IV. Výsledky hospodaření
státního rozpočtu ke konci října
1994
V říjnu pokračoval
příznivý vývoj státního
rozpočtu, projevující se v růstu jeho
přebytku. Ten dosáhl ke konci měsíce
výše 14,4 mld Kč.
Plnění příjmů
a výdajů k 31. říjnu 1994 ukazuje
následující přehled:
Příjmy | |||
Výdaje | |||
Saldo |
Plnění příjmů
státního rozpočtu na 83,1 % odpovídá
alikvotě deseti měsíců. Celkové
čerpání výdajů (79,4 %) zaostává
za úrovní 10/12 roku, nenaplnění výdajů
v absolutním vyjádření představuje
téměř 15 mld Kč.
V dosaženém přebytku
se tak odráží především
stále nízké plnění rozpočtových
výdajů, kde se projevuje sezonní vliv zejména
u výdajů na investice a zatím nízké
čerpání výdajů ze strany rozpočtových
organizací.
K 1. říjnu došlo
ve vykazování plnění státního
rozpočtu k metodické změně.
Tato změna byla vyvolána
tím, že v důsledku neustále se prohlubující
dlužnické pozice ČR z clearingového
zúčtování se Slovenskou republikou
docházelo od února letošního roku k
postupnému neúměrnému narůstání
rozpočtových prostředků. Zahrnutí
salda z tohoto zúčtování do státního
rozpočtu se tak ukazovalo stále více jako
značný problém. Vzhledem k tomu se Ministerstvo
financí ČR a Česká národní
banka dohodly na změně původní
dohody o financování dopadů z clearingového
zúčtování se Slovenskou republikou
a s platností k 1.10.1994 došlo ke změně
dosavadního systému v tom smyslu, že financování
těchto dopadů je zabezpečeno mimo státní
rozpočet v rámci státních finančních
aktiv. Výše
tohoto salda k 31.10. činila 11,2 mld Kč.
Jinak výsledky rozpočtového
hospodaření v měsících červenci
a srpnu potvrzují tendence uvedené v hodnocení
za 1.-3. čtvrtletí t.r.
V příjmech
se i nadále projevuje zejména rovnoměrný
odvod pojistného na sociální zabezpečení
a příznivé plnění nedaňových
příjmů. Vcelku však stále zaostává
plnění daňových příjmů.
Výnos daně z přidané
hodnoty byl v říjnu vyšší než
v předchozích měsících a činil
10,4 mld Kč. Toto vyšší inkaso je odrazem
skutečnosti, že v tomto měsíci odvádějí
daň jak plátci s měsíční
odvodovou povinností, tak i ti, kteří platí
daň čtvrtletně. Přesto dosáhlo
celkové plnění DPH ke konci října
teprve 74,4 % rozpočtované částky.
Stejné plnění
(74,4 %) vykázala k 31.10. i daň z příjmů
právnických osob, jejíž měsíční
inkaso dosáhlo 5 mld Kč, tj. zhruba o 0, 5 mld Kč
méně než v minulých měsících
(při rovnoměrném plnění byl
měl měsíční přírůstek
činit cca 6,1 mld Kč).
V plnění spotřebních
daní se po oživení v letních měsících
způsobeném zvýšením poptávky
po výrobcích podléhajících
této dani (motorové benzíny, mazadla, alkoholické
nápoje) inkaso těchto daní ustálilo
a k 31. říjnu dosáhlo již 87,6 % celoročního
rozpočtu.
Ve výdajích se potvrdily
značné rozdíly v úrovni čerpání
jednotlivých druhů výdajů. V rozpočtové
sféře - po provedení již zmíněných
rozpočtových opatření vykazují
rychlejší čerpání neinvestiční
příspěvky příspěvkovým
organizacím, které jsou plněny v podstatě
rovnoměrně.
V rámci neinvestičních
dotací do podnikové sféry byly již vyčerpány
prostředky určené rozpočtem na letošní
rok jako dotace na teplo (plnění k 31.10. dosáhlo
již 107,5 %). Je zřejmé, že jejich konečná
výše překročí rozpočtem
stanovený objem toto překročení se
odhaduje minimálně na 1 mld Kč.
Příznivá
situace ve státním rozpočtu umožnila,
aby z prostředků poskytovaných přímo
z kapitoly Všeobecná pokladní správa
byla místním rozpočtům převedena
schválená dotace již v plné celoročně
upravené výši (15,5 mld Kč), což
přispělo k financování některých
naléhavých potřeb jednotlivých
území. Rovněž Všeobecné
zdravotní pojišťovně bylo ke konci 10.
měsíce poskytnuto již téměř
94 % ročního příspěvku.
Na druhé straně
přetrvává po uplynutí 10 měsíců
roku relativně nízké čerpání
výdajů vlastních rozpočtových
organizací, které je v průměru nižší
než 80 %.
V. Vývoj státních
finančních aktiv a pasív
Vývoj státních
finančních aktiv a pasív za 1.- 3. čtvrtletí
1994 charakterizují následující údaje:
Prostředky státu na účtech u ČNB | 29,5 | 29,3 | -0,2 |
z toho: účelové prostředky z půjček na podporu platební bilance | 24,0 | 24,0 | - |
Vládní pohledávky vůči zahraničí | 106,0 | 98,8 | -7,2 |
Ostatní zahraniční pohledávky (od ČSOB) | 64,2 | 59,0 | -5,2 |
Pohledávky clearingu se Slovenskem | 4,2 | 0,2 | -4,0 |
Majetkové účasti státu u mezinárodních bank a tuzemských společností | 5,4 | 5,6 | +0,2 |
Směnky tuzemských společností v držbě státu | 5,5 | 5,5 | - |
Pohledávky z poskytnutých státních půjček, návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk | 6,5 | 5,8 | -0,7 |
Cenné papíry a ostatní hledá státu | 0,4 | 0,4 | - |
Státní finanční aktiva celkem | 221,7 | 204,6 | -17,1 |
Závazky státu u České národní banky | 43,4 | 36,3 | -7,1 |
Závazky státu u komerčních bank | 6,5 | 5,8 | -0,7 |
Vládní závazky vůči zahraničí | 24,4 | 24,6 | +0,2 |
Ostatní zahraniční závazky (od ČSOB) | 47,3 | 43,0 | -4,3 |
Závazky z clearingu se Slovenskem | - | 7,4 | +7,4 |
Závazky z emise státních cenných papírů | 37,2 | 49,6 | +12,4 |
Státní finanční pasíva celkem | 158,8 | 166,7 | +7,9 |
Saldo státních finančních aktiv a pasív | 62 9 | 37 9 | -25 0 |
v tom: pozice vůči bankovní soustavě | -52,9 | -59,1 | -6,2 |
pozice vůči zahraničí | 104,5 | 85,5 | -19,0 |
z toho: z clearingu se Slovenskem | 4,2 | -7,2 | -11,4 |
pozice ostatní | 11,3 | 11,5 | +0,2 |
Poznámka: Kvantifikace
rozložení salda státních finančních
aktiv a pasív na pozice vůči bankovní
soustavě, zahraničí a ostatní respektuje
sektorové rozdělení držby státních
cenných papírů.
Pohledávky a závazky
státu vůči zahraničí
Snížení věřitelské
finančně majetkové pozice České
republiky o 25 mld Kč ovlivnil v rozhodující
míře vývoj pohledávek a závazků
státu vůči zahraničí včetně
clearingového zúčtování se
Slovenskem. Po dvou volnoměnových úhradách
ze slovenské strany za překročení
mezního úvěru (provedených na počátku
ledna a února) se věřitelská clearingová
pozice ČR vůči Slovensku od poloviny
února 1994 postupně
snižovala, koncem dubna přešel do dlužnické
pozice nový blok clearingu, v květnu pak celkové
saldo clearingu. Na konci června 1994 dosahovala již
clearingová zadluženost ČR téměř
80 % úrovně dohodnutého mezního úvěru,
koncem července byl
mezní úvěr z české strany poprvé
překročen, následně muselo dojít
k úhradě ve volných měnách,
což se opakovalo též na konci srpna a září.
Tato situace je odrazem vývoje hlavně v novém
bloku clearingového zúčtování.
Ve starém bloku zůstává zachována
věřitelská
pozice ČR, od 2. čtvrtletí 1994 však
již na poměrně nízké úrovni.
Snížení stavu
vládních pohledávek vůči zahraničí
i zahraničních pohledávek převzatých
do státních finančních aktiv od ČSOB
bylo ovlivněno zejména vyúčtováním
debetních rozdílů ze změn kurzů
cizích měn (hlavně USD) vůči
české koruně. V případě
vládních pohledávek činil tento kurzový
dopad cca 6,1 mld Kč, u převzatých pohledávek
od ČSOB cca 4,9 mld Kč. Operace finančně
dopadající do příjmů a výdajů
státního rozpočtu měly na změnu
stavu uvedených
zahraničních pohledávek podstatně
nižší vliv.
U vládních pohledávek
vůči zahraničí převýšily
za 1.- 3. čtvrtletí 1994 příjmy ze
splátek výdaje na čerpání nových
úvěrů o 1 276 mil. Kč, což zhruba
odpovídá třem čtvrtinám předpokládaného
celoročního převýšení.
Čerpání vládních úvěrů
ve výši 981 mil. Kč i jejich splátky
ve výši 2 257 mil. Kč se týkaly převážně
plynárenských VIA. Snížení splátek
jistiny a úroků vládních úvěrů
bez VIA bylo jen částečně kompenzováno
deblokacemi vládních pohledávek. Podíl
vládních pohledávek po splatnosti se v uvedeném
období zvýšil ze 43,9 % na 44,8 %.
U převzatých zahraničních
pohledávek v nesměnitelných měnách
byla za 1. - 3. čtvrtletí 1994 převaha splácení
nad čerpáním velmi nízká. Ze
státního rozpočtu profinancovaný nárůst
těchto pohledávek v celkové výši
833,4 mil. Kč se týkal hlavně Iránu
(rozpracované akce pro elektrárnu Iranshar a cementárnu
Elam) a Turecka (dobíhající dodávky
pro elektrárnu SOMA). Splácení v celkové
výši 903,5 mil. Kč ve prospěch rozpočtových
příjmů
se týkalo hlavně deblokačních akcí.
Vývoj závazků
státu vůči zahraničí byl za
1. - 3. čtvrtletí 1994 ovlivněn vyúčtováním
rozdílů ze změn kurzů v podstatně
nižším rozsahu než vývoj vládních
a ostatních zahraničních pohledávek
státu. Ke zvýšení stavu vládních
závazků z přijatých půjček
k podpoře platební bilance o 136 mil. Kč
došlo jen vlivem kurzových rozdílů.
Nové půjčky se v roce 1994 již nečerpají
a splácení jistiny stávajících
půjček začne až od roku 1997. Na snížení
stavu převzatých závazků státu
ve volných měnách
z titulu bývalého centrálního devizového
zdroje (CDZ) o 4 253 mil. Kč se podílely hlavně
realizované splátky jistiny v korunové protihodnotě
3 921 mil. Kč.
Změny ve finančně
majetkové pozici státu vůči zahraničí
ovlivnilo za 1. - 3. čtvrtletí 1994 též
pokračující navyšování
majetkových účasti České republiky
u mezinárodních bank. V květnu byla realizována
vládou schválená 4. splátka podílu
ČR na kapitálu EBOR ve výši 5 974 857,80
USD a v srpnu 3, splátka podílu ČR na kapitálu
IFC ve výši 775
000 USD. Úhrada korunové protihodnoty obou těchto
splátek v celkové výši 196,5 mil. Kč
byla provedena ze státního rozpočtu.
Finanční aktiva
státu vůči tuzemsku
Ve vztahu k tuzemsku se objemově
největší část operací
probíhajících na účtech státních
finančních aktiv u České národní
banky týkala operací na umořovacím
a dalších účtech k uspořádání
prostředků na krytí dluhové služby
státního dluhu, majetkové újmy peněžních
ústavů a restitučních nároků
uplatňovaných prostřednictvím ministerstva
zeměděLství.
Šlo převážně o převody výnosů
z emisí státních dluhopisů (vč.
přírůstků revolvingových emisí
SPP) ve výši 17,8 mld Kč a prostředků
od Fondu národního majetku na určené
účely ve výši 14,4 mld Kč. Ve
prospěch ostatních účtů SFA
byly v 1. - 3. čtvrtletí 1994
dočasně převedeny výnosy spojené
s likvidací federálních orgánů
ve výši 154,8 mil. Kč. Tuto částku
nelze zatím považovat za definitivní, neboť
vypořádání příjmů
a výdajů spojených s likvidací federálních
orgánů nebylo dosud uzavřeno.
V rámci výdajových operací
SFA bylo z účtu zvláštních účelových
prostředků uvolněno 1 425 mil. Kč
na dotace Fondu tržní regulace v zemědělství
a 49 mil. Kč na dofinancování čistírny
odpadních vod VCHZ Synthesia Pardubice. Z bilančního
účtu přebytku státního rozpočtu
za rok 1993 bylo v souladu
s usneseními Poslanecké sněmovny Parlamentu
ČR č. 401/94 a č. 416/94 uvolněno
celkem 627,2 mil. Kč
na podporu programů malého
a středního podnikání, na zvýšení
objemu finančních prostředků pro budování
soustavy správy a kontroly daní, na splátku
úvěrů poskytnutých důlním
podnikům na předstihovou skrývku a na odstranění
architektonických bariér v ústavech sociální
péče a domovech důchodců. Další
prostředky ve výši 81,7 mil. Kč byly
z účtů SFA použity k realizaci státní
záruky za úvěr a. s.
Mitas Praha, na konverzi zbrojní výroby, k odkupu
nepoužitelných zásob a základních
prostředků zbrojní výroby apod.
Snížení stavu
pohledávek z poskytnutých státních
půjček a návratných finančních
výpomocí ze 4,6 mld Kč na 3,9 mld Kč
ovlivnily hlavně operace týkající
se státní půjčky na financování
plynárenských VIA (nad čerpáním
v rozsahu 2 864 mil. Kč převyšovaly splátky
ve výši 3 181 mil. Kč včetně
1 162 mil. Kč představujících úhradu
třetinového podílu Slovenska na dofinancování
akcí). Nově byla poskytnuta
návratná finanční výpomoc ve
výši 500 mil. Kč na opravy a modernizaci bytového
fondu obcí, 400 mil. Kč organizaci Řízení
letového provozu (dle usn. vl. č. 46/94), 60 mil.
Kč na dostavbu areálu budov Úřadu
průmyslového vlastnictví, na pokračující
podporu firem zaměstnávajících
zdravotně postižené občany výpomoc
ve výši 23 mil. Kč. Splátky od dlužníků
byly u návratných finančních výpomocí
uskutečněny ve výši 162 mil. Kč.
Rozsah vnitřních
i zahraničních úvěrů krytých
státními zárukami ČR (vč. záruk
solidárních) se za 1. - 3. čtvrtletí
1994 snížil z 54,2 mld Kč na 50,4 mld Kč.
Nově byla poskytnuta jediná státní
záruka ve výši 582 mil. Kč na úvěr
20 mil. USD poskytnutý a. s. MUFIS od amerických
firem na rozvoj infrastruktury obcí. Splátky od
dlužníků realizované
ve výši 3 025 mil. Kč se týkaly vnitřních
bankovních úvěrů, zahraničních
půjček českým podnikům i závazků
Slovenska vůči ČSOB z titulu CDZ. Realizace
státních záruk ve výši 22 mil.
Kč vedla jen k menšímu zvýšení
málo likvidních pohledávek státu z
realizovaných záruk,
které k 30.9.1994 dosahují výše téměř
2 mld Kč.
Státní dluh
Vývoj státního
zadlužení je v 1. - 3. čtvrtletí 1994
charakteristický pokračující tendencí
ke stabilizaci vnitřního i zahraničního
státního dluhu, jakož i transformací
stávajících přímých
závazků státu vůči bankám
do formy státních dluhopisů (sekuritizace).
1. Závazky státu u bank | |||||
- u ČNB z převzetí vlád. úvěrů | |||||
- u ČNB z devalvací a revalvací | |||||
- u IPB za úvěr na KTUK Dolinská | |||||
2. Závazky státu z emisí stát. dluhopisů | |||||
- na komplexní bytovou výstavbu | |||||
- na schodek ČR z roku 1991 | |||||
- na rehabilitace (ČSFR) | |||||
- na střednědobé dluhopisy 1994 | |||||
- revolvingové emise SPP | |||||
- SPP na schodky běžného hospodaření | |||||
A. Vnitřní státní dluh celkem | |||||
B. Zahraniční státní dluh | |||||
z toho: závazky z clearingu se Slovenskem | |||||
Státní dluh ČR úhrnem |
x) včetně
vyúčtovaných kursových rozdílů
a rektifikací
Z vývoje jednotlivých
složek státního dluhu je zřejmé,
že záměry vlády ve stabilizaci dosavadní
úrovně zadlužení státu jsou plněny.
Zvýšení objemu nesplaceného státního
dluhu o 7,9 mld Kč se týká hlavně
závazků z clearingového zúčtování
se Slovenskem korunově pokrytého prostředky
na příslušných účtech
státního rozpočtu, které byly po 30.9.1994
v dohodě s ČNB převedeny na určené
účty státních finančních
aktiv. Od října 1994 nemá tedy výše
a pohyb tohoto závazku vliv na saldo státních
finančních aktiv
a pasiv, neboť proti této položce stojí
aktivum ve stejné výši. Zvýšení
zadluženosti z uvedeného titulu není způsobeno
ani deficitním financováním, ani přijímáním
jiných závazků Českou republikou,
ale průběhem obchodu a platebního styku se
Slovenskem uskutečňovaného
na základě mezistátních smluv.
Pokud jde o sekuritizaci státního
dluhu, z výnosů revolvingových emisí
SPP byly provedeny splátky přímých
závazků státu vůči České
národní bance i vůči Investiční
a poštovní bance, a.s. Praha v rozsahu 7,8 mld Kč.
Transformace provedená podle emisního programu dohodnutého
s ČNB je pro stát úrokově výhodná,
neboť dosažené úrokové zatížení
z realizovaných revolvingových emisí SPP
(v průměru 6,2 % p.a.) bylo nižší
než úročení přímých
závazků státu u ČNB (12,5 % p.a.)
i u IPB (8,7 % p.a.). Reálné úspory takto
dosažené na úrokových výdajích
lze jen u sekuritizace přímých úvěrů
od ČNB odhadovat na cca 185 mil. Kč, úspory
dosažené urychlením úmoru přímých
úvěrů od domácích bank na cca
474 mil. Kč.
Celkem se za 1. - 3. čtvrtletí
1994 uskutečnilo 31 revolvingových emisí
SPP a 2 emise SPP na krytí schodků běžného
hospodaření státního rozpočtu.
Státní pokladniční
poukázky určené na krytí schodků
státního rozpočtu byly použity v lednu
1994, kdy rozpočtový schodek.přesáhl
výši emitovaných SPP po dobu několika
dní. V únoru a březnu vždy v období
několika dní, kdy rozpočtový přebytek
klesl pod 500 mil. Kč, byly použity SPP ke zlepšení
rozpočtového salda, aby se zabránilo případnému
vzniku debetu státního rozpočtu. Dle dohody
s ČNB má
MF zajišťovat takové krytí rozpočtového
salda emisemi SPP, aby se výsledný kredit udržoval
minimálně na úrovni 800 mil. Kč. Úrokové
náklady SPP použitých na krytí schodků
běžného rozpočtového hospodaření
činily 35,3 mil. Kč.
Do konce srpna 1994 byly revolvingové
SPP emitovány se splatností jednoměsíční
a tříměsíční. Vzhledem
k červencovému zvýšení povinných
minimálních rezerv komerčních bank
u ČNB se předpokládalo, že dojde ke
zvýšení krátkodobých úrokových
sazeb na mezibankovním trhu. Kalendář emisí
SPP byl proto přepracován, byla prodloužena
jejich splatnost, což bylo potřeba i vzhledem k absenci
krátkodobých cenných papírů
se splatností 6, 9 a 12 měsíců na
peněžním trhu.
U střednědobých
státních dluhopisů se ve 2. a 3. čtvrtletí
1994 uskutečnily dvě emise s následujícími
parametry:
Primární prodej
obou emisí střednědobých státních
dluhopisů 1994 byl realizován Českou národní
bankou. Výnos první z uvedených emisí
byl použit na splátku jistiny 1. emise státních
dluhopisů na KBV, která byla uhrazena dne 23.5.1994
v částce 5,56 mld Kč. Výnos druhé
emise je určen též na splátky jistiny
stávajícího státního dluhu.
U všech druhů střednědobých státních
dluhopisů (vč. oprávněným osobám
přidělovaných dluhopisů rehabilitačních)
probíhaly v 1.- 3. čtvrtletí splátky
kuponů.
Výdaje na dluhovou službu
státu
Výdaje na dluhovou službu
státu a krytí státního dluhu jsou
v roce 1994 vymezeny zákonem č. 331/1993 Sb. Jejich
celková výše v částce 30 073
mil. Kč je rozdělena:
- na splátky jistiny financované
z výnosů emisí státních dluhopisů
v objemu 16 234 mil. Kč,
- na splátky úroků
z prostředků Fondu národního majetku
13 739 mil. Kč,
- na úhradu poplatků
spojených s obsluhou státního dluhu 100 mil.
Kč ze státního rozpočtu.
Skutečné čerpání
prostředků na výdaje spojené s dluhovou
službou státu za 1. - 3. čtvrtletí 1994
je zřejmé z následující tabulky:
1. Splátky jistin | 16 234 | 17 506,9 | 107,8 |
Přímé úvěry | 9 963 | 11 871,9 | 119,2 |
od ČNB | 4 295 | 7 067,4 | 164,5 |
od IPB (KTUK Dolinská) | 723 | 722,8 | 100,0 |
CDZ (vč. rektifikace jistiny) | 4 945 | 4 081,7 | 82,5 |
Splatné státní dluhopisy | 6 271 | 5 635,0 | 89,9 |
na komplexní bytovou výstavbu | 5 560 | 5 560,0 | 100,0 |
za rehabilitace | 711 | 75,0 | 10,5 |
2. Úhrady úroků | 13 739 | 10 468,8 | 76,2 |
Přímé úvěry | 9 708 | 6 777,4 | 69,8 |
od ČNB | 4 996 | 3 707,8 | 74,2 |
od IPB (KTUK Dolinská) | 663 | 262,2 | 39,5 |
zadluženost CDZ | 2 437 | 1 403,3 | 57,6 |
půjčky SAL, od ES, G24 | 1 612 | 1 404,1 | 87,1 |
Státní dluhopisy | 4 031 | 3 691,4 | 91,6 |
státní pokladniční poukázky | 1 750 | 1 818,4 | 103,9 |
na komplexní bytovou výstavbu | 885 | 879,0 | 99,3 |
na rozpočtový schodek 1991 | 1 244 | 964,0 | 77,5 |
za rehabilitace | 152 | 30,0 | 19,7 |
3. Úhrady poplatků | 100 | 20,1 | 20 1 |
Výdaje na státní dluh celkem | 30 073 | 27 995,8 | 93,1 |
Relativně vysoké
čerpání výdajů na dluhovou
službu, které se týká především
splátek jistiny státního dluhu, bylo způsobeno
řadou různých vlivů. Realizace splátek
jistiny je v roce 1994 ovlivněna záměrem
maximálně urychlit splácení přímých
závazků státu vůči České
národní bance a transformovat
je do formy levnějších státních
cenných papírů. Tendence k nárůstu
úrokových sazeb na domácích peněžních
trzích od července 1994, ovlivněná
mimo jiné i rozhodnutím ČNB o zvýšení
povinných minimálních rezerv obchodních
bank, vyvolala u MF reakce
k dalšímu urychlení sekuritizace i k včasnému
prodloužení splatností revolvingových
emisí SPP. To vysvětluje poměrně vysoký
vzrůst úrokových nákladů na
tyto emise, které jsou realizovány ve formě
diskontu před splatností jednotlivých emisí.
K pohybu úrokových
sazeb došlo v průběhu roku 1994 i na některých
devizových trzích, což ovlivnilo nárůst
výdajů dluhové služby příslušných
zahraničních závazků státu.
Závěry
Ekonomický vývoj
v České republice v 1. - 3. čtvrtletí
1994 se vyznačoval stabilitou a pokračujícím
příznivým vývojem rozhodujících
ekonomických ukazatelů.
Vláda hodnotí celkový
ekonomický vývoj, jakož i hospodaření
veřejných rozpočtů v 1.- 3. čtvrtletí
letošního roku i v následujících
měsících jak úspěšné.
V prvních třech
čtvrtletích a do konce října letošního
roku bylo hospodaření státního rozpočtu
přebytkové. Je reálný předpoklad,
že i celoročně skončí rozpočtové
hospodaření v roce 1994 přebytkem, jehož
výše bude záviset na výši úspor
investičních dotací podnikům a neinvestičních
výdajů rozpočtových organizací
(kromě mzdových prostředků) na jedné
straně a na případném překročení
celkového objemu rozpočtových příjmů.
Rovněž dosavadní
výsledky hospodaření místních
rozpočtů ukazují, že v souhrnu budou
mít obce a okresní úřady v letošním
roce dostatek finančních prostředků
pro zabezpečení svých potřeb. Současně
však dochází ke značné diferenciaci
v úrovni hospodaření a některé
obce jsou nuceny překlenout nedostatek finančních
prostředků přijímáním
úvěrů.