku na výplatu důchodů
2.1. e) Souběh důchodů a příjmů
z výdělečné činnost
2.2. Věková hranice
2.2. a) Důchodový věk po nárok na starobní důchod
2.2. b) Důchodový věk pro nárok na starobní důchod (graf)
2.2. c) Dosažení důchodového věku pro rárok na starobní důchod podle období narození pojištěnce
2.2. d) Důchodový věk pro starobní
důchod podle období narození pojištěnce
(graf)
2.3. Výpočtový základ
2.3. a) Výpočtový základ podle současného stav a podle návrhu
2.3. b) Porovnání současného stavu
a nového způsobu stanovení výpočtovéo
základu
3. Vývoj podílu osob v poproduktivním věku
na počtu osob v produktivním věku v letech
1995 - 2020
3.1. Současný stav a při změně věkové hranice
3.2. Současný stav (graf)
Při změně věkové hranice (graf)
4. Porovnání výše nově přiznaného starobního důchodu podle současné a navrhované konstrukce
4.1. Výše starobního důchodu (tabulka)
4.2. Výše starobního důchodu při
35 a 40 letech zaměstnání (graf)
5. Přehled nákladů na jednotlivá opatření
6. Příklad na výpočet starobního
důchodu
7. Věk pro odchod do starobního důchodu v
základních důchodových systémech
(mezinárodní srovnání)
8. Průměrná doba a věk dožití
při dosažení důchodového věku
a míra závislosti ve vybraných státech
9. Poměr doby ekonomické aktivity osob a průměrné
doby pobírání starobního důchodu
ve vybraných státech.
10. Podíl výdajů na důchody na HDP
a doba pobírání důchodu ve vybraných
státech
10.1. Muži (graf)
10. 2. Ženy (graf)
11. Předpoklady modelových výpočtů
12. Příklad uplatnění zmocnění
vlády pro valorizaci důchodů.
13.Přehled hlavních změn v návrhu
zákona ve srovnání se zásadami zákona
Příloha č. 1.1 a)
POČET DŮCHODŮ | v tisících | ||||||
|
|
| |||||
VÝDAJE NA DŮCHODY | v mil.Kč | ||||||
údaje Zatím nejsou k dispozici |
1) včetně poměrných starobních
2) důchody manželek, za výs. luhu let, sociální,
osobní a jiné přiznané před
1.1.1957 3) včetně důchodového připojištění
a příspěvků k důchodům
JZD
Příloha č. 1.1 b)
POČET DŮCHODŮ index růstu - rok 1990 = 100
VÝDAJE NA DŮCHODY index růstu - rok 1990 = 100
údaje zatím nejsou k dispozici |
1)včetně poměrných starobních
2) důchody manželek, za výsluhu let, sociální,
osobní a jiné přiznané před
1.1.1957 3) včetně důchodového připojištění
a připojištění k důchodům
JZD
Příloha č. 1.2.
Příloha č. 2.1.a)
Druhy dávek současného
důchodového zabezpečení | Nový systém sociálního pojištění |
Starobní důchod | ANO - zavádí se další typ předčasného starobního důchodu; postupně se zvyšují věkové hranice |
Invalidní důchod | ANO - ruší se typ invalidity uznávané v případě, kdy výkon soustavného zaměstnání by vážně zhoršil zdravotní stav občana a tzv. "stavovská invalidita" |
Částečný invalidní důchod | ANO - změna definice částečné invalidity |
Důchody invalidů z mládí | ANO |
Vdovský důchod | ANO - nově se stanoví podmínky nároku a prodlužuje doba, do kdy lze splnit podmínky pro nový vznik nároku |
Vdovecký důchod | ANO - sjednocují se podmínky nároku a výpočet s vdovským důchodem |
Sirotčí důchod | ANO - výhodnější výpočet |
Důchod za výsluhu let | NE - vyplácené důchody se |
budou považovat podle věku jejich poživatelů za částečné invalidní nebo starobní důchody; místo toho možnost volby vypořádání dosavadních nároků vyplacením jednorázové částky | |
Důchod manželky | NE - vyplácené důchody se mění na starobní nebo invalidní v závislosti na věku jejich poživatelek |
Sociální důchod | NE -- dtto |
Zvýšení nízkých důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu | NE - dosavadní zvýšení se slučuje s důchodem |
Zvýšení důchodu pro bezmocnost | NE - přechodně se bude přiznávat a vyplácet podle dosavadních předpisů než bude převedeno do jiného systému, a to ve zvýšené míře |
Výchovné | NE - je transformováno do státní sociální podpory |
Podpora při narození dítěte | NE - dtto |
Pohřebné | NE - dtto |
Příloha č. 2.1.b)
současný stav | návrh |
STAROBNÍ DŮCHOD: | STAROBNÍ DŮCHOD: |
muži: a) - 25 roků zaměstnání
- 60 let věku (55 nebo 58 let u zaměst. 1. prac.kategorie) | muži, ženy: a) - 25 roků pojištění muži - 62 let věku x) ženy - 57 až 61 let věku x) podle počtu dětí |
b) - 10 roků zaměstnání | b) - 15 roků pojištění |
- 65 let věku | 65 let věku |
ženy: a) - 25 roků zaměstnání | x)Přechod na vyšší věkové hranice je v příloze(tabulka). |
- 53 až 57 let věk podle počtu dětí | |
b) - 20 roků zaměstnání | |
- 60 let věku | |
c) - 10 roků zaměstnání | |
- 65 let věku | |
PŘEDČASNÝ STAROBNÍ DŮCHOD: | PŘEDČASNÝ STAROBNÍ DŮCHOD: |
muži, ženy: | muži, ženy: |
- skončení zaměstnání | A) |
- 25 roků zaměstnání | - skončení zaměstnání |
- vedení v evidenci uchazečů o | - 25 let pojištění |
zaměstnání u úřadu práce nepřetržitě | - vedení v evidenci uchazečů o |
nejméně po dobu 180 kalendářních dnů | zaměstnání u úřadu práce |
- chybí nejvýše 2 roky do dovršení | nepřetržitě nejméně po dobu 180 |
věkové hranice pro nárok na starobní | kalendářních dnů |
důchod - | - chybí nejvýše 2 roky do věkové hranice |
pro nárok na starobní důchod | |
B) | |
- skončení zaměstnání | |
- 25 let pojištění | |
- chybí nejvýše 3 roky do dovršení
věkové hranice pro nárok na starobní důchod | |
INVALIDNÍ DŮCHOD: | PLNÝ INVALIDNÍ DŮCHOD: |
Dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav a | Dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav a |
a) neschopnost vykonávat jakékoliv
zaměstnání nebo b) výkon zaměst.by zhoršil zdrav. stav nebo c) schopnost výkonu jen nepřiměřeného zaměstnání ("stavovský"důchod) d) výkon zaměstnání jen za zcela mimořádných podmínek (např. nevidomí občané) | a) pokles schopnosti výdělečné - činnosti nejméně o 80% b) výkon zaměstnání jen za zcela mimořádných podmínek (např. nevidomí občané) |
ČÁSTEČNÝ INVALIDNÍ DŮCHOD: | ČÁSTEČNÝ INVALIDNÍ DŮCHOD: |
Dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav a
a) schopnost vykonávat zaměstnání jen za ulehčených prac.podmínek nebo b) schopnost výkonu jen méně kvalifikovaného zaměstnání a v důsledku toho pokles výdělku o 1/3 (ekonomická podmínka) nebo c) obecně ztížené životní podmínky | Dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav a a) pokles výdělečné schopnosti nejméně o polovinu nebo b) obecně ztížené životní podmínky |
VDOVSKÝ DŮCHOD: | VDOVSKÝ DŮCHOD: |
a)po dobu 1 roku od úmrtí manžela | a) po dobu 1 roku od úmrtí manžela |
pobírají důchod všechny vdovy | pobírají důchod všechny vdovy |
b)po uplynutí 1 roku pouze jestliže vdova | b) po uplynutí 1 roku pouze jestliže vdova |
splní alespoň jednu z podmínek: | splní alespoň jednu z podmínek: |
- je invalidní | - je plně invalidní |
- pečuje o nezaopatřené dítě | - pečuje o nezaopatřené dítě |
- vychovala 3 děti | - pečuje o bezmocného rodiče |
- starší 45 let a vychovala 2 děti | - dosáhla věku 55 let nebo věkové hranice |
- starší 50 let | pro nárok na starobní důchod |
c) nárok se obnoví při opětovném splnění | c) nárok se obnoví při opětovném splnění |
uvedených podmínek do2 let (péče o dítě | uvedených podmínek do5 let |
kdykoliv) | |
VDOVECKÝ DŮCHOD: | VDOVECKÝ DŮCHOD |
úmrtí manželky a péče nezaopatřené dítě | a) po dobu 1 roku od |
úmrtí manželky pobírají důchod všichni | |
vdovci | |
b) po uplynutí 1 roku pouze jestliže vdovec | |
- je plně invalidní | |
- pečuje o nezaopatřené dítě | |
- pečuje o bezmocného rodiče | |
- dosáhl věku 58 let nebo věkové hranice | |
pro nárok na starob ní důchod | |
c) nárok se obnoví při opětovném splnění | |
uvedených podmínek do 5 let | |
SIROTČÍ DŮCHOD: | SIROTČÍ DŮCHOD: |
úmrtí rodiče a nezaopatřenost dítěte | úmrtí rodiče a nezaopatřenost dítěte |
Příloha č. 2.1.c)
STAROBNÍ DŮCHOD: | STAROBNÍ DŮCHOD: |
za 25 roků zaměstnání 50% průměrného
měsíčního výdělku (PMV) redukovaného | základní výměra stanovená pevnou částkou |
zvýšení za každý další rok zaměstnání o 1% PMV redukovaného, max. o 25% PMV redukovaného | procentní výměra činí 1,5% výpočtového základu za každý rok pojištění |
výpočtový základ se stanoví z osobního vyměřovacího základu, který se zjišťuje z výdělků indexovaných podle růstu průměrných mezd dosažených v rozhodném období 30 kalendářních roků (bude rozšiřováno postupně během 20 let) | |
vyšší procento je u občanů pracujících do 31.12.1992 za zvlášť těžkých pracovních podmínek | |
PMV se zjišťuje z pěti výdělkově nejlepších kalendářních roků z posledních deseti let | |
redukce PMV: částka 2500,- Kč plně z částky 2501,- Kč - 6000,- Kč jedna třetina z částky 6001 Kč - 10000, Kč jedna desetina k částce nad 10000,- Kč se nepřihlíží | výpočtový základ: částka osobního vyměřovacího základu (OVZ) se započítává až do výše 4500,- Kč plně z částky OVZ nad 4500,- Kč do 9000,- Kč se počítá 30%, z částky OVZ přesahující 9000,- Kč se počítá 10% |
maximální výše ke dni vzniku nároku 2800,- Kč měs.; pokud byla určitá stanovená doba odpracována za zvlášť těžkých pracovních podmínek činí max. výše 2900,- Kč, 3250,- Kč nebo 3800,- Kč měs. | zvýšení za dobu pojištění po vzniku nároku na důchod o 1% výpočtového základu za každých 90 dnů |
zvýšení ze zaměstnání po vzniku nároku na důchod o 1% PMV redukovaného za každých 90 dnů; maximálně do 3800,- Kč, příp. 90% PMV neredukovaného sníženého o pojistné a daň | maximální výše důchodu není stanovena, minimální výše důchodu 1450,- Kč (zákl. výměra 680,- Kč + minimální výše procentní výměry 770,- Kč) |
zvýšení důchodů podle zvláštních zákonů nad uvedená maxima až do 5220,- Kč měs. | |
minimální výše důchodu 1146,- Kč měs. (726,- Kč + zvýšení o pevnou částku 420,- Kč) | |
PŘEDČASNÝ STAROBNÍ DŮCHOD: | PŘEDČASNÝ STAROBNÍ DŮCHOD; |
totéž jako u starobního důchodu s tím, že se procentní výměra odpovídající skutečně získané době zaměstnání snižuje o 1 PMV redukovaného za každých i započatých 90 kalendářních dnů pobírání důchodu do dosažení věku pro nárok na starobní důchod | A) totéž jako u starobního důchodu s tím, že se procentní výměra odpovídající skutečně získané době pojištění snižuje o 1% výpočtového základu za každých i za počatých 90 kalendářních dnů pobírání důchodu do dosažení věku pro nárok na starobní důchod |
po dosažení věku pro nárok na starobní důchod se přizná starobní důchod, jehož výše odpovídá skutečně získané době zaměstnání | po dosažení věku pro nárok na starobní důchod se přizná starobní důchod, jehož výše odpovídá skutečně získané době pojištění |
B) totéž jako u starobního důchodu s tím, že se procentní výměra odpovídající skutečně získané době pojištění snižuje o 0,6% výpočtového základu za každých i započatých 90 kalendářních dnů pobírání důchodu do dosažení věku pro nárok na starobní důchod; toto snížení je trvalé | |
INVALIDNÍ DŮCHOD:
totéž jako u starobního důchodu s tím, že se k získané době zaměstnání přičítá doba od vzniku nároku na důchod do dosažení věku 60 let u mužů a věku 57 let u žen | PLNÝ INVALIDNÍ DŮCHOD:
totéž jako u starobního důchodu s tím, že se k získané době pojištění přičítá doba od vzniku nároku na důchod do dosažení věku pro nárok na starobní důchod(u žen věk stanovený pro ženy, které nevychovaly žádné dítě) |
ČÁSTEČNÝ INVALIDNÍ DŮCHOD:
50% invalidního důchodu bez zvýšení o pevnou částku a k tomu celá pevná částka 420 Kč | ČÁSTEČNÝ INVALIDNÍ DŮCHOD:
- 50 procentní výměry plného invalidního důchodu a celá základní výměra při poklesu výdělku pod 67% srovnatelného vyměřovacího základu - 25 procentní výměry plného invalidního důchodu a polovina základní výměry při výdělku od 67 % do 80% srovnatelného vyměřovacího základu - při výdělku nad 80% srovnatelného vyměřovacího základu výplata důchodu nenáleží (nárok na důchod trvá) - minimální výše důchodu 1065,- Kč (zákl. výměra 680, - Kč + minimální výše procentní výměry 385,- Kč). |
VDOVSKÝ DŮCHOD:
60% důchodu, na který měl nebo by měl nárok zemřelý, bez pevné částky a k tomu celá pevná částka 420 Kč | VDOVSKÝ DŮCHOD:
základní výměra stanovená pevnou částkou procentní výměra činí 50 procentní výměry důchodu, na který měl nebo by měl nárok zemřelý |
VDOVECKÝ DŮCHOD:
1420,- Kč měsíčně | VDOVECKÝ DŮCHOD:
totéž jako u vdovského důchodu |
SIROTČÍ DŮCHOD:
- jednostranného sirotka 30% důchodu, na který měl nebo by měl nárok zemřelý rodič - oboustranného sirotka 50% důchodu, na který měl nebo by měl nárok ten rodič, který měl nebo by měl vyšší důchod + pevná částka 420 Kč | SIROTČÍ DŮCHOD:
základní výměra stanovená pevnou částkou procentní výměra - jednostranného sirotka 40 procentní výměry důchodu, na který měl nebo by měl nárok zemřelý rodič - oboustranného sirotka 40 procentní výměry důchodu, na který měl nebo by měl nárok každý ze zemřelých rodičů |