5. Souhrnný přehled výdajů uskutečněných
ze státního rozpočtu federace pro orgány
a organizace v působnosti republik
Z celkové rozpočtované částky
výdajů ve výši 54,4 mld. Kčs,
resp. 59,4 mld. Kčs (vč. přímé
dotace do státních rozpočtů republik)
bylo využito 51,1 mld. Kčs, resp. 56,1 mld. Kčs
na dále uvedené účely, které
byly komentovány v předchozích částech:
| v mil. Kčs |
| Výdaje na občanskou sounáležitost | ||
| v tom: | ||
| - státní vyrovnávací příspěvek | ||
| - politika zaměstnanosti | ||
| Výdaje zabezpečující jednotu tržních podmínek | ||
| v tom: | ||
| - dotace Fed. fondu tržní regul. | ||
| - dotace na teplo | ||
| - majetková újma peněžních ústavů | ||
| Výdaje na akce celostátního významu | ||
| v tom: | ||
| - dotace na strukturální změny | ||
| - výdaje na problémy národností | ||
| - výdaje na regionální politiku | ||
| Celkem | ||
| Dotace do stát. rozpočtu republik | ||
| Úhrnem (vč. dotací do stát. rozp. republik) |
Z přehledu je zřejmé, že federální
rozpočet i v posledním roce své existence
plnil integrační a přerozdělovací
funkci v rámci celé rozpočtové soustavy.
V. Vývoj státních finančních
aktiv a pasív
Transformační procesy probíhající
v čs. ekonomice se v roce 1992 projevily i ve vývoji
finančně majetkové pozice federace, kde došlo
k výrazným změnám ve vztazích
k bankovní soustavě (SBČS) a jiným
subjektům vnitřní ekonomiky i ve vztazích
k zahraničí.
| v mld. Kčs a v % |
| Prostředky federace na účtech u SBČS | ||||
| v tom: účty charakteru rezerv | ||||
| účelové prostředky z půjčky SAL | ||||
| účelové prostředky z půjčky od ES | ||||
| účelové prostředky z půjček od G-24 | ||||
| ostatní účelové a vázané prostř. | ||||
| ostatní prostředky u SBČS | ||||
| Vládní pohledávky vůči zahraničí | ||||
| Majetkové účasti státu u mezinárodních bank a tuzemských společností | ||||
| Pohledávky z návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk | ||||
| Cenné papíry a ostatní pohledávky | ||||
| Finanční aktiva federace celkem | ||||
| Závazky federace vůči SBČS | ||||
| v tom: z převzetí vládních úvěrů | ||||
| z devalvací a revalvací u čs. bank | ||||
| Vládní závazky vůči zahraničí | ||||
| Emise státních dluhopisů | ||||
| z toho: státní dluhopisy za rehabilitace | ||||
| Finanční pasíva federace celkem | ||||
| Saldo finančních aktiv a pasív federace | ||||
| z toho: pozice u SBČS | ||||
| pozice vůči zahraničí |
Je zřejmé, že celkové zhoršení
aktivního salda finančních aktiv a pasív
federace o 21,8 mld. Kčs bylo ovlivněno zejména
poklesem prostředků na účtech u SBČS
(charakteru rezerv a jiných) a poklesem pohledávek
státu z návratných finančních
výpomocí. Věřitelská pozice
federace vůči zahraničí se sice též
zhoršila, růst zahraničního vládního
dluhu o 17,4 mld. Kčs byl však v podstatě kompenzován
růstem korunových prostředků získaných
z těchto půjček a účelově
vázaných na příslušných
bankovních účtech.
1. Operace na účtech federace u SBČS
Objemově nejvýznamnější operace
ve státních finančních aktivech federace
probíhaly na účtech u SBČS. Šlo
o operace příjmové i výdajové,
přičemž úhrady z aktiv u SBČS
svým objemem i četností převyšovaly
příjmy ve prospěch příslušných
bankovních účtů aktiv, takže
jejich stav se v průběhu roku 1992 snížil
celkem o 1 853 mil. Kčs.
Ve prospěch účtu finančních
aktiv federace u SBČS byly konkrétně
směrovány následující příjmy:
| v mil. Kčs |
| - Inkaso korunových prostředků z prodeje deviz při čerpání zahraničních půjček formou vládních úvěrů | 17 460 |
| - Splátky výpůjčky od státu poskytnuté v roce 1991 k intervenčním nákupům obilí do federálních hmotných rezerv (usn. vl. ČSFR č. 473/91) | 2 676 |
| - Převod prostředků z přebytku státního rozpočtu federace 1991 určených k úhradě ztrát z embarga Irák a jiných rozpočtově nezajištěných potřeb (usn. vl. ČSFR č. 233/92) | 914 |
| - Odvod kreditních kursových rozdílů z přepočtu devizových aktiv a pasív OZO (zákon FS č. 499/1990 Sb.) | 762 |
| - Inkaso korunových prostředků z darů ze zahraničí (od vlády USA a jiné dle usn. vl. ČSFR č. 571/91) | 430 |
| - Výnosy z prodeje nepoužitelných zásob a ZP zbrojní výroby vč. plateb penále za neoprávněné čerpání státních prostředků (usn. vl. ČSFR č. 591/91) | 119 |
| - Připsané úroky a ostatní příjmy ve prospěch účtů federace u centrální pobočky SBČS | 62 |
| - Příjmy ve prospěch účtů odboru VII. FMF u pobočky 701 SBČS (hlavně od Správy federálních hmotných rezerv) | 444 |
| Celkem příjmy ve prospěch účtů finančních aktiv federace u SBČS | 22 867 |
Na vrub účtů finančních
aktiv federace u SBČS byly konkrétně
uskutečněny následující úhrady:
| v mil. Kčs |
| - Převody prostředků do ČSOB k řešení její likvidity a uspořádání vztahů ČSOB vůči státu a emisní bance (usn. vl. ČSFR č. 642/92 a usnesení FS č. 120/92) | 11 000 |
| - Úhrady k realizaci státních záruk federace za bankovní úvěry splatné v roce 1992 (usn. vl. ČSFR č. 637/92) | 5 176 |
| - Úhrady vícenákladů plynárenských VIA formou čerpání státní půjčky (usn. vl. ČSFR č. 789/91) | 3 430 |
| - Úhrady úrokových a jiných ztrát čs. subjektům vyvážejícím do embargovaných oblastí Iráku, Kuvajtu, SRJ a Libye (usn. vl. ČSFR č. 60/91 a č. 642/92) | 1 336 |
| - Použití státních prostředků k úhradám devalvačních ztrát OZO dle zákona FS č. 499/1990 Sb. (kromě částek poukázaných přes ČSOB) | 569 |
| - Úhrady k odkupu nepoužitelných zásob a nevyužitelných ZP zbrojní výroby (usn. vl. ČSFR č. 591/91) | 858 |
| - Použití státních prostředků k finančnímu vyrovnání rozdílů v ocenění OPT v souvislosti s ukončením systému prodeje v a. s. Tuzex za odběrní poukázky (usn. vl. ČSFR č. 878/92) | 815 |
| - Převody prostředků z daru vlády USA na podporu životního prostřední (usn. vl. ČSFR č. 571/91) | 413 |
| - Ohrada úroků Investiční bance Praha za úvěr na KTUK Dolinská v rámci vypořádání finančních závazků k ukončení akce (usn. vl. ČSFR č. 289/92) | 216 |
| - Úhrada kursových ztrát z neobchodních platů v relaci k Polsku (zúčtování na základě výměnných dopisů náměstků ministrů financí ČSFR a PR z října 1992) | 293 |
| - Úhrada 2. splátky čs. podílu na kapitálu Evropské banky pro obnovu a rozvoj (usn. vl. ČSFR č. 150/91) | 260 |
| - Úhrada splátek čs. majetkových účastí u institucí Světové banky (IFC, IDA) uskutečněné dle příslušných dohod schválených vládou ČSFR | 165 |
| - Ostatní úhrady z účtů federace u centrální pobočky SBČS (na vypořádání majetku KSČ, SSM, ÚV NF, na národnostní tisk dle vl. usn. č. 233/92, č. 325/92 aj.) | 61 |
| - Výdaje z účtů odboru VII. FMF u pobočky 701 SBČS (zajištění programu rekonstrukce elektronických systémů letectva dle vl. usn. č. 391/92 aj.) | 128 |
| Celkem výdaje na vrub účtů finančních aktiv federace u SBČS | 24 720 |
Zatímco v příjmech ve prospěch účtů
federace u SBČS převažovalo inkaso korunových
prostředků z prodeje deviz získaných
při čerpání zahraničních
půjček formou vládních úvěrů,
na výdajích z účtů federace
u SBČS se nejvíce podílely úhrady
k řešení likvidity ČSOB a uspořádání
jejích vztahů vůči státu emisní
bance. Z celkové částky 11 mld. Kčs
bylo 5,4 mld. Kčs použito k úhradě korunové
protihodnoty splátek jistiny zadluženosti bývalého
centrálního devizového zdroje (CDZ) a 5,6
mld. Kčs k úhradě devalvačních
ztrát vybraných OZO nad rámec zákona
FS č. 499/1990 Sb. Na řešení problémů
ČSOB se kromě toho podílela i SBČS
(úhrada úrokových jiných nákladů
ze zadluženosti CDZ ve výši 1,4 mld. Kčs)
a nepřímo k němu přispěly i
úhrady čs. subjektům vyvážejícím
do embargovaných oblastí (747 mil. Kčs).
Úhrady k řešení likvidity ČSOB
a další výše uvedené výdajové
operace vedly k úplné likvidaci státních
finančních rezerv federace (9 772 mil. Kčs),
k vyčerpání prostředků na účtě
záruk za poskytnuté úvěry (2 018 mil.
Kčs), k podstatnému snížení rezervy
na krytí rizik z poskytnutých vládních
úvěrů (z 3 240 mil. Kčs na 1 281 mil.
Kčs) a zůstatku účtu zvláštních
účelových prostředků (ze 4
830 mil. Kčs na 139 mil. Kčs), na němž
probíhala převážná část
operací výdajových i značná
část operací příjmových.
Minimální zůstatky rezerv, účelových
a jiných prostředků na bankovních
účtech finančních aktiv federace k
31. 12. 1992 (jen ve výši 1 890 mil. Kčs, nepočítá-li
se 32 489 mil. Kčs účelově vázaných
prostředků na splátky jistiny z přijatých
zahraničních půjček) omezuje možnosti
České republiky a Slovenské republiky využívat
je k finančním úhradám v příštích
letech.
2. Vývoj finančních aktiv federace vůči
zahraničí
Ve struktuře položek státních finančních
aktiv federace připadá největší
podíl (cca 75) na vládní pohledávky
vůči zahraničí. Jejich vývoj
v roce 1992 byl ovlivněn jak rozsahem čerpání
a zejména splátek těchto do zahraničí
poskytnutých úvěrů, tedy reálnými
operacemi s finančním dopadem do příjmů
a výdajů státního rozpočtu
federace, tak i operacemi dalšími charakteru vyúčtování
úroků, kursových rozdílů apod.
| v mil. Kčs |
| Stav k 31. 12. 1991 po dodatcích k zúčtování | 143 815 | 71 879 | 24 878 | 47 058 |
| Čerpání vlád. úvěrů financované v r.1992 z rozpočtu federace | +2 118 | +1 463 | +559 | +96 |
| Vyúčtování připsaných úroků za rok 1992 | +5 885 | +3 571 | 822 | +1 492 |
| Splátky vládních úvěrů za rok 1992 | -5 296 | -2 525 | -648 | -2 123 |
| v tom: splátky jistiny | -3 292 | -2 388 | -156 | -748 |
| splátky úroků | -324 | -88 | -57 | -179 |
| splátky v rámci deblokací | -1 680 | -49 | -435 | -1 196 |
| Vyúčtované kursové rozdíly z vládních úvěrů aj. | +3 941 | +2 018 | +197 | +1 726 |
| z toho: vyúčtované kursové rozdíly | +4 573 | +2 130 | +832 | +1 611 |
| Stav k 31. 12. 1992 po dodatcích k zúčtování | 150 463 | 76 406 | 25 808 | 48 249 |
Je zřejmé, že rozsah vyúčtovacích
operací u vládních pohledávek převyšoval
v roce 1992 rozsah operaci reálných, komentovaných
v částech o plnění rozpočtových
příjmů a výdajů. Zejména
markantní je nepoměr mezi rozsahem vyúčtovaných
a skutečně splácených úroků
svědčící o nízké bonitě
vládních pohledávek. Na rozdíl od
roku 1991 byly za rok 1992 vyúčtovány z vládních
pohledávek kreditní kursové rozdíly,
což bylo v převažující míře
dáno růstem kursu USD, tedy měny, v níž
je většina těchto zahraničních
pohledávek vedena.
Během roku 1992 se bonita poskytnutých vládních
úvěrů dále zhoršila, což
lze doložit zvýšeným růstem vládních
pohledávek po splatnosti. Např. u civilních
vládních úvěrů poskytnutých
v konvertibilních měnách vzrostl podíl
pohledávek po splatnosti z 32,3% na 44,1%, u speciálních
vládních úvěrů z 79,7% na 83,6%.
U civilních vládních úvěrů
v nekonvertibilních měnách, kde se splatnost
začala komplexně vykazovat až koncem roku 1992,
činí příslušný podíl
10,5%. Největší objem pohledávek nesplacených
ve lhůtě připadá na Ruskou federaci
jako nástupnického státu býv. SSSR,
která sice přiznává povinnost platit
úroky a jiné splatné dluhy, ale kromě
splátek vládních úvěr za plynárenské
VIA (dodávkami zemního plynu) žádné
další své dluhy nám neplatí.
V roce 1992 došlo k významným změnám
v majetkové účasti státu u mezinárodních
bank. V květnu byla ve výši 8 962 636,80
USD provedena 2. splátka čs. podílu na kapitálu
Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Dále byl v říjnu
o 1 163 000 USD zvýšen čs. podíl na
kapitálu International Finance Corporation
(IFC) a v listopadu o 4 600 062 USD čs. podíl na
kapitálu International Development Association
(IDA). O 690 704 127,- Kčs byla v dubnu valorizována
korunová část čs. kapitálového
vkladu u Světové banky.
| v mil. Kčs |
| + zvýšení pohledávek | ||||
| - snížení pohledávek | ||||
| Účast u MBHS | 964 | - | -63 | 901 |
| Účast u MIB | 1 166 | - | -77 | 1 089 |
| Účast u Evropské banky pro obnovu a rozvoj | 287 | +260 | -29 | 518 |
| Účast u institucí Světové banky | 1 546 | +856 | +27 | 2 429 |
| v tom: korunová účast | 879 | +691 | - | 1 570 |
| devizová část | 667 | +165 | +27 | 859 |
| Majetkové účasti čs. státu u mezinárodních bank celkem | 3 963 | +1 116 | -142 | 4 937 |
Korunová protihodnota devizových úhrad ke
zvýšení čs. majetkové účasti
u EBORD a u institucí Světové banky (IFC,
IDA) v celkové výši 425 mil. Kčs byla
uhrazena z účtu zvláštních účelových
prostředků vedeném v rámci státních
finančních aktiv federace u SBČS. K úhradě
valorizace korunové části čs. kapitálového
vkladu u Světové banky byla využita nabízená
možnost a vystavena bezúročná směnka
splatná na požádání, která
byla podepsána ministrem financí ČSFR.
Kromě čs. účasti u zahraničních
bank byla v roce 1992 zaregistrována též majetková
účast federace u tuzemských společností.
Šlo konkrétně o účast na základním
jmění 1. června založené Exportní
garanční a pojišťovací společnosti,
a. s. (EGAP) ve výši 400 mil. Kčs (registrované
ve formě tzv. zatímních listů potvrzujících
podíly FMF za 200 mil. Kčs, FMH za 100 mil. Kčs
a FMZO též za 100 mil. Kčs). Přitom
ze státního rozpočtu federace bylo na kapitálové
vybavení této společnosti (vč. rezervního
a pojistných fondů) vynaloženo více
než 1 mld. Kčs.
Součástí státních finančních
aktiv jsou též pohledávky státu vyplývající
z držby cenných papírů emitovaných
v předválečném a válečném
období v zahraničí. Tyto cenné papíry
a výnosy z nich spravuje z pověření
jednak Živnostenská banka, a. s. Praha, jednak Všeobecná
úvěrová banka Bratislava. V roce 1992 provedla
ŽB na žádost FMF komplexní prověrku
bonity těchto cenných papírů a pokusila
se v rámci možností je v zahraničí
maximálně zpeněžit. Vykazovaný
stav uvedených cenných papírů se po
této prověrce snížil z 91 mil. Kčs
na 9,5 mil. Kčs (u ŽB z 90,9 mil. Kčs na 9,4
mil. Kčs), realizováno však bylo jen 10,8 mil.
Kčs převedených do příjmů
státního rozpočtu federace. Zbytek ve výši
70,7 mil. Kčs představuje odpis.
3. Finanční výpomoci a státní
záruky za bankovní úvěry
Podstatná část návratných
finančních výpomocí byla ze státního
rozpočtu, resp. ze státních finančních
aktiv federace poskytnuta v letech 1990 až 1991. Těmito
výpomocemi byly řešeny zejména problémy
nedostatku finančních zdrojů (u ČSD,
některých důlních a strojírenských
podniků), resp. překlenutí dočasného
nedostatku finančních prostředků (u
Centra kuponové privatizace a dalších organizací),
dále dočasné zabezpečení fungování
tržní regulace zemědělských výrobků
(půjčka SFHR k intervenčním nákupům
obilí dle usnesení vlády ČSFR č.
473/91), zefektivnění postupu při dokončování
plynárenských VIA (státní půjčka
dle usnesení vlády ČSFR č. 163/91)
aj. Poprvé byly poskytnuty návratné finanční
výpomoci soukromému sektoru (na výrobu měřící
a regulační techniky zaměřené
na úsporu tepla v domácnostech dle usnesení
vlády ČSFR č. 132/91).
V roce 1992 se pohledávky federace z poskytnutých
půjček a návratných finančních
výpomocí vyvíjely takto:
| v mil. Kčs |
| Stav k 31. 12. 1991 | Čerpání půjček v r. 1992 | Splátky půjček v r. 1992 | Odpis půjček v r. 1992 | Stav k 31. 12. 1992 | |
| Návratné finanční výpomoci poskytnuté dle usn. vl. ČSFR č. 132/91 o státní účasti při snižování spotřeby paliv a energie v obyt. budovách a bytech | 90 | - | 13 | - | 77 |
| v tom: organizacím a soukromníkům se sídlem v ČR | 86 | - | 12 | - | 74 |
| organizacím a soukromníkům se sídlem v SR | 4 | - | 1 | - | 3 |
| Návratné finanční výpomoci poskytnuté ostatním organizacím v působ. republik | 2 213 | 15 | 14 | 1 353 | 861 |
| v tom: organizacím se sídlem v ČR | 1 335 | 15 | 14 | 879 | 457 |
| organizacím se sídlem v SR | 878 | - | - | 474 | 404 |
| Státní půjčka poskytnutá na plyn. VIA | 7 195 | 3 430 | 4 569 | - | 6 056 |
| Státní půjčky poskytnuté s. o. ČSD | 3 292 | 48 | - | 3 340 | - |
| Půjčka státu poskytnutá k intervenčním nákupům obilí do federálních hmotných rezerv | 3 775 | - | 2 676 | 991 | 108 |
| Návratné finanční výpomoci ostatním organizacím v působnosti federace | 1 258 | 84 | 530 | 400 | 412 |
| Návratné finanční výpomoci poskytnuté z prostředků federace celkem | 17 823 | 3 577 | 7 802 | 6 084 | 7 514 |
Je zřejmé, že s výjimkou státní
půjčky na plynárenské VIA, kde čerpání
ze státních finančních aktiv až
do rozsahu 4,1 mld. Kčs schválila vláda ČSFR
svým usnesením č. 789/91, byly nové
finanční výpomoce čerpány v
roce 1992 minimálně. Konkrétně šlo
o Státní tiskárnu cenin (83,9 mil. Kčs),
s. o. ČSD (48 mil. Kčs) a Likod s. r. o., resp.
ZD Boršice (14,5 mil. Kčs).
Převážná část realizovaných
splátek se týkala státní půjčky
na plynárenské VIA (do příjmů
rozpočtu federace) a půjčky k intervenčním
nákupům obilí SFHR (ve prospěch státních
finančních aktiv). Obvyklý režim splátek
u ostatních organizací probíhal pouze v případech,
kdy šlo o subjekty se sídlem v České
republice, subjekty ve Slovenské republice až na výjimky
splátky do federálního rozpočtu neprováděly.
Z federálně řízených organizaci
vyrovnaly své dluhy vůči státu Centrum
kupónové privatizace a podnik Trend.
Základním problémem návratných
výpomocí poskytnutých z finančních
zdrojů federace byla malá schopnost některých
subjektů je vůbec splácet. To se týkalo
zejména s. o. ČSD a důlních podniků.
Vláda ČSFR proto svým usnesením č.
50/92 souhlasila s odložením splátek návratné
finanční výpomoci poskytnuté hlubinným
uhelným podnikům, a to do konce roku 1993, přičemž
současně zmocnila ministra financí prominout
příslušnou část finanční
výpomoci v případě ztrátových
důlních provozů (zmocnění byla
uplatněno u 7 podniků). Závazky ČSD
vůči státnímu rozpočtu byly
prominuty usnesením vlády ČSFR č.
662/92. Byla prominuta i část dluhu SFHR (kompenzace
za neprofinancování nákupu uranu aj.) a celý
dluh Konsolidační banky Praha.
V letech 1988 až 1991 byly z prostředků federace
poskytnuty státní záruky na úvěry
pro podnikovou sféru od domácích bank,
a to v poměrně značné výši
11,5 mld. Kčs. Šlo o důsledek silného
tlaku vyvíjeného ze strany úvěrovaných
podniků (snaha usnadnit si přístup k úvěrovým
zdrojům) i úvěrujících bank
(snaha o zajištění návratnosti ohrožených
úvěrů). Přitom po rozdělení
kompetencí od 1. 1. 1991 se FMF nepodařilo delimitovat
příslušné záruky na republiková
ministerstva financí.
Vývoj bankovních úvěrů krytých
zárukou federace svědčí o tom, že
situace se v roce 1992 zkomplikovala.
| v mil. Kčs |
| Severočeské papírny Štětí | 103 | - | - | 103 |
| AZNP Mladá Boleslav | 1 038 | - | 519 | 519 |
| Aero Praha | 38 | - | 38 | - |
| První brněnská strojírna Brno | 101 | 101 | - | - |
| Zetor Brno | 255 | 49 | 206 | - |
| Mesit Uherské Hradiště | 110 | - | 38 | 72 |
| ČEZ za JE Temelín | 1 309 | 480 | - | 829 |
| Organizace v působnosti ČR celkem | 2 954 | 630 | 801 | 1 523 |
| TAZ Trnava | 33 | - | - | 33 |
| ZTS Tisovec | 2 | - | - | 2 |
| ZTS Rimavská Sobota | 4 | - | - | 4 |
| BAZ Bratislava | 285 | 285 | - | - |
| Chirana Stará Tura | 172 | 6 | - | 166 |
| ZSNP Žiar n. Hronom | 500 | 54 | - | 446 |
| SEP za JE Mochovce | 2 300 | - | 700 | 1 600 |
| Organizace v působnosti SR celkem | 3 296 | 345 | 700 | 2 251 |
| Organizace v působnosti federace celkem (= s. o. ČSD) | 4 724 | - | 4 724 | - |
| Celkový úhrn | 10 974 | 975 | 6 225 | 3 774 |
Na federální úrovni nebyla sice již
poskytnuta ani jedna další záruka, avšak
komerční banky z důvodu nesplácení
úvěrů ze strany podniků se obracely
na FMF s požadavky o jejich realizaci. Z celkové sumy
splatných úvěrů se zárukou
federace v rozsahu 8 814 mil. Kčs jich bylo nakonec v rámci
státní záruky realizováno 6 225 mil.
Kčs a dlužníky splaceno jen 989 mil. Kčs.
Rozsáhlá realizace státních záruk
federace za bankovní úvěry splatné
v roce 1992 se týkala celkem 6 organizaci. Byla schválena
vládou ČSFR (vl. usn. č. 637/92) a finančně
kryta jednak z přebytku státního rozpočtu
federace za rok 1991 (1 200 mil. Kčs), jednak ze státních
finančních aktiv federace (5 176 mil. Kčs).
Největší část z této realizace
státních záruk federace připadá
na s. o. ČSD, kde navíc podle usnesení vlády
ČSFR č. 662/92 byly příslušné
závazky z této realizace státem prominuty.
V případě slovenského podniku SEP
Bratislava byla jedna státní záruka za úvěr
na JE Mochovce realizována z prostředků federace,
a to ve výši 852 mil. Kčs zahrnující
ve smyslu příslušné záruční
listiny i splátky úroků. Druhá státní
záruka za úvěr na JE Mochovce ve výši
1 600 mil. Kčs realizována nebyla, neboť příslušná
záruční listina obsahuje ustanovení,
že FMF přijímá záruku pouze do
dne, kdy s. p. SEP byl v působnosti federálních
orgánů.
4. Vývoj státní zadluženosti federace
Převažující část státních
finančních pasív federace tvořily
i v roce 1992 přímé závazky státu
vůči emisní bance (SBČS). Vznikly
na konci roku 1989 a v průběhu roku 1990 jednak
v důsledku převzetí bloku vládních
pohledávek vůči zahraničí do
majetku státu (federace), jednak z finančního
vypořádání kursových ztrát
čs. bank z provedených devalvací a revalvaci
souvisejících s přípravou na přechod
k vnitřní směnitelnosti čs. koruny
od roku 1991 a volnoměnové zúčtování
s některými zeměmi bývalého
bloku RVHP. Vývoj přímého zadlužení
federace u SBČS charakterizují následující
údaje:
| Stav v mil. Kčs po dodatcích |
| Konec roku | ||||
| Závazky federace vůči SBČS celkem | ||||
| z toho: z převzetí vládních úvěrů | ||||
| z devalvací a revalvací u čs. bank |
Na konci roku 1989 měl stát u SBČS závazky
nejen z převzetí vládních úvěrů,
ale i z dalších titulů (z přecenění
zásob při přestavbě VC a NC, ze zúčtování
rozdílů mezi obchodními a neobchodními
kursy, z krytí emise čs. mincí, financování
nákupu obilí do federálních hmotných
rezerv apod.). Tyto závazky byly v průběhu
finančního vypořádání
roku 1989 uhrazeny z bankovních účtů
státních finančních aktiv. Obchodně
tomu bylo u závazku z převzetí vládních
úvěrů, který byl při finančním
vypořádání snížen v rozsahu
25,5 mld. Kčs a dále dohodnutými splátkami
za léta 1990 (4,5 mld. Kčs) a 1991 (4 mld. Kčs).
Na druhé straně byl v letech 1990 a 1991 uvedený
závazek i zvyšován profinancováním
čerpání vládního úvěru
do SSSR na saldo bilance vzájemných platebních
vztahů (o 10,8 mld. Kčs) a čerpání
vládních úvěrů na VIA (o 1,3
mld. Kčs). Původní závazek vzniklý
v roce 1990 z finančního vypořádání
kursových ztrát čs. bank (zejména
ČSOB) byl po vypořádání kursových
zisků vzniklých z přepočtu čs.
bankovních pohledávek vůči SSSR v
XTR na clg. USD (v souladu s platební dohodou mezi vládou
ČSFR a vládou SSSR z 28. 12. 1990) snížen
zhruba na poloviční úroveň.
V roce 1992 se úroveň výše uvedených
přímých závazků federace vůči
SBČS nezměnila, neboť podle usnesení
vlády ČSFR č. 789/91 bylo vedení SBČS
požádáno o roční odklad splácení
uvedených závazků. Této žádosti
FMF bylo vyhověno s tím, že v dohodnutém
splácení nastane roční posun a v roce
1995 budou tyto závazky státu vůči
SBČS transformovány do dlouhodobých cenných
papírů. Závazky byly od 1. 2. 1992 úročeny
za diskont +4,5%, tj. po většinu roku za 12,5% až
14%.
Vůči komerčním bankám čs.
federace přímé závazky neměla,
ale v důsledku rozhodnutí vlády ČSFR
ukončit čs. účast na výstavbě
Krivorožského těžebně-opravárenského
kombinátu (KTUK) v Dolinské na Ukrajině (vl.
usn. č. 289/92) uzavřelo FMF s Investiční
bankou, a. s. Praha smlouvu, podle které za nositele úvěru
poskytnutého v minulosti na zabezpečení této
akce, tedy za Přerovské strojírny a. s. Přerov,
přebírá stát splátkové
povinnosti vč. splátek úroků stanovených
sazbou diskont +0,7%. Ještě v roce 1992 došlo
k počátečním úhradám
jednak úroků za III. čtvrtletí ve
výši 216 mil. Kčs (z bankovního účtu
státních finančních aktiv), jednak
úroků za IV. čtvrtletí vč.
majetkově újmy v celkové výši
236 mil. Kčs (ze státního rozpočtu
federace v rámci dodatků). Stav závazků
vůči IB Praha za úvěr na KTUK Dolinská
k 31. 12. 1992 činil 10 842 mil. Kčs.
V roce 1992 se dále výrazně zvýšily
vládní závazky federace vůči
zahraničí, což byl důsledek dalšího
čerpání půjček k posílení
čs. devizových rezerv od Světové banky,
Evropských společenství a od průmyslově
vyspělých států G - 24.
| v mil. Kčs |
| - zvýšení závazků | ||||
| + snížení závazků | ||||
| Půjčka SAL od Světové banky | ||||
| Půjčka od Evropských společenství | ||||
| Půjčky od zemí G - 24 | ||||
| Vládní závazky vůči zahraničí celkem |
Zvýšilo se čerpání půjčky
SAL od IBRD v amerických dolarech (69,5 mil. USD), německých
markách (73 mil. DEM), rakouských šilincích
(36,3 ATS), přibylo čerpání v dalších
měnách (6,6 mil. CHF, 5,7 mil. FRF, 2,8 mil. NGL).
Od ES byla čerpána druhá tranše ve výši
190 mil. ECU a rovněž druhá tranše ve
výši 7,5 mil. USD byla čerpána od Finska.
Nově se čerpaly půjčky od Rakouska
(500 mil. ATS) a Japonska (25 784, 6 mil. JPY prostřednictvím
Eximbank).
Korunové prostředky získané od SBČS
za odprodané devizy zvýšily úložky
na příslušných účelových
bankovních účtech státních
finančních aktiv o 17 460 mil. Kčs na úhrnný
stav k 31. 12. 1992 ve výši 32 489 mil. Kčs.
Uvedené korunové prostředky budou na příslušných
účtech vázány do doby splatnosti zahraničních
půjček (započne od roku 1997), kdy budou
použity na nákup deviz určených na splátky
jistiny. K úhradě úrokových a jiných
nákladů spojených s těmito půjčkami
získával státní rozpočet federace
prostředky z úrokových výnosů
z vkladů na příslušných korunových
účtech, které byly vedeny jako vklady termínované.
Ze zahraničních vládních závazků
bylo v roce 1992 dosaženo průměrné zúročení
u půjčky SAL od IBRD 5,9%, u půjčky
od ES 9,9% a u půjček od zemí G - 24 dokonce
jen 4,5%, což lze hodnotit velmi příznivě.
Určitá část státního
zadlužení federace měla formu státních
cenných papírů. Už v roce 1991 započala
první emise státních dluhopisů
za rehabilitace přidělovaných oprávněným
osobám podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní
rehabilitaci a zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích. Podle nařízení vlády
ČSFR č. 532/1990 Sb. k první emisi v rozsahu
2 mld. Kčs jde o dluhopisy znějící
na doručitele, splatné postupně do 10 let
a zúročitelně 5%. Jejich agendou pověřilo
FMF Investiční banku, a. s. Praha a pozdě
ji též Investiční a rozvojovou banku,
a. s. Bratislava.
Stav přidělených dluhopisů za rehabilitace,
představující dluh federace z tohoto titulu,
se za rok 1992 zvýšil ze 453 mil. Kčs na 1
600 mil. Kčs, přičemž prostřednictvím
IB Praha byly přiděleny dluhopisy v hodnotě
954 mil. Kčs a prostřednictvím IRB Bratislava
dluhopisy v hodnotě 193 mil. Kčs. V rámci
dluhové služby bylo v roce 1992 vynaloženo ze
státního rozpočtu federace na úhradu
splátek jistiny, úroků a dalších
nákladů spojených s přidělováním
státních dluhopisů za rehabilitace celkem
411,5 mil. Kčs.
Ještě koncem roku 1992 bylo nařízením
vlády ČSFR č. 556/1992 Sb. schváleno
vydání druhé emise státních
dluhopisů za rehabilitace v rozsahu 2,5 mld. Kčs.
Navíc zákonem Federálního shromáždění
č. 633/92 byla doba splácení rehabilitačních
dluhopisů zkrácena z 10ti na 5 let, což výrazně
ovlivní rozsah dluhové služby v letech 1993,
1994 a 1995.
V návaznosti na zákon č. 578/1991 Sb., o
státním rozpočtu federace na rok 1992 (část
první, § 3) a v souvislosti se změnou zákona
o SBČS nepřipouštějícího
již přímé úvěrování
schodků státních rozpočtů emisní
bankou započala FMF a ministerstva financí republik
emitovat k pokrytí krátkodobých rozpočtových
schodků státní pokladniční
poukázky (SPP) představující další
významnou složku státního zadlužení.
Systém emisí SPP byl pro rok 1992 upraven dohodou
mezi ministerstvy financí jako emitenty a SBČS jako
fiskálním agentem zajišťujícím
primární a sekundární prodej, jakož
i zpětný odkup SPP prostřednictvím
centrálního registru.
V průběhu roku 1992 uskutečnilo FMF celkem
11 emisí SPP v celkové nominální hodnotě
48,9 mld. Kčs. Většinou šlo o emise s
1 měsíční splatností realizované
tzv. americkým způsobem aukčního prodeje,
kterého se zúčastňovaly téměř
výhradně jen peněžní ústavy.
Mimořádný charakter měla druhá
tzv. rychlá emise uskutečněná 25.
března se splatností 14 dní a v hodnotě
1,5 mld. Kčs, kterou celou odkoupila SBČS. Mimořádná
byla též devátá emise SPP uskutečněná
6. listopadu ve výši 4 mld. Kčs a určená
k pokrytí rozpočtových výdajů
na zálohové úhrady k řešení
likvidity ČSOB.
Průměrná úroková míra
dosažená při jednotlivých aukcích
SPP se pohybovala v rozmezí 6,6% až 12,7%. Celkem
bylo na úroky a další výdaje dluhové
služby spojené s emisemi SPP vyplaceno ze státního
rozpočtu federace 422,9 mil. Kčs. V souvislosti
se změnou státoprávního uspořádání
byly emise SPP na federální úrovni ukončeny,
poslední emise byla splacena 28. 12. 1992.
VI. Plnění rozpočtového kritéria
Mezinárodního měnového fondu za rok
1992
Kritérium pro hodnocení výsledků rozpočtového
hospodaření dohodnuté na rok 1992 s Mezinárodním
měnovým fondem předpokládalo následující
vývoj čisté zadluženosti vládního
sektoru u bank:
| Stav čisté vládní zadluženosti | Přípustné zhoršení čisté vládní zadluženosti | ||
| k 31. 12. 1991 | -52 mld. Kčs | ||
| k 30. 6. 1992 | -64 mld. Kčs | za 1. pololetí 1992 | -12 mld. Kčs |
| k 30. 9. 1992 | -70 mld. Kčs | za 1. až 3. čtvrtletí 1992 | -18 mld. Kčs |
| k 31. 12. 1992 | -82 mld. Kčs | za rok 1992 | -30 mld. Kčs |
Pozn.: Kritérium na 1. čtvrtletí nebylo stanoveno.
Ve skutečnosti dosáhla výše čisté
zadluženosti vlády u bankovního sektoru
| k 30. 6.1992 | 48,9 mld. Kčs |
| k 30. 9.1992 | 63,2 mld. Kčs |
| k 31. 12. 1992 | 97,7 mld. Kčs |
V průběhu roku 1992 tedy bylo rozpočtové
kritérium plněno a překračováno
(za 1. pololetí o 15,1 mld. Kčs, za tři čtvrtletí
o 6,8 mld. Kčs). K nesplnění o 15,7 mld.
Kčs došlo až na konci roku 1992.
Souhrnně lze celoroční vývoj čisté
vládní zadluženosti u bank charakterizovat
těmito údaji:
| v mld. Kčs |
| Běžné hospodaření souhrnu státních rozpočtů po pokrytí emisemi státních pokladničních poukázek | |||
| v tom: schodky běžného rozpočtového hospodaření | |||
| výnosy emisi SPP | |||
| Saldo státních finančních aktiv a pasív u SBČS (bez prostředků z vládou přijatých zahraničních půjček) | |||
| Hospodaření místních rozpočtů | |||
| v tom: přebytky běžného rozpočtového hospodaření | |||
| fondy rezerv místních rozpočtů | |||
| Mimorozpočtové prostředky státních fondů | |||
| Úvěry komerčních bank státním fondům | |||
| Emise státních obligací na KBV | |||
| Emise státních obligací na vodní dílo Gabčíkovo | |||
| Emise státních pokladničních poukázek | |||
| Bilanční účty rozpočtových schodků za rok 1991 | |||
| Emise státních obligací na rozpočtové schodky 1991 | |||
| Čistá vládní zadluženost u bank celkem | |||
| v tom: za federaci | |||
| za Českou republiku | |||
| za Slovenskou republiku |
Hlavní příčiny nepříznivého
stavu a vysokého meziročního nárůstu
čisté vládní zadluženosti u bankovního
sektoru jsou:
- nepředpokládaný deficit všech státních
rozpočtů v úhrnné výši
16,6 mld. Kčs, na němž se převážně
podílí Slovenská republika (7,9 mld. Kčs)
a federace (7,0 mld. Kčs),
- snížení státních finančních
aktiv federace na účtech u SBČS (o 19,3 mld.
Kčs po vyloučení inkasa korunových
prostředků z prodeje deviz při čerpáni
zahraničních půjček formou vládních
úvěrů), na němž se nejvíce
podílí použití aktiv k řešení
likvidity ČSOB, na realizaci státních záruk
za splatné bankovní úvěry, na úhradu
vícenákladů plynárenských VIA
aj., jak vyplývá z komentáře o vývoji
státních finančních aktiv a pasív,
- dluhy z emisí státních obligací
umístněných u čs. bank v celkové
výši 14, 7 mld. Kčs a určených
na financování mimorozpočtových výdaj
komplexní bytové výstavby (12,9 mld. Kčs),
vodního díla Gabčíkovo a části
rozpočtového schodku Slovenské republiky
z roku 1991.
Uvedené vlivy byly z části kompenzovány
zejména zlepšením pozice místních
rozpočtů (o 2,6 mld. Kčs) a státních
fondů (o 1,8 mld. Kčs). Nově vzniklý
státní duh u bankovního sektoru byl financován
převážně formou státních
cenných papírů, z toho rozpočtové
schodky státními pokladničními poukázkami
(s výjimkou SPP federace po 28. 12. 1992), ostatní
přírůstky státního dluhu státními
obligacemi.
Vysoký nárůst čisté vládní
zadluženosti u bank byl v závěru roku 1992
ovlivněn i některými operacemi ve státních
finančních aktivech, které nebyly efektem
přímé hospodářské činnosti,
ale souvisely s nápravou deformovaných hospodářských
vztah z minulosti. Mezi tyto operace konkrétně patří:
| v mld. Kčs |
| - Úhrady řešení likvidity ČSOB a uspořádání jejích vztahů vůči státu a emisní bance | 11,0 |
| - Úhrady úrokových a jiných ztrát čs. subjektům vyvážejícím do embargovaných oblastí související nepřímo s řešením likvidity ČSOB | 0,8 |
| - Použití státních prostředků k finančnímu vyrovnání rozdílů v ocenění OPT Tuzex | 0,8 |
| - Úhrada kursových ztrát z neobchodních platů v relaci k Polsku | 0,3 |
| Celkem vlivy související s nápravou deformace hospodářských vztahů | 12,9 |
Po vyloučení výše uvedených vlivů,
které mise MMF přislíbila zohlednit, byl
růst čisté vládní zadluženosti
u bank jen o 2,8 mld. Kčs vyšší než
připouštělo rozpočtové kritérium
MMF.

