K bodu 107

Upřesňuje se způsob zdanění u příjmů uvedených v § 22 zákona.

K bodu 108

Sleduje se sjednocení zvláštních sazeb daně z příjmů z veřejných soutěží, z reklamních soutěží a slosování a ze sportovních soutěží. V praxi se velice nesnadno rozlišují zejména veřejné soutěže a reklamní soutěže. Úprava členění tohoto ustanovení navazuje na navržené změny v předchozích ustanoveních zákona (např. § 8, § 10).

K bodu 109

S ohledem na úpravu uvedenou v bodě 65 se upřesňuje vymezení druhů cenných papírů, které jsou u uvedených subjektů zdaňovány zvláštní sazbou ve výši 25%. Dále se toto ustanovení navrhuje uplatnit i u penzijních fondů, a to s ohledem na připravovaný zákon o penzijních fondech.

K bodu 110

Aby byl zcela jednoznačný způsob stanovení základu daně pro zvláštní sazbu daně, navrhuje se zpřesnění stávajícího znění zákona.

K bodu 112

Navrhovaným ustanovením se odstraňuje dvojí zdanění dividend (podílů na zisku) vyplácených akcionářům (podílníkům) mateřskou obchodní společností, které obdržela od dceřiné společnosti, a to způsobem shodným se zdaňováním dividend vyplácených podílovými fondy prostřednictvím investičních společností nebo investičními fondy.

Tento režim se navrhuje uplatnit pouze u mateřských společností s podstatným vlivem, a to v minimální výší dvacetiprocentního podílu na vlastním jmění.

Stejný postup se navrhuje uplatnit i u družstev.

S ohledem na to, že veřejná obchodní společnost stanoví základ daně jako právnická osoba, upřesňuje se i základ daně pro zvláštní sazbu daně prováděné srážkou u těchto subjektů.

K bodu 113

Ve vazbě na devizový zákon se zpřesňuje uplatňování kursů pro daňové účely u poplatníků, kteří nejsou účetními jednotkami.

K bodu 114

Přechodné ustanovení zákona, týkající se použití dřívějších předpisů pro zdanění příjmů z provozu malých vodních elektráren se navrhuje upravit tak, aby nevznikaly pochybnosti při uplatnění daňového osvobození.

K bodu 115

Navrhované ustanovení zpřesňuje text zákona.

K bodu 116 a 117

Navrhovaným ustanovením se řeší doodepsání nehmotných aktiv odpisovaných do konce roku 1992 podle platných předpisů o účetnictví.

K bodu 119

Ustanovení zohledňuje systém sestavování rozpočtů uvedených subjektů pro rok 1996. Dále se navrhuje poskytnout časový prostor podnikatelskému sektoru ke kapitálovému dovybavení s ohledem na již uzavřené úvěrové smlouvy či uvažované úvěrové operace s nespřízněnými subjekty, čímž by byly vytvořeny srovnatelné podmínky pro stávající i nové subjekty.

Čl. II

K bodu 1

Navrhuje se stanovit obsah pojmu plátcova pokladna bez ohledu na počet zaměstnanců plátce.

K bodu 2, 3, 4, 10, 11 a 39

Navrhovaná doplnění pouze upřesňují slovní vyjádření současného postupu správců daní podle tohoto zákona, a to v těch případech, kdy dosavadní text mohl budit eventuálně pochybnosti o správnosti postupu.

K bodu 5

Navrhované upřesnění § 34 odst. 5 by mělo odstranit nejčastější pochybnosti při uplatňování v praxi tzn., že zejména jednoznačně stanoví, že oznamovací povinnost se nevztahuje na případy úhrad prováděných při nákupu v maloobchodě.

Zároveň se snižuje i administrativní náročnost při aplikaci tohoto ustanovení a to jak u poplatníků, tak u finančních úřadů tím, že dosavadní částka 2 000 Kč, která se má čtvrtletně oznamovat se zvyšuje na 10 000 Kč za pololetí. Oznamovací povinnost se rozšiřuje i na fyzické osoby - podnikatele. Uvedené opatření slouží pro kontrolu úplnosti vykázaných příjmů a má značný význam pro zabránění daňových úniků.

K bodu 6

Oznamovací povinnost tuzemských subjektů ve vztahu k zahraničním podnikatelům se týká zejména stavebně montážních prací a činnosti specifikovaných v § 22 odst. 1 písm. c) zákona o daních z příjmů. Její důsledné uplatňování může snížit nechtěné i plánované daňové úniky zahraničních subjektů vyplývající z neoznámení či neregistrace svých činností na území České republiky.

K bodu 7

Navrhované ustanovení snižuje administrativní zatížení finančních úřadů v tom, že nemusí být vydávána nová individuální rozhodnutí pro rok 1993 a dále znamená rovněž úsporu poštovného. Přitom pro zjištění výše zdanitelných příjmů je taková evidence u hotových plateb zcela nezbytná.

K bodům 8 a 9

Ve vazbě na ustanovení § 11 písm. ch) a na zákon o účetnictví se stanoví podat přiznání k dani ke dni prohlášení konkursu a pak až po jeho ukončení. To znamená, že v průběhu konkursu nepodává poplatník přiznání k dani.

K bodu 12

Kompenzace daňové povinnosti u tuzemského plátce za neprovedení srážky daně je jen logickým dotažením ustanovení § 45 zákona o správě dani a poplatků o zákazu přenosu daňové povinnosti.

K bodům 13, 14, a 15

Z důvodu zabezpečení plynulosti příjmů státního rozpočtu se navrhuje posunout termín splatnost i zálohy na daň.

K bodu 16

Návrh vychází z toho, že praxe ukázala u zdaňování příjmů fyzických osob (zejména když jde o více dílčích základů daně), že dopočítávání poslední známé daňové povinnosti na celé zdaňovací období je pro finanční úřady i pro poplatníka tak komplikované, že je obtížné je realizovat. Správce daně má možnost přitom v odůvodněných případech stanovit zálohy jinak.

K bodu 17

Za účelem odstranění nesrovnalostí a zavedení jednotného postupu v oblasti dvojího zdanění příjmů ze závislé činnosti plynoucích poplatníkům ze zahraničí, pokud zde vykonávají práci nepřetržitě alespoň po dobu 183 dnů, navrhuje se vyjmout tyto příjmy, s výjimkou progrese, ze zdanění v tuzemsku, bez ohledu zda s příslušným státem, kde je práce vykonávána, byla uzavřena smlouva o zamezení dvojího zdanění příjmů, či nikoliv (dosud je navržený postup uplatňován podle uzavřených smluv o zamezení dvojího zdanění příjmů fyzických osob ve vztahu k Rakousku a Německu).

K bodům 18, 19, 21, 26, 28 až 31, 33, 37 a 38

V návaznosti na článek I bod 19, kterým se ruší tzv. dopravné u zaměstnanců se v příslušných ustanoveních zákona tento termín vypouští.

K bodu 20

Z důvodů zabezpečení vybrání záloh na daň z odměn členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob ve výši odpovídající předpokládanému daňovému zatížení těchto odměn, navrhuje se srážet zálohu na daň z těchto odměn sazbou ve výši 25%.

K bodu 21

Navrhuje se doplnit ustanovení o případ, kdy plátce, který by byl povinen provést roční zúčtování záloh, zanikne bez právního nástupce.

K bodům 22 a 25

Navrhované doplnění upravuje postup plátce v případě. Kdy poplatník, který má pouze příjmy ze závislé činnosti současně od více plátců a je z toho důvodu povinen požádat plátce o roční zúčtování záloh, o zúčtování nepožádá, avšak přizná tyto příjmy ke zdanění v daňovém přiznání u příslušného finančního úřadu.

K bodům 23 a 24

Navrhuje se upřesnit počátek lhůty stanovené v § 84 odst. 5 a 7 zákona.

K bodu 27

V návaznosti na ustanovení § 6 odst. 4 zák. č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož jsou též příjmy ze závislé činnosti zdaňovány zvláštní sazbou daně, se navrhuje evidovat tyto příjmy a jejich zdanění též na mzdovém listě.

K bodu 32

V návaznosti na zvýšení nezdanitelné částky u každého poplatníka navrhuje se shodně uplatnit v prohlášení poplatníka hranici starobního důchodu, která je rozhodná pro přiznání nezdanitelné částky příjemců starobních důchodů.

K bodu 34

Navrhuje se upřesnit toto ustanovení v návaznosti na § 15 odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.

K bodu 35

Navrhuje se upřesnit znění ustanovení v návaznosti na ustanovení čl. II bod 49.

K bodu 36

Navrhuje se upřesnit způsob prokazování poskytnutého daru, který se odečítá od základu daně u poplatníka.

K bodu 40

Návrh tohoto ustanovení vychází z toho, že v důsledku přechodu v daňovém řízení na nový zákon, který platí i na řízení zahájená před jeho účinností, dochází ke komplikaci v letech 1992 a 1993 v těch případech, kdy k vyměření dochází bez vydání platebního výměru a lhůta v níž poplatník může uplatnit nižší daňovou povinnost je pouze odvolací lhůta (tj. 30 dnů po lhůtě pro podání přiznání).

K článku III

Navržená úprava § 8 zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů pouze zdůrazňuje tu skutečnost, že rezervu na pohledávky za dlužníky v konkursním a vyrovnávacím řízení mohou vytvářet pouze poplatníci účtující v soustavě podvojného účetnictví. V jednoduchém účetnictví se účtuje pouze o finančních operacích, nikoliv o pohledávkách či závazcích.

K článku IV

Vzhledem k tomu, že se daň vyměřuje a u příjmů ze závislé činnosti zúčtovává po skončení celého zdaňovacího období, navrhuje se stanovit účinnost ustanovení, která nemají významnější dopad na výnos daně, ani negativní dopad na poplatníky počínaje zdaňovacím obdobím roku 1993.

K článku V

S ohledem na značný počet změn a doplňků a na předcházející novely se navrhuje vyhlášení úplného znění zákona o daních z příjmů.

V Praze dne 27. října 1993

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc., v. r.

Místopředseda vlády a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc., v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP