1. Celkové výsledky
hospodaření státního rozpočtu
Státní rozpočet
České republiky na rok 1994 schválil Parlament
ČR zákonem č. 331/1993 Sb. jako vyrovnaný
v úhrnném objemu 381,8 mld Kč. Oproti skutečnosti
dosažené v roce 1993 je takto stanovený objem
příjmů v roce 1994 vyšší
o 23,8 mld Kč, tj. o 6,6 % a objem výdajů
o 24,9 mld Kč, tj. o 7,0 %.
V hodnoceném období
byla ve státním rozpočtu provedena řada
rozpočtových opatření, která
ve svém souhrnu znamenají zvýšení
příjmů a výdajů v celkovém
rozsahu 1 552 mil. Kč. Tyto změny jsou podrobněji
popsány v příslušných pasážích
zprávy, dále uváděné hodnocení
plnění státního rozpočtu je
prováděno ve vztahu k takto upraveným údajům.
Hospodaření státního
rozpočtu za 1.- 3. čtvrtletí 1994 lze hodnotit
vcelku jako uspokojivé. K 30.9.1994 vykázal státní
rozpočet (bez clearingového zúčtování
se Slovenskou republikou) přebytek ve výši
14,3 mld Kč (v září 1993 činil
přebytek srovnatelně 5,0 mld Kč). Saldo clearingových
plateb mezi Českou republikou a Slovenskou republikou,
odrážející dlužnickou pozici ČR
a představující závazek vůči
slovenské straně, ke konci září
dosáhlo výše 11,3 mld Kč. Při
zahrnutí tohoto salda činil pokladní přebytek
rozpočtu 25,6 mld Kč. [vliv clearingu je zahrnut
ve výdajích státního rozpočtu,
závazek vůči SR se projevuje jako snížení
výdajů]
Souhrnné výsledky
hospodaření státního rozpočtu
ukazuje následující tabulka:
Index 94/93 | ||||||
Příjmy | ||||||
Výdaje bez clearingu | ||||||
Saldo bez clearingu | ||||||
Vliv clearingu | ||||||
Výdaje vč. clearingu | ||||||
Saldo vč. clearingu |
V přebytku za tři
čtvrtiny roku se odráží stále
nízké plnění výdajů,
kde se projevuje sezonní vliv především
u kapitálových výdajů, čerpaných
z větší části až v závěru
roku. Při vyloučení vlivu clearingu tak bylo
plnění příjmů ke konci září
v relativním vyjádření o 3,7 bodu
vyšší než čerpání výdajů.
Průběh plnění
rozpočtových příjmů a výdajů
v 1.- 3. čtvrtletí 1994 (údaje bez vlivu
clearingu):
| |||||
Leden | 31,7 | 8,3 | 27,3 | 7,1 | +4,4 |
Únor | 22,4 | 5,8 | 25,2 | 6,6 | -2,8 |
Březen | 35,2 | 9,2 | 34,0 | 8,9 | +1,2 |
Duben | 29,7 | 7,7 | 32,2 | 8,4 | -2,5 |
Květen | 26,0 | 6,8 | 27,1 | 7,1 | -1,1 |
Červen | 41,8 | 10,9 | 38,8 | 10,1 | +3,0 |
Červenec | 35,3 | 9,2 | 32,9 | 8,6 | +2,4 |
Srpen | 29,4 | 7,7 | 25,5 | 6,6 | +3,9 |
Září | 32,0 | 8,3 | 26,2 | 6,8 | +5,8 |
Leden až září | 283,5 | 73,9 | 269,2 | 70,2 | +14,3 |
Kolísání
výše příjmů státního
rozpočtu v jednotlivých měsících
je důsledkem sezonnosti zabudované v systému
jednotlivých daní. Nejvíce se projevuje v
inkasu objemově nejvýznamnějších
daní, zejména daně z přidané
hodnoty a daně z příjmů právnických
osob. V únoru se projevil především
vliv vysokých odpočtů u daně z
přidané hodnoty,
které se vztahovaly k předchozímu roku a
které prakticky odčerpaly celý přírůstek
výnosu této daně. Obdobně v měsíci
květnu byly realizovány vratky daně z příjmů
právnických osob ve vazbě na daňová
přiznání. Naproti tomu v červnu se
ve vysokém inkasu
příjmů státní"ho rozpočtu
projevily zejména doplatky daně z příjmů
těch právnických osob, které daňová
přiznání podávaly v tomto měsíci.
Ve 3. čtvrtletí průměrné měsíční
inkaso příjmů (8,4 %) odpovídalo rozpočtovému
záměru. (Podrobnější analýza
jednotlivých druhů příjmů je
provedena v další části zprávy).
Podíl čerpání
výdajů státního rozpočtu (70,2
%) byl nižší než ve stejném období
v minulém roce (72,4 %) přesto, že dotace poskytnuté
místním rozpočtům byly již prakticky
vyčerpány.
2. Příjmy
státního rozpočtu
Předpokládané
příjmy státního rozpočtu na
rok 1994 jsou plněny takto:
| ||||||
DAŇOVÉ PŘÍJMY | 166,27 | 237,30 | 237,30 | 167,65 | 70,6 | 100,8 |
v tom: | ||||||
Daň z přidané hodnoty x) | 57,91 | 94,50 | 94,50 | 59,90 | 63,4 | 103,4 |
Spotřební daně x) | 29,42 | 42,10 | 42,10 | 32,93 | 78,2 | 111,9 |
Daně z příjmů | 51,10 | 77,40 | 77,40 | 54,03 | 69,8 | 105,7 |
- DPPO | 50,23 | 72,90 | 72,90 | 49,23 | 67,5 | 98,0 |
- DPFO | 0,87 | 4,50 | 4,50 | 4,80 | 106,8 | 555,4 |
Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | 0,41 | 2,00 | 2,00 | 1,29 | 64,5 | 314,6 |
Silniční daň | 3,44 | 2,70 | 2,70 | 3,25 | 120,5 | 94,7 |
Clo | 11,03 | 16,90 | 16,90 | 13,09 | 77,5 | 118,7 |
Ostatní daňové příjmy | 12 96 | 1,70 | 1,70 | 3,16 | 185,9 | 24,4 |
POJISTNÉ SOC.ZABEZPEČENÍM xx) | 76,75 | 120,10 | 120,10 | 94,7 | 78,7 | 123,2 |
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 10,45 | 15,53 | 17,08 | 14,94 | 87,5 | 143,0 |
v tom: | ||||||
Příjmy rozpočtových organizací | 4,70 | 6,10 | 7,65 | 7,94 | 103,8 | 168,9 |
Odvody ČNB | 0,24 | 1,20 | 1,20 | 0 | x | x |
Přijaté úroky | 2,08 | 3,80 | 3,80 | 2,48 | 65,2 | 119,0 |
Poplatky pokuty | 3,26 | 4,43 | 4,43 | 3,08 | 69,5 | 94,5 |
Ostatní | 0,17 | 0 | 0 | 1,44 | x | 828,7 |
PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ | 5,13 | 8,87 | 8,87 | 6,36 | 71,7 | 124,1 |
PŘÍJMY CELKEM | 258,60 | 381,80 | 383,35 | 283,52 | 74,0 | 109,6 |
x) vč. výnosu
daně z obratu z roku 1992
xx) zahrnuje kapitoly MPSV, BIS, MO, MV, MD a MSp
Plnění předpokládaného
objemu příjmů státního rozpočtu
na 74,0 % je ovlivněno relativně nižším
plněním daňových příjmů,
způsobeným sezonními vlivy zejména
u daně z přidané hodnoty a daně z
příjmů právnických osob. Inkaso
daňových příjmů je zhruba na
úrovni stejného období minulého roku,
kdy však výše těchto příjmů
byla ovlivněna doplatky odvodů a daní (uplatňovaných
v roce 1992) počátkem roku 1993.
A. Daňové příjmy
Struktura daňových
příjmů a jejich plnění za období
leden až září 1994:
Daňové příjmy celkem | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
v tom: | |||
daň z přidané hodnoty | 34,8 | 39,8 | 35,7 |
spotřební daně | 17,7 | 17, 8 | 19,7 |
daně z příjmů | 30,7 | 32,6 | 32,2 |
majetkové daně | 0,2 | 0,8 | 0,8 |
silniční daň | 2,1 | 1,2 | 1,9 |
clo | 6,6 | 7,1 | 7,8 |
ostatní daně | 7,9 | 0,7 | 1,9 |
Ve struktuře daňových,
příjmů tvoří jak ve schváleném
rozpočtu, tak i ve skutečnosti k 30. září
1994 větší podíl nepřímé
daně - daň z přidané hodnoty a spotřební
daně; struktura daňových příjmů
v loňském roce byla výrazně ovlivněna
změnou daňového systému.
Relativně nižší
plnění nepřímých daní
ve srovnání s přímými daněmi
je ovlivněno dále komentovaným vývojem
daně z přidané hodnoty.
a) Daň z přidané
hodnoty
Výnos daně v jednotlivých
čtvrtletích dosáhl:
| ||
1. čtvrtletí | ||
2. čtvrtletí | ||
3. čtvrtletí | ||
celkem leden až září |
Inkaso na dani činí
za první tři čtvrtletí 59,9 mld Kč,
což představuje 63,4 % z rozpočtovaného
výnosu pro rok 1994.
Nízké plnění
proti propočtené alikvótní části
rozpočtované částky připadající
na hodnocené období je ovlivněno zejména
poklesem inkasa za měsíc únor, kdy vracené
nadměrné odpočty převýšily
úhrady od plátců daně. Na tento měsíc
připadlo vracení nadměrných odpočtů
jak měsíčním, tak čtvrtletním
plátcům DPH, kteří tyto vratky uplatnily
v lednu 1994 v daňovém přiznání
za prosinec, příp. za
4. čtvrtletí roku 1993. Velký objem uplatněný
v nadměrných odpočtech byl dán zejména
pořizováním zásob a investic v závěru
roku 1993.
Kromě měsíce
února celkový výnos DPH výrazně
ovlivnilo i nízké inkaso v srpnu (4 550 mil. Kč),
kde se vedle sezónního vlivu stavební výroby
a zemědělství opět výrazně
promítla skutečnost vracení nadměrných
odpočtů (měsíční i čtvrtletní)
nejen již drive registrovaným plátcům,
ale i plátcům nově registrovaným v
souvislosti se snížením registračního
prahu. Jejich počet se od počátku
roku do konce 3. čtvrtletí zvýšil o
jednu třetinu, tj. ze 152 tisíc na 208 tisíc.
Nově registrovaní plátci ve svých
přiznáních uplatnili i nárok na odpočet
daně u majetku pořízeného nejpozději
12 měsíců před registrací,
což se projevuje ve vyšších objemech
uplatněných nadměrných odpočtů
zejména čtvrtletních plátců.
I přes předpokládaný
nárůst hrubého domácího produktu
se růst ekonomiky projevuje především
v oblastech, kde nedochází ke konečné
spotřebě a tento růst tedy nemá bezprostřední
vliv na růst výnosu DPH. Jde mimo jiné o
nárůst investic a vývozu, u nichž je
plátci uplatňován odpočet daně
a nedochází k reálnému odvodu prostředků
do státního rozpočtu.
V porovnání se stejným
obdobím minulého roku, ve kterém je zohledněna
i poměrná část (70 %) inkasa daně
z obratu a dovozní daně za rok 1992, je výnos
daně o 3,4 %, tj. o 1 987 mil. Kč vyšší.
I v letošním roce
je věnováno mimořádné úsilí
zamezení daňovým nedoplatkům a daňovým
únikům. V průběhu letošního
roku se oproti loňskému roku zvýšila
četnost kontrol, které zjistily řadu daňových
úniků a podvodů. V rámci kontrolní
činnosti správců daně bylo plátcům
na dani doměřeno 1,1 mld Kč a na penále
předepsáno 930 mil. Kč. Nejčastěji
jsou signalizovány podvody a daňové úniky
na základě falešných daňových
dokladů vystavených
většinou fingovanými firmami nebo plátci
fyzickými osobami, které většinou neplní
své daňové povinnosti a slouží
jako tzv. koně pro organizovaný zločin. Na
základě těchto dokladů jsou uplatňovány
odpočty daně a čerpány prostředky
ze státního
rozpočtu. Prokázání těchto
podvodů je zpravidla velmi obtížné a
mnohdy musí být prováděno nejen finančními
orgány, ale i orgány činnými v trestním
právu. Finanční orgány daly jenom
za I. pololetí letošního roku 245 podnětů
k trestnímu stání, přičemž
předpokládaný
objem daňových úniků činil
cca 979 mil. Kč.
Pozornost je věnována
i problému zkracování tržeb, který
se projevuje zejména u různých forem stánkového
prodeje. K účinnějšímu zamezení
těchto úniků jsou navrhována legislativní
upřesnění v připravované novele
zákona o DPH. Tato legislativní opatření
v daňové oblasti musí být doprovázena
i dalšími legislativními změnami mimo
daňovou oblast a dalšími organizačními
opatřeními, aby bylo dosaženo potřebných
výsledků.
b) Spotřební
daně
Inkaso spotřebních
daní činilo:
1. čtvrtletí | ||
2. čtvrtletí | ||
3. čtvrtletí | ||
celkem leden až září |
Za 1. - 3. čtvrtletí
1994 bylo na spotřebních daních vybráno
78,2 % rozpočtovaného výnosu, tj. 32,9 mld
Kč.
Spotřební daně
jsou pro rok 1994 rozpočtovány ve výši
42,1 mld Kč. Rozpočtovaná částka
vychází z výnosu dosaženého v
roce 1993 se zohledněním předpokládané
spotřeby vybraných výrobků v roce
1994 a legislativních změn provedených s
účinností od 1. ledna 1994 zákonem
č. 325/1993 Sb. Z těchto legislativních změn
má z hlediska příjmů státního
rozpočtu největší dopad zvýšení
sazeb u některých výrobků, a to u
benzinu o cca 50 haléřů na litr a u lihovin
o 10 Kč na litr absolutního
alkoholu. Zvýšení sazeb daně u cigaret
platí až od 1. července 1994, výnos
daně tedy ovlivnilo až ve 3. čtvrtletí.
Další legislativní změnou schválenou
výše uvedeným zákonem je značení
některých tabákových výrobků,
které by mělo přispět k zamezení
daňových
úniků, zejména při dovozu cigaret.
Další legislativní
opatření zabraňující daňovým
únikům bylo schváleno zákonem č.
136/1994 a týká se značení a barvení
minerálních olejů. Toto povinné označení
by mělo bránit záměnám některých
lehkých topných olejů za motorovou naftu,
při nichž byla zkracována spotřební
daň i DPH.
V porovnání se stejným
obdobím minulého roku (při připočtení
poměrné části 30 % výnosu z
daně z obratu a dovozní daně, tj. 2,75 mld
Kč) je inkaso vyšší o 3,51 mld Kč,
tj. o 12 %.
c) Clo
Výnos cla v jednotlivých
čtvrtletích:
1. čtvrtletí | ||
2. čtvrtletí | ||
3. čtvrtletí | ||
celkem leden až září |
Inkaso cla k 30. září
1994 činilo 13,1 mld Kč, tj. 77,5 % celoročního
rozpočtu.
Odvody ze cla jsou plněny
rovnoměrně podle předpokladu rozpočtu
a již předstihují podíl alikvoty 9 měsíců.
d) Daň z příjmů
právnických osob
Na dani z příjmů
právnických osob bylo v jednotlivých čtvrtletích
inkasováno:
1. čtvrtletí | ||
2. čtvrtletí | ||
3. čtvrtletí | ||
celkem leden až září |
Za tři čtvrtletí
roku bylo vyinkasováno 49,2 mld Kč, což bylo
o cca 10 %, tj. o 5,5 mld Kč méně než
činí příslušný alikvotní
podíl. Ve 3. čtvrtletí se tempo růstu
výnosu této daně zrychlilo. Sezónní
výkyvy jsou dány platebním kalendářem;
inkaso běžných záloh na daň je
výrazně korigováno vyrovnáním
daňové povinnosti poplatníků, a to
individuálně jak ve
prospěch, tak i neprospěch státního
rozpočtu.
Výnos této daně
za tři čtvrtletí roku odráží
stav ekonomiky, kdy hospodářské subjekty
pracují se značnou platební neschopností.
V nižším výnosu této daně
se projevuje i vliv faktického odkladu daňových
povinností (jednorázová tvorba fondu na opravy
na několik let dopředu), jakož i důsledky
zavedení nového systému odpisování
(prudký meziroční nárůst odpisů,
zejména při všeobecném uplatňování
zrychlené metody u nově pořízeného
fixního kapitálu).
Oproti výsledkům
dosaženým ke konci září 1993
je letošní výnos daně o 1 mld Kč
nižší.
e) Daň z příjmů
fyzických osob
Výnos daně v jednotlivých
čtvrtletích činil:
1. čtvrtletí | ||
2. čtvrtletí | ||
3. čtvrtletí | ||
celkem leden až záři |
Výnos daně z příjmů
fyzických osob, která plyne do státního
rozpočtu, dosáhl v 1.- 3. čtvrtletí
částky 4,8 mld Kč, tj. o 42 % více
než předpokládaný alikvótní
podíl za 9 měsíců. Ve srovnání
se stejným obdobím roku 1993, kdy bylo vyinkasováno
0,9 mld Kč, byl letošní výnos ke konci
září pětkrát větší
a vyplývá z toho, že v lednu byly připsány
ve prospěch státního rozpočtu částky
plynoucí ze zdanění úroků z
vkladů za rok 1993 (úroky za rok 1994 některé
peněžní ústavy
připisují a daň z nich srážejí
a odvádějí průběžně).
f) Silniční daň
Výnos silniční
daně dosáhl:
1. čtvrtletí | ||
2. čtvrtletí | ||
3. čtvrtletí | ||
celkem leden až září |
Do konce 3. čtvrtletí
byly splatné tři zálohy na daň (15.
února, 15. dubna a 15. července). Výnos daně
za toto období dosáhl 3,25 mld Kč, tj. 120,5
% rozpočtovaného výnosu.
Vyšší výnos
daně byl ovlivněn schválenou novelou zákona
o silniční dani, která nezahrnula některá
ustanovení, se kterými se uvažovalo při
schvalování státního rozpočtu
na rok 1994 (nebylo akceptováno 50 % snížení
daně u specielních vozidel).
g) Majetkové daně
Na majetkových daních bylo vybráno:
1. čtvrtletí | ||
2. čtvrtletí | ||
3. čtvrtletí | ||
celkem leden až září |
Celkový výnos majetkových
daní (daň dědická, darovací
a z převodu nemovitostí) v hodnoceném období
činil 1,3 mld Kč, což představuje 64,5
% rozpočtované částky.
Ve stejném období
loňského roku činilo inkaso těchto
daní pouze 0,4 mld Kč. Větší
výnos v letošním roce lze vysvětlit
především postupným nahrazením
dobíhajících notářských
poplatků novými daněmi. Komplikované
daňové řízení způsobuje
jistý skluz mezi faktickými majetkovými přesuny
a jejich zdaněním, takže výnos majetkových
daní letos ještě plně neodráží
mírně rostoucí počet majetkových
přesunů.
Strukturu výnosu majetkových
daní za tři čtvrtletí roku 1994 lze
dokumentovat těmito údaji: výnos daně
z převodu nemovitostí činil 77,3 %, výnos
daně darovací 20 % a výnos daně dědické
činil 2,7 % celkového výnosu těchto
daní.
h) Ostatní daňové
příjmy
Jedná se o poplatky, odvody
neoprávněně čerpaných dotací
na tepelnou energii a rovněž o platby staré
daňové soustavy (zejména o uhrazené
nedoplatky, doměrky a posečkání).
Za tři čtvrtletí letošního roku
bylo na těchto příjmech vyinkasováno
3,2 mld Kč.
V této kategorii příjmů
nelze srovnávat letošní rok se stejným
obdobím loňského roku, neboť vysoké
inkaso v roce 1993 bylo ovlivněno změnou daňového
systému a platbami, které byly uhrazeny počátkem
roku 1993 a souvisely s rokem 1992.
B. Pojistné sociálního
zabezpečení
Plnění v jednotlivých
čtvrtletích činilo:
1. čtvrtletí | ||
2. čtvrtletí | ||
3. čtvrtletí | ||
celkem leden až září |
Rozpočtované celoroční
příjmy z pojistného na sociální
zabezpečení byly k 30. září
splněny na 78,7 %, bylo odvedeno celkem 94 570 mil. Kč.
Z této částky
bylo (podle účetních výkazů)
91 793 mil. Kč získáno prostřednictvím
Ministerstva práce a sociálních věcí
ČR V rámci pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti podle zákona
č. 589/92 Sb. (bez některých dalších
příjmů, např. přirážky
k pojistnému), vybraného MPSV ve výši
91 787 mil. Kč činilo pojistné za zaměstnance
87 135 mil. Kč za osoby samostatně výdělečně
činné 4 652 mil. Kč
Z úhrnné částky
pojistného (91 787 mil. Kč) bylo vybráno
na
- pojistném na důchodové zabezpečení | 71 245 mil. Kč |
- pojistném na nemocenské pojištění | 12 392 mil. Kč |
- příspěvku na státní politiku zaměstnanosti | 8 150 mil. Kč. |
V ostatních kapitolách (zejména ministerstvo
obrany a ministerstvo vnitra)
činilo inkaso pojistného na sociální
zabezpečení 2,8 mld Kč.
Platební morálka
plátců pojistného se v letošním
roce zlepšila, měsíční plnění
ke konci září zabezpečuje příslušnou
alikvotu ročního úkolu.
C. Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy
zahrnují zejména splátky vládních
úvěrů, kreditní úroky z prostředků
státu u ČNB, příjmy rozpočtových
organizací, administrativní poplatky, pokuty a penále
aj. Z rozpočtované celkové částky
nedaňových příjmů bylo k 30.
září inkasováno 21,3 mld Kč,
tj. 82,1 %.
a) Vládní úvěry
Plnění do rozpočtu
přijatých splátek vládních
úvěrů jen na 71,7 % z celoroční
rozpočtované částky se proti I. pololetí
zlepšilo, nelze je však hodnotit příznivě.
Relativně nízké bylo za 1. - 3. čtvrtletí
jak plnění příjmů souvisejících
s plynárenskými integračními akcemi
(VIA.), tak i plnění příjmů
vládních úvěrů bez VIA. Neplnění
smluvně sjednaných splátek jistiny a úroků
bylo částečně kompenzováno
deblokacemi vládních pohledávek, při
nichž bylo dosaženo čisté inkaso ve výši
498,5 mil. Kč. Příznivě lze
hodnotit pouze plnění příjmů
z deblokací od ČSOB převzatých pohledávek
v nesměnitelných měnách, kde bylo
dosaženo inkaso ve výši 903,5 mil. Kč,
což znamená překročení celoroční
rozpočtované částky (o 50,6 %).
b) Kreditní úroky
Za devět měsíců
roku 1994 činily kreditní úroky z prostředků
na bankovních účtech státu celkem
3 082 mil. Kč, což po odečtení daně
z příjmů představuje částku
2 476 mil. Kč, odpovídající 65 % celoročních
rozpočtovaných příjmů z uvedeného
titulu.
Poměrně nízké
plnění ovlivnily změny v úrokových
sazbách z prostředků státu, které
upravila Česká národní banka s platností
od 1.4.1994. Snížení úroků se
týkalo zejména účtů státních
finančních aktiv, kde se u netermínovaných
vkladů sazby snížily ze 4,5 % p.a. na 3 % p.a.
a u termínovaných
vkladů nad 2 roky ze 14 % p.a. na 13 % p.a. Celoroční
dopad tohoto nepříznivého vlivu lze odhadnout
na cca 100 mil. Kč, a to i při zohlednění
opětovného zvýšení příslušných
úrokových sazeb k 24. říjnu v důsledku
zvýšení diskontní sazby o 0,5 %.
U přebytků státního
rozpočtu se začalo uplatňovat úročení
odvozené od tržních sazeb na mezibankovním
trhu ("over night"). Příznivý rozpočtový
dopad této změny v úročení
je však zanedbatelný. Na zvýšení
kreditních úroků oproti 1. čtvrtletí
o 160 mil. Kč mělo totiž větší
vliv narůstání výše těchto
rozpočtových přebytků (zůstatků
na účtech státního rozpočtu)
než změny v úrokových sazbách
(zvýšení v průměru o 2,5 % ve
2. čtvrtletí a jen v průměru o 0,9
% ve 3. čtvrtletí oproti dosud uplatňované
sazbě 4,5 % p.a.).
c) Příjmy rozpočtových
a odvody příspěvkových organizací
Plnění příjmů
rozpočtových organizací dosáhlo 7,9
mld Kč a předstihuje alikvotu tří
čtvrtin ročního rozpočtu, zejména
v důsledku vyššího inkasa příjmů
v resortech školství a zdravotnictví a nerozpočtovaných
a ostatních odvodů v kapitole Všeobecná
pokladní správa.
3. Výdaje státního
rozpočtu
Výdaje zahrnuté
ve státním rozpočtu byly - bez vlivu clearingu
- splněny celkem na 70,2 %, v porovnání se
3. čtvrtletím roku 1993 byly vyšší
o 6,2 %.
Čerpání jednotlivých
druhů výdajů za devět měsíců
roku bylo následující:
NEINVESTIČNÍ VÝDAJE | 230,13 | 338,21 | 338,68 | 240,44 | 71,0 | 104,5 |
Výdaje rozpočtových organizací | 88,17 | 136,96 | 125,68 | 84,41 | 67,2 | 95,7 |
Příspěvky přísp. org. | 10,22 | 16,95 | 29,00 | 16,79 | 57,9 | 164,3 |
Úrokové platby | 9,84 | - | - | - | - | - |
Dotace, platby a příspěvky | 121,90 | 184,30 | 184,00 | 139,24 | 75,7 | 114,2 |
- dotace podnikům | 17,50 | 27,95 | 27,65 | 20,27 | 73,3 | 115,8 |
- dotace jiným rozp. | 17,57 | 15,83 | 15,98 | 15,82 | 99,0 | 90,0 |
v tom: | ||||||
územním rozpočtům | 17,01 | 15,33 | 15,48 | 15,32 | 99,0 | 90,0 |
mimorozp. fondům | 0,56 | 0,50 | 0,50 | 0,50 | 100,0 | 89,3 |
- platby a přísp. obyvatelstvu - soc. zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) x) | 86,22 | 139,62 | 139,47 | 102,41 | 73,4 | 118,8 |
- platby do zahraničí | 0,61 | 0,90 | 0,90 | 0,74 | 82,2 | 121,3 |
INVESTIČNÍ VÝDAJE A DOTACE | 20,85 | 36,16 | 37,24 | 23,95 | 64,3 | 114,9 |
Výdaje rozpočtových organizací | 12,24 | 22,89 | 23,74 | 15,80 | 66,6 | 129,1 |
Dotace příspěvkovým organizacím | 5,06 | 6,81 | 9,51 | 5,95 | 62,6 | 117,6 |
Dotace podnikům | 3 55 | 6 46 | 3 99 | 2,20 | 55 1 | 62,0 |
VLÁDNÍ ÚVĚRY | 264 | 7,43 | 7,43 | 4,84 | 65,1 | 183,3 |
VÝDAJE celkem (bez clearingu) | 253,62 | 381,80 | 383,35 | 269,23 | 70,2 | 106,2 |
Clearing se SR | 0,64 | - | - | -11,32 | x | x |
VÝDAJE vč. clearingu | 254,26 | 381,80 | 3233,35 | 257,91 | 67,31 | 101,4 |
x) jsou zahrnuty výdaje kapitol MPSV, BIS, MO,
MV, MD a MSp
Až do konce 3. čtvrtletí
byly výdaje státního rozpočtu ovlivňovány
dopady z clearingového zúčtování
se Slovenskou republikou. Saldo z tohoto zúčtování
je zahrnuto ve výdajích státního rozpočtu
a po přechodu ČR z věřitelské
do dlužnické pozice od února letošního
roku příznivě ovlivňuje rozpočtové
hospodaření. Výše clearingového
salda k 30. září dosáhla 11,3 mld
Kč. V této výši jsou rozpočtové
výdaje, vykazované v pokladním plnění
státního rozpočtu, nižší;
vykazovaný přebytek státního rozpočtu
je naopak vyšší.
Rozpočtová opatření
provedená do konce 3. čtvrtletí ve svém
souhrnu znamenala zvýšení rozpočtových
výdajů oproti schválenému rozpočtu
celkem o 1 552 mil. Kč. Toto zvýšení
je ve stejné výši kryto předpokládanou
vyšší tvorbou příjmů státního
rozpočtu.
Podle jednotlivých výdajových
položek je rozsah provedených opatření
diferencovaný. Největší změna
je spojena se zabezpečením činnosti resortního
učňovského školství. Tyto výdaje
byly ve schváleném rozpočtu zahrnuty ve výdajích
rozpočtových organizací, po převodu
financování středních odborných
učilišť z resortu školství
došlo ke zvýšení výdajů
příspěvkových organizací o
cca 12 mld Kč. Po využití částky
6 mld Kč, zahrnuté pro tyto účely
v kapitole Všeobecná pokladní správa
a převedené v průběhu 1. čtvrtletí
do příslušných kapitol, došlo ve
2. a 3. čtvrtletí k dalším přesunům
výdajů ve prospěch příspěvkových
organizací. Celkově byl k 30. září
t.r. posílen rozpočet neinvestičních
výdajů příspěvkových
organizací zejména v kapitole ministerstva hospodářství
o 4,9 mld Kč, v kapitole ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy
o 4,6 mld Kč a v kapitole ministerstva zemědělství
o cca 1 mld Kč.
Rovněž v investičních
výdajích se největší zvýšení
(2,7 mld Kč) týká příspěvkových
organizací. Snížení dotací poskytovaných
podnikatelským subjektům o 2,5 mld Kč je
spojena se změnou financování vodohospodářských
organizací, které v době sestavení
rozpočtu na rok 1994 byly řízeny ministerstvem
zemědělství. Uvedená částka
bude ke stejnému účelu uvolněna prostřednictvím
rozpočtů měst a obcí přímo
z kapitoly VPS.
Úroveň čerpání
rozpočtových výdajů je stále
nízká a neodpovídá třem čtvrtinám
roku. Ke konci září zaostaly výdaje
za touto alikvotou celkem o 4,8 bodu, tj. absolutně o cca
18,3 mld Kč; nízké čerpání
se přitom týká jak neinvestičních,
tak zejména investičních výdajů.