398

Všeobecná pokladní správa ČR

Plnění rozpočtu kapitoly

Všeobecná pokladní správa na rok 1992

I. V souladu se specifickým posláním kapitoly Všeobecná pokladní správa byly jejím prostřednictvím rozpočtovány příjmy a výdaje, které není možno, resp. není ekonomicky opodstatněné sledovat podle jejich odvětvového určení, a které přímo nesouvisí s žádnou rozpočtovou kapitolou a nelze je přesně kvantifikovat.

Ekonomický a sociální význam kapitoly vzrůstá v období nástupu do podmínek tržní ekonomiky. Soustavou rezerv působí rozpočet kapitoly k vyrovnávání časových a strukturálních výkyvů, k zajištění plynulosti rozpočtového hospodaření, k posilování jeho rovnováhy a stability. V této kapitole jsou rovněž v účelových rezervách soustředěny prostředky, jejichž posláním je tlumit dopady ekonomické reformy na sociálně potřebné skupiny obyvatelstva.

II. Souhrnné plnění rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladní správa je charakterizováno těmito údaji:

 v tis. Kčs


Ukazatel
Upravený rozpočet
Plnění
Rozdíl
%
Příjmy239 626 681 240 934 2101 307 529 100,5
Výdaje *)27 554 345 26 762 274-792 07197,1


*) Pozn.: Jde o vlastní výdaje kapitoly Všeobecná pokladní správa. Ve schváleném rozpočtu (tab. č. 6) jsou do výdajů kapitoly formálně zahrnuty dotace do rozpočtů okresních úřadů a obcí.

III. V příjmech kapitoly byly rozpočtovány:

a) podílové příjmy (41,5% z příjmů dosažených v ČSFR)

- u daně z obratu,

- u odvodů a daně ze zisku;

b) ostatní příjmy

- zemědělská daň odváděná zemědělskými družstevními organizacemi,

- důchodová daň družstevních a jiných organizací včetně odvodu z objemu mezd,

- daň ze mzdy a ostatní daně a poplatky od obyvatelstva včetně příspěvku na sociální zabezpečení,

- příjmy z finančních operací a nahodilé příjmy kapitoly,

- dotace z federálního rozpočtu.

Příjmy rozpočtované v kapitole Všeobecná pokladní správa byly překročeny o 1 307,5 mil. Kčs, tj. o 0,5%. Plnění příjmů podle jednotlivých druhů je podrobně rozebráno v souhrnné zprávě o plnění státního rozpočtu v roce 1992.

IV. Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní správa byly určeny na tyto základní výdajové oblasti:

- výdaje včetně rezerv pro zabezpečení potřeb podnikatelských subjektů,

- výdaje a rezervy související s finančními operacemi a s dluhovou službou České republiky,

- výdaje a rezervy na zabezpečení potřeb v oblasti společenských služeb a činností pro obyvatelstvo,

- rezervy určené k zabezpečení úkolů v oblasti státní správy, obrany a bezpečnosti.

Ve srovnání s rozpočtovaným objemem (27 554,3 mil. Kčs) byly výdaje Všeobecné pokladní správy čerpány ve výši 26 762,3 mil. Kčs, tj. na 97,1%.

Výdaje z kapitoly Všeobecná pokladní správa byly uskutečňovány se zvýšeným důrazem na jejich hospodárnost a účelové využití a s ohledem na celkovou vyrovnanost rozpočtu. Čerpání výdajů podle jednotlivých skupin a položek kapitoly je uvedeno v příloze č. 2.

V průběhu roku 1992 byla provedena zásadní úprava v čerpání prostředků kapitoly v souvislosti s potřebou zvýšených výdajů sociálního zabezpečení (důchody). Ve státním rozpočtu České republiky bylo nutné zajistit prostředky na tyto zvýšené výdaje a jedním z hlavních opatření byla regulace jednotlivých výdajových položek kapitoly Všeobecná pokladní správa. Byl proveden rozbor nutných výdajů, případně vytipovány rezervy, u kterých nebude čerpání dosahovat ročního rozpočtu a tyto prostředky byly použity k posílení výdajů na sociální zabezpečení.

Regulačními opatřeními v kapitole Všeobecná pokladní správa bylo docíleno celkové úspory 6 300,0 mil. Kčs. Přehled o úsporách podle jednotlivých položek podává následující tabulka:

PŘEHLED NEINVESTIČNÍCH POLOŽEK KAPITOLY VPS - REGULACE 1992
 tis. Kčs


NEINVESTIČNÍ VÝDAJE
Rozpočet
Vázání
Prostředky na řešení likvidace odpadů 260,000100,000
Výdaje na vydání státních obligací 2,502,0632,250,000
Prostředky na krytí státních záruk 1,065,265600,000
Prostředky na krytí nepředvídaných výdajů 400,000200,000
Výdaje na služby pro obyvatelstvo 421,066200,000
Adaptace objektů po Sovětské armádě 350,000150,000
Rezerva na restituce370,000 200,000
Dotace na nájemné700,000 700,000
Prostředky pro mimořádný pobyt uprchlíků 480,000200,000
Sociální potřebnost 3,000,0001,700,000
CELKEM VPS 1992 - ÚSPORY
9,548,3946,300,000


Největší úspory bylo dosaženo ve výdajích na dluhovou službu, a to především v důsledku toho, že v roce 1992 bylo přikročeno ke splácení schodku státního rozpočtu z roku 1991 jen v omezeném rozsahu. Na tento účel bylo použito 3 777,7 mil. Kčs, přičemž zbytek schodku (9,9 mld. Kčs) byl řešen emisí státních obligací. Ve srovnání se schváleným rozpočtem nebyla nutno rovněž čerpat v plném rozsahu rezervu na sociální potřebnost. Pro řešení ostatních potřeb státního rozpočtu zůstala k dispozici celá rezerva dotací na nájemné, která byla do rozpočtu zahrnuta pro případ, že by v průběhu roku 1992 nedošlo ke zvýšení nájemného.

Na úspoře prostředků Všeobecné pokladní správy mělo dále vliv nečerpání rezervy na krytí státních záruk, rezervy na restituce, výdajů na zabezpečení pobytu uprchlíků a dalších položek.

Z nečerpaných prostředků Všeobecné pokladní správy bylo využito 5 026,9 mil. Kčs na valorizaci důchodů a další zvýšené potřeby v oblasti sociálního zabezpečení.

Pro zajištěni plynulého přechodu financování všeobecného zdravotního pojištění od roku 1993 bylo z nečerpaných prostředků Všeobecné pokladní správy podle usnesení vlády č. 744 z 23. 12. 1992 uvolněno 400 mil. Kč jako návratná finanční výpomoc do rezervního fondu Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Specifickou rezervou státního rozpočtu je vládní rozpočtová rezerva.

Z této rezervy byly uvolovány výdaje, které nebyly rozpočtovány v ostatních položkách a které vyplynuly z mimořádných potřeb v průběhu rozpočtového roku.

Přehled o čerpání vládní rozpočtové rezervy státního rozpočtu ČR podává následující tabulka:

Název položky
tis. Kčs
Nákup uměleckých děl 224
Tisk publikace Česko-Polské vztahy 475
Památník LIDICE1,250
Humanitární pomoc vlády 6,000
MFF - Karlovy Vary10,000
Dočasné finanční výpomoci a ostatní výpomoci 31,213
Fond pomoci místní správě 8,500
Oslavy J. A. Komenského7,500
Financování zvláštních zásob zboží 162,000
Speciální služby SBČS 31,773
Přestěhování antických soch - Litomyšl 700
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání 1,000
ČÚGK - posílení mzdových prostředků 1,500
Dotace na sídliště Chánov 5,320
Dotace na opravy kostela v Hustopečích u Brna 6,000
CELKEM
273,455


Největší část prostředků byla použita na financování zvláštních (mobilizačních) zásob. Dále byly poskytnuty finanční prostředky na zajištění kulturních akcí, jmenovitě Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, dotace pro Památník Lidice, dotace na opravu kostela v Hustopečích u Brna apod. Z rezervy byly rovněž uvolňovány prostředky na přechodné finanční výpomoce. Mimořádným opatřením bylo finanční zajištění nákupu speciálních zařízení na kolkování bankovek.

Prostředky vládní rozpočtové rezervy byly uvolňovány na základě rozhodnutí vlády, případně na základě zmocnění daného pro ministra financí.

 Příloha č. 1


BILANCE PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ KAPITOLY VŠEOBECNÁ POKLADNÍ SPRÁVA

VE STÁTNÍM ROZPOČTU ČR NA ROK 1992
 v tis. Kčs


UKAZATEL
Schválený rozpočet KAPITOLY VPS 1992
Upravený rozpočet KAPITOLY VPS 1992
Skutečnost KAPITOLY VPS 1992
ROZDÍL + neplnění úspora - překročení
 
1.
2.
3.
4. = 2. - 3.
Odvody státních podniků a ostatních hospodářských organizací 113,350,000107,350,000 93,987,10913,362,891
      
v tom:    
- odvod z objemu mezd65,500,000 59,500,00050,858,169 8,641,831
- odvody z výsledku hospodaření 47,850,00097,850,000 43,128,9409,721,060
Zemědělská daň družstev, organizací 8,950,0008,950,000 13,128,841-4,178,841
Ostatní daně a poplatky14,339,500 14,339,50022,988,762 -8,649,262
Příjmy rozp. organizací, odvody přísp. organizací a ost. příjmy 687,181687,1813,810,761 -3,123,580
Daň z obratu60,200,000 60,200,00052,222,490 7,977,504
Ostatní odvody hospodářských organizací 00278,676 -278,676
Daň ze mzdy44,800,000 44,800,00051,211,565 -6,417,565
Dotace z federace3,300,000 3,300,0003,300,000 0
      
PŘÍJMY ÚHRNEM
245,626,681239,626,681 240,934,210-1,307,529
      
Výdaje a příspěvky na investiční výstavbu ROPO 4,749,7254,749,725 4,145,338609,387
Neinvestiční výdaje a příspěvky ROPO a pod. organizací 22,804.62022,804,620 22,616,936187,684
      
v tom na:    
- hospodářství5,315,600 5,315,6008,790,534 -3,479,934
- vědu a techniku814,791 819,791720,88693,905
- peněžní a technické služby 2,242,0632,242,063 919,7641,322,299
- společenské služby a činnost pro obyv. 13.469.36613,469.366 11,304,8442.164.522
      
v tom: dávky soc. zabezpečení 3,000,0003,000,000 3,000,0000
   ostatní10,469,386 10,469,3868,304,844 2,164,522
- bezpečnost a vězeňství 200,000200,000194,045 5,955
- správu762,800 762,800686,86375,937
      
VÝDAJE ÚHRNEM
27,554,31527,554,345 26,762,274792.071
      
ROZDÍL PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ
218,072,336212,072,336 214,171,936-2,099,600


Hodnocení je provedeno k upravenému rozpočtu. Rozpočet po všech změnách není pro hodnocení korektivní, jelikož jsou z tohoto rozpočtu vyloučeny veškeré poukazy a rozpočtová opatření vůči jednotlivým resortům.

 Příloha č. 2


Přehled o čerpání kapitoly VPS v roce 1992 podle skupin
 v tis. Kčs


Název položky
Upravený rozpočet ČR 1992
Skutečnost k 31. 12. 1992
ROZDÍL ÚSPORA (+) PŘEKROČENÍ (-)
  
CELKEM
v tom:
 
   
poukaz prostředků
rozpočtová opatření
 
Dotace pro výrobní družstva invalidů 115,00011.5,000114,327 6730
Řešení specifických problémů ČR 535,335535,335535,335 00
Výdaje na emise cenných papírů 1,500,0001,375,2191,375,219 0121,781
Prostředky na krytí státních záruk 1,065,265902,421902,421 0162,844
Problematika města Brna200,000 200,000200,0000 0
Finanční operace VPS0 3,935,7183,899,69636,022 -3,935,718
Přerozdělení důlní renty 400,000453,111453,111 0-53,111
Rezervy skupiny 11,500,000 1,273,7301,142,556131,174 226,270
      
Neinvestiční výdaje skupiny 1 5,315,6008,790,5348,622,665 167,869-3,474,934
Investiční rezervy skupiny 1 3,098,3252,752,6901,730,519 1,022,141295,635
Celkem skupina 18,363,925 11,513,22410,353,214 1,190,010-3,179,299
      
Rezerva na vědu a technologie800,000 720,866255,437465,429 79,134
Rezerva pro expertní činnost 11,791200 2014,771
      
Celkem skupina 2614,791 720,886255,437465,449 93,905
      
Souborné pojištění 90,00016,91016,910 073,090
Prostředky na nepředvídané výdaje (úroky) 400,000103,106103,106 0296,894
Finanční prostředky na vydání obligací 1,752,063799,748318,206 0952,315
      
Neinvestiční výdaje skupiny 3 2,212,063919,764438,222 481,5421,322,299
Investiční rezervy skupiny 3 369,900369,90010,000 359,9000
Celkem skupina 32,611,963 1,289,664418,222841,442 1,322,299
      
Výdaje na služby pro obyvatelstvo 1,778,066122,64775,302 47,5391,655,225
Prostředky na bytovou výstavbu 1,285,0007,150,2741,150,274 0134,726
Příspěvky k novomanželským půjčkám 280,000225,000225,000 055,000
Příspěvky na občanská sdružení 57,30050,24119,710 5347,056
Dotace na nájemné - SZ700,000 773,567773,5670 -73,567
Dotace na teplo600,000 600,000600,0000 0
Pozemkové úpravy500,000 328,101289,60038,501 171,899
Prostředky na odjezd vietnamských pracovníků 50,00050,00050,000 00
Posílení věcných výdajů MPSV 19,00413,9500 13,9505,050
Rezerva na investice pro vodní hospodářství 1,000,000791,926486,126 305,800208,074
Rezervy skupiny 47,200,000 7,198,9411,126,2616,072,680 1,059
      
Neinvestiční výdaje skupiny 4 13,469,36611,304,844 4,825,8406,479,4042,164,522
Investiční rezervy skupiny 4 1,331 5001,022,748332,850 639,898308,752
Celkem skupina 414,800,866 12,327,5925,155,690 7,168,9022,473,274
      
Prostředky na posílení výdajů MV 200,000194,045373 193,6675,955
Celkem skupina 5200,000 194,045378193,667 5,955
      
Rezerva na výdaje správy 762,800686,863246,216 440,64775,937
Celkem skupina 6762,800 686,863216,216440,647 75,937
      
Celkem VPS 1992
27,554,34526,762,27416,462,157 10,300,117792,071


 Příloha č. 3


Přehled o čerpání vybraných rezerv SR ČR 1992
 v tis. Kčs


Název rezervy
ROZPOČET 1992
SKUTEČNOST 1992
ROZDÍL
Rezerva vlády České republiky 500,000273,155226,545
Rezerva na řešení strukturálních problémů 1,000,0001,000,275 -275
Rezerva pro vědu a technologie800,000 720,86679,134
Soudní rehabilitace1,200,000 1,198,9411,059
Sociální potřebnost 3,000,0003,000,0000
Rezerva na školství1,500,000 1,500,0000
Rezerva na zdravotní pojišťovnu a zdr. prog. 1,500,0001,500,000 0
Rezerva na investice pro vodní hospodářství 1,000,000791,926208,074
Rezerva na volby v roce 1992147,500 220,1.98-72,638
     
CELKEM
10,647,500 10,205,601441,899


VI.

Návrh státního závěrečného účtu federace

za rok 1992

OBSAH

I. Úvod

II. Celkové výsledky

III. Rozpočtové příjmy

1. Společné rozpočtové příjmy

2. Příjmy z cel

3. Ostatní příjmy

4. Příjmy ze splátek vládních úvěrů

5. Rozpočtové příjmy z kreditního úročení prostředků federace u SBČS

IV. Rozpočtové výdaje

1. Neinvestiční výdaje rozpočtové sféry

   A. Výdaje na federální orgány a organizace

   B. Ostatní výdaje

2. Neinvestiční dotace podnikům

3. Neinvestiční dotace finančním institucím

4. Investiční výdaje

5. Souhrnný přehled výdajů uskutečněných ze státního rozpočtu federace pro orgány a organizace v působnosti republik

V. Vývoj státních finančních aktiv a pasív

1. Operace na účtech federace u SBČS

2. Vývoj finančních aktiv federace vůči zahraničí

3. Finanční výpomoci a státní záruky za bankovní úvěry

4. Vývoj státní zadluženosti federace

VI. Plnění rozpočtového kritéria Mezinárodního měnového fondu za rok 1992

Příloha: Závěrečný účet federálního fondu tržní regulace v zemědělství

Tabulková část

Zpráva k návrhu státního závěrečného účtu federace

za rok 1992

I. Úvod

Státní rozpočet federace na rok 1992, schválený zákonem č. 578/1991 Sb., byl koncipován jako vyrovnaný. Ve struktuře jeho příjmů nedošlo ve srovnání s rokem 1991 k výraznějším změnám - v souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech federace se počítalo (stejně jako v roce 1991), že podíl federace na společných příjmech státních rozpočtů (daň z obratu a odvody ze zisku a zemědělské daně ze zisku) bude činit 35%. Vzhledem k podílu těchto příjmů na celkových příjmech federace (67,7%) však bylo zřejmé, že případné neplnění společných příjmů představuje riziko pro realizaci záměru zachování vyrovnanosti rozpočtu.

Na rozdíl od rozpočtových příjmů došlo v rozpočtových výdajích federace a jejich pojetí ve srovnání s rokem 1991 ke změně ve dvou směrech:

a) rozšířil se počet titulů výdajů zajišťovaných federálním rozpočtem pro organizace a orgány v působnosti republik. Konkrétně šlo o

- výdaje na "občanskou sounáležitost", zahrnující kromě státního vyrovnávacího příspěvku nově i výdaje spojené s financováním politiky zaměstnanosti,

- výdaje na zabezpečení "jednoty tržních podmínek", zahrnující dotace Federálnímu fondu tržní regulace v zemědělství, dotace na teplo a dotace na tzv. majetkovou újmu peněžních ústavů;

- výdaje na vybrané programy a akce celostátního významu, zahrnující dotace na strukturální změny (konverze zbrojní výroby, podpora vývozu, podpora opatření k zajištění úspor tepla ve smyslu usn. vl. ČSFR č. 132/91), výdaje pro národnostní menšiny a na regionální politiku.

Z celkových rozpočtovaných výdajů federace ve výši 134,7 mld. Kčs představovaly uvedené výdaje 54,4 mld. Kčs, tj. 40,4%. Podle propočtů provedených při vypracování návrhu rozpočtu federace na rok 1992 se předpokládalo, že z této částky připadne na orgány a organizace na území České republiky 31 mld. Kčs a na území Slovenské republiky 23,4 mld. Kčs;

b) ve federálním rozpočtu se počítalo s poskytnutím dotací do státních rozpočtů republik v rozsahu 5 mld. Kčs (z toho pro Českou republiku 3,3 mld. Kčs, pro Slovenskou republiku 1,7 mld. Kčs).

Uvedené změny v rozpočtových výdajích federace ve srovnání s rokem 1991 zabezpečovaly vyrovnanost státních rozpočtů republik za situace, kdy meziročně došlo ke zvýšení podílu státního rozpočtu České republiky na společných příjmech ze 40% na 41,5% a k poklesu podílu státního rozpočtu Slovenské republiky na těchto příjmech z 25% na 23,5%.

Napjatost mezi příjmy a výdaji státního rozpočtu vedla k tomu, že k řešení některých dalších nezbytných potřeb, jež bylo třeba zabezpečit z úrovně federace, zejména v podmínkách zániku společného státu, byly použity prostředky státních finančních aktiv federace.

II. Celkové výsledky

V porovnání s předchozím rokem a se schváleným rozpočtem dosáhl státní rozpočet federace v roce 1992 těchto výsledků:

 v mld. Kčs


 
rok 1991 skutečn. k 31. 12.
rozpočet
rok 1992 skutečnost k 31. 12.
rozdíl
Rozdíl 92-91
Index 92/91
Příjmy celkem
124,03
134,70
124,01
-10,69
-0,02
100,0
       
Výdaje celkem
117,64
134,70
131,01
-3,69
+13,37
111,4
v tom:       
- vlastní výdaje
117,64
129,70
126,01
-3,69
+8,37
107,1
- dotace do státních rozpočtů republik
-
5,00
5,00
-
+5,00
x
       
Saldo příjmů a výdajů
+6,39
-
-7,00
-7,00
-13,39
x


Z uvedených údajů je zřejmé, že

- ve srovnání s rokem 1991 došlo k výraznému zhoršení výsledku rozpočtu (v roce 1991 se však uvažovalo s přebytkem rozpočtu),

- schodek rozpočtu byl způsoben nižšími příjmy ve srovnání s jejich předpokládanou úrovní (o 10,7 mld. Kčs, resp. o 7,9%),

- i když v plnění výdajů bylo docíleno úspory a jejich skutečné čerpání bylo cca o 2,7% nižší než uvažoval rozpočet (absolutní úspora představuje 3,7 mld. Kčs), nestačily tyto úspory nahradit výpadek v oblasti rozpočtových příjmů.

Při hodnocení výsledků státního rozpočtu federace je však třeba vzít v úvahu úkoly, které před něj byly postaveny ve financování celé řady výdajů s dopadem pro celou ekonomiku a s kterými se musel vyrovnat. Svědčí o tom fakt, že z celkových výdajů pouze 57% bylo vynaloženo na zabezpečení činnosti federálně řízených orgánů a organizací. Na zabezpečeni potřeb v působnosti republikových orgánů, vč. výdajů pro obyvatelstvo, bylo vynaloženo 43 výdajů federálního rozpočtu, tj. 56,1 mld. Kčs. Z této částky cca 31,9 mld. Kčs (tj. 56,9%) bylo využito v České republice a cca 24,2 mld. Kčs (43,1%) ve Slovenské republice. Blíže jsou uvedené údaje rozvedeny v dalších částech komentáře.

Souhrnný zůstatek na účtech státního rozpočtu federace u Státní banky československé k 31. 12. 1992 vykázal schodek 7 000 009 646,54 Kčs.

Tento schodek představuje závazek státu vůči SBČS, který není kryt státními cennými papíry (splatnost poslední emise státních pokladničních poukázek, uskutečněná federálním ministerstvem financí, skončila 28. 12. 1992).

Ve smyslu ústavního zákona Federálního shromáždění č. 541/92 Sb., o dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku a jeho přechodu na Českou republiku a Slovenskou republiku bylo při dělení bilance SBČS podle stavu k 31. 12. 1992 na nástupnické peněžní ústavy provedeno rozdělení závazku býv. ČSFR v poměru dvě ku jedné a převod příslušných částek do bilancí České národní banky a Národní banky Slovenska takto:

- do bilance České národní banky byl převeden závazek státu ve výši 4 666 673 097,69 Kčs,

- do bilance Národní banky Slovenska byl převeden závazek státu ve výši 2 333 336 548,85 Kčs.

Toto rozdělení však zatím není definitivně potvrzeno dohodou mezi Českou republikou a Slovenskou republikou.

III. Rozpočtové příjmy

Příjmy státního rozpočtu federace se v uplynulém roce vyvíjely takto:

 v mld. Kčs


 
Rozpočet 1992
Skutečnost 31. 12. 1992 vč. dodatků
Rozdíl proti rozpočtu
% plnění rozpočtu
Příjmy celkem
134,70
124,01
-10,69
92,1
1. daň z obratu
50,70
44,00
-6,70
86,8
2. odvody podniků
40,95
37,58
-3,37
91,8
   v tom:    
   odvody a daně ze zisku
40,50
36,36
-4,14
89,8
   ostatní
0,45
1,22
+0,77
271,1
3. odvody SBČS
1,20
1,82
+0,62
151,7
4. clo a dovozní přirážka
14,60
17,55
+2,95
120,2
5. jiné příjmy
27,25
23,06
-4,19
84,6
   v tom:    
   - příjmy z vlád. úvěrů
14,32
5,30
-9,02
37,0
   - kreditní úroky
4,29
5,96
+1,67
138,9
   - příjmy rozp. kapitol
3,61
3,95
+0,34
109,4
   - ostatní
5,03
7,85
+2,82
156,1


Na straně příjmů federálního rozpočtu zůstaly - s výjimkou příjmů z cel a odvodů SBČS - nesplněny všechny rozhodující druhy příjmů. Týkalo se to především objemové nejvýznamnějších tzv. společných příjmů (výpadek 10,8 mld. Kčs) a dále příjmů z vládních úvěrů (nesplnění o 9 mld. Kčs).

1. Společné rozpočtové příjmy

Nesplnění předpokládaného inkasa daně z obratu, odvodů ze zisku a zemědělské daně ze zisku mělo negativní vliv na všechny státní rozpočty. Váha tohoto vlivu však byla ve federálním rozpočtu výrazně vyšší než ve státních rozpočtech republik (podíl společných příjmů na celkových příjmech činil ve skutečnosti ve státním rozpočtu ČR 37,9% a ve státním rozpočtu SR 46,6%, zatímco ve federálním rozpočtu 64,8%) a jejich výpadek ve výši 10,8 mld. Kčs prakticky nebylo možno kompenzovat:

 v mld. Kčs


 
Rozpočet 1992
Skutečnost 31. 12. 1992
Rozdíl
Daň z obratu
50,70
44,00
-6,70
Odvody ze zisku
40,50
36,36
-4,14
Společné příjmy celkem
91,20
80,36
-10,84


V průběhu roku se sice postupně zvyšoval výnos daně z obratu, v němž se odrazilo jak zvyšováni poptávky na jedné straně, tak úpravy některých sazeb daně na straně druhé. Přesto však konečný výnos daně z obratu pro federální rozpočet zůstal proti předpokladu nenaplněn o více než 13%.

Vývoj odvodů ze zisku během roku měl opačnou tendenci. Zatímco v prvních dvou čtvrtletích se projevila změna metodiky finančního zúčtování za uplynulý rok, jehož výsledky příznivě ovlivnily celkové příjmy v roce 1992, v dalších měsících docházelo k postupnému snižování těchto příjmů, takže výsledkem bylo celkové nesplnění odvodů do státního rozpočtu o cca 4 mld. Kčs.

Ve svém souhrnu se společné příjmy vyvíjely poměrně rovnoměrně:

 v mld. Kčs


 1. čtvrtl.2. čtvrtl. 3. čtvrtl.4. čtvrtl.
Daň z obratu9,8 10,111,612,5
Odvody ze zisku9,69,9 8,78,2
Společné příjmy celkem 19,420,020,3 20,7


2. Příjmy z cel

Další objemově nejvýznamnější položku představují příjmy získané z výběru cla a dovozní přirážky. Proti uvažovaným 14,6 mld. Kčs bylo ve skutečnosti dosaženo částky 17,6 mld. Kčs, což představuje plnění na 120,2%, překročení příjmů z tohoto titulu činilo téměř 3 mld. Kčs. Z celkové částky bylo vybráno 4 mld. Kčs na dovozní přirážce, s níž rozpočet na rok 1992 nepočítal.

Mimořádný nárůst celních příjmů v posledních letech ukazuje tento přehled:

 v mil. Kčs


    
Index
 
1990
1991
1992
92/90
92/91
Celní příjmy6 489 11 50217 552270,0 153,0


Z celkové výše celních příjmů v roce 1992 činilo

- clo od obyvatelstva903 mil. Kčs, tj.5,1%
- clo ze zahr. obchod. činnosti 12 637mil. Kčs, tj. 72,0%
- dovozní přirážka 4 012mil. Kčs, tj. 22,9%


Výše cla vybraného od obyvatelstva se proti roku 1991 zvýšila téměř o 10%, největší váhu v této skupině zaujímá clo z dovezených dopravních prostředků - celkem to bylo 834 mil. Kčs (proti předchozímu roku zvýšení o 11,5%).

3. Ostatní příjmy

Příznivěji než předpokládal rozpočet se vyvíjely odvody Státní banky československé, které dosáhly 1,8 mld. Kčs a byly proti rozpočtu vyšší o 0,6 mld. Kčs. V příznivém hospodaření SBČS se odrazilo kromě přijatých opatření v oblasti měnové politiky (změny úrokových sazeb ve vztahu ke státnímu rozpočtu, omezení rozsahu nefinančních úvěrů, ukončení závazku SBČS hradit Československé obchodní bance náklady vzniklé vedením centrálního devizového zdroje, odpis pohledávek a tvorba rezerv spojených s přípravou dělení bilance SBČS) především zvyšování zadluženosti státu u SBČS, růst schodků všech státních rozpočtů a pokles státních finančních aktiv federace.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP