POLITICKÝ A EKONOMICKÝ ROZBOR

Politicko právní cíle, struktura a základní poslání zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)

Základním cílem stavebního zákona bylo v souladu s dlouhodobými úkoly vyplývajícími z opatření v oblasti investiční výstavby a působnosti národních výborů zvýšit podstatně účinnost mocensko-právních nástrojů národních výborů při řízení investiční výstavby v jejich územních obvodech.

V souladu s tímto základním cílem a v zájmu přehlednosti a účinnosti právních vazeb byla do stavebního zákona začleněna jak problematika územního plánování, tak stavebního řádu a další příbuzná problematika z oboru správy investiční výstavby. Stavební zákon se tak stal naší historicky největší kodexovou úpravou správních předpisů investiční výstavby, která až na výjimky je jednotná pro území celého státu.

Ve stavebním zákoně byly vytvořeny předpoklady pro vyšší efektivnost územního plánování jako činitele ovlivňujícího záměry národohospodářského plánování, zejména novým uspořádáním územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů a zdůrazněním faktoru času při pořizování těchto koncepčních dokumentů o území.

V souladu s prohloubením socialistické demokracie byla rozvinuta součinnost občanů a organizací v územně plánovacím a stavebně správním procesu.

Ve stavebním zákoně byla zakotvena odpovědnost orgánů územního plánování a stavebních úřadů národních výborů za uplatňování hledisek ochrany a tvorby životního prostředí a hledisek jednotné technické politiky.

Vztah ke komplexní přestavbě hospodářského mechanismu

Podle přílohy IV. k usnesení vlády ČSSR ze dne 22. 10. 1987 č. 283 k právnímu zabezpečení přestavby hospodářského mechanismu bylo uloženo novelizovat zákon o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) s účinností od 1. 1. 1991.

Jedním z cílů stavebního zákona bylo přerozdělit a zřetelně diferencovat odpovědnost orgánů státní správy, zejména národních výborů, za ochranu celospolečenských otázek, od odpovědnosti orgánů hospodářského řízení, popř. hospodářských organizací, za efektivnost investic na straně druhé. Tímto pojetím stavebního zákona byly vytvořeny předpoklady pro legislativní stabilitu a relativně malou závislost na změnách hospodářského řízení.

Ve stavebním zákoně je ovšem i řada institutů hospodářské povahy nebo institutů na sféru hospodaření organizací navazujících, jejichž pojetí předstihlo svoji dobu a také v období přestavby hospodářského mechanismu jde o instituty progresivní, jako je tomu u nároků na kvalitu výrobků pro stavby, nároků na odbornost organizací působících v investiční výstavbě, jako je tomu u organizací projektových, inženýrských nebo dodavatelských, u požadavků na zvláštní způsobilost u některých funkcí v investiční výstavbě a na funkci souboru vybraných informací pro výstavbu jako společného informačního systému pro orgány státní správy i organizace působící v investiční výstavbě.

Po zavedení nového hospodářského mechanismu předpokládajícího, že hospodářské organizace budou realizovat investiční výstavbu ve své pravomoci a odpovědnosti bez centrálního rozdělování nebo omezování investic, lze předpokládat vyšší podnikavost a tlaky těchto organizací, které se mohou častěji dostat do střetu s celospolečenskými zájmy.

Za těchto změněných okolností budou mít národní výbory jako orgány státní moci a správy nezastupitelnou úlohu. Vzrostou požadavky na dodržování koncepce rozvoje území, požadavky na tvorbu a ochranu životního prostředí v územním plánování a při povolování staveb a na důsledné dodržování zákonnosti v investiční výstavbě. Poroste úloha a zvýší se odborné nároky na orgány územního plánování a stavební úřady a na jejich řízení. Souběžně bude nutno zjednodušovat postupy v investiční výstavbě, aby investorská a projektová příprava mohla probíhat efektivně; zjednodušující opatření nemohou však jít na úkor celospolečenských zájmů. Zvláštní zřetel nutno mít na pohotové vyřizování žádostí občanů ve stavebních věcech. Orgány státní správy v přípravě investiční výstavby musí napomáhat koordinační činností a konzultacemi a podklady, které vyplývají z jejich činnosti k efektivnější přípravě investic.

Zaměření navrhovaných změn

Navrhované změny v zásadách novely stavebního zákona vycházejí ze směrnic k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu schválených usnesením vlády ČSSR č. 29/1988 a soustřeďují se na další posílení celospolečenských zájmů v investiční výstavbě, zejména v péči o životní prostředí a dodržování kázně v investiční výstavbě a kontrole nad ní v nových podmínkách.

V souladu s touto platformou předpokládá návrh zásad novely prohloubení postavení územního plánování v řízení společnosti, doplnění nástrojů územního plánování a jejich účinnosti zejména v péči o životní prostředí, zjednodušující opatření v projednávání územně plánovací dokumentace, jakož i v projednávání dokumentace staveb s dotčenými orgány státní správy; dále se navrhuje zásadní přestavba orgánů národních výborů, které jsou stavebními úřady, racionálnější opatření v úpravě oprávnění k projektové a inženýrské činnosti včetně udělování oprávnění k projektování občanům, jakož i řada zjednodušujících postupů při povolování staveb občanů i organizací. Návrh novely zavádí též instituci státního dohledu v investiční výstavbě a vytváří předpoklady pro vyšší účinnost sankcí.

Návrh zásad novely uvádí stavební zákon do souladu s nastalými změnami v právním řádu a podstatně zvýrazňuje též uplatňování zájmů urbanismu a architektury v investiční výstavbě.

Stručný souhrn navrhovaných opatření

Územní plánování

V postavení územního plánování se zakotvuje jeho komplexní odpovědnost za územní rozvoj z hlediska péče o životní prostředí, zdůrazňuje se nově odpovědnost za vytváření předpokladů pro uplatnění náležité úrovně urbanismu a architektury, prohlubuje se návaznost na podmínky osídlení a urbanizace a vytváření podkladů pro veškeré koncepční úvahy a návrhy hospodářského rozvoje v území.

V úkolech územního plánování se prohlubuje odpovědnost za vytváření regulačních řešení, podmínek pro urbanistický a architektonický rozvoj a za účinnou koordinaci složek a opatření na úseku životního prostředí.

Mezi územně plánovací podklady se zavádí koncepce urbanizace, jejíž zpracování si vynutila praxe a která znamená významný nástroj pro regulaci osídlení, rozmisťování výroby a pro makrostrukturální úvahy o tvorbě a ochraně životního prostředí v území.

Menší úpravy se provádějí v zaměření urbanistické studie jako územně plánovacího podkladu, který může ve vymezených případech nahrazovat územně plánovací dokumentaci a tudíž řešit problémy v území s komplexním přístupem.

V zaměření územně plánovací dokumentace, pokud je to nezbytné, se provádí úpravy, které některé kategorie územně plánovací dokumentace a jejich návaznost na hospodářský rozvoj dávají do souladu se změnami v národohospodářském plánování, zejména v oblastním plánování.

Upravuje se též postup ministerstev výstavby a stavebnictví republik při dohledu na pořizování územně plánovací dokumentace tak, aby napříště nedocházelo k překrývání kompetencí národních výborů zodpovídajících za územní rozvoj a ústředních orgánů státní správy zodpovídajících za odborné řízení územního plánování.

V projednávání územně plánovací dokumentace se zavádí nové lhůty pro předávání stanovisek dotčenými orgány státní správy a zavádí se koncentrační zásada vůči stanoviskům ve lhůtě nedodaným.

Při projednávání návrhů územních plánů a územních projektů se odstraňuje dosud předepsaná dohoda o řešení se všemi dotčenými orgány státní správy a nadále se ponechává jen tam, kde orgány státní správy zabezpečují zájmy obrany a bezpečnosti státu, ochranu životního prostředí a jiných zvláštních zájmů stanovených obecně závaznými právními předpisy. Nově se tak koncipuje vztah k podmínkám územního rozvoje a nadřazuje se nezbytnost priority ekologických a jiných celospolečenských požadavků, kterým se musí účastníci investiční výstavby a jiní uživatelé území podrobit. Zároveň se tak podstatně zjednodušuje proces projednávání územně plánovací dokumentace.

V závazné části schválených územních plánů se budou vymezovat kromě tradičních zásad uspořádání území nově i zásady urbanistického a architektonického uspořádání a zásady tvorby a ochrany životního prostředí. Právní závaznost územních plánů se posiluje i direktivou, že vždy musí být veřejně vyhlášeny. Demokratičnost je posilována požadavkem, že organizace a občané musí být uvědoměni, kde mohou do schválené územně plánovací dokumentace nahlížet. Nově se zakotvuje závaznost schválené územně plánovací dokumentace i pro provádění změn v užívání existujících nemovitostí na jiné účely a zejména pro plánování dynamiky hospodářského rozvoje oblastí, měst a obcí.

Umožňuje se, aby se souhlasem okresního národního výboru pořizovaly územně plánovací dokumentaci sídelních útvarů a zón i městské národní výbory druhé a třetí kategorie, a to v souladu s růstem odbornosti aparátu těchto národních výborů a možnostmi pro zakládání útvarů hlavních architektů. Nepředpokládá se, aby pravomoc pořizováni uvedené územně plánovací dokumentace byla dána i dalším národním výborům základního stupně zejména proto, že opatřování koncepčních dokumentů územního plánování vyžaduje úzkou součinnost s orgány oblastního plánování na vyšších stupních národních výborů a nepřichází ani v úvahu je odborně odpovídajícím způsobem zabezpečit (např. zřízením útvaru hlavního architekta).

Povolování staveb

K rozsáhlému zjednodušení dochází návrhem opatření, aby bylo možno u všech staveb, které povolují národní výbory, které jsou stavebními úřady, sloučit územní a stavební řízení a vydat jediné správní rozhodnutí nahrazující rozhodnutí o umístění stavby a stavební povolení.

Toto opatření je možné postupně rozvinout v souladu s vyšší intenzitou pořizování a schválení příslušné územně plánovací dokumentace, jejíž regulační prvky budou natolik pro projektování zjevné a limitující, že bude možné bez rizika rozhodnutí o umístění stavby vypustit.

Souběžně se zjednodušuje a rozšiřuje okruh tzv. jednoduchých staveb, které ve sloučeném územním a stavebním řízení budou povolovat stavební úřady bez spoluúčasti dotčených orgánů státní správy, pokud si tuto účast výslovně nevyžádají.

Povolovací řízení bude možno takto zjednodušit u dalších opakovaných nevýrobních staveb, kde se využívají typové podklady jako u bytové výstavby; podmínkou je, že krajské národní výbory dohodnou zjednodušený postup s ústředními orgány státní správy, které řídí orgány státní správy nižších stupňů spolupůsobící u řízení prováděných národními výbory, které jsou stavebními úřady.

Drobné stavby bude možno realizovat již na základě pouhého ohlášení; dosavadní sdělení stavebního úřadu o tom, že nemá proti drobné stavbě námitek, odpadne. Zůstane zachována jen možnost, aby stavební úřad si ve vymezené lhůtě vyhradil vydání stavebního povolení, protože to povaha stavby vyžaduje.

U individuálních staveb občanů bude zajišťováno na žádost stavebníka a budoucího vlastníka stavby obstarání stanovisek organizací, které jsou správci dopravních, telekomunikačních a rozvodných sítí a kanalizací, popř. i dalších organizací. Tuto službu budou zajišťovat za úhradu organizace nebo zařízení zakládané, řízené a spravované národními výbory.

Stavební řízení u změn staveb, např. při úpravách bytů, se ulehčí tím, že sám občan - uživatel stavby bude vystupovat jako stavebník, předloží-li o tom dohodu s vlastníkem stavby.

Další zjednodušení jsou možná za předpokladu, že bude probíhat novelizace předpisů, které proces investiční výstavby v té či oné míře ovlivňují a administrativně komplikují. Např. bylo by možné bez újmy ochrany společenských zájmů zjednodušit i proces odnímání půdy zemědělské výrobě.

Projednávání dokumentace staveb

Zásady novely navrhují radikální opatření v oblasti projednávání dokumentace staveb s dotčenými orgány státní správy. V duchu všestranného zájmu na pohotové přípravě a efektivnosti investic se stanoví., že v období tvůrčí přípravy přípravné a projektové dokumentace stavby dotčené orgány státní správy, popř. organizace, které jménem těchto orgánů vystupují, napomáhají investorovi a projektantovi sdělováním konzultativních vyjádření a předáváním podkladů, ke kterým při své činnosti došly. Napříště žádný z uvedených orgánů (organizací) nesmí vydávat v této fázi přípravy výstavby samostatné správní rozhodnutí. Odpovědnost za zapracování hledisek, které hájí dotčené orgány státní správy podle obecně závazných právních předpisů a ČSN, spočívá na projektantovi. Teprve ve fázi územního a stavebního řízení mohou dotčené orgány státní správy na základě jimi aplikovaných obecně závazných právních předpisů vydávat svoje závazná stanoviska a rozhodnutí, a to pro stavební úřad, který je zkoordinuje a zahrne do územního rozhodnutí nebo stavebního povolení. Tímto opatřením se stanoví jednotný postup při projednávání dokumentace staveb bez ohledu, zda zvláštní předpisy zavedly jinou formu projednání. Nedotčeny zůstanou jen ty zvláštní předpisy, kde vzhledem k privilegovanosti zájmů bylo v zájmu společnosti výslovně stanoveno, že samostatné rozhodnutí se musí vydat ještě před rozhodnutím o umístění stavby nebo stavebním povolením, jako je tomu např. u předpisů na ochranu zemědělského půdního fondu.

Státní dohled v investiční výstavbě

Do soustavy stavebního zákona se navrhuje začlenit jako nový významný prvek kontroly v investiční výstavbě státní dohled, prováděný některými ústředními orgány.

Státní dohled v investiční výstavbě navazuje na působnosti ústředních orgánů státní správy federace a republik, které zodpovídají za různé stránky řízení investiční výstavby. Státní dohled je mezi tyto ústřední orgány diferencován a zaměřuje se na problematiku, která není státním stavebním dohledem prováděným stavebními úřady národních výborů, popř. dalšími orgány státní správy podle zvláštních předpisů postihována.

Do státního dohledu se včleňuje jako významný prvek státní expertiza vybrané dokumentace a jiných dokumentů týkajících se investic (působnost Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj a republikových komisí pro plánování a vědeckotechnický rozvoj) a zakotvuje se i pravomoc orgánů státní expertizy kontrolovat postup přípravy staveb, které byly podrobeny státní expertize.

Kromě toho se počítá se zvýšenou intenzitou kontroly jakosti staveb ze strany ministerstev výstavby a stavebnictví republik. U těchto ministerstev se státní dohled systematicky zaměří na opakované závady v investiční výstavbě (např. ploché střechy, panelová výstavba), které svými důsledky způsobují vážné společenské škody a dále na zajišťování těch vážných havárií staveb, kde objasňování technických příčin a odpovědnosti není institucionálně upraveno.

Pracovníci provádějící státní dohled budou mít potřebná oprávnění jako oprávnění ke vstupu na stavby, povinnost aktivní součinnosti účastníků výstavby.

Oprávnění k různým činnostem ve výstavbě

Oprávnění k různým činnostem ve výstavbě, jako oprávnění k projektování, inženýrské činnosti a provádění jednoduchých a drobných staveb občany pro jiné občany stavebníky, jsou přizpůsobena potřebám přestavby hospodářského mechanismu a zákonu č. 88/1988 Sb., o státním podniku a zákonu č. 94/1988 Sb., o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví, jakož i existujícím opatřením na úseku drobného podnikání občanů.

V souladu s novými úkoly ústředních orgánů státní správy navrhuje se dosavadní udělování oprávnění k projektové a inženýrské činnosti zrušit. Nadále bude v zákoně stanovena jen povinnost pro organizace zaměstnávat odpovídající počty odborných pracovníků nositelů průkazů zvláštní způsobilosti a vykonávat projektovou nebo inženýrskou činnost kvalitně.

Zároveň je stanovena povinnost evidence těchto organizací u Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj. U této komise a ministerstev výstavby a stavebnictví republik se soustřeďuje dohled, zda organizace plní shora uvedené podmínky a v případě zjištěných nedostatků mají pravomoc požadovat jejich odstranění, popřípadě postihovat organizace pokutami.

Vydávání oprávnění k projektování pro občany - projektanty jednotlivce se racionalizuje tím, že oprávnění bude vydáno pro určité druhy staveb, zejména pro stavby občanů prováděné svépomocí, okresními národními výbory, které mají předpoklad jednak k odbornému a objektivnímu posouzení odbornosti projektanta a jednak mohou vycházet ze skutečných potřeb okresu; tyto národní výbory budou vést seznamy projektantů jednotlivců, doplňovat a měnit je.

V souladu s opatřením v oblasti drobného podnikání se umožňuje občanům, kteří obdrží povolení podle zvláštních předpisů, provádět řemeslné práce na stavbách jiných občanů, popřípadě organizací výdělečným způsobem.

Prohloubení podílu urbanismu a architektury

V kontextu zásad novely stavebního zákona, zejména v obecných ustanoveních a úkolech územního plánování, se zdůrazňuje podíl urbanismu a architektury na vytváření nového hmotného životního prostředí.

