Devizové přestupky projednávají národní
výbory a jedná-li se o devizové přestupky
podle § 49 písm. j/, a k/, orgány celní
správy. Tyto orgány rozhodují o devizových
přestupcích podle zvláštních
předpisů, [Zákon České národní
rady č. ..../1989 Sb., o přestupcích, Zákon
Slovenské národní rady č. ..../1989
Sb., o přestupcích.],
pokud tento zákon nestanoví jinak.
(1) Devizové orgány uvedené v § 50 mohou
s přihlédnutím ke společenské
nebezpečnosti uložit:
a/ důtku za devizové přestupky uvedené
v § 49 písm. a/ až l/,
b/ pokutu až do výše 10 000 Kčs, jestliže
porušením povinnosti podle § 41 vznikla československému
devizovému hospodářství škoda,
a stanovit výši pokuty s přihlédnutím
k rozsahu způsobené devizové škody.
c/ propadnutí věci za devizové přestupky
uvedené v § 49 písm. e/, j/ a k/.
(2) Trest propadnutí věci lze za devizový
přestupek uložit samostatně nebo s jiným
trestem. Tento trest může být uložen jen
tehdy, náleží-li věc, které bylo
ke spáchání přestupku použito
nebo která byla přestupkem získána,
výlučně tomu, kdo se přestupku dopustil.
(3) Trest propadnutí věci nelze uložit, je-li
hodnota věci neúměrná závažnosti
přestupku.
(1) věc, která byla použita ke spáchání
devizového přestupku nebo která byla devizovým
přestupkem získána, může být
zabrána, jestliže nenáleží osobě,
která se přestupku dopustila nebo jestliže
nelze tuto osobu volat k odpovědnosti nebo jestliže
je tato osoba neznámá.
(2) Zabrat nelze věc, jejíž hodnota je neúměrná
závažnosti přestupku.
(1) Méně závažný devizový
přestupek, který byl spolehlivě zjištěn
a nestačí-li domluva osobě, která
se přestupku dopustila, mohou orgány uvedené
v § 50 se souhlasem této osoby projednat v blokovém
řízení a uložit blokovou pokutu až
do výše 1.000 Kčs.
(2) Při blokovém řízení lze
uložit vedle pokuty i propadnutí věci, které
bylo ke spáchání devizového přestupku
použito nebo devizovým přestupkem získáno.
(3) Nesouhlasí-li osoba, která se přestupku
dopustila s projednáním přestupku v blokovém
řízení nebo odepře-li zaplatit pokutu
nebo podrobit se vyslovení propadnutí věci,
projednají orgány devizový přestupek
podle ustanovení § 50 až 52.
(4) Proti uložení pokuty v blokovém řízení
se nelze odvolat.
(1) Splnění povinnosti k náhradě devizové
škody, kterou způsobil devizový tuzemec jinému
devizovému tuzemci porušením smlouvy, lze požadovat
místo v československé měně
v devizových prostředcích, v nichž škoda
vznikla. Devizovou škodou k tomuto účelu se
rozumí majetková újma spočívající
ve vynaložení devizových prostředků,
jež bylo způsobeno porušením smluvního
závazku.
(2) Ke splnění povinnosti k náhradě
devizové škody lze použít převodu
práva na zpětnou koupi devizových prostředků
podle § 14 spolu se zaplacením náhrady škody
v československé měně nebo devizových
prostředků na devizovém účtu.
Ustanovení tohoto zákona se použijí,
jen pokud nestanoví něco jiného mezinárodní
smlouva, kterou je československá socialistická
republika vázána.
Na rozhodování o devizovém povolení
podle tohoto zákona se nevztahují předpisy
o správním řízení [Zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád).].
Prováděcí předpisy k tomuto zákonu
vydávají v rámci jeho jednotlivých
ustanovení společně federální
ministerstvo financí a Státní banka československá,
pokud tato ustanovení nestanoví jinak.
(1) Devizové povolení udělené devizovému
tuzemci nebo devizovému cizozemci podle dosavadních
devizových předpisů se považuje za devizové
povolení podle tohoto zákona, jestliže se i
podle jeho ustanovení nadále vyžaduje.
(2) Všeobecná devizová povolení vydaná
podle dosavadních devizových předpisů
pozbývají platnosti dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona.
(1) Devizové účty zřízené
podle dosavadních předpisů, jakož i
právo na zpětnou koupi deviz od devizového
peněžního ústavu (§ 14 odst. 3),
vzniklé před účinností tohoto
zákona, zůstávají zachovány
a po nabytí účinnosti tohoto zákona
se řídí jeho ustanoveními.
(2) Lhůty stanovené devizovému tuzemci ke
splnění povinnosti podat hlášení
do devizové evidence (§ 10) a ke splnění
nabídkové povinnosti (§ 13), jež počnou
běžet podle dosavadních devizových předpisů
a neskončí před nabytím účinnosti
tohoto zákona, nadále běží a
skončí teprve uplynutím 30 dnů od
počátku jejich běhu.
Tímto zákonem nejsou dotčena ustanovení
§ 9, § 15 až § 18 zákona č.
173/1988 Sb., o podniku se zahraniční majetkovou
účastí.
Zrušují se:
a/ zákon č. 142/1970 Sb., o devizovém hospodářství,
b/ vyhláška federálního ministerstva
financí a federálního ministerstva zahraničního
obchodu č. 143/1970 Sb., kterou se provádí
zákon o devizovém hospodářství,
ve znění vyhlášky č. 74/1978
Sb. a vyhlášky č. 91/1987 Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ............................
Nezbytnost vydání nového devizového
zákona vyplývá z usnesení vlády
ČSSR č. 29 z r. 1988, kterým byla schválena
směrnice k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu. K její realizaci
jsou na úseku devizového hospodářství
vytvářeny legislativní předpoklady
přípravou nových devizových předpisů.
I. Současná právní úprava
Současné devizové předpisy, tvořené
zákonem č. 142/197 Sb., o devizovém hospodářství
a prováděcí vyhláškou k němu
č. 143/1970 Sb. ve znění vyhlášky
č. 74/1978 Sb. a vyhlášky č. 91/1987
Sb., vstoupily v platnost před více než 18
lety a odrážejí hospodářskou
a politickou situaci konce 60. let.
Platné devizové předpisy vycházely
z devizového monopolu Československé socialistické
republiky a jeho realizaci zabezpečovaly v duchu administrativně
direktivního způsobu řízení.
Právnické a fyzické osoby, produkující
nebo pro československé devizové hospodářství
přinášející devizové prostředky
byly podrobeny absolutní nabídkové povinnosti.
Nakládání devizovými prostředky
v tuzemsku i do zahraničí bylo podřízeno
povolovacímu řízení, a to bez ohledu
na to, jaký byl přínos subjektu pro československé
devizové hospodářství.
Podle platné právní úpravy odpovídá
za provádění devizového monopolu ČSSR
Státní banka československá a dále
federální ministerstvo financí, ministerstva
financí, cen a mezd republik a Správy pro věci
majetkové a devizové v rozsahu vymezeném
v prováděcí vyhlášce k zákonu
o devizovém hospodářství. Platná
právní úprava vychází z rozdělení
devizového hospodářství na obchodní
a neobchodní oblast. Toto dělení je přestavbou
hospodářského mechanismu překonáno
a do nové právní úpravy nebude promítnuto.
II. Odůvodnění navrhované právní
úpravy
Navrhovaná úprava vychází ze zásad
schválených vládou ČSSR usnesením
ze dne 9. 3. 1989 č. 73 a odpovídá Směrnici
k zbezpečení komplexní přestavby hospodářského
mechanismu. Opouští dosavadní model převážně
administrativního řízení devizového
hospodářství a nahrazuje ho řízením
zejména ekonomickými nástroji. Devizový
plán je základním nástrojem řízení
devizového hospodářství. Jeho návrh
sestavuje v souladu se záměry státního
plánu hospodářského a sociálního
rozvoje národního hospodářství
Státní banka československá v úzké
spolupráci s ostatními průřezovými
i odvětvovými orgány, které jsou spoluodpovědny
za provádění devizové politiky. Jsou
to především federální ministerstvo
financí, Státní plánovací komise,
federální ministerstvo zahraničního
obchodu, Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj a ministerstva financí,
cen a mezd republik. Návrh devizového plánu
předkládá Státní banka československá
jako součást měnového plánu
ke schválení vládě československé
socialistické republiky.
Devizové samofinancování poskytuje československým
podnikům oprávnění - po splnění
povinnosti vůči centrálnímu devizovému
zdroji - použít zbývající devizové
hodnoty pro rozvoj vlastní podnikatelské činnosti.
Část devizových prostředků,
jež bude ponechána podnikům, nemůže
být stanovena přímo v zákoně,
ale vyplyne z rozpisu státního plánu v závislosti
na devizové situaci státu. Organizacím, které
nemají stanoven závazný výstup plánu,
může být určena výše stimulačního
normativu v prováděcí vyhlášce
k devizovému zákonu.
Uplatnění této zásady v navrhované
právní úpravě umožní vytvoření
příznivých podmínek pro vyšší
zainteresovanost organizací na získávání
devizových hodnot; úměrně tomu se
však zvýší i odpovědnost organizací
za výsledky jejich činnosti.
Účelem navrhované úpravy je vytvořit
předpoklady pro zainteresování všech
subjektů - právnických i fyzických
osob na převodech devizových hodnot do tuzemska
s možností jejich využití pro čs.
devizové hospodářství. Uplynulé
období ukázalo, že tohoto cíle nelze
úspěšně dosáhnout administrativními
metodami. Nedostatečné možnosti vnitřní
ekonomiky pokud jde o uspokojení občanů v
oblasti zboží, služeb a zejména zahraniční
turistiky vedly na jedné straně k velké akumulaci
devizových prostředků mimo dosah devizových
bank a na druhé straně k nelegálnímu
nakládání s těmito hodnotami v tuzemsku
i k vývozu do zahraničí. Tyto prostředky
tak nemohly být ekonomicky využity ve prospěch
celého československého hospodářství.
Postupné uvolňování režimu devizových
účtů devizových tuzemců - fyzických
osob v posledních 7. letech ukázalo, že zvýšením
přitažlivosti tohoto institutu se do dispozice čs.
devizových bank dostává podstatně
více devizových hodnot.
Nové devizové předpisy proto zakotví
a zabezpečí jedno ze základních kritérií
devizového hospodaření, že všechny
subjekty, které přispívají k vytváření
a zvyšování devizových zdrojů,
se rovněž budou přiměřeně
podílet na jejich využití. Této zásadě
odpovídá nová formulace práv a povinností
devizových tuzemců v devizově právních
vztazích, zejména povinnosti nabídkové
a nové řešení úpravy devizových
účtů právnických i fyzických
osob.
V porovnání s dosavadní úpravou tak
vytvoří navrhovaná úprava širší
práva devizových tuzemců, současně
však stanoví přiměřený
prostor pro centrální řízení
devizového hospodářství při
uskutečňování devizové politiky,
zejména formou ekonomických nástrojů
a udílením devizových povolení. Předpokládá
se, že povolovací řízení bude
v závislosti na zlepšování devizové
situace formou prováděcího předpisu
postupně omezováno.
Navrhovaná úprava rovněž vytváří
právní podmínky pro vznik devizového
trhu jako nástroje ekonomické redistribuce deviz.
Jeho prostřednictvím budou moci devizoví
tuzemci prodávat a nakupovat devizové hodnoty ve
volné dispozici. S vytvářením věcných
podmínek v devizové oblasti se předpokládá,
že funkce devizového trhu se bude rozšiřovat
a nabývat na významu.
III. Finanční dosah a dopad na plán pracovních
sil
Předložený návrh nemá finanční
dopad na státní rozpočet federace ani republik.
Nevyžaduje zvýšení počtu pracovníků
ústředních orgánů státní
správy ani ve Státní bance československé,
ale v souvislosti s rozšiřováním bankovních
služeb se předpokládá zvýšení
počtu pracovníků v devizových peněžních
ústavech.
Při přípravě návrhu devizového
zákona se zvažovalo, zda pravomoc vůči
fyzickým osobám mají vykonávat ministerstva
financí, cen a mezd republik nebo jako dosud Správy
pro věci majetkové a devizové v Praze a Bratislavě.
Návrh devizového zákona vychází
z toho, že agenda, jež byla dosud vykonávána
Správou pro věci majetkové a devizové,
se podle nových devizových předpisů
podstatně zúží a bude zabezpečována
odbornými útvary ministerstev financí, cen
mezd republik. V souvislosti s touto úpravou bude třeba
zvýšit počty pracovníků v obou
těchto ministerstvech přesunem nezbytného
počtu pracovníků ze Správ pro věci
majetkové a devizové.
K části první: Úvodní
ustanovení
K § 1:
Účelem zákona je vytvořit právní
předpoklady pro uplatnění nových principů
řízení devizového hospodářství,
které jsou odrazem změněných věcných
a systémových podmínek v oblasti vnějších
ekonomických vtahů. Právní předpis
má vytvořit podmínky pro postupné
zvyšování funkční otevřenosti
československé ekonomiky s cílem postupného
dosažení směnitelnosti československé
měny.
K § 2- 6:
Při definování základních pojmů
vychází zákon z dosud platných pojmů,
které doplňuje a přizpůsobuje nové
koncepci zákona a potřebám praxe. Pod pojem
zahraničního platebního dokumentu zahrnuje
devizový zákon rovněž všechny druhy
platebních karet znějících na cizí
měnu, neboť se jedná o doklad, s nímž
je spojeno právo na peněžité plnění
v cizí měně.
Nově je podána definice zlata, které bude
zahrnovat pouze zlaté mince a světově obchodovatelné
slitky, jejichž ryzost potvrdí světově
uznávaná právnická osoba. Státní
banka československá má k dispozicí
seznam těchto právnických osob, který
poskytne orgánům celní správy k zajištění
kontroly vývozu a dovozu zlata.
Návrh zákona právně zakotvuje možnost
používání československých
korun jako platebního prostředku ve vztahu k členským
státům Rady vzájemné hospodářské
pomoci, a tím i předpoklad pro budoucí směnitelnost
československé měny.
Oproti dosavadní právní úpravě
zavádí zákon pojem devizový peněžní
ústav, kterým rozumí banky a spořitelny
v tuzemsku, kterým Státní banka československá
udělila povolení k obchodování s devizovými
hodnotami a k provádění platebního
styku se zahraničím. Jiné právnické
osoby, kterým Státní banka československá
udělila povolení k obchodování s devizovými
hodnotami nebo k provádění platebního
styku se zahraničím (např. PZO Tuzex), nebudou
označovány jako dříve devizovými
místy.
Zákon definuje pojem devizové povolení a
stanoví, že může být vydáno
též k opakovaným úkonům. Na udělení
devizového povolení se nebudou vztahovat předpisy
o správním řízení. Devizová
povolení ve vztahu k právnickým osobám
budou vydávána zejména v případech,
kdy je nezbytné prosadit důležité zájmy
státu v oblasti devizového hospodářství.
Ve vztahu k fyzickým osobám tehdy, je-li podle zákona
vázán úkon na udělení devizového
povolení a v individuálních případech
k odstranění tvrdosti zákona.
Pojem devizový tuzemec vychází ze sídla
právnické osoby a bydliště fyzické
osoby nebo jejího pobytu trvajícího nepřetržitě
jeden rok na území Československé
socialistické republiky. Právnické osoby,
které nemají sídlo, nebo fyzické osoby,
které nemají bydliště nebo nepřetržitý
jednoroční pobyt na území Československé
socialistické republiky, jsou devizovými cizozemci.
Z této úpravy platí výjimky. Jde zejména
o cizí státní příslušníky,
pracovníky zahraničních zastupitelských
úřadů, mezinárodních organizací
a členy jejich rodin, jakož i o osoby, které
se v tuzemsku zdržují na základě mezistátních
dohod a dále přechodně ke splnění
určitého přesně vymezeného
účelu (např. studium zahraničního
studenta na československé škole).
K § 7:
Toto ustanovení vychází ze zásady,
že devizovými orgány jsou Státní
banka československá, federální ministerstvo
financí, ministerstva financí, cen a mezd republik
a federální ministerstvo zahraničního
obchodu. Státní banka československá
vykonává devizovou působnost vůči
právnickým osobám, pokud nespadají
do působnosti federálního ministerstva financí
a ministerstev financí, cen a mezd republik. Ministerstvům
financi je vymezena působnost v oblasti, která je
spjata s funkcí státních rozpočtů
federace a republik, za něž nesou ústavní
odpovědnost ministři financí. Všechna
tři ministerstva financí vykonávají
devizovou působnost vůči rozpočtovým,
příspěvkovým a společenským
organizacím v oblasti federace a obou republik, s výjimkou
jejich hmotných dovozů a vůči jiným
tuzemským nepodnikatelským právnickým
osobám v oblasti federace a obou republik (církve,
nadace). Republiková ministerstva financí, cen a
mezd pak vykonávají devizovou působnost ještě
ve vztahu k fyzickým osobám. Federální
ministerstvo zahraničního obchodu vykonává
devizovou působnost u majetkových účastí
na podnikání v zahraničí, týká-li
se tato účast zahraničně obchodní
činnosti.
K části druhé: Řízení
devizového hospodářství
K § 8 až 9
Vrcholné postavení při řízení
devizového hospodářství náleží
vládě Československé socialistické
republiky. Odpovědnost Státní banky československé
a dalších orgánů za provádění
devizové politiky vyplývá z jejich postavení
jako orgánů odpovědných za chod devizového
hospodářství v rámci pravomoci a působnosti
stanovených zákonem o působnosti federálních
ústředních orgánů státní
správy. Tímto zákonem, zákonem o Státní
bance československé a zákonem o bankách
a spořitelnách. Odpovědnost Státní
banky československé za vývoj platební
bilance a kursu československé měny pak vyplývá
ze zákona o Státní bance československé.
Význam devizového plánu spočívá
především v zajištění žádoucího
vývoje platební bilance a vytváření
devizových rezerv státu. Ze skutečnosti,
že devizový plán je nedílnou součástí
měnového plánu, vyplývá odpovědnost
Státní banky československé za sestavení
návrhu devizového plánu. Přitom Státní
banka československá spolupracuje s ostatními
příslušnými ústředními
federálními a republikovými orgány.
Návrh devizového plánu jako součást
měnového plánu předkládá
Státní banka československá ke schválení
vládě Československé socialistické
republiky.
Obsah, metody, tvorba a realizace devizového plánu
vytvoří prostor pro uplatňování
a postupné rozšiřování principu
devizového samofinancování podniků
a organizací v hospodářské sféře.
Aktivizace nástrojů řízení
devizového hospodářství bude vycházet
z jeho cílů a bude zaměřena na stimulaci
rozvoje vnějších ekonomických vztahů
a současné vytváření podmínek
pro dosažení vnější a vnitřní
měnové rovnováhy.
K části třetí: Práva
a povinnosti devizového tuzemce a devizového cizozemce
K § 10 až 11:
Ustanovení taxativně vyjmenovává všechny
hodnoty, které je devizový tuzemec povinen ohlásit
do devizové evidence, pokud je vlastní, nebo pokud
je spravuje pro devizového cizozemce (tuzemské nemovitosti
a cenné papíry). Na základě zkušenosti
z praxe se prodlužuje lhůta ke splnění
ohlašovací povinnosti na 30 dnů (podle dosud
platného zákona 15 dnů). Jako výjimka
z povinnosti hlášení hodnot do devizové
evidence se stanoví, že hodnoty nepřesahující
určitou výši (částka 1000 Kčs)
a dále pohledávky a závazky některých
právnických osob jsou od této povinnosti
osvobozeny.
K § 12:
Toto ustanovení stanoví devizovému tuzemci
povinnost pečovat o své pohledávky a ostatní
hodnoty v zahraničí, nepřipustit promlčení
pohledávek a učinit všechny úkony potřebné
k tomu, aby splatná pohledávka byla převedena
do Československa a dostala se tak do dispozice československého
devizového hospodářství.
K § 13 až 17:
Návrh zákona nově vymezuje povinnost soustředit
devizové hodnoty u devizových peněžních
ústavů. Zásadně platí, že
právnická osoba musí splnit nabídkovou
povinnost pouze do výše stanovené závazným
výstupem státního a devizového plánu.
Zývající část deviz si může
uložit buď na svůj devizový účet
s tím, že na tyto prostředky se nabídková
povinnost nevztahuje nebo nabídnout devizovému peněžnímu
ústavu s právem na zpětný nákup
deviz za československou měnu. Toto právo
může devizový tuzemec postoupit jinému
devizovému tuzemci. S devizovými prostředky
získanými zpětnou koupí může
devizový tuzemec nakládat stejně jako s devizovými
prostředky uloženými na majetkovém devizovém
účtě.
Fyzická osoba má právo volby, zda devizy,
které byly v její prospěch poukázány
ze zahraničí, nebo valuty, které má
v hotovosti, nabídne devizovému peněžnímu
ústavu ke koupi za československou měnu nebo
odběrní poukazy nebo zda požádá,
aby jí tyto hodnoty byly uloženy na devizový
účet.
Fyzická osoba je dále osvobozena od splnění
nabídkové po-vinnosti do výše volné
hranice, která se stanoví ve výši protihodnoty
částky 500,- Kčs v cizí měně.
Jedná se o částku představující
souhrn protihodnoty všech cizích měn, které
bude mít devizový tuzemec - fyzická osoba
ve svém vlastnictví, aniž by je musela nabídnout
devizovému peněžnímu ústavu ke
koupi nebo je u něj uložit; rozumí se tím
součet protihodnoty všech měn, tj. měn
socialistických států i volně směnitelných
měn. Tuto částku může mít
devizový tuzemec - fyzická osoba ve své dispozici
a v případě cesty do zahraničí
ji může bez devizového povolení vyvézt
a použít v zahraničí.
Od nabídkové povinnosti jsou rovněž
osvobozeny zlaté mince. Kromě výslovně
stanovených případů (zděděné
zlaté mince, které nemají historickou povahu)
však bude i nadále jejich vývoz vázán
na udělení devizového povolení Státní
banky československé. Devizový zákon
přejímá zásadu publikovanou v Úředním
listě č. 6 z r. 1954, podle níž devizový
peněžní ústav při plnění
nabídkové povinnosti podle tohoto zákona
nezkoumá, zda je povinnost plněna u zákonem
stanovené lhůtě a nezjišťuje původ
nabytí valut a deviz. Důvodem tohoto postupu je
zájem na získání valut a deviz, který
je nadřazen zájmu na potrestání osoby,
která plní svojí povinnost opožděně
a nemůže prokázat, jakým způsobem
devizy nebo valuty získala. V případě,
že bude prokázáno, že devizový
tuzemec - fyzická osoba si opatřila valuty nebo
devizy nezákonně (např. odcizením
nebo nákupem od devizového cizozemce či tuzemce
bez účasti devizového peněžního
ústavu) dopadá na ni v plném rozsahu trestní
odpovědnost za nezákonné jednání
i po splnění nabídkové povinnosti.
Informace potřebné k trestnímu postihu poskytne
devizový peněžní ústav v případech,
které stanoví zákon o bankách a spořitelnách.
K § 18 až 21:
Ustanovení zakotvuje povinnost devizového peněžního
ústavu prodat právnické osobě devizové
prostředky, na které má nárok na základě
závazného výstupu plánu. Tyto prostředky
si právnická osoba nemůže uložit
na devizový účet a musí je použít
k účelu stanovenému v závazném
výstupu plánu. Pokud však právnická
osoba při použití těchto prostředků
určitou část uspoří, může
si tuta úsporu uložit na svůj devizový
účet. Navrhovaná úprava je v souladu
se zákonem o státním podniku.
Jako zásada se stanoví, že devizové
prostředky, které má právnická
nebo fyzická osoba právo použít podle
jednotlivých ustanovení devizového zákona,
prováděcího předpisu k tomuto, zákonu
nebo podle uděleného devizového povolení,
je devizový peněžní ústav povinen
této osobě prodat. Tím se vytváří
právní jistota pro plnění závazku
vůči zahraničí.
K § 22 až 23:
Z hlediska devizových peněžních ústavů
představuje provádění platebního
styku se zahraničím jednu z hlavních náplní
jejich činnosti. Efektivnost provádění
mezinárodního platebního styku a rizika s
tím spojená vyžadují soustředění
této činnosti u devizových peněžních
ústavů všestranně vybavených
k provádění zahraničně bankovních
operací. Z těchto důvodů bude udělování
tohoto povolení soustředěno ve Státní
bance československé, která bude na základě
zákona o Státní bance československé
a zákona o bankách a spořitelnách
rozhodovat o tom, zda devizový peněžní
ústav má předpoklady k výkonu takové
činnosti.
V rámci stanovených pravidel bude umožněn
obchod s devizovými hodnotami mezi devizovými tuzemci,
a to prostřednictvím Státní banky
československé a devizových peněžních
ústavů a organizací, kterým Státní
banka československá udělí povolení
k provádění této činnosti.
Poskytuje se možnost vytvořit omezený devizový
trh jako nástroj ekonomické redistribuce deviz,
upravený v prováděcím právním
předpise, který může výhledově
upravit rovněž přístup devizových
cizozemců k těmto obchodům.
Pokud jde o poskytování peněžních
služeb pošty v mezinárodním styku, respektuje
devizový zákon úpravu zakotvenou v zákoně
o poště.
K § 24:
Návrh zákona umožňuje devizovému
tuzemci převzít bez devizového povolení
peněžní závazek vůči devizovému
cizozemci a použít k jeho úhradě devizové
hodnoty, které legálním způsobem získal.
Výrazně se posiluje právní jistota
organizace oprávněné k zahraničně
obchodní činnosti vůči organizaci,
která poskytuje služby ze zahraničí
nebo pro kterou dováží zboží. Pro
tyto případy zákon stanoví povinnost
příjemci zboží nebo služeb dodaných
na základě obstaravatelské nebo jiné
smlouvy se v této smlouvě zavázat ke splnění
závazku ve vztahu k dovozci v devizách.
V navrhované úpravě je požadováno
povolení pouze v tom případě, jde-li
o vstup do závazků vůči devizovým
cizozemcům nad rámec vlastních devizových
hodnot nebo nad rámec devizových hodnot opatřených
od devizového peněžního ústavu.
V souvislosti se zapojováním národních
měn do zúčtování mezi členskými
státy Rady vzájemné hospodářské
pomoci a s vytvořením předpokladů
pro rozvíjení jejich vzájemné směnitelnosti
umožňuje se nově právnickým osobám
vstupovat do závazku vůči devizovým
cizozemcům a konat platy do zahraničí také
v československé měně, jestliže
to umožňuje smlouva o vzájemném zúčtování
v národních měnách.
K 25 až 26:
Ustanovení § 25 obsahuje výčet případů,
kdy devizový tuzemec může bez devizového
povolení platit devizovému cizozemci nebo komukoliv
v jeho prospěch. Řada plateb ve prospěch
devizových cizozemců dříve podrobených
režimu devizových povolení je přímo
ze zákona od této povinnosti osvobozena. Tím
je posilována právní jistota při použití
vlastních devizových hodnot. Vytváří
se právní podmínky v devizové oblasti
pro vykonatelnost rozsudků nebo rozhodnutí soudů
nebo rozhodčích orgánů ve vztahu k
zahraničí.
Ustanovení § 26 zvýrazňuje povinnost
devizových tuzemců platit nebo přijímat
platby ze zahraničí výhradně prostřednictvím
devizových peněžních ústavů.
Zároveň umožňuje na základě
prováděcího předpisu nebo povolení
Státní banky československé přijmout
nebo provést platbu i jiným způsobem.
K § 27 až 28:
Toto ustanovení taxativně vymezuje okruh činností,
které může devizový tuzemec konat jen
po udělení devizového povolení. Zároveň
rozšiřuje okruh hodnot, k nakládání
s nimiž se devizové povolení nevyžaduje.
Tato úprava navazuje na nové pojetí přebírání
peněžitých závazků vůči
devizovým cizozemcům. Zachovává rovněž
možnost zcela volně nakládat s hodnotami upravenými
v devizovém zákoně pro případ
smrti.
Ustanovení § 28 zachovává zásadu,
že fyzické osobě, která vlastní
zahraniční cenné papíry, může
devizový orgán uložit jejich prodej a převedení
hodnot získaných jejich prodejem do tuzemska.
K § 29:
Zachovává se zásada, že devizový
cizozemec může bez devizového povolení
převést do zahraničí dědictví
nabyté v tuzemsku. Nově se umožňuje
přímo v zákoně, aby takto převedl
do zahraničí i výnos z prodeje zděděných
nemovitých věcí bez časového
omezení a zděděných nemovitých
věcí prodaných do skončení
dědického řízení. Toto právo
může realizovat za předpokladu, že se
státem, do něhož má být převod
dědictví uskutečněn, je zajištěna
vzájemnost, a dále že byly v tuzemsku zaplaceny
poplatky týkající se zděděných
hodnot. Prodá-li devizový cizozemec v tuzemsku zděděné
movité věci po skončení dědického
řízení. Může převést
prostředky získané tímto prodejem
jen na základě devizového povolení.
K § 30 až 31:
Pro dovoz devizových hodnot devizovými tuzemci i
cizozemci se nestanoví ani v nových předpisech
žádné omezení. Přes deklaratorní
povahu se navrhuje toto ustanovení zachovat v zákoně
v zájmu posílení právní jistoty
devizových tuzemců i cizozemců, zejména
v cestovním styku.
Zákon neomezuje devizového cizozemce při
vývozu devizových hodnot v cestovním styku,
s výjimkou případů, kdy devizový
cizozemec získal tyto hodnoty v rozporu s devizovým
zákonem.
Vývoz devizových hodnot devizovými tuzemci
fyzickými osobami - není regulován devizovým
povolením, pokud vyváží devizové
hodnoty, které mu devizový peněžní
ústav prodal, vydal, odmítl od něj koupit
a dále částku, která odpovídá
maximálně protihodnotě částky
osvobozené od nabídkové povinnosti (§
13 odst. písm. b/). Jde např. o čerpání
z devizového účtu, účelový
dar, diety nebo o devizové hodnoty získané
od devizového peněžního ústavu
na cestu do zahraničí apod. Volná hranice
pro vývoz valut devizovým tuzemcem se navrhuje ve
výši protihodnoty 500,- Kčs.
K § 32 až 33:
Posiluje se právní jistota čs. občanů
zdržujících se v zahraničí za
účelem výkonu svého povolání
tím, že se v zákoně zakotvuje možnost
vyvážet po dobu jejich pobytu v zahraničí
devizové hodnoty získané v zahraničí
z tuzemska za podmínky, že si nechají potvrdit
jejich dovoz do tuzemska orgány celní správy
a při vývozu se prokáží tímto
potvrzením.
Devizové hodnoty, na které se nevztahují
při vývozu a dovozu úlevy obsažené
v devizovém zákoně a prováděcím
předpisu, mohou být vyvezeny jen s devizovým
povolením Státní banky československé.
K § 34:
Přijímá se dosavadní úprava,
podle níž dovoz a vývoz československé
měny bude i nadále vázán na devizové
povolení, k jehož vydání bude napříště
příslušná Státní banka
československá. Nově se navrhuje stanovit
volnou hranici pro devizové cizozemce při vývozu
československé měny, jejíž výši
upraví prováděcí předpis. Uvažována
je částka 100,- Kčs. Tím se reaguje
na běžnou praxi devizových cizozemců,
signalizovanou orgány celní správy, že
zpravidla z Československé socialistické
republiky vyvážejí drobné částky
Kčs. Nově se rovněž stanoví úleva,
že k dovozu a k vývozu vkladních knížek
na jméno znějících na československé
koruny není třeba devizové povolení,
neboť je nelze v zahraničí prodat ani s nimi
jinak nakládat s negativním důsledkem pro
československé devizové hospodářství.
Návrh prováděcí vyhlášky
předpokládá, že částka,
kterou budou moci vyvážet devizoví tuzemci
v hotovosti zůstane v dosavadní výši
500,- Kčs. K návrhu na zvýšení
této částky nedochází zejména
proto, že se počítá se zrušením
tiskopisu Celní a devizové prohlášení
a tím i ke zrušení zápisu vyvážených
československých peněz do zahraničí
orgány celní správy.
K § 35:
S ohledem na značný devizový dosah, který
sebou nesou majetkové účasti v zahraničí
nebo převody majetkových podílů na
tuzemské nebo zahraniční právnické
osobě na devizové cizozemce, vyžaduje se k
těmto úkonům devizové povolení
mimo případy, stanovené prováděcím
předpisem.
Zákon o podniku se zahraniční majetkovou
účastí č. 173/1988 Sb. upravuje udělování
povolení československým právnickým
osobám k zakládání podniku, na němž
se účastní zahraniční osoby
v tuzemsku.
K § 36:
Na rozdíl od současné právní
úpravy, která váže zřízení
devizových účtů pro devizové
tuzemce - právnické osoby a nakládání
s jejich zůstatky na devizové povolení, je
nyní na zřízení účtu
a použití jeho zůstatku při splnění
zákonem stanovených podmínek právní
nárok. Ustanovení respektuje již platnou úpravu
devizového hospodaření podle zákona
o státním podniku (§ 5) a zakotvuje právnickým
osobám právo na zřízení účtů
majetkové povahy.
Právnické osoby, které nemají účet
majetkové povahy, ale pouze nárok na zpětný
nákup deviz nebo úsporu z devizových prostředků
získaných od devizového peněžního
ústavu ze závazného výstupu plánu,
mohou s těmito svými devizovými prostředky
a nároky nakládat stejně, jako kdyby měly
devizové prostředky uloženy na devizovém
účtě.
K § 37:
V návaznosti na nove pojetí nabídkové
povinnosti se zakotvuje v zákoně právní
nárok devizových tuzemců - fyzických
osob na zřízení devizového účtu
a použití jeho zůstatku. Výrazně
se rozšiřují možnosti použití
zůstatku devizového účtu v tuzemsku
i v. zahraničí. Nově se stanoví možnost
převádět zůstatek devizového
účtu na jiného devizového tuzemce
bez jakéhokoliv omezení. Předpokládá
se, že prováděcí předpis může
dále rozšířit nakládání
se zůstatky devizových účtů.
Odstraněním administrativních omezení
v agendě devizových účtů fyzických
osob se sleduje zájem o převody devizových
hodnot ze zahraničí ve prospěch československého
devizového hospodářství.
Zákon umožňuje devizovému tuzemci zřizovat
i u jiného devizového peněžního
ústavu nový devizový účet a
převádět na něj zůstatky devizových
účtů vedených u jiného devizového
peněžního ústavu. Tím má
být zaručeno právo devizového tuzemce
zřídit si devizový účet u toho
peněžního ústavu, který podle
jeho názoru poskytuje služby v nejvyšší
kvalitě.
K § 38:
Nově se zavádí úročení
devizových účtů fyzických i
právnických osob jako ekonomicky mobilizační
prvek hospodaření vlastníka účtu.
Základní postup vedení devizových
účtů a cizí měny, ve kterých
se devizové účty vedou, budou uvedeny v prováděcím
předpise. Přitom konkrétní podmínky
budou předmětem ujednání mezi vlastníkem
účtu a devizovým peněžním
ústavem.
K části páté: Účty
devizových cizozemců
K § 39 až 41:
Cizozemské účty jsou technickým prostředkem
ke zpružnění platebního styku se zahraničím
a ke zvýšení zájmu devizových
cizozemců o využívání služeb
devizových peněžních ústavů.
Oproti stávající ústavě byla
zpřesněna práva a povinnosti vlastníků
účtů přímo v zákoně.
Devizoví cizozemci mají zcela volnou dispozici s
prostředky na těchto účtech v cizí
měně v tuzemsku i do zahraničí s prostředky
na účtech vedených v československé
měně pouze v tuzemsku. K platům z cizozemských
účtů v československé měně
do zahraničí se i nadále vyžaduje devizové
povolení. Jako výjimka je přímo v
zákoně zakotveno právo převádět
z cizozemského účtu v československé
měně do zahraničí částky,
které na tento účet byly složeny jako
výživné a dědictví, jestliže
k převodu jsou splněny podmínky stanovené
zákonem.
K části šesté:- Devizový
dohled, devizová kontrola a kontrola při dovozu
a vývozu hodnot
K § 42:
Devizový dohled představuje nedílnou součást
řízení devizového hospodářství.
Zahrnuje v sobě právo federálního
ministerstva financí prověřovat, zda devizové
orgány, tj. Státní banka československá,
ministerstva financí, cen a mezd republik a federální
ministerstvo zahraničního obchodu, využívají
svých pravomocí daných jim tímto zákonem
při realizaci zásad devizové politiky stanovených
vládou Československé socialistické
republiky. V případě zjištění
závažných nedostatků, může
federální ministerstvo financí upozornit
devizový orgán na povinnost tyto nedostatky odstranit.
Pokud se tak nestane, navrhuje federální ministerstvo
financí příslušné vládě
opatření k odstranění zjištěných
nedostatků.
K § 43:
Účelem devizové kontroly je vést subjekty
devizově právních vztahů k řádnému
plnění povinností stanovených tímto
zákonem a prováděcími předpisy
k němu a chránit československé devizové
zájmy. Současně plní funkci preventivní
a osvětovou s cílem předcházet porušování
devizových předpisů a vzniku devizových
škod. V podmínkách devizového samofinancování
vzrůstá úloha devizové kontroly též
v návaznosti na zvýšení počtu
subjektů samostatně disponujících
s devizovými hodnotami.
K § 44:
Dosud se protiprávní jednání devizových
tuzemců - právnických osob postihovalo v
rámci přiznávání nároků
z devizové zainteresovanosti. V novém modelu řízení
devizového hospodářství převážně
ekonomickými nástroji je třeba upravit možnost
postihu právnických osob, které jednáním
v rozporu s devizovými předpisy způsobí
československému devizovému hospodářství
vážnou újmu, přímo v zákoně.
Využívá se přitom možnost, zakotvená
v hospodářském zákoníku, aby
kontrolní orgán dal návrh hospodářské
arbitráži na udělení hospodářské
pokuty organizaci, u které bylo takové jednání
zjištěno. Předpokládá se, že
takto zakotvená možnost postihu právnických
osob bude působit také preventivně.
K § 45 až 48:
Kontrolu podle tohoto zákona při dovozu a vývozu
hodnot budou i nadále vykonávat orgány celní
správy. Současně se stanoví práva
a povinnosti, které při výkonu této
kontroly mají orgány celní správy
i subjekty, u nichž je kontrola prováděna.
Přitom se respektují ústavní práva
občanů. Nově se zakotvuje povinnost osob
předložit orgánům celní správy
příslušný doklad vyžadovaný
tímto zákonem v konkrétních případech
(např. devizové povolení, potvrzení
devizového peněžního ústavu,
potvrzení orgánu celní správy). Orgánům
celní správy se ukládá povinnost vydat
na požádání potvrzení předpokládané
tímto zákonem.
K části sedmé: Devizově přestupky
a řízení o devizových přestupcích
K § 49 až 53:
Na rozdíl od současného stavu, kdy devizové
přestupky jsou obsaženy jednak v devizovém
zákoně a jednak v zákoně č.
613/1961 Sb., o úkolech národních výborů
při zajišťování socialistického
pořádku, budou devizové přestupky
upraveny komplexně v jednom: obecně závazném
právním předpise. Tím bude odstraněna
dosavadní dvoukolejnost, zabezpečena ucelená
právní úprava a posílena právní
jistota občanů.
Podle současného stavu je devizovým přestupkem
jednání, kterým byla československému
devizovému hospodářství způsobena
škoda nepřesahující 3 500 Kčs,
nebo kterým byly devizové předpisy porušeny,
aniž došlo ke vzniku devizové škody (např.
neohlášení devizových hodnot do devizové
evidence).
Ustanovení devizového zákona týkající
se devizových přestupků a řízení
o nich jsou v souladu s připravovanými zákony
České a Slovenské národní rady
o přestupcích.
Nově se stanoví, že při spáchání
devizového přestupku může být
uloženo opatření zabrání věci,
jsou-li pro to splněny podmínky. Trest propadnutí
věci ani opatření zabrání věci
nemůže být vysloveno, pokud je hodnota věci
v nápadném nepoměru k povaze přestupku.
Tímto ustanovením je zabezpečeno, že
občanům nemůže být v přestupkovém
řízení odňata věc neúměrné
hodnoty.
Novou sankcí při řízení o devizových
přestupcích je bloková pokuta. Ukládání
blokových pokut bude přicházet v úvahu
pouze u méně závažných devizových
přestupků, pokud s blokovým řízením
osoba, která se dopustila přestupku souhlasí,
a výše pokuty je omezena částkou 1.000
Kčs. Výše pokuty uložené jako trest
za spáchaný devizový přestupek musí
být stanovena v jednotlivém případě
s přihlédnutím k rozsahu škody způsobené
tímto přestupkem, československému
devizovému hospodářství. Nejcitelnější
trest propadnutí věci mohou orgány, které
budou projednávat devizové přestupky, ukládat
jen u taxativně vymezených skutkových podstat.
K části osmé: Obecná, přechodná
a závěrečná ustanovení
K § 54:
Zcela nově se přistupuje k otázce náhrady
devizové škody, která vznikla právnické
osobě porušením smlouvy. Právnická
osoba, které porušením smlouvy byla devizová
škoda způsobena, může požadovat její
úhradu v cizí měně. Tímto ustanovením
se upravují zejména vztahy mezi československými
právnickými osobami majícími oprávnění
k zahraničně obchodní činnosti a jinými
československými právnickými osobami.
K § 55:
Stanoví se vztah předmětu úpravy devizového
zákona k mezinárodním závazkům.
Uplatnil se zejména u závazků, které
vznikly v souladu se statutem Rady vzájemné hospodářské
pomoci (např. převody platebních titulů
uvedených v protokole o zasedání Stálé
komise Rady vzájemné hospodářské
pomoci pro devizově finanční otázky).
K § 56:
Na udělení devizového povolení není
právní nárok. Při rozhodování
o udělení devizových povolení postupuje
devizový orgán zejména s přihlédnutím
k situaci v devizovém hospodářství.
Při rozhodování o udělení devizového
povolení nepostupuje devizový orgán podle
předpisů o správním řízení.
K § 57:
Prováděcí předpisy k devizovému
zákonu vydává společně federální
ministerstvo financí a Státní banka československá.
V některých ustanoveních devizového
zákona je však stanoveno, že prováděcí
předpisy vydává pouze Státní
banka československá (např. § 13 odst.
7) nebo že k vydání prováděcího
předpisu bude přizván jiný ústřední
orgán státní správy (např.
§ 35 odst. 4 - prováděcí předpis
týkající se majetkové účasti
na podnikání, vydává společně
federální ministerstvo financí, Státní
banka československá a federální ministerstvo
zahraničního obchodu).
K § 58:
K omezení zbytečné administrativy se stanoví,
že povolení udělená podle dosud platných
devizových předpisů budou platit i podle
nového devizového zákona, pokud tento zákon
ke stejnému úkonu povolení vyžaduje.
Dnem účinnosti tohoto zákona pozbudou platnosti
dosud vydaná všeobecná devizová povolení,
která byla podle dosavadních devizových předpisů
vydávána k opakovaným úkonům
nebo ve prospěch blíže neurčených
devizových tuzemců nebo cizinců. Dosud platná
všeobecná devizová povolení obsahovala
celou řadu podmínek, kterými překračovala
rámec úpravy devizově právních
vztahů, což podle tohoto zákona již nebude
možné.
K § 59:
Tímto ustanovením se potvrzuje, že všechny
dosud zřízené devizové účty
fyzických i právnických osob a všechny
nároky na zpětnou koupi deviz právnických
osob zůstávají v platnosti i po nabytí
účinnosti tohoto zákona.
K § 60:
Pra úplnost a srozumitelnost devizového zákona
se uvádí, že současně vydávaná
právní úprava se nedotýká zákona
o podniku se zahraniční majetkovou účastí
(zákon č. 173/1988 Sb.).
K § 61 až 62:
Zrušovacím ustanovením se obvyklým způsobem
ruší dosud platné devizové předpisy.
Účinnost zákona bude stanovena v souladu
s projednáním ve Federálním shromáždění.
Ministr financí ČSSR