/1/ Průřezové ústřední
orgány odpovídají za tvorbu a uskutečňování
státní hospodářské a sociální
politiky ve své působnosti. Vypracovávají
návrhy příslušných částí
dlouhodobých výhledů, směrnic a pětiletých
státních plánů a podklady pro usměrňování
vývoje ekonomiky; poskytují je Státní
plánovací komisi, nebo ústředním
plánovacím orgánům republik a aktivně
se účastní na tvorbě státních
plánů. Dále jim poskytují nezbytné
analýzy, posudky a další podklady a návrhy
na úroveň kriterií efektivnosti a rovnovážnosti
ve své působnosti potřebné pro zpracování
státních plánů, přípravu
sociálně ekonomické strategie a hospodářské
a sociální politiky. Z hlediska tohoto zákona
se za průřezový ústřední
orgán považuje i Státní banka československá.
/2/ Průřezové ústřední
orgány mohou konkretizovat závazné výstupy
státních plánů, pokud je nezbytné
je diferencovaně stanovit socialistickým organizacím,
pouze v rozsahu zmocnění stanoveného vládou
Československé socialistické republiky, nebo
vládami republik při schválení nebo
změně státního plánu.
/1/ Odvětvové ústřední orgány
odpovídají za tvorbu a uskutečňování
státní hospodářské a sociální
politiky v odvětvích a oborech, náležejících
do jejich působnosti. Přitom respektují demokratické
principy účasti pracujících na přípravě,
realizaci a kontrole plnění plánů.
/2/ Odvětvové ústřední orgány
vypracovávají koncepce rozvoje komplexů,
odvětví a oborů, potřebné podklady,
popřípadě návrhy příslušných
částí dlouhodobých výhledů,
směrnic, pětiletých státních
plánů a podklady pro usměrňování
vývoje ekonomiky a poskytují je Státní
plánovací komisi, nebo ústředním
plánovacím orgánům republik a průřezovým
ústředním orgánům.
/3/ Odvětvové ústřední orgány
mohou konkretizovat závazné výstupy státních
plánů, pokud je nezbytné je diferencovaně
stanovit socialistickým organizacím, pouze v rozsahu
zmocnění, stanoveného vládou Československé
socialistické republiky nebo vládami republik při
schválení nebo změně státního
plánu. Dále mohou vytvářet resortní
fondy v případech stanovených zákonem,
vládou československé socialistické
republiky nebo vládami republik. Odvětvové
ústřední orgány však nemohou
rozšiřovat rozsah závazných výstupů
státního plánu a měnit jejich adresáty,
měnit obecné nebo odvětvově stanovené
normativy ani přerozdělovat zdroje mezi socialistickými
organizacemi.
/1/ Podnikové a vnitropodnikové plánování
socialistických organizací je v jejich plné
působnosti s výjimkou rozpočtových
a příspěvkových organizací,
kde postup stanoví zvláštní předpis.
/2/ Socialistické organizace jsou povinny poskytovat příslušným
orgánům informace a údaje potřebné
pro vypracování státních plánů
a oblastních plánů, pro kontrolu jejich plnění
a podklady pro usměrňování vývoje
ekonomiky. Přitom jsou povinny zabezpečit správnost
a objektivnost všech informací potřebných
pro tvorbu a kontrolu plnění státních
plánů a oblastních plánů.
/3/ Socialistické organizace jsou povinny projednávat
s příslušnými národními
výbory dlouhodobé koncepce svého rozvoje
a respektovat při jejich tvorbě oblastní
plány.
/1/ Příslušné národní
výbory vypracovávají oblastní plány
jako základní nástroj řízení
komplexního hospodářského a sociálního
rozvoje územních celků a obcí.
/2/ Národní výbory vykonávají
v plánovacím procesu ve vztahu k socialistickým
organizacím ve své působnosti obdobné
funkce jako odvětvový ústřední
orgán /§ 23/.
/3/ Funkce národních výborů ve vztahu
k rozpočtovým a příspěvkovým
organizacím, které jsou v jejich působnosti,
stanoví zvláštní předpis.
