4. Příjmy ze splátek vládních
úvěrů
Rozpočet na rok 1992 počítal se značnými
příjmy ze splátek vládních
úvěrů. Realizované splátky
vládních úvěrů však byly
podstatné nižší (dokonce o 2,5 mld. Kčs
nižší než za rok 1991), takže plnění
této příjmové rozpočtové
položky bylo velmi nepříznivé.
| v mil. Kčs |
| 1. | Příjmy | ze splátek civilních VÚ | ||||
| v tom: | splátky jistiny | |||||
| splátky úroků | ||||||
| splátky v rámci deblokací | ||||||
| 2. | Příjmy | ze splátek speciál. VÚ | ||||
| v tom: | splátky jistiny | |||||
| splátky úroků | ||||||
| splátky v rámci deblokací | ||||||
| Příjmy | ze splátek VÚ celkem | |||||
| v tom: | v konvertibilních měnách | |||||
| v nekonvertibilních měnách | ||||||
Splátky jistiny a úroků nebyly splněny
u civilních vládních úvěrů.
Z oblasti konvertibilních měn splnily předpokládané
splátky pouze Alžírsko a Tunisko. Naopak Barma,
na níž z této oblasti připadal největší
rozpočtový objem splátek, při stávajícím
politickém vedení země nám nesplácela
vůbec. Z oblasti nekonvertibilních měn byly
předpokládané splátky splněny
v podstatě jen u plynárenských VIA. Po jednání
s ruskou stranou není zejména možno v dohledné
době počítat s úhradou úroků
z vládního úvěru poskytnutého
bývalému SSSR na saldo bilance vzájemných
platebních vztahů (v příjmech bylo
rozpočtováno 2,1 mld. Kčs). Úspěšné
plnění splátek jistiny a úroků
bylo v roce 1992 pouze u speciálních vládních
úvěrů, a to zejména pokud jde o Alžírsko.
Nejhorší situace v plnění rozpočtových
příjmů ze splátek civilních
i speciálních vládních úvěrů
byla v oblasti deblokací. Nesplnění deblokačních
záměrů (o 6,2 mld. Kčs) se téměř
výlučně týkalo vládních
pohledávek vůči arabským zemím
(Sýrie, Libye, Egypt, Jemen). Na druhé straně
se proti předpokladům podařilo realizovat
deblokační operace v Mozambiku a ve speciální
oblasti překročit deblokační záměry
v Alžírsku.
S přihlédnutím k tomu, že rozpočtové
výdaje spojené s financováním vládních
úvěrů, uvažované ve výši
6,9 mld. Kčs, nebyly čerpány v rozsahu 3,4
mld. Kčs (viz komentář), byl výsledný
přínos operací v oblasti vládních
úvěrů pro rozpočet výrazně
nižší:
| v mld. Kčs |
| Příjmy ze splátek vládních úvěrů celkem | |||
| Výdaje na vládní úvěry celkem | |||
| Saldo |
5. Rozpočtové příjmy z kreditního
úročení prostředků federace
u SBČS
Přechod na tržní úročení
se u prostředků státu u SBČS projevil
poněkud méně výraznějším
zvýšením úrokových sazeb, než
tomu bylo v případě přímých
závazků federace vůči SBČS.
V souvislosti s tím i vliv výnosů z kreditního
úročení korunových státních
prostředků na rozpočtové příjmy
federace byl za rok 1992 poněkud nižší
než vliv debetního úročení státních
závazků na rozpočtové výdaje.
Tento nižší rozpočtový dopad u
SBČS vyúčtovaných kreditních
úroků byl ostatně dán i nižším
rozsahem prostředků federace (rozpočtových
přebytků po pokrytí emisemi SPP, zůstatků
na bilančním účtě a státních
finančních aktiv vč. účelových
prostředků získaných z půjček
přijatých ze zahraničí formou vládních
úvěrů).
| v mil Kčs |
| Úrokové výnosy z běžných rozp. přebytků federace po pokrytí emisí SPP | ||||
| Úrokové výnosy z bilančního účtu federace za r. 1991 | ||||
| Úrokové výnosy z netermínovaných státních finančních aktiv | ||||
| Úrokové výnosy z termínovaných státních finančních aktiv | ||||
| z toho: z aktiv uložených nad 2 roky | ||||
| Úrokově výnosy z účelových prostředků získaných z půjček přijatých formou VÚ | ||||
| Celkem rozpočtové příjmy z kreditních úročení prostředků federace u SBČS |
Po 1. únoru 1992 zůstalo v podstatě zachováno
pouze úročení kreditních zůstatků
na bilančním účtě (za diskont
minus 1%), dočasně (do 30. 6. 1992) i úročení
rozpočtových přebytků vzniklých
nadměrnou emisí SPP (též za diskont
minus 1%), u zbývající části
rozpočtových přebytků, jakož
i u netermínovaných státních finančních
aktiv se úrok mírně zvýšil (z
diskont minus 5% na diskont minus 3,5%). Byla zavedena termínovaná
státní finanční aktiva s diferencovaným
úročením (od diskont minus 0,5% do diskont
+7,5%). Od 1. 7. 1992 byla úroková sazba u státních
finančních aktiv termínovaných nad
2 roky snížena (na diskont +6%). Mírný
pokles všech těchto úrokových výnosů
byl v průběhu roku 1992 samozřejmě
ovlivněn i poklesem diskontu.
IV. Rozpočtové výdaje
Čerpání výdajů federálního
rozpočtu je zřejmé z následujícího
přehledu:
| v mld. Kčs |
| Výdaje celkem | ||||
| 1. dotace do podnik. sféry | ||||
| - investiční | ||||
| - neinvestiční | ||||
| z toho: | ||||
| dotace na teplo | ||||
| 2. neinvestiční dotace finančním institucím | ||||
| 3. výdaje rozpočtových a příspěvky příspěvkovým organizacím | ||||
| - investiční | ||||
| - neinvestiční | ||||
| v tom: | ||||
| státní vyrovnávací přísp. | ||||
| politika zaměstnanosti | ||||
| výdaje na dluh. službu | ||||
| čerpání vládních úvěrů | ||||
| výdaje rozp. kapitol | ||||
| ostatní | ||||
| 4. Dotace do republik |
Nižší čerpání rozpočtových
výdajů o 3,7 mld. Kčs bylo ovlivněno
především úsporami v dotacích
na teplo, ve výdajích na politiku zaměstnanosti,
nižšími výdaji na vládní
úvěry a částečně i nižšími
výdaji na činnost federálních orgánů,
ve kterých se odrážely úspory z regulace
jejich výdajů a organizační změny
v jejich struktuře v průběhu roku, vč.
výplaty odstupného v souvislosti se zánikem
federace.
Naopak byly výrazně překročeny dotace
poskytované finančním institucím na
úhradu majetkové újmy a výdaje na
dluhovou službu.
1. Neinvestiční výdaje rozpočtové
sféry
Ve srovnání s celkovým rozpočtovaným
objemem těchto výdajů (vč. výdajů
zahrnutých v kapitole Všeobecná pokladní
správa) ve výši 99,3 mld. Kčs bylo dosaženo
úspory 2,8 mld. Kčs.
A. Výdaje na federální orgány a
organizace
Čerpání neinvestičních výdajů
na činnost federálních ústředních
orgánů a rozpočtových a příspěvkových
organizací v jejich působnosti vyplývá
z následujícího přehledu:
| v mld. Kčs |
| Neinv. výdaje celkem | ||||
| z toho: | ||||
| mzdové prostředky |
Rozhodující část (téměř
tři čtvrtiny) neinvestičních výdajů
na federální orgány a organizace představovaly
výdaje na oblast obrany a bezpečnosti. Výdaje
kapitoly FMO činily 26,6 mld. Kčs (v roce 1991 to
bylo 26,2 mld. Kčs), kapitoly FMV 5,5 mld. Kčs (v
roce 1991 4,7 mld. Kčs) a kapitoly FBIS 462 mil. Kčs.
Překročení původně rozpočtovaného
objemu mzdových prostředků o 0,83 mld. Kčs
bylo ovlivněno platovými úpravami, které
byly částečně kryty úsporami
v ostatních neinvestičních výdajích
a částečně z uvolněných
prostředků vládní rozpočtové
rezervy; další vliv představuje výplata
odstupného zaměstnancům, na kterém
bylo vyplaceno celkem 340 mil. Kčs.
V plnění zákonem č. 578/91 Sb. schválených
neinvestičních rozpočtových výdajů
federálních kapitol se odrážejí
zejména provedené platové úpravy (nařízení
vlády ČSFR č. 223/92 Sb., změny a
doplňky ústavního zákona č.
143/68 Sb., o čs. federaci a některých dalších
ústavních zákonů, kterými bylo
mj. zrušeno 7 federálních orgánů
a dále ústavní zákon o zániku
funkce soudců a o skončení pracovních
a služebních poměrů v souvislosti se
zánikem ČSFR, který mj. uložil vyplatit
příspěvky, náležitosti, nároky
a odstupné do 31. 12. 1992. Proces ukončení
činnosti federálních ústředních
orgánů byl průběžně řízen
vládou ČSFR, která svým usnesením
č. 672/92 stanovila zásady pro postup organizací
v souvislosti se zánikem čs. federace. Výdaje
spojené s likvidací zrušených federálních
orgánů a organizací po 1. 1. 1993 nejsou
součástí státního závěrečného
účtu federace za rok 1992.
B. Ostatní výdaje
V těchto výdajích jsou zahrnuty zejména
neinvestiční výdaje obsažené
v kapitole VPS, které byly určeny na financování
potřeb orgánů a organizací v působnosti
republik (výdaje na politiku zaměstnanosti, státní
vyrovnávací příspěvek), výdaje
na vládní úvěry, dluhovou službu
aj.
a) výdaje na politiku zaměstnanosti
V roce 1992 byly všechny výdaje na tento účel
v rámci celé ČSFR financovány z federálního
rozpočtu, který pro tuto oblast počítal
s 11 mld. Kčs. V souvislosti s jednáními
o rozdělení této částky na
úrovni ministerstev práce a sociálních
věcí a ministerstev financí bylo dohodnuto,
že z uvedené částky bude orientačně
nejméně 30 použito na aktivní politiku
zaměstnanosti a dále, že pro potřeby
ČR a SR se bude orientačně uvažovat
pro každou republiku 5 mld. Kčs, přičemž
zbývající 1 mld. Kčs bude tvořit
rezervu na úrovni federace pro případ nepříznivého
vývoje nezaměstnanosti.
Vzhledem k poklesu počtu neumístěných
uchazečů o práci z 523,7 tis. (k 31. 12.
1991) na 395,0 tis. (k 31. 12. 1992) a přijatým
opatřením v rámci změn zákona
č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti (zejména zkrácení
doby, po kterou je poskytováno hmotné zabezpečení
uchazečů o práci, nejdéle na dobu
6 měsíců) činil celkový objem
vynaložených rozpočtových prostředků
8,7 mld. Kčs, tzn. že bylo dosaženo úspory
proti rozpočtu 2,3 mld. Kčs. Přitom nešlo
o úsporu na vrub aktivní politiky zaměstnanosti,
neboť na tento směr použití bylo vynaloženo
téměř 64% celkového objemu prostředků.
Základní struktura jejich použití vyplývá
z tohoto přehledu:
| Výdaje celkem | 8 669 | 3 145 | 100,0 | 5 524 | 100,0 |
| v tom: | |||||
| 1. aktivní politika | 5 535 | 1 722 | 54,8 | 3 813 | 69,0 |
| z toho: | |||||
| - výdaje na vytvoření společ. účelových pracovních míst | 3 826 | 969 | 30,8 | 2 857 | 51,7 |
| - výdaje na rekvalifikaci | 369 | 97 | 3,1 | 272 | 4,9 |
| - výdaje na veřejně prospěšné práce | 626 | 223 | 7,1 | 403 | 7,3 |
| 2. pasivní politika | 3 134 | 1 423 | 45,2 | 1 711 | 31,0 |
Z celkového objemu prostředků vynaložených
na politiku zaměstnanosti bylo použito pro ČR
36,3% a pro SR 63,7%. Tato relace není ani tak ovlivněna
relací ve výdajích na pasivní politiku
(45 : 55) jako výdaji na aktivní politiku (31,1
: 68,9), kde se projevil vliv vysokého čerpání
prostředků ve Slovenské republice v prosinci,
kdy z celoročního objemu prostředků
na aktivní politiku bylo čerpáno 1,7 mld.
Kčs, tj. 44,4%.
b) státní vyrovnávací příspěvek
Po úpravě podmínek, jimiž byl zákonem
č. 578/1991 Sb., o státním rozpočtu
federace na rok 1992 a o změně daňových
a některých dalších zákonů,
omezen okruh příjemců tohoto příspěvku,
bylo na tento účel vynaloženo 21,6 mld. Kčs,
tj. o 0,5 mld. Kčs více než se uvažovalo.
Ve srovnání s rokem 1991, kdy bylo vyplaceno na
těchto příspěvcích 30,7 mld.
Kčs, jde o pokles o 9,1 mld. Kčs (o cca 30%).
c) financování vládních úvěrů
Dopad z financování vládních úvěrů
na rozpočtové výdaje lze charakterizovat
těmito údaji:
| v mil. Kčs |
| Rozpočtové krytí čerpání civil. VÚ | ||||
| v tom: v konvertibilních měnách | ||||
| v nekonvertibilních měnách | ||||
| z toho: čerpání VÚ na VIA | ||||
| Rozpočtové krytí čerpání speciálních VÚ [vč. výdajů na splátky přijatých VÚ speciál] | ||||
| Rozpočtové krytí čerpání VÚ celkem | ||||
| Úhrada disážií a vícenákladů z deblokací VÚ | ||||
| Limit rozpočtových výdajů na VÚ celkem |
Skutečné čerpání vládních
úvěr; vcelku nepřekročilo stanovený
limit rozpočtových výdaj; v oblasti civilní,
ani v oblasti speciální. Nižší
čerpání vládních úvěrů
na VIA se týkalo plynárenských akcí
a bylo způsobeno opožďováním čs.
investiční činnosti na těchto akcích
a jejího vyúčtování s ohledem
na spory v nástupnictví Ruské federace, Ukrajiny
a Kazachstánu.
Ostatní čerpání civilních vládních
úvěrů se realizovalo v souladu s dříve
uzavřenými kontrakty, které podle usnesení
vlády ČSFR č. 192/91 bylo možno financovat
ze státního rozpočtu. V nekonvertibilních
měnách se toto čerpáni týkalo
pouze Kuby a Vietnamu, v konvertibilních měnách
4 dalších zemí. K překročení
čerpání došlo pouze u Egypta (vývoz
prostřednictvím OZO Škodaexport) a u Sýrie.
Bylo kryto přesunem prostředků určených
původně pro Nigérii (kde se čerpání
neuskutečnilo) a Etiopii, resp. Alžírsko (kde
bylo čerpání nižší).
U speciálních vládních úvěrů
se neuskutečnilo čerpání do Iráku
(v důsledku embarga), nižší oproti limitu
bylo čerpání do Alžírska a Kuby,
naopak mírně vyšší bylo čerpání
do Vietnamu (vyhověno požadavku dočerpání
úvěrového rámce) a Libye.
S ohledem na nízký rozsah uskutečněných
deblokací v civilní a speciální oblasti
vládních úvěrů je též
částka disážií a jiných
vícenákladů poměrně nízká.
Vztahuje se jmenovité k deblokovaným částkám
splátek z Alžírska (7,3%), Egypta (39,6%),
Tanzanie (69,5%), Mozambiku (90%) a Sýrie (91,6% vč.
vlivu skluzu ve vyúčtování z roku
1991). Chybné dvojí účtování
disážia z deblokace v Mozambiku (147,2 mil. Kčs)
bylo opraveno v roce 1993 vypořádáním
se státními rozpočty ČR a SR v poměru
2 : 1.
Jako korunové vícenáklady z deblokací
vládních úvěrů se realizovala
jednak schválená refundace úroků (ve
výši 58,9 mil. Kčs) z úvěru,
který podniku Čs. námořní plavba
poskytla Investiční banka na nákup námořních
lodí v rámci akce Daewoo, jednak výdaje na
spor s Daewoo vynaložené v roce 1992 (ve výši
2 mil. Kčs).
d) výdaje na dluhovou službu
Rozpočtové výdaje federace na dluhovou službu
souvisely s poměrně značným rozsahem
vnitřního a zahraničního zadlužení
čs. státu. V roce 1992 šlo převážně
o výdaje na úhradu úroků, příp.
i jiných souvisejících nákladů,
neboť u závazků vůči SBČS
(stav 65,1 mld. Kčs) byl povolen odklad splátek
a u zahraničních vládních závazků
(průměrný stav cca 25,2 mld. Kčs)
jsou na splátky jistiny blokovány prostředky
ve státních finančních aktivech.
Za rok 1992 bylo plnění výše uvedených
rozpočtových výdajů federace velmi
nepříznivě, což ovlivnilo též
výsledný schodek rozpočtového hospodaření
federace.
| v mil. Kčs |
| Splátky úroků ze závazků federace vůči SBČS | ||||
| v tom: z převzetí vládních úvěrů | ||||
| z devalvací a revalvací u čs. bank | ||||
| Splátky úroků z debetních zůstatků na účtech federace u SBČS | ||||
| Splátky úroků ze státních pokladních poukázek (vč. poplatků za jejich vedení) | ||||
| Splátky státních dluhopisů za soudní a mimosoudní rehabilitace | ||||
| Výdaje spojené s přijetím zahraničních půjček formou vlád. úvěrů | ||||
| z toho: úhrada úrokových nákladů | ||||
| Celkem rozpočtové výdaje na dluhovou službu federace |
Nepříznivé plnění se objemově
nejvíce projevilo v úhradách splátek
úroků ze závazků federace vůči
SBČS a souviselo s přechodem na nový - tržní
systém úročení, kdy úrokově
sazby se více než zdvojnásobily. Rozpočet
na rok 1992 byl sestaven podle úrokových sazeb platných
do konce ledna, kdy závazky federace se úročily
za diskont minus 3%, tj. za 6,5%. Od února 1992 stanovila
SBČS pro tyto závazky úrokovou sazbu za diskont
-4,5%, tj. 14%. V závislosti na změnách diskontu
došlo později k mírnému snížení
tohoto úročení (na 13,5% od 25. 3. 1992 a
na 12,5% od 26. 8. 1992), v samém závěru
roku však došlo opět ke zvýšení
na původní úroveň 14%.
K překročení rozpočtových výdajů
došlo i u složek dluhové služby týkající
se emisí státních pokladničních
poukázek a státních dluhopisů za soudní
a mimosoudní rehabilitace, kde souviselo s vyšším
tempem vyřizování žádostí
oprávněných osob, než se původně
předpokládalo. Celkově však toto překročení
výdajů vnitřní dluhové služby
bylo řádově nižší než
překročení výdajů na úroky
z přímých závazků federace
vůči SBČS.
U dluhové služby týkající se
zahraničních půjček přijatých
formou vládních úvěrů došlo
naopak k úsporám rozpočtových výdajů
určených téměř výhradně
na úhradu splátek úroků. Důvodem
byl relativně příznivější
vývoj úrokových sazeb na světových
finančních trzích, než se předpokládalo
při sestavování státního rozpočtu
na rok 1992. Úroky z těchto zahraničních
půjček byly v příslušných
úvěrových smlouvách stanoveny jako
pohyblivé.
e) výdaje na řešení problémů
národností a na regionální politiku
V souladu se schváleným rozpočtem byly z
prostředků federace poskytnuty prostředky
k zajištění potřeb národností
ve výši 2 mld. Kčs a na regionální
politiku ve výši 1,3 mld. Kčs. Tyto prostředky
směřovaly na území Slovenské
republiky a byly použity v prvním případě
především pro potřeby resortů
školství a kultury, v druhém případě
v resortu zemědělství. Konkrétní
použití prostředků se řídilo
zásadami vydanými ministerstvem financí SR.
f) výdaje z vládní rozpočtové
rezervy
Z vládní rozpočtové rezervy, stanovené
v rozsahu 500 mil. Kčs, bylo v roce 1992 vyčerpáno
pouze 81,6 mil. Kčs. Z toho bylo vynaloženo na zajištění
potřeb přesídlení z Ukrajiny 13,1
mil. Kčs, k řešení otázek uprchlíků
bylo poskytnuto 6 mil. Kčs a na humanitární
pomoc do zahraničí 2 mil. Kčs. Dále
se federální rozpočet podílel částkou
14,7 mil. Kčs na nákladech spojených s přemístěním
Nejvyššího soudu do Brna a částkou
18,2 mil. Kčs na úhradě výdajů
Ústavu jaderného výzkumu ČSAV.
Usnesením vlády č. 350/92 bylo odsouhlaseno
použití prostředků vládní
rozpočtové rezervy ve výši 100 mil.
Kčs na řešení opatření
spojených s realizací zákona č. 143/92
Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost
v rozpočtových a v některých dalších
organizacích a orgánech. Dopady z uvedeného
usnesení byly realizovány formou rozpočtových
opatření (zvýšení výdajů)
v rozpočtech příslušných orgánů.
g) výdaje na volby do zákonodárných
sborů
Ve státním rozpočtu federace byla vytvořena
rezerva na financování výdajů spojených
s volbami ve výši 578 mil. Kčs. Vzhledem k
tomu, že ve státním rozpočtu České
republiky byla na tento účel vytvořena rezerva
ve výši 150 mil. Kčs a ve státním
rozpočtu Slovenské republiky se s těmito
výdaji nepočítalo, byly na jednání
Finanční rady v dubnu r. 1992 dohodnuty tyto hlavní
zásady účasti jednotlivých státních
rozpočtů na financování výdajů
při zajištění voleb: ze státních
rozpočtů ČR a SR měly být uhrazeny
pouze příspěvky politickým stranám
za hlasy odevzdané při volbách do ČNR
a SNR; z federálního rozpočtu měly
být kromě příspěvků
za hlasy odevzdané při volbách do Federálního
shromáždění uhrazeny plně výdaje
na přípravu a provedení voleb (činnost
volebních komisí všech stupňů,
volební lístky, jiné tiskopisy apod.).
Celkově bylo z federálního rozpočtu
vynaloženo na uvedené účely 861 mil.
Kčs, z toho za hlasy 273 mil. Kčs a 588 mil. Kčs
na ostatní výdaje. S přihlédnutím
k výdajům státních rozpočtů
republik vynaloženým za hlasy při volbách
do ČNR a SNR činily celostátně rozpočtové
výdaje na volby celkem 997 mil. Kčs.
2. Neinvestiční výdaje podnikům
Ve státním rozpočtu federace na rok 1992
se uvažovalo s celkovým objemem těchto dotací
ve výši 20,3 mld. Kčs, ve skutečnosti
byly poskytnuty dotace ve výši 16,8 mld. Kčs.
Ve srovnání s rokem 1991, kdy bylo poskytnuto 18,1
mld. Kčs, jde o snížení o 7,3%.
Na meziročním snížení dotací
i na úsporách ve srovnáni s rozpočtem
na rok 1992 se významnou měrou podílely dotace
na úhradu cenových rozdílů, poskytované
výrobcům tepla v případech,
kdy věcně usměrňované ceny
tepelné energie převyšovaly průměrnou
cenu, kterou hradilo obyvatelstvo. Zatímco v roce 1991
bylo na tyto dotace vynaloženo 13,5 mld. Kčs (což
bylo ovlivněno tím, že do 1. 5. 1991 byly poskytovány
dotace i na teplo vyráběné z tuhých
paliv), dosáhly tyto výdaje v roce 1992 částky
4,1 mld. Kčs (o 2,9 mld. Kčs méně
než uvažoval rozpočet).
V souladu se záměry rozpočtové politiky
na zabezpečování jednoty tržních
podmínek byla v roce 1992 přenesena na federální
úroveň tržní regulace v zemědělství,
uskutečňovaná v předchozím
roce z prostředků státních rozpočtů
republik. Formou dotací poskytovaných Federálnímu
fondu tržní regulace bylo ze státního
rozpočtu federace vynaloženo celkem 5 mld. Kčs,
které byly použity k regulaci trhu vybraných
zemědělských a potravinářských
výrobků v návaznosti na rozhodnutí
Rady fondu. Bližší podrobnosti a použití
zdrojů fondu jsou uvedeny v samostatné příloze.
Z dotací pro ČSD, stanovených ve výši
5,3 mld. Kčs, bylo ve skutečnosti vyčerpáno
5,2 mld. Kčs. Tyto prostředky sloužily ke krytí
ztráty, vyvolané poklesem objemu nákladní
dopravy, zvýšením cen nafty a elektrické
energie, v osobní dopravě pak zachováním
sociálních a dalších slev v dopravě.
V rámci uvedené částky byly 0,3 mld.
Kčs poskytnuty k úhradě valorizace mezd v
průběhu roku.
Finanční politika se však neomezila pouze na
přímou podporu této organizace formou dotací
poskytovaných ze státního rozpočtu.
Mimořádné významnou pomocí
byla úhrada úvěru, poskytnutého s.
o. ČSD Investiční bankou ve výši
4,7 mld. Kčs a splatného v roce 1992; tento úvěr
byl poskytnut se zárukou státního rozpočtu.
Vzhledem k nedostatku zdrojů ke splacení úvěru
byla úhrada na základě rozhodnutí
vlády ČSFR provedena ze státních prostředků,
a to ve dvou formách:
- částka 1,2 mld. Kčs byla uhrazena z přebytku
státního rozpočtu federace za rok 1991 (zákon
FS č. 233/92 Sb.),
- zbývajících 3,5 mld. Kčs bylo uhrazeno
v roce 1992 z prostředků státních
finančních aktiv federace (usn. vlády č.
637/92).
Usnesením vlády ČSFR č. 662/92 byly
kromě toho s. o. ČSD prominuty rovněž
všechny další závazky vůči
státu, vzniklé z přijatých půjček
a finančních výpomocí. Jednalo se
o prominutí půjček a výpomocí,
poskytnutých státním rozpočtem federace
v letech 1990 a 1992 v celkové výši 3,3 mld.
Kčs.
Tímto opatřením vláda sledovala mj.
cíl, aby po zániku ČSFR a převodu
s. o. ČSD na republiky nebyly nástupnické
organizace ČSD zatíženy nepříznivou
finanční situací a nesplacenými závazky
vůči státu.
Další neinvestiční dotace z federálního
rozpočtu byly určeny k podpoře strukturálních
změn v ekonomice. Pro tento účel byla
vytvořena v rozpočtu federace rezerva ve výši
3 mld. Kčs na dále uvedené účely,
která však byla využita jen ve výši
2,3 mld. Kčs, jak vyplývá z tohoto přehledu:
| v mil. Kčs |
| Rezerva celkem | |||
| v tom: | |||
| 1. na konverzi zbrojní výroby | |||
| z toho: ČR | |||
| SR | |||
| 2. na podporu exportu | |||
| z toho: ČR | |||
| SR | |||
| 3. snižování spotřeby paliv a energie | |||
| z toho: ČR | |||
| SR |
*) z toho pro organizaci EGAP částka 1 466 mil.
Kčs, z niž bylo v souvislosti s transformací
této společnosti do 31. 12. 1992 uhrazeno 330 mil.
Kčs jako záloha pro nově vznikající
SEP Bratislava
Na podporu konverze zbrojní výroby bylo v
r. 1992 vyčleněno 1 058 mil. Kčs. Při
uvolňování rozpočtových prostředků
se vycházelo z usnesení vlády ČSFR
č. 433 z 22. července 199 2. Návrhy konkrétních
projektů byly posuzovány v komisi zřízené
při federálním ministerstvu hospodářství
a v souladu s jejím doporučením bylo přiděleno
na konverzi zbrojní výroby 792,7 mil. Kčs
ve Slovenské republice a 207,4 mil. Kčs v České
republice. Čerpání prostředků
jednotlivými subjekty bylo zahájeno v měsíci
listopadu a k 31. 12. 1992 bylo vyčerpáno ve Slovenské
republice 592,6 mil. Kčs a v České republice
207,4 mil. Kčs. V souvislosti s tím, že ZŤS
Martin do konce r. 1992 nesplnil podmínky stanovené
v záznamu z jednání vlády ČSFR
č. 4 0/92 z 11. listopadu 1992, nebyly schválené
prostředky na konverzi zbrojní výroby pro
tento podnik ve výši 200 mil. Kčs uvolněny.
To ovlivnilo i celkové čerpání prostředků
na konverzi zbrojní výroby.
Na opatření k podpoře exportu bylo
čerpáno 1 469 mil. Kčs. Prostředky
byly využity zejména na založení Exportní
garanční a pojišťovací společnosti,
a. s. (dále EGAP), o jejímž vzniku s výhradně
státní účastí rozhodla vláda
ČSFR usnesením č. 731/91 za účelem
pojišťování vývozu proti komerčním
a politickým rizikům.
Převážná část prostředků
byla čerpána na zahájení činnosti
společnosti (vklad do základního kapitálu
400 mil. Kčs, vklad do rezervního fondu 40 mil.
Kčs, vklad do pojistných základních
rezervních fondů 560 mil. Kčs, úhrada
prvních provozních výdajů 16 mil.
Kčs). Z částky 450 mil. Kčs, určené
na přímou podporu exportu ve formě krytí
úrokových rozdílů, bylo použito
pouze 63, 8 mil. Kčs. Zbývající prostředky
spolu s přijatými úroky byly po předchozím
projednání ve Finanční radě
a se souhlasem federálního ministerstva financí
použity ke kapitálovému vybavení nově
vzniklé Společnosti pro pojištění
exportu ve Slovenské republice.
Prostředky ve výši 66 mil. Kčs byly
použity na úhradu státní účasti
při snižování spotřeby paliv
a energie v obytných budovách a bytech ve smyslu
usnesení vlády ČSFR č. 132/91.
3. Neinvestiční dotace finančním
institucím
Dalším výdajem celostátního charakteru,
uskutečňovaným v roce 1992 výhradně
ze státního rozpočtu federace, byly dotace
k úhradě majetkové újmy peněžních
ústavů, která těmto institucím
(Investiční banka, Česká spořitelna,
Slovenská spořitelna) vzniká v důsledku
administrativně stanovených nižších
úrokových sazeb u některých společensky
preferovaných druhů poskytovaných úvěrů.
Rozdíl mezi takto získanými úroky
a diskontní sazbou SBČS, vyrovnaný z federálního
rozpočtu, činil v loňském roce 6,1
mld. Kčs a výrazně tak přesáhl
částku uvažovanou rozpočtem (4 mld.
Kčs).
Rozložení úhrady majetkové újmy
mezi jednotlivé peněžní ústavy
a způsob použití těchto prostředků
udává následující přehled:
| v mil. Kčs |
| Spořitelna | |||
| v tom: bytová výstavba | |||
| půjčky mladým manželům | |||
| Investiční banka | |||
| z toho: bytová výstavba | |||
| Celkem | |||
| Struktura v% |
Prostředky poskytnuté formou majetkové újmy
peněžním ústavům byly použity
zejména na bytovou výstavbu (70%) a půjčky
mladým manželům (24%). Dále byly poskytovány
zvýhodněné úvěry na akci "Z"
a na akce VIA.
Nepoužité prostředky zálohově
poskytnuté ze státního rozpočtu federace
budou zúčtovány se státními
rozpočty České republiky a Slovenské
republiky podle územního principu.
4. Investiční výdaje
Investiční výdaje státního
rozpočtu federace byly v roce 1992 čerpány
v celkové výši 6 601,7 mil. Kčs, tj.
ve výši 109,1% rozpočtu. Výše čerpání
investičních výdajů v členění
podle jejich druhu je zřejmá z níže
uvedeného přehledu:
| v mil. Kčs |
| Název ukazatele | ||||
| Investiční výdaje rozpočtových organizací | ||||
| Investiční dotace příspěvkovým organizacím | ||||
| Investiční dotace hospodářským organizacím | ||||
| Investiční výdaje státního rozpočtu federace celkem |
Na investičních výdajích rozpočtových
a příspěvkových organizací
se podílely především FMO, které
vyčerpalo 1 685 mil. Kčs (tj. 33,6%), dále
FMH čerpalo 897 mil. Kčs (17,9%), FMZV 472 mil.
Kčs (9,4%), FMF 457 mil. Kčs (9,1%) a Čs.
rozhlas 381 mil. Kčs (7,6%).
Investiční výdaje rozpočtových
a příspěvkových organizací
byly překročeny o 557 mil. Kčs, a to především
u Čs. rozhlasu o 381 mil. Kčs, u FMZV o 137 mil.
Kčs a u FBIS o 76 mil. Kčs. Překročení
bylo finančně bylo kryto mimořádným
výnosem z prodeje víceúčelového
zařízení TREND (371 mil. Kčs) a úsporami
neinvestičních výdajů.
Z hospodářských organizací čerpaly
investiční dotace pouze s. o. ČSD ve výši
1 414 mil. Kčs na investice, železniční
dopravní infrastruktury, organizace spojů ve výši
176 mil. Kčs na investice hospodářské
mobilizace a Ústav pro výzkum a využití
radioizotopů na dokončení výstavby
Pavilonu měření ve výši 1 mil.
Kčs.