Význam vysoké úrovně urbanistického a architektonického uspořádání je zdůrazněn nově zejména zařazením koncepce urbanizace mezi územně plánovací podklady, v obsahovém zaměření územních projektů a v závazných směrnicích schválených územních plánů; s prohloubením hlediska urbanismu a architektury se počítá také v obecných technických požadavcích na výstavbu, které budou vydány jako prováděcí předpis novely stavebního zákona.

Ve zvláštním ustanovení se stanoví, že při umisťování staveb a jejich povolování mohou být podle povahy opatřeny odborné posudky z hledisek urbanismu a architektury a stanoví se postup při jejich zabezpečování u útvarů hlavních architektů.

Národní výbory až dosud podle své iniciativy mohou sice zřizovat a zřizují útvary hlavních architektů, jako organizace jimi řízené ale tato okolnost není v obecně závazných právních předpisech, zejména na úseku investiční výstavby, uspokojivě vyjádřena. Nutnost cílevědoměji řídit a postupně dobudovat základnu útvarů hlavních architekt národních výborů a legalizovat existující stav se odráží i v návrhu zásad novely stavebního zákona. Po osvědčeném vzoru Útvaru hlavního architekta hl. m. Prahy návrh zásad předpokládá i dobudování Útvaru hlavního architekta hl. m. SSR Bratislavy včetně přenesené pravomoci orgánu územního plánování národního výboru.

Zároveň se navrhuje do stavebního zákona včlenit povinnost organizovat urbanistické a projektové soutěže na významná a složitá řešení jako opatření, které je v souladu s prohloubením úrovně projektových návrhů a s rozvojem aktivity veřejnosti.

Sankce

Skutkové podstaty sankcí v návrhu zásad novely stavebního zákona se doplňují.

Nově jsou navrhovány i sankce, které budou ukládat Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, ministerstva výstavby a stavebnictví republik a republikové komise pro plánování a vědeckotechnický rozvoj u správních deliktů, kterých se dopustí organizace vůči opatřením na úseku státního dohledu v investiční výstavbě.

Požadavek, aby pokuty uložené stavebními úřady plynuly do rozpočtu národních výborů vyplývá z průzkumů k účinnosti stavebního zákona.

Stavební úřady

Již při přípravě návrhu zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), jakož i v důvodové zprávě vládního návrhu pro Federální shromáždění bylo konstatováno, že "Dosavadní stav organizačního a kádrového zabezpečení na tomto úseku činnosti v aparátu národních výborů je však neuspokojivý. V souladu s doporučeními Federálního shromáždění k zásadám zákona a s přihlédnutím ke stanoviskům většiny rad vybraných národních výborů, kterým byl návrh zákona zaslán k vyjádření, vláda ČSSR proto přijala dne 30. října 1975 usnesení č. 305; kterým uložila v rámci celkového řešení koncepce výstavby a organizace národních výborů zabezpečit organizační, kádrové, popřípadě jiné předpoklady k prohloubení jejich územně plánovací a stavebně správní činnosti".

Toto usnesení vlády však nebylo splněno, takže politicko-právní cíle stavebního zákona, zejména v oblasti péče o životní prostředí, územním uspořádání, zastavovacích podmínkách, dohledu a kázni, nebyly dodrženy, neboť organizační a kádrová základna národních výborů, které jsou orgány územního plánování a stavebními úřady, byla nadále spíše oslabována než naopak. K tomu přispívala se svými důsledky nerovnováha v ekonomické oblasti investiční výstavby s monopolní převahou dodavatelů a neuspokojivá materiálně technická základna stavebnictví.

Ve srovnání s vyspělými zeměmi s obdobnou urbanizací je stav územní kázně, státní discipliny na úseku investiční výstavby a autority místních orgánů státní správy na nízké úrovni; svědčí o tom i známé nepořádky v ochraně životního prostředí před stavební činností, malá četnost a regulační akceschopnost územně plánovací dokumentace a pasivita stavebních úřadů vůči různým tlakům a nepořádkům atd. Desetitisíce staveb individuální rekreace, postavených po roce 1976 bez stavebního povolení nebo v rozporu s povolením, na zemědělské a lesní půdě jsou toho dokladem.

Zásadní význam proto představuje návrh v oblasti přestavby stavebních úřadů. Vychází ze zjištění, že dosavadní uspořádání se přežilo a je na překážku snahám celkově zlepšit řízení investiční výstavby. Při postupném oproštění ústředních orgánů státní správy na úseku investiční výstavby od operativních zásahů, nutno mít na zřeteli, že tíha odpovědnosti za řízení investiční výstavby, pokud jde o dodržování celospolečenských požadavků, bude spočívat na národních výborech.

