I. V souladu se specifickým posláním kapitoly
Všeobecná pokladní správa byly jejím
prostřednictvím rozpočtovány příjmy
a výdaje, které není možno, resp. není
ekonomicky opodstatněné sledovat podle jejich odvětvového
určení, a které přímo nesouvisí
s žádnou rozpočtovou kapitolou a nelze je přesně
kvantifikovat.
Ekonomický a sociální význam kapitoly
vzrůstá v období nástupu do podmínek
tržní ekonomiky. Soustavou rezerv působí
rozpočet kapitoly k vyrovnávání časových
a strukturálních výkyvů, k zajištění
plynulosti rozpočtového hospodaření,
k posilování jeho rovnováhy a stability.
V této kapitole jsou rovněž v účelových
rezervách soustředěny prostředky,
jejichž posláním je tlumit dopady ekonomické
reformy na sociálně potřebné skupiny
obyvatelstva.
II. Souhrnné plnění rozpočtu
kapitoly Všeobecná pokladní správa je
charakterizováno těmito údaji:
| v tis. Kčs |
| Příjmy | 239 626 681 | 240 934 210 | 1 307 529 | 100,5 |
| Výdaje *) | 27 554 345 | 26 762 274 | -792 071 | 97,1 |
*) Pozn.: Jde o vlastní výdaje kapitoly Všeobecná
pokladní správa. Ve schváleném rozpočtu
(tab. č. 6) jsou do výdajů kapitoly formálně
zahrnuty dotace do rozpočtů okresních úřadů
a obcí.
III. V příjmech kapitoly byly rozpočtovány:
a) podílové příjmy (41,5% z příjmů
dosažených v ČSFR)
- u daně z obratu,
- u odvodů a daně ze zisku;
b) ostatní příjmy
- zemědělská daň odváděná
zemědělskými družstevními organizacemi,
- důchodová daň družstevních
a jiných organizací včetně odvodu
z objemu mezd,
- daň ze mzdy a ostatní daně a poplatky od
obyvatelstva včetně příspěvku
na sociální zabezpečení,
- příjmy z finančních operací
a nahodilé příjmy kapitoly,
- dotace z federálního rozpočtu.
Příjmy rozpočtované v kapitole Všeobecná
pokladní správa byly překročeny o
1 307,5 mil. Kčs, tj. o 0,5%. Plnění příjmů
podle jednotlivých druhů je podrobně rozebráno
v souhrnné zprávě o plnění
státního rozpočtu v roce 1992.
IV. Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní
správa byly určeny na tyto základní
výdajové oblasti:
- výdaje včetně rezerv pro zabezpečení
potřeb podnikatelských subjektů,
- výdaje a rezervy související s finančními
operacemi a s dluhovou službou České republiky,
- výdaje a rezervy na zabezpečení potřeb
v oblasti společenských služeb a činností
pro obyvatelstvo,
- rezervy určené k zabezpečení úkolů
v oblasti státní správy, obrany a bezpečnosti.
Ve srovnání s rozpočtovaným objemem
(27 554,3 mil. Kčs) byly výdaje Všeobecné
pokladní správy čerpány ve výši
26 762,3 mil. Kčs, tj. na 97,1%.
Výdaje z kapitoly Všeobecná pokladní
správa byly uskutečňovány se zvýšeným
důrazem na jejich hospodárnost a účelové
využití a s ohledem na celkovou vyrovnanost rozpočtu.
Čerpání výdajů podle jednotlivých
skupin a položek kapitoly je uvedeno v příloze
č. 2.
V průběhu roku 1992 byla provedena zásadní
úprava v čerpání prostředků
kapitoly v souvislosti s potřebou zvýšených
výdajů sociálního zabezpečení
(důchody). Ve státním rozpočtu České
republiky bylo nutné zajistit prostředky na tyto
zvýšené výdaje a jedním z hlavních
opatření byla regulace jednotlivých výdajových
položek kapitoly Všeobecná pokladní správa.
Byl proveden rozbor nutných výdajů, případně
vytipovány rezervy, u kterých nebude čerpání
dosahovat ročního rozpočtu a tyto prostředky
byly použity k posílení výdajů
na sociální zabezpečení.
Regulačními opatřeními v kapitole
Všeobecná pokladní správa bylo docíleno
celkové úspory 6 300,0 mil. Kčs. Přehled
o úsporách podle jednotlivých položek
podává následující tabulka:
| tis. Kčs |
| Prostředky na řešení likvidace odpadů | 260,000 | 100,000 |
| Výdaje na vydání státních obligací | 2,502,063 | 2,250,000 |
| Prostředky na krytí státních záruk | 1,065,265 | 600,000 |
| Prostředky na krytí nepředvídaných výdajů | 400,000 | 200,000 |
| Výdaje na služby pro obyvatelstvo | 421,066 | 200,000 |
| Adaptace objektů po Sovětské armádě | 350,000 | 150,000 |
| Rezerva na restituce | 370,000 | 200,000 |
| Dotace na nájemné | 700,000 | 700,000 |
| Prostředky pro mimořádný pobyt uprchlíků | 480,000 | 200,000 |
| Sociální potřebnost | 3,000,000 | 1,700,000 |
| 9,548,394 | 6,300,000 |
Největší úspory bylo dosaženo ve
výdajích na dluhovou službu, a to především
v důsledku toho, že v roce 1992 bylo přikročeno
ke splácení schodku státního rozpočtu
z roku 1991 jen v omezeném rozsahu. Na tento účel
bylo použito 3 777,7 mil. Kčs, přičemž
zbytek schodku (9,9 mld. Kčs) byl řešen emisí
státních obligací. Ve srovnání
se schváleným rozpočtem nebyla nutno rovněž
čerpat v plném rozsahu rezervu na sociální
potřebnost. Pro řešení ostatních
potřeb státního rozpočtu zůstala
k dispozici celá rezerva dotací na nájemné,
která byla do rozpočtu zahrnuta pro případ,
že by v průběhu roku 1992 nedošlo ke zvýšení
nájemného.
Na úspoře prostředků Všeobecné
pokladní správy mělo dále vliv nečerpání
rezervy na krytí státních záruk, rezervy
na restituce, výdajů na zabezpečení
pobytu uprchlíků a dalších položek.
Z nečerpaných prostředků Všeobecné
pokladní správy bylo využito 5 026,9 mil. Kčs
na valorizaci důchodů a další zvýšené
potřeby v oblasti sociálního zabezpečení.
Pro zajištěni plynulého přechodu financování
všeobecného zdravotního pojištění
od roku 1993 bylo z nečerpaných prostředků
Všeobecné pokladní správy podle usnesení
vlády č. 744 z 23. 12. 1992 uvolněno 400
mil. Kč jako návratná finanční
výpomoc do rezervního fondu Všeobecné
zdravotní pojišťovny.
Specifickou rezervou státního rozpočtu je
vládní rozpočtová rezerva.
Z této rezervy byly uvolovány výdaje, které
nebyly rozpočtovány v ostatních položkách
a které vyplynuly z mimořádných potřeb
v průběhu rozpočtového roku.
Přehled o čerpání vládní
rozpočtové rezervy státního rozpočtu
ČR podává následující
tabulka:
| Nákup uměleckých děl | 224 |
| Tisk publikace Česko-Polské vztahy | 475 |
| Památník LIDICE | 1,250 |
| Humanitární pomoc vlády | 6,000 |
| MFF - Karlovy Vary | 10,000 |
| Dočasné finanční výpomoci a ostatní výpomoci | 31,213 |
| Fond pomoci místní správě | 8,500 |
| Oslavy J. A. Komenského | 7,500 |
| Financování zvláštních zásob zboží | 162,000 |
| Speciální služby SBČS | 31,773 |
| Přestěhování antických soch - Litomyšl | 700 |
| Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání | 1,000 |
| ČÚGK - posílení mzdových prostředků | 1,500 |
| Dotace na sídliště Chánov | 5,320 |
| Dotace na opravy kostela v Hustopečích u Brna | 6,000 |
| 273,455 |
Největší část prostředků
byla použita na financování zvláštních
(mobilizačních) zásob. Dále byly poskytnuty
finanční prostředky na zajištění
kulturních akcí, jmenovitě Mezinárodního
filmového festivalu v Karlových Varech, dotace pro
Památník Lidice, dotace na opravu kostela v Hustopečích
u Brna apod. Z rezervy byly rovněž uvolňovány
prostředky na přechodné finanční
výpomoce. Mimořádným opatřením
bylo finanční zajištění nákupu
speciálních zařízení na kolkování
bankovek.
Prostředky vládní rozpočtové
rezervy byly uvolňovány na základě
rozhodnutí vlády, případně
na základě zmocnění daného
pro ministra financí.
| Příloha č. 1 |
| v tis. Kčs |
| Odvody státních podniků a ostatních hospodářských organizací | 113,350,000 | 107,350,000 | 93,987,109 | 13,362,891 |
| v tom: | ||||
| - odvod z objemu mezd | 65,500,000 | 59,500,000 | 50,858,169 | 8,641,831 |
| - odvody z výsledku hospodaření | 47,850,000 | 97,850,000 | 43,128,940 | 9,721,060 |
| Zemědělská daň družstev, organizací | 8,950,000 | 8,950,000 | 13,128,841 | -4,178,841 |
| Ostatní daně a poplatky | 14,339,500 | 14,339,500 | 22,988,762 | -8,649,262 |
| Příjmy rozp. organizací, odvody přísp. organizací a ost. příjmy | 687,181 | 687,181 | 3,810,761 | -3,123,580 |
| Daň z obratu | 60,200,000 | 60,200,000 | 52,222,490 | 7,977,504 |
| Ostatní odvody hospodářských organizací | 0 | 0 | 278,676 | -278,676 |
| Daň ze mzdy | 44,800,000 | 44,800,000 | 51,211,565 | -6,417,565 |
| Dotace z federace | 3,300,000 | 3,300,000 | 3,300,000 | 0 |
| 245,626,681 | 239,626,681 | 240,934,210 | -1,307,529 | |
| Výdaje a příspěvky na investiční výstavbu ROPO | 4,749,725 | 4,749,725 | 4,145,338 | 609,387 |
| Neinvestiční výdaje a příspěvky ROPO a pod. organizací | 22,804.620 | 22,804,620 | 22,616,936 | 187,684 |
| v tom na: | ||||
| - hospodářství | 5,315,600 | 5,315,600 | 8,790,534 | -3,479,934 |
| - vědu a techniku | 814,791 | 819,791 | 720,886 | 93,905 |
| - peněžní a technické služby | 2,242,063 | 2,242,063 | 919,764 | 1,322,299 |
| - společenské služby a činnost pro obyv. | 13.469.366 | 13,469.366 | 11,304,844 | 2.164.522 |
| v tom: dávky soc. zabezpečení | 3,000,000 | 3,000,000 | 3,000,000 | 0 |
| ostatní | 10,469,386 | 10,469,386 | 8,304,844 | 2,164,522 |
| - bezpečnost a vězeňství | 200,000 | 200,000 | 194,045 | 5,955 |
| - správu | 762,800 | 762,800 | 686,863 | 75,937 |
| 27,554,315 | 27,554,345 | 26,762,274 | 792.071 | |
| 218,072,336 | 212,072,336 | 214,171,936 | -2,099,600 |
Hodnocení je provedeno k upravenému rozpočtu.
Rozpočet po všech změnách není
pro hodnocení korektivní, jelikož jsou z tohoto
rozpočtu vyloučeny veškeré poukazy a
rozpočtová opatření vůči
jednotlivým resortům.
| Příloha č. 2 |
| v tis. Kčs |
| Dotace pro výrobní družstva invalidů | 115,000 | 11.5,000 | 114,327 | 673 | 0 |
| Řešení specifických problémů ČR | 535,335 | 535,335 | 535,335 | 0 | 0 |
| Výdaje na emise cenných papírů | 1,500,000 | 1,375,219 | 1,375,219 | 0 | 121,781 |
| Prostředky na krytí státních záruk | 1,065,265 | 902,421 | 902,421 | 0 | 162,844 |
| Problematika města Brna | 200,000 | 200,000 | 200,000 | 0 | 0 |
| Finanční operace VPS | 0 | 3,935,718 | 3,899,696 | 36,022 | -3,935,718 |
| Přerozdělení důlní renty | 400,000 | 453,111 | 453,111 | 0 | -53,111 |
| Rezervy skupiny 1 | 1,500,000 | 1,273,730 | 1,142,556 | 131,174 | 226,270 |
| Neinvestiční výdaje skupiny 1 | 5,315,600 | 8,790,534 | 8,622,665 | 167,869 | -3,474,934 |
| Investiční rezervy skupiny 1 | 3,098,325 | 2,752,690 | 1,730,519 | 1,022,141 | 295,635 |
| Celkem skupina 1 | 8,363,925 | 11,513,224 | 10,353,214 | 1,190,010 | -3,179,299 |
| Rezerva na vědu a technologie | 800,000 | 720,866 | 255,437 | 465,429 | 79,134 |
| Rezerva pro expertní činnost | 11,791 | 20 | 0 | 20 | 14,771 |
| Celkem skupina 2 | 614,791 | 720,886 | 255,437 | 465,449 | 93,905 |
| Souborné pojištění | 90,000 | 16,910 | 16,910 | 0 | 73,090 |
| Prostředky na nepředvídané výdaje (úroky) | 400,000 | 103,106 | 103,106 | 0 | 296,894 |
| Finanční prostředky na vydání obligací | 1,752,063 | 799,748 | 318,206 | 0 | 952,315 |
| Neinvestiční výdaje skupiny 3 | 2,212,063 | 919,764 | 438,222 | 481,542 | 1,322,299 |
| Investiční rezervy skupiny 3 | 369,900 | 369,900 | 10,000 | 359,900 | 0 |
| Celkem skupina 3 | 2,611,963 | 1,289,664 | 418,222 | 841,442 | 1,322,299 |
| Výdaje na služby pro obyvatelstvo | 1,778,066 | 122,647 | 75,302 | 47,539 | 1,655,225 |
| Prostředky na bytovou výstavbu | 1,285,000 | 7,150,274 | 1,150,274 | 0 | 134,726 |
| Příspěvky k novomanželským půjčkám | 280,000 | 225,000 | 225,000 | 0 | 55,000 |
| Příspěvky na občanská sdružení | 57,300 | 50,241 | 19,710 | 534 | 7,056 |
| Dotace na nájemné - SZ | 700,000 | 773,567 | 773,567 | 0 | -73,567 |
| Dotace na teplo | 600,000 | 600,000 | 600,000 | 0 | 0 |
| Pozemkové úpravy | 500,000 | 328,101 | 289,600 | 38,501 | 171,899 |
| Prostředky na odjezd vietnamských pracovníků | 50,000 | 50,000 | 50,000 | 0 | 0 |
| Posílení věcných výdajů MPSV | 19,004 | 13,950 | 0 | 13,950 | 5,050 |
| Rezerva na investice pro vodní hospodářství | 1,000,000 | 791,926 | 486,126 | 305,800 | 208,074 |
| Rezervy skupiny 4 | 7,200,000 | 7,198,941 | 1,126,261 | 6,072,680 | 1,059 |
| Neinvestiční výdaje skupiny 4 | 13,469,366 | 11,304,844 | 4,825,840 | 6,479,404 | 2,164,522 |
| Investiční rezervy skupiny 4 | 1,331 500 | 1,022,748 | 332,850 | 639,898 | 308,752 |
| Celkem skupina 4 | 14,800,866 | 12,327,592 | 5,155,690 | 7,168,902 | 2,473,274 |
| Prostředky na posílení výdajů MV | 200,000 | 194,045 | 373 | 193,667 | 5,955 |
| Celkem skupina 5 | 200,000 | 194,045 | 378 | 193,667 | 5,955 |
| Rezerva na výdaje správy | 762,800 | 686,863 | 246,216 | 440,647 | 75,937 |
| Celkem skupina 6 | 762,800 | 686,863 | 216,216 | 440,647 | 75,937 |
| 27,554,345 | 26,762,274 | 16,462,157 | 10,300,117 | 792,071 | |
| Příloha č. 3 |
| v tis. Kčs |
| Rezerva vlády České republiky | 500,000 | 273,155 | 226,545 |
| Rezerva na řešení strukturálních problémů | 1,000,000 | 1,000,275 | -275 |
| Rezerva pro vědu a technologie | 800,000 | 720,866 | 79,134 |
| Soudní rehabilitace | 1,200,000 | 1,198,941 | 1,059 |
| Sociální potřebnost | 3,000,000 | 3,000,000 | 0 |
| Rezerva na školství | 1,500,000 | 1,500,000 | 0 |
| Rezerva na zdravotní pojišťovnu a zdr. prog. | 1,500,000 | 1,500,000 | 0 |
| Rezerva na investice pro vodní hospodářství | 1,000,000 | 791,926 | 208,074 |
| Rezerva na volby v roce 1992 | 147,500 | 220,1.98 | -72,638 |
| 10,647,500 | 10,205,601 | 441,899 |
I. Úvod
II. Celkové výsledky
III. Rozpočtové příjmy
1. Společné rozpočtové příjmy
2. Příjmy z cel
3. Ostatní příjmy
4. Příjmy ze splátek vládních úvěrů
5. Rozpočtové příjmy z kreditního
úročení prostředků federace
u SBČS
IV. Rozpočtové výdaje
1. Neinvestiční výdaje rozpočtové sféry
A. Výdaje na federální orgány a organizace
B. Ostatní výdaje
2. Neinvestiční dotace podnikům
3. Neinvestiční dotace finančním institucím
4. Investiční výdaje
5. Souhrnný přehled výdajů uskutečněných
ze státního rozpočtu federace pro orgány
a organizace v působnosti republik
V. Vývoj státních finančních
aktiv a pasív
1. Operace na účtech federace u SBČS
2. Vývoj finančních aktiv federace vůči zahraničí
3. Finanční výpomoci a státní záruky za bankovní úvěry
4. Vývoj státní zadluženosti federace
VI. Plnění rozpočtového kritéria
Mezinárodního měnového fondu za rok
1992
Příloha: Závěrečný účet
federálního fondu tržní regulace v zemědělství
Tabulková část
I. Úvod
Státní rozpočet federace na rok 1992, schválený
zákonem č. 578/1991 Sb., byl koncipován jako
vyrovnaný. Ve struktuře jeho příjmů
nedošlo ve srovnání s rokem 1991 k výraznějším
změnám - v souladu se zákonem o rozpočtových
pravidlech federace se počítalo (stejně jako
v roce 1991), že podíl federace na společných
příjmech státních rozpočtů
(daň z obratu a odvody ze zisku a zemědělské
daně ze zisku) bude činit 35%. Vzhledem k podílu
těchto příjmů na celkových
příjmech federace (67,7%) však bylo zřejmé,
že případné neplnění společných
příjmů představuje riziko pro realizaci
záměru zachování vyrovnanosti rozpočtu.
Na rozdíl od rozpočtových příjmů
došlo v rozpočtových výdajích
federace a jejich pojetí ve srovnání s rokem
1991 ke změně ve dvou směrech:
a) rozšířil se počet titulů výdajů
zajišťovaných federálním rozpočtem
pro organizace a orgány v působnosti republik. Konkrétně
šlo o
- výdaje na "občanskou sounáležitost",
zahrnující kromě státního vyrovnávacího
příspěvku nově i výdaje spojené
s financováním politiky zaměstnanosti,
- výdaje na zabezpečení "jednoty tržních
podmínek", zahrnující dotace Federálnímu
fondu tržní regulace v zemědělství,
dotace na teplo a dotace na tzv. majetkovou újmu peněžních
ústavů;
- výdaje na vybrané programy a akce celostátního
významu, zahrnující dotace na strukturální
změny (konverze zbrojní výroby, podpora vývozu,
podpora opatření k zajištění
úspor tepla ve smyslu usn. vl. ČSFR č. 132/91),
výdaje pro národnostní menšiny a na
regionální politiku.
Z celkových rozpočtovaných výdajů
federace ve výši 134,7 mld. Kčs představovaly
uvedené výdaje 54,4 mld. Kčs, tj. 40,4%.
Podle propočtů provedených při vypracování
návrhu rozpočtu federace na rok 1992 se předpokládalo,
že z této částky připadne na
orgány a organizace na území České
republiky 31 mld. Kčs a na území Slovenské
republiky 23,4 mld. Kčs;
b) ve federálním rozpočtu se počítalo
s poskytnutím dotací do státních rozpočtů
republik v rozsahu 5 mld. Kčs (z toho pro Českou
republiku 3,3 mld. Kčs, pro Slovenskou republiku 1,7 mld.
Kčs).
Uvedené změny v rozpočtových výdajích
federace ve srovnání s rokem 1991 zabezpečovaly
vyrovnanost státních rozpočtů republik
za situace, kdy meziročně došlo ke zvýšení
podílu státního rozpočtu České
republiky na společných příjmech ze
40% na 41,5% a k poklesu podílu státního
rozpočtu Slovenské republiky na těchto příjmech
z 25% na 23,5%.
Napjatost mezi příjmy a výdaji státního
rozpočtu vedla k tomu, že k řešení
některých dalších nezbytných
potřeb, jež bylo třeba zabezpečit z
úrovně federace, zejména v podmínkách
zániku společného státu, byly použity
prostředky státních finančních
aktiv federace.
II. Celkové výsledky
V porovnání s předchozím rokem a se
schváleným rozpočtem dosáhl státní
rozpočet federace v roce 1992 těchto výsledků:
| v mld. Kčs |
| Příjmy celkem | ||||||
| Výdaje celkem | ||||||
| v tom: | ||||||
| - vlastní výdaje | ||||||
| - dotace do státních rozpočtů republik | ||||||
| Saldo příjmů a výdajů |
Z uvedených údajů je zřejmé,
že
- ve srovnání s rokem 1991 došlo k výraznému
zhoršení výsledku rozpočtu (v roce 1991
se však uvažovalo s přebytkem rozpočtu),
- schodek rozpočtu byl způsoben nižšími
příjmy ve srovnání s jejich předpokládanou
úrovní (o 10,7 mld. Kčs, resp. o 7,9%),
- i když v plnění výdajů bylo
docíleno úspory a jejich skutečné
čerpání bylo cca o 2,7% nižší
než uvažoval rozpočet (absolutní úspora
představuje 3,7 mld. Kčs), nestačily tyto
úspory nahradit výpadek v oblasti rozpočtových
příjmů.
Při hodnocení výsledků státního
rozpočtu federace je však třeba vzít
v úvahu úkoly, které před něj
byly postaveny ve financování celé řady
výdajů s dopadem pro celou ekonomiku a s kterými
se musel vyrovnat. Svědčí o tom fakt, že
z celkových výdajů pouze 57% bylo vynaloženo
na zabezpečení činnosti federálně
řízených orgánů a organizací.
Na zabezpečeni potřeb v působnosti republikových
orgánů, vč. výdajů pro obyvatelstvo,
bylo vynaloženo 43 výdajů federálního
rozpočtu, tj. 56,1 mld. Kčs. Z této částky
cca 31,9 mld. Kčs (tj. 56,9%) bylo využito v České
republice a cca 24,2 mld. Kčs (43,1%) ve Slovenské
republice. Blíže jsou uvedené údaje
rozvedeny v dalších částech komentáře.
Souhrnný zůstatek na účtech státního
rozpočtu federace u Státní banky československé
k 31. 12. 1992 vykázal schodek 7 000 009 646,54 Kčs.
Tento schodek představuje závazek státu vůči
SBČS, který není kryt státními
cennými papíry (splatnost poslední emise
státních pokladničních poukázek,
uskutečněná federálním ministerstvem
financí, skončila 28. 12. 1992).
Ve smyslu ústavního zákona Federálního
shromáždění č. 541/92 Sb., o
dělení majetku České a Slovenské
Federativní Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou
republiku a jeho přechodu na Českou republiku a
Slovenskou republiku bylo při dělení bilance
SBČS podle stavu k 31. 12. 1992 na nástupnické
peněžní ústavy provedeno rozdělení
závazku býv. ČSFR v poměru dvě
ku jedné a převod příslušných
částek do bilancí České národní
banky a Národní banky Slovenska takto:
- do bilance České národní banky byl
převeden závazek státu ve výši
4 666 673 097,69 Kčs,
- do bilance Národní banky Slovenska byl převeden
závazek státu ve výši 2 333 336 548,85
Kčs.
Toto rozdělení však zatím není
definitivně potvrzeno dohodou mezi Českou republikou
a Slovenskou republikou.
III. Rozpočtové příjmy
Příjmy státního rozpočtu federace
se v uplynulém roce vyvíjely takto:
| v mld. Kčs |
| Příjmy celkem | ||||
| 1. daň z obratu | ||||
| 2. odvody podniků | ||||
| v tom: | ||||
| odvody a daně ze zisku | ||||
| ostatní | ||||
| 3. odvody SBČS | ||||
| 4. clo a dovozní přirážka | ||||
| 5. jiné příjmy | ||||
| v tom: | ||||
| - příjmy z vlád. úvěrů | ||||
| - kreditní úroky | ||||
| - příjmy rozp. kapitol | ||||
| - ostatní |
Na straně příjmů federálního
rozpočtu zůstaly - s výjimkou příjmů
z cel a odvodů SBČS - nesplněny všechny
rozhodující druhy příjmů. Týkalo
se to především objemové nejvýznamnějších
tzv. společných příjmů (výpadek
10,8 mld. Kčs) a dále příjmů
z vládních úvěrů (nesplnění
o 9 mld. Kčs).
1. Společné rozpočtové příjmy
Nesplnění předpokládaného inkasa
daně z obratu, odvodů ze zisku a zemědělské
daně ze zisku mělo negativní vliv na všechny
státní rozpočty. Váha tohoto vlivu
však byla ve federálním rozpočtu výrazně
vyšší než ve státních rozpočtech
republik (podíl společných příjmů
na celkových příjmech činil ve skutečnosti
ve státním rozpočtu ČR 37,9% a ve
státním rozpočtu SR 46,6%, zatímco
ve federálním rozpočtu 64,8%) a jejich výpadek
ve výši 10,8 mld. Kčs prakticky nebylo možno
kompenzovat:
| v mld. Kčs |
| Daň z obratu | |||
| Odvody ze zisku | |||
| Společné příjmy celkem |
V průběhu roku se sice postupně zvyšoval
výnos daně z obratu, v němž se odrazilo
jak zvyšováni poptávky na jedné straně,
tak úpravy některých sazeb daně na
straně druhé. Přesto však konečný
výnos daně z obratu pro federální
rozpočet zůstal proti předpokladu nenaplněn
o více než 13%.
Vývoj odvodů ze zisku během roku měl
opačnou tendenci. Zatímco v prvních dvou
čtvrtletích se projevila změna metodiky finančního
zúčtování za uplynulý rok,
jehož výsledky příznivě ovlivnily
celkové příjmy v roce 1992, v dalších
měsících docházelo k postupnému
snižování těchto příjmů,
takže výsledkem bylo celkové nesplnění
odvodů do státního rozpočtu o cca
4 mld. Kčs.
Ve svém souhrnu se společné příjmy
vyvíjely poměrně rovnoměrně:
| v mld. Kčs |
| 1. čtvrtl. | 2. čtvrtl. | 3. čtvrtl. | 4. čtvrtl. | |
| Daň z obratu | 9,8 | 10,1 | 11,6 | 12,5 |
| Odvody ze zisku | 9,6 | 9,9 | 8,7 | 8,2 |
| Společné příjmy celkem | 19,4 | 20,0 | 20,3 | 20,7 |
2. Příjmy z cel
Další objemově nejvýznamnější
položku představují příjmy získané
z výběru cla a dovozní přirážky.
Proti uvažovaným 14,6 mld. Kčs bylo ve skutečnosti
dosaženo částky 17,6 mld. Kčs, což
představuje plnění na 120,2%, překročení
příjmů z tohoto titulu činilo téměř
3 mld. Kčs. Z celkové částky bylo
vybráno 4 mld. Kčs na dovozní přirážce,
s níž rozpočet na rok 1992 nepočítal.
Mimořádný nárůst celních
příjmů v posledních letech ukazuje
tento přehled:
| v mil. Kčs |
| Celní příjmy | 6 489 | 11 502 | 17 552 | 270,0 | 153,0 |
Z celkové výše celních příjmů
v roce 1992 činilo
| - clo od obyvatelstva | 903 | mil. Kčs, tj. | 5,1% |
| - clo ze zahr. obchod. činnosti | 12 637 | mil. Kčs, tj. | 72,0% |
| - dovozní přirážka | 4 012 | mil. Kčs, tj. | 22,9% |
Výše cla vybraného od obyvatelstva se proti
roku 1991 zvýšila téměř o 10%,
největší váhu v této skupině
zaujímá clo z dovezených dopravních
prostředků - celkem to bylo 834 mil. Kčs
(proti předchozímu roku zvýšení
o 11,5%).
3. Ostatní příjmy
Příznivěji než předpokládal
rozpočet se vyvíjely odvody Státní
banky československé, které dosáhly
1,8 mld. Kčs a byly proti rozpočtu vyšší
o 0,6 mld. Kčs. V příznivém hospodaření
SBČS se odrazilo kromě přijatých opatření
v oblasti měnové politiky (změny úrokových
sazeb ve vztahu ke státnímu rozpočtu, omezení
rozsahu nefinančních úvěrů,
ukončení závazku SBČS hradit Československé
obchodní bance náklady vzniklé vedením
centrálního devizového zdroje, odpis pohledávek
a tvorba rezerv spojených s přípravou dělení
bilance SBČS) především zvyšování
zadluženosti státu u SBČS, růst schodků
všech státních rozpočtů a pokles
státních finančních aktiv federace.