/1/ Úlohou usměrňování vývoje
ekonomiky je zabezpečovat soulad vývoje národního
hospodářství s cíli, záměry,
proporcemi a úkoly pětiletých státních
plánů a oblastních plánů, zejména
s ohledem na měnící se podmínky naší
i světové ekonomiky, ovlivňovat kvalitu tvorby
plánu socialistických organizací a jejich
realizaci a zabezpečovat plynulý přechod
do dalšího pětiletého období.
/2/ Usměrňování vývoje ekonomiky
provádějí příslušné
ústřední orgány státní
správy podle pravidel, obsažených ve státním
plánu, na základě analýzy vývoje
národního hospodářství jako
celku a jeho jednotlivých částí koordinovaným
a pružným uplatňováním stanovených
nástrojů řízení, kterými
disponují, včetně nezbytných změn
závazných výstupů státního
plánu.
/3/ Nástrojem usměrňování vývoje
ekonomiky je rovněž využívání
centrálních hmotných, pracovních,
finančních a devizových rezerv. S těmito
rezervami disponuje vláda Československé
socialistické republiky nebo vlády republik, popřípadě
orgány k tomu zmocněné zákonem nebo
příslušnou vládou.
/4/ Usměrňování vývoje ekonomiky
nesmí narušovat jednotnost principů řízení
ekonomiky, vést k nivelizaci hospodářských
výsledků socialistických organizací
a k neoprávněnému zasahování
do jejich působnosti; nelze je uplatňovat se zpětnou
účinností.
/5/ Nástroje usměrňování vývoje
ekonomiky, o kterých rozhoduje vláda československé
socialistické republiky nebo vlády republik, Jsou
uplatňovány na základě návrhů
věcně nebo odvětvově příslušných
ústředních orgánů státní
správy za koordinace Státní plánovací
komise nebo ústředních plánovacích
orgánů republik.
/6/ Závažné odchylky od cílů,
záměrů a výstupů pětiletého
státního plánu se řeší
usměrňováním vývoje ekonomiky,
včetně nezbytných úprav výstupů
příslušného roku pětiletého
státního plánu ve vzájemných
vazbách na roční státní rozpočty
a roční měnový plán. Ve vývoji
cen jsou záměry pětiletého státního
plánu konkretizovány ročním plánem
vývoje cen.
/7/ Nezbytné úpravy výstupů příslušného
roku pětiletého státního plánu
schvaluje vláda československé socialistické
republiky na návrh Státní plánovací
komise a vlády republik, na návrh příslušného
ústředního plánovacího orgánu
republiky. Vyžaduje-li rozsah těchto úprav
celkovou změnu pětiletého státního
plánu, předkládá vláda československé
socialistické republiky, popřípadě
vlády republik návrh na jeho změnu Federálnímu
shromáždění, popřípadě
příslušné národní radě.
/8/ Socialistické organizace jsou vázány
změnami závazných výstupů státních
plánů vyplývajícími z usměrňování
vývoje ekonomiky a jsou povinny upravit své plány;
tyto úpravy oznámí orgánům,
kterým poskytly vybrané údaje svého
plánu /§ 24 odst. 2/.
/1/ Pokud socialistická organizace mění svůj
pětiletý nebo roční plán, musí
zajistit závazné výstupy státního
plánu, uzavřené smluvní závazky
a další povinnosti podle obecně závazných
právních předpisů. Změny vybraných
údajů těchto plánů oznámí
orgánům, kterým tyto údaje poskytla
/§ 24 odst. 2/.
/2/ Změny plánů nelze provádět
se zpětnou účinností.
/1/ Socialistická organizace je povinna soustavně
kontrolovat dodržování a plnění
závazných výstupů státního
plánu a hodnotit výsledky svého hospodaření.
/2/ Ústřední orgány a národní
výbory v rámci své působnosti kontrolují
dodržování a plnění závazných
výstupů státního plánu socialistickými
organizacemi a dodržování obecně závazných
právních předpisů, které upravují
národohospodářské plánování,
systematicky analyzují vývoj hospodaření
těchto organizací a uspokojování potřeb
společnosti. Podle charakteru zjištěných
nedostatků buď uskutečňují opatření
ve své působnosti a informují o nich příslušné
ústřední orgány nebo jim poskytují
potřebné podklady a rozbory, a to vždy s návrhy
opatření, pokud je samy nemohou realizovat.
/3/ Vláda československé socialistické
republiky a vlády republik projednávají zprávy
o souhrnném vývoji národního hospodářství
a o plnění cílů a záměrů
státních plánů a stanoví opatření
k zabezpečení jejich realizace formou usměrňování
vývoje ekonomiky.
/1/ Ústřední rada družstev a svazy družstev
plní podle tohoto zákona funkci odvětvového
ústředního orgánu ve vztahu k jimi
zakládaným družstevním podnikům.
Svazy družstev plní jako účastníci
plánovacího procesu vůči družstvům
a ústředním plánovacím orgánům
republik úkoly v oblasti přípravy podkladů
pro vypracování státních plánů.
Konkretizaci závazných výstupů státního
plánu vůči družstvům [Zákon
č. 94/1988 Sb.] a kontrolu jejich dodržení
mohou provádět pouze u limitů a devizových
normativů.
/2/ Ústřední orgány společenských
organizací plní funkci odvětvového
ústředního orgánu v plánovacím
procesu. Výjimky z uplatnění tohoto zákona
ve společenských organizacích stanoví
ústřední výbory Národní
fronty v dohodě se Státní plánovací
komisí nebo příslušným ústředním
plánovacím orgánem republiky.
/3/ Pověření pracovníci ústředních
orgánů státní správy a národních
výborů malí při plnění
úkolů, vyplývajících z tohoto
zákona, přístup do všech objektů
socialistických organizací. Pracovníci těchto
organizací jsou povinni poskytovat jim požadované
písemnosti a pravdivé a úplné údaje
a informace, potřebné pro tvorbu a kontrolu plnění
státních plánů a usměrňování
vývoje ekonomiky, včetně písemností,
údajů a informací, Jejichž předmětem
jsou utajované skutečnosti, pokud se příslušný
pracovník prokáže zvláštním
pověřením.
/1/ Za závažné nebo opětovné
jednání proti zájmům společnosti,
za které může být uložena hospodářská
pokuta podle hospodářského zákoníku,
se považuje též:
a/ nezapracování závazného výstupu
státního plánu do plánu socialistické
organizace,
b/ neposkytnutí a opožděné poskytnutí
údajů stanovených obecně závazným
právním předpisem příslušným
orgánům,
c/ uvádění nepravdivých údajů
ve stanovených plánovacích podkladech, plánech
socialistických organizací a kontrolních
zprávách,
d/ provedení změny plánu se zpětnou
účinností.
/2/ Návrh na uložení hospodářské
pokuty za jednání uvedená v odstavci 1 Jsou
oprávněny podat příslušné
ústřední orgány státní
správy a národní výbory.
/1/ Vláda československé socialistické
republiky upraví nařízením způsob
a postup povinného projednávání dodavatelsko-odběratelských
vztahů v plánovacím procesu včetně
způsobu odstraňování rozporů.
/2/ Vlády republik upraví nařízením
podrobněji oblastní plánování.
/3/ Vláda československé socialistické
republiky a vlády republik mohou stanovit:
a/ pro některé druhy závazných výstupů
státních plánů zvláštní
postup pro jejich tvorbu a konkretizaci,
b/ výjimky z obecně závazných právních
předpisů pro realizaci experimentů k ověření
nových forem plánování, organizace
a řízení národního hospodářství.
/4/ Vláda Československé socialistické
republiky stanoví obsah zvláštní části
státních plánů
a/ v oblasti obrany,
b/ v dohodě s vládami republik v oblasti bezpečnosti.
/5 / Vláda československé socialistické
republiky stanoví výjimky z tohoto zákona
nutné z hlediska zájmů obrany a v dohodě
s vládami republik výjimky nutné z hlediska
zájmů bezpečnosti československé
socialistické republiky.
/6/ Státní plánovací komise a ústřední
plánovací orgány republik stanoví
po projednání s příslušnými
ústředními orgány státní
správy závazné postupy pro přípravu
a zajišťování zvláštní
části státních plánů,
včetně vydávání obecně
závazných právních předpisů.
/7/ Státní plánovací komise stanoví
po projednání s příslušnými
ústředními orgány státní
správy závazný postup, včetně
vydávání obecně závazných
právních předpisů pro:
a/ plánování speciálního vědeckotechnického
rozvoje, mezinárodní hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce v oblasti speciální
techniky a pro plánování v rámci soustavy
plánů hospodářských mobilizačních
příprav, b/ statistiku, která se týká
zvláštní části plánů.
/8/ Státní plánovací komise spolu
s federálním ministerstvem financí, Státní
komisí pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj, Federálním cenovým úřadem,
Státní bankou československou, Federálním
statistickým úřadem a ústředními
plánovacími orgány republik vydává
obecně závazné právní předpisy
k zabezpečení potřebných podkladů
pro tvorbu a kontrolu plnění státních
plánů a usměrňování
vývoje ekonomiky.
/9/ Ústřední plánovací orgány
republik upraví obecně závazným právním
předpisem konkretizaci limitů a devizových
normativů družstvům, které nejsou členy
svazů družstev. [Zákon č. 94/1988
Sb.]
/1/ Kontrola plnění a hodnocení osmého
pětiletého státního plánu a
příslušných ročních plánů
se řídí dosavadními předpisy,
pokud vláda Československé socialistické
republiky nestanoví jinak.
/2/ Obsah státních plánů, Jednotná
pravidla usměrňování vývoje
ekonomiky a postup pro tvorbu, kontrolu a hodnocení plnění
státního plánu stanoví pro rok 1990
vláda československé socialistické
republiky a vlády republik.
Zrušují se:
1. zákon č. 145/1970 Sb., o národohospodářském
plánování,
2. vyhláška č. 48/1980 Sb., o hmotném
bilancování a projednávání
dodavatelsko-odběratelských vztahů v plánovacím
procesu,
3. vyhláška č. 49/1981 Sb., o hospodaření
s nevyužitými zásobami.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1989.
A. Všeobecná část
Základní východiska a principy
Strategie urychlení sociálně ekonomického
rozvoje vytýčená XVII. sjezdem KSČ
vyžaduje vytvořit předpoklady pro přechod
na kvalitativně nový stupeň rozvoje socialistické
společnosti, zejména uskutečnit zásadní
obrat k intenzivnímu typu rozvoje národního
hospodářství využíváním
kvalitativních faktorů ekonomického růstu,
především urychleného zavádění
výsledků vědeckotechnického rozvoje
do,praxe, účinného zapojení do mezinárodní
dělby práce, aktivizace lidského činitele
a zvýšení kvality veškeré práce.
Významným krokem k tomu je uskutečnění
komplexní přestavby hospodářského
mechanismu, vytvářející předpoklady
pro uplatnění principu demokratického centralismu
s důrazem na rozšiřování socialistické
demokracie, které odpovídá novým úkolům
a podmínkám rozvoje.
To vyžaduje provést významné změny
v postavení a vzájemných vztazích
státních orgánů a hospodářských
organizací. Pravomoc a odpovědnost jednotlivých
článků řízení musí
odpovídat jejich poslání v jednotné
socialistické ekonomice.
Základní směry tohoto procesu stanovily Zásady
přestavby hospodářského mechanismu
ČSSR schválené předsednictvem ÚV
KSČ a vládou ČSSR /usnesení vlády
ČSSR č. 3/1987/ a další navazující
dokumenty, především usnesení 7., 9.
a 12. zasedání ÚV KSČ a usnesení
vlády ČSSR č. 2911988, o Směrnicích
k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu /dále jen
"Směrnice"/. V souladu s obsahem těchto
dokumentů je navrhována nová právní
úprava národohospodářského
plánování, nahrazující dosavadní
zákon č. 145/1970 Sb.
Nové poletí centrálního řízení
a plánování vyžaduje orientovat činnost
ústředních plánovacích orgánů
a dalších orgánů jednotného výkonného
řídícího centra /dále jen "centrum"/
především na konkretizaci programových
cílů hospodářské a sociální
politiky KSČ v dlouhodobých výhledech a komplexních
státních plánech, na rozpracování
dlouhodobých strategických programů rozvoje
ekonomiky, výrazné upevnění rovnovážnosti
a proporcionality, soulad hmotných zdrojů a finančních
prostředků, zvýšení náročnosti
ekonomických podmínek a na pronikavé omezení
centrálního operativního a administrativního
řízení.
K tomu je potřebné vytvořit prostor pro koncepční
práci centra na jedné straně a pro posílení
odpovědnosti a pravomoci organizací na straně
druhé.
To vyžaduje provést odpovídající
změny v pojetí národohospodářského
plánování, v obsahu státních
plánů a plánů socialistických
organizací zvýšením úlohy ekonomických
nástrojů řízení, zejména
odvodů, daní, normativů, cen, kursů,
úvěrů a úroků při výrazném
omezení dosud nadměrného rozsahu direktivně
stanovovaných úkolů plánu. Proto je
nutné sestavovat státní plán komplexně
tak, aby zabezpečoval hospodářskou, vědeckotechnickou
a sociální politiku v jejich jednotě a aby
jeho obsahem bylo vzájemně provázané
usměrňování základních
hmotných a hodnotových proporcí budoucího
vývoje. Proto se jeho součástí musí
stát i záměry vědeckotechnické,
finanční, cenové a měnové politiky.
Zákon o národohospodářském
plánování /dále jen "Zákon"/
vytváří předpoklady pro posílení
dlouhodobosti v národohospodářském
plánování zvýrazněním
úlohy dlouhodobých výhledů a přesunem
těžiště plánování
z ročních plánů na pětileté
státní plány, které se stanou základními
nástroji centrálního řízení
národního hospodářství. K zabezpečení
souladu skutečného vývoje s cíli a
záměry pětiletých státních
plánů i k eliminaci vlivů nepředvídatelných
závažných změn ve vnějších
či vnitřních podmínkách rozvoje
se bude využívat systém usměrňování
vývoje ekonomiky včetně nezbytných
úprav výstupů příslušného
roku pětiletého státního plánu
ve vzájemných vazbách na roční
státní rozpočty a roční měnový
plán. Úpravy výstupů příslušného
roku pětiletého státního plánu,
které nemalí za následek nutnost provádět
úpravu celého pětiletého státního
plánu, jsou v kompetenci příslušné
vlády. Pokud jsou úpravy jednotlivých let
státního pětiletého plánu natolik
závažné, že dochází k jeho
celkové změně, je příslušná
vláda povinna předložit návrh na změnu
pětiletého státního plánu Federálnímu
shromáždění, popřípadě
národním radám.
Programové pojetí komplexních státních
plánů hospodářského a sociálního
rozvoje a plánů hospodářského
a sociálního rozvoje socialistických organizací
vychází z federativního uspořádání
státu, z jednotnosti československé ekonomiky
při vyváženém rozvoji obou republik,
z funkcí centra a z postavení státních
podniků i ostatních socialistických organizací
v podmínkách existence socialistických zbožně
peněžních vztahů. Komplexní státní
plány hospodářského a sociálního
rozvoje jsou základem centrálního řízení
ekonomiky a rozhodujícím východiskem pro
hospodářskou a sociální činnost
socialistických organizací.
V souladu s požadavkem na komplexnost především
pětiletých státních plánů
stanoví Zákon, že jejich nedílnou součástí
jsou rozhodující záměry a úkoly
dosud samostatně schvalovaných státních
plánů, tj. pětiletých rozpočtových
výhledů, pětiletého měnového
plánu, plánu vývoje cen a plánu rozvoje
vědy a techniky. Nedílnou součástí
státních plánů je také jejich
zvláštní část "obrana a
bezpečnost", Jakož i problematika oblastních
plánů řešená ve státních
plánech republik.
Bednou z podstatných změn je nové poletí
závaznosti státních plánů a
zvýšení jejich koncepční a strategické
úlohy. Výrazem toho je podstatné omezení
dosavadního okruhu individualizovaných závazných
úkolů a ukazatelů plánu. Jmenovité
úkoly budou nově stanovovány v rozsahu potřebném
pro zajištění realizace rozhodujících
koncepčních záměrů. V první
etapě uplatňování nového hospodářského
mechanismu se budou v nezbytném rozsahu používat
jmenovité úkoly a limity i k zabezpečení
základní strukturální rovnováhy.
Nově se rozhodujícím prvkem centrálního
řízení stávají ekonomické
nástroje; tím se zakládá kvalitativně
nová úroveň vzájemných vztahů
mezi centrem a socialistickými organizacemi, vycházejících
z racionální dělby pravomocí a odpovědností.
Účinně se budou využívat zájmy
pracovních kolektivů státních podniků
a dalších socialistických organizací
při rozvoji jejich podnikatelské činnosti
a při jetím plánovitém usměrňování
v souladu s celospolečenskými zájmy a potřebami.
To umožní výrazné snížení
počtu závazných výstupů státního
piánu při současném poskytnutí
informací socialistickým organizacím o celospolečenských
cílech. Uplatnění úplného chozrasčotu
včetně samofinancování vytváří
podstatně větší prostor pro vlastní
rozhodování a podnikatelskou iniciativu socialistických
organizací. To současně předpokládá
prohloubení vnitropodnikového plánování
a řízení, které spolu s uplatněním
socialistické samosprávy pracovního kolektivu
zabezpečí kvalitativně vyšší
účast pracujících na tvorbě
i realizaci plánů socialistických organizací.
Zákon se liší od dosud platného systému
plánování, upraveného zákonem
č. 145/1970 Sb., zejména v těchto podstatných
rysech:
1. V souladu se zásadou dvoustupňového řízení
se počítá pouze s komplexním státním
plánem a s plány socialistických organizací;
průřezové i odvětvové ústřední
orgány jsou součástí centra a netvoří
zvláštní stupeň plánování.
2. V rámci zásadního řízení
plánovacího procesu vládou ČSSR a
vládami republik budou tento proces jednotně organizovat
a koordinovat Státní plánovací komise
a ústřední plánovací orgány
republik ve spolupráci s ostatními ústředními
orgány. Zvyšuje se úloha zákonodárných
sborů v plánovacím procesu, zejména
v etapě dlouhodobého výhledu.
3. Pokud jde o závazné výstupy státních
plánů, netvoří jejich základ
jako dosud rozpis rozsáhlého souboru objemových
i dílčích individualizovaných ukazatelů.
Přechází se na převážně
ekonomické metody uplatňování řídící
funkce plánu prostřednictvím jednotných
odvodů a dalších nástrojů finanční,
cenové, měnové a mzdové politiky,
jakož i v zásadě jednotných ekonomických
normativů. Jmenovité úkoly v novém
poletí jsou nástrojem prosazování
rozhodujících strukturálních změn
národního hospodářství. V prvé
etapě přestavby hospodářského
mechanismu budou spolu s limity zajišťovat i nezbytnou
strukturální rovnováhu v nejvýznamnějších
národohospodářských proporcích
v dodavatelsko-odběratelských vztazích. S
postupným obnovováním strukturální
rovnováhy, posilováním devizové pozice
státu a objektivizací hodnotových nástrojů
bude rozsah jmenovitých úkolů a limitů
dále klesat.
Oblast závazných výstupů státního
plánu pro jednotná zemědělská
družstva je řešena zákonem o zemědělském
družstevnictví. Pro bytová, spotřební,
výrobní a jiná družstva je konkretizována
tímto Zákonem.
Pro akciové společnosti, s výjimkou organizací
zahraničního obchodu, které jsou založeny
podle zákona č. 243/1949 Sb., o akciových
společnostech, se počítá s využitím
zmocnění pro vládu ČSSR podle §
31 odst. 3 písm. a/ k úpravě režimu
závazných výstupů státního
plánu i pro tyto organizace.
4. Průřezové ústřední
orgány se aktivně účastní tvorby
komplexních státních plánů
a až na výjimky stanovené zákonem nepředkládají
samostatně pětileté průřezové
části státních plánů
vládě československé socialistické
republiky, popřípadě vládám
republik. V současné době se jedná
o pětiletý rozpočtový výhled
předkládaný vládě Československé
socialistické republiky podle § 52 zákona č.
194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních
orgánů. Obdobný postup se v připravované
právní úpravě předpokládá
i u pětiletého měnového plánu.
5. Podstatně se mění postavení odvětvových
ústředních orgánů, které
již nejsou plánovacím stupněm. Zúčastní
se tvorby komplexního pětiletého státního
plánu a jeho konkretizace na socialistické organizace,
aniž by rozšiřovaly rozsah závazných
výstupů. Netvoří rezervy a až
na výjimky stanovené zákonem, vládou
ČSSR nebo vládami republik, resortní fondy.
Rezervy budou vytvářeny jednak na úrovni
centra, Jednak na úrovni socialistických organizací
v jejich plánech. Význam těchto rezerv jako
stabilizujícího faktoru ekonomiky v podmínkách
nového hospodářského mechanismu výrazně
vzrůstá.
6. V souladu se zvýšením pravomoci národních
výborů nižších stupňů
roste jejich úloha i v hospodářské
oblasti, zejména s ohledem na jejich zakladatelskou funkci
a zvýšení pravomoci při hospodaření
s rozpočtovými prostředky. Tím je
výrazně dotčena dosavadní subordinace
národních výborů v oblasti plánování
a rozpočtování a národní výbory
jednotlivých stupňů se zde přibližují
charakterem své činnosti odvětvovým
ústředním orgánům. V přechodném
období - do úpravy působnosti národních
výborů v plánovacím procesu v zákonech
národních rad, popř. i s přihlédnutím
k pracím na nové ústavě - budou úkoly
národních výborů v plánovacím
procesu upřesněny cestou metodických pokynů,
vydávaných formou obecně závazného
právního předpisu. To umožní
získat i nezbytné zkušenosti pro definitivní
úpravu, která by měla v hospodářské
oblasti i ve sféře národních výborů
v zásadě respektovat dvoustupňové
řízení.
7. Mění se a posiluje postavení socialistických
organizací v plánovacím procesu. Vypracovávají
a mění plány ve vlastní kompetenci
při respektování závazných
výstupů státních plánů,
smluvních závazků a obecně závazných
právních předpisů a nepředkládají
je ke schválení nadřízenému
orgánu. Přitom jsou povinny oznamovat vybrané
údaje o plánu a jeho změnách určeným
orgánům. Tato informační povinnost
socialistických organizací vychází
z nezbytnosti zajistit podklady potřebné pro sestavení
státních plánů a pro usměrňování
vývoje ekonomiky.
8. Při úpravě náhrady majetkové
újmy navazuje Zákon na úpravu provedenou
hospodářským zákoníkem a zákonem
o hospodářské arbitráži. V souladu
se Směrnicemi konkretizuje otázky náhrady
majetkové újmy v případě stanovení
limitů a jmenovitých úkolů ve státním
plánu.
9. Zvyšuje se úloha pětiletého státního
plánu. lešení odchylek od jeho cílů
a záměrů je předmětem usměrňování
vývoje ekonomiky s tím, že při závažných
odchylkách skutečného vývoje se jako
formy usměrňování vývoje ekonomiky
bude používat úprav výstupů příslušného
roku pětiletého státního plánu.
Vyžaduje-li to rozsah úprav, předkládá
vláda ČSSR nebo vlády republik návrh
na změnu pětiletého státního
plánu Federálnímu shromáždění,
popřípadě příslušné
národní radě.
V současné etapě postupného zavádění
nového hospodářského mechanismu je
však třeba především s ohledem
na stupeň ekonomické nerovnováhy a reálnou
účinnost hodnotových nástrojů
počítat s širším uplatněním
nástrojů přímého řízení
(limity a prioritní směry dodávek). S postupným
obnovováním ekonomické rovnováhy bude
rozsah uplatňování těchto nástrojů
přímého řízení klesat.
Právní úprava národohospodářského
plánování patří podle čl.10
odst.2 Ústavního zákona o československé
federaci do působnosti Československé socialistické
republiky.
Realizace Zákona si nevyžádá nároky
na státní rozpočet ani zvýšení
plánu pracovních sil. V důsledku nového
poletí vzájemných vztahů mezi státem
a hospodářskou sférou bude však třeba
vytvořit ve státním rozpočtu určitou
rezervu na případnou náhradu majetkové
újmy socialistickým organizacím. Tyto nároky
na státní rozpočet nelze předem kvantifikovat.