K části šesté

K § 105

Prezident republiky není vzhledem k pracovněprávním hlediskům vztahujícím se k výkonu této funkce účasten sociálního zabezpečen: podle obecných předpisů o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Pro účely důchodového pojištění ovšem není opodstatněné dobu výkonu této funkce vylučovat z účasti a ze započitatelné doby, a proto je třeba pro ni stanovit samostatné podmínky včetně určení vyměřovacího základu pro zjištění osobního vyměřovacího základu potřebného k výpočtu důchodu.

K § 106

Předkládaným zákonem se mění dosavadní důchodové zabezpečení na důchodové pojištění. V řadě předpisů je však obsažen dřívější pojem, a proto navrhované ustanovení tuto terminologickou změnu překlenuje.

K § 107

Vzhledem k tomu, že rozhodné období, z něhož se bude zjišťovat osobní vyměřovací základ, bude zasahovat před 1. leden 1996, je nutné stanovit všeobecný vyměřovací základ za kalendářní roky před uvedeným datem. K tomu se navrhuje zmocnit vládu, což odpovídá i řešení navrhovanému pro kalendářní roky po 1. lednu 1996. Vládu se rovněž navrhuje zmocnit ke zvýšení hranic redukcí výdělků podle stanovených pravidel a ke zvýšení základních výměr důchodů, pokud dojde ke zvýšení těchto výměr u vyplácených důchodů.

Protože nároky vyplývající z nemocí z povolání zasahují do řady právních odvětví, navrhuje se jejich výčet svěřit rovněž vládě.

K § 108

Ostatní podrobnosti mají vztah pouze k předkládanému zákonu, a proto je účelné, aby prováděcí vyhlášku vydalo příslušné ministerstvu, tj. Ministerstvo práce a sociálních věcí. Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy se umožňuje, aby v dohodě s Ministerstvem práce a sociálních věcí stanovilo pro účely důchodového pojištění, jak se budou posuzovat různé druhy forem přípravy na budoucí povolání.

K § 109

Z předpisů, které upravovaly sociální zabezpečení včetně důchodového zabezpečení, je třeba zrušit ta ustanovení, která upravovala otázky důchodového zabezpečení, avšak je nutno ponechat ta, která se vztahují k jiným částem sociálního zabezpečení, zejména k sociální péči.. Kromě toho je nutno ponechat v platnosti ta ustanovení, která uprav ují nároky na dávky důchodového zabezpečení, které navrhovaný zákon nepřejímá ani neruší - jmenovitě jde c zvýšení důchodů pro bezmocnost.

Předpokládá se, že při pokračující transformaci sociálního zabezpečení přijetím zákonů o státní sociální podpoře a o sociální pomoci budou postupně rušena ta ustanovení, která upravují nároky na dávky, které budou převzaty těmito dalšími zákony, a příslušná ustanovení společná.

Předpisy, které upravují výhradně otázky dlouhodobého zabezpečení, se navrhuje zrušit zcela.

K § 110

Navrhovaná účinnost k 1. lednu 1996 vychází z předpokladu, že zákon o důchodovém pojištění bude Parlamentem schválen v prvém pololetí roku 1995. Pokud by zákon byl schválen později, bude třeba účinnost posunout tak, aby doba mezi schválením a nabytím účinnosti činila aspoň 6 měsíců; tato doba je nutná proto, aby orgány sociálního zabezpečení mohly organizačně a technicky zabezpečit přechod na novou právní úpravu, která je kvalitativně výrazně odlišná od dosavadní právní úpravy.

V Praze dne 18. ledna 1995

předseda vlády

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc. v. r.

Ministr práce a sociálních věcí

Ing. Jindřich Vodička v.r.

Seznam příloh k důvodové zprávě

1. Základní údaje o současném systému

1.1. Vývoj počtu důchodů a výdajů v letech 1970 - 1994

1.1. a) absolutně

1.1. b) relativně

1.2. Struktura počtu důchodů v roce 1994 (graf)

Struktura výdajů v roce 1993 (graf)

2. Základní podmínky v současné a navrhované úpravě

2.1. Srovnání současné a navrhované úpravy

2.1. a) Transformace dávek

2.1. b) Podmínky nároku

2.1. c) Výše důchodu

2.1. d) Souběh nároku na výplatu důchodů

2.1. e) Souběh důchodů a příjmů z výdělečné činnost

2.2. Věková hranice

2.2. a) Důchodový věk po nárok na starobní důchod

2.2. b) Důchodový věk pro nárok na starobní důchod (graf)

2.2. c) Dosažení důchodového věku pro rárok na starobní důchod podle období narození pojištěnce

2.2. d) Důchodový věk pro starobní důchod podle období narození pojištěnce (graf)

2.3. Výpočtový základ

2.3. a) Výpočtový základ podle současného stav a podle návrhu

2.3. b) Porovnání současného stavu a nového způsobu stanovení výpočtovéo základu

3. Vývoj podílu osob v poproduktivním věku na počtu osob v produktivním věku v letech 1995 - 2020

3.1. Současný stav a při změně věkové hranice

3.2. Současný stav (graf)

Při změně věkové hranice (graf)

4. Porovnání výše nově přiznaného starobního důchodu podle současné a navrhované konstrukce

4.1. Výše starobního důchodu (tabulka)

4.2. Výše starobního důchodu při 35 a 40 letech zaměstnání (graf)

5. Přehled nákladů na jednotlivá opatření

6. Příklad na výpočet starobního důchodu

7. Věk pro odchod do starobního důchodu v základních důchodových systémech (mezinárodní srovnání)

8. Průměrná doba a věk dožití při dosažení důchodového věku a míra závislosti ve vybraných státech

9. Poměr doby ekonomické aktivity osob a průměrné doby pobírání starobního důchodu ve vybraných státech.

10. Podíl výdajů na důchody na HDP a doba pobírání důchodu ve vybraných státech

10.1. Muži (graf)

10. 2. Ženy (graf)

11. Předpoklady modelových výpočtů

12. Příklad uplatnění zmocnění vlády pro valorizaci důchodů.

13.Přehled hlavních změn v návrhu zákona ve srovnání se zásadami zákona

Příloha č. 1.1 a)

Vývoj počtu důchodů a výdajů na důchody podle druhu důchodů v letech 1970 - 1994
POČET DŮCHODŮ v tisících
31.12

roku
celkem
starobní

1)
invalidní
část. inv.
sirotčí
vdovské
ostatní

2)
1970
2502
1218
412
90
58
557
167
1975
2648
1407
373
106
51
597
114
1980
2748
1528
352
119
51
624
73
1981
2778
1560
351
120
52
630
66
1982
2805
1587
353
120
52
634
60
1983
2831
1614
354
120
52
637
54
1984
2841
1631
352
120
51
637
49
1985
2850
1646
349
122
49
636
49
1986
2861
1603
348
123
49
636
43
1987
2878
1681
349
125
48
637
40
1988
2881
1681
349
127
48
637
39
1989
2916
1707
344
126
66
631
42
1990
2952
1736
353
130
66
635
31
1991
2997
1777
367
127
63
635
28
1992
3033
1804
382
123
60
638
25
1993
3052
1815
398
119
60
636
24
1994
3032
1803
407
114
59
628
21

VÝDAJE NA DŮCHODY v mil.Kč
rok
celkem
starobní
invalidní
část.inv.
sirotčí
vdovské
ostatní
  
1)
    
2) 3)
1970
18849
10526
3487
685
347
3263
541
1975
23283
14033
3783
852
318
3882
414
1980
30897
19776
4688
1193
404
4468
368
1981
31902
20501
4818
1280
414
4542
347
1982
34233
22100
5152
1401
453
4761
365
1983
35341
22961
5315
1438
454
4813
360
1984
36205
23736
5389
1453
459
4817
351
1985
37798
24891
5578
1516
464
4960
389
1986
38650
25559
5679
1554
469
4995
394
1987
39531
26265
5794
1594
474
5022
385
1988
40742
27200
6033
1647
500
4967
395
1989
43611
29933
6262
1560
526
4914
416
1990
45531
31483
6556
1580
507
5161
244
1991
56052
38803
8222
1764
563
6528
172
1992
63699
44188
9585
1821
578
7419
108
1993
73638
50864
11505
1942
634
8515
178
1994
údaje Zatím nejsou k dispozici

1) včetně poměrných starobních

2) důchody manželek, za výs. luhu let, sociální, osobní a jiné přiznané před 1.1.1957 3) včetně důchodového připojištění a příspěvků k důchodům JZD

Příloha č. 1.1 b)

Vývoj počtu důchodů a výdajů na důchody podle druhu důchodů v letech 1970 -1994

POČET DŮCHODŮ index růstu - rok 1990 = 100

rok
celkem
starobní
Invalidní
část. Inv.
sirotčí
vdovské
ostatní
  
1)
    
2)
1970
85
70
117
69
88
88
539
1975
90
81
106
82
77
94
368
1980
93
88
100
92
77
98
235
1981
94
90
99
92
79
99
213
1982
95
91
100
92
79
100
194
1983
96
93
100
92
79
100
174
1984
96
94
100
92
77
100
158
1985
97
95
99
94
74
100
158
1986
97
96
99
95
74
100
139
1987
97
97
99
96
73
100
129
1988
98
97
99
98
73
100
126
1989
99
98
97
97
100
99
135
1990
100
100
100
100
100
100
100
1991
102
102
104
98
95
100
90
1992
103
104
108
95
91
100
81
1993
103
105
113
92
91
100
77
1994
103
104
115
88
89
99
68

VÝDAJE NA DŮCHODY index růstu - rok 1990 = 100

rok
celkem
starobní
invalidní
část.inv.
sirotčí
vdovské
ostatní
  
1)
    
2) 3)
1970
41
33
53
43
68
63
222
1975
51
45
58
54
63
75
170
1980
68
63
72
76
80
87
151
1981
70
65
73
81
82
88
142
1982
75
70
79
89
89
92
150
1983
78
73
81
91
90
93
148
1984
80
75
82
92
91
93
144
1985
83
79
85
96
92
96
159
1986
85
81
87
98
93
97
161
1987
87
83
8$
101
93
97
158
1988
89
86
92
104
99
96
162
1989
96
95
96
99
104
95
170
1990
100
100
100
100
100
100
100
1991
123
123
125
112
111
126
70
1992
140
140
146
115
114
144
44
1993
162
162
175
123
125
165
73
1994
údaje zatím nejsou k dispozici

1)včetně poměrných starobních

2) důchody manželek, za výsluhu let, sociální, osobní a jiné přiznané před 1.1.1957 3) včetně důchodového připojištění a připojištění k důchodům JZD

Příloha č. 1.2.


Příloha č. 2.1.a)

Transformace dávek
Druhy dávek současného

důchodového zabezpečení

Nový systém sociálního pojištění
Starobní důchodANO - zavádí se další typ předčasného starobního důchodu; postupně se zvyšují věkové hranice
Invalidní důchodANO - ruší se typ invalidity

uznávané v případě, kdy výkon

soustavného zaměstnání by vážně

zhoršil zdravotní stav občana

a tzv. "stavovská invalidita"

Částečný invalidní důchod ANO - změna definice částečné

invalidity

Důchody invalidů z mládí ANO
Vdovský důchodANO - nově se stanoví podmínky

nároku a prodlužuje doba, do kdy

lze splnit podmínky pro nový

vznik nároku

Vdovecký důchodANO - sjednocují se podmínky

nároku a výpočet s vdovským

důchodem

Sirotčí důchodANO - výhodnější výpočet
Důchod za výsluhu letNE - vyplácené důchody se
 budou považovat podle věku

jejich poživatelů za částečné

invalidní nebo starobní důchody;

místo toho možnost volby

vypořádání dosavadních nároků

vyplacením jednorázové částky

Důchod manželkyNE - vyplácené důchody se mění

na starobní nebo invalidní

v závislosti na věku jejich

poživatelek

Sociální důchodNE -- dtto
Zvýšení nízkých důchodů,

které jsou jediným zdrojem

příjmu

NE - dosavadní zvýšení se slučuje s důchodem
Zvýšení důchodu pro

bezmocnost

NE - přechodně se bude přiznávat

a vyplácet podle dosavadních

předpisů než bude převedeno do

jiného systému, a to ve zvýšené

míře

VýchovnéNE - je transformováno do státní

sociální podpory

Podpora při narození dítěte NE - dtto
PohřebnéNE - dtto

Příloha č. 2.1.b)

Podmínky nároku
současný stavnávrh
STAROBNÍ DŮCHOD:STAROBNÍ DŮCHOD:
muži: a) - 25 roků zaměstnání

- 60 let věku (55 nebo 58 let u zaměst. 1. prac.kategorie)

muži, ženy:

a) - 25 roků pojištění

muži - 62 let věku x)

ženy - 57 až 61 let

věku x) podle počtu dětí

b) - 10 roků zaměstnání b) - 15 roků pojištění
- 65 let věku65 let věku
ženy: a) - 25 roků zaměstnání x)Přechod na vyšší věkové hranice je v příloze(tabulka).
- 53 až 57 let věk podle počtu dětí  
b) - 20 roků zaměstnání  
- 60 let věku 
c) - 10 roků zaměstnání  
- 65 let věku 
PŘEDČASNÝ STAROBNÍ DŮCHOD: PŘEDČASNÝ STAROBNÍ DŮCHOD:
muži, ženy:muži, ženy:
- skončení zaměstnání A)
- 25 roků zaměstnání - skončení zaměstnání
- vedení v evidenci uchazečů o - 25 let pojištění
zaměstnání u úřadu práce nepřetržitě - vedení v evidenci uchazečů o
nejméně po dobu 180 kalendářních dnů zaměstnání u úřadu práce
- chybí nejvýše 2 roky do dovršení nepřetržitě nejméně po dobu 180
věkové hranice pro nárok na starobní kalendářních dnů
důchod -- chybí nejvýše 2 roky do věkové hranice
 pro nárok na starobní důchod
 B)
 - skončení zaměstnání
 - 25 let pojištění
 - chybí nejvýše 3 roky do dovršení

věkové hranice pro nárok na starobní

důchod

  
  
INVALIDNÍ DŮCHOD: PLNÝ INVALIDNÍ DŮCHOD:
Dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav a Dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav a
a) neschopnost vykonávat jakékoliv

zaměstnání nebo

b) výkon zaměst.by zhoršil zdrav. stav

nebo

c) schopnost výkonu jen nepřiměřeného

zaměstnání ("stavovský"důchod)

d) výkon zaměstnání jen za zcela

mimořádných podmínek (např. nevidomí

občané)

a) pokles schopnosti výdělečné -

činnosti nejméně o 80%

b) výkon zaměstnání jen za zcela

mimořádných podmínek (např. nevidomí

občané)

ČÁSTEČNÝ INVALIDNÍ DŮCHOD: ČÁSTEČNÝ INVALIDNÍ DŮCHOD:
Dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav a

a) schopnost vykonávat zaměstnání jen

za ulehčených prac.podmínek nebo

b) schopnost výkonu jen méně

kvalifikovaného zaměstnání a v důsledku

toho pokles výdělku o 1/3 (ekonomická

podmínka) nebo

c) obecně ztížené životní podmínky

Dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav a

a) pokles výdělečné schopnosti

nejméně o polovinu nebo

b) obecně ztížené životní podmínky

VDOVSKÝ DŮCHOD:VDOVSKÝ DŮCHOD:
a)po dobu 1 roku od úmrtí manžela a) po dobu 1 roku od úmrtí manžela
pobírají důchod všechny vdovy pobírají důchod všechny vdovy
b)po uplynutí 1 roku pouze jestliže vdova b) po uplynutí 1 roku pouze jestliže vdova
splní alespoň jednu z podmínek: splní alespoň jednu z podmínek:
- je invalidní- je plně invalidní
- pečuje o nezaopatřené dítě - pečuje o nezaopatřené dítě
- vychovala 3 děti- pečuje o bezmocného rodiče
- starší 45 let a vychovala 2 děti - dosáhla věku 55 let nebo věkové hranice
- starší 50 letpro nárok na starobní důchod
c) nárok se obnoví při opětovném splnění c) nárok se obnoví při opětovném splnění
uvedených podmínek do2 let (péče o dítě uvedených podmínek do5 let
kdykoliv) 
VDOVECKÝ DŮCHOD:VDOVECKÝ DŮCHOD
úmrtí manželky a péče nezaopatřené dítě a) po dobu 1 roku od
 úmrtí manželky pobírají důchod všichni
 vdovci
 b) po uplynutí 1 roku pouze jestliže vdovec
 - je plně invalidní
 - pečuje o nezaopatřené dítě
 - pečuje o bezmocného rodiče
 - dosáhl věku 58 let nebo věkové hranice
 pro nárok na starob ní důchod
 c) nárok se obnoví při opětovném splnění
 uvedených podmínek do 5 let
SIROTČÍ DŮCHOD: SIROTČÍ DŮCHOD:
úmrtí rodiče a nezaopatřenost dítěte úmrtí rodiče a nezaopatřenost dítěte

Příloha č. 2.1.c)

VÝŠE DŮCHODU
současný stav
návrh
STAROBNÍ DŮCHOD:STAROBNÍ DŮCHOD:
za 25 roků zaměstnání 50% průměrného

měsíčního výdělku (PMV) redukovaného

základní výměra stanovená pevnou

částkou

zvýšení za každý další rok zaměstnání o

1% PMV redukovaného, max. o 25%

PMV redukovaného

procentní výměra činí 1,5% výpočtového

základu za každý rok pojištění

 výpočtový základ se stanoví z osobního

vyměřovacího základu, který se zjišťuje z

výdělků indexovaných podle růstu

průměrných mezd dosažených v

rozhodném období 30 kalendářních roků

(bude rozšiřováno postupně během 20 let)

vyšší procento je u občanů pracujících

do 31.12.1992 za zvlášť těžkých

pracovních podmínek

 
  
  
PMV se zjišťuje z pěti výdělkově

nejlepších kalendářních roků z

posledních deseti let

 
  
  
redukce PMV:

částka 2500,- Kč plně

z částky 2501,- Kč - 6000,- Kč

jedna třetina

z částky 6001 Kč - 10000, Kč

jedna desetina

k částce nad 10000,- Kč se

nepřihlíží

výpočtový základ:

částka osobního vyměřovacího základu

(OVZ) se započítává až do výše 4500,- Kč

plně

z částky OVZ nad 4500,- Kč do 9000,- Kč

se počítá 30%,

z částky OVZ přesahující 9000,- Kč

se počítá 10%

maximální výše ke dni vzniku nároku

2800,- Kč měs.; pokud byla určitá

stanovená doba odpracována za zvlášť

těžkých pracovních podmínek činí max.

výše 2900,- Kč, 3250,- Kč nebo 3800,- Kč

měs.

zvýšení za dobu pojištění po

vzniku nároku na důchod o

1% výpočtového základu za

každých 90 dnů

zvýšení ze zaměstnání po vzniku nároku na důchod o 1% PMV redukovaného za každých 90 dnů; maximálně do 3800,- Kč, příp. 90% PMV neredukovaného sníženého o pojistné a daň maximální výše důchodu není stanovena, minimální výše důchodu 1450,- Kč (zákl.

výměra 680,- Kč + minimální výše procentní výměry 770,- Kč)

zvýšení důchodů podle zvláštních zákonů nad uvedená maxima až do 5220,- Kč měs.  
  
  
minimální výše důchodu 1146,- Kč měs. (726,- Kč + zvýšení o pevnou částku 420,- Kč)  
  
  
PŘEDČASNÝ STAROBNÍ DŮCHOD: PŘEDČASNÝ STAROBNÍ DŮCHOD;
totéž jako u starobního důchodu s tím,

že se procentní výměra odpovídající

skutečně získané době zaměstnání

snižuje o 1 PMV redukovaného za

každých i započatých 90 kalendářních

dnů pobírání důchodu do dosažení věku

pro nárok na starobní důchod

A)

totéž jako u starobního důchodu s tím, že

se procentní výměra odpovídající

skutečně získané době pojištění snižuje

o 1% výpočtového základu za každých i

za počatých 90 kalendářních dnů pobírání

důchodu do dosažení věku pro nárok na

starobní důchod

po dosažení věku pro nárok na starobní

důchod se přizná starobní důchod, jehož

výše odpovídá skutečně získané době

zaměstnání

po dosažení věku pro nárok na starobní

důchod se přizná starobní důchod, jehož

výše odpovídá skutečně získané době

pojištění

 B)

totéž jako u starobního důchodu s tím, že

se procentní výměra odpovídající

skutečně získané době pojištění snižuje

o 0,6% výpočtového základu za každých

i započatých 90 kalendářních dnů

pobírání důchodu do dosažení věku pro

nárok na starobní důchod; toto snížení je

trvalé

  
  
  
  
  
  
  
  
INVALIDNÍ DŮCHOD:

totéž jako u starobního důchodu s tím, že

se k získané době zaměstnání přičítá

doba od vzniku nároku na důchod do

dosažení věku 60 let u mužů a věku

57 let u žen

PLNÝ INVALIDNÍ DŮCHOD:

totéž jako u starobního důchodu s tím, že

se k získané době pojištění přičítá doba

od vzniku nároku na důchod do dosažení

věku pro nárok na starobní důchod(u žen

věk stanovený pro ženy, které

nevychovaly žádné dítě)

ČÁSTEČNÝ INVALIDNÍ DŮCHOD:

50% invalidního důchodu bez zvýšení

o pevnou částku a k tomu celá pevná

částka 420 Kč

ČÁSTEČNÝ INVALIDNÍ DŮCHOD:

- 50 procentní výměry plného invalidního

důchodu a celá základní výměra při

poklesu výdělku pod 67% srovnatelného

vyměřovacího základu

- 25 procentní výměry plného invalidního

důchodu a polovina základní výměry při

výdělku od 67 % do 80% srovnatelného

vyměřovacího základu

- při výdělku nad 80% srovnatelného

vyměřovacího základu výplata důchodu

nenáleží (nárok na důchod trvá)

- minimální výše důchodu 1065,- Kč

(zákl. výměra 680, - Kč + minimální výše

procentní výměry 385,- Kč).

VDOVSKÝ DŮCHOD:

60% důchodu, na který měl nebo by měl

nárok zemřelý, bez pevné částky a k

tomu celá pevná částka 420 Kč

VDOVSKÝ DŮCHOD:

základní výměra stanovená pevnou

částkou

procentní výměra činí 50 procentní výměry

důchodu, na který měl nebo by měl nárok

zemřelý

VDOVECKÝ DŮCHOD:

1420,- Kč měsíčně

VDOVECKÝ DŮCHOD:

totéž jako u vdovského důchodu

SIROTČÍ DŮCHOD:

- jednostranného sirotka 30% důchodu,

na který měl nebo by měl nárok zemřelý

rodič

- oboustranného sirotka 50% důchodu, na

který měl nebo by měl nárok ten rodič,

který měl nebo by měl vyšší důchod

+ pevná částka 420 Kč

SIROTČÍ DŮCHOD:

základní výměra stanovená pevnou

částkou

procentní výměra

- jednostranného sirotka 40 procentní

výměry důchodu, na který měl nebo by

měl nárok zemřelý rodič

- oboustranného sirotka 40 procentní

výměry důchodu, na který měl nebo by

měl nárok každý ze zemřelých rodičů




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP