Důvodová zpráva

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., zákona č. 96/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb., a zákona č. 196/1993 Sb.

I. Obecná část

Daňová soustava platná od 1. ledna 1993 navázala na daňové soustavy uplatňované ve státech Evropských společenství s cílem se těmto soustavám postupně přibližovat, a to zejména v oblasti daňového zatížení poplatníků daní z příjmů, které je v současnosti relativně vysoké. Navrhovaná soustava předpokládá proto snížení maximální sazby daně z příjmu právnických osob ze 45% na 42%, u fyzických osob ze 47% na 44%. Za účelem zmírnění dvojího ekonomického zdanění vyplácených dividend nebo obdobných plnění z členství v družstvu se navrhuje umožnit právnickým osobám odečíst od základu daně jednu polovinu daně sražené ve zdaňovacím období právnickou osobou. V návazností na růst životních nákladů se navrhuje zvýšit nezdanitelnou částku ze základu daně u poplatníků - fyzických osob z 20 400 Kč na 21 600 Kč a nezdanitelnou částku na nezaopatřené dítě z 9 000 Kč na 10 800 Kč s tím, že se základ daně u poplatníka o tuto částku sníží za předpokladu, že nepřesáhne 360 000,- Kč.

Finanční dopad

Snížení daňoví sazby u právnických a fyzických osob bude znamenat snížení daňového výnosu daně z příjmů za rok 1994 o cca 4,6 mld. Kč.

V důsledku zvýšení nezdanitelných částek ze základu daně a zrušení dopravného u zaměstnanců se předpokládá snížení výnosu daně z příjmů fyzických osob v roce 1994 cca 1,2 mld. Kč.

Řešení nesplacených pohledávek v zahraničí sníží roční výnos daně z příjmů v následujících pěti letech ve výši 250 mil. Kč ročně. V důsledku ostatních navrhovaných úprav se nepředpokládá významnější dopad na výnos daně z příjmů a těmito úpravami se sleduje, aby předpokládaného výnosu bylo dosaženo.

II. Zvláštní část

K bodu 1

Ustanovení týkající se daňové povinnosti poplatníků s bydlištěm v zahraničí, kteří byl i zahraničním subjektem vysláni jako odborníci za účelem poskytnutí odborné pomocí právnickým osobám se rozšiřuje i na poskytování odborné pomoci stálé provozovně (§22 odst. 2).

K bodu 2

Ustanovení zákona se upřesňuje tak, že předmětem daně není příjem darů poskytovaných podle § 15 odst. 8 a § 20 odst. 4, tj. darů věnovaných na zákonem vyjmenované účely, které jsou u dárce zohledňovány při stanovení základu daně.

K bodu 3 a 4

Záměrem nebylo osvobozovat příjmy z prodeje nemovitostí a movitých věcí používaných pro podnikání, při řazení odstavců v ustanovení § 4 to budí určíté pochybnosti a proto se navrhuje přesnější znění.

K bodu 5

Praxe ukazuje, že z hlediska daňového je třeba stejně jako přijatou náhradu škody řešit i náhradu přijatou jako náhradu nemajetkové újmy podle § 13 občanského zákoníku.

K bodu 6

Vzhledem k tomu, že se v praxi nesnadno rozlišuje veřejná soutěž a reklamní soutěž, navrhuje se sjednocení zvláštní sazby daně z příjmů u těchto soutěží a zároveň se i jednotně stanoví osvobození pro tento druh příjmů. Rovněž se navrhuje osvobození pro ceny, které jako tzv. prestižní plynou např. známým osobnostem ze zahraničí a jsou jimi často věnovány na veřejně prospěšné účely.

K bodům 8, 20, 31, 32, 36, 37, 38, 44, 50, 63, 104 a 118

Jedná se o upřesnění některých ustanovení zákona, která jsou pouze technického charakteru.

K bodům 7 a 16 písm. j) a r)

Navrhuje se osvobodit od daně peněžní plnění za výstrojní a proviantní náležitosti poskytované příslušníkům ozbrojených sil a sborů a plnění poskytovaná ozbrojenými silami žákům škol, kteří nejsou vojáky v činné službě, jakož i peněžní příspěvek k obnově přiznaných naturálních stejnokrojových náležitostí celníka podle příslušných předpisů, neboť tato plnění jsou poskytována na úhradu výdajů spojených s výkonem služby v ozbrojených silách a sborech a je povinen je hradit plátce.

K bodu 9.

Navrhované ustanovení má za cíl administrativně zjednodušit vrácení daně v případě, kdy poplatník dodatečně vrátí částku, kterou měl zahrnutou v příjmech při zjišťování základu daně v uplynulém zdaňovacím období.

K bodu 10

Při výkonu občanských povinností v pracovní době poskytuje zaměstnavatel zaměstnanci k tomuto účelu pracovní volno s náhradou mzdy. V některých případech vyplácí tuto náhradu mzdy orgán, který povolal zaměstnance k jednání, např. u svědků a tlumočníků soud nebo jiný státní orgán. Obdobně vyplácí náhradu za ztrátu na výdělku podle zákoníku práce zaměstnancům z titulu zákonného pojištění odpovědnosti organizace za škodu při pracovním úrazu nebo nemocí z povolání pojišťovna. Navrhuje se považovat v těchto a obdobných dalších případech příjmy plynoucí zaměstnanci v souvislosti s jeho zaměstnáním i když jsou vypláceny plátcem, který není jeho zaměstnavatelem, za příjmy ze závislé činnosti.

K bodu 11

Návrh sjednocuje a zjednodušuje podmínky pro zdaňovaní příjmů ze závislé činnosti zvláštní sazbou ve výši 10% a současně stanoví jednotnou hranici 3 000 Kč, do které až lze sazby použít.

K bodu 12

Z ustanovení se vypouští možnost zdaňování odměn členů statutárních orgánů a jiných orgánů právnických osob zvláštní sazbou daně, a to vzhledem k tomu, že členům statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob mohou být vypláceny i jiné odměny, např. z titulu výkonu funkce v těchto orgánech, jejichž charakter z hlediska jejich zdanění nelze vždy přesně určit. Proto se navrhuje veškeré příjmy členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob od téhož plátce zdaňovat jednotně, tj. jako příjmy ze závislé činnosti progresivní sazbou daně.

K bodu 13 a 14

Z důvodů zjednodušení správy daně se navrhuje povazovat za prokázané částky, které poskytuje zaměstnavatel zaměstnancům paušálem na úhradu výdajů vynaložených zaměstnancem na vrub zaměstnavatele, a to za předpokladu, že jsou stanoveny buď obecně závazným předpisem nebo v kolektivní smlouvě, popř. ve vnitřním předpise zaměstnavatele na základě kalkulace skutečných výdajů.

K bodu 15

Navrhuje se rozšířit osvobození nepeněžního plnění od daně poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnancům též na rodinné příslušníky zaměstnance, kterým mohou být tato plnění za obdobných podmínek jako zaměstnancům poskytována, např. podle předpisů o fondu kulturních a sociálních potřeb. Současně se navrhuje limitace poskytování nepeněžního plnění z titulu zahraniční rekreace částkou 10 000 Kč na zaměstnance.

K bodu 16 písm k)

Osvobození od daně se navrhuje z důvodů, že náhrady za ztrátu na služebním příjmu se poskytují do výše průměrného čistého příjmu, tj. po odpočtu daně připadající na služební příjem.

K bodu 16 písm l)

Výdaje zaměstnance na přechodné ubytování v místě pravidelného pracoviště mohou být uhrazovány zaměstnavatelem podle zákona o cestovních náhradách jako cestovní náhrady, které nejsou předmětem daně. V případě, že zaměstnavatel hradí zaměstnanci hodnotu ubytování jako nepeněžní plnění přímo, navrhuje se toto plnění osvobodit od daně.

K bodu 16 písm m)

Dávky nemocenského pojištění jsou od daně osvobozeny. Z toho důvodu se navrhuje osvobodit od daně též mzdové vyrovnání mezi těmito dávkami poskytované pracovníkům v hornictví podle příslušných předpisů.

K bodu 16 písm n)

Podle současné právní úpravy (§ 8 odst. 3 písm. a) zák. č. 586/1992 Sb.) se považuje za příjem z kapitálového majetku rozdíl mezi vyplácenou jmenovitou hodnotou cenného papíru a prodejní hodnotou při jeho vydání, tj. při prodeji nebo vrácení cenného papíru emitentovi. Do konce roku 1992 se považuje za příjem plynoucí zaměstnanci v souvislosti s pracovním poměrem, který podléhá dani ze mzdy, rozdíl mezi jmenovitou hodnotou zaměstnanecké akcie (obligace) a její prodejní hodnotou při vydání a odprodeji zaměstnanci. Z důvodu, aby nedošlo ke dvojímu zdanění uvedeného rozdílu u zaměstnaneckých akcií (obligací) vydaných a odprodaných zaměstnancům do konce roku 1992, navrhuje se tento rozdíl osvobodit od daně v případě, že budou akcie (obligace) vráceny zaměstnavateli.

K bodu 16 písm o)

Náhrady za ztrátu na důchodu přiznávané podle zákoníku práce pouze do konce roku 1988, byly vypočítávány z důchodu ze soc. zabezpečení, a proto nepodléhaly dani ze mzdy. S ohledem na tuto skutečnost se navrhuje tyto náhrady, které jsou i nadále vypláceny, osvobodit od daně.

K bodu 16 písm. p)

Zaměstnavatelé poskytují svým zaměstnancům z fondu kulturních a sociálních potřeb nebo ze sociálních fondů. tj. ze zisku (příjmu) po jeho zdanění bezúročně půjčky nebo půjčky s nižším úrokem než je obvyklý úrok např. u peněžního ústavu. Navrhuje se osvobodit od daně zvýhodnění plynoucí zaměstnancům z bezúročných půjček nebo z půjček s nižším úrokem než je obvyklý úrok.

K bodům 18 a 20

Navrhuje se upřesnit text ustanovení v návaznosti na příslušné předpisy o pojistném a o příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

K bodu 19

Navrhuje se zrušit u zaměstnanců snížení příjmů pro účely stanovení základu daně z titulu zvýšených nákladů na cestu do práce a zpět z důvodů, že je toto snížení poskytováno plošně všem poplatníkům bez ohledu na jejich skutečné výdaje na dopravu do zaměstnání. Zvýšený výnos daně z příjmů ze závislé činnosti, který je příjmem obcí umožní zabezpečit větší obslužnost dopravy do zaměstnání v místních regionech.

K bodům 21 a 23

Obdobně jako u zaměstnanců, kteří pobírají příjmy ze závislé činnosti, je nutno výslovně uvést, že příjmy, které u společníků veřejných obchodních společností a komplementářů komanditních společností tvoří pojistné na sociální a zdravotní pojištění zaplacené za ně společností, je u těchto poplatníků od daně osvobozeno. Současně se u nich vylučují z předmětu daně i přijaté náhrady cestovních výdajů.

K bodu 22

Smyslem změny tohoto ustanovení zákona je odstranění přip. spekulací, kdy je této formy zdanění využíváno i v případech, kdy je vlastně opakovaně provozována samostatná výdělečná činnost a odměny jsou záměrně sjednávány tak, aby v jednotlivých případech nepřevyšovaly částku 3 000 Kč. Tento postup tak odporuje celkové konstrukci zákona založené na progresivním zdanění.

