K § 18
Rozhodným obdobím je časový úsek,
z něhož se zjišťuje osobní vyměřovací
základ. Délka rozhodného období se
stanoví tak, aby do výše důchodu byla
odpovídajícím způsobem promítnuta
výše pojistného placeného v produktivním
věku. Ve vztahu k maximální možné
délce pojištění je však stanovena
v rozsahu cca dvou třetin předcházejících
přiznání důchodu, čímž
se ve většině případů
vyloučí období na počátku ekonomické
aktivity, kdy zpravidla bývají nižší
výdělky. Při přiznání
důchodu v mladším věku však musí
být rozhodný obdobím v podstatě celá
doba mezi 18. rokem věku a přiznáním
důchodu, případně celá doba
pojištění.
Aby při tomto podstatném prodloužení
rozhodného období oproti dosavadním předpisům
nedošlo k hodnocení toho období, ke kterému
se podle dosavadních předpisů nepřihlíželo,
stanovuje se počátek rozhodného období
nejvýše 10 kalendářních roků
před účinností zákona. O kalendářní
roky před rokem 1986 se rozhodné období prodlužuje
pouze v případech, je-li počet roků
s vyměřovacím základem nepřiměřeně
malý. Přechod z tohoto desetiletého období
na třicetileté období bude postupný,
rozložený na dvacet let. Výchozí desetileté
období se bude prodlužovat vždy o jeden rok v
závislosti na době, která uplyne od účinnosti
nového zákona. Tento postup umožní ve
vztahu k občanům plynulý přechod na
novou úpravu.
K § 19
Zachování vazby na původní výpočtový
základ, z něhož byl vyměřen dřívější
důchod, ochraňuje pojištěnce pro případ,
že došlo ke snížení jeho osobního
vyměřovacího základu nebo po přiznání
důchodu již nebyl schopen vykonávat činnost,
z jejíhož titulu by byl pojištěn. I tento
původní osobní vyměřovací
základ, případně neredukovaný
průměrný měsíční
výdělek u důchodů vyměřených
podle předpisů platných před 1. lednem
1996, je nutno indexovat tak, aby byla zachována jeho relace
vůči aktuálnímu všeobecnému
vyměřovacímu základu.
K § 20 až § 23
Vymezuje se pojem dítěte a pojem nezaopatřenosti
dítěte, kdy se v zásadě přejímá
dosavadní stav s tím, že není odůvodněné
považovat za nezaopatřené i to dítě,
které se sice není schopno pro dlouhodobě
nepříznivý zdravotní stav soustavně
připravovat na budoucí povolání, ale
je schopno vykonávat soustavnou výdělečnou
činnost. Dále se vymezuje pojem soustavná
příprava dítěte na budoucí
povolání, kdy se vychází ze školských
předpisů. Oproti současnému stavu
nedochází k podstatným změnám.
Navrhovaná úprava je identická s úpravou
navrhovanou v zákoně o státní sociální
podpoře.
K § 24
Okruh osob blízkých se pro účely tohoto
zákona oproti dosavadnímu stavu nemění,
pouze se z dosavadní prováděcí vyhlášky
přejímá do zákona.
K § 25 a § 26
Rovněž se přejímá dosavadní
pojetí pracovního úrazu a nemoci z povolání.
Vzhledem k tomu, že v důchodovém zabezpečení
již byly zrušeny různé preference, mezi
nimi i zvýšení invalidního a částečného
invalidního důchodu z důvodu pracovního
úrazu nebo nemoci z povolání, bude mít
vznik invalidity nebo částečné invalidity
z důvodu pracovního úrazu nemoci z povolání)
pouze ten důsledek, že se v těchto případech
bude podmínka potřebné doby pojištění
považovat vždy za splněnou.
Přejímá se dále dosavadní pojetí
dlouhodobě nepříznivého zdravotního
stavu. časově je vymezen jedním rokem; při
nepříznivém zdravotním stavu do jednoho
roku budou náležet dávky nemocenského
pojištění.
K § 27
Pojem výdělečná činnost je
definován zúženě oproti obecnému
významu tohoto pojmu. Tato činnost musí být
takového rozsahu, aby podléhala pojištění.
To znamená, že nejde o každou činnost,
za kterou má občan odměnu, ale tato činnost
musí být určitého rozsahu.
K části čtvrté
K § 28
Vymezují se základní podmínky vzniku
nároku na starobní důchod: nárok vznikne
splněním časově poslední podmínky.
Nadále se již nebude rozlišovat plný a
poměrný starobní důchod. Dosavadní
pojem "doba zaměstnání" se mění
na pojem "doba pojištění".
K § 29
Základní podmínka pro nárok na starobní
důchod, t. j. 2 let potřebné doby pojištění,
zůstává shodná s dosavadní
podmínkou potřebné doby zaměstnání,
s výjimkou dosavadní podmínky pro nárok
na poměrný starobní důchod, kde je
opodstatněné zvýšení z dřívějších
10 na 15 roků pojištění. Důvodem
je přechod k systému, který umožní
dobrovolné pojištění po dobu až
10 let. Čekací doba tak bude v těchto případech,
pokud se plně využije institutu dobrovolného
pojištění, ve srovnání se současným
stavem kratší o 5 let.
K § 30
Poskytování starobního důchodu před
dosažením věku stanoveného pro nárok
na tento důchod dosavadním zákonem o sociálním
zabezpečení je řešeno zákonem
č. 39/1994 Sb., o předčasném poskytování
starobního důchodu a o změně zákonů
na úseku zaměstnanosti. Tato úprava se v
podstatě přejímá do zákona
o důchodovém pojištění a nebude
tedy provedena zvláštním zákonem tak
jako dosud. Ke dni dosažení důchodového
věku vznikne nárok na starobní důchod
podle 29 a tato situace se posuzuje v případě
podání žádosti o starobní důchod
podle § 29 jako souběh nároku na výplatu
dvou důchodů stejného druhu.
K § 31
Zavádí se nový typ poskytování
starobního důchodu před dosažením
věku stanoveného v § 32 zákona, který
umožňuje občanovi vlastním rozhodnutím
zvolit datum jeho přiznání. Pro tento účel
se ve srovnání s předčasným
poskytováním starobního důchodu podle
§ 30 prodlužuje doba, v níž lze před
dosažením důchodového věku tento
důchod přiznat, až na tři roky, a nestanoví
podmínka nepřetržitého vedení
v evidenci uchazečů o zaměstnání
po určitou dobu. V těchto případech
však nebude umožněno přiznat starobní
důchod podle § 29 po dosažení věku
uvedeného v § 32 zákona, což znamená,
že procentní snížení důchodu
za dobu jeho pobírání do dosažení
důchodového věku bude trvalé.
K § 32
Navrhuje se postupně zvýšit hranici potřebného
věku pro vznik nároku na starobní důchod.
Dosavadní věková hranice je poměrně
nízká (muži 60 let, ženy 53 - 57 let),
a proto doba pobírání starobního důchodu,
zejména u žen, je relativně velmi dlouhá,
což znamená vysoké náklady. Průměrná
doba dožití osob, které již dosáhly
věku potřebného pro nárok na starobní
důchod, činila v roce 1990 v České
republice 24 let žen a 15 let u mužů. Míra
závislosti, tj. podíl osob v poproduktivním
věku na 100 ekonomicky aktivních, která nyní
činí v České republice 33%, se při
zvýšení věkové hranice sníží
do roku 2006 na 29%. I tak však bude v evropském srovnání
poměrně vysoká. Bez dalších úprav
věkové hranice po roce 2006 by se navíc opět
zvyšovala až na 37% v roce 2018.
Zvýšení důchodového věku
lze sice provést najednou, avšak s ohledem na dopady
na občany se navrhuje rozložit zvýšení
věkových hranic na delší časové
období a začít s ním co nejdříve.
Případné oddálení tohoto rozhodnutí
by mělo za následek rychlejší zvyšování
potřebného věku v budoucnu. U žen bude
tempo zvyšování rychlejší, čímž
bude současně dosaženo i sblížení
podmínek mužů a žen pro nárok na
důchod. Rozdíly mezi ženami podle počtu
vychovaných dětí však prozatím
zůstanou zachovány. V letech 1996 až 2006 se
proto podmínka potřebného věku stanoví
podle toho, kdy pojištěnec dosáhne věkové
hranice pro nárok na starobní důchod podle
předpisů platných před účinností
nového zákona s tím, že čím
vyšší bude kalendářní rok
dosažení této hranice, tím vyšší
bude i věk potřebný pro splnění
podmínky nároku na důchod.
K § 33
Výše základní výměry starobního
důchodu je určena pevnou částkou.
Výše procentní výměry starobního
důchodu se stanoví v závislosti na délce
doby pojištění procentní sazbou z výpočtového
základu. Při stanovení výpočtového
základu se vlivem redukce u vyšších příjmů
uplatní princip solidarity ve prospěch osob s nižšími
příjmy. Při zohlednění doby
pojištění však bude platit ve výši
důchodu přímá úměra.
V zájmu ochrany pojištěnců se stanoví
minimální výše procentní výměry
důchodu, takže spolu se základní výměrou
bude minimální výše důchodu přiznaného
ke dni 1.1.1996 nepatrně vyšší než
nejnižší výměra důchodu
přiznaného k 31.12.1995.
K § 34
Procentní sazba z výpočtového základu za jeden rok pojištění se navrhuje taková, aby výše pojistného byla přiměřená možnostem plátců pojistného a současně zajišťovala i přiměřenou výši procentní výměry důchodů. Na rozdíl od dosavadního stavu se nestanoví žádné relativní ani absolutní maximum.
Zvýšení procentní výměry
starobního důchodu při výdělečné
činnosti po vzniku nároku na důchod bude
činit 1% výpočtového základu
za každých 90 kalendářních dnů
této výdělečné činnosti
s tím, že nezhodnocená doba kratší
než 90 kalendářních dnů se přičte
k době pojištění získané
do vzniku nároku na tento důchod. K době
pojištění získané do vzniku nároku
na důchod se na žádost přičte
i doba pojištění po vzniku nároku na
důchod delší než 90 kalendářních
dnů, pokud je to výhodnější (např.
doba pojištění do vzniku nároku činí
40 roků 275 dnů, po vzniku nároku 90 dnů
- přičtením doby pojištění
po vzniku nároku k době pojištění
získané do vzniku nároku se procentní
výměra důchodu zvýší o
1,5 výpočtového základu).
K § 35
Stanovení procentní výměry důchodu
vychází z dosavadní právní
úpravy obsažené v zákoně č.
39/1994 Sb. To znamená, že procentní výměra
důchodu odpovídající skutečně
získané době pojištění
se snižuje o 1% výpočtového základu
za každých i započatých 90 kalendářních
dnů za dobu pobírání důchodu
do dosažení důchodového věku
s tím, že minimální procentní
výměra důchodu platí i zde. V případě
výdělečné činnosti vykonávané
do dosažení důchodového věku
se při jejím skončení důchod
přepočte s přihlédnutím k nově
získané době pojištění.
Za každých 94 kalendářních dnů
výdělečné činnosti vykonávané
po dosažení důchodového věku
se procentní výměra zvýší
o 1% výpočtového základu.
K § 36
Mírnější podmínky pro přiznání
tohoto typu starobního důchodu, t.j. možnost
vlastním rozhodnutím zvolit datum přiznání
důchodu až o tři roky dříve před
dosažením důchodového věku a
upuštění od podmínky nepřetržitého
vedení občana v evidenci uchazečů
o zaměstnání po určitou dobu, se vyvažují
tím, že se snížení procentní
výměry důchodu navrhuje ponechat natrvalo.
Přitom je však toto snížení nižší,
než by odpovídalo pojistné matematickým
principům. Minimální procentní výměra
důchodu platí i zde.
K § 37
Nový systém důchodového pojištění
bude financován na principu mezigenerační
solidarity průběžným způsobem.
Proto je odůvodněné vyplácet starobní
důchod přiznaný podle § 29 vedle příjmu
z výdělečné činnosti v období
dvou let po vzniku nároku, jen když příjem
z výdělečné činnosti nepřesáhne
částku životního minima platnou pro
jednotlivce. V případě samostatné
výdělečné činnosti nebude po
tuto dobu důchod náležet v žádném
případě. Tento postup není v rozporu
s právem uplatňovaným v zemích Evropské
unie. Je odůvodněné, aby stejný režim
platil pro předčasně poskytovaný starobní
důchod až ode dne dosažení věku
pro nárok na starobní důchod; do dosažení
tohoto věku výplata předčasně
poskytovaného starobního důchodu při
jakékoli výdělečné činnosti
nenáleží.
K § 38
Podmínky nároku na plný invalidní
důchod, t.j. dlouhodobě nepříznivý
zdravotní stav odpovídající plné
invaliditě a získání potřebné
doby pojištění, se v podstatě zachovávají
s tím, že je nově definována plná
invalidita.
K § 39
V novém systému se plná invalidita definuje
jako trvalá ne dlouhodobá ztráta nebo pokles
schopnosti soustavné výdělečné
činnosti, vyplývající ze zjištěného
dlouhodobě nepříznivého zdravotního
stavu. Definice prvého typu invalidity spočívá
prakticky v poklesu pracovního potenciálu nejméně
o 80%. Za soustavnou výdělečnou činnost
se nebude považovat činnost, která nemá
charakter trvalosti,tj. činnost vykonávaná
pouze příležitostně, činnost
malého rozsahu nebo ekonomicky nevýznamná.
Druhý typ plné invalidity připouští
výdělečnou činnost jen za zcela mimořádných
podmínek. Vymezení okruhu občanů spadajících
do této skupiny plné invalidity bude přílohou
prováděcího předpisu stejně
tak jako vymezení pojmu "zcela mimořádné
podmínky".
Oproti dosavadnímu stavu se definice plné invalidity
značně zjednodušuje. Upouští se
od typu invalidity, která je uznávána proto,
že by výkon soustavného zaměstnání
vážně zhoršil zdravotní stav občana,
neboť je neodůvodněné, aby se v rozporu
s konstatováním plné invalidity připouštěl
výkon soustavného zaměstnání.
Dále se upouští od typu invalidity, kdy je
občan sice schopen vykonávat soustavné zaměstnání,
avšak jen zcela nepřiměřené jeho
dřívější schopnostem a společenskému
významu dosavadního povolání (tzv.
"stavovská invalidita"). V období, kdy
se předpokládá nutnost mobility pracovních
sil a potřeba rekvalifikace, není odůvodněné
uznávat v základním důchodovém
systému plnou invaliditu u pojištěnce, u něhož
je zjištěna schopnost soustavné výdělečné
činnosti; pojem společenský význam
povolání" dnes již není aktuální.
Za plně invalidní by napříště
neměla být uznána osoba samostatně
výdělečně činná, která
vykonává samostatnou výdělečnou
činnost nebo pracuje v cizině. Z povahy této
činnosti vyplývá, že ji nelze vykonávat
a současně být neschopen výdělečné
činnosti (u takového pojištěnce přichází
v úvahu uznání jen částečné
invalidity). Ze stejných principů vycházejí
i zahraniční systémy.
Stejně jako dosud se předpokládá,
že zdravotní stav pojištěnce bude sledován
při pravidelných kontrolních lékařských
prohlídkách.
K § 40
Délka doby pojištění potřebná
pro nárok na plný invalidní důchod
se nemění. Považuje se za vhodné zachovat
dosavadní stav, který se osvědčil
v praxi a je ve shodě s obdobnými právními
systémy Evropské unie. Je navíc bezprostředně
ve vazbě na ztrátu výdělku v důsledku
dlouhodobě nepříznivého zdravotního
stavu pojištěnce.
V případě vzniku plné invalidity následkem
pracovního úrazu nebo nemoci z povolání
se i nadále bude podmínka potřebné
doby pojištění považovat za splněnou.
Při posuzování splnění podmínky
potřebné doby pojištění pro nárok
na plný invalidní důchod se navrhuje považovat
za dobu pojištění také dobu studia na
střední nebo vysoké škole v České
republice před dosažením věku 18 let.
Tím se umožní přiznat v těchto
případech plný invalidní důchod
i před dosažením uvedeného věku.
K § 41
Konstrukce výpočtu plného invalidního
důchodu bude obdobná jako konstrukce starobního
důchodu včetně stanovení minimální
výše procentní výměry. V rámci
solidarity se stejně jako dosud zachovává
institut dopočtu doby do věkové hranice pro
nárok na starobní důchod.
Stejně jako v oblasti nemocenského pojištění
není důvodné ani v oblasti důchodového
pojištění plně odškodňovat
plnou invaliditu, která vznikla následkem pojištěncova
úmyslného poškození zdraví nebo
v důsledku jeho úmyslného trestního
činu.
K § 42
Nadále se počítá s uznáním
plné invalidity u občanů, kteří
nemohou být vzhledem ke svému dlouhodobě
nepříznivému zdravotnímu stavu účastni
důchodového pojištění před
dosažením věku 18 let, tzv. invalidé
z mládí. Invalidním důchodem tak budou
zabezpečeni občané, kteří pro
zdravotní postižení od mládí
neměli možnost být pojištěni a
kteří tak bez vlastní viny nejsou připraveni
na řešení vzniklé sociální
situace. Procentní výše jejich důchodu
bude činit jednotně stanovenou sazbu odvozenou z
všeobecného vyměřovacího základu.
Při stanovení výše důchodů
invalidů z mládí se vycházelo z toho,
že při plné době zaměstnání
by jejich důchod činil 63% (42 x 1,5) výpočtového
základu a že výdělky dvacetiletých
občanů dosahují přibližně
dvě třetiny průměrného výdělku
všech pracovníků. Z takovýchto výdělků
by tedy důchod činil 42 průměrné
mzdy. Tomu zvolená sazba procentní výměry
30% všeobecného vyměřovacího
základu spolu se základní výměrou
zhruba odpovídá. Tato úprava je výhodnější
než dosavadní stav, kdy činí výše
důchodu invalidy z mládí 57 minimální
mzdy.
Takto stanovená výše bude v zájmu ochrany
mladých pojištěnců i nejnižší
výměrou důchodu osob, které se za
stanovených podmínek stanou invalidními před
28. rokem věku.
K § 43
Podmínky nároku na částečný
invalidní důchod, t.j. dlouhodobě nepříznivý
zdravotní stav odpovídající částečné
invaliditě a potřebná doba pojištění,
se v podstatě zachovávají s tím, že
je nově definována částečná
invalidita.
K § 44
Dochází k zásadní změně
spočívající v tom, že pokles
výdělku jako důsledek snížené
pracovní schopnosti nebude napříště
podmínkou uznání částečné
invalidity (dosud tzv. ekonomická podmínka částečné
invalidity). V novém pojetí částečné
invalidity půjde o zhodnocení zbývající
výdělečné schopnosti občana
postavené na objektivním zjištění
zdravotního stavu s přihlédnutím k
jeho vzdělání, předchozímu
zaměstnání a možnosti rekvalifikace.
Při hodnocení zbývající výdělečné
schopnosti nebude měřítkem dosahovaný
výdělek, ale hlavní důraz bude kladen
na komplexní posouzení zbývajících
objektivně existujících tělesných
a duševních schopností umožňujících
další výdělečnou činnost.
K uznání částečné invalidity
se bude vyžadovat pokles schopnosti výdělečné
činnosti aspoň o polovinu.
Nadále se počítá s uznáváním
částečné invalidity pro trvalé
zdravotní postižení značně ztěžující
obecné životní podmínky, i když
schopnost soustavné výdělečné
činnosti nepoklesla.
K § 45
Konstrukce výpočtu částečného
invalidního důchodu bude obdobná jako u plného
invalidního důchodu s tím, že výše
procentní výměry za každý rok
pojištění činí polovinu této
procentní výměry plného invalidního
důchodu, t.j. 0,75% výpočtového základu.
Rovněž stanovená částka minimální
výše procentní výměry odpovídá
polovině této částky u plného
invalidního důchodu.
K § 46
Smyslem částečného invalidního
důchodu je zajistit pojištěnci částečnou
náhradu příjmu, o který přichází
v důsledku dlouhodobě zhoršeného zdravotního
stavu. K naplnění tohoto cíle je nárok
na výplatu a výši částečného
invalidního důchodu váže na výši
dosahovaného příjmu z výdělečné
činnosti. Tím se docílí spravedlivější
posouzení kompenzace ztráty výdělku
v důsledku dlouhodobého snížení
výdělečné schopnosti. Na rozdíl
od dosavadního stavu nebude překročení
stanovené hranice příjmu znamenat ztrátu
nároku na důchod, ale jen omezení nebo ztrátu
nároku na výplatu důchodu.
Poživatel částečného invalidního
důchodu pracující v cizině nemůže
být posuzován, protože příjem,
ze kterého si platí pojištění,
je dán částkou, kterou si sám určí.
Při výkonu práce v cizině nebude proto
důchod vyplácen.
Nadále se nebude sledovat příjem u osob,
jimž zdravotní stav značné ztěžuje
obecné životní podmínky. V těchto
případech bude částečný
invalidní důchod náležet i při
výdělečné činnosti v cizině.
K § 47
Výši dosahovaného příjmu z výdělečné
činnosti jako kritérium pro stanovení výše
dávky bude napříště sledovat
jednou ročně nositel pojištění.
Vzhledem k daňové soustavě je třeba
zjišťovat příjmy poživatelů
částečného invalidního důchodu
v zásadě za zdaňovací období,
jímž je kalendářní rok. První
kontrolu výdělečné schopnost se navrhuje
provádět až po uplynutí prvního
zdaňovacího období. Přitom se berou
v úvahu i nezbytné technické odchylky při
přiznávání důchodu v různých
časových obdobích, zejména v druhé
polovině kalendářního roku, i různé
lhůty pro podání daňového přiznání
při různých druzích pracovního
zapojení zaměstnanci, osoby samostatně výdělečně
činné.
Výše příjmu poživatele částečného
invalidního důchodu pak bude ovlivňovat pouze
výši vyplácené částky,
zatímco sám nárok na důchod bude závislý
jen na zdravotním stavu.
K § 48
Rozhodující pro posouzení nároku na
výplatu a výši částečného
invalidního důchodu bude výše dosahovaného
průměrného měsíčního
příjmu poživatele tohoto důchodu ve
vztahu k jeho srovnatelnému vyměřovacímu
základu. Ten se určí vynásobením
osobního vyměřovacího základu,
z něhož byl částečný invalidní
důchod vypočten, koeficientem nárůstu
všeobecného vyměřovacího základu
za stanovenou dobu. Tímto postupem se zajistí, že
srovnatelný vyměřovací základ
pojištěnce bude reagovat na vývoj mezd.
K § 49
Vdovský důchod je koncipován jako dávka,
která má přispět ženě
k vyrovnání životní úrovně
po zániku manželství v důsledku úmrtí
manžela. Jeho účelem je po stanovenou dobu
a za stanovených podmínek částečně
kompenzovat ztrátu příjmu manžela. předpokládá
se, že hlavním zdrojem příjmu žen
v produktivním věku je obdobně jako u mužů
pracovní příjem z vlastní výdělečné
činnosti.
Účelem vdoveckého důchodu je přispět
muži na úhradu výdajů, které
mu vznikají po úmrtí manželky, a zrovnoprávnit
vdovce a vdovy. Hospodářskou újmu manžela
způsobenou úmrtím manželky ze spatřovat
ve větších výdajích spojených
s péčí o děti. Mužům starším
nebo plně invalidním vzniká ve většině
případů potřeba využívat
placených služeb k udržení chodu domácnosti.
K § 50
Délka trvání bezpodmínečného
nároku na vdovský důchod po úmrtí
manžela je přiměřená k tomu,
aby se žena přizpůsobil a novým ekonomickým
podmínkám. Takové přizpůsoben
í lze předpokládat u vdov věkově
mladších, zdravých a bezdětných.
Podmínky pro další poskytování
vdovského důchodu se proto navrhuje vázat
jen na okolnosti, které ženě fakticky znesnadňují
nebo dokonce vylučují výkon zaměstnání.
Okruh dětí, které mají ženě
zachovat nárok na vdovský důchod, se navrhuje
neměnit oproti dřívějšímu
stavu. Dále se navrhuje, aby nárok na dávku
zachovávala skutečnost, že vdova pečuje
o nezletilé dlouhodobě těžce zdravotně
postižené dítě vyžadující
mimořádnou péči, nebo o zletilé
převážné nebo úplně bezmocné
dítě, anebo o rodiče jednoho z manželů,
který je převážně nebo úplně
bezmocný, anebo částečně bezmocný
a starší 80 let. Nárok zachovává
i dosažení věku 55 let nebo důchodového
věku, je-li nižší.
Nesplňuje-li vdova podmínky pro poskytování
vdovského důchodu po roce od smrti manžela,
nárok na vdovský důchod zanikne. S ohledem
na zúžení situací, které budou
nárok na důchod podmiňovat, navrhuje se prodloužit
lhůtu, ve které může vdova některou
z podmínek po zániku nároku opět splnit,
ze dvou na pět let.
Je odůvodněné, aby na rozdíl od dosavadního
stavu zanikl nárok na vdovský důchod v případě
zjištění, že vdova úmyslně
způsobila smrt manžela.
Doba pobírání vdoveckého důchodu,
jeho výpočet a podmínky pro obnovení,
příp. zánik nároku se stanoví
obdobně jako u vdovského důchodu.
K § 51
Výše základní výměry vdovského
a vdoveckého důchodu je stanovena pevnou částkou.
Výše procentní výměry vdovského
(vdoveckého) důchodu se stanoví nově
s ohledem na zvýšení procentní výměry
sirotčího důchodu a na zavedení základní
výměry a činí 50 procentní
výměry důchodu, na který měl
nebo by měl nárok manžel (manželka) v
době smrti.
Protože nárok na vdovský (vdovecký)
důchod spočívá na existenci nároku
zemřelého (zemřelé) na důchod
v době smrti, budou procentní výměry
uvedených důchodů po poživatelích
částečného invalidního důchodu,
kteří v době smrti nebudou splňovat
podmínky pro nárok na jiný důchod,
stanoveny pouze z procentní výměry vypláceného
částečného invalidního důchodu.
K § 52
Předpokladem pro nárok na sirotčí důchod je nezaopatřenost dítěte. Okruh nezaopatřených dětí se podstatě přejímá.
Oproti dosavadnímu stavu nárok na sirotčí
důchod nevznikne dítěti, jehož zemřelý
rodič nebyl poživatelem důchodu ani nesplnil
podmínky pro jeho přiznání podle tohoto
zákona. Tito sirotci budou zabezpečeni systémem
sociální pomoci a státní sociální
podpory.
Obdobně jako u vdovského a vdoveckého důchodu
se nově navrhuje, aby nárok na sirotčí
důchod zanikl v případě zjištění,
že smrt zemřelého úmyslně způsobilo
pozůstalé dítě.
K § 53
Výpočet dávky se přizpůsobuje
nové konstrukci důchodů. Výše
základní výměry sirotčího
důchodu je určena pevnou částkou.
procentní výměra sirotčího
důchodu činí 4 procentní výměry
důchodu, na který měl nebo by měl
nárok zemřelý v době smrti. V případě
oboustranného sirotka náleží 40% procentní
výměry důchodu po každém ze zemřelých
a pevná částka pouze jednou.
K § 54
Oproti dosavadnímu stavu nedochází k zásadní
změně a nynější právní
úprava se v podstatě přejímá.
K § 55 a § 57
Vliv uplynutí času je upraven odchylně pro
nárok na důchod a pro nárok na jeho výplatu.
K § 56
Ustanovení upravuje postup při změně
výše dávky, změně data jejího
přiznání nebo obnovení výplaty
ve prospěch pojištěnce a rovněž
postup při zastavení výplaty nebo odnětí
důchodu. Příčinou mohou být
jednak dodatečně zjištěné, přestože
v minulosti existující skutečnosti, stejně
jako skutečnosti, které nastaly až v průběhu
výplaty dávky. Jde o převzetí dosavadních
principů; stejně tak se přejímá
tříletá lhůta, po jejímž
uplynutí zaniká nárok na splátky důchodu
před touto lhůtou.
K § 58 až § 61
Stejně jako dosud se vychází ze zásady,
že účelem důchodu je nahrazovat pracovní
příjem, a proto náleží při
souběhu nároku na výplatu přímých
důchodů vždy jen jeden důchod, a to
vyšší (nejvyšší).
Při souběhu důchodů, z nichž
každý plní jinou funkci, se dále stanoví,
že v zásadě náleží vyšší
důchod v plné výši a z nižšího
jedna polovina procentní výměry.
Upravují se též podrobnosti při souběhu
důchodů, z nichž aspoň jeden je dílen
v důsledku hodnocení dob pojištění
v ČR a v cizině.
K § 62 a 63
Přejímá se dosavadní stav, pouze s
určitým formulačním zpřesněním.
I nadále budou důchody podléhat možnosti
výkonu rozhodnutí, neboť v opačném
případě by docházelo k faktické
nemožnosti uspokojit právem přiznané
nároky oprávněných subjektů.
K § 64
Nadále se počítá s možností
výplat důchodů bezhotovostně na účet
zřízený příjemcem u banky a
zvláštním příjemcům; přitom
se předpokládá, že tato forma bude používána
i u zahraničních bank působících
v České republice.
K § 65
Úprava vylučuje souběh dvou peněžitých
plnění pocházejících z různých
systémů, ale poskytovaných z důvodu
stejné sociální události.
K § 66
Je třeba zachovat nárok na přiměřenou
výplatu důchodů pojištěncům,
kteří jej podle našich předpisů
získali nebo získají, i přesto, že
se trvale zdržují v cizině. Dosavadní
praxe povolování výjimek ve výplatách
důchodu při dlouhodobém pobytu v cizině
se nepovažuje za vhodnou. Nově se pro účely
tohoto zákona zavádí pojem obvyklý
pobyt.
K § 67
Úprava nahrazuje dosavadní úpravu provedenou
zákonem č. 46/1991 Sb., o zvyšování
důchodů, v platném znění. V
důsledku změny pojetí příslušných
statistických ukazatelů publikovaných Českým
statistickým úřadem od roku 1995 (přechod
na mezinárodní standard) a v souvislosti se zamýšleným
sjednocením základního kritéria pro
valorizační mechanismy rozhodujících
druhů sociálních příjmů
se mění kritérium pro rozhodování
o termínu a výši zvýšení
vyplácených důchodů.
Dosavadní index životních nákladů
se navrhuje nahradit úhrnným indexem spotřebitelských
cen, který bude charakterizovat vývoj průměrného
výdajového zatížení. Jeho použití
se jeví adekvátním i z toho důvodu,
že při rozhodování o konkrétní
výši valorizace důchodů bude přihlíženo
i k růstu průměrné reálné
mzdy a tedy k vývoji příjmové situace
v širším celospolečenském kontextu.
Podmínkou pro rozhodnutí o zvýšení
důchodů bude vzrůst Úhrnného
indexu spotřebitelských cen aspoň o 5% od
posledního zvýšení důchodů,
čímž bude dosaženo plynulejšího
vývoje reálné hodnoty důchodu. Přihlédnutí
k růstu průměrné reálné
mzdy vždy, když k němu dojde aspoň ve
dvou po sobě jdoucích kalendářních
letech, bude znamenat výraznější zvýšení
důchodů, než by odpovídalo pouze růstu
cen. Tím je vytvořena možnost zvyšování
reálné hodnoty důchodů i souladu s
růstem reálných mezd.
Z důvodu nutnosti urychlení legislativního
procesu v zájmu operativnější reakce
na růst spotřebitelských cen se ke zvýšení
důchodů zmocňuje vláda, a to podle
zákonem stanovených kriterií.
K části páté
K § 68 a § 69
Používá se úprava obvyklá při
změnách předpisů. Nárok tak
vznikne např. i osobám, která neměly
trvalý pobyt na území České
republiky před 1.lednem 1996 a nesplňovaly proto
podmínky nároku na důchod.
Nárok na vdovský a vdovecký důchod
se omezuje obdobně jako při obnově nároku
na vdovský i vdovecký důchod podle §
50 zákona.
K § 70
Stanoví se způsob řešení nároků
na důchody a jejich výši, jestliže jde
o důchody vyplácené ke dni účinnosti
nové právní úpravy. Toto řešení
mj. vylučuje stanovení výše vypláceného
důchodu podle nových předpisů.
K § 71
Po přechodnou dobu se v zájmu ochrany pojištěnců
u důchodu starobního, plného invalidního
a částečného invalidního zachovává
srovnání výpočtu podle dřívějších
a nových předpisů. V odstavci 4 jsou pak
uvedeny prvky, které se použijí pro výpočet
důchodu podle předpisů platných před
1. lednem 1996.
Ukončení přechodné doby e zvláštních
případech ve vztahu k 1. a I1. pracovní kategorii
resp. kategorii funkcí je v souladu se Zákonem č.
23/1992 Sb., který předpokládal zachování
nároků při stanovení výše
důchodu až do 31. prosince 2016.
K § 72
Zachovává se ochrana stanovení výše
starobního důchodu podle všech předpisů
platných od vzniku nároku na tento důchod
do účinnosti zákona, je-li to pro pojištěnce
výhodnější. Půjde o případy,
kdy byly podmínky nároku na starobní důchod
splněny za platnosti dosavadních předpisů,a,
pojištěnec byl po vzniku nároku na tento důchod
nepřetržitě zaměstnán ke dni
31. prosince 1995.
K § 73
Nové podmínky pro nárok na výplatu
starobního důchodu při výdělečné
činnosti je třeba vztáhnout rovněž
na poživatele těchto důchodů přiznaných
dříve. Nesplnění stanovené
ohlašovací povinnosti bude mít za následek
povinnost vrátit navíc vyplacené částky
již od splátky důchodu splatné v lednu
1996. Při nesplnění nových podmínek
pra výplatu starobního důchodu při
výdělečné činnosti a za předpokladu
včasného splnění ohlašovací
povinnosti se výplata důchodu zastaví od
splátky důchodu splatné v březnu 1996.
Tato úprava byla zvolena z důvodů praktického
provádění, aby byl dán plátcům
důchodů dostatečný časový
prostor pro zastavení výplaty důchodu.
K § 74 a § 76
Výslovně se potvrzuje trvání časové
účinnosti pro zachováni snížené
věkové hranice v těchto případech.
Tím se preference spočívající
ve snížených věkových hranicích
podle dřívějších předpisů
bude proti ostatním občanům v důsledku
postupného zvyšování důchodového
věku fakticky prohlubovat.
K § 75
Zachovává se možnost přepočtu
předčasného starobního důchodu
do dosažení potřebného věku s
tím, že tento věk se posuzuje podle nového
zákona. V zájmu ochrany pojištěnců
se zachovává srovnání výpočtu
podle dřívějších i nových
předpisů.
K § 77
Pokud se bude dříve přiznaný starobní
důchod zvyšovat za výkon práce po 31.
prosinci 1995, bude se pro účely tohoto zvýšení
vycházet z toho základu, z něhož byl
starobní důchod vyměřen, tj. z průměrného
měsíčního výdělku.
K § 78
Definici tzv. stavovské invalidity nový systém
nepřejímá. V těchto případech
je však odůvodněné stanovit určité
kritérium dané možností rekvalifikace
s přihlédnutím k medicínským
hlediskům, kdy bude možné tento typ invalidního
důchodu odejmout; navrhuje se, aby se u osob, které
dosáhly věku o 10 a méně let nižšího
než je důchodový věk, postupovalo podle
podmínek stanovených předpisy platnými
před 1. lednem 1996, a to s přihlédnutím
k obtížnějšímu pracovnímu
uplatnění.
K § 79
Nové podmínky pro nárok na plný invalidní
důchod týkající se plné invalidity
je nutné vztáhnout i na poživatele dříve
přiznaných invalidních důchodů,
a zakotvit ohlašovací povinnost tam, kde tyto podmínky
nejsou splněny.
K § 80
Ustanovení řeší postup v případech,
kdy dříve určené datum kontroly dosavadní
podmínky podstatného poklesu výdělku
spadá do doby po 31.prosinci 1995. Nárok na výplatu
částečného invalidního důchodu
se bude posuzovat již podle nových předpisů
s tím, že se bude brát v úvahu příjem
dosažený v roce 1995.
K § 81
Podle § 46 zákona se částečný
invalidní důchod nevyplácí, jestliže
je jeho poživatel výdělečně činný
v cizině. Takto je nutné postupovat i v případě,
že byl tento důchod přiznán před
1. lednem 1996, a proto se zakotvuje příslušná
ohlašovací povinnost.
K § 82
Zachovávají se nároky na vdovské důchody
získané podle dosavadních předpisů
včetně obnovení nároku v případě,
že došlo k zániku nároku před 1.
lednem 1996 a po uvedeném datu dojde ke splnění
podmínek stanovených dosavadními předpisy,
a to ve lhůtě a výši stanovené
těmito předpisy. Nárok na vdovský
důchod v těchto případech zanikne
pouze tehdy, pokud vdova nebude splňovat podmínky
stanovené dosavadními předpisy ani předpis
účinnými od 1. ledna 1996.
K § 83
Protože se na rozdíl od dosavadních předpisů
nebude vdovský důchod krátit pro souběh
s příjmem, je třeba výplatu důchodů,
na které bude nárok trvat, uvolnit v plné
výši. Formulace "nejdříve od"
v sobě zahrnuje použití ustanovení o
zániku nároku na jednotlivou splátku dávky.
K § 84
V důsledku změny podmínek nároku na
vdovský důchod je nutné řešit
i případy, kdy dosud náležel vdovský
důchod pouze ve výši výživného
ženě, která nežila s manželem delší
dobu před jeho smrtí ve společné domácnosti
a jejíž manželství přestalo plní
svou společenskou funkci. Vdovský důchod
rozvedené ženy se od 1. ledna 1996 považuje za
vdovský důchod podle předpisů platných
po uvedeném dni.
K § 85
Pro obnovu nároků na vdovský a vdovecký
důchod se v těchto případech použijí
předpisy platné od 1. ledna 1996 s tím, že
výše vdoveckého důchodu se stanoví
podle předpisů platných k 31 prosinci 1995.
Při přerušení nároku na vdovský
důchod odpadá i dřívější
ochrana výše dávky, která znemožňovala
vyměřit důchod při obnově nároku
v nižší částce, než v jaké
náležel nebo by náležel.
K § 86
Pro obnovu nároků na sirotčí důchody
se použijí předpisy platné od 1. ledna
1996.
K § 87
Při jednostranném osvojení oboustranně
osiřelého dítěte se výplata
sirotčího důchodu takového dítěte
upravuje na polovinu bez ohledu na to, zda osvojitelem je muž
či žena.
K § 88
Způsob výplaty sirotčího důchodu
k rukám pojištěnce, který ke dni 1.
ledna 1996 nenabyl zletilosti, se nemění. Pro tyto
účely se použije ustanovení o nově
formulované způsobilosti k právním
úkonům (§ 3 odst.2).
K § 89
Důchod za výsluhu let, který nová
právní úprava nepřejímá,
se nadále bude podle věku dosaženého
k 31. prosinci 1995 považovat buď za částečný
invalidní důchod nebo za starobní důchod.
Tento částečný invalidní důchod
bude možné odejmout pro nesplnění nově
stanovených podmínek pro nárok na částečný
invalidní důchod nejdříve od splátky
důchodu splatné v lednu 1997 s tím, že
v tomto případě bude náležet
výplata jednorázové částky
ve výši dvanáctinásobku měsíční
výše důchodu. Vedle toho se umožňuje,
aby si poživatel dosavadního důchodu za výsluhu
let zvolil do 31. prosince 1996 místo výplaty částečného
invalidního důchodu jako vypořádání
dosavadních nároků výplatu dvacetičtyřnásobku
měsíční částky důchodu
v jeho plné výši, bez ohledu na případné
krácení. Vyplacená jednorázová
částka se zúčtuje s částkami
vyplacenými na důchodu od ledna 1996 do jeho zastavení.
Doba pobírání tohoto důchodu se podle
§ 13 odst. 2 bude považovat za náhradní
dobu pojištění.
K § 90 a § 91
Důchod manželky a sociální důchod,
které jako samostatné druhy dávek nový
zákon nepřejímá, se mění
na starobní důchod, pokud jejich poživatelé
dosáhli věku 65 let, resp. na invalidní důchod
v ostatních případech.
K § 92
V souvislosti se zrušením institutu "zvýšení
důchodu pro jediný zdroj příjmu"
se toto zvýšení slučuje s důchodem,
k němuž je přiznáno. V případě
tohoto zvýšení s přihlédnutím
k rodinnému příslušníkovi takového
důchodce se provádějí nezbytné
úpravy odpovídající záměrům
zákona.
K § 93
Na úhrny důchodů, z nichž jeden je vyplácen
k 1. lednu 1996, ale druhý je přiznáván
de dne po 31. prosinci 1995, se nevztahuje ustanovení dřívějších
předpisů o nejvyšších výměrách
úhrnu důchodů. Dojde-li však po 31.
prosinci 1995 k zániku nároku na jeden ze souběžných
důchodů přiznaných před 1.lednem
1996, uvolní se výplata druhého z důchodů,
byla-li v důsledku souběhu jeho výše
omezena nebo nebyl-li vyplácen, a to ve výši,
v níž by náležel, kdyby byl celou dobu
vyplácen samostatně.
K § 94
V dílu dvanáctém hlavy druhé části
druhé zákona č. 144/1988 Sb. byla zakotvena
řada zvláštních ustanovení týkajících
se nároků účastníků
odboje a pozůstalých po nich. Z nich ze zachovávají
ty, které jsou z hlediska navrhovaného zákona
ještě praktické. Pro snížené
věkové hranice z titulu účasti v odboji
tak nebude platit režim jejich postupného zvyšování,
obdobně jako je tomu v případech zvláštních
hranic ovlivněných zaměstnáním
v 1. pracovní kategorii, resp. dobou služby v 1. (I1.)
kategorii funkcí (§ 74).
K § 95
Při výplatě důchodu do státu,
s nímž nemá Česká republika uzavřenu
mezinárodní. smlouvu o sociálním zabezpečení,
není odůvodněné, aby ve výši
takto poskytované dávky byla vyjádřen
doba zaměstnání (pojištění)
získaná v cizině.
K § 96
Nároky na dávky, nemající povahu dávek
důchodového zabezpečení, avšak
vyplácené orgány sociálního
zabezpečení, které nový zákon
nepřejímá, se vypořádají
vyplacením jednorázové částky
ve výši dvacetičtyřnásobku dosud
-vyplácené měsíční částky.
K § 97
Stanoví se režim platný pro výplatu
jednorázové částky náležející
jako vyrovnání za zaniklé důchody
a dávky, a to obdobně jako je obecná úprava
těchto částek platná od 1. ledna 1996
(§ 57).
K § 98
Právní režim příplatku k důchodu
podle předpisů o soudní rehabilitací.
a mimosoudních rehabilitacích se přejímá
beze změny.
K § 99 a § 101
U vyplácených důchodů je třeba
charakterizovat jejich základní a procentní
výměru.
K § 100
Důchody tzv. invalidů z mládí se upraví
na částky, které stanovuje navrhovaný
zákon.
K § 102
Zachovává se účast na pojištění
interních vědeckých aspirantů do doby,
než tato forma přípravy zanikne.
K § 103
Obvyklým přechodným ustanovením se
určuje, že nové podmínky účasti
osob samostatně výdělečně činných
na pojištění zaváděné
navrhovaným zákonem se vztahují na jejich
činnost vykonávanou ode dne účinnosti
tohoto zákona, zatímco účast této
skupiny osob a dřívějších odlišovaných
spolupracujících osob na dosavadním důchodovém
zabezpečení y do před 1. lednem 1996 se posuzuje
podle předpisů platných před tímto
dnem.
K § 104
Doba péče o dítě se hodnotí
v rozsahu stanoveném tímto zákonem bez ohledu
na datum narození dítěte.