A. Neinvestiční
výdaje
Neinvestiční výdaje
byly k 30.9.1994 čerpány celkem na 71,0 % a v jejich
struktuře existují značné rozdíly
v plnění.
1. V čerpání
neinvestičních výdajů rozpočtové
sféry je patrný především značný
růst výdajů příspěvkových
organizací. Po posílení jejich rozpočtu
zejména o výdaje spojené s financováním
středních odborných učilišť
byl takto upravený rozpočet ke konci 3. čtvrtletí
čerpán na 57,9 %. Údaje v této položce
zahrnují i dotace občanským sdružením,
u nichž z rozpočtované částky
bylo zatím vyčerpá.no
pouze cca 33 %.
Výdaje rozpočtových
organizací byly k 30. září čerpány
pouze na 67,2 %, což představuje nenaplnění
alikvoty o cca 10 mld Kč. Je však třeba vidět,
že čerpání těchto výdajů
se soustřeďuje zpravidla až do závěru
roku.
Hodnocení čerpání
výdajů rozpočtových kapitol je uvedeno
v následující pasáži.
V rámci výdajů
rozpočtových organizací je nad alikvotou
čerpání některých neinvestičních
výdajů zahrnutých v kapitole Všeobecná
pokladní správa.
Jde především
o dotace poskytované do rozpočtů okresních
úřadů a obcí. Do konce září
bylo ze státního rozpočtu uvolněno
těmto orgánům již 15,3 mld Kč,
tj. 99 % částky uvažované na celý
rok. S ohledem na potřeby místních orgánů
a jimi řízeného hospodářství
tak byly do této sféry hospodaření
poskytnuty v předstihu
prostředky ve výši 3,7 mld Kč.
Rovněž na příspěvku
Všeobecné zdravotní pojišťovně,
schváleném rozpočtem na letošní
rok ve výši 12,9 mld Kč, bylo do konce září
vyplaceno již 11 mld Kč, tj. více než
85 %. V celkovém čerpání je však
zahrnuto i doúčtování za rok 1993
ve výši 885 mil. Kč; po odečtení
této částky činí vlastní
příspěvek na rok 1994 pouze 10,1 mld Kč,
což představuje čerpání na cca
78 %.
2. Neinvestiční
dotace podnikatelským subjektům byly do konce 3.
čtvrtletí poskytnuty v rozsahu 20,3 mld Kč,
což představuje 73,3 % upraveného rozpočtu.
V rámci těchto výdajů
jsou - stejně jako v loňském roce - vysoko
plněny dotace na teplo, čerpané ke konci
3. čtvrtletí již na 94 %. Dotace vlastníkům
vytápěných domovních objektů
byla ve státním rozpočtu na rok 1994 schválena
ve výši 5,47 mld Kč. Dosavadní čerpání
ukazuje, že stanovená celoroční částka
zřejmě nebude stačit a že v této
položce dojde k překročení rozpočtu.
Opodstatněnost zvýšení schválené
částky je v současné době prověřována
příslušnými
orgány (ministerstvo financí, finanční
úřady, Státní energetická inspekce).
Ostatní neinvestiční
dotace směřují především
do odvětví dopravy, průmyslu a zemědělství
a jejich čerpání k 30. září
představuje 68,2 % stanoveného objemu.
Nejrychlejší čerpání
vykazuje resort ministerstva dopravy (73,9 %), kde jsou dotace
určeny zejména ke krytí ztrát ČD
z osobní železniční dopravy a ke krytí
úbytku tržeb ČSAD vyplývajících
pro dopravce z poskytování zlevněného
jízdného pro žáky a vybrané skupiny
obyvatelstva. V kapitole
ministerstva průmyslu a obchodu (čerpání
na 68,5 %) jsou dotace účelově využívány
především k řešení dopadů
útlumu uhelných, uranových a rudných
dolů. Nejnižší čerpání
je zatím u dotací do agrokomplexu (46,5 %), což
souvisí s pomalu probíhající
privatizací v tomto odvětví.
3. V podstatě rovnoměrný
vývoj od začátku roku vykazují transfery
obyvateLstvu. které mají charakter výdajů
na sociální zabezpečení. Na těchto
výdajích bylo do konce 3. čtvrtletí
vynaloženo celkem 102,4 mld Kč, což představuje
73,4 % rozpočtu. Zhruba na úrovni alikvoty se pohybuje
plnění u dávek sociálního zabezpečení
(74,6 %) a u státního vyrovnávacího
příspěvku (78,8 %); na státní
politiku zaměstnanosti bylo do konce září
vyčerpáno zatím pouze 1,9 mld Kč,
což představuje 35,2
% upraveného rozpočtu.
Z vykázaných výdajů
do této oblasti ve výši 102 406 mil. Kč
rozhodující část představují
výdaje uskutečněné prostřednictvím
ministerstva práce a sociálních věcí.
Z rozpočtu této kapitoly bylo vynaloženo celkem
99 653 mil. Kč, v nichž jsou zahrnuty:
- dávky sociálního zabezpečení (plnění na 75,3 % schváleného rozpočtu) | 89 581 mil. Kč |
z toho: - důchody (vyplacené, tj. bez zálohy na říjen) | 61 600 mil. Kč |
- nemocenské | 10 013 mil. Kč |
- peněžitá pomoc v mateřství | 1 306 mil. Kč |
- přídavky na děti | 9 290 mil. Kč |
- rodičovský příspěvek | 3 777 mil. Kč |
- státní vyrovnávací příspěvek (plnění na 78,8 % schváleného rozpočtu) | 8 200 mil. Kč |
- státní politika zaměstnanosti (plnění na 35,2 % upraveného rozpočtu) | 1 872 mil. Kč |
v tom: - aktivní politika | 469 mil. Kč |
- pasivní politika | 1 403 mil. Kč |
Ostatními kapitolami bylo
na sociální zabezpečení vynaloženo
celkem 2,7 mld Kč, z toho 1,4 mld Kč ministerstvem
obrany a 1,2 mld Kč ministerstvem vnitra.
B. Investiční
výdaje a dotace
V investičních výdajích
se projevuje tradiční sezonní vliv, kdy nejvyšší
čerpání nastává až v závěru
roku. Tyto výdaje byly ke konci září
čerpány zatím na 64,3 %, což představuje
proti alikvotě úsporu cca 4 mld Kč.
Z celkové částky
vykazují rychlejší plnění investiční
výdaje rozpočtových a příspěvkových
organizací (65,4 % upraveného rozpočtu),
zatímco čerpání dotací poskytovaných
podnikatelským subjektům dosáhlo do konce
3. čtvrtletí pouze 55,1 %.
V porovnání se stejným
obdobím roku 1993 byly investiční výdaje
rozpočtu za 9 měsíců letošního
roku vyšší o téměř 15 %,
což absolutně představuje částku
3,1 mld Kč. Nárůst se týká
zejména investičních výdajů
rozpočtových organizací.
C. Financování
vládních úvěrů
Výdaje spojené s
financováním vládních úvěrů
poskytovaných na základě smluv z minula vykázaly
čerpání na 65,1 %, což je pod úrovní
příslušné alikvoty schváleného
rozpočtu. Nečerpání alikvotního
podílu bylo ovlivněno hlavně nižšími
výdaji na vládní úvěry a státní
půjčku u plynárenských VIA, kde bylo
provedeno pouze dofinancování
staveb, jejichž realizace započala na území
Kazachstánu před zánikem SSSR.
Naopak čerpání
výdajů na růst pohledávek v nesměnitelných
měnách převzatých od ČSOB již
ke konci 3. čtvrtletí převýšilo
celoroční rozpočtovanou částku.
Profinancování těchto pohledávek ve
výši 833 mil. Kč se týkalo zejména
rozpracovaných investičních akcí v
Iránu (elektrárna Iranshar, cementárna Elam)
a v Turecku (elektrárna SOMA). Lze oprávněně
předpokládat, že toto překročení
příslušné položky rozpočtových
výdajů neohrozí
celoroční plnění celkové rozpočtované
částky (limitu) na vládní úvěry.
D. Clearing se Slovenskou republikou
Po celá tři čtvrtletí
roku byly výsledky státního rozpočtu
ovlivněny vývojem clearingového zúčtování
se Slovenskou republikou. V průběhu tohoto období
se - na rozdíl od roku 1993 - výrazně změnil
charakter korunových dopadů z clearingového
platebního styku mezi oběma státy. Postupné
snižování věřitelské clearingové
pozice ČR, přechod do dlužnické pozice
a její další soustavné narůstání
se v dopadu na státní
rozpočet projevilo snižováním jeho výdajové
části, což výrazně ovlivnilo
celkovou přebytkovost rozpočtu:
k 31.1.1994 | -1 534 | -1 551 | -914 | -637 | 17 | - |
k 28.2.1994 | 65 | 72 | -1 011 | 1 083 | 41 | -48 |
k 31.3.1994 | 2 125 | 2 165 | -2 059 | 4 224 | 64 | -104 |
k 30.4.1994 | 3 865 | 3 842 | -504 | 4 346 | 76 | -53 |
k 31.5.1994 | 4 976 | 4 962 | -463 | 5 425 | 81 | -67 |
k 30.6.1994 | 7 518 | 7 517 | -227 | 7 744 | 81 | -80 |
k 31.7.1994 | 8 657 | 8 691 | -504 | 9 195 | 73 | -107 |
k 31.8.1994 | 11 310 | 11 366 | -183 | 11 549 | 56 | -112 |
k 34.9.1994 | 11 322 | 11 385 | -224 | 11 609 | 25 | -88 |
*) dopad clearingu: | + snížení výdajů |
- zvýšení výdajů |
Ve starém bloku clearingového
zúčtování se celkově mírně
snížil objem kreditního salda inkas a plateb.
Rozhodující změny však probíhaly
v novém bloku, kde v průběhu 3. čtvrtletí
se věřitelská pozice ČR změnila
na dlužnickou a od poloviny května trvale narůstala,
což vedlo od července k soustavnému překračování
mezního úvěru. Výše překročení
mezního úvěru a následné úhrady
z české strany jsou zřejmé z tohoto
přehledu:
k 31.7.1994 | 64,0 tis. ECU | 64,0 tis. ECU | 2,2 mil. Kč |
k 31.8.1994 | 78,0 mil. ECU | 94,2 mil. USD | 2 668,3 mil. Kč |
k 30.9.1994 | 79,1 mil. ECU | 97,7 mil. USD | 2 722,8 mil. Kč |
V průběhu 1.-3.
čtvrtletí bylo celkem devětkrát -
vždy k ultimu měsíce provedeno vypořádání
kreditního salda starého bloku na nový blok
(operace bez dopadu na státní rozpočet):
k 31.1. | 914,0 mil. Kč |
k 28.2. | 1 011,2 mil. Kč |
k 31.3. | 2 059,4 mil. Kč |
k 29.4. | 503,9 mil. Kč |
k 31.5. | 462, 8 mil. Kč |
k 30.6. | 277,0 mil. Kč |
k 31.7. | 504,4 mil. Kč |
k 31.8. | 183,1 mil. Kč |
k 30.9. | 224,0 mil. Kč |
K překročení
mezního úvěru slovenskou stranou v uvedeném
období došlo k 31.lednu, a to o 46 mil. ECU. Korunová
protihodnota následné úhrady provedené
ve volných měnách činila 1 504 mil.
Kč a byla proúčtována snížením
rozpočtových výdajů.
Změna dosavadního
rozpočtového krytí výsledného
salda z clearingového platebního styku se Slovenskou
republikou, která byla realizována k 1.10.1994,
je komentována v části IV. této zprávy.
4. Plnění
výdajů rozpočtových kapitol
Přehled čerpání
výdajů jednotlivých kapitol k 30.9.1994 je
uveden v tabulkové části, tabulka č.2.
Celkem byly neinvestiční
výdaje rozpočtových a příspěvkových
organizací k 30. září splněny
na 70,0 %. Po vyloučení výdajů na
sociální zabezpečení činí
toto plnění 65,8 %. Mezi jednotlivými kapitolami
státního rozpočtu však existují
značné rozdíly, přičemž
obecně je čerpání těchto výdajů
zatím stále nízké.
Z celkového počtu
32 kapitol převážná část
čerpá své výdaje pod alikvotou 9 měsíců;
většina (22 kapitol) se pohybuje v rozmezí
50-70 % celoročního rozpočtu, 3 kapitoly
vykazují čerpání nižší
než 50 %.
Toto mimořádně
nízké čerpání se týká
Úřadu vlády ČR (42,6
%), Úřadu pro
legislativu a veřejnou správu ČR
(40,4 %) a Ministerstva průmyslu
a obchodu ČR
(48,3 %). Důvody u obou jmenovaných úřadů
spočívají především v
nižším než povoleném naplnění
stavu pracovníků jejich aparátu, u Úřadu
vlády navíc prakticky v nečerpání
prostředků na zahraniční cesty, kdy
veškeré náklady na uskutečněné
cesty jsou ministerstvem zahraničních věcí
refundovány. U ministerstva průmyslu a obchodu bylo
čerpání výdajů zpomaleno zejména
v důsledku organizační zrněny ministerstva
k 1.4.1994, ke skluzu dochází i v čerpáni
rozpočtových výdajů na opravy
a údržbu v návaznosti na ukončení
výběrového řízení u
jednotlivých akcí; rovněž do rozpočtu
kapitoly promítnuté prostředky na řešení
projektů vědy a vývoje technologií
jsou dosud čerpány pouze na 42 %.
Nízké čerpání
neinvestičních výdajů (63,5 %, resp.
62,4 % bez výdajů na sociální zabezpečení)
zaznamenala i kapitola ministerstva obrany, která podle
schváleného rozpočtu čerpá
celou desetinu neinvestičních výdajů
stanovených rozpočtem pro souhrn kapitol. V oblasti
mzdových prostředků se dosud v plném
rozsahu neprojevilo zvýšení
platového tarifu podle nařízení vlády
ČR č. 79/94 zavedeného dnem 1.4.1994, v čerpání
ostatních neinvestičních výdajů
se zatím nepromítají výdaje za paliva
(energie) opatřovaná v rámci předzásobení
na zimní období. Plnění převyšující
úroveň 9 měsíců (79 %) vykázaly
pouze výdaje na sociální zabezpečení,
což je odrazem zvýšeného odchodu vojáků
z povolání mimo činnou službu v souvislosti
se snižováním počtů v AČR.
Pouze pět kapitol (MPSV,
MZe, MD, MK a MV) vykazuje čerpání blížící
se třem čtvrtinám celoročního
upraveného rozpočtu, nad úrovní 75
% jsou pouze dvě kapitoly (Grantová agentura a ČÚBP).
I u těchto kapitol je však plnění výdajů
vlastních rozpočtových organizací
většinou velmi nízké.
V kapitole ministerstva práce a sociálních
věcí,
kde bylo vykázáno čerpání neinvestičních
výdajů celkem na 73,9 %, představují
celých 97 % těchto výdajů transfery
pro obyvatelstvo, plněné ke konci 3. čtvrtletí
na 74,0 %. Zbývající výdaje této
kapitoly vykázaly plnění na 72,1 %.
U kapitoly ministerstva zemědělství
se vyšší
čerpání neinvestičních výdajů
(celkem 71,4 %) týká především
příspěvkových organizací, jimž
byly poskytnuty příspěvky ve výši
odpovídající již 80,9 % upraveného
rozpočtu, což bylo ovlivněno především
příspěvkem na státní žáky
uvolněným podle usnesení vlády ČR
č. 533/93; výdaje rozpočtových organizacím
byly čerpány pouze na 64,5 %.
Výrazný podíl
výdajů příspěvkových
organizací se týká i kapitoly ministerstva
dopravy. Zatímco celkové
čerpání neinvestičních výdajů
této kapitoly bylo vykázáno ve výši
74,9 %, bylo na činnost příspěvkových
organizací vynaloženo již 77,8 % celoročního
objemu. Toto vysoké čerpání vyplývá
z potřeb údržby silniční sítě
po zimním období a z potřeb odstraňování
povodňových škod. Plnění výdajů
rozpočtových organizací
činilo pouze 64,5 %.
Ministerstvo kultury vyčerpalo
k 30.9. téměř ideálních 74,9
% rozpočtu neinvestičních výdajů
na letošní rok; v tom však činilo plnění
příspěvků příspěvkovým
organizacím (převážně ke krytí
výdajů učňovského školství)
75,9 %, zatímco čerpání vlastních
výdajů rozpočtových organizací
dosáhlo pouze 56,6 %.
Alikvotě 9 měsíců
se blíží i kapitola ministerstva
vnitra; u níž
při celkovém čerpání neinvestičních
výdajů na 69,9 %, resp. na 70,2 % bez výdajů
na sociální zabezpečení, bylo výrazně
vyšší čerpání příspěvků
poskytovaných příspěvkovým
organizacím. To dosáhlo již 77,3 % a bylo ovlivněno
dotacemi občanským sdružením, které
byly poskytnuty na základě dohodnutých částek;
výdaje rozpočtových organizací byly
čerpány pouze na 70,1 %. Rovněž
výdaje této kapitoly na sociální zabezpečení
nedosáhly úrovně 3/4 roku, když byly
k 30.9. splněny pouze na 67,3 %.
Čerpání neinvestičních
výdajů vyšší než 75 % vykázaly
pouze kapitoly Grantová agentura a Český
úřad bezpečnosti práce.
Ve schváleném rozpočtu
kapitoly Grantová agentura
byly v neinvestičních výdajích zahrnuty
účelové finanční prostředky
na rozvoj a výzkum, přidělované na
základě veřejné soutěže.
Z těchto prostředků, rozpočtovaných
ve výši 450 mil. Kč, uvolnila Grantová
agentura v průběhu 3. čtvrtletí 417
mil. Kč, které byly rozpočtovým opatřením
převedeny do příslušných kapitol.
Údaj o čerpání
neinvestičních výdajů v kapitole Český
úřad bezpečnosti práce na 100
% souvisí se zrušením činnosti tohoto
orgánu podle zákona č. 47/94 Sb. a převedením
jeho působnosti do kapitoly MPSV s účinností
od 1. dubna letošního roku. Uvedený údaj
udává čerpání výdajů
této kapitoly podle upraveného rozpočtu k
31.3.1994.
5. Čerpání
rezerv státního rozpočtu
Ve státním rozpočtu
na rok 1994 jsou zahrnuty rezervy v celkové částce
9 342 mil. Kč. Jedná se zejména o vládní
rozpočtovou rezervu, dále jsou obsaženy rezervy
na řešení sociálních problémů,
na financování projektů vědy, výzkumu
a technologií, na zdravotnictví, na soudní
a mimosoudní rehabilitace, na platové
úpravy v rozpočtové sféře,
na realizaci záruk, na životní prostředí
a další. Tyto rezervy byly za 9 měsíců
letošního roku čerpány ve výši
4 967 mil. Kč, tj. na 53,2 %.
Z vládní rozpočtové
rezervy ve výši 3 400 mil. Kč bylo uvolněno
1 767,6 mil. Kč, především na
- zahraniční a rozhlasové vysílání (usn. vlády č. 12/94) | 51,6 mil. Kč |
- Kancelář zastupitelských sborů (usn. vlády č. 738/93, 162/94) | 22,0 mil. Kč |
- tisk národnostních menšin (usn. vlády č. 8/94) | 19,9 mil. Kč |
- vládní stipendijní místa (usn. vlády č. 2/94) | 7,2 mil. Kč |
- posílení finančních zdrojů pro urychlení útlumu vybraných důlních činností a.s. OKD Ostrava (usn. vlády č. 70/94) | 500,0 mil. Kč |
- zřízení dalších hraničních a celních přechodů (usn. vl. č.725,726/93) | 87,2 mil. Kč |
- veřejné vodní dopravní cesty (usn. vlády č. 78/94) | 124,7 mil. Kč |
- finanční vypořádání r. 1993 (usn. vlády č. 293/94) | 503,6 mil. Kč |
- zvýšení kapitálové účasti v ČMZRB (usn. vlády č. 244/94) | 136,7 mil. Kč |
- zálohy na odkoupeni parkovišť v blízkosti hranič. přechodů státem | 60,0 mil. Kč |
- zabezpečení letového provozu - Hydrometeorologický ústav (usn. vlády č. 46/94) | 33,0 mil. Kč |
- účelové příspěvky pro zoologické zahrady (usn. vlády č. 448/94) | 23,6 mil. Kč |
- identifikace majetku státu na území býv. vojen. újezdů Ralsko a Mladá (usn. vlády č. 436/94) | 26,0 mil. Kč |
- zpracování výsledků voleb - ČSÚ (usn. vlády č. 488/94) | 58,5 mil. Kč |
- účelová dotace na ekologizaci topenišť v Ostravě | 40,0 mil. Kč |
- příspěvky politickým stranám podle zákona č. 117/94 Sb. | 58,1 mil. Kč |
- pořízení testerů v návaznosti na zákon č. 136/94 Sb. o barvení a značkování některých uhlovod. paliv a maziv | 7,1 mil. Kč |
- finanční příspěvek Komisi J.W. Fulbrightra (usn. vlády č. 386/94) | 3,3 mil. Kč |
III. Hospodaření
rozpočtů okresních úřadů
a obcí za 1. - 3. čtvrtletí 1994
Ve 3. čtvrtletí
pokračoval trend ve vývoji finančního
hospodaření územních rozpočtů
započatý v I. pololetí letošního
roku. Projevilo se úsilí o dosažení
stability a finanční soběstačnosti
místních rozpočtů a o vyšší
odpovědnost za dosažené výsledky.
Hospodaření okresních
úřadů a obcí skončilo k 30.
9. převahou příjmů nad výdaji
ve výši 22,1 mld Kč. Uvedený přebytek
byl ovlivněn zapojením mimorozpočtových
zdrojů ve výši 13,1 mld Kč, neboť
územní orgány zapojily do svého hospodaření
vlastní fondy v objemu 4,3 mld Kč a použily
úvěry a výnosy komunálních
obligací [saldo, tj. po odpočtu splátek
úvěrů] ve výši 8,8 mld Kč.
Na celkovém přebytku
hospodaření se podílejí obce 16,5
mld Kč a okresní úřady 5,6 mld Kč.
Z celkového objemu mimorozpočtových zdrojů
zapojily rozhodující část, tj. 11,8
mld Kč, do svého hospodaření obce.
Bez zapojení mimorozpočtových
zdrojů dosáhl přebytek běžného
hospodaření výše 9,0 mld Kč,
z toho u obcí 4,7 mld Kč.
Stav účelových
fondů dosáhl k 30. 9. 1994 výše 10,5
mld Kč, z toho u obcí 9,3 mld Kč, proti I.
pololetí se stav účelových fondů
nezměnil.
Celková výše
disponibilních zdrojů a jejich srovnání
se stavem k 30. září minulého roku
je zřejmé z následující tabulky:
Přebytek běžného hospodaření | ||
Zapojení mimorozpočtových zdrojů | ||
Účelové fond | ||
Disponibilní zdroje celkem |
Disponibilní zdroje dosáhly
ke konci sledovaného období výše 32,6
mld Kč, obce se na nich podílejí cca 80 %,
tj. zhruba na úrovni I. pololetí. Proti stejnému
období roku 1993 se celkové disponibilní
zdroje zvýšily o 14,8 mld Kč, t.j. o 83,1 %.
Tento přírůstek je výrazně
ovlivněn emisí komunálních obligací
především Magistrátního úřadu
hl. m. Prahy (cca 7,4 mld Kč).
Hodnocení plnění
příjmů a výdajů k 30. 9. 1994
je prováděno ve vztahu ke schválenému
rozpočtu upravenému o poskytnuté účelové
prostředky ze státního rozpočtu a
rozpočtová opatření v objemu 158,6
mil.Kč (ve 3. čtvrtletí byla realizována
delimitace účelových prostředků
na civilní obranu v působnosti okresních
a magistrátních úřadů z rozpočtové
kapitoly ministerstva obrany do rozpočtů územních
orgánů).
Příjmy
rozpočtů okresních úřadů
a obcí byly za 1. - 3. čtvrtletí letošního
roku plněny takto:
I. Příjmy daňové a nedaňové | 37 495,7 | 52 000,0 | 52 000,8 | 52 206,3 | 100,4 | 139,2 |
Daňové příjmy | 23 995,2 | 39 000,0 | 39 000,0 | 36 861,4 | 94,5 | 153,6 |
z toho: daň z příjmů fyz. osob | 18 504,2 | 36 100,0 | 36 100,0 | 34 158,5 | 94,6 | 184,6 |
v tom: ze závislé činnosti | 27 100,0 | 27 100,0 | 24 028,7 | 88,7 | ||
z podnikání | 9 000,0 | 9 000,0 | 10 129,9 | 112,6 | ||
Daň z nemovitostí | 1 364,6 | 2 900,0 | 2 900,0 | 2 258,3 | 77,9 | 165,5 |
Nedaňové příjmy | 13 500,5 | 13 000,0 | 13 000,8 | 15 344,9 | 1 l 8,0 | 113,7 |
z toho: místní poplatky | 1 148,4 | I 400,0 | 1 400,0 | 1 144,6 | 81,8 | 99,7 |
II. Kapitálové příjmy | 4 033,7 | 3 446,6 | 85,4 | |||
III. Transfery ze státního rozpočtu | 21 276,4 | 15 328,7 | 25 337,0 | 23 673,6 | 93,4 | 111,3 |
z toho: dotace ze stát. rozpočtu | 14 689,7 | 15 328,7 | 15 477,5 | 15 358,6 | 99,2 | 104,6 |
IV. Transfery ze stát. fondů a ostatních mimorozpočtových zdrojů ústředních orgánů | 751,6 | 1 334,4 | 177,5 | |||
V. Dary a sdružené prostředky | 676,4 | 860,0 | 127,2 | |||
VI. Ostatní odvody a převody prostředků | -153,6 | -369,7 | ||||
Celkem příjmy | 64 080,2 | 67 328,7 | 77 337,8 | 81 151,2 | 104,9 | 126,6 |
(údaje bez zapojení
mimorozpočtových zdrojů)
Celkové příjmy
územních rozpočtů (bez zapojení
mimorozpočtových zdrojů) již překročily
rozpočtem stanovenou částku a dosáhly
výši 81,2 mld Kč, což představuje
plnění na 104,9 %. Proti roku 1993 vzrostly příjmy
o 17,1 mld Kč, t.j. o 26,6 %. Více než 80 %
celkových příjmů bylo inkasováno
obcemi.
V dosažených výsledcích
se odráží příznivé plnění
daňových příjmů, především
z daně z příjmu fyzických osob, která
je plněna již na 94,6 %. Výnosy této
daně vykazují vysokou dynamiku již od počátku
fungování nové daňové soustavy,
její podíl na celkových příjmech
místních rozpočtů činí
42 %.
Výnos daně ze závislé
činnosti dosáhl 24,0 mld Kč, tj. 88,7 % rozpočtu
po všech změnách, výnos daně
z podnikání činí 10,1 mld Kč,
tj. 112,6 %. V porovnání s 3. čtvrtletím
loňského roku je výnos daně z příjmů
fyzických osob vyšší o téměř
85 %.
Na dani z nemovitostí bylo
inkasováno 2,3 mld Kč, což odpovídá
třem čtvrtinám roku a vyplývá
z režimu placení této daně.
Z nedaňových příjmů
představují nejvyšší položku
příjmy rozpočtových organizací,
které dosáhly k 30. září výše
8,8 mld Kč a byly plněny na 123,2 %. Místní
orgány inkasují tyto příjmy především
z pronájmů, z poplatků ve školství
a z vyšších příjmů v oblasti
bytového hospodářství.
Na správních poplatcích bylo vybráno
cca 1,4 mld Kč. Vyšší
plnění proti minulému roku (o 226 mil. Kč)
je způsobeno především větším
rozsahem provozování hracích automatů.
Stabilním příjmem
místních rozpočtů jsou místní
poplatky. Jejich plnění na 82 % odpovídá
tomuto období.
Na přijatých úrocích
inkasovaly obce 0,6 mld Kč, což je o 0,4 mld Kč
více než ve stejném období roku 1993.
Do příjmů této položky se zahrnují
nejen příjmy získané z úroků
na běžných vkladových účtech
obcí u příslušného peněžního
ústavu, ale patří sem také výnosy
z úroků získaných
tím, že obec vloží své prostředky
do péče některého peněžního
ústavu ve formě certifikátů. I když
objem přijatých úroků představuje
zatím pouze 0,7 % celkových příjmů
územních rozpočtů, ukazuje se, že
se obce začínají pozvolna orientovat na finančním
trhu.
Kapitálové příjmy
dosáhly ve sledovaném období výše
3,4 mld Kč a ve srovnání s 3. čtvrtletím
1993 poklesly o 0,6 mld Kč. Ukazuje se, že se obce
v oblasti hospodaření s majetkem orientují
ve větší míře na pronájmy
obecního majetku a ne již na přímý
prodej. Ve většině případů
byl majetek z důvodu neefektivního využití
pro potřeby obce prodán a lze předpokládat
nadále stagnaci u této položky.
Schválený objem
dotací ze státního rozpočtu ve výši
15,5 mld Kč byl ve 3. čtvrtletí uvolněn
v plné výši.
Kromě této dotace
byly uvolněny obcím a okresním úřadům
účelové prostředky ze státního
rozpočtu ve výši 6,8 mld Kč především
na financování pozemkových úprav a
radonového programu, na ekologická opatření
okresům v severních Čechách a okresu
Sokolov podle usnesení vlády
č. 315/92, na opravy a modernizaci bytového fondu,
na posílení infrastruktury v působnosti obcí.
Dále byly poskytnuty zálohy na volby, dotace na
provoz ZOO, prostředky na řešení agrokomplexu,
na program obnovy vesnice a na finanční výpomoc
obcím na dopravní
obslužnost.
V účetnictví
územních orgánů jsou vykázané
objemy dotací ze státního rozpočtu
nižší o 0,1 mld Kč a účelové
prostředky ze státního rozpočtu o
1,6 mld Kč, protože okresní úřady
nestihly zaúčtovat přijaté finanční
prostředky.
Dalším zdrojem příjmů
některých obcí byla účelová
investiční dotace na tzv. jmenovité stavby,
poskytnutá ve výši 3,1 mld Kč přímo
ze státního rozpočtu formou čerpacích
účtů u České spořitelny.
Dotace směřovaly na dostavbu metra a na financování
zdravotnických, školských
a ekologických staveb. (U této položky je v
účetnictví obcí a okresních
úřadů vykázána částka
vyšší o 0,1 mld Kč z důvodu chybného
zaúčtování přechodné
návratné finanční výpomoci,
poskytnuté na řešení dopravní
obslužnosti. Oprava výkazů bude provedena
v průběhu 4. čtvrtletí.)
Celkové výdaje
místních rozpočtů byly čerpány
ve výši 72,1 mld Kč, tj. na 93,3 %. Vyšší
čerpání výdajů bylo umožněno
vyšší tvorbou příjmů a odráží
se v něm skutečnost, že v druhé polovině
roku se zrychluje dynamika výdajů, a to jak investičních,
tak neinvestičních. Na celkových výdajích
územních rozpočtů se obce podílejí
cca 86 %. V porovnání se stejným obdobím
loňského roku se výdaje zvýšily
o 14,2 mld Kč, což představuje 24, 5 %.
Čerpání výdajů
ukazuje následující přehled:
1. Neinvestiční výdaje | 40 615,8 | 48 153,8 | 118,6 | |||
z toho: Výdaje rozpočtových organizací | 30 321,9 | |||||
Dotace a ostatní běžné transfery | 7 086,9 | |||||
Příspěvky příspěvkovým organizacím | 8 956,4 | |||||
Příspěvky a dary ostatním organizacím | 1 715,4 | |||||
Poskytnuté SP na provoz | 73,2 | |||||
II. Kapitálové výdaje | 17 328,7 | 23 972,9 | 138,3 | |||
Celkem výdaje | 57 944,5 | 67 328,7 | 77 337,8 | 72 126,7 | 93,3 | 124,5 |
Na výdajích územních
rozpočtů se nejvíce podílejí
kapitoly dopravy (13,9 %), vnitřní správy
(16 %), místního hospodářství
(16 %) a školství (11, 5 %).
Rychlejší čerpání
výdajů proti schválenému rozpočtu
vykazují kapitoly:
- vodní hospodářství
a životní prostředí (výstavba
vodohospodářských zařízení
obcí, skládek, spaloven nebo jiných zařízení
na likvidaci komunálních odpadů),
- zemědělství
a výživa (dotace do agrokomplexu a lesního
hospodářství a náklady pozemkových
úprav),
- doprava (vyšší
náklady na městskou hromadnou dopravu),
- výstavba (vlastní
investiční činnost obcí a měst).
Výdaje podle vybraných kapitol ve srovnání
se stejným obdobím minulého roku ukazuje
následující graf:
I když vývoj výdajů
v kapitole práce a sociální věci se
jeví jako rovnoměrný (čerpání
na 77,3 %), v průběhu 3. čtvrtletí
se začala výrazně projevovat nerovnoměrnost
v čerpáni účelové dotace na
dávky sociální péče a u zhruba
44 okresů je rozpočtovaná dotace již
téměř vyčerpaná. Tato skutečnost
je ovlivněna nárůstem nezaměstnanosti
a koncentrací romské populace. Na nerovnoměrné
čerpání sociálních dávek
má vliv i to, že k 1. 2. 1994 byly zvýšeny
částky životního minima, což nebylo
promítnuto do státního rozpočtu
na rok 1994. Tato účelová dotace podléhá
(stejně jako v minulém roce) finančnímu
vypořádání za rok 1994.
Ve 3. čtvrtletí
1994 došlo k nárůstu objemu přijatých
úvěrů, jejichž objem dosáhl výše
2,1 mld Kč, splacena byla 1 mld Kč, saldo běžného
roku činí 1,1 mld Kč.
V průběhu 3. čtvrtletí
povolilo MF ČR další emise komunálních
obligací, a to městu. Čáslav v celkové
hodnotě 90 mil. Kč, která bude použita
na financování výstavby Řízené
skládky odpadů města Čáslav,
městu Pardubice v celkovém objemu 50 mil. Kč
na financování Investičního a rozvojového
plánu města (rekonstrukce inženýrských
sítí a komunikací a dokončení
KBV) a městu Veselí nad Moravou ve výši
10 mil. Kč na infrastrukturu města.
Čistý dluh územních
rozpočtů od začátku roku (včetně
úvěrů z minulých let) se do 30. 9.
zvýšil o 8,8 mld Kč na současných
11,5 mld Kč. Obce přijatými úvěry
dofinancovávají rozestavěné investiční
akce infrastruktury, jako např. vodovody, kanalizace, ČOV,
skládky apod.