5. Souhrnný přehled výdajů uskutečněných ze státního rozpočtu federace pro orgány a organizace v působnosti republik

Z celkové rozpočtované částky výdajů ve výši 54,4 mld. Kčs, resp. 59,4 mld. Kčs (vč. přímé dotace do státních rozpočtů republik) bylo využito 51,1 mld. Kčs, resp. 56,1 mld. Kčs na dále uvedené účely, které byly komentovány v předchozích částech:

 v mil. Kčs


 
Rozpočet 1992
Skutečnost 1992
Výdaje na občanskou sounáležitost
32 100
30 307
v tom:  
- státní vyrovnávací příspěvek
21 100
21 638
- politika zaměstnanosti
11 000
8 669
   
Výdaje zabezpečující jednotu tržních podmínek
16 000
15 157
v tom:  
- dotace Fed. fondu tržní regul.
5 000
4 998
- dotace na teplo
7 000
4 077
- majetková újma peněžních ústavů
4 000
6 082
   
Výdaje na akce celostátního významu
6 300
5 635
v tom:  
- dotace na strukturální změny
3 000
2 335
- výdaje na problémy národností
2 000
2 000
- výdaje na regionální politiku
1 300
1 300
   
Celkem
54 400
51 099
   
Dotace do stát. rozpočtu republik
5 000
5 000
   
Úhrnem (vč. dotací do stát. rozp. republik)
59 400
56 099


Z přehledu je zřejmé, že federální rozpočet i v posledním roce své existence plnil integrační a přerozdělovací funkci v rámci celé rozpočtové soustavy.

V. Vývoj státních finančních aktiv a pasív

Transformační procesy probíhající v čs. ekonomice se v roce 1992 projevily i ve vývoji finančně majetkové pozice federace, kde došlo k výrazným změnám ve vztazích k bankovní soustavě (SBČS) a jiným subjektům vnitřní ekonomiky i ve vztazích k zahraničí.

 v mld. Kčs a v %


 
Stav k 31. 12. 1991 po dotacích
Stav k 31. 12.1992 k zúčtování
Změny (+, -) za rok 1992
Index 1992/1991
Prostředky federace na účtech u SBČS
36,2
34,4
-1,8
95,0
v tom: účty charakteru rezerv
17,8
1,4
-16,4
7,9
   účelové prostředky z půjčky SAL
5,8
9,3
+3,5
160,3
   účelové prostředky z půjčky od ES
6,7
13,4
+6,7
200,0
   účelové prostředky z půjček od G-24
2,6
9,8
+7,2
376,9
   ostatní účelové a vázané prostř.
2,9
0,2
-2,7
6,9
   ostatní prostředky u SBČS
0,4
0,3
-0,1
75,0
      
Vládní pohledávky vůči zahraničí
143,9
50,5
+6,7
10,7
Majetkové účasti státu u mezinárodních bank a tuzemských společností
4,0
5,3
+1,3
132,5
Pohledávky z návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk
17,8
9,1
-8,7
51,1
Cenné papíry a ostatní pohledávky
0,3
0,2
-0,1
66,7
      
Finanční aktiva federace celkem
202,1
199,5
-2,6
98,7
      
Závazky federace vůči SBČS
65,1
65,1
-
100,0
v tom: z převzetí vládních úvěrů
39,1
39,1
-
100,0
   z devalvací a revalvací u čs. bank
26,0
26,0
-
100,0
      
Vládní závazky vůči zahraničí
15,1
32,5
+17,4
215,2
Emise státních dluhopisů
0,5
2,3
+1,8
450,0
z toho: státní dluhopisy za rehabilitace
0,5
1,6
+1,1
320,0
      
Finanční pasíva federace celkem
80,7
99,9
+19,2
123,8
      
Saldo finančních aktiv a pasív federace
121,4
99,6
-21,8
82,0
z toho: pozice u SBČS
-28,9
-30,7
-1,8
106.2
   pozice vůči zahraničí
132,8
122,9
-9,9
92,5


Je zřejmé, že celkové zhoršení aktivního salda finančních aktiv a pasív federace o 21,8 mld. Kčs bylo ovlivněno zejména poklesem prostředků na účtech u SBČS (charakteru rezerv a jiných) a poklesem pohledávek státu z návratných finančních výpomocí. Věřitelská pozice federace vůči zahraničí se sice též zhoršila, růst zahraničního vládního dluhu o 17,4 mld. Kčs byl však v podstatě kompenzován růstem korunových prostředků získaných z těchto půjček a účelově vázaných na příslušných bankovních účtech.

1. Operace na účtech federace u SBČS

Objemově nejvýznamnější operace ve státních finančních aktivech federace probíhaly na účtech u SBČS. Šlo o operace příjmové i výdajové, přičemž úhrady z aktiv u SBČS svým objemem i četností převyšovaly příjmy ve prospěch příslušných bankovních účtů aktiv, takže jejich stav se v průběhu roku 1992 snížil celkem o 1 853 mil. Kčs.