V zásadách návrhu stavebního zákona se proto přisuzuje klíčový význam překonání existujících představ o šablonovitém uspořádání pravomoci stavebních úřadů a nahrazení této málo výkonné základny novým uspořádáním.

Základem navrhovaného uspořádání je záměr plošně pokrýt území obou republik sítí stavebních úřadů s diferencovanou pravomocí odpovídající jejich schopnostem věci na profesionální úrovni řešit. Některá navrhovaná zjednodušující opatření mohou plnit svůj společenský účel, budou-li využívána s maximální odpovědností.

Podle zásady ještě více přiblížit státní správu prováděnou národními výbory občanům, budou tzv. místní stavební úřady s částečnou pravomocí povolovat veškeré stavby občanů a jednoduché a drobné stavby organizací. V návrhu se přitom prohlubuje princip, že o všech těchto stavbách může rozhodovat stavební úřad s částečnou pravomocí většinou bez spoluúčasti dotčených orgánů státní správy.

Tzv. obvodní stavební úřady s úplnou pravomocí budou povolovat veškeré stavby občanů a organizací včetně koordinace stanovisek dotčených orgánů státní správy u složitých staveb.

Toto opatření bude nutno doprovodit rozborem kádrových, pracovních a jiných podmínek stavebních úřadů národních výborů, s cílem docílit stabilizace odborných kádrů stavebních úřadů, zvýšit jejich hmotnou i morální motivaci úměrně podmínkám pracovníků v organizacích působících v investiční výstavbě. Stranou nesmí zůstat ani soutěživost a hodnocení stavebních úřadů a oceňování jejich zasloužilých a úspěšných pracovníků. Přitom mezi obvodními a místními stavebními úřady nutno v zájmu racionalizace předpokládat odborné výpomoci, poradenské a jiné služby apod.

Nebudou-li podmínky pracovníků stavebních úřadů, při zvýšených nárocích na úroveň jejich práce, zlepšeny, lze očekávat, že za účinnosti novely zákoníku práce nastane další odliv těchto pracovníků do sféry hospodářských organizací.

Proto s přípravou návrhu osnovy zákona bude proveden rozbor potřebných kádrových, organizačních a jiných opatření nezbytných v aparátu národních výborů, aby se zkvalitnila úroveň činnosti a rozhodování orgánů územního plánování a stavebních úřadů. V této zprávě budou rozpracovány konkrétní úkoly pro příslušné orgány státní správy.

Další opatření

V návrhu zásad novely stavebního zákona je předpokládána řada dalších legislativních změn, jejichž motivem je většinou vyhovět požadavkům praxe.

Týká se to úlev při povolovacím řízení týkajícího se stavebních úprav v objektech, které jsou ve vlastnictví nebo užívání cizího státu (zastupitelské úřady), zrušení ingerence nadřízeného orgánu investora při kolaudaci stavby, jejíž součástí je provozovna, zřetelnějšího rozlišení pravomoci stavebního úřadu a soudu při vyřizování občanskoprávních námitek, řešení právních vztahů v případě, kdy jedna stavba se opírá o druhou štítovými zdmi, rozšíření okruhu účastníků řízení při odstranění stavby, umožnění dodatečného vyvlastnění nemovitostí v případech, že nebyly vypořádány majetkoprávní vztahy ke dni novely zákona, stanovení podmínek pro dodatečné povolení staveb občanů postavených pro rekreační účely v rozporu s obecnými technickými požadavky na výstavbu.

Ústavnost návrhu

Podle čl. 21 odst. 2 písm. d) Ústavního zákona o československé federaci náleží jednotná příprava a realizace investic a právní úprava územního plánování a stavebního řádu, do působnosti Československé socialistické republiky.

Jak bylo již posouzeno při tvorbě zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), nebylo by možné chápat právní úpravu jako jednotnou, kdyby v ní nebyly upraveny i pravomoci národních výborů, které jsou orgány územního plánování a stavebními úřady. Proto i novela tohoto zákona právní úpravu národních výborů zahrnuje.

V duchu ústavního zákona zásady novely navrhují upravit jednotně postup při předávání stanovisek dotčených orgánů státní správy, které spolupůsobí při řízení se stavebními úřady podle zvláštních předpisů. Jde nesporně o jednotnou právní úpravu přípravy investic náležející do působnosti Československé socialistické republiky, která upravuje jen postup, aniž by se dotkla kompetencí těchto orgánů státní správy, která jsou založena obecně závaznými právními předpisy jednak federace, jednak republik.

Prováděcí předpisy

Návazně na novelu stavebního zákona budou vydány i stěžejní prováděcí předpisy, které nahradí dosavadní

- vyhl. č. 83/1976 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, ve znění vyhl. č. 45/1979 Sb.,

- vyhl. č. 84/1976 Sb., o územně plánovacích podkladech a územně plánovací dokumentaci,

- vyhl. č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení a stavebním řádu, ve znění vyhl. č. 155/1980 Sb.,

- vyhl. č. 86/1976 Sb., o osvědčování vhodnosti výrobků pro stavební část staveb,

- vyhl. č. 87/1976 Sb., o informacích o výrobcích pro stavební část staveb,

- vyhl. č. 88/1976 Sb., o oprávnění k projektové činnosti,

- vyhl. č. 89/1976 Sb., o oprávnění k inženýrské činnosti ve výstavbě.

Prováděcí předpisy budou upravovat jen nezbytné podrobnosti a jejich materie se sloučí do menšího počtu vyhlášek.

Místo dosavadních shora uvedených sedmi vyhlášek budou vydány pouze tři prováděcí vyhlášky. Předpokládá se rovněž novelizace vyhlášky č. 101/1973 Sb., o projektových soutěžích.

Nároky na státní rozpočet

Novela stavebního zákona nevyvolá nároky na státní rozpočet.

Pokud budou prováděna organizační, kádrová a jiná opatření v aparátu národních výborů na úseku územního plánování a stavebně správní činnosti v republikách, jak je navrhováno, vyčíslí se případné nároky na státní rozpočet zvlášť. Věcně však tento úkol souvisí s dosud nerealizovaným usnesením vlády ČSSR č. 305/1975.

Charakteristika obsahu prováděcích předpisů

k novele zákona č. 50/1976 Sb.,

o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)

I.

Vyhláška o obecných technických požadavcích na výstavbu,

kterou se upraví:

1. Zásady pro územně technické a urbanistické řešení výstavby, zejména z hlediska funkčního poslání, architektonického a urbanistického začlenění staveb do území, hygienické ochrany a ochrany životního prostředí, požární ochrany, civilní obrany a obrany státu, ochrany zemědělského lesního a půdního fondu.

2. Koordinace vztahů sídelních útvarů, krajiny a staveb k zájmovému území s ohledem na

- územně technické podmínky,

- umístění nových výrobních zařízení průmyslové a zemědělské výroby,

- utváření dopravní sítě,

- optimální rozmístění staveb občanského vybavení,

- utváření systémů technických zařízení využívajících zdrojů území,

- utváření soustavy rekreačních zařízení,

- ochranu a tvorbu životního a přírodního prostředí,

- zájmy ochrany a bezpečnosti státu a civilní obrany.

3. Požadavky na umisťování, užitné vlastnosti a stavebně technické řešení staveb pro bydlení, staveb občanského vybavení, staveb pro výrobu a skladování, vodohospodářských staveb, staveb pro individuální rekreaci, zemědělských účelových staveb občanů, staveb s jaderně energetickými zařízeními, staveb a zařízení civilní obrany, zejména z hledisek

- zásad funkčního poslání,

- požadavků na stabilitu a mechanickou pevnost,

- architektonické zásady,

- požadavků hygienických a požadavků ochrany životního prostředí,

- požadavků požární bezpečnosti a civilní obrany,

- požadavků bezpečnosti práce a technických zařízení,

- pokrokových směrů v řešení a v použité technologii,

- požadavků na úspory energie a tepelné izolace.

4. Principy racionalizované přípravy a provádění staveb, zejména cestou typizace.

5. Požadavky na provádění staveb, kterými se zohlední provoz staveniště tak, aby neohrožoval okolí stavby, zabezpečilo se řádné skladování stavebního materiálu a výrobků, zabezpečil se provoz energetické, telekomunikační, vodovodní a kanalizační sítě a vztah stavby k veřejnému prostranství, komunikacím a zeleni.

6. Podrobnosti postupu při udělování výjimek z územně technických a užitných vlastností staveb a jejich rozsah.

IV.

Vyhláška o podrobnostech územního plánování a stavebního řádu,

kterou se upraví:

1. Základní pojmy pro oblast územního plánování (velký územní celek, sídelní útvar, zóna, zájmové území, registrační list, pořizovatel, zpracovatel):

2. Obsah územně plánovacích podkladů, územně plánovací dokumentace a způsob jejich pořizování, zpracování, projednávání, schvalování a vyhlašování, obsah a způsob zpracování registračních listů územně plánovací dokumentace, určení orgánů, které mohou pořizovat územně technické podklady, a vymezení způsobu vytváření informačních systémů o území.

3. Podrobnosti postupu při územním rozhodování a náležitosti obsahu územních rozhodnutí, návrhů na jejich vydání a přikládané dokumentace.

4. Rozsah a druhy projektové a inženýrské činnosti organizací, podmínky pro její výkon, podrobnosti vedení evidence organizací vykonávajících projektovou a inženýrskou činnost. Rozsah oprávnění k projektové činnosti projektantů jednotlivců, postup a podmínky pro vydávání oprávnění k projektové činnosti projektantů jednotlivců a postup při jeho odnímání.

5. Základní pojmy pro oblast stavebního řádu (stavba, jednoduchá stavba, drobná stavba, vojenské a jiné stavby, jaderné zařízení, stavební pozemek a staveniště).

6. Podrobnosti ohlašování drobných staveb, stavebních úprav a udržovací práci, výčet udržovacích prací, které lze provést bez ohlášení.

7. Podrobnosti postupu při povolování staveb a jejich změn, při sloučeném územním a stavebním řízení, při kolaudaci staveb, jejich užívání, údržbě, povolování odstraňování a nařizování odstraňování staveb, náležitosti obsahu rozhodnutí, návrhů na jeho vydání a obsah a rozsah přikládané dokumentace.

8. Podrobnosti postupu při povolování terénních úprav, těžebních a jim podobných nebo s nimi souvisejících prací, informačních, reklamních a propagačních zařízení.

9. Stanovení podmínek, kdy lze, u jednoduchých a drobných staveb upustit od vydání kolaudačního rozhodnutí.

10. Způsob vytyčení prostorové polohy jednoduchých a drobných staveb, terénních úprav a těžebních prací na povrchu.

11. Náplň činnosti státního stavebního dohledu, podrobnosti o jeho opatřeních a podmínky pro jeho výkon.

12. Podrobnosti státního dohledu v investiční výstavbě, zejména postup státní expertizy a náležitosti dokumentace a dokumentů předkládaných ke státní expertize.

13. Podrobnosti postupu při vyvlastňovacím řízení, náležitosti obsahu rozhodnutí a návrhu na jeho vydání.

14. Úlevy z ustanovení stavebního zákona při odstraňování následků živelních pohrom a při náhlých havárií staveb.

III.

Vyhláška o osvědčování vhodnosti výrobků pro stavební část staveb

a o informacích o výrobcích pro stavební části staveb,

která upraví:

1. Podrobnosti o poslání osvědčování (stanoví se definice, předmět, výstup a používání osvědčení).

2. Podrobnosti o postupu při osvědčování

- stanoví se subjekt přihlašovací povinnosti a jeho povinnosti, náležitosti dokumentace k přihlášce, subjekt provádějící osvědčování a lhůty pro provedení osvědčování,

- stanoví se doba platnosti osvědčení a způsob jeho zveřejnění,

- stanoví se postup při kontrole osvědčených výrobků,

- stanoví se postup při uplatňování námitek proti výsledku osvědčování.

3. Podrobnosti o právech a povinnostech výrobce

- stanoví se publikační oprávnění výrobce, povinnost označování výrobků a jejich používání ve stavbách,

- stanoví se výše úhrady za osvědčování.

4. Podrobnosti o tvorbě informací (stanoví se předmět informací, způsob jejich publikace, jejich vydavatel a subjekt je poskytující).

5. Podrobnosti o povinnostech vydavatele, které stanoví způsob výběru výrobků a jejich publikace.

6. Podrobnosti o povinnostech výrobců a dovozců, ve kterých se stanoví lhůty pro předávání informačních podkladů a odpovědnost za věcnou správnost a aktuálnost údajů.

IV.

Vyhláška o urbanistických, architektonických a projektových soutěžích,

kterou se upraví:

1. Účel a druhy soutěží.

2. Okruh vypisovatelů a účastníků soutěží.

3. Zásady pro vypisování soutěží, soutěžních podmínek, způsobu hodnocení soutěžních návrhů.

4. Způsob a formy seznamování veřejnosti s průběhem soutěží a s jejich výsledky.

5. Způsob tvorby fondu odměn pro soutěže, rozdělení cen soutěžícím a úhrada nákladů soutěží.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP