Zásada č. 41
Úprava § 107
Rozpočtový výnos pokut plyne ve prospěch
rozpočtů národních výborů,
státního rozpočtu federace nebo státních
rozpočtů republik, a to v závislosti na orgánu,
který pokutu uložil.
Bude doplněn zvláštní odstavec, který
stanoví, že
- při rozhodování o výši pokuty
se přihlíží zejména k závažnosti,
způsobu, době trvání a možným
následkům porušení povinnosti a případnému
opakovanému porušení povinnosti,
- uložením pokuty zůstává nedotčena
trestní odpovědnost osob i odpovědnost osob
za náhradu škody.
Pokutu nelze uložit, pokud bylo porušení téže
povinnosti postiženo pokutou podle jiných právních
předpisů.
Odůvodnění:
Vedle náročnosti, s kterou je nepochybně
spojeno vedení řízení při postihování
nekázně ve výstavbě, nejsou mnohé
přestupky a delikty projednány proto, že národní
výbory se nepodílí na výnosech pokut.
Nová úprava proto stanoví, že výnosy
pokut plynou i do rozpočtu národních výborů.
Nově se určují hlediska, ke kterým
přihlíží orgán, když ukládá
pokutu. Jejím uložením zůstává
nedotčena trestní odpovědnost pracovníka
i odpovědnost organizace za náhradu škody.
Pokud porušení téže povinnosti bylo postiženo
pokutou podle jiných právních předpisů,
nelze pokutu podle stavebního zákona uložit.
Zásada č. 42
Úprava § 117
Stavební úřady s úplnou pravomocí
(dále jen "obvodní stavební úřady")
budou povolovat veškeré stavby s výjimkou staveb,
které ve svém územním obvodu budou
povolovat stavební úřady s částečnou
pravomocí (dále jen "místní stavební
úřady").
Místní stavební úřady budou
povolovat stavby občanů a jednoduché a drobné
stavby organizací.
Obvodními stavebními úřady jsou městské
národní výbory první, druhé
kategorie a vybrané městské národní
výbory třetí kategorie; působí
v územních obvodech, které určí
krajský národní výbor po dohodě
s ministerstvem výstavby a stavebnictví republiky.
Návrh na určení územních obvodů
obvodních stavebních úřadů
krajský národní výbor dohodne s příslušnými
okresními a městskými (místními)
národními výbory.
Místními stavebními úřady jsou
ostatní městské národní výbory,
místní národní výbory ve střediskových
obcích a další místní národní
výbory, které za předpokladu, že mají
odpovídající odborný aparát,
určí okresní národní výbor
po dohodě s krajskými národními výbory.
Odvolacím orgánem proti rozhodnutí obvodních
a místních stavebních úřadů
je okresní národní výbor.
V odstavci 4 se doplní výčet národních
výborů měst, kde působí obvodní
národní výbory jako stavební úřady,
o Národní výbor města Ústí
nad Labem.
V odstavci 5 se doplní, že seznamy městských
nebo místních národních výborů,
které byly určeny stavebními úřady
vyhlašují ministerstva výstavby a stavebnictví
republik ve Sbírce zákonů.
Dosavadní znění odstavce 2, 3 bude zachováno.
Odůvodnění:
Smyslem navrhovaného uspořádání
stavebních úřadů je uvolnit okresní
národní výbory z výkonu státní
správy v 1. stupni a soustředit je na výkon
funkce odvolacích orgánů, na realizaci metodické
pomoci a na kontrolu činnosti stavebních úřadů.
Působnost stavebních úřadů
je diferencována v závislosti na technické
náročnosti a rozsahu povolovaných staveb.
Je možné předvídat i podstatně
expeditivnější a zjednodušené řízení
u stavebních úřadů s částečnou
pravomocí (místní stavební úřady);
stavby občanů a jednoduché stavby organizací
v souladu s dalšími ustanoveními stavebního
zákona, resp. prováděcími předpisy,
lze totiž povolovat v jediném řízení,
tj. sloučeném územním a stavebním
řízení, bez spoluúčasti dotčených
orgánů státní správy. Kategorizaci
jednoduchých staveb lze v souladu s vývojem podmínek
rozšiřovat prováděcími předpisy.
Územní obvody budou vymezeny tak, že územní
obvod stavebního úřadu s úplnou pravomocí
(obvodní stavební úřad) zahrne též
územní obvody stavebních úřadů
s částečnou pravomocí (místní
stavební úřady). Stavební úřady
s úplnou pravomocí bude vyhlašovat a jejich
územní obvody určovat příslušný
krajský národní výbor, a to po dohodě
s příslušnými okresními a městskými
národními výbory. Stavební úřady
s částečnou pravomocí může
za určitých podmínek - (odpovídající
odborný aparát) vyhlašovat a jejich územní
obvody určovat okresní národní výbor,
a to po dohodě s příslušnými
místními, popř. městskými národními
výbory.
V souvislosti s novou organizací stavebních úřadů
národních výborů bude nutné
změnit nebo zrušit některá navazující
ustanovení části páté tohoto
zákona.
Zásada č. 43
Úprava § 118
Dosavadní ustanovení § 118, které připouští,
že městský nebo místní národní
výbor může vykonávat pravomoc stavebního
úřadu v územním obvodu jiného
městského nebo místního národního
výboru, se vypustí.
Odůvodnění:
Vypuštění ustanovení § 13.8 stavebního
zákona je navrhováno v souvislosti s úpravou
§ 117 (zásada č. 42) novým vymezením
organizační struktury a působnosti stavebních
úřadů národních výborů.
Zásada č. 44
Úprava § 122
Z dosavadního ustanovení § 122 odst. 1 se vypustí
znění písm. d) o opatřeních
předcházejících rozhodnutí
na úseku územního plánování
a stavebního řádu.
Odůvodnění:
Vypuštění ustanovení § 122 odst.
7, písm. d) stavebního zákona je navrhováno
v souvislosti s úpravou § 117 (zásada č.
42) - novým vymezením organizační
struktury a působnosti stavebních úřadů
národních výborů.
Zásada č. 45
Úprava § 123
Okresní národní výbor si může
vyhradit v případě technicky zvlášť
obtížných nebo neobvyklých staveb pravomoc
stavebního úřadu.
U staveb, které s ohledem na své provozně
technické určení přesáhnou
svými účinky na životní prostředí
rámec působnosti stavebního úřadu,
provede řízení správní orgán
toho stupně, na němž tyto účinky
lze posoudit komplexně. Nedojde-li mezi příslušnými
správními orgány k dohodě, rozhodne
o příslušnosti krajský národní
výbor (Národní výbor hlavního
města Prahy, Národní výbor hlavního
města Slovenské socialistické republiky Bratislavy).
Jde-li o území více krajů nebo o území
České socialistické republiky nebo Slovenské
socialistické republiky, postupuje se podle § 119
odst. 2 a 3 zákona.
V případě, kdy investorem je národní
výbor, který by prováděl řízení
jako stavební úřad, přejde příslušnost
na správní orgán vyššího
stupně.
Odůvodnění:
Vyhrazení působnosti se doplňuje o případy
staveb, kde investorem je národní výbor s
pravomocí stavebního úřadu. Nově
se stanoví, že řízení o stavbách,
které s ohledem na své provozně technické
určení přesáhnou svými účinky
na životní prostředí rámec působnosti
stavebního úřadu, provede správní
orgán toho stupně, na němž tyto účinky
lze posoudit komplexně.
Zásada č. 46
Úprava § 124
Dosavadní ustanovení § 124 o přenesení
působnosti stavebních úřadů
na městský nebo místní národní
výbor se vypustí.
Odůvodnění:
Vypuštění ustanovení § 124 stavebního
zákona je navrhováno v souvislosti s úpravou
§ 117 (zásada č. 42) - novým vymezením
organizační struktury a působnosti stavebních
úřadů národních výborů.
Zásada č. 47
Úprava § 126 odst. 1 a 2
Dotýká-li se řízení podle stavebního
zákona zájmů chráněných
předpisy o péči o zdraví lidu, vytváření
a ochrany zdravých životních podmínek,
o veterinární péči, o vodách,
o ochraně přírodních léčivých
zdrojů a přírodních léčebných
lázní, o ochraně zemědělského
půdního fondu, o lesích a lesním hospodářství,
o opatřeních na ochranu ovzduší, o ochraně
a využití nerostného bohatství a výsledků
geologických prací, o státní ochraně
přírody, o státní památkové
péči, o požární ochraně
a státním odborném dozoru nad bezpečností
práce nebo jinými předpisy na ochranu životního
prostředí, rozhodne stavební úřad
nebo jiný orgán jen v dohodě, popřípadě
se souhlasem dotčeného orgánu státní
správy, který může vázat souhlas
na splnění podmínek odpovídajících
uvedeným předpisům.
V průběhu zpracování přípravné
a projektové dokumentace staveb orgány státní
správy a organizace pověřené výkonem
státní správy se na žádost stavebníka
vyjadřují, jak rozpracovaná dokumentace zabezpečuje
ochranu jimi sledovaných zájmů a sdělují
mu na jeho žádost údaje a výsledky,
k nimž dospěly při své činnosti,
a které stavebník potřebuje k efektivní
přípravě a projektování stavby.
Orgány a organizace jsou povinny sdělit své
údaje do 15 dní, přičemž nesmí
podmiňovat svoje údaje vydáním stanoviska
jiného orgánu nebo organizace a v údajích
uvádět všeobecné odkazy na obecně
závazné právní předpisy nebo
ČSN. Za zapracování údajů příslušných
orgánů a organizací zodpovídá
zpracovatel přípravné a projektové
dokumentace (projektant).
Orgány státní správy, popř.
organizace pověřené výkonem státní
správy, které háj í shora uvedené
zájmy podle zvláštních předpisů
musí uplatnit závazné stanovisko k přípravné
a projektové dokumentaci v rámci územního
a stavebního řízení. Stavební
úřad zahrne podmínky uvedené v jejich
stanoviscích do územního rozhodnutí
nebo stavebního povolení.
Krajské národní výbory (Národní
výbor hlavního města Prahy, Národní
výbor hlavního města Slovenské socialistické
republiky Bratislavy) po dohodě s příslušnými
ústředními orgány státní
správy mohou stanovit, že u staveb občanské
a bytové výstavby a staveb s využitím
typových podkladů sám stavební úřad
přezkoumá při územním a stavebním
řízení dokumentaci stavby i z hlediska zájmů
jinak hájených dotčenými orgány
státní správy a určit, která
hlediska, popř. podmínky se mají v jednotlivých
řízeních uplatňovat.
Pro řešení rozporů mezi jednotlivými
stanovisky dotčených orgánů státní
správy, popř. pověřených organizací,
platí ustanovení § 136 stavebního zákona.
Nedotčena zůstávají ustanovení
zvláštních předpisů, platných
k počátku účinnosti novely zákona,
která upravují pravomoc orgánů státní
správy a pověřených organizací
projednávat dokumentaci staveb a podílet se při
územním a stavebním řízení,
s výjimkou ustanovení upravujících
způsob vyžadování stanovisek, jejich
formy a lhůty pro jejich vydávání.
Nedotčena zůstává i pravomoc k vydávání
správních rozhodnutí a opatření,
která podle zvláštních předpisů
předchází vydání územního
rozhodnutí nebo stavebního povolení, např.
rozhodnutí orgánu ochrany zemědělského
půdního fondu, oblastního plánování,
vodohospodářského, souhlas Československé
komise pro atomovou energii apod.
Odůvodnění:
Projednávání dokumentace stavby v průběhu
jejího zpracování je předepsáno
ve vyhlášce č. 5/1987 Sb., o dokumentaci staveb.
Vyhláška správně sleduje, aby orgány
a organizace svá stanoviska v průběhu zpracování
dokumentace podávaly jako konzultace, údaje a informace,
ale musí respektovat úpravu zvláštních
předpisů, která umožňuje vydávat
i v této etapě (přípravě stavby)
samostatná rozhodnutí a lhůty pro ně.
Nedostatek těchto samostatných rozhodnutí
tkví v tom, že nejsou podrobena koordinaci a konfrontaci
s jinými aspekty přípravné a projektové
dokumentace stavby. Dochází ke střetávání
nebo dublování kompetencí různých
orgánů státní správy a vzniku
sporů, které nelze prakticky odstranit.
V projednávání dokumentace není dostatečně
rozlišena fáze koncepčních prací
na dokumentaci, v níž jde o tvůrčí
přístup s možností variant, který
musí mít na zřeteli i dotčené
orgány státní správy a fáze,
kdy je určitý stupeň dokumentace ukončen
a kdy je možné o něm, jako o celku, komplexně
rozhodnout u stavebního úřadu.
Tento stav vede přirozeně i k nárůstu
odborných pracovních sil, které dokumentaci
stavby zkoumají u dotčených orgánů
státní správy z dílčích
hledisek na úkor slábnoucí autority stavebních
úřadů, které mají komplexní
odpovědnost za vydané rozhodnutí o umístěni
stavby a stavební povolení.
V právním řádu i v praxi investiční
výstavby jsou snahy zřetelně konstituovat
další orgány, které mají vydávat
závazná stanoviska k dokumentací staveb nebo
jejich pravomoci prohlubovat.
Působnost některých orgánů
státní správy, které izolovaně
přezkoumávají dokumentaci staveb nebo vykonávají
dohled nad nedokončenými stavbami, popř.
jejich realizací, vede také ke vzniku značného
počtu předpisů, které upravují
požadavky těchto orgánů na výstavbu.
Některé orgány tak postupně přebírají
úkoly, které systémově a tradičně
v řízení výstavby patří
do rozhodovací kompetence stavebních úřadů.
Pokud na úrovni federace v souladu s kompetenčním
zákonem Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj vydávala obecně
závazné právní předpisy v oblasti
řízení investorské, projektové
a inženýrské činnosti, byl legislativní
prostor pro úpravu těchto vztahů zúžen
již existujícími úpravami zvláštních
předpisů, které musí být respektovány.
Tyto zvláštní předpisy umožňují
příslušným orgánům např.
stanovit procesně jiný postup projednávání
než nynější vyhláška o dokumentaci
staveb a vyžadovat jiné podklady při přípravě
staveb k přezkoumání; tím se vytvářejí
velmi komplikované vztahy.
Je proto napříště nutné odlišit
důsledně fázi, kdy jde o posuzování
rozpracované přípravné a projektové
dokumentace a fázi, kdy jde o komplexní rozhodnutí
o dokončené přípravné dokumentaci
(projektový úkol) a o dokončené projektové
dokumentaci (projekt); tímto opatřením se
nepřímo novelizuje postup při projednávání
přípravné a projektové dokumentace
různými orgány (organizacemi) státní
správy upravený zvláštními předpisy.
Navíc se umožňuje v souladu s podmínkami
rozvoje spolupráce stavebních úřadů
s dotčenými orgány státní správy,
aby diferencovaně podle podmínek výstavby
v jednotlivých krajích se u vybraných, zpravidla
opakovaných druhů staveb umožnilo vést
povolovací řízení u stavebních
úřadů bez účasti některých
dotčených orgánů státní
správy. Tímto opatřením se významně
rozšíří iniciativní činnost
a pravomoc národních výborů zjednodušovat
postupy řízení u stavebních úřadů
diferencovaně, jak to vyplyne z místních
podmínek.
Zásada č. 48
Úprava § 126 odst. 3
K územnímu, stavebnímu a kolaudačnímu
řízení a k řízení o
odstranění stavby, jejíž součástí
je jaderné zařízení, stavebník
předloží souhlas Československé
komise pro atomovou energii. Souhlas je pro stavební úřad
závazným podkladem k rozhodnutí a může
být vázán na splnění podmínek.
Odůvodnění:
Navrhované znění je v souladu se zákonem
č. 28/984 Sb., o státním dozoru nad jadernou
bezpečností jaderných zařízení,
které nepřímo § 126 odst. 3 stavebního
zákona novelizovalo.
Zásada č. 49
Doplnění nových ustanovení za §
126.
Stavební úřad musí v jednotlivých
řízeních podle stavebního zákona,
zejména při územním a stavebním
řízení, dbát zájmů urbanismu
a vysoké úrovně architektury.
U staveb nebo jejich souborů si stavební úřad
podle povahy a složitosti věci před uložením
podmínek ve svém rozhodnutí opatří
stanovisko útvaru hlavního architekta vyjadřující
nároky na uspořádání z hlediska
urbanismu a architektury.
Útvary hlavních architektů si mohou zřídit
pro své územní obvody národní
výbory jako odbornou organizaci pro otázky územního
plánování, urbanismu a architektury.
K řešení významných urbanistických
a architektonických otázek vypisují příslušné
národní výbory, popřípadě
ministerstvo výstavby a stavebnictví republiky urbanistické,
architektonické a projektové soutěže.
Zásady vypisování, hodnocení soutěžních
návrhů, udělení odměn soutěžícím
a seznámení veřejnosti s návrhy a
výsledky soutěže stanoví obecně
závazný právní předpis.
Pokud výsledky urbanistické, architektonické
nebo projektové soutěže slouží
převážně investiční výstavbě
nebo jiné činnosti organizace, může
příslušný národní výbor
požadovat od této organizace částečnou
nebo úplnou úhradu nákladů soutěže.
Odůvodnění:
Navržená úprava reaguje na závěry
sjezdů Svazu českých a Svazu slovenských
architektů a kritiku upozorňující
na nedostatek legislativní úpravy zabezpečující
v přiměřené míře zájmy
urbanismu a architektury.
Národní výbory mohou i v současné
době podle své iniciativy zřizovat a zřizují
útvary hlavních architektů, jako organizace
jimi řízené. Tato okolnost však není
v obecně závazných právních
předpisech, zejména na úseku investiční
výstavby, uspokojivě, vyjádřena. Nutnost
cílevědoměji řídit a postupně
dobudovat základnu útvarů hlavních
architektů národních výborů
a legalizovat existující stav se odráží
proto i v návrhu zásad novely stavebního
zákona.
Do stavebního zákona se navrhuje včlenit
povinnost organizovat urbanistické a projektové
soutěže na významná a složitá
řešení jako opatření, které
je v souladu s prohloubením úrovně projektových
návrhů a s rozvojem aktivity veřejnosti.
Zásada č. 50
Úprava § 128
Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj vytváří
pro řízení územního rozvoje
informační systém o území a
ve spolupráci s ministerstvy výstavby a stavebnictví
republik soustavně pečuje o jeho uplatňování
v řízení investiční činnosti,
životního prostředí a při jiných
opatřeních v území a jeho propojení
s ostatními celostátními informačními
soustavami.
Odůvodnění:
Nová úprava stanoví, že vedle již
existující soustavy vybraných informací
pro výstavbu, která je zaměřena na
informace potřebné pro rozhodování
v investiční výstavbě, bude vytvářen
informační systém o území,
jehož uplatňování by mělo napomáhat
v řízení investiční činnosti,
ochraně a tvorbě životního prostředí
a při jiných opatřeních v území.
Zásada č. 51
Úprava § 137
Stavební úřady provádějící
řízení podle tohoto zákona se pokusí
vždy též o dosažení dohody účastníků
u těch námitek, které vyplývají
z vlastnických nebo jiných práv k pozemkům
a stavbám, ale překračují rozsah pravomoci
stavebního úřadu nebo spolupůsobících
orgánů státní správy.
Námitky týkající se dodržení
obecných technických požadavků na výstavbu
a jiných předpisů o stavbách (ČSN)
řeší ve své pravomoci stavební
úřad.
Nedojde-li k dohodě o námitce občanskoprávní
povahy, která vyplývá zejména z vlastnických
nebo jiných práv k pozemkům a stavbám,
stavební úřad odkáže navrhovatele
nebo jiného účastníka podle povahy
námitky na soud nebo jiný příslušný
orgán a řízení přeruší
s tím, že mu ve lhůtě 30 dnů
musí být předložen důkaz, že
u soudu nebo jiného příslušného
orgánu byl podán návrh na rozhodnutí
ve sporné věci. Nebude-li návrh v této
lhůtě podán, může si stavební
úřad učinit úsudek o námitce
sám a rozhodnout ve věci.
V řízení, při kterém stavební
úřad nařizuje v zájmu společnosti
opatření podle tohoto zákona a hrozí-li
nebezpečí z prodlení, učiní
si úsudek o námitce, u které nedošlo
k dohodě, a ve věci rozhodne.
Odůvodnění:
Navrhovaná úprava řešení námitek
v řízeních podle stavebního zákona
upřesňuje pravomoc stavebního úřadu
řešit námitky, týkající
se územně technických a stavebně technických
požadavků, vyjadřovaných zpravidla ukazateli,
jejichž řešení spadá do působnosti
odborného stavebně technického orgánu.
Toto řešení se však nijak nedotýká
pravomoci soudů vyplývající zejména
z § 130a občanského zákoníku.
Zásada č. 52
Úprava § 41
Pravomoc stavebních úřadů vyhlášených
před účinností novely stavebního
zákona zůstává nedotčena až
do stanovení územních obvodů obvodních
a místních stavebních úřadů
podle § 117 tohoto zákona.
Dodatečně lze vyvlastnit pozemky, které byly
použity před účinností novely
tohoto zákona pro účely, pro něž
by mohly být podle tohoto zákona vyvlastněny
a u nichž dosud nedošlo k majetkoprávnímu
vypořádání. Návrh na vyvlastnění
práv k takovým nemovitostem musí podat organizace,
která pozemky užívá.
Stavby chat pro individuální rekreaci, které
byly postaveny bez stavebního povolení nebo provedeny
v rozporu s ním nebo došlo u nich k překročení
zastavěné plochy nebo obestavěného
prostoru stanoveného obecnými technickými
požadavky na výstavbu, se v řízení
podle § 88 odst. 1 písm. b) tohoto zákona posuzují
podle obecných technických požadavků
platných od 1. 1. 1991.
Dodatečné povolení stavby pro individuální
rekreaci musí být v souladu se záměry
a cíli územního plánování,
nesmí ohrožovat bezpečnost a zdraví
a se stavbami v chráněném území,
ochranném pásmu, na zemědělském
nebo lesním pozemku musí souhlasit příslušné
orgány státní správy. Dodatečné
povolení stavby pro individuální rekreaci
podléhá správnímu poplatku podle zvláštních
předpisů.
Odůvodnění:
V přechodných ustanoveních novely tohoto
zákona se stanoví, že dosavadní stavební
úřady národních výborů
budou vykonávat svou pravomoc až do doby než
budou určeny územní obvody stavebních
úřadů s úplnou nebo částečnou
pravomocí. Toto opatření je nutné
pro zajištění kontinuity rozhodování
nebo provádění jiných opatření
podle stavebního zákona a jeho prováděcích
předpisů.
Poznatky z praxe ukazují na to, že ne vždy došlo
k vypořádání majetkoprávních
vztahů mezi vlastníkem pozemku a stavebníkem
(vlastníkem stavby). Umožňuje se proto podat
návrhy na vyvlastnění, protože nedošlo
k dohodě o převodu pozemku a uvést tak do
pořádku vlastnické vztahy k pozemkům.
Prověrky, zda realizacím staveb předcházela
opatření podle příslušných
předpisů na ochranu zemědělského
půdního fondu a zastavěná plocha byla
vyňata, zjistily na tomto úseku velké nedostatky.
Navržená úprava stanoví podmínky,
za kterých lze vydat dodatečné povolení
stavby pro individuální rekreaci (převážně
se týká zahrádkářských
chat, které byly postaveny na ploše přesahující
16 m2 a kdy orgány ochrany zemědělského
půdního fondu vydávají dodatečná
rozhodnutí). Vydané povolení bude podléhat
správnímu poplatku.
Zásada č. 53
Úprava § 142
Vypustí se poslední věta tohoto ustanovení,
které zakotvilo pravomoc bývalého ministerstva
výstavby a techniky české socialistické
republiky přezkoumávat rozhodnutí Útvaru
hlavního architekta hlavního města Prahy
vydaná ve správním řízení.
Nově se stanoví, že do nabytí účinnosti
zákona, který upraví výkon státní
správy příslušející národním
výborům na území hlavního města
Slovenské socialistické republiky Bratislavy, provádí
na tomto území úkony spojené s pořizováním
územně plánovací dokumentace a vykonává
pravomoc stavebního úřadu na úseku
územního rozhodování odborná
organizace (Útvar hlavního architekta) zřízená
Národním výborem hlavního města
Slovenské socialistické republiky Bratislavy.
Odůvodnění:
Vypustí se poslední věta tohoto ustanovení,
které zakotvilo pravomoc bývalého ministerstva
výstavby a techniky České socialistické
republiky přezkoumávat rozhodnutí Útvaru
hlavního architekta hlavního města Prahy
vydaná ve správním řízení.
V § 142 stavebního zákona je upravena přenesená
pravomoc NVP na ÚHA hl. m. Prahy. Navrhuje se obdobná
úprava pro hlavní město Slovenské
socialistické republiky Bratislavu, kde jsou již vytvořeny
organizační podmínky. Tuto úpravu
je nutné provést v novele stavebního zákona,
protože zákon SNR č. 43/1968 Sb., o hlavním
městě Slovenska Bratislavě, ve znění
předpisů pozdějších, neumožňuje
svěřit výkon některých činností
na úseku územního plánování
odborné organizaci (Útvaru hlavního architekta).
Zásada č. 54
§ 143 se doplní o
a) zmocnění Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj vydat obecně závazné
právní předpisy, které podrobněji
upraví
- vyhlašování závazných částí
schválených územních plánů
(§ 29),
- rozsah udržovacích prací, které nepodléhají
ohlášení (§ 57),
- v dohodě s komisemi pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj republik okruh investic,
náležitosti dokumentace a dokumentů předkládaných
ke státní expertize a podrobnosti postupu orgánů
státní expertizy (§ 102),
- v dohodě s ministerstvy výstavby a stavebnictví
republik zásady vypisování, hodnocení
soutěžních návrhů, udílení
odměn soutěžícím a seznámení
veřejnosti s návrhy a výsledky urbanistických,
architektonických a projektových soutěží
(§ 126),
- podmínky tvorby a využívání
typizačních nástrojů při navrhování
a provádění staveb ve vazbě na územní
plánování a stavební řízení;
b) zmocnění ministerstev výstavby a stavebnictví
republik
- udílet výjimky z územně technických
a užitných vlastností staveb stanovených
v obecných technických požadavcích na
výstavbu,
- schvalovat vybrané typy rodinných domků,
rekreačních chat a garáží, popř.
dalších stavebních objektů, které
mají být hromadně vyráběny
a montovány.
Odůvodnění:
Stávající zmocnění stavebního
zákona pro Státní komisi pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj, popř. další
orgány vydat k jeho provedení obecně závazné
právní předpisy se rozšiřuje
a upravuje v souladu se změnami, které navrhuje
novela tohoto zákona. Některá doplnění
vycházejí též z návrhů
ústředních orgánů státní
správy.
Zásada č. 55
Účinnost zákona se předpokládá
od 1. ledna 1991.
V Praze dne 5. října 1989.