Ve prospěch účtu finančních aktiv federace u SBČS byly konkrétně směrovány následující příjmy:

 v mil. Kčs


- Inkaso korunových prostředků z prodeje deviz při čerpání zahraničních půjček formou vládních úvěrů 17 460
  
- Splátky výpůjčky od státu poskytnuté v roce 1991 k intervenčním nákupům obilí do federálních hmotných rezerv (usn. vl. ČSFR č. 473/91) 2 676
  
- Převod prostředků z přebytku státního rozpočtu federace 1991 určených k úhradě ztrát z embarga Irák a jiných rozpočtově nezajištěných potřeb (usn. vl. ČSFR č. 233/92) 914
  
- Odvod kreditních kursových rozdílů z přepočtu devizových aktiv a pasív OZO (zákon FS č. 499/1990 Sb.) 762
  
- Inkaso korunových prostředků z darů ze zahraničí (od vlády USA a jiné dle usn. vl. ČSFR č. 571/91) 430
  
- Výnosy z prodeje nepoužitelných zásob a ZP zbrojní výroby vč. plateb penále za neoprávněné čerpání státních prostředků (usn. vl. ČSFR č. 591/91) 119
  
- Připsané úroky a ostatní příjmy ve prospěch účtů federace u centrální pobočky SBČS 62
  
- Příjmy ve prospěch účtů odboru VII. FMF u pobočky 701 SBČS (hlavně od Správy federálních hmotných rezerv) 444
  
Celkem příjmy ve prospěch účtů finančních aktiv federace u SBČS 22 867


Na vrub účtů finančních aktiv federace u SBČS byly konkrétně uskutečněny následující úhrady:

 v mil. Kčs


- Převody prostředků do ČSOB k řešení její likvidity a uspořádání vztahů ČSOB vůči státu a emisní bance (usn. vl. ČSFR č. 642/92 a usnesení FS č. 120/92) 11 000
- Úhrady k realizaci státních záruk federace za bankovní úvěry splatné v roce 1992 (usn. vl. ČSFR č. 637/92) 5 176
- Úhrady vícenákladů plynárenských VIA formou čerpání státní půjčky (usn. vl. ČSFR č. 789/91) 3 430
- Úhrady úrokových a jiných ztrát čs. subjektům vyvážejícím do embargovaných oblastí Iráku, Kuvajtu, SRJ a Libye (usn. vl. ČSFR č. 60/91 a č. 642/92) 1 336
- Použití státních prostředků k úhradám devalvačních ztrát OZO dle zákona FS č. 499/1990 Sb. (kromě částek poukázaných přes ČSOB) 569
- Úhrady k odkupu nepoužitelných zásob a nevyužitelných ZP zbrojní výroby (usn. vl. ČSFR č. 591/91) 858
- Použití státních prostředků k finančnímu vyrovnání rozdílů v ocenění OPT v souvislosti s ukončením systému prodeje v a. s. Tuzex za odběrní poukázky (usn. vl. ČSFR č. 878/92) 815
- Převody prostředků z daru vlády USA na podporu životního prostřední (usn. vl. ČSFR č. 571/91) 413
- Ohrada úroků Investiční bance Praha za úvěr na KTUK Dolinská v rámci vypořádání finančních závazků k ukončení akce (usn. vl. ČSFR č. 289/92) 216
- Úhrada kursových ztrát z neobchodních platů v relaci k Polsku (zúčtování na základě výměnných dopisů náměstků ministrů financí ČSFR a PR z října 1992) 293
- Úhrada 2. splátky čs. podílu na kapitálu Evropské banky pro obnovu a rozvoj (usn. vl. ČSFR č. 150/91) 260
- Úhrada splátek čs. majetkových účastí u institucí Světové banky (IFC, IDA) uskutečněné dle příslušných dohod schválených vládou ČSFR 165
- Ostatní úhrady z účtů federace u centrální pobočky SBČS (na vypořádání majetku KSČ, SSM, ÚV NF, na národnostní tisk dle vl. usn. č. 233/92, č. 325/92 aj.) 61
- Výdaje z účtů odboru VII. FMF u pobočky 701 SBČS (zajištění programu rekonstrukce elektronických systémů letectva dle vl. usn. č. 391/92 aj.) 128
  
Celkem výdaje na vrub účtů finančních aktiv federace u SBČS 24 720


Zatímco v příjmech ve prospěch účtů federace u SBČS převažovalo inkaso korunových prostředků z prodeje deviz získaných při čerpání zahraničních půjček formou vládních úvěrů, na výdajích z účtů federace u SBČS se nejvíce podílely úhrady k řešení likvidity ČSOB a uspořádání jejích vztahů vůči státu emisní bance. Z celkové částky 11 mld. Kčs bylo 5,4 mld. Kčs použito k úhradě korunové protihodnoty splátek jistiny zadluženosti bývalého centrálního devizového zdroje (CDZ) a 5,6 mld. Kčs k úhradě devalvačních ztrát vybraných OZO nad rámec zákona FS č. 499/1990 Sb. Na řešení problémů ČSOB se kromě toho podílela i SBČS (úhrada úrokových jiných nákladů ze zadluženosti CDZ ve výši 1,4 mld. Kčs) a nepřímo k němu přispěly i úhrady čs. subjektům vyvážejícím do embargovaných oblastí (747 mil. Kčs).

Úhrady k řešení likvidity ČSOB a další výše uvedené výdajové operace vedly k úplné likvidaci státních finančních rezerv federace (9 772 mil. Kčs), k vyčerpání prostředků na účtě záruk za poskytnuté úvěry (2 018 mil. Kčs), k podstatnému snížení rezervy na krytí rizik z poskytnutých vládních úvěrů (z 3 240 mil. Kčs na 1 281 mil. Kčs) a zůstatku účtu zvláštních účelových prostředků (ze 4 830 mil. Kčs na 139 mil. Kčs), na němž probíhala převážná část operací výdajových i značná část operací příjmových. Minimální zůstatky rezerv, účelových a jiných prostředků na bankovních účtech finančních aktiv federace k 31. 12. 1992 (jen ve výši 1 890 mil. Kčs, nepočítá-li se 32 489 mil. Kčs účelově vázaných prostředků na splátky jistiny z přijatých zahraničních půjček) omezuje možnosti České republiky a Slovenské republiky využívat je k finančním úhradám v příštích letech.

2. Vývoj finančních aktiv federace vůči zahraničí

Ve struktuře položek státních finančních aktiv federace připadá největší podíl (cca 75) na vládní pohledávky vůči zahraničí. Jejich vývoj v roce 1992 byl ovlivněn jak rozsahem čerpání a zejména splátek těchto do zahraničí poskytnutých úvěrů, tedy reálnými operacemi s finančním dopadem do příjmů a výdajů státního rozpočtu federace, tak i operacemi dalšími charakteru vyúčtování úroků, kursových rozdílů apod.

 v mil. Kčs


 
Vládní pohledávky vůči zahr. celkem
v tom:
  
vládní pohledávky civil
vládní pohledávky speciál
  
v nekonvert. měnách
v konvert. měnách
 
Stav k 31. 12. 1991 po dodatcích k zúčtování 143 81571 87924 878 47 058
Čerpání vlád. úvěrů financované v r.1992 z rozpočtu federace +2 118+1 463+559 +96
Vyúčtování připsaných úroků za rok 1992 +5 885+3 571822 +1 492
Splátky vládních úvěrů za rok 1992 -5 296-2 525-648 -2 123
v tom: splátky jistiny-3 292 -2 388-156-748
   splátky úroků -324-88-57 -179
   splátky v rámci deblokací -1 680-49-435 -1 196
Vyúčtované kursové rozdíly z vládních úvěrů aj. +3 941+2 018+197 +1 726
z toho: vyúčtované kursové rozdíly +4 573+2 130+832 +1 611
      
Stav k 31. 12. 1992 po dodatcích k zúčtování 150 46376 40625 808 48 249


Je zřejmé, že rozsah vyúčtovacích operací u vládních pohledávek převyšoval v roce 1992 rozsah operaci reálných, komentovaných v částech o plnění rozpočtových příjmů a výdajů. Zejména markantní je nepoměr mezi rozsahem vyúčtovaných a skutečně splácených úroků svědčící o nízké bonitě vládních pohledávek. Na rozdíl od roku 1991 byly za rok 1992 vyúčtovány z vládních pohledávek kreditní kursové rozdíly, což bylo v převažující míře dáno růstem kursu USD, tedy měny, v níž je většina těchto zahraničních pohledávek vedena.

Během roku 1992 se bonita poskytnutých vládních úvěrů dále zhoršila, což lze doložit zvýšeným růstem vládních pohledávek po splatnosti. Např. u civilních vládních úvěrů poskytnutých v konvertibilních měnách vzrostl podíl pohledávek po splatnosti z 32,3% na 44,1%, u speciálních vládních úvěrů z 79,7% na 83,6%. U civilních vládních úvěrů v nekonvertibilních měnách, kde se splatnost začala komplexně vykazovat až koncem roku 1992, činí příslušný podíl 10,5%. Největší objem pohledávek nesplacených ve lhůtě připadá na Ruskou federaci jako nástupnického státu býv. SSSR, která sice přiznává povinnost platit úroky a jiné splatné dluhy, ale kromě splátek vládních úvěr za plynárenské VIA (dodávkami zemního plynu) žádné další své dluhy nám neplatí.

V roce 1992 došlo k významným změnám v majetkové účasti státu u mezinárodních bank. V květnu byla ve výši 8 962 636,80 USD provedena 2. splátka čs. podílu na kapitálu Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Dále byl v říjnu o 1 163 000 USD zvýšen čs. podíl na kapitálu International Finance Corporation (IFC) a v listopadu o 4 600 062 USD čs. podíl na kapitálu International Development Association (IDA). O 690 704 127,- Kčs byla v dubnu valorizována korunová část čs. kapitálového vkladu u Světové banky.

 v mil. Kčs


+ zvýšení pohledávek
Stav k 31. 12. 1991 po dotacích
Zvýšení čs. účasti za rok 1992
Vyúčtované kursové rozdíly
Stav k 31. 12. 1992 po dotacích
- snížení pohledávek      
Účast u MBHS964 --63901
Účast u MIB1 166 --771 089
Účast u Evropské banky pro obnovu a rozvoj 287+260-29 518
Účast u institucí Světové banky 1 546+856+27 2 429
v tom: korunová účast 879+691- 1 570
   devizová část 667+165+27 859
      
Majetkové účasti čs. státu u mezinárodních bank celkem 3 963+1 116-142 4 937


Korunová protihodnota devizových úhrad ke zvýšení čs. majetkové účasti u EBORD a u institucí Světové banky (IFC, IDA) v celkové výši 425 mil. Kčs byla uhrazena z účtu zvláštních účelových prostředků vedeném v rámci státních finančních aktiv federace u SBČS. K úhradě valorizace korunové části čs. kapitálového vkladu u Světové banky byla využita nabízená možnost a vystavena bezúročná směnka splatná na požádání, která byla podepsána ministrem financí ČSFR.

Kromě čs. účasti u zahraničních bank byla v roce 1992 zaregistrována též majetková účast federace u tuzemských společností. Šlo konkrétně o účast na základním jmění 1. června založené Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a. s. (EGAP) ve výši 400 mil. Kčs (registrované ve formě tzv. zatímních listů potvrzujících podíly FMF za 200 mil. Kčs, FMH za 100 mil. Kčs a FMZO též za 100 mil. Kčs). Přitom ze státního rozpočtu federace bylo na kapitálové vybavení této společnosti (vč. rezervního a pojistných fondů) vynaloženo více než 1 mld. Kčs.

Součástí státních finančních aktiv jsou též pohledávky státu vyplývající z držby cenných papírů emitovaných v předválečném a válečném období v zahraničí. Tyto cenné papíry a výnosy z nich spravuje z pověření jednak Živnostenská banka, a. s. Praha, jednak Všeobecná úvěrová banka Bratislava. V roce 1992 provedla ŽB na žádost FMF komplexní prověrku bonity těchto cenných papírů a pokusila se v rámci možností je v zahraničí maximálně zpeněžit. Vykazovaný stav uvedených cenných papírů se po této prověrce snížil z 91 mil. Kčs na 9,5 mil. Kčs (u ŽB z 90,9 mil. Kčs na 9,4 mil. Kčs), realizováno však bylo jen 10,8 mil. Kčs převedených do příjmů státního rozpočtu federace. Zbytek ve výši 70,7 mil. Kčs představuje odpis.

3. Finanční výpomoci a státní záruky za bankovní úvěry

Podstatná část návratných finančních výpomocí byla ze státního rozpočtu, resp. ze státních finančních aktiv federace poskytnuta v letech 1990 až 1991. Těmito výpomocemi byly řešeny zejména problémy nedostatku finančních zdrojů (u ČSD, některých důlních a strojírenských podniků), resp. překlenutí dočasného nedostatku finančních prostředků (u Centra kuponové privatizace a dalších organizací), dále dočasné zabezpečení fungování tržní regulace zemědělských výrobků (půjčka SFHR k intervenčním nákupům obilí dle usnesení vlády ČSFR č. 473/91), zefektivnění postupu při dokončování plynárenských VIA (státní půjčka dle usnesení vlády ČSFR č. 163/91) aj. Poprvé byly poskytnuty návratné finanční výpomoci soukromému sektoru (na výrobu měřící a regulační techniky zaměřené na úsporu tepla v domácnostech dle usnesení vlády ČSFR č. 132/91).

V roce 1992 se pohledávky federace z poskytnutých půjček a návratných finančních výpomocí vyvíjely takto:

 v mil. Kčs


 Stav k 31. 12. 1991 Čerpání půjček v r. 1992 Splátky půjček v r. 1992 Odpis půjček v r. 1992Stav k 31. 12. 1992
Návratné finanční výpomoci poskytnuté dle usn. vl. ČSFR č. 132/91 o státní účasti při snižování spotřeby paliv a energie v obyt. budovách a bytech 90-13 -77
v tom: organizacím a soukromníkům se sídlem v ČR 86-12 -74
   organizacím a soukromníkům se sídlem v SR 4-1 -3
       
Návratné finanční výpomoci poskytnuté ostatním organizacím v působ. republik 2 2131514 1 353861
v tom: organizacím se sídlem v ČR 1 3351514 879457
   organizacím se sídlem v SR 878-- 474404
       
Státní půjčka poskytnutá na plyn. VIA 7 1953 4304 569 -6 056
Státní půjčky poskytnuté s. o. ČSD 3 29248- 3 340-
Půjčka státu poskytnutá k intervenčním nákupům obilí do federálních hmotných rezerv 3 775-2 676 991108
Návratné finanční výpomoci ostatním organizacím v působnosti federace 1 25884530 400412
       
Návratné finanční výpomoci poskytnuté z prostředků federace celkem 17 8233 5777 802 6 0847 514


Je zřejmé, že s výjimkou státní půjčky na plynárenské VIA, kde čerpání ze státních finančních aktiv až do rozsahu 4,1 mld. Kčs schválila vláda ČSFR svým usnesením č. 789/91, byly nové finanční výpomoce čerpány v roce 1992 minimálně. Konkrétně šlo o Státní tiskárnu cenin (83,9 mil. Kčs), s. o. ČSD (48 mil. Kčs) a Likod s. r. o., resp. ZD Boršice (14,5 mil. Kčs).

Převážná část realizovaných splátek se týkala státní půjčky na plynárenské VIA (do příjmů rozpočtu federace) a půjčky k intervenčním nákupům obilí SFHR (ve prospěch státních finančních aktiv). Obvyklý režim splátek u ostatních organizací probíhal pouze v případech, kdy šlo o subjekty se sídlem v České republice, subjekty ve Slovenské republice až na výjimky splátky do federálního rozpočtu neprováděly. Z federálně řízených organizaci vyrovnaly své dluhy vůči státu Centrum kupónové privatizace a podnik Trend.

Základním problémem návratných výpomocí poskytnutých z finančních zdrojů federace byla malá schopnost některých subjektů je vůbec splácet. To se týkalo zejména s. o. ČSD a důlních podniků. Vláda ČSFR proto svým usnesením č. 50/92 souhlasila s odložením splátek návratné finanční výpomoci poskytnuté hlubinným uhelným podnikům, a to do konce roku 1993, přičemž současně zmocnila ministra financí prominout příslušnou část finanční výpomoci v případě ztrátových důlních provozů (zmocnění byla uplatněno u 7 podniků). Závazky ČSD vůči státnímu rozpočtu byly prominuty usnesením vlády ČSFR č. 662/92. Byla prominuta i část dluhu SFHR (kompenzace za neprofinancování nákupu uranu aj.) a celý dluh Konsolidační banky Praha.

V letech 1988 až 1991 byly z prostředků federace poskytnuty státní záruky na úvěry pro podnikovou sféru od domácích bank, a to v poměrně značné výši 11,5 mld. Kčs. Šlo o důsledek silného tlaku vyvíjeného ze strany úvěrovaných podniků (snaha usnadnit si přístup k úvěrovým zdrojům) i úvěrujících bank (snaha o zajištění návratnosti ohrožených úvěrů). Přitom po rozdělení kompetencí od 1. 1. 1991 se FMF nepodařilo delimitovat příslušné záruky na republiková ministerstva financí.

Vývoj bankovních úvěrů krytých zárukou federace svědčí o tom, že situace se v roce 1992 zkomplikovala.

 v mil. Kčs


 
Stav bankovních úvěrů krytých zárukou federace k 31. 12. 91
Splátky úvěrů realizované z prostřed. dlužníků
Realizace státních záruk z prostřed. federace
Stav bankovních úvěrů krytých zárukou federace k 31. 12. 92
Severočeské papírny Štětí 103-- 103
AZNP Mladá Boleslav1 038 -519519
Aero Praha38- 38-
První brněnská strojírna Brno 101101- -
Zetor Brno25549 206-
Mesit Uherské Hradiště 110-38 72
ČEZ za JE Temelín1 309 480-829
      
Organizace v působnosti ČR celkem 2 954630801 1 523
      
TAZ Trnava33- -33
ZTS Tisovec2- -2
ZTS Rimavská Sobota4 --4
BAZ Bratislava285285 --
Chirana Stará Tura172 6-166
ZSNP Žiar n. Hronom500 54-446
SEP za JE Mochovce2 300 -7001 600
      
Organizace v působnosti SR celkem 3 296345700 2 251
      
Organizace v působnosti federace celkem (= s. o. ČSD) 4 724-4 724 -
      
Celkový úhrn10 974 9756 2253 774


Na federální úrovni nebyla sice již poskytnuta ani jedna další záruka, avšak komerční banky z důvodu nesplácení úvěrů ze strany podniků se obracely na FMF s požadavky o jejich realizaci. Z celkové sumy splatných úvěrů se zárukou federace v rozsahu 8 814 mil. Kčs jich bylo nakonec v rámci státní záruky realizováno 6 225 mil. Kčs a dlužníky splaceno jen 989 mil. Kčs.

Rozsáhlá realizace státních záruk federace za bankovní úvěry splatné v roce 1992 se týkala celkem 6 organizaci. Byla schválena vládou ČSFR (vl. usn. č. 637/92) a finančně kryta jednak z přebytku státního rozpočtu federace za rok 1991 (1 200 mil. Kčs), jednak ze státních finančních aktiv federace (5 176 mil. Kčs). Největší část z této realizace státních záruk federace připadá na s. o. ČSD, kde navíc podle usnesení vlády ČSFR č. 662/92 byly příslušné závazky z této realizace státem prominuty.

V případě slovenského podniku SEP Bratislava byla jedna státní záruka za úvěr na JE Mochovce realizována z prostředků federace, a to ve výši 852 mil. Kčs zahrnující ve smyslu příslušné záruční listiny i splátky úroků. Druhá státní záruka za úvěr na JE Mochovce ve výši 1 600 mil. Kčs realizována nebyla, neboť příslušná záruční listina obsahuje ustanovení, že FMF přijímá záruku pouze do dne, kdy s. p. SEP byl v působnosti federálních orgánů.

4. Vývoj státní zadluženosti federace

Převažující část státních finančních pasív federace tvořily i v roce 1992 přímé závazky státu vůči emisní bance (SBČS). Vznikly na konci roku 1989 a v průběhu roku 1990 jednak v důsledku převzetí bloku vládních pohledávek vůči zahraničí do majetku státu (federace), jednak z finančního vypořádání kursových ztrát čs. bank z provedených devalvací a revalvaci souvisejících s přípravou na přechod k vnitřní směnitelnosti čs. koruny od roku 1991 a volnoměnové zúčtování s některými zeměmi bývalého bloku RVHP. Vývoj přímého zadlužení federace u SBČS charakterizují následující údaje:

 Stav v mil. Kčs po dodatcích


Konec roku
1989
1990
1991
1992
Závazky federace vůči SBČS celkem
69 913
87 656
65 150
65 150
z toho: z převzetí vládních úvěrů
60 920
36 267
39 160
39 160
   z devalvací a revalvací u čs. bank
-
51 389
25 990
25 990


Na konci roku 1989 měl stát u SBČS závazky nejen z převzetí vládních úvěrů, ale i z dalších titulů (z přecenění zásob při přestavbě VC a NC, ze zúčtování rozdílů mezi obchodními a neobchodními kursy, z krytí emise čs. mincí, financování nákupu obilí do federálních hmotných rezerv apod.). Tyto závazky byly v průběhu finančního vypořádání roku 1989 uhrazeny z bankovních účtů státních finančních aktiv. Obchodně tomu bylo u závazku z převzetí vládních úvěrů, který byl při finančním vypořádání snížen v rozsahu 25,5 mld. Kčs a dále dohodnutými splátkami za léta 1990 (4,5 mld. Kčs) a 1991 (4 mld. Kčs). Na druhé straně byl v letech 1990 a 1991 uvedený závazek i zvyšován profinancováním čerpání vládního úvěru do SSSR na saldo bilance vzájemných platebních vztahů (o 10,8 mld. Kčs) a čerpání vládních úvěrů na VIA (o 1,3 mld. Kčs). Původní závazek vzniklý v roce 1990 z finančního vypořádání kursových ztrát čs. bank (zejména ČSOB) byl po vypořádání kursových zisků vzniklých z přepočtu čs. bankovních pohledávek vůči SSSR v XTR na clg. USD (v souladu s platební dohodou mezi vládou ČSFR a vládou SSSR z 28. 12. 1990) snížen zhruba na poloviční úroveň.

V roce 1992 se úroveň výše uvedených přímých závazků federace vůči SBČS nezměnila, neboť podle usnesení vlády ČSFR č. 789/91 bylo vedení SBČS požádáno o roční odklad splácení uvedených závazků. Této žádosti FMF bylo vyhověno s tím, že v dohodnutém splácení nastane roční posun a v roce 1995 budou tyto závazky státu vůči SBČS transformovány do dlouhodobých cenných papírů. Závazky byly od 1. 2. 1992 úročeny za diskont +4,5%, tj. po většinu roku za 12,5% až 14%.

Vůči komerčním bankám čs. federace přímé závazky neměla, ale v důsledku rozhodnutí vlády ČSFR ukončit čs. účast na výstavbě Krivorožského těžebně-opravárenského kombinátu (KTUK) v Dolinské na Ukrajině (vl. usn. č. 289/92) uzavřelo FMF s Investiční bankou, a. s. Praha smlouvu, podle které za nositele úvěru poskytnutého v minulosti na zabezpečení této akce, tedy za Přerovské strojírny a. s. Přerov, přebírá stát splátkové povinnosti vč. splátek úroků stanovených sazbou diskont +0,7%. Ještě v roce 1992 došlo k počátečním úhradám jednak úroků za III. čtvrtletí ve výši 216 mil. Kčs (z bankovního účtu státních finančních aktiv), jednak úroků za IV. čtvrtletí vč. majetkově újmy v celkové výši 236 mil. Kčs (ze státního rozpočtu federace v rámci dodatků). Stav závazků vůči IB Praha za úvěr na KTUK Dolinská k 31. 12. 1992 činil 10 842 mil. Kčs.

V roce 1992 se dále výrazně zvýšily vládní závazky federace vůči zahraničí, což byl důsledek dalšího čerpání půjček k posílení čs. devizových rezerv od Světové banky, Evropských společenství a od průmyslově vyspělých států G - 24.

 v mil. Kčs


- zvýšení závazků
Stav k 31. 12. 91 po dodatcích
Čerpání půjček za rok
Vyúčtování kursové rozdíly
Stav k 31. 12. 92 po dotacích
+ snížení závazků      
Půjčka SAL od Světové banky
5 714
-3 523
-177
9 414
Půjčka od Evropských společenství
6 912
-6 720
+540
13 092
Půjčky od zemí G - 24
2 464
-7 217
-348
10 029
      
Vládní závazky vůči zahraničí celkem
15 090
-17 460
+15
32 535


Zvýšilo se čerpání půjčky SAL od IBRD v amerických dolarech (69,5 mil. USD), německých markách (73 mil. DEM), rakouských šilincích (36,3 ATS), přibylo čerpání v dalších měnách (6,6 mil. CHF, 5,7 mil. FRF, 2,8 mil. NGL). Od ES byla čerpána druhá tranše ve výši 190 mil. ECU a rovněž druhá tranše ve výši 7,5 mil. USD byla čerpána od Finska. Nově se čerpaly půjčky od Rakouska (500 mil. ATS) a Japonska (25 784, 6 mil. JPY prostřednictvím Eximbank).

Korunové prostředky získané od SBČS za odprodané devizy zvýšily úložky na příslušných účelových bankovních účtech státních finančních aktiv o 17 460 mil. Kčs na úhrnný stav k 31. 12. 1992 ve výši 32 489 mil. Kčs. Uvedené korunové prostředky budou na příslušných účtech vázány do doby splatnosti zahraničních půjček (započne od roku 1997), kdy budou použity na nákup deviz určených na splátky jistiny. K úhradě úrokových a jiných nákladů spojených s těmito půjčkami získával státní rozpočet federace prostředky z úrokových výnosů z vkladů na příslušných korunových účtech, které byly vedeny jako vklady termínované. Ze zahraničních vládních závazků bylo v roce 1992 dosaženo průměrné zúročení u půjčky SAL od IBRD 5,9%, u půjčky od ES 9,9% a u půjček od zemí G - 24 dokonce jen 4,5%, což lze hodnotit velmi příznivě.

Určitá část státního zadlužení federace měla formu státních cenných papírů. Už v roce 1991 započala první emise státních dluhopisů za rehabilitace přidělovaných oprávněným osobám podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci a zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Podle nařízení vlády ČSFR č. 532/1990 Sb. k první emisi v rozsahu 2 mld. Kčs jde o dluhopisy znějící na doručitele, splatné postupně do 10 let a zúročitelně 5%. Jejich agendou pověřilo FMF Investiční banku, a. s. Praha a pozdě ji též Investiční a rozvojovou banku, a. s. Bratislava.

Stav přidělených dluhopisů za rehabilitace, představující dluh federace z tohoto titulu, se za rok 1992 zvýšil ze 453 mil. Kčs na 1 600 mil. Kčs, přičemž prostřednictvím IB Praha byly přiděleny dluhopisy v hodnotě 954 mil. Kčs a prostřednictvím IRB Bratislava dluhopisy v hodnotě 193 mil. Kčs. V rámci dluhové služby bylo v roce 1992 vynaloženo ze státního rozpočtu federace na úhradu splátek jistiny, úroků a dalších nákladů spojených s přidělováním státních dluhopisů za rehabilitace celkem 411,5 mil. Kčs.

Ještě koncem roku 1992 bylo nařízením vlády ČSFR č. 556/1992 Sb. schváleno vydání druhé emise státních dluhopisů za rehabilitace v rozsahu 2,5 mld. Kčs. Navíc zákonem Federálního shromáždění č. 633/92 byla doba splácení rehabilitačních dluhopisů zkrácena z 10ti na 5 let, což výrazně ovlivní rozsah dluhové služby v letech 1993, 1994 a 1995.

V návaznosti na zákon č. 578/1991 Sb., o státním rozpočtu federace na rok 1992 (část první, § 3) a v souvislosti se změnou zákona o SBČS nepřipouštějícího již přímé úvěrování schodků státních rozpočtů emisní bankou započala FMF a ministerstva financí republik emitovat k pokrytí krátkodobých rozpočtových schodků státní pokladniční poukázky (SPP) představující další významnou složku státního zadlužení. Systém emisí SPP byl pro rok 1992 upraven dohodou mezi ministerstvy financí jako emitenty a SBČS jako fiskálním agentem zajišťujícím primární a sekundární prodej, jakož i zpětný odkup SPP prostřednictvím centrálního registru.

V průběhu roku 1992 uskutečnilo FMF celkem 11 emisí SPP v celkové nominální hodnotě 48,9 mld. Kčs. Většinou šlo o emise s 1 měsíční splatností realizované tzv. americkým způsobem aukčního prodeje, kterého se zúčastňovaly téměř výhradně jen peněžní ústavy. Mimořádný charakter měla druhá tzv. rychlá emise uskutečněná 25. března se splatností 14 dní a v hodnotě 1,5 mld. Kčs, kterou celou odkoupila SBČS. Mimořádná byla též devátá emise SPP uskutečněná 6. listopadu ve výši 4 mld. Kčs a určená k pokrytí rozpočtových výdajů na zálohové úhrady k řešení likvidity ČSOB.

Průměrná úroková míra dosažená při jednotlivých aukcích SPP se pohybovala v rozmezí 6,6% až 12,7%. Celkem bylo na úroky a další výdaje dluhové služby spojené s emisemi SPP vyplaceno ze státního rozpočtu federace 422,9 mil. Kčs. V souvislosti se změnou státoprávního uspořádání byly emise SPP na federální úrovni ukončeny, poslední emise byla splacena 28. 12. 1992.

VI. Plnění rozpočtového kritéria Mezinárodního měnového fondu za rok 1992

Kritérium pro hodnocení výsledků rozpočtového hospodaření dohodnuté na rok 1992 s Mezinárodním měnovým fondem předpokládalo následující vývoj čisté zadluženosti vládního sektoru u bank:

Stav čisté vládní zadluženosti Přípustné zhoršení čisté vládní zadluženosti
k 31. 12. 1991-52 mld. Kčs   
k 30. 6. 1992-64 mld. Kčs za 1. pololetí 1992-12 mld. Kčs
k 30. 9. 1992-70 mld. Kčs za 1. až 3. čtvrtletí 1992 -18 mld. Kčs
k 31. 12. 1992-82 mld. Kčs za rok 1992-30 mld. Kčs


Pozn.: Kritérium na 1. čtvrtletí nebylo stanoveno.

Ve skutečnosti dosáhla výše čisté zadluženosti vlády u bankovního sektoru

k 30. 6.199248,9 mld. Kčs
k 30. 9.199263,2 mld. Kčs
k 31. 12. 199297,7 mld. Kčs


V průběhu roku 1992 tedy bylo rozpočtové kritérium plněno a překračováno (za 1. pololetí o 15,1 mld. Kčs, za tři čtvrtletí o 6,8 mld. Kčs). K nesplnění o 15,7 mld. Kčs došlo až na konci roku 1992.

Souhrnně lze celoroční vývoj čisté vládní zadluženosti u bank charakterizovat těmito údaji:

 v mld. Kčs


 
stav k 1. 1. 1992
stav k 31. 12. 1992
změna za rok 1992
Běžné hospodaření souhrnu státních rozpočtů po pokrytí emisemi státních pokladničních poukázek
-
-7,1
-7,1
v tom: schodky běžného rozpočtového hospodaření
x
-16,6
-16,6
   výnosy emisi SPP
x
9,5
+9,5
Saldo státních finančních aktiv a pasív u SBČS (bez prostředků z vládou přijatých zahraničních půjček)
-42,0
-61,0
-19,0
Hospodaření místních rozpočtů
8,5
11,1
+2,6
v tom: přebytky běžného rozpočtového hospodaření
6,9
6,5
+1,7
   fondy rezerv místních rozpočtů
1,6
2,5
+0,9
Mimorozpočtové prostředky státních fondů
0,3
2,1
+1,9
Úvěry komerčních bank státním fondům
-
-0,3
-0,3
Emise státních obligací na KBV
-
-12,9
-12,9
Emise státních obligací na vodní dílo Gabčíkovo
-
-1,2
-1.2
Emise státních pokladničních poukázek
-
-10,5
-10,5
Bilanční účty rozpočtových schodků za rok 1991
-18,6
-17,3
+1,3
Emise státních obligací na rozpočtové schodky 1991
x
-0,6
-0,6
     
Čistá vládní zadluženost u bank celkem
-51.8
-97.7
-45.9
     
v tom: za federaci
-37,6
-69,6
-32.0
   za Českou republiku
-6,6
-3,5
-1,9
   za Slovenskou republiku
-1,6
-19,6
-12,0


Hlavní příčiny nepříznivého stavu a vysokého meziročního nárůstu čisté vládní zadluženosti u bankovního sektoru jsou:

- nepředpokládaný deficit všech státních rozpočtů v úhrnné výši 16,6 mld. Kčs, na němž se převážně podílí Slovenská republika (7,9 mld. Kčs) a federace (7,0 mld. Kčs),

- snížení státních finančních aktiv federace na účtech u SBČS (o 19,3 mld. Kčs po vyloučení inkasa korunových prostředků z prodeje deviz při čerpáni zahraničních půjček formou vládních úvěrů), na němž se nejvíce podílí použití aktiv k řešení likvidity ČSOB, na realizaci státních záruk za splatné bankovní úvěry, na úhradu vícenákladů plynárenských VIA aj., jak vyplývá z komentáře o vývoji státních finančních aktiv a pasív,

- dluhy z emisí státních obligací umístněných u čs. bank v celkové výši 14, 7 mld. Kčs a určených na financování mimorozpočtových výdaj komplexní bytové výstavby (12,9 mld. Kčs), vodního díla Gabčíkovo a části rozpočtového schodku Slovenské republiky z roku 1991.

Uvedené vlivy byly z části kompenzovány zejména zlepšením pozice místních rozpočtů (o 2,6 mld. Kčs) a státních fondů (o 1,8 mld. Kčs). Nově vzniklý státní duh u bankovního sektoru byl financován převážně formou státních cenných papírů, z toho rozpočtové schodky státními pokladničními poukázkami (s výjimkou SPP federace po 28. 12. 1992), ostatní přírůstky státního dluhu státními obligacemi.




Vysoký nárůst čisté vládní zadluženosti u bank byl v závěru roku 1992 ovlivněn i některými operacemi ve státních finančních aktivech, které nebyly efektem přímé hospodářské činnosti, ale souvisely s nápravou deformovaných hospodářských vztah z minulosti. Mezi tyto operace konkrétně patří:

 v mld. Kčs


- Úhrady řešení likvidity ČSOB a uspořádání jejích vztahů vůči státu a emisní bance 11,0
- Úhrady úrokových a jiných ztrát čs. subjektům vyvážejícím do embargovaných oblastí související nepřímo s řešením likvidity ČSOB 0,8
- Použití státních prostředků k finančnímu vyrovnání rozdílů v ocenění OPT Tuzex 0,8
- Úhrada kursových ztrát z neobchodních platů v relaci k Polsku 0,3
  
Celkem vlivy související s nápravou deformace hospodářských vztahů 12,9


Po vyloučení výše uvedených vlivů, které mise MMF přislíbila zohlednit, byl růst čisté vládní zadluženosti u bank jen o 2,8 mld. Kčs vyšší než připouštělo rozpočtové kritérium MMF.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP