Příloha č.
5
K vzniku Hlavních programových
zásad českého rozhlasu.
Vznik českého veřejnoprávního
rozhlasu vyvolává potřebu statutárně
kodifikovat jeho charakter i postaveni ve společnosti,
vedle toho však také v nových podmínkách
znovu formulovat jeho programové zaměřeni.
V podstatě všechny
západoevropské veřejnoprávní
rozhlasy (a také veřejnoprávní Kanadský
rozhlas) mají své základní rozhlasové
dokumenty ve tvaru statutů a programových směrnic.
Tyto základní listiny či charty jsou vlastně
otevřenými smlouvami rozhlasových ústavů
s nejširší posluchačskou veřejností,
z jejíž licenčních poplatků veřejnoprávní
rozhlasy bud výlučně nebo do značné
míry žijí. Sděluji v nich zásady,
jichž se budou přidržovat ve své programové
činnosti, chápané
jako rozhlasová služba občanům. Společným
znakem statutů a programových směrnic veřejnoprávních
rozhlasů je snaha poukázat na jejich charakter v
nejširším slova smyslu kulturní instituce,
sledující podstatné společenské
a programové zřetele (na
rozdíl od stanic privátních s převážně
komerčními zájmy).
Všechny základní
listiny veřejnoprávních rozhlasů promítají
do konkrétních programových zásad
a zejména do publicistické praxe pravidla otevřené
demokratické společností a jejího
právního pořádku; při veškerém
důrazu na konkrétnost, podnětnost, zajímavost
a kritičnost rozhlasového programu úzkostlivě
střeží osobní práva jednotlivce
jako základního článku státu.
Dokumenty programových
směrnic v zahraničních veřejnoprávních
rozhlasech mají zčásti charakter norem veřejného
práva pro kontakt veřejnosti s rozhlasem, zčásti
závazných rozhlasově zaměstnaneckých
norem, a také etických pravidel, jichž mají
rozhlasoví pracovníci při tvorbě programů
dbát v rámci své profesní cti. Profesně
etická pravidla, jež
vycházejí z všeplatných etických
zásad novinářství a šířeni
kulturních hodnot, v zahraničních programových
směrnicích svým počtem značně
převažují nad normami právními.
Některé z dokumentů programových směrnic
(zejména BBC a Kanadského rozhlasu) jsou pro
svůj značný počet profesně
etických požadavků a doporučení
neobyčejně obsažné, podrobné
a zřejmě realizovatelné v celém svém
rozsahu pouze v tamních rozhlasech s kontextem vyzrálé,
ustálené demokracie. Programové směrnice
uvedených rozhlasů jsou v souladu
s principy čestného kodexu Mezinárodní
novinářské federace a jeho národními
verzemi.
Dokumenty programových
směrnic jednotlivých veřejnoprávních
rozhlasů měly zjevně počáteční
impuls v BBC. Vznikaly přejímáním
a dopracováváním podle postupné se
vynořujících konfliktních případů
z rozhlasové programové praxe. Tím spíše
jsme nepovažovali za rozumné vymýšlet
zcela původní programové směrnice
my, v teprve se rodicích demokratických poměrech
české republiky. Návrh Hlavních programových
zásad českého rozhlasu
vznikl zpracováním statutů a programových
směrnic veřejnoprávních rozhlasů
Velké Británie, Kanady, Švýcarska, Rakouska,
Slovenska, Severoněmeckého rozhlasu a rozhlasu Deutsche
Welle, dále jsme vycházeli z novinářského
kodexu Sdruženi anglického regionálního
tisku a z návrhu zásad tiskového zákona,
odeslaného výborům Poslanecké sněmovny
Syndikátem novinářů České
republiky. V návrhu Hlavních programových
zásad jsou přísně respektovány
principy zmíněných pramenů. Některé
články našeho návrhu programových
zásad jsou v podstatě
převzaty, většina článků
vznikla parafrázi, zhutněním či doplněním
cizího zdroje. Několik článků
je zcela původních. Podobně jako Slovenský
rozhlas jsme i my vyšli ze struktury Programových
směrnic Rakouského rozhlasu. Na rozdíl od
rakouských směrnic
jsme do našeho návrhu převzali i některé
právně normativní články obou
německých rozhlasů proto, že návrh
Statutu českého rozhlasu uvádí tyto
závažné normy pouze v nejobecnějším,
nejstručnějším znění.
Miroslav STUCHL, v.r. |
22. února 1993
- Hlavní programové
zásady Českého rozhlasu rozpracovávají
zákon české národní rady o
Českém rozhlasu a Statut Českého rozhlasu
na oblast programu.
- Podle Statutu Českého rozhlasu má český rozhlas (ČRo) postaveni kulturního zařízení.
Jako veřejnoprávní
instituce, žijící především
z licenčních poplatků posluchačů,
má ČRo charakter veřejná služby.
- Český rozhlas
je ve svém programu i v dalších svých
činnostech vázán na ústavu České
republiky. Má zajišťovat, obohacovat a posilovat
politické, sociální, kulturní a ekonomické
struktury občanů české republiky.
Český rozhlas přispívá svým
vysíláním k utváření
svobodného a demokratického společenského
pořádku, v němž jsou plně zajištěna
práva jednotlivého občana jako základního
článku státu. Český rozhlas
je prostředníkem
a činitelem procesu svobodné tvorby veřejného
mínění a vědomí obecných
záležitosti. S pomocí významných
politických, kulturních, společenských
sil a skupin plní český rozhlas vytčené
úlohy s plnou vlastni odpovědnosti v rámci
platného práva a na základě
ústavoprávně zajištěné
svobody rozhlasového vysílání.
A/ TVORBA PROGRAMU
I. Zákonem stanovený
společenský úkol
V zákoně české
národní rady č. 484/1991 Sb. o českém
rozhlasu se praví: "Posláním Českého
rozhlasu je poskytovat objektivní, všestranné
a vyvážené informace pro svobodné vytváření
názorů; rozvíjet kulturní identitu
českého národa a národnostních
a etnických menšin v České republice;
zprostředkovávat ekologické informace; sloužit
vzdělávání a přispívat
k zábavě posluchačů".
Programy ČRo musí
respektovat rámec zákonem stanoveného společenského
úkolu, a to na vysoké profesionální
úrovni.
V duchu ústavy České
republiky, zákona o Českém rozhlasu a Statutu
českého rozhlasu je ČRo povinen respektovat
ve svém programu důstojnost člověka.
Musí přispívat k posilování
úcty k životu, svobodě, mravní a tělesné
nenarušenosti člověka, musí se zasazovat
o uchování přírody a vytváření
zdravého životního prostředí.
Program ČRo má posilovat vědomi státnosti
občanů republiky na občanském
principu, přispívat k mezinárodnímu
porozuměni, zasazovat se o zabezpečení míru,
ochranu menšin, rovné postaveni mužů a
žen, napomáhat sociální spravedlnosti.
Musí respektovat mravy a náboženské
přesvědčení obyvatelstva, musí
zachovávat předpisy obecných
zákonů k ochraně dětí a mládeže
a práva osobni cti.
V ČRo jsou nepřípustné
programy, které:
a) podněcují k rasové nenávisti
b) líčí hrůzné a násilné činy proti lidem, živým tvorům a přírodě způsobem, který znamená oslavu těchto činů nebo vede k jejich nápodobě
c) oslavuji válku
d) jsou pornografické
e) mohou zjevně způsobit
mravní újmu u děti a mládeže.
Programy, které by mohly
narušit tělesné, duševní či
duchovní zdraví dětí a mládeže,
smějí být vysílány jen v časech,
kdy děti či mládež zpravidla nesleduji
rozhlasové programy; tj, mezi 23. a 6. hodinou.
Při konkretizaci zákonem
a Statutem českého rozhlasu stanoveného posláni
si ČRo ukládá jako svou povinnost:
1. obsáhle a pravdivě
informovat veřejnost o všech důležitých
otázkách politických, hospodářských,
kulturních, ekologických a sportovních
a) objektivním výběrem a tvorbou zpráv a reportáži, včetně zpravodajství o činnosti zákonodárných orgánů a přenosů z jejich jednáni,
b) zprostředkováním pro veřejnost podstatných komentářů, stanovisek a kritických postojů za přiměřeného respektování pestrosti názorů, zastoupených ve veřejném míněni
c) vlastními komentáři
a věcnými analýzami při dodržování
zásady objektivity
2. zabezpečovat kulturní
potřeby posluchačů, šířit
uměni a vědu
3. rozšiřovat celoživotní
vzdělávání a vzdělávání
mládeže se zvláštním zřetelem
na podporu školního vzdělávání
4. poskytovat hodnotnou zábavu, uspokojovat sportovní
zájmy obyvatelstva.
II. Zásady platné pro všechny oblasti programu
1. Veškerý program
ČRo musí být vytvářen ve smyslu
ústavy, v souladu s právním řádem
české republiky a Listinou základních
práv a svobod. Nepřípustné jsou příspěvky
nebo pořady, jež by mohly ohrozit vnitřní
či vnější bezpečnost republiky
nebo její ústavní pořádek.
Vykonávání práva na svobodné
šíření
názorů a informací je naproti tomu omezeno
jen natolik, jak to určuje zákon o rozhlasovém
a televizním vysílání, občanský
zákoník a jiná zákonná ustanovení.
2. Při tvorbě programu
je třeba respektovat podstatné společenské,
politické, duchovni a umělecké proudy. Přitom
je nezbytné zřetelně poukazovat na okolnosti,
které jsou určující pro jejich vznik
a proměnu. Zároveň je nutné všímat
si i názor rozdílných či teprve vznikajících.
Sama originální koncepce však nemůže
ospravedlnit jednostranné pohledy.
3. Programové úkoly
ČRo, stanovené v bodech A I 1-4 (informování,
vzděláváni, kultura a umění,
věda, zábava, sport) nemohou být od sebe
v programové praxi oddělovány. Také
kulturní, vzdělávají a zábavné
pořady poskytují informace. Na druhé straně
mohou být i zpravodajské, umělecké
a vzdělávací programy "zábavné".
4. ČRo musí při
naplňování svých programových
úkolů zachovávat přiměřeně
stejný přistup k vyšším územním
samosprávným celkům, t.j. zemím nebo
krajům. Za tím účelem musí
ČRo neustále pečovat o rovnováhu ve
vztahu mezi ČRo jako celkem a jeho regionálními
studii.
5. ČRo počítá
ve svém programu s celým věkovým rozvrstvením
posluchačů. Přesto považuje za potřebné
věnovat zvýšenou pozornost dvěma posluchačským
kategoriím: jednak dětem a mládeži,
jednak občanům pokročilého věku.
Individuální i sociální problémy
jakož i zájmy obou těchto věkových
skupin jsou velmi specifické. Občanům pokročilého
věku, namnoze vážně zdravotně
postiženým, je rozhlas hlavním požitkem
se světem. ČRo směruje k oběma uvedeným
kategoriím posluchačů
speciální programy nebo i programové celky.
6. Rozhlas ovlivňuje výrazným
způsobem jazykové povědomí obyvatelstva.
Programoví pracovníci ČRo, koncepční
i reprodukční, si musí být vědomi,
že dodržováni pravidel českého
jazyka a znalé užívání jednotlivých
jazykových rovin v nemalé míře ovlivňuje
celkovou úroveň slovního projevu, a také
kredit ČRo u veřejnosti.
7. Všem programovým
pracovníkům je zaručena nezávislost
a vlastni zodpovědnost při plnění
programových úkolů ve smyslu zákona
o periodickém tisku a ostatních hromadných
informačních prostředcích (č.
81/66 Sb. ve zněni zákona č. 84/68 Sb. a
86/90 Sb.), přičemž novináři
požívají zvláštní ochrany
podle mezinárodních novinářských
uzancí.
8. Jakékoliv programové
prvky, vzniklé či vznikající na půdě
ČRo, jsou duchovním majetkem ČRo. Pokud by
se zaměstnanec ČRo podílel na nelegálním
užití kterýchkoliv programových prvků,
vzniklých na půdě ČRo (včetně
nahrávek hudebních a zvukových, snímků
zvukového archivu atd.) mimo vysílání
ČRo (např. v
programu některé z privátních rozhlasových
stanic), narušuje.vlastnická práva ČRo.
Takové jednáni se považuje za vážný
přestupek vůči ČRo jako zaměstnavateli
a bude sankcionováno podle Statutu zaměstnance českého
rozhlasu.
9. Každý má
právo obrátit se se žádostmi a podněty
k utvářeni programu či s kritikou programu
na Radu českého rozhlasu, generálního
ředitele, ředitele regionálních studií
nebo jim podřízené pracovníky.
10. - Podle Statutu Českého
rozhlasu poskytuje ČRo prezidentu republiky, členům
vlády, ústavním činitelům a
dalším představitelům státních
orgánů přiměřený vysílací
čas k úředním sdělením.
ČRo je povinen v případě obecného
ohrožení poskytnout státním orgánům
a orgánům veřejné správy nezbytný
vysílací čas k sdělení výzev
a nařízeni v plném
zněni a v době, která by nebezpečí
z prodleni snížila na minimum.
- Za obsah a způsob uvedených
sděleni jsou zodpovědní příslušní
ústavní a státní činitelé
nebo orgány.
- V každém konkrétním
případě může dojit k vysílání
uvedených sdělení, výzev a nařízeni
jen s vědomím generálního ředitele
ČRo nebo programového ředitele ČRo
nebo ředitele regionálního studia nebo programového
pracovníka, odpovědného za vysílání
před zákonem. Uvedený řídicí
pracovník rozhodne, v kterých pořadech, v
kterou dobu a jak často
mají být obyvatelstvu příslušná
sdělení tlumočena, a kdo je za konkrétní
podobu vysílání odpovědný.
11. - Politické strany,
hnutí a případně nezávislí
kandidáti, jež se účastní svými
volebními návrhy republikových voleb do zastupitelských
sborů, mají podle volebního zákona,
stanoviska parlamentní volební komise a Statutu
českého rozhlasu právo na přiměřený
vysílací čas.
- Přidělováni
vysílacího času politickým stranám
k předvolebnímu působeni na veřejnost
je v kompetenci generálního ředitele ČRo
po jeho jednáni s Radou Českého rozhlasu.
- Rozhodnutí generálního
ředitele ČRo o vysílacích časech
k volební kampani musí být v souladu s volebním
zákonem. Generální ředitel ČRo
má právo odepřít vysílání
relace, jestliže politická strana nejmenovala pro
relaci žádnou zodpovědnou osobu nebo jestliže
jmenovaná osoba nespluje předpoklady stanovené
zákonem.
12. Církvím a ostatním
státně uznaným náboženským
společnostem na celém území České
republiky je třeba na přání poskytnout
přiměřené vysílací časy
pro přenos bohoslužebných obřadů
a slavností a také sdělení náboženských
stanovisek, včetně těch, jež se týkají
otázek jejich veřejné odpovědnosti.
13. Při tvorbě programu
je nutno dbát, aby byla vždy zachována důstojnost
člověka, aby nebylo narušováno soukromí
jednotlivce. Při získáváni informací
musí být respektována zásada seriózního
postupu.
14. Jestliže byť jen
jeden z účastníků rozhovoru odmítne
natáčení, je natáčení
rozhovoru nepřípustné.
15. - Tajné pořizováni
zvukových záznamů (rozhovorů) mezi
třetími osobami nebo v nichž třetí
osoba vystupuje, je nepřípustné; to neplatí,
jestliže k příslušným vyjádřením
došlo na veřejnosti nebo jestliže zúčastněné
osoby vyslovily se záznamem a vysíláním
dodatečný souhlas.
- Je nepřípustné
získávat informace a pořizovat zvukové
záznamy nepravdou, úskokem či neseriózním
tlakem. Tento zákaz je možné přestoupit
jen v mimořádných případech
veřejného zájmu, který zahrnuje:
a) Zjištění nebo odhalení zločinu, vážného přečinu či vážného protispolečenského chováni.
b) Ochranu veřejného zdraví nebo bezpečnosti občanů.
c) Ochranu před tím,
aby byla veřejnost oklamána prohlášením
nebo činem jednotlivců či organizaci v společensky
závažných záležitostech.
V svrchu uvedených mimořádných
případech však lze zvukové záznamy
vysílat jen se souhlasem vedoucího pracovníka,
odpovědného za vysílání před
zákonem.
16. Každé osobě,
která je požádána o prohlášení
nebo o rozhovor, je třeba sdělit programovou kategorii
(zpravodajství, zábavný pořad atd.),
pro kterou je toto vyjádřeni určeno. Osoby,
které nemají zkušenost s kontakty s rozhlasem,
je nutno výslovně upozornit, že ve zvukových
záznamech mohou být v zájmu vysíláni
provedeny střihy či úpravy, a že nemůže
být dána záruka, že bude tento záznam
odvysílán.
17. Při zkracování
a úpravách zvukových záznamů
nesmí být změněna podstata výpovědi.
18. Je zakázáno
za účelem natáčení vytvářet
situace, které mohou u třetích osob vyvolat
dojem, že se jedná o trestnou činnost, nebo
které mohou vyvolat zásah bezpečnostních
sil, záchranné služby, hasičů
a pod. Pokud by bylo nutné z vážných
programových důvodů takovou situaci navodit,
je k tomu zapotřebí předběžný
souhlas vedoucího pracovníka, odpovědného
za vysílání před zákonem, a
příslušných úřadů.
19. Pracovníkům
ČRo je zakázáno vytvářet programy
s přispěním osob pouze na základě
osobních vztahů, bez objektivního programového
opodstatněni. Rovněž je nepřípustné,
aby prostřednictvím těchto spřátelených
osob propagoval pracovník ČRo ve vysílání
své čistě osobni zájmy.
20. - ČRo je povinen vysílat
opravu nebo protivyjádření osob, skupin či
úřadů, které jsou dotčeny uvedením
skutečností v některé z rozhlasových
relaci.
- Uvedená povinnost neplatí,
jestliže požadovaná oprava nebo protivyjádření
nejsou pravdivé, nebo jestliže je jejich zveřejnění
vyloučeno z důvodů, uvedeních v tiskovém
zákoně. Povinnost vysílat opravu nebo protivyjádření
rovněž neplatí, jestliže nejsou svým
rozsahem přiměřené. Za přiměřené
se považuji, nepřesahuji-li svým rozsahem závadnou
část vysílání.
- Uvedená povinnost rovněž
ČRo nevzniká u pravdivých zpráv o
veřejných zasedáních zákonodárných
a usnesení přijímajících orgánů
České republiky, územních celků,
obci, komunálních společenství a také
soudů.
- Oprava nebo protivyjádření
musí být dotčeným vyžádány
nejpozději do 1 měsíce od příslušného
vysíláni, a to písemně žádost
musí být podepsána dotčeným
nebo jeho zákonným zástupcem. Oprava či
protivyjádření musí uvést z
hlediska stěžovatele závadné vysílání,
předmětné skutečnosti, musí
se omezit na věcné údaje, nesmí mít
trestný obsah.
- O vysílání
opravy nebo protivyjádření rozhoduje rozhlasovým
pracovník, odpovědný za vysílání
před zákonem.
- Oprava či protivyjádření
musí být ČRo vysílány nejpozději
do 1 měsíce po zaslání výhrady
stěžovatelem v témž druhu programu a ve
vysílací době, jež je rovnocenná
době předmětného vysíláni.
Případná rozhlasová odpověď
se musí omezit na věcné údaje.
- Oprava či protivyjádření
jsou vysílány bezplatně. To naplatí,
jestliže se výhrada tká skutečnosti,
jež byly vysílány v reklamní relaci.
- Jestliže ČRo odepře
vysílat opravu nebo protivyjádření,
rozhodnou o věci s konečnou platností na
podnět dotčeného řádné
soudy.
21. - Aby bylo možné
předchozí zásadu opravy nebo protivyjádření
reálně zajistit, je povinností ČRo
pořizovat zvukový záznam svých vysílání
a záznam ukládat. Pokud jsou programy vysílány
ze zvukového záznamu, je nutné uschovat tyto
záznamy. Po uplynutí jednoho měsíce
mohou byt záznamy smazány, jestliže nebyla
vznesena žádná výhrada. Při výhradě
smí být zvukový záznam smazán
teprve tehdy, když je výhrada
vyřízena soudním rozhodnutím či
jiným způsobem.
- Kdo písemně a hodnověrně sdělí, že byl vysíláním poškozen ve svých právech, může žádat nahlédnuti do záznamu. Tento nárok ztrácí platnost po jednom měsíci od příslušného vysíláni. O žádosti je nutné ze strany ČRo rozhodnout neprodleně a písemně. Na požádání je ČRo povinen zaslat žadateli na jeho náklady kopie nebo opisy příslušného vysílání.
ČRo je rovněž
povinen sdělit na požádání jméno
a služební adresu ředitele a odpovědného
pracovníka v případě, že se někdo
cítí poškozen ve svých právech
rozhlasovým programem.
22. Autorské právo
- Umělecká díla
(např. dramatické, literární či
hudební autora domácího či zahraničních),
umělecké výkony (např. dramatické,
hudební v podání výkonného
umělce domácího nebo zahraničního),
zvukové záznamy výrobců zvukových
záznamů a pořady rozhlasové nebo televizní
organizace jsou ve smyslu autorského zákona chráněny
autorským právem. Ochrany požívají
i notové materiály.
- Vysílat či užít
tyto předměty ochrany (celé nebo jejich části),
pokud nejsou po uplynuti ochranné lhůty volné
nebo se na ně nevztahují zákonné licence
dle autorského zákona, může ČRo
jen po předchozím svoleni nositele práva
(autor, výkonní umělci, výrobci zvukových
záznamů, rozhlasové a televizní organizace,
dědicové, jejich zástupci např. ochranné
organizace, agenti a agentury) na základě smluv.
- Svolení je třeba
získat předem nejen pro užiti autentického
díla (tedy díla v původní podobě
nebo v překladu), ale i v případě
převedení takového díla do jiné
formy (např. literárního díla nedramatického
v dílo dramatické, dramatického díla
v literární dílo nedramatické, divadelní
hry nebo filmového scénáře v rozhlasovou
adaptaci atd.). To neplatí v případě,
že by námětu cizího díla bylo
použito k vytvořeni nového
díla původního.
- V případě,
že kterýkoliv pracovník ČRo umožní
užít předmět ochrany bez svolení,
popřípadě sám užije dílo
jiným způsobem než vysíláním
v programu ČRo, nebo obchodní odděleni jiným
než smluveným způsobem (např. komerční
využití fonotéky), vystavuje se nebezpečí
sankci ze strany nositele práva, případně
stíhání pro přestupek (32 odst. 1
písm. b zák. č. 200/1990 Sb.) nebo trestný
čin 152 trestního zákona).
- Porušením autorského
práva není vysíláni úryvku
či úryvků díla jako citace v recensích
rozhlasové kulturní publicistiky. Způsob
zacházeni s původním dílem však
musí být poctivý.
- Na čistě publicistické
programy a zprávy se autorské právo nevztahuje.
Pokud chce vysílající použít
pro vysíláni v ČRo zprávu, článek
nebo příspěvek novin, nezávislého
novináře nebo privátní rozhlasové
stanice v doslovném znění, je nutné
k tomu mít předběžný souhlas
novin, nezávislého novináře či
privátní rozhlasové stanice, a je rovněž
nutné uvést autora a zdroj. Pokud je taková
zpráva či článek pro vysíláni
v ČRo upraven, přepsán,
není nutný předchozí souhlas ani uvedeni
autora a zdroje. ČRo může ve vysílání
uvádět doslovně materiály zpravodajských
agentur bez předchozího souhlasu a uvedeni zdroje,
avšak jen v případě, že je předplatitelem
servisu agentury.
- Podrobnosti o autorském
právu obsahuje Honorářový sazebník
ČRo.
21. Reklama
- Sponzorování politických
pořadů a komentářů je nepřípustné.
Jakýkoliv druh obchodní reklamy mimo, reklamní
pořady je zakázán. Stejně je nepřípustná
jakákoliv forma reklamy skryté, podprahové.
- Zařazovat relace placené
reklamy do programů pro děti a mládež,
do zpráv a publicistických programů, do pořadů
literárních, dramatických a do programů
vážné hudby je nepřípustné.
V ostatních případech nelze do složených
pořadů takovou reklamu včleňovat tehdy,
narušila-li by se tím myšlenková a tvarová
celistvost příslušného pořadu.
- V publicistických programech
spotřebitelské povahy je možné podávat
informace o výrobcích, jejich cenách, o podnicích
jen tehdy, není-li informace podřízena komerčním
zájmům, nýbrž pouze vyššímu
programovému záměru uvedené skutečnosti
posuzovat, analyzovat a srovnávat v širších
společenských souvislostech.
- Pokud se programů ČRo
účastní osobnosti průmyslového
nebo komerčního světa či zábavního
průmyslu, nesmějí být představovány
tak, aby se tím přímo propagovaly jejich
konkrétní výrobky, služby či
programy.
- U rozhlasových programů,
vytvořených ve spolupráci s komerční
firmou či s podstatným finančním přispěním
sponzora, je přípustné jmenovat takové
firmy nebo sponzora spolu s vyjádřením poděkování
za pomoc, nikoliv však komerčně propagovat
jejich konkrétní výrobky či služby.
- Zájem výrobců
a komerce o uplatňováni komerčních
zřetelů v programech ČRo mimo reklamní
relace v budoucnu poroste. Vyvolá tlak na uplatňování
individuálních či parciálních
zájmů v rozhlase, jenž jako veřejnoprávní
instituce musí zastávat obecné zájmy
společnosti (mimo jiné i proto, že svou činnost
rozvíjí z rozhlasových poplatků od
posluchačů).
Pokud hrozí v programech
ČRo mimo reklamní relace střet komerčního
zájmu s obecným programovým zájmem,
nemůže vyřešení tohoto střetu
zůstat pouze v rozhodování jediného
programového pracovníka; v takovém případě
musí být do věci zasvěceni i nadřízení
pracovnici.
- Bezplatné zařazováni
krátkých reklamních programů na podporu
charitativních, všeobecně prospěšných
účelů širokého významu
a činnosti charitativních organizací mimo
reklamní vysíláni je možné, vyžaduje
si to však předběžný souhlas vedoucích
pracovníků. Obecně je třeba v rozhodovacím
procesu o této věci.zvažovat,
zda preferováni činnosti určité charitativní
organizace neznamená preferování případného
skupinového politického zájmu organizace
či jejího zakladatele, nebo skrytého zájmu
komerčního.
III. Zpravodajské
pořady
Z povahy rozhlasu jako veřejnoprávní instituce, udržované v činnosti především poplatky posluchačů, vyplvá charakter ČRo jako veřejné služby. I zpravodajství a publicistika vychází z tohoto faktu a dále z premis, jež odpovídají zásadám otevřené, demokratické společnosti:
a) Občané mají
nárok vyslechnout všechna hlavni názorová
stanoviska ke všem důležitým otázkám.
b) Nelze připustit, aby
kterýkoliv jedinec či skupina ovládli rozhlasový
program a získali tak svrchované názorové
postavení nad ostatními.
c) Neomezená výměna
názorů patří k hlavním zárukám
svobodného zřízení.
d) ČRo si ponechává
odpovědnost za obsah věcech programů vysílaných
na jeho zařízeních; řídi se
přitom kriterii poctivosti, pravdivosti, přesnosti
a objektivity.
e) Posláním a povinností
ČRo není zaujímat k závažným
politickým událostem vlastní stanovisko.
V základních otázkách politické
struktury naší společnosti (např. hodnocení
programů politických stran české republiky)
ani vlastní stanovisko zaujímat nesmí.
1. - Každý programový
prvek zpravodajských a publicistických pořadů
musí odpovídat požadavkům objektivity.
ČRo má nejen být objektivní, ale má
usilovat, aby byl posluchači vnímán jako
objektivní.
Objektivita znamená věcnost
při zabráněni jednostrannosti, stranickosti
a kreslováni proporcí.
- Příkaz objektivity
znamená úkol neustále usilovat, aby nedošlo
k preferováni jednoho ze stanovisek ke kontroverzním
tématům veřejného zájmu všeobecně-politického,
aktuálně-politického či kulturně-politického.
Příkaz objektivity však nevylučuje programové
prvky, které jsou
podnětem ke kritickému myšlení a ke
svobodné tvorbě názorů.
- Objektivita vyžaduje respektovat
všechny dosažitelné spolehlivé informační
zdroje, pravdivě uvádět prameny, posuzovat
každou informaci z hlediska správnosti a zpravodajské
hodnoty s ohledem na releventní společenské,
politické a duchovní proudy.
2. Je nepřípustné,
aby ČRo bez vážného důvodu zpravodajsky
zvýhodňoval některou ze stran či skupin
a podával tak zkreslený obraz o jejich skutečné
aktivitě a významu. Nemůže být
úlohou ČRo, aby sám o sobě vytvářel
informační proporce; společenské síly
mají být uváděny v zpravodajskopublicistikých
relacích v míře, která odpovídá
množství jejich aktivity, důležité
pro zpravodajství, a množství jimi poskytovaných
relevantních informací.
3. - V povaze aktuálního
zpravodajství je také snaha přinášet
posluchačům atraktivní, dramatické
zprávy. Je zcela na místě, že se zpravodajství
snaží pomáhat společnosti kritikou negativních,
škodlivých jevů. Rozhlasové vysílání
má ovšem na posluchačovo vědomí
kumulativní a zobecňující účinek;
rozhlas má proto velkou spoluzodpovědnost při
vytvářeni objektivního posluchačova
názoru na realitu. Proto by zprávy vyznačující
se dramatičnosti či líčením
negativních a škodlivých jevů neměly
být nadřazovány nad ostatní
pouze pro svou atraktivitu.
- Je třeba dbát,
aby se negativní skutečnosti podružného
či místního významu nevydávaly
za jevy zásadní a obecné.
- Škodlivé činy
a jevy by se neměly pouze mechanicky registrovat, ale měly
by se v objektivních souvislostech zkoumat příčiny
jejich vzniku a trvání. Důležité
je také zajistit, aby se v rámci veškeré
produkce objevoval plný rozsah a vyrovnanost různých
sociálních postojů k takovému dění.
4. Při prezentování
a zprostředkováni pro společnost podstatných
komentářů, stanovisek a kritických
postojů je třeba v jednom programu přiměřeně
respektovat pestrost názorů, objevujících
se ve veřejném životě v jejich komplexnosti;
objektivita se tu zaručí tím, že bude
postaráno o vyváženost při výběru.
5. - Vedle komentářů,
které musí odpovídat příkazu
objektivity, může ČRo přinášet
i "komentáře s vlastním míněním".
I u těchto komentářů se však
zásadně očekává, že si
jejich autor utváří své mínění
ze spolehlivých zdrojů a informaci, že je zdůvodní
co nejvěrohodněji a že tento svůj
názor uvede odborně kvalifikovaným způsobem.
Komentář s vlastním
míněním je vždy nutné jako takový
ve vysílání označit.
- Komentáře s vlastním
míněním lze vysílat jak ve specializovaných
pořadech obsahujících komentáře,
tak v rámci diskusních pořadů s účasti
veřejnosti. Přípustné je rovněž
umístit komentáře s vlastním míněním
do jiných pořadů jako zvlášť
označené příspěvky. V každém
případě je nutné přísně
oddělovat komentáře s vlastním míněním
od zpravodajství.
- Komentátor vyjadřující
vlastní mínění nemůže
zároveň působit při tvorbě
komentářů a jiných programových
prvků, které musí dbát příkazu
objektivity. Tato neslučitelnost platí i tehdy,
když dotyčný kvalifikovaný představitel
názorů nabízí příspěvky,
které samy o sobě veskrze odpovídají
požadavku objektivity.
Na druhé straně nesměji pracovníci
ČRo, vytvářející pořady,
které musí odpovídat požadavkům
objektivity, být autory komentářů
s vlastním míněním, a rovněž
nesměji spolupůsobit v reklamních a propagačních
pořadech.
6. Zpravodajsko-publicistické
pořady musejí obsahovat věcně fundované
a konkrétní údaje. Nepřípustné
jsou různé povésti a vlastní spekulace.
Jako hlavní informační zdroje jsou přípustné
bez výslovného citování pouze zpravodajské
agentury, u kterých dosavadní zkušenosti potvrzuji
jejich spolehlivost. Pří
nejmenší pochybnosti je však třeba výslovně
citovat všechny informační zdroje. V zpravodajství
o konfliktních situacích a sporných otázkách
doma i v zahraničí je třeba od sebe jasně
oddělit informace, poskytnuté protivnými
stranami.
7. Zpravodajství o soudních
přelíčeních v trestních věcech
je určováno především příkazem
respektovat lidskou důstojnost všech osob, podílejících
se na přelíčení. Obviněného
nebo obžalovaného je třeba až do soudního
výroku považovat za nevinného.
Zpravodajství musí
sestávat výlučně z věrného
líčeni postupu přelíčení.
Vyjadřování jakéhokoliv vlastního
mínění či vysílání
komentáře před soudním výrokem
jsou nepřípustné. Přímé
přenosy anebo pořizování zvukových
nahrávek jsou vyloučeny.
8. Z úcty k vlastnímu státu,
k jeho představitelům a k důležitým
společenským, náboženským a kulturním
institucím může být ve výjimečných
případech považováno za vhodné
zpravodajství o čistě protokolárních
událostech bez skutečné zpravodajské
hodnoty. Jen u nejvyšších státních
představitel však
mohou být takové zpráv uváděny
na prvních místech zpravodajských relací.
9. Publicistické pořady
nesmějí kombinovat zvukové nahrávky
skutečných události a lidi s literárně
stylizovanými či dramatizovanými portréty
konkrétních lidi či události. Platí
to zejména pro události, jež se odehrávají
v současnosti. Kombinace uvedených forem činí
posluchači úsudek o realitě obtížným.
Pokud by taková kombinace forem byla jediným adekvátním
způsobem tlumočení reality, musí být
oba přístupy k zachycení
reality jasně rozlišeny.
V dokumentárních
pásmech, v nichž se slučují skutečné
události s jejich literárni stylizací, musí
být tato dvojakost jasně patrna ze struktury programu
nebo zdůrazněna v úvodu či v hlášení.
U rozhlasových her dokumentární povahy
upozorňuje na dvojakost přístupu k materiálu
už název žánru "dokumentární
hra".
10. Z povahy rozhlasu jako veřejnoprávní
instituce, udržované v činnosti především
poplatky posluchačů, vyplývá charakter
rozhlasu jako veřejné služby. Podstatnou složkou
informačních programů a publicistiky ČRo
by proto mělo být nejrůznější
poradenství. Potřeba poradenské služby
je v současnosti zdůrazněna nutností
pomáhat posluchačům při orientaci
v prudkých změnách politických, ekonomických,
právních, zaměstnaneckých a společenských,
jež významně působí na společenský
i soukromý život našich občanů.
ČRo má také poskytovat v příhodných
nebo i speciálních pořadech pomoc občanům
v existenciálně obtížných situacích;
pořady mohou mít podobu náboženskou
nebo sekularizovanou
11. Ze znění zákona
o českém rozhlase vyplývá zdůrazněná
povinnost zprostředkovávat ekologické informace.
Je žádoucí, aby se potřeba ochrany přírody
a starost o zdravé životní prostředí
objevovaly specifickým způsobem v programech všech
rozhlasových redakci, zejména
však ve zpravodajství a publicistice. Zároveň
je tu však třeba: dbát zvýšené
opatrnosti a zachovávat žurnalistickou objektivitu
v případech, kdy na řešení závažných
ekologických problémů existuji rozporná
stanoviska relevantní váhy. Je nepřípustné,
aby rozhlasové vysílání
preferovalo v takovém případě určitý
názor na způsob řešeni stěžejního
ekologického problému. Ve zvýšené
míře to platí v případě,
že tento názor je podnícen skupinovým
zájmem průmyslových či politických
kruhů. ČRo také není povolán
k iniciování lidových
aktivit, protestních a petičních akci, zasahujících
do řešení stěžejních ekologických
problémů.
12. Integrální součásti
těchto směrnic je čestný kodex Mezinárodní
novinářské federace.
IV. Kultura, věda,
umění
1. Zákon ukládá
ČRo povinnost rozvíjet kulturním identitu
českého národa, národnostních
a etnických menšin v české republice.
Toto posláni ČRo pln í kulturním zpravodajstvím
a publicistikou a také šířením
vědeckých poznatků. V oblasti uměni
má rozhlas závažné poslání
v poskytování
literárních, dramatických a hudebních
hodnot. Při šíření děl
literárních a dramatických by měl
ČRo vyrovnávat jisté jednostrannosti knižního
trhu a divadelního repertoáru, na poli hudebním
zase převažující zájem privátních
stanic o zábavnou hudbu. ČRo je
dominantním šiřitelem vážné
hudby. Tato odpovědná úloha by měla
být i nadále cílevědomě respektována
ve vysílacích schématech. Příslušná
odborná rozhlasová pracoviště, prostředkující
hudební a slovesné uměni, by měla
využívat všech možností k estetické
kultivaci posluchačů.
2.. Poslání ČRo
není na poli hudebním, dramatickém a literárním
a při šíření vědeckých
poznatků jen reproduktivní. ČRo často
jako první zveřejňuje různá
umělecká a vědecká díla, rozvíjí
v souladu s praxí vyspělých zahraničních
rozhlasů i v duchu vlastních tradic původní
literární a zejména původní,
specificky rozhlasovou dramatickou tvorbu.
3. Zprostředkování
umění a vědy se nevztahuje pouze na tradiční,
obecně uznávané umělecké hodnoty
a vědecké poznatky, nýbrž také
na méně běžné umělecké
výrazy a na nové vědecké téže
domácí i zahraniční provenience.
4. S vyloučením
propagace umění evidentně pokleslého
by měli odpovědní rozhlasoví pracovníci
respektovat různost posluchačů v pojetí
kultury a uměni v typově odlišených
programech s pomocí diferencovaných vysílacích
okruhů. Při vytváření dramaturgické
koncepce programů hudebních, literárních
a dramatických je žádoucí přihlížet
k posluchačským zájmům, vyjádřeným
např. ve výzkumech poslechovosti či v dopisovém
a telefonickém ohlasu; odpovědnost za výklad
způsobu rozvíjeni kulturní identity občanů
prostřednictvím vysílání je
však v rukou odpovědných pracovníků
rozhlasu.
5. Uchováváni a
rozvíjení svébytného života menšin
a etnických skupin lze účinně realizovat
zejména pozornosti k jejich kulturním tradicím,
přítomným kulturním aktivitám
a jimi vytvořeným uměleckým dílům.
6. Zpravodajství o kultuře,
uměni a vědě by mělo věnovat
plnou pozornost také dění v regionech, vystříhat
se nadměrné centralizace své pozornosti.
Regionální studia by měla v týchž
oblastech činnosti těžit pří
vysíláni především z kulturního,
uměleckého a vědeckého potenciálu
svého regionu.
7. V kulturním zpravodajství
a publistice, při uvádění hudebních,
literárních a dramatických děl je
třeba vyhradit náležité místo
současné české tvorbě.
8. Vědecká a technická
úroveň, stupeň vzdělanostní
úrovně je jedním z hlavních zdrojů
hmotného i duchovního bohatství českého
státu. Odtud plyne pro ČRo závazek cílevědomě
seznamovat s výsledky domácí vědy
a techniky, formovat racionální i citový
vztah k roli vědy v civilizované společnosti.
9. Rozhlasová činnost
ve sféře kultury, umění a vědy
má nejen úlohu informativní a zážitkovou,
ale i iniciační: neméně prospěšným
efektem by mělo být podněcování
kulturní potřeby u posluchačů, mimo
jiné i k využívání nabídek
kulturních instituci a také k vlastní tvůrčí
činnosti. Zejména mládež by měla
být vedena k aktivitám v nejrůznějších
vědeckých oborech.