V. Vzdělávání
1. - Tvorba vzdělávacích
pořadů v ČRo má napomáhat k
rozšiřování, popularizování
nejrůznějších odborných poznatků,
aby se zvyšovala obecná vzdělanostní
úroveň mládeže i dospělých.
Vzdělávací pořady by měly přispívat
k tomu, aby občané snáze zvládali
překážky života v moderní společnosti,
aby se snáze orientovali v sociálním a politickém
děni a samostatně se při něm rozhodovali.
Ve svém úhrnu by měly vzdělávací
pořady pomáhat posluchačům při
rozvíjení jejich kritického myšleni
a vytváření zodpovědné, samostatně
myslích a jednající komplexní osobnosti.
- Významným úkolem
při tvorbě vzdělávacích pořadů
musí také být podněcování
posluchač k jejich vlastni aktivitě při sebevzděláváni.
Tím má být také poskytována
pomoc při rozvíjení rodičovské
odpovědnosti za výchovu a vzděláváni
dětí v rodině.
2. V oblastech vzdělávání,
výchovy a vědění, v nichž existují
zásadně rozdílná stanoviska, vyučovací
metody a výsledky bádáni, je zapotřebí
nebrat v úvahu jen metody a názory jednoho směru,
ale je nutné popularizovat všechna relevantní
pojetí.
3. Je žádoucí,
aby ČRo poskytoval vysílací plochu těm
společenským organizacím a institucím,
jež se seriózně snaží o prohloubení
celoživotního vzdělávání
a vzděláváni mládeže.
4. Cíle rozšiřovat
celoživotní vzdělávání
a vzdělávání mládeže by
neměly sledovat pouze specializované vzdělávací
pořady.
VI. Zábava a sport
1. Poskytovat posluchačům
dobrou zábavu patří k důležitým
funkcím rozhlasového vysílání.
ČRo má při tvorbě zábavných
programů vycházet z tužeb posluchačů
a diváků po zábavě, napětí,
uvolněni. Programoví tvůrci mají přitom
mít na zřeteli, že hodnotové představy,
tlumočené zábavnými pořady,
mají značný, u některých skupin
občanů, zejména u mládeže, přímo
určující vliv na formování
individuálního i sociálního postoje
a chování.
2. Zábavné programy
nemají dávat přednost komerčním
zájmům zábavního průmyslu.
Zábavné pořady nemají vést
k upevňování předsudků, k zprimitivnění
vkusu, k brutalizaci životních projevů, zejména
u mládeže.
3. Na tvůrcích zábavných
pořadů leží značná zodpovědnost
za rozvíjení stále nových, atraktivních
forem pořadů, odpovídajících
životnímu pocitu současných posluchačů.
4. Tvůrci zábavných
pořadí by si měli v obecném náporu
komerční zábavy zachovávat zdravou
optiku a být si stále vědomi, že část
posluchačů žádá od rozhlasu zábavu
kultivovanou, intelektuálně náročnější
až náročnou, i z hlediska rozhlasových
forem nekonvenčni, a že na pořady tohoto druhu
má tato část posluchačů právo.
5. Sportovní zpravodajství,
přenosy sportovních utkáni a nejrůznější
pořady se sportovní tématikou jsou významnou
složkou vysílání při uspokojování
posluchačských zájmů a zálib.
Sportovní vysíláni může účinně
přispět k rozšířeni rejstříku
programů oddechových, relaxačních.
6. Neméně závažnou
funkcí sportovních pořadů v ČRo
je podpora zájmu obyvatelstva o vlastní aktivní
sportovní činnost, a to nejen zpravodajstvím
o sportovních událostech, ale i k tomu účelu
připravovanými speciálními pořady.
7. Stejně jako zábava
ovlivňuje i sport morální postoje širokých
vrstev obyvatelstva a zejména u mládeže spoluvytváří
stupnici životních hodnot. Je žádoucí
zdůrazňovat nementorským způsobem
důležitost sportu pro zdraví obyvatelstva,
nevtíravě poukazovat na kladné i záporné
důsledky profesionálního nebo extrémně
provozovaného sportu a jejich komerční zřetele,
působit proti asociálním a brutálním
projevům fandovství.
B/ SESTAVOVÁNÍ A KOORDINACE PROGRAMU
1. Aby byla zajištěna
koordinace činnosti všech programových úseků,
aby byl program proporční, obsahově pestrý
a nekolizní, aby byla garantována patřičná
profesionální úroveň pořadů
jejich včasnou přípravou, řídí
se ČRo ve svém vysílání jako
celku schválenými vysílacími schématy
jednotlivých stanic a dlouhodobými programovými
plány jednotlivých programových úseků.
2. Při vytváření
programu je obecně třeba dbát, aby bylo osloveno
co nejširší publikum. Potřebné
jsou však i takové programové prvky, které
jsou určeny pouze určité části
veřejnosti. Potřeba pořadů pro určité
části veřejnosti případně
pro menšiny vzniká tehdy, jestliže přání
a potřeby posluchačů jsou v určitých
záležitostech rozdílné. Taková
zájmové rozdíly
vyplývají z rozdílností osobních,
společenských nebo regionálních v
posluchačské obci. Nevznikají tím
však žádné pevné, zájmově
v různých oblastech zcela sjednocené skupiny,
ale spíše se jednotlivé zájmy vůči
programové nabídce různě překrývají.
Proto také nemá
žádná skupina posluchačů nárok
na pořady, určené výlučně
pro ni.
3. Podle svého statutu
má ČRo zajišťovat celoplošný
program minimálně tří svých
stanic pro posluchače České republiky. Existence
minimálně tří stanic je třeba
využít k jejich výrazné a dlouhodobě
platné programové diferenciaci, aby mohly být
maximálně realizovány všechny programové
funkce, stanovené zákonem, rozhlasových statutem
a těmito programovými zásadami, a aby mohly
být co nejúplněji uspokojovány rozdílné
programové zájmy a nároky
posluchačů.
Vedení ČRo by mělo
zajistit, aby vedle žádoucí modernizace vysílacích
schémat a výměny vyčerpaných
programových typů za svěží byla
také zachovávána prospěšná
stabilita vysílacích schémat a ponechávány
zavedené oblíbené pořady v stálých
časech; také takto usnadněnou orientaci se
reálně naplňuje požadavek maximálně
uspokojovat programové zájmy posluchačů.
4. časové zařazeni
jednotlivých pořadů je třeba stanovovat
tak, aby se vycházelo co nejvíce vstříc
různým skupinám posluchačů
podle jejich životního a pracovního rytmu.
Proto by měly být pořady, které mají
oslovit celou společnost, vysílány v dobu,
kdy je může sledovat co nejširší
posluchačská obec. Pořady, určené
pro určité části společnosti,
je třeba pokud možno vysílat tehdy, když
jsou adresáti těchto
pořadů co nejlépe dosažitelní.
5. Schémata jednotlivých
stanic by měla být konstruována tak, aby
pokud možno nedocházelo ke střetu při
vysílání závažných a oblíbených
pořadů na jednotlivých stanicích a
poskytla se tak posluchačům reálná
možnost závažné a oblíbené
pořady slyšet.
6. Při sestavováni
programu je třeba zajistit vyváženost jeho
obsahu. To platí zvláštní měrou
o těch zpravodajsko-publicistických pořadech
ČRo, v nichž každý jednotlivý programový
prvek nepodléhá příkazu objektivity.
Vyváženosti programových obsahů v těchto
zpravodajsko-publicistických pořadech se dosáhne
tím, že se v jednom pořadu na určité
téma uplatní různé relevantní
názory, takže tento jednotlivý pořad
je jako celek vyvážený. Pokud nelze dosáhnout
vyváženosti relevantních
názorů v jednom pořadu, lze to učinit
v dalším pokračování téhož
cyklického pořadu a to v přiměřeném
časovém období. Příkazu komplexní
informovanosti posluchačů lze učinit zadost
také tím, že jeden pravidelný pořad
je věnován zpracováni určitého
tématu a problému,
zatímco jiná závažná témata
jsou pojednána v jiných pravidelných pořadech.
Měla by být projevena maximální snaha
o co největší celkovou vyváženost
zpravodajskopublicistických pořadů.
7. Při skladbě programu
je nutné zajistit vyváženost nejen u zpravodajsko-publicistických
pořadů ve smyslu bodu A III těchto směrnic.
Kategorický příkaz vyváženosti
platí pro program ČRo jako celek, neboť informace
a hodnotové představy se zprostředkovávají
všemi pořady, nikoliv jen zpravodajsko-publicistickými.
8. Při vytváření
regionálního programu, určeného pro
celostátní vysílání, by měli
ředitelé regionálních studii dávat
přednost pořadům typickým pro daný
region nebo pořadům, jež by v jiných
regionech nevznikly či vznikaly obtížně.
Ředitelem regionálních studii může
být uložena generálním ředitelem
ČRo povinnost připravovat určité pořady
k závažným tématům obecného
významu pro celostátní vysíláni,
pokud jsou pro to v regionu vhodné podmínky.
| Příloha č. 6 |
DAT-SERVIS č. 4/93
SIGNÁLNÍ INFORMACE
SVOČRu
TRENDY V POSLECHU STANIC ČESKÉHO
ROZHLASU:
(BŘEZEN 1992-ÚNOR
1993)
Podle datových zdrojů
AlSA zpracovala Lucie Pokorná
22.března 1993
VČEREJŠÍ
POSLECH STANIC ČRo
(V % populace ČR starší
14ti let a tisících posluchač)
| Měsíc/rok | Radiožurnál | Praha | Vltava | Regina |
| březen | 72,0% | 42.0% | 7,0% | 9,0% |
| 1992 | (5971 tis.) | (3457 tis.) | (557 tis.) | (742. tis.) |
| září | 57,0% | 28,0% | 2,0% | 5,0% |
| 1992 | (4704 tis.) | (2296 tis.) | (130 tis.) | (437 tis.) |
| únor | 47,8% | 34,4% | 2,3% | 8,8% |
| 1993 | (3973 tis.) | (2859 tis.) | (192 tis.) | (731 tis.) |
zdroj dat: Multimédia AISA
Radiožurnál v březnu
a záři 1992=Československo
POSLECH STANIC ČRo V MINULÝCH
SEDMI DNECH
(V % populace ČR starší
14ti let a tisících posluchačů)
| Měsíc/rok | Radiožurnál | Praha | Vltava | Regina |
| březen | 81,8% | 58,7% | 15,6% | 16,8% |
| 1992 | (6935 tis.) | (4882 tis.) | (1293 tis.) | (1397 tis.) |
| září | 82,0% | 60,0% | 17,0% | 20,0% |
| 1992 | (6799 tis.) | (4936 tis.) | (1424 tis.) | (1623 tis.) |
| únor | 68,4% | 62,0% | 13,0% | 24,4% |
| 1993 | (5686 tis.) | (5153 tis.) | (1078 tis.) | (2030 tis.) |
Zdroj dat: Multimédia AISA
Radiožurnál v březnu
a záři 1992=Československo
Ze srovnání dat
o poslechu stanic ČRo za období březen 1992-únor
1993 vyplývají tyto závěry:
a/ trvale vzestupnou tendenci
má poslech stanice Praha a Regina minulých sedmi
dnech. Svědčí to o tom, že posluchači
přivykli ustálenému pestrému programovému
schematu a poslouchají stanici vícekrát týdně.
b/ trvale sestupnou tendenci má
včerejší poslech stanice Radiožurnál.
I víceméně ustálený poslech
v minulých sedmi dnech za období září
- únor výrazně poklesl. Jako stanice zaměřená
na zpravodajství a pop-music pociťuje Radiožurnál
nejpalčivěji konkurenci nově etablovaných
soukromých rozhlasových stanic.
c/ poslech pořadů
ostatních stanic je poznamenán sezonním po
kle poslechu (včerejší poslech Prahy, Vltavy
a Reginy v září 1992). Kolísání
poslechu v minulých sedmi dnech na stanici Vltava je dáno
zavedením nového programového schematu od
ledna t.r. skutečnosti, je typický posluchač
stanice Vltava si pořady pečlivě vybírá.




| Příloha č. 7 |
Jednací řád Rady Českého rozhlasu
(ve znění novely
z 22.3.1993)
Rada Českého rozhlasu
(dále Rada) je ze zákona orgánem kontrolním,
není součástí Českého
rozhlasu. Je spojovacím článkem mezi parlamentem
České republiky a Českým rozhlasem
a v této roli zastupuje zájem veřejnosti.
Kontrola programu je vnější a následná,
t. zn. že Rada nezasahuje do přímého
řízení Českého rozhlasu, záležitostí
ekonomických, provozních a personálních
(kromě úkolů vymezených zákonem).
Čl.I. Účel
řádu
1. Jednací řád
Rady dává pravidla pro jednání, rozhodování
a volby v Radě.
2. Rozvíjí při
tom základní ustanovení o Radě, vyplývající
ze zákonů České národní
rady č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlasu, zejména
jeho §§ 4, 5, 6, 7, 8 a 9, a č. 36/1993 Sb. o
některých opatřeních v oblasti rozhlasového
a televizního vysílání, zejména
jeho čl. I, § 5 a čl. V, odst. l.
3. Pokud v tomto jednacím
řádu není jednoznačně určen
postup jednáni, rozhoduje o něm Rada ad hoc a to
nadpoloviční většinou hlasů všech
svých členů.
Čl.II. Úkoly
Rady
1. Rada kontroluje tvorbu a šíření
programů Českého rozhlasu (dále ČRo).
Tato kontrola je vnější a následná
Rada ji provádí jednak vlastním poslechem,
jednak pomocí odborných expertiz, které zadává;
reaguje také na písemné neanonymní
podněty posluchačů. Při získávání
informací o názorech na úroveň programu
a vysílání využívá Rada
veřejných setkání s rozhlasovými
tvůrci, posluchači a pod.
2. Rada jmenuje a odvolává
generálního ředitele ČRo a na jeho
návrh ředitele rozhlasových studií;
generálnímu řediteli stanovuje plat.
3. Rada vyžaduje při
svých schůzích od generálního
ředitele ČRo pravidelné zprávy o aktuální
problematice ČRo a klade mu otázky týkající
se tvorby a šíření programů ČRo.
4. Rada schvaluje rozpočet
a závěrečný účet ČRo;
při schvalování závěrečného
účtu užívá obvykle služby
nezávislého auditora.
5. Rada schvaluje na návrh
generálního ředitele Statut ČRo.
6. Rada zřizuje a ruší
regionální rozhlasová studia ČRo s
výjimkou rozhlasových studií v Plzni, v Českých
Budějovicích, v Praze, v Ústí nad
Labem, v Hradci Králové, v Brně a v Ostravě.
7. Rada dává generálnímu
řediteli předchozí souhlas ke zcizení
nemovitosti ČRo nebo jejich částí,
či k jejich zatížení nebo pronájmu
na dobu delší 3 měsíců.
8. Rada kontroluje, zda ČRo
plní ustanovení zákona č. 36/1993
Sb. § 5 odst. 3 a 4, týkající se ochrany
autorských práv a užiti děl.
9. Rada rozhoduje o stížnostech
týkajících se generálního ředitele.
10. Rada předkládá
poslanecké sněmovně parlamentu České
republiky výrobní zprávu o činnosti
a hospodaření ČRo.
ČI.III. Vztahy
odpovědnosti Rady
1. Rada je spojovacím článkem
mezi parlamentem České republiky a Českým
rozhlasem a v této roli zastupuje zájem veřejnosti.
Rada není součástí ČRo.
2. Rada je ze své činnosti
odpovědna poslanecké sněmovně parlamentu.
3. Partnerem Rady v ČRo
je generální ředitel ČRo, který
je Radě odpovědný ze zákona. Ostatní
zaměstnanci ČRo jsou odpovědni řediteli,
který za ně a jejich činnost odpovídá
před Radou. Personální, provozní a
ekonomické otázky jsou v pravomoci ředitele
(kromě kompetencí,
které zákon určuje Radě) a Rada uplatňuje
své požadavky na ČRo jeho prostřednictvím.
Čl.IV. Usnášení
a volby v Radě
1. K právoplatnému
jednání a usnášení Rady je třeba
přítomnosti nadpoloviční většiny
členů, t. j. nejméně pěti.
2. K platnosti usnesení
a voleb je třeba, aby pro ně hlasovala nadpoloviční
většina všech členů Rady, t. j.
nejméně pět. Výjimkou je rozhodnutí
o odvolání generálního ředitele
ČRo před uplynutím jeho funkční
doby, k jehož platnosti jsou nutné hlasy alespoň
dvou třetin všech
členů Rady, t. j. šesti.
3. Hlasuje se obvykle aklamací.
Předsedající hlasuje též. Jestliže
o to požádá některý člen
Rady, hlasuje se tajně hlasovacími lístky.
Hlasovat tajně hlasovacími lístky se musí
při volbě ředitele ČRo a při
rozhodování o odvolání ředitele
před uplynutím jeho funkčního období.
ČI.V. Předsednictvo
Rady
1. Předsednictvo Rady tvoří
předseda a dva místopředsedové, které
Rada volí ze svého středu.
2. Jeden člen předsednictva
je ustanoven mluvčím Rady pro jednání
se zástupci sdělovacích prostředků.
3. Při volbě předsedy
předsedá věkem nejstarší z těch
členů Rady, kteří nejsou kandidováni.
4. Předseda a místopředsedové
mohou být kdykoliv odvoláni rozhodnutím Rady.
5. Předseda a místopředsedové
se podle vlastní dohody střídají v
řízení jednání.
6. Předsedající
navrhuje pořad jednání, řídí
rozpravu, udílí slovo, předkládá
otázky k hlasování a prohlašuje jeho
výsledek.
7. Předsednictvo vystupuje
jménem Rady při oficiálních jednáních
v parlamentu České republiky.
8. Mezi zasedáními Rady
je předsednictvo oprávněno jednat jménem
Rady. Svá rozhodnutí konzultuje s dosažitelnými
členy Rady a předloží je ke schválení
nejbližšímu zasedání Rady.
Čl VI. Jednání
Rady
1. Rada jedná podle potřeby,
nejméně však dvanáctkrát do roka.
2. Místem zasedání
Rady je Praha. Rada se může podle potřeby rozhodnout,
že bude zasedat na. jiném místě, na
příklad v některém mimopražském
studiu ČRo.
3. Při zasedání
Rada rozhodne o místě a času příštího
zasedání.
4. Mimořádné
zasedání může svolat předseda
Rady. Pokud o svolání mimořádného
zasedání požádají tři
členové Rady, předseda je svolat musí.
5. Jednání Rady
je uzavřené.
6. Ředitel ČRo má
ze zákona právo zúčastňovat
se zasedání Rady. Pokud bude Rada jednat o otázkách
volby či odvolání ředitele nebo o
stížnostech týkajících se ředitele,
požádá ho, aby po dobu tohoto jednání
nevyužil svého práva účastnit
se zasedání.
7. Ředitel ČRo může
podávat návrhy, týkající se
jednání Rady.
8. Rada může do svých
jednání přizvat podle potřeby hosty,
experty a poradce. O jejich přizvání rozhodne
Rada hlasováním.
9. Rada se pravidelně informuje
o tvorbě a šíření programu ČRo
i o hospodaření ČRo. O způsobu získávání
informací, jejich formě a rozsahu rozhoduje Rada.
10. Rada má právo
vystoupit v ČRo, aby seznámila veřejnost
se svými stanovisky.
11. O způsobu řešení
podnětů, stížností a připomínek
rozhodne Rada případ od případu.
ČI.VII. Sekretariát
Rady
1. Sekretariát Rady se
zřizuje v Praze.
2. Jeho struktura, personální
a materiální vybavení i jeho úkoly
budou předmětem zvláštního statutu,
který není součástí tohoto
řádu.
3. Členové sekretariátu
jsou v pracovně-právním vztahu k ČRo.
Činnost sekretariátu je hrazena z prostředků
ČRo.
ČI. VII. Výroční
zasedání Rady
1. Jedenkrát do roka se
Rada schází k výročnímu zasedání.
2. Úkolem výročního
zasedání je komplet zhodnocení činnosti
Rady za poslední rok. Předsednictvo připraví
jako úvod do diskuse stručnou výroční
zprávu.
3. Povinností Rady je při
výročním zasedání zhodnotit
práči předsednictva a rozhodnout, zda se
přistoupí k odvolání a nové
volbě předsedy nebo některého z místopředsedů.
Toto rozhodnutí se vykoná tajné lístky.
4. Dalším úkolem
výročního zasedání je zhodnotit
činnost ředitele v uplynulém roce.
ČI.IX. Komise
Rady
1. Rada se mže usnést,
že některé otázky a návrhy svěří
k projednání komisím, které si k tomu
účelu ze svých členů zvolí.
2. Komise mohou být trvalé nebo ad hoc.
3. Komise si ustaví volbou
svého mluvčího.
4. Komise mají právo
získávat informace prostřednictvím
generálního ředitele ČRo.
5. Komise si může
podle svého uvážení zvát experty
a poradce.
6. Komise pořizuje zápis
o svém jednání a shrne výsledky svých
porad v návrzích, které předkládá
Radě.
Čl. X. Zápis
ze zasedání Rady
1. O každém zasedání
Rady bude vyhotoven zápis obsahující údaj,
jakým způsobem bylo zasedání svolá,no,
jeho místo a den, jména účastníků,
jméno předsedajícího a zapisovatele,
předměty a pořad jednání, podstatný
obsah rozpravy, otázky předložené k
hlasování a výsledek hlasování,
popřípadě i protesty a ohražení.
2. Zápis diktuje předsedající
po každém jednotlivém projednaném bodu
zapisovateli (členu sekretariátu nebo pověřenému
členu Rady). Na závěr schůze se zápis
přečte a hlasováním schválí.
3. Usnesení Rady musí
být jasně formulovaná a úkoly termínované
a kontrolovatelné.
4. K zápisu se připojí
všechny předlohy a písemné návrhy,
případně zprávy komisí. Připojí
se též eventuální stížnost
na Radu nebo jejího člena (členy).
5. Protesty a odchylná
stanoviska mohou být přiloženy k zápisu
jen tehdy, jestliže byl v zasedání vysloven
návrh je přiložit a byly předány
předsedajícímu před skončením
zasedání.
6. Originál zápisu
se uloží v sekretariátu Rady, kopie zápisu
se odešle do 14 dnů všem členům
Rady.
7. Zápisy jednání
Rady jsou kdykoliv k nahlédnutí všem poslancům
parlamentu České republiky.
Čl. XI. Hospodaření
Rady
1. Rada hospodaří
podle vlastního rozpočtu. Rozpočet se připravuje
jednou ročně a nejméně jednou ročně
kontroluje. Rozpočet připraví a kontrolují
určení členové Rady. Tento rozpočet
není součástí tohoto řádu.
ČI.XII. Platnost řádu
1. Znění této
novely jednacího řádu usnesla Rada dne 22.března
1993. Tímto dnem nabyl tento řád platnosti.
2. Stejným dnem ztrácí
platnost dosavadní jednací řád usnesený
Radou dne 2.března 1992.





