Zásada č. 22
Úprava § 46 odst. 2
Kromě ústředních orgánů
státní správy provádějí
potřebná opatření uvedená v
tomto ustanovení i svazy družstev, ústřední
orgány společenských organizací a
krajské národní výbory (Národní
výbor hlavního města Prahy, Národní
výbor hlavního města Slovenské socialistické
republiky Bratislavy).
Odůvodnění:
V souladu s existující praxí se rozšiřuje
v zákoně působnost svazů družstev
(zákon č. 94/1988 Sb., o bytovém, spotřebním
a výrobním družstevnictví, § 52
písm. i)), společenských organizací
a krajských národních výborů
(NVP, NVB) v řízení ověřování
zvláštní způsobilosti.
Zásada č. 23
Úprava § 51 odst. 2
U experimentálních staveb, jejichž cílem
je ověřit též vhodnost (hodnoty) výrobků
pro stavby, se osvědčení o vhodnosti výrobků
nevyžaduje.
Odůvodnění:
V § 51 odst. 2 stavebního zákona se uvádí,
že osvědčení vhodnosti výrobků
se nevyžaduje u výrobků pro experimentální
stavbu a u výrobků, jejichž vhodnost byla posouzena
při výkonu státního zkušebnictví.
Z praxe se ukazuje, že výkonem státního
zkušebnictví nelze institut osvědčování
spolehlivě nahrazovat, proto se část uvedeného
odstavce vypouští.
Zásada č. 24
Úprava § 56
Stavební povolení ani ohlášení
se též nevyžaduje:
u změn staveb, které jsou ve vlastnictví
nebo užívání cizích států,
s výjimkou takových změn, kterými
se mění vnější vzhled stavby
nebo ohrožuje bezpečnost a zdraví nebo které
vedou ke vzniku nových nároků na rozvodné
sítě a kanalizace.
Odůvodnění:
Výčet staveb, stavebních úprav a udržovacích
prací, které nevyžadují stavební
povolení ani ohlášení, se rozšiřuje
o provádění změn staveb, které
jsou ve vlastnictví nebo užívání
cizích států. V případě,
že prováděnou změnou by se měnil
vzhled stavby a mohlo by dojít k ohrožení zájmů
architektury, bezpečnosti, zdraví nebo ke vzniku
nových nároků na rozvodné sítě
a kanalizace, budou změny podléhat povolovacímu
nebo ohlašovacímu režimu tohoto zákona.
Předpisy chránící kulturní
památky zůstávají nedotčeny.
Zásada č. 25
Úprava § 57
Stavebník (§ 139 odst. 3) drobných staveb,
stavebních úprav a udržovacích prací
uvedených v § 55 odst. 2 je povinen jejich provedení
předem písemně ohlásit stavebnímu
úřadu. Udržovací práce, které
nepodléhají ohlášení, vymezí
prováděcí předpis.
Ohlášenou drobnou stavbu, stavební úpravu
nebo udržovací práce může stavebník
provést, pokud mu stavební úřad do
30 dnů ode dne ohlášení neoznámí,
že podléhají stavebnímu povolení.
Zjistí-li však stavební úřad,
že drobnou stavbou, stavební úpravou nebo udržovacími
pracemi jsou ohroženy životy nebo zdraví osob
nebo nepřiměřeně ohroženo životní
prostředí, může i po uplynutí
lhůty uložit podmínky k jejich provedení.
Za den ohlášení se považuje den, kdy stavebník
podal ohlášení u stavebního úřadu.
Jestliže ve lhůtě do 6 měsíců
od podání ohlášení stavebník
drobnou stavbu, stavební úpravu nebo udržovací
práce nezahájí a bude-li je stavebník
provádět v pozdější lhůtě,
je povinen je znovu ohlásit.
Odůvodnění:
Drobné stavby, stavební úpravy a některé
udržovací práce podléhají režimu
ohlášení. Pokud do 30 dnů po ohlášení
stavební úřad neoznámí, že
podléhají stavebnímu povolení, platí
právní domněnka, že nejsou proti ohlášení
námitky a proto mohou být po uplynutí uvedené
lhůty zahájeny. Pokud je ohlašovatel nezahájí
do 6 měsíců a hodlá je provádět
v pozdější lhůtě, musí
je znovu ohlásit.
Navržená úprava přináší
oproti dosavadní zjednodušené úpravě
ohlášení vztahující se pouze
na vybrané udržovací práce významnou
změnu, protože se rozšiřuje o drobné
stavby a stavební úpravy.
Zásada č. 26
Úprava § 58 odst. 3
Jde-li o změnu stavby nebo udržovací práce
na ní, může být stavebníkem i
uživatel stavby, pokud doloží písemný
souhlas vlastníka (spoluvlastníků) stavby
nebo pokud to připouštějí zvláštní
předpisy.
Odůvodnění:
Stávající úprava umožňuje
provádět změnu stavby nebo udržovací
práce na ní i uživatelům stavby, avšak
jen pokud těmito jsou socialistické organizace.
Navržená úprava rozšiřuje tyto
možnosti i na stavebníky občany a zjednodušuje
postup např. při úpravě nebytových
prostor na byty nebo při úpravách bytů
uživatelem bytu apod.
Zásada č. 27
Úprava § 58 odst. 5
Písemný souhlas vlastníků staveb se
předkládá též pro stavby se společnou
stavební konstrukcí.
Odůvodnění:
Individuální bytová výstavba je často
realizována formou řadové zástavby.
Společné konstrukce a zdi jsou mnohdy v ideálním
nebo reálném spoluvlastnictví stavebníků
a lze je považovat za zvláštní formu provedení
stavby, kde jedna stavba se opírá o druhou. Pro
stavební řízení je proto nutné
předkládat souhlasy (dohody) sousedících
stavebníků, ve kterých se mimo jiné
dohodnou i na termínu postavení např. společné
zdi v hrubé stavbě a řeší další
otázky, především občanskoprávního
charakteru. Úprava umožňuje řešit
tyto případy u staveb již postavených,
kdy dochází v průběhu jejich užívání
ke změnám.
Tato úprava se musí promítnout i do §
66 odst. 2 (viz zásada č. 33).
Zásada č. 28
Úprava § 59
Účastníkem stavebního řízení
je i budoucí uživatel stavby, pokud je v době
řízení znám.
Odůvodnění:
Účastníkem stavebního řízení
se stane i budoucí uživatel stavby, pokud je v době
řízení znám. Tato úprava vychází
z požadavků praxe a bude se např. dotýkat
zejména staveb bytových domů, staveb různých
provozních a obchodních středisek v rámci
akce "Z", kdy investorem bývá jiná
organizace než budoucí uživatel. Na rozdíl
od dosavadní úpravy se těmto budoucím
známým uživatelům stavby (např.
podniky bytového hospodářství, družstva
bytová či spotřební apod.) umožní
uplatňovat připomínky ještě ve
stadiu před realizací stavby a ovlivňovat
tak výsledné stavební dílo. Zabrání
se tak vzniku situací, kdy po kolaudačním
řízení se zdráhá budoucí
uživatel stavbu převzít, protože mu objekt
z různých důvodů nevyhovuje a dodatečně
požaduje provedení různých změn
a úprav.
Zásada č. 29
Úprava § 61
V případech, kdy stavebník (§ 139 odst.
3) prokazatelně doloží, že účastníci
řízení a dotčené orgány
státní správy s navrhovaným řešením
souhlasí, stavební úřad neoznamuje
zahájení řízení a není
vázán povinností svolat místní
šetření, popřípadě určit
lhůtu pro podání námitek účastníky
řízení a může bezprostředně
vydat stavební povolení.
Odůvodnění:
Navržená úprava umožní stavebním
úřadům ve stanovených případech
upustit od oznamování zahájení stavebního
řízení, upustit od svolání
místního šetření a nebudou vázány
dodržováním lhůty l dní před
vydáním stavebního povolení. Návrh
úpravy je v souladu s požadavkem dokumentu PÚV
KSČ ze dne 19. 8. 1988 na zpružnění
postupu národních výborů ve správních
řízeních.
Zásada č. 30
Úprava § 62 odst. 1
Jestliže žádost byla přezkoumána
podle zvláštních předpisů jiným
k tomu příslušným orgánem státní
správy, stavební úřad navazuje na
výsledky tohoto projednání a vlastní
přezkoumání žádosti v tomto rozsahu
již neprovádí.
Odůvodnění:
V případě, že zvláštní
předpisy stanoví přezkoumání
dokumentace staveb organizací jiným orgánem,
než je stavební úřad, podle některých
kriterií stanovených dosud stavebním zákonem,
nebude přezkum stavební úřad provádět.
Navržené opatření zrychlí proces
stavebního řízení u stavebního
úřadu a může se vztahovat zejména
na stavby zařazené jako jmenovité úkoly
státního plánu, včetně státních
zakázek, popř. jeho zvláštní
části.
Zásada č. 31
Úprava § 62 odst. 3
Národní výbory zabezpečují
prostřednictvím jimi zakládaných,
zřizovaných a řízených organizací
nebo zařízení poskytování placených
služeb souvisejících s přípravou,
povolováním a prováděním staveb
občanů. O rozsahu a podmínkách těchto
služeb a služeb poskytovaných jinými organizacemi
je povinen stavebníka informovat stavební úřad.
Odůvodnění:
Sekretariát ÚV KSČ se dne 31. 3. 1988 zabýval
náměty k řešení některých
nedostatků v uspokojování oprávněných
potřeb občanů. Tyto náměty
byly pojaty i do zprávy předsednictva ÚV
KSČ pro 9. zasedání ÚV KSČ.
Návrh úpravy vychází z těchto
námětů a vyjadřuje další
snahu po zjednodušování postupů při
přípravě, povolování a provádění
staveb občanů. Neslučuje se výkon
státní správy s poskytováním
služeb a pro jejich poskytování se využívá
široký okruh organizací.
Zásada č. 32
Úprava § 63
Dokumentaci jednoduchých a drobných staveb přezkoumává
stavební úřad z hlediska předpisů
o obecných technických požadavcích na
výstavbu, vydaných podle zákona nebo jiných
předpisů. Stavební úřad oznámí
zahájení řízení dotčeným
orgánům státní správy v případech,
kdy nemůže dokumentaci stavby spolehlivě přezkoumat
sám; tyto orgány jsou povinny sdělit své
stanovisko nejpozději při ústním jednání
nebo ve lhůtě stanovené stavebním
úřadem (§ 61 odst. 3 a 5).
Právo dotčených orgánů státní
správy vydat samostatné rozhodnutí zůstává
nedotčeno, jestliže to předpisy na ochranu
jimi sledovaných zájmů stanoví.
Odůvodnění:
U jednoduchých a drobných staveb se ve stavebním
zákoně zavedlo zjednodušené řízení
a odchylně se upravilo zajišťování
ochrany zvláštních zájmů sledovaných
jinými orgány státní správy,
aniž byla dotčena vymezená pravomoc těchto
orgánů. Tyto orgány na základě
oznámení stavebního úřadu o
zahájení řízení si mohly vyhradit
posouzení, jestliže měly za to, že podmínky
obsažené v obecných technických požadavcích
na výstavbu nemůže aplikovat stavební
úřad v konkrétním případě
sám.
Prověrky výkonu státní správy
na úseku územního plánování
a stavebního řádu přinesly poznatky,
že dotčené orgány státní
správy této možnosti nevyužívají
a že jsou v některých místech uzavírány
dohody mezi stavebními úřady a některými
orgány, na základě kterých se nezúčastňují
řízení a není jim ani zahájení
řízení oznamováno. Navržené
znění vychází z této praxe;
umožňuje stavebním úřadům
si vyžádat součinnost vybraných dotčených
orgánů státní správy, a to
v těch případech, kdy posouzení odborné
stránky věci nemohou samy zabezpečit.
Zásada č. 33
Úprava § 66 odst. 2
U samostatných staveb občanů, které
spočívají zčásti na sobě
nebo mají společnou stavební konstrukci a
nejsou vzájemně provozně propojeny, vznikne
právní mocí stavebního povolení
ve prospěch povolované stavby věcné
břemeno vůči stavbě, na které
spočívá nebo se kterou má společnou
stavební konstrukci. Obsah věcného břemene
musí být vymezen ve stavebním povolení.
Odůvodnění:
Ustanovení § 66 odst. 2 stavebního zákona
se doplňuje v souladu s úpravou § 58 odst.
5 (zásada č. 27).
Zásada č. 34
Úprava § 81 odst. 1
Vypustí se požadavek na předložení
stanoviska orgánu nadřízeného investorovi
o tom, že provozovna je způsobilá provozu.
Odůvodnění:
Jestliže stavba nebo její část má
být užívána jako provozovna, je kolaudační
rozhodnutí současně povolením provozu.
Zkoumání stavebního úřadu je
zaměřeno i na hlediska budoucího provozu,
pročež má k dispozici i stanoviska nadřízeného
orgánu investora. V souladu se změnami organizačních
struktur výrobně technické, vědeckovýzkumné
a oběhové základny, které se uskutečňují
v rámci komplexní přestavby hospodářského
mechanismu, vypouští se povinnost předkládat
stanovisko nadřízeného orgánu investora
a využijí se přímo doklady o způsobilosti
provozovny k provozu, zejména doklady o provedení
zkoušek předepsaných právními
a jinými předpisy (ČSN).
Zásada č. 35
Úprava § 85 odst. 1
Pro změny ve způsobu užívání
staveb nebo jejich částí předaných
Správě služeb diplomatickému sboru ve
prospěch diplomatických služeb postačí
jejich ohlášení stavebnímu úřadu,
pokud tento do 30 dnů ode dne ohlášení
nestanoví, že podléhají rozhodnutí
nebo nenařídí nové kolaudační
řízení.
Odůvodnění:
Postup při změnách ve způsobu užívání
staveb nebo jejich částí předaných
Správě služeb diplomatickému sboru ve
prospěch diplomatických služeb se zjednodušuje
na základě požadavku federálního
ministerstva zahraničních věcí v souladu
s vytvářením podmínek a odstraňováním
administrativních zábran při působení
diplomatických misí na území ČSSR.
Zásada č. 36
Úprava § 97
Účastníkem řízení o
odstranění stavby je též osoba nebo
inženýrská organizace, která zajišťuje
odborné vedení prací.
Odůvodnění:
Podle § 90 odst. 2 stavebního zákona stavební
úřad v rozhodnutí o odstranění
stavby, kromě jiného, stanoví též
podmínky pro odborné vedení prací;
v případě, že vlastník stavby
není sám způsobilý odborné
vedení demolice provádět, musí podat
návrh na osobu, která bude tento úkol zajišťovat.
Vzhledem k právní odpovědnosti tohoto subjektu
a povinnostem, vyplývajícím pro něj
z ustanovení stavebního zákona, je nezbytné
zdůraznit, že je účastníkem řízení.
Zásada č. 37
Úprava § 100
Do výčtu osob a organizací majících
v tomto ustanovení povinnosti vůči orgánům
státního stavebního dohledu nebo oznamovací
povinnost vůči stavebním úřadům
se zařadí i osoby nebo organizace pověřené
odborným vedením stavby a odborným dozorem
nad prováděním stavby.
Odůvodnění:
Výkon státního stavebního dohledu
vyžaduje, aby účastníci investiční
výstavby splnili některé požadavky,
které umožňují základní
orientaci a postup při činnosti orgánů
státního stavebního dohledu. Současně
je jim uložena povinnost hlásit závady na stavbě,
které ohrožují bezpečnost, životy
či zdraví osob nebo mohou způsobit značné
národohospodářské škody.
Úprava rozšiřuje stávající
okruh osob a organizací o osoby a organizace pověřené
odborným vedením stavby a odborným dozorem
nad prováděním prací.
Zásada č. 38
Doplnění nových ustanovení za §
102
1) Státní expertiza
Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj, Česká komise
pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj a Slovenská komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj (dále v této
zásadě jen "komise") v rámci státního
dohledu na úseku investiční výstavby
(dále v této zásadě jen "dohled")
provádějí státní expertizu
dokumentace vybraných investic a dalších dokumentů
investiční výstavby.
Státní expertiza spočívá v
souhrnném hodnocení národohospodářských
potřeb investic v jejich technickoekonomických důsledcích,
účincích a efektivnosti a v jejich vlivu
na ekologii. Závěry státní expertizy
jsou závazné pro investora, pokud jsou takto označeny.
Okruh investic, náležitosti dokumentace a dokumentů
předkládaných ke státní expertize
a postup orgánů státní expertizy stanoví
obecně závazný právní předpis.
Na státní expertizu se nevztahují obecné
předpisy o správním řízení.
2) Dohled nad přípravou, realizací a užíváním
staveb
a) Komise jsou oprávněny provádět
dohled, jak se plní úkoly vyplývající
ze závazných závěrů státní
expertizy;
b) Ministerstva výstavby a stavebnictví republik
provádějí dohled u staveb, u nichž se
opakují závady, které způsobují
značné národohospodářské
škody a u zvlášť závažných
havárií staveb. Na základě zjištěných
nedostatků mohou:
- podávat návrhy příslušným
orgánům na úpravu technických norem
a jiných dokumentů;
- vydávat pokyny stavebním úřadům
zahrnující opatření o zákazu
vydat stavební povolení, popřípadě
vázat jeho vydání podmínkami, nebo
odmítnout vydat kolaudační rozhodnutí
nebo je podmínit splněním určitých
podmínek,
- koordinovat činnost státního stavebního
dohledu zabezpečovaného pracovníky stavebních
úřadů a jiných orgánů
státní správy.
c) Orgány dohledu jsou pověření pracovníci
komisí a ministerstev výstavby a stavebnictví
republik; mají právo vstupovat na staveniště
do staveb, popřípadě na pracoviště,
kde se vyrábějí materiály nebo výrobky
pro stavby, nahlížet do dokumentace staveb, vyžadovat
od investorů, projektantů, stavebních dodavatelů,
vlastníků staveb nebo od výrobců materiálů
či výrobků pro stavební části
staveb součinnost a podklady potřebné k provádění
dohledu, mohou si k plnění svých úkolů
vyžadovat posudky ústavů specializovaných
na znaleckou činnost (§ 21 odst. 1 zákona č.
36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících);
pracovníci ústavů mají při
plnění těchto úkolů obdobná
práva jako orgány dohledu.
3) Součinnost s orgány dohledu
Organizace, u nichž se dohled provádí, jsou
povinny umožnit orgánům dohledu, popřípadě
přizvaným znalcům, vstup na jednotlivá
pracoviště či stavby, předkládat
potřebné doklady a podklady a vytvářet
další předpoklady nutné k výkonu
dohledu.
Odůvodnění:
Opakující se nedostatky na stavbách, v jejich
přípravě, provádění
i užívání podporují ve veřejnosti
přesvědčení, že kontrola a dohled
jsou na tomto úseku nedostatečné a že
stávající prostředky, zejména
státní stavební dohled prováděný
především pracovníky stavebních
úřadů, nestačí zamezit nedostatkům,
které se chronicky vyskytují. Potřeba účinné
kontroly se prohlubuje v souvislosti s přestavbou řízení
národního hospodářství, kdy
řada účastníků investiční
výstavby si bude počínat relativně
volněji.
Je nutné pokrýt oblasti, které státní
stavební dohled nepostihuje, zejména přípravu
staveb. Proto se navrhuje zřídit institut státního
dohledu, který by pomáhal účinněji
zabezpečovat cíle státní investiční
politiky.
Přímo do zákona se zakotví institut
státní expertizy vykonávaný Státní
komisí pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj a republikovými komisemi pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj. Předmětem
státní expertizy prováděné
Státní komisí pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj budou investiční
akce připravované k zařazení do státních
plánů v odvětvích řízených
federálními orgány, jakož i další
akce, u nichž mají být použity centralizované
finanční a devizové zdroje federace. Obdobně
bude vymezen předmět státní expertizy
prováděné republikovými komisemi pro
plánování a vědeckotechnický
rozvoj. Ministerstva výstavby a stavebnictví republik
budou pak provádět dohled především
nad prováděním a užíváním
staveb s opakovanými závadami a u zvlášť
závažných havárií staveb.
Státní dohled budou vyjmenované orgány
zabezpečovat prostřednictvím svých
pracovníků. Předpokládá se,
že si k plnění svých úkolů
budou vyžadovat posudky ústavů specializovaných
na znaleckou činnost. Současně jsou specifikována
opatření, jaká mohou orgány státního
dohledu k odstranění zjištěných
nedostatků přijímat.
Vytvořením nového institutu nevznikne žádný
nový orgán státní správy, ani
nová organizace.
Zásada č. 39
Úprava § 105
Dosavadní skutkové podstaty přestupků
uvedené v odstavci 1 budou rozšířeny
i o postih:
- toho, kdo provádí drobnou stavbu, stavební
úpravy nebo udržovací práce před
uplynu tím lhůty, stanovené v zásadě
č. 25,
- toho, kdo ve stanovené lhůtě neprovede
opatření orgánu státního stavebního
dohledu, ke kterým byl vyzván nebo o nichž
rozhodl stavební úřad, nebo opatření
provede nedostatečně,
- toho, kdo znemožňuje vstup na svůj pozemek
nebo stavbu (do objektu) dalším osobám přizvaným
stavebním úřadem,
- za provádění jednoduchých a drobných
staveb pro jiné občany bez povolení příslušného
orgánu státní správy,
- každého, kdo provádí změnu
stavby nebo novou stavbu bez povolení nebo v rozporu s
ním.
Odstavec 1 se dále doplní o nové skutkové
podstaty, podle nichž bude postihováno i:
- neprovedení nezbytných úprav nebo neodkladných
zabezpečovacích prací, nařízených
rozhodnutím stavebního úřadu, ve stanovené
lhůtě bez zvláštního důvodu,
- nevyklizení stavby, nařízené rozhodnutím
stavebního úřadu, ve stanovené lhůtě,
- neohlášení závad na stavbě,
které ohrožují bezpečnost, životy
či zdraví osob nebo mohou způsobit značné
národohospodářské škody, stavebnímu
úřadu,
- porušení zákazů, omezení nebo
podmínek stanovených v územním rozhodnutí
v případě, že není vydáváno
stavební nebo jiné obdobné povolení.
Odůvodnění:
Dosavadní vymezení skutkových podstat přestupků
občanů nepostihovalo porušování
některých ustanovení stavebního řádu,
a proto se stávající doplňují
o další nové skutkové podstaty (např.
neprovedení nezbytných úprav nebo neodkladných
zabezpečovacích prací nařízených
rozhodnutím stavebního úřadu, ve stanovené
lhůtě; nevyklizení stavby nařízené
rozhodnutím stavebního úřadu, ve stanovené
lhůtě atd.), dále se rozšiřuje
postih vedle stavebníka i na další osoby (např.
postih toho, kdo znemožňuje vstup na svůj pozemek
nebo stavbu, kdo provádí stavbu pro jiné
občany bez povolení příslušného
orgánu státní správy atd.), popř.
se postih dává do souladu s navrženou novou
úpravou ohlašování (viz zásada
č. 25) nebo provádění staveb (viz
zásada č. 21).
Zásada č. 40
Úprava § 106
1) Nově se doplní tyto skutkové podstaty,
za které může být uložena pokuta
až do 200 000 Kčs:
- nedodržení závazných závěrů
státní expertizy investorem; pokutu uloží
orgán, který prováděl státní
expertizu,
- projektové a inženýrské organizace,
které budou vykonávat projektovou a inženýrskou
činnost (§ 43) bez stanoveného počtu
pracovníků s průkazem zvláštní
způsobilosti a přes výzvu orgánu státního
dohledu tento nedostatek neodstraní; pokutu uloží
podle příslušnosti Státní komise
pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj nebo ministerstvo výstavby a stavebnictví
republiky,
- organizace nezajistí podmínky pro výkon
státního dohledu nebo brání jeho výkonu;
pokutu uloží podle příslušnosti
orgán státního dohledu v investiční
výstavbě.
2) Dosavadní skutkové podstaty v odstavci 1 se rozšíří
o postih, kdy organizace provádí drobnou stavbu,
stavební úpravy nebo udržovací práce
před uplynutím lhůty stanovené v zásadě
č. 25.
3) Odstavec 1 se dále doplní o nové skutkové
podstaty; bude postihováno i:
- neprovedení nezbytných úprav, nařízených
rozhodnutím stavebního úřadu, ve stanovené
lhůtě,
- nevyklizení stavby, nařízené rozhodnutím
stavebního úřadu, ve stanovené lhůtě,
- neohlášení závad na stavbě,
které ohrožují její bezpečnost,
životy či zdraví osob nebo mohou způsobit
značné národohospodářské
škody, stavebnímu úřadu,
- porušení zákazů, omezení nebo
podmínek stanovených v územním rozhodnutí
v případě, že není vydáváno
stavební nebo jiné obdobné povolení.
4) Odstavec 3 se doplní o novou skutkovou podstatu, podle
níž bude postihován investor a dodavatel za
- nedodržení lhůty výstavby stanovené
ve stavebním povolení za předpokladu, že
prodloužení výstavby ztěžuje životní
nebo pracovní podmínky v místě.
Odůvodnění:
Stávající vymezení skutkových
podstat správních deliktů organizací
s rozšiřuje a upřesňuje obdobně
jako u přestupků občanů. Správní
delikty se doplňují o sankce postihující
nedodržení lhůt výstavby, stanovené
jako podmínka ve stavebním povolení, kdy
lze postihovat investora i dodavatele. Pokuty organizacím
budou ukládat též orgány provádějící
státní dohled (viz zásada č. 38),
jestliže při jeho provádění zjistí
porušení povinností.