K bodu 23

Účelem navrhovaného ustanovení je zamezit spekulacím při určování výše záloh placených na sociální a zdravotní pojištění, které by mohly být poplatníkem zneužívány k přesunům výdajů mezi jednotlivými zdaňovacími obdobími tak, aby dosáhl, co nejnižší daňové povinnosti

K bodu 24

Dosavadní úprava neřešila otázku zdanění příjmů z prodeje majetku v bezpodílovém vlastnictví manželů, který byl k podnikatelské činnosti využíván pouze jedním z manželů. Vzhledem k tomu, že příjmy z prodeje takového majetku jsou podrobeny zdanění, jestliže neuplynula zákonem stanovená doba od ukončení podnikatelské činnosti, je nutno v zákoně na tuto skutečnost reagovat. Rovněž tak bylo nutno v zákoně zakotvit, že náhrady cestovních výdajů poskytované společníkům veřejných obchodních společností a komplementářům komanditních společností nejsou do výše stanovené zvláštním předpisem předmětem daně.

K bodu 25

Znění upraveno s ohledem na existenci dvou úrovní sazeb srážkové daně u úroků, výher a jiných výnosů z vkladů na vkladních knížkách a výnosů z vkladních listů a vkladů jim naroveň postaveným a s ohledem na vznik penzijního připojištění jehož dávky budou u fyzické osoby zdaňovány obdobně jako plnění z pojištění pro případ dožití určitého věku.

K bodům 26, 27 a 28

Upřesnění uvedených ustanovení zákona jsou technického charakteru.

K bodu 29

Úprava provedena s ohledem na skutečnost, že původní znění plně nepokrývalo všechny existující možnosti při příjímání vkladů.

K bodu 30

Úprava upřesňuje výpočet základů daně pro uplatnění zvláštní sazby u výplaty dávek penzijního připojištění.

K bodům 33 a 34

Navržené ustanovení má zpřesnit postup při stanovení základu daně v případech, kdy příjem plyne z prodeje věcí, ve které poplatník vykonával podnikatelskou nebo jinou samostatnou výdělečnou činnost, která byla předmětem podnikání nebo sloužila k podnikání.

K bodu 35

Navrhovaná změna má sjednotit délku časového testu rozhodného pro zdanění příjmů fyzických osob z prodeje nemovitostí s časovým testem při oceňování nemovitostí vkládaných do obchodních společností. Tímto opatřením se má zabránit případným daňovým únikům, vznikajícím umělým vytvářením obchodních společností za účelem jejich prodeje formou vložení nemovitosti do společnosti a následným vzájemným vypořádáním vkladů mezi společníky.

K bodům 39, 40 a 41

Účelem je zpřesnit ustanovení zákona pokud jde o uplatnění odečtu 10% vstupní ceny hmotného majetku u osobně ručících společností, tj. u veřejné obchodní společnosti a komanditní společnosti. Současně se výslovně upravuje u těchto společností postup při stanovení základu daně s ohledem na hospodářský výsledek vykázaný podle účetních předpisů.

K bodům 42, 43 a 45

S přihlédnutím k růstu životních nákladů v roce 1993 se navrhuje zvýšit nezdanitelnou částku ze základu daně z 20 400 Kč na 21 600 Kč a nezdanitelnou částku na dítě žijící s poplatníkem ve společné domácnosti z 9 000 Kč na 10 800 Kč. Současně se navrhuje s ohledem na výši příjmu poplatníka snížit jeho základ daně o nezdanitelnou částku na děti jen do stanovené výše základu daně nebo základu pro výpočet zálohy na daň u poplatníků s příjmy ze závislé činnosti a funkčními požitky.Obdobně byla zvýšena i hranice vlastního příjmu manželky, pro posouzení možnosti uplatnit ji jako vyživovanou osobu a rovněž hranice starobního důchodu pro možnost uplatnění nezdanitelné části základu daně u starobních důchodců.

K bodu 46

Navrhuje se zvýšit nezdanitelnou část základu daně u těch poplatníků, kteří žijí v domácnosti s manželkou (manželem) zdravotně zvlášť těžce poškozeným zejména s ohledem na zvýšené náklady spojené s péči o tuto osobu.

K bodům 47 a 48

Jelikož držitelem průkazky ZTP-P jemuž se podle dosavadní právní úpravy zvyšuje nezdanitelná částka na invaliditu na 36 000 Kč pouze v případě, kdy je plně invalidní, a to bez ohledu zda invalidní důchod pobírá či nikoliv, může být též poplatník, který je částečně invalidní, navrhuje se stanovit pro držitele těchto průkazů nezdanitelnou částku samostatně bez ohledu zda a jaký důchod pobírají.

K bodu 49

Splnění podmínek pro uplatnění základní nezdanitelné části ze základu daně se navrhuje posuzovat shodně u poživatelů starobního důchodu bez ohledu na to, zda tento důchod plyne v tuzemsku nebo z ciziny.

K bodu 51

Navrhuje se upravit znění § 15 odst. 6 zákona bez návaznosti na odstavec 7.

K bodu 52

V návaznosti na bod 49 se upřesňuje znění tohoto ustanovení.

K bodům 53 a 61

Upřesňuje se formulace tohoto ustanovení v tom směru, že stejně jako u právnických osob lze základ daně snížit o hodnotu poskytnutých darů vymezeným fyzickým osobám, pokud mají bydliště na území České republiky.

K bodu 54

V souladu se záměry daňové reformy postupně snižovat maximální daňové zatížení poplatníků se navrhuje platnou nejvyšší daňovou sazbu snížit ze 47% na 44%.

K bodu 55 až 58, 60 a 98

Vymezuje se pro účely zákona pojem "poslání" u poplatníků z tzv. neziskového sektoru (§18 odst. 3). Účelem je jednoznačně definovat tento pojem, a tak zamezit různým formám výkladu. U těchto poplatníků se navrhuje zcela vyloučit ze zdanění příjmy plynoucí z činnosti vyplývajících z jejich poslání. Jedná se zejména o příjmy získané z různých forem státní podpory (dotace, příspěvky na provoz, granty apod.) a dále příjmy, které jsou systémově nižší než daňové náklady (výdaje). Je tak zdůrazněn fakt, že tyto subjekty jsou neziskové právě proto, že jejich poslání není vykonávání ziskových - podnikatelských aktivit. Navržený režim tak plně koresponduje s úpravou daně z přidané hodnoty, neboť ani tyto příjmy nejsou pro účely DPH zdanitelným plněním.

Negativní vliv zákonné úpravy daně z příjmů vylučuje u většiny občanských sdružení, zejména jejich základních organizací ale i dalších subjektů neziskového sektoru navržená možnost snížení základu daně až o 20% maximálně však o 500 000 Kč. Minimální úleva ve výši 50 000 Kč ponechává tak příjmy z příležitostných akcí (např. plesy, koncerty) plně ve prospěch krytí nákladů spojených s naplňováním základního poslání. Navržená úprava dále zpřesňuje dosavadní text. Výčet poplatníků tzv. neziskového sektoru je v zákoně vymezen demonstrativně. S ohledem na to, že jsou zde uvedeny i obce, navrhuje se doplnit výčet o okresní úřady.

K bodu 59

Upřesnění stávajícího ustanovení.

K bodu 62

Ke zvýšení disponibilních zdrojů právnických osob a k podpoře podnikatelských aktivit se navrhuje snížení sazby daně z příjmů právnických osob na 42%.

K bodu 64

Navrhovanou změnou se nahrazuje pojem dlužné cenné papíry přesným vymezením jednotlivých druhů cenných papírů u nichž, v případě jejich prodeje, se zisk resp. ztráta nezahrnuje do základu daně.

K bodu 65

Povinnost rozpuštění položek časového rozlišení nákladů a výnosů a zákonných rezerv se na základě provedené úpravy nebude vztahovat na poplatníky u nichž dochází ke zrušení bez likvidace.

K bodu 66

Stanovení základu daně při ukončení podnikatelské činnosti se navrhuje upravit v souladu se zákonem o rezervách tak, aby nedocházelo při ukončení podnikatelské činnosti k dvojímu zatížení poplatníka při vypořádání zůstatku rezervy.

K bodům 67, 80 a 96

Posuzování přerušeného finančního leasingu dále jako operativního je shodné s novelou DPH. Povinnost zvýšení základu daně o rozdíl mezi původně uplatněnými odpisy podle § 30 odst. 4 a 5 a nově vypočtenými odpisy podle § 31 nebo 32, a to ve zdaňovacím období v němž došlo k předčasnému ukončení nájmu, vylučuje sankční postih za chybně uplatněné odpisy v předcházejících zdaňovacích obdobích.

Nově doplněný odst. 10 v § 23 upřesňuje v návaznosti na účetní předpisy stanovení základu daně za zdanitelné období, v němž dochází k převodu části majetku poplatníka na Fond národního majetku ČR.

K bodu 68

Navržené upřesnění původního znění zákona jednoznačně umožňuje zahrnovat placené členské příspěvky do daňových výdajů u přispívatele pouze v případě povinného členství, pokud tato povinnost je dána zákonem. V návaznosti na zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů se navrhuje doplnění, že výdajem (nákladem) pro účely daně není pojistné na důchodové připojištění placené zaměstnavatelem za zaměstnance.

K bodu 69

Z důvodu právní jistoty poplatníků se navrhuje doplnit ustanovení písmena f) o pojistném v tom směru, že se vztahuje také na poplatníky - podnikatele mající příjmy z podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti. Účelem navrhovaného ustanovení je dále zamezit spekulacím při určování výše záloh placených na sociální a zdravotní pojištění, které by mohly být poplatníkem zneužívány k přesunům výdajů mezi jednotlivými zdaňovacími obdobími tak, aby dosáhl, co nejnižší daňové povinnosti.

K bodu 70

Současné časové rozlišovaní nájemného u poplatníků účtujících v jednoduchém účetnictví není adekvátně řešeno na straně příjmů. Navrhuje se, aby nájemné při operativním pronájmu bylo u těchto poplatníků zahrnováno jak na straně nájemce, tak na straně pronajimatele ve skutečně zaplacené výši. Nadále je nutné zahrnovat "časově rozlišené" nájemné placené při finančním leasingu.

K bodu 71

Navržená změna by umožnila zahrnovat do daňových výdajů zaměstnavatele pouze výdaje na péči o zdraví zaměstnanců, kterou je povinen zaměstnavatel bezplatně zajistit na základě zvláštních předpisů a přitom výdaje na ni nejsou hrazeny zdravotní pojišťovnou.

K bodu 72

Uvedené ustanovení upřesňuje, že do daňových výdajů poplatníka lze zahrnovat pouze výdaje na výchovu žáků učilišť, nikoliv např. na výchovu žáků středních škol.

K bodům 73 a 79

Dosavadní znění odst. 2 písm. k) omezovalo uplatnění výdajů na pohonné hmoty v závislosti na počtu ujetých kilometrů. Toto ustanovení se nyní týká pouze silničních motorových vozidel. U vozidel a strojů specifikovaných nově v písm. k) bod 4 se umožňuje uplatnit výdaje podle skutečné spotřeby, protože ta je u nich objektivně vyšší (mnohdy 2x i vícekrát), navíc je velmi variabilní, a to v závislosti na podmínkách provozu a pracovním výkonu a jen z malé části na počtu ujetých kilometrů. Na tato vozidla a stroje nelze vztahovat na ustanovení poslední věty odst. 6, a proto se navrhuje její změna.

K bodu 74

Navržená úprava umožní zahrnovat do daňových výdajů poplatníka i ztráty z titulu škod vzniklých v důsledku rozhodnutí obecně závazných právních předpisů, např. o zákazu používání mrazících kapalin na bázi freonů, o zákazu používání některých chemických prostředků.

K bodu 75

Navržená úprava neumožňuje stejně jako v případě odpisovaného majetku umořit ztrátu z prodeje pozemků a majetku vyloučeného z odpisování v daňovém základu poplatníka.

K bodům 76, 77 a 81

Navrhovaným opatřením se řeší problematika zdanění věcných cen a výher, a to zejména jejich zohlednění při stanovení základu daně u plátce ceny a výhry. K zabránění možnému transferu zisku formou smluvních pokut mezi poplatníky je navržena maximální výše smluvní pokuty, kterou lze zahrnout do daňových výdajů.

Pro upřesnění se jednoznačně uvádí jaké výdaje budou uznány proti příjmům plynoucím z prodeje podílu na obchodní společnosti nebo družstvu, či z vypořádacího podílu nebo podílu na likvidačním zůstatku.

K bodům 77 a 95

Finanční pronájem s následnou koupí najaté věci se nahrazuje termínem "s následnou koupí najatého hmotného majetku a nehmotného majetku". Důvodem jsou navazující podmínky v § 24 odst. 4 pro uznání nájemného při finančním pronájmu, ze kterých vyplývá, že se týkají výlučně majetku odpisovaného. Obdobně se upravuje finanční leasing v § 30 odst. 4 s ohledem na skutečnost, že toto ustanovení řeší způsob odpisování pronajímaného hmotného a nehmotného majetku u pronajímatele.

K bodu 81.

Doplněné ustanovení navazuje na zákon o pojistném na sociální zabezpečení a související právní předpisy.

K bodu 84

Dosavadní ustanovení je upřesněno v tom smyslu, že nelze do základu daně uznat ani daně zaplacené v zahraničí obdobné daním v České republice, které do základu daně nelze zahrnout.

K bodu 85

Vzhledem k neexistenci účetní kategorie vlastního jmění a osobnímu ručení majetkem u podnikatelů (fyzických osob) není zájem vztahovat na ně opatření stimulující zvyšování vlastního jmění. Z obdobných důvodů se navrhuje vyloučit i ostatní uvedené subjekty.

K bodu 86

Pro účely stanovení základu daně se limituje maximální výše úroků, které budou u zaměstnavatele uznány v základu daně v případě podnikového spoření. Důvodem je absence této hranice v obecně závazných právních předpisech, přitom vyplacené úroky jsou příjmem zaměstnance, který je daněn pouze zvláštní sazbou daně ve výši 15% a není základem pro sociální a zdravotní pojištění.

Dále se výdaje (náklady) neuznávané v základu daně doplňují o výdaje sankčního charakteru související s placením daně nebo cla, kterými jsou úroky z odložení placení daně, zvýšení daně v případě opožděného podání přiznání k dani nebo exekuční náklady. Obdobný přistup se navrhuje i v případě odložení placení cla.

K bodu 87

Čtyřleté "ochranné" období po něž nebude pro nově vzniklé subjekty uplatňováno opatření § 25 písm. w) odpovídá úvěrovým podmínkám tuzemských peněžních ústavů. Tento čas je možno považovat za minimální dobu k vytvoření vlastního jmění po založení společnosti a je možno tento odklad charakterizovat jako daňovou úlevu s podmínkou reinvestování dosaženého zisku. Okamžitá aplikace opatření nebo po kratší době by byla závažnou překážkou zahajování podnikatelských aktivit, neboť s vlastním kapitálem, bez úvěru, by toho bylo schopno jen velice malé procento potenciálních tuzemských podnikatelů.

K bodu 88.

Upřesnění definice hmotného majetku.

K bodu 89

Navrhovaným ustanovením se odstraňuje nesoulad mezi zákonem o daních z příjmů a zákonem o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů (č. 593/1992 Sb.), který umožňuje vytvářet rezervu z nákladů na sanace, jež jsou v podstatě technické rekultivace.

K bodům 90 a 91

Původní ustanovení § 26 odst. 5 bylo již dvakrát novelováno a v důsledku toho je značně nepřehledné. V návrhu je dosavadní ustanovení rozděleno do 3 odstavců s tím, že je doplněno o možnost uplatnění poloviny ročních odpisů u poplatníků, kteří v průběhu roku ukončí podnikatelskou činnost (fyzické osoby) nebo v případě prohlášení konkursu. Zároveň jsou ve vazbě na zákon o účetnictví upřesněny termíny rozhodné pro výpočet odpisů. Nově se § 26 doplňuje o ustanovení, ve kterém je stanoven způsob odpisování v případě jeho přerušení tj. v době, kdy majetek není využíván k zajištění zdanitelných příjmů (napr. majetek v konzervaci) a v případě, kdy fyzické osoby místo prokázaných odpisů uplatní výdaje paušálem.

K bodům 93 a 94

Upravuje se odpisování technických rekultivací (jiný majetek), které jsou z velké částí prováděny na cizích pozemcích. Neexistence tohoto ustanovení by znamenala nemožnost zahrnutí těchto investičních nákladů prostřednictvím odpisů do daňového základu. Dále se navrhuje doplnit zákon o ustanovení, kterým se upravuje odpisování práv k užívání nehmotného majetku v případě, kdy je poplatník získá za úplatu, ale nemá k nim právo vlastnické (např. průmyslová práva, know-how).

K bodu 96

U leasingu nemovitostí se navrhuje uplatňovat obdobný režim odpisování jako u ostatního hmotného majetku. Tento režim zvýší zájem o formu získání nemovitostí leasingem, která podle stávající úpravy leasingové společnosti na rozdíl od budoucích vlastníků nemotivovala. Legislativně se upřesňuje způsob zdanění srážkou v případech, kdy obdobné příjmy jsou u tuzemských poplatníků součástí základu daně zdanitelného základní sazbou.

K bodu 97

V návaznosti na úpravu v bodě 43e se stanovuje způsob odpisování, a to v zásadě na dobu trvání smlouvy o užití práv.

K bodu 99

Cílem ustanovení je upřesnit uplatnění 10% odečtu vstupní ceny hmotného majetku v případech, kdy poplatník po určité době začne nakoupený hmotný majetek používat k jinému účelu, než ke kterému byl pořízen, a dále upřesnit ustanovení o uplatnění tohoto odečtu u provozovatelů osobní přepravy a autoškol na základě vydané koncese.

K bodu 101

Účelem navrhovaného ustanovení je vysvětlit jakým způsobem se sníží daň z titulu zaměstnávání pracovníků se změněnou pracovní schopností u společníků veřejné obchodní společnosti, u komplementářů komanditní společnosti a u komanditní společnosti.

K bodu 102

Za účelem zmírnění dvojího ekonomického zdanění vyplácených dividend (podílů na zisku nebo obdobných plnění z členství v družstvech) se umožňuje právnickým osobám odečítat od daně jednu polovinu daně sražené z vyplácených dividend (podílů na zisku) ve zdaňovacím období touto právnickou osobou. Poprvé by se navrhovaná úprava uplatnila u dividend (podílů na zisku) vyplácených za rok 1994.

K bodu 103

Upřesnění dosavadního znění v tom smyslu, že i zálohy na výplatu dividend jsou zdaňovány zvláštní sazbou prováděnou srážkou.

K bodu 105

Úpravou je vypuštěno duplicitní znění výše srážkové daně z výnosů vkladních listů a doplněno znění, které vymezuje výši srážkové daně v případě kladného rozdílu vyplývajícího ze zpětného nákupu zaměstnaneckých akcií, která nebyla v § 36 vymezena.

K bodu 106

Úroky plynoucí ze vzájemných úložek bank v rámci mezibankovního finančního trhu se zahrnují do základu daně zdaňovaného základní sazbou obdobně jako úroky plynoucí z úvěrů poskytovaných bankami.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